اقتصادی >>  اقتصاد بین الملل >> اخبار ویژه
تاریخ انتشار : ۰۶ آبان ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۵  ، 
کد خبر : ۲۹۶۱۲۲

هنوز برخی از مشکلات IPC که رهبر انقلاب بیان کردند برطرف نشده است

از اول هم محرمانه بودن FATF غلط بود. در برخی از کشورها به رای گذاشته می شود که اصلا فلان قرارداد را قبول کنیم یا خیر. محرمانه بودن FATF طوری بود که خیلی از دولت مردان هم خبر نداشتد، تقریبا می توان گفت که نظام هم خبر نداشت و تصادفی مشخص شد.
پایگاه بصیرت / گفتگو از :حسن مولایی
هدایت الله خادمی عضو کمیسیون انرژی مجلس در گفت و گو با پایگاه بصیرت گفت: الگوی تعیین شده قراردادهای جدید نفتی IPC را ما قبول نداریم و می گوییم حاکمیت ملی ما را خدشه دار می کند. مشروح مصاحبه وی با خبرنگار پارلمانی بصیرت به شرح ذیل است:

دلیل اینکه دولت اینقدر بر محرمانه بودن قراردادها تاکید می کند چیست؟ مثل قراردادهای جدید نفتی IPC و تعهدات وزیر اقتصاد به FATF

اگر در مورد قراردادIPC صحبت می شود، محرمانه بودن آن اشتباه بود. IPC یک الگو بود، نیازی به محرمانه بودن آن نیست و باید در رسانه ها به صورت شفاف مطرح می شد تا مشکلات آن حل شود. تا آنجایی که توانستیم حدود 200 مورد اشکال از قراردادIPC برطرف کردیم. اما 15 مورد باقیمانده بود که توسط مقام معظم رهبری طی نامه ای به آن اشاره شد. برخی از مشکلاتی را که مقام معظم رهبری بیان کردند برطرف شده است و برخی دیگر هنوز باقیمانده است. به همین خاطر الگو تعیین شده را ما قبول نداریم و می گوییم حاکمیت ملی ما را خدشه دار می کند. ولی در کل قراردادی که بین دو سازمان بسته می شود، آن قرارداد محرمانه می باشد. به این دلیل که پیمانکاران دیگر با‌ آن قرارداد آشنایی پیدا نکنند و اطلاعاتش را نداشته باشد. اما برای خود دولت و مجلس نمی تواند محرمانه باشد.در موضوع FATF هم برخی نمایندگان مجلس عنوان کردند که برخی از اسناد مربوطه محرمانه است.در AFTF خیلی از مواردی وجود داشت که ما نمی توانیم آنها را اجرا کنیم. در حال حاضر هم مسکوت مانده است.

بنابراین از اول هم محرمانه بودن FATF غلط بود. در برخی از کشورها به رای گذاشته می شود که اصلا فلان قرارداد را قبول کنیم یا خیر. محرمانه بودن FATF طوری بود که خیلی از دولت مردان هم خبر نداشتد، تقریبا می توان گفت که نظام هم خبر نداشت و تصادفی مشخص شد.

مجلس در زمینه پیگیری مطالبات و اموال بلوکه شدن ایران در خارج از کشور چه کارهایی را انجام داده است و به کجا رسیده است؟

در این بخش هم ضعیف عمل کردیم. چندی پیش یکی از نمایندگان مجلس این موضوع را از وزیر اقتصاد خواست که توضیح دهد. به همین دلیل وزیر اقتصاد از نظر ما مجلسی ها کسی هست که نتوانسته به درستی کارش را انجام دهد. انتظار می رفت که رئیس جمهور تیم اقتصادی اش را تغییر دهد. چون در این شرایط عمده مشکلات جوانان ما اقتصاد است. در شرایط موجود تغییر چند وزیر در مجلس توسط نمایندگان بسیار بد است و می توان گفت این قضیه تاثیر گذار نبود. به خاطر همین بیشتر نمایندگان مجلس دوست داشتند وزیر اقتصاد تغییر کند

چرا مجلس از وزیر اقتصاد سوال نمی پرسد؟

در این زمینه سوال پرسیده شد و وزیر اقتصاد و دارایی به مجلس آمد. ولی جواب هایی که از وزیر داده شد قانع کننده نبود. این که چرا مجلس به سمت استیضاح نرفته است، بحث های دیگری است. مجلس به سمتی می رود که مرزبندی ها بهتر مشخص شود.

اصرار آقای روحانی بر روی معرفی وزرایی که در مجلس قبل رای نیاورده اند،چیست؟ با توجه به اینکه آقای آشتیانی در مصاحبه ای اعلام کرده اند که کماکان بر مواضع خودشان هستند.آیا باعث نمی شود که جریان بندی سیاسی مجلس تندتر شود و دعوا های سیاسی آشکارتر شود.احساس می کنید که این وزرا رای می آورند؟

مجلس سابق، توانایی ها و خط فکری نمایندگان را می بینند. اگر توانایی داشته باشند و بتوانند مشکلات ممکلت را حل کنند رای می آورند. با توجه به اینکه زمان کمی تا پایان عمر دولت مانده است، مجلس نمی خواست که چنین اتفاقی برای این وزیران بیفتد. ترمیم کابینه خوب است اما برای تیم اقتصادی. در این زمینه خیلی علاقه ندارم که چنین اتفاقی برای وزراء می افتد. چرا که ما چه رای بدهیم و چه ندهیم خیلی تاثیرگذار برای این وزیران نیست. اگر رای ندهیم 3 ماه بعد به عنوان سرپرست معرفی می شود و پس از سه ماه وزارتخانه مدت زیادی را بدون وزیر و سرپرست باقی می ماند. بنابراین مجلس مقداری فکر می کند که چه کاری درست است را انجام دهد.

فراکسیون ولایت در ارتباط با این وزرا به نتیجه ای رسیده است؟

هنوز صحبتی صورت نگرفته است.

آیا هماهنگی در این زمینه وجود دارد؟

در جلسه ای که چند روز گذشته داشتیم. افراد اصولگرا مشخص شدند. مواردی که مقام معظم رهبری در رابطه با اصولگرایی تاکید داشتند را خواندیم. قرار بر این شد که در مجلس حرف خودمان را بزنیم و بیشتر تاثیرگذار باشیم. متاسفانه بقیه فراکسیون ها در این مدت خیلی فعال نبودند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات