صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۸ آبان ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۸  ، 
کد خبر : ۲۹۶۱۴۲

اخبار ویژه روزنامه های 8 آبان 1395

کیهان
 
فساد نقد 8 هزار میلیاردی و وعده نسیه حل مشکل فرهنگیان
چند ماه مانده به انتخابات مجلس، یک نماینده اصلاح‌طلب خبر داد روحانی برای حل مشکل صندوق ذخیره فرهنگیان و پرداخت معوقات بازنشستگان قول داده است.
در پی افشای فساد 8 هزار میلیارد تومانی در صندوق ذخیره فرهنگیان و استیضاح قریب‌الوقوع وزیر آموزش و پرورش، رئیس‌جمهور وزیر را برکنار کرد تا کار به استیضاح نکشد. اکنون قاسم میرزایی نیکو با اشاره به برخی مسائل مطرح شده در نشست فراکسیون امید با وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش می‌گوید: یکی از مهم‌‌ترین ویژگی‌های مثبت دکتر دانش‌آشتیانی برنامه «کوتاه مدتی» است که برای حل مشکلات وزارت آموزش و پرورش تهیه کرده است.
وی به ایلنا گفت: آقای دانش‌آشتیانی با توجه به شناخت دقیقی که نسبت به وضعیت صندوق ذخیره فرهنگیان دارد، از رئیس‌جمهور برای حل مشکلات این صندوق قول همکاری گرفته و همچنین با دولت به توافق رسیده که با دریافت بودجه قابل توجه در یک ماه آینده، نسبت به پرداخت حقوق و مزایای معوقه بازنشستگان اقدام کند.

نفوذطلبی اروپا به بهانه برجام برای اعمال فشار علیه ایران
تهیه‌کننده سند راهبردی اتحادیه اروپا درباره روابط با ایران می‌گوید عزم اروپا برای اعمال نفوذ بر ایران به ویژه در زمینه حقوق بشر جدی است.
به گزارش وبسایت «اتحادیه اروپا»، ریچارد هاویت عضو پارلمان اروپا و عضو حزب کارگر انگلیس در گفت‌وگو با این سایت گفت: توافق هسته‌ای سال گذشته، نقطه عطفی در بازسازی روابط با ایران بود. ما 3 سال قبل هیچ تعاملی نداشتیم البته این‌طور نیست که اکنون همه مشکلات مانند موضع خصمانه ایران نسبت به اسرائیل، دموکراسی و حقوق بشر در ایران مرتفع شده باشد. نه این‌طور نیست. اما توافق هسته‌ای فرصتی بود برای بازگشت ایران به جامعه بین‌المللی و کسب اطمینان از احترام کامل به قوانین حقوق بین‌الملل.
عضو «کمیته روابط خارجی» که در پارلمان اروپا نیز عضویت دارد درباره اقدامات لازم برای ارتقای روابط ایران و اروپا اضافه کرد: «ما به طرح‌های عملی برای مبارزه با تروریسم نیاز داریم. همچنین باید نمایندگی اتحادیه اروپا را در تهران افتتاح کنیم و گفت‌وگو درباره حقوق بشر را با ایران از سر بگیریم.
وی می‌گوید: با این حال، احترام به اتحادیه‌های تجاری و سایر موضوعات حقوق بشری باید بخشی از توافقنامه‌های جدید برای سرمایه‌گذاری باشد.
هاویت به عنوان یکی از اعضای «کمیته حقوق بشر» اتحادیه اروپا در ادامه این گفت‌وگو درباره وضعیت حقوق بشر در ایران افزود: «پیشرفت واقعی در زمینه حقوق بشر امکان‌پذیر است. نیروهایی در داخل ایران در حال اعمال فشار بر آنها هستند و ما امیدواریم گزارش ما نیز باعث پیشرفت در این خصوص شود.»
هاویت گفت: ما علنا و آشکارا با به‌کارگیری مجازات اعدام برای هر جرمی مخالف هستیم. اگر مجازات اعدام فقط برای جرائم مربوط به مواد مخدر قاچاقچیان متوقف شود، میزان اعدام‌ها بیش از 80 درصد کاهش خواهد داشت.
ریچارد هاویت در پایان این گفت‌وگو تاکید کرد: «اکنون اروپا بر ایران نفوذ دارد ولی آمریکا از این نفوذ برخوردار نیست. ما می‌خواهیم از این اهرم استفاده کنیم و به جنگ در سوریه و یمن پایان بدهیم و به سوی ساختار امنیتی جدیدی در سراسر خاورمیانه حرکت کنیم.

هشدار روزنامه حامی دولت درباره تورم بالای 20 درصد
در حالی که دولتمردان روی تک رقمی شدن تورم مانور می‌دهند، یک روزنامه حامی دولت نسبت به «ساده‌انگاری» در این زمینه هشدار داد و نوشت: فنر تورم به زودی آزاد می‌شود و ممکن است به بالای 20 درصد برسد.
روزنامه اصلاح‌طلب اعتماد در گزارشی نوشت: ساده‌انگاری است اگر روی تورم تک‌رقمی و پایداری‌اش حساب کنیم. باید آمارها را دقیق‌تر نگاه کرد. اتفاقی که در سه سال گذشته برای نقدینگی و پایه پولی افتاده و آنچه در بازار ارز با سیاست تثبیت نرخ‌ها دنبال شده از دو رقمی شدن نرخ تورم خبر می‌دهد.
تأکید هر ماهه بانک مرکزی بر کاهش نرخ تورم چندان دوام نخواهد داشت چرا که به زودی با اجرای یکسان‌سازی نرخ ارز، فنر تورم هم آزاد می‌شود. یکی از مهم‌ترین دلایل نگاه داشتن این فنر در سال‌های اخیر، کنترل نرخ ارز بود و همین سیاست تثبیت نرخ ارز هم لنگر نرخ تورم شد. رکود عمق پیدا کرده  در این سال‌ها هم دیگر لنگر رشد قیمت‌ها شد. اگر این عوامل جبر شده وجود نداشت، رشد نقدینگی که در این سه سال با نرخی نزدیک 30 درصد و پایه پولی با نرخی نزدیک 15 درصد رشد داشته‌اند، تورم را تا سر حد 20 درصد و حتی بیشتر بالا می‌برد.
امروز که درباره نرخ تورم تک رقمی صحبت می‌کنیم، به صورت موازی سیاست‌های انبساطی پولی دنبال می‌شود. به این معنی که بانک مرکزی دست بانک ها را برای تزریق پول به اقتصاد باز گذاشته است. تزریق پول هم مساوی است با رشد قیمت‌ها با یک فاصله زمانی شش تا 9 ماهه.
مسئولان پولی این واقعیت‌ها را بهتر از هر فرد دیگری می‌دانند که باید منتظر رشد دوباره قیمت‌ها باشند اما مانور تبلیغاتی هنوز مانع می‌شود که اعلام واقعیت‌ها را در برنامه خود بگنجانند و با هر تدبیری شده سعی در کش دادن تورم تک رقمی دارند.
نرخ تورم نقطه به نقطه به خوبی نشان می‌دهد که تورم در حال افزایش است. آمارها به خوبی مشاهده می‌شود که نرخ تورم هر ماه نسبت به ماه مشابه سال قبل چطور با افزایش همراه شده است. این اتفاق می‌تواند به زودی تورم دو رقمی را به بار آورد.
نرخ تورم نقطه به نقطه از خرداد ماه افزایش پیدا کرده که این امر حاکی از شتاب افزایش قیمت‌ها است. تورم نقطه به نقطه، روند افزایش قیمت در ماه مشخص سال جاری نسبت به ماه مشابه سال گذشته است و بر این اساس از خردادماه این نرخ آرام به سمت افزایش میل کرد. به بیان دیگر بررسی جوانب مختلف نرخ تورم یادآور می‌شود اگر برنامه و مدیریت درستی بر بخش پولی کشور و دیگر بخش‌های کلان اقتصاد اعمال نشود، دوره رونق، تورمی افسارگسیخته را به همراه می‌آورد و یکی از دو دستاورد مهم دولت یازدهم برباد خواهد رفت.
بخش زیادی از رشد نقدینگی به نحوه خرج کردن دولت باز می‌گردد و این رویه تاکنون اصلاح نشده است. در دولت یازدهم وضعیت به نحو دیگری رقم خورد. در این سه سال نقدینگی رشد قابل توجهی داشت، حال آنکه دارایی‌های خارجی و درآمدهای ارزی رشد نکردند. بانک‌ها به این دلیل که امکان مبادله درصد بالایی از دارایی‌های خود را نداشتند، مجبور شدند نرخ سود بالایی بپردازند تا منابع به اصطلاح رسوب شده از بانک‌ها خارج نشوند. این روند به رشد شبه پول در قیاس با حجم پول منجر شد. این رویه سبب می‌شود در پایان سال نقدینگی بالا برود.
با توجه به اینکه وعده داده شده نرخ ارز تا پایان سال جاری تک‌نرخی شود و در این مدت بانک مرکزی در جهت کاهش آن از هیچ کوششی فروگذار نکرده، این رویه می‌تواند روندی معکوس طی کند، به این معنا که با تک رقمی شدن نرخ ارز، افزایش قیمت دلار آغاز شود و حباب‌هایی که در این مدت ایجاد شده بترکد و قیمت کالاهای قابل تجارت هم رشد ناگهانی را تجربه کنند. همان طور که پیش‌تر گفته شد نرخ تورم کالاهای غیرقابل تجارت در ایران بیش از 13 درصد است در حالی که نرخ تورم کالاهای قابل تجارت تورم پنج درصدی داشته و این امر نشان می‌دهد که یکسان‌سازی نرخ ارز می‌تواند تمام این رشته‌ها را پنبه کند.

فانی قربانی شد تا پرونده فساد 8 هزار میلیاردی باز نشود
برکناری وزیر آموزش و پرورش، شگردی برای گشوده نشدن پرونده فساد 8 هزار میلیاردی و کاهش تاثیرات منفی آن بر انتخابات 96 بود.
وبسایت الف در تحلیلی خاطرنشان کرد: علی‌رغم اصرار وزیر آموزش و پرورش، با خواست دولت، استیضاح فانی منتفی شد. در رسانه‌ها عنوان شد که دولت یازدهم در حال ترمیم کابینه است. اما 7 ماه مانده به انتخابات ترمیم کابینه چه سودی خواهد داشت. صادق زیباکلام چندی پیش گفته بود روحانی اگر نتواند مشکلات اقتصادی را در چند ماه باقی حل و فصل کند شکست خواهد خورد. حال با وجود انتقادها از عملکرد اقتصادی دولت به نظر می‌رسد روحانی حالا حالاها باید قید پیشرفت اقتصادی و رفع مشکلات معیشتی مردم را بزند. این مسئله با رسانه‌ای شدن حقوق‌های نجومی مدیران دولتی و به تازگی حقوق‌های نجومی برخی پزشکان دولتی، پیکر بیمارگونه دولت روحانی را به چالش بیشتر کشیده است.
الف می‌افزاید: روحانی در خصوص اختلاس از صندوق فرهنگیان هنوز لب به عذرخواهی نگشوده است. شاید تجربه بد او در عذرخواهی اول باعث شده به فکر روشی دیگر برای ابراز پشیمانی‌اش بیافتد.
الف با اشاره به اصرار «فانی» بر برگزاری جلسه استیضاح مجلس و فرصت دفاع از خود نوشت: اینکه آقای فانی میل به استیضاح دارد و روحانی از استیضاح وزیرش طفره می‌رود نشانه‌ای از عمق خطر افشای فساد اقتصادی در صندوق فرهنگیان، عذرخواهی دولت و در نتیجه هزینه گزاف انتخاباتی آن برای دولت یازدهم دارد.
نمایان شدن وسعت این فساد در جلسه استیضاح وزیر آموزش و پرورش، احتمال زیاد تماما گریبان فانی را نمی‌گرفت اما لکه سیاهی را بر پیشانی دولت روحانی می‌گذاشت. از این روست که روحانی به دنبال استعفای وزیر است و هیچ علاقه و حوصله هم ندارد که برای دفاع از عملکرد وی در مجلس حاضر شود.
می‌شود به روحانی حق داد که برای ریاست جمهوری دوازدهم از حاشیه‌ها تا می‌شود دوری گزیند. اما سوال اساسی که باقی می‌ماند این است که این روش دولتداری تا کجا مشکل‌گشای ناکارآمدی‌های دولت خواهد بود و تا کی ادامه خواهد داشت؟

وضعیت شاخص کسب و کار پس از برجام بدتر شد
وضعیت شاخص کسب و کار پس از برجام بدتر شده است.
جدیدترین گزارش بانک جهانی در مورد شرایط محیط کسب و کار نشان می‌دهد رتبه ایران نسبت به سال قبل سه پله بدتر شده و از 117 به 120 رسیده است.
به گزارش الف در اکثر زیرشاخص‌های این رتبه‌بندی نیز وضعیت ایران بدتر شده است، به این ترتیب که رتبه شروع کسب و کار از 97 به 102، رتبه دریافت برق از 90 به 94، رتبه ثبت دارایی‌ها از 85 به 86، رتبه دریافت اعتبار از 97 به 101، رتبه پرداخت مالیات از 99 به 100، رتبه اعمال قراردادها از 69 به 70 و رتبه حل‌وفصل ورشکستگی از 155 به 156 رسیده است. در حمایت از سرمایه‌گذاران اقلیت و تجارت فرامرزی رتبه ایران 1 پله بهبود یافته و به ترتیب از 166 و 171 به 165 و 170 کاهش یافته است.
بدتر شدن کسب و کار در حالی است که دولتمردان مدعی بودند اجرای برجام معجزه خواهد کرد و چرخ اقتصاد، در ازای توقف چرخش سانتریفیوژها به حرکت در خواهد آمد.

هنر کردید به قیمت تعطیلی اقتصاد تورم را کاهش دادید؟!
سخنگوی دولت در واکنش به برخی اظهارنظرها مبنی بر لزوم ترمیم کابینه در حوزه اقتصادی گفت: تیم اقتصادی دولت چه بد کرده‌ای داشته که جابه‌جا شوند؟
محمدباقر نوبخت در پاسخ به این سؤال «که در مسئله ترمیم کابینه برخی معتقد بودند که با توجه به وجود مشکلات اقتصادی ترمیم در این زمینه بیشتر احساس می‌شده و لازم بوده که نظر شما در این زمینه چیست؟ و آیا تیم اقتصادی دولت تا پایان بدون تغییر به کار خود ادامه می‌دهد؟» گفت: برخی‌ها نوشته بودند وزیر اقتصاد باید تغییر می‌کرد یا استیضاح می‌شد بنده سؤالم این است که چرا باید این اتفاق بیافتد؟ چه بد کرده‌ای آنها دارند که باید آنها را در این فصل با نیروهای دیگری جابه‌جا کنیم؟
نوبخت افزود: بنده سؤالم از شما این است که آیا پاداش آن تیمی که توانسته نرخ تورم بالای 40 درصد را الان به زیر 8 درصد برساند و رشد منفی 6/8 را به 4/4 برساند، آیا باید این تیم را بپاشانیم؟ تیمی که منسجم، هماهنگ و هم‌فکر دارند عمل می‌کنند و آثار کارشان را هم دارید می‌بیند.
وی بیان کرد: در شرایطی که قیمت نفت پایین آمد و تا دی ماه سال گذشته هم که تحریم‌ها برداشته نشده بود، در این شرایطی که داشتیم این تیم اقتصادی توانست نرخ تورم را تقلیل دهد که در این ارتباط بنده از وزیر اقتصاد و رئیس کل بانک مرکزی دفاع می‌کنم.
درباره این سخنان شایان ذکر است: 1- بنابر تأکید کارشناسان اقتصادی- بعضاً حتی حامی دولت- کاهش تورم به قیمت حاکم کردن رکود شدید اقتصادی و ورشکستگی و تعطیلی ده‌ها هزار واحد تولید عملی شد و بسیاری چون احمد خرم معتقدند از نگاه مردم و فعالان اقتصادی، چند درصد تورم در ازای رونق تولید و ایجاد اشتغال، به مراتب بهتر از کاهش تورم به قیمت تعطیلی اقتصاد است.
2- رشد اقتصادی مدعایی، صرفاً وابسته به افزایش صادرات نفت و به تعبیر اقتصادیون،‌ رشد بی‌کیفیت است یعنی برآمده از رونق و چرخه چرخ اقتصاد کشور نیست.
3- ستاد اقتصادی دولت فاقد هماهنگی درخور است چندان که در طول 3 سال گذشته، هر چند وقت یکبار خبر درگیری‌های بانک مرکزی، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، وزارت‌خانه‌های صنعت و نیرو و نفت و جهاد کشاورزی و رفاه و کار با یکدیگر منتشر شده است.
 
 
خراسان
 
ابلاغ جداگانه یک آیین نامه توسط دولت و قوه قضائیه

در حالی که رییس قوه قضائیه در آذرماه سال 94 و در اجرای ماده ۸۴ قانون آیین دادرسی کیفری ابلاغیه ای را تحت عنوان «آیین‌ نامه میانجی‌ گری در امور کیفری» به نهادهای مربوطه ارسال کرده بود، یک مسئول ارشد اجرایی نیز طی روزهای اخیر با اشاره به مصوبه مهرماه امسال هیات وزیران درخصوص همین آیین نامه، تصویب نامه مذکور را با شماره ٩٥٧٤٩ به وزارت دادگستری ابلاغ کرده است.
 
دستور روحانی برای ممنوعیت ساخت مدارس در زمین های  کوچک
بر اساس ابلاغیه ای که طی روزهای گذشته و با تایید حجت الاسلام روحانی رییس جمهور کشورمان به وزارت آموزش و پرورش ارسال شده، تاکید شده است که با توجه به اقتضائات آمایش سرزمین و تحولات جمعیتی، این وزارتخانه باید با جلب مشارکت دستگاه ها و نهادهای ذی ربط، زمین مناسب و بزرگ برای ساخت مدارس جدید (به ویژه در شهرها) با اولویت احداث مجتمع های آموزشی و تربیتی را تأمین کند و از ساخت مدارس در زمین های کوچک خودداری شود.
 
ایران
 
درخواست دومای روسیه از ایران
«یووگنی فیودروف»، عضو ارشد مجلس دومای روسیه در نامه‌ای خطاب به مجلس شورای اسلامی ایران، از تهران خواست تا الحاق شبه جزیره کریمه به خاک روسیه را به‌ رسمیت بشناسد. به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، هنوز پاسخی از سوی مقامات و مجلس شورای اسلامی ایران دریافت نشده است. این نماینده دوما به رسمیت شناختن الحاق کریمه به روسیه از سوی ایران را یک حرکت سیاسی مثبت در جهت تحکیم پیشبرد روابط دوجانبه تهران- مسکو دانسته است. اکبر رنجبرزاده عضو هیات رئیسه مجلس در این باره به فارس گفت: این نامه باید به دولت ما ارسال می‌شد؛ اما  در مورد بحث و بررسی قرار گرفته و نتایج بررسی نیز مشخص خواهد شد.


تکرار ادعای امریکا علیه ایران
یک فرمانده نیروی دریایی امریکا ادعا کرده که این کشور و متحدانش در ۱۸ ماه گذشته تعدادی کشتی حامل تسلیحات را که از ایران راهی یمن بودند، متوقف کرده‌اند. به گزارش انتخاب به نقل از خبرگزاری فرانسه، طی هفته‌های گذشته دیگر فرماندهان و مقام‌های امریکایی هم احتمال انتقال سلاح از ایران برای شبه‌نظامیان حوثی یمن را مطرح کرده بودند. ایران بارها این اتهامات را رد کرده است. خبرگزاری رویترز هم چند روز پیش  ادعا کرده بود که ایران از طریق مرزهای عمان سلاح‌هایی را به یمن منتقل کرده است. این ادعا از سوی مقامات عمان و ایران تکذیب شد.


درخواست تدبیریابی مسئولان برای «روز کوروش»
امام ‌جمعه مرودشت گفت: مسئولان ارشد استانی و شورای انقلاب فرهنگی کشور فکری به حال روز هفتم آبان (روز کوروش) در کشور کنند. به گزارش فارس، حجت‌الاسلام قنبرعلی احمدی در خطبه‌های نماز جمعه این شهر با بیان اینکه یک عده از متولیان اظهار جمع‌آوری و کنترل کردن و مانع‌شدن از حضور مردم در مراسم هفتم آبان و یک عده دیگر عنوان کردند مسئولان در این زمینه حق هیچ‌گونه دخالتی را ندارند، افزود:  باید مسئولان ارشد استانی این قضیه را در سطح شورای انقلاب فرهنگی کشور مطرح کرده و تعیین تکلیف اساسی کنند تا مردم نیز از این سردرگمی بیرون آمده و تکلیف و حجت نیز بر همگان مشخص شود.  به گفته وی، ادامه‌دار بودن این رویه،  زیبنده جامعه و نظام مقدس جمهوری اسلامی نیست و بهانه‌ای برای دشمنان خواهد بود. گفتنی است از هفتم آبان به عنوان روز کوروش بزرگ یاد می‌شود و در چند سال اخیر (و دیروز) عده‌ای در این روز بر سر مزار وی جمع شده اند.

وزیر کانادایی: برای زیارت به ایران آمده بودم  
«مریم منصف»، وزیر افغان‌تبار کانادا که به خاطر سفرهای متعدد به ایران از سوی مخالفان خود مورد سؤال قرار گرفته، می‌گوید برای زیارت به مشهد رفته بوده و در این حین، با بستگان خود هم دیداری تازه کرده است. به گزارش فارس، منصف افغان‌تبار است و سال 1996 به اتفاق خانواده‌اش از افغانستان به ایران و سپس به کانادا مهاجرت کردند؛ اخیراً ماجرای سفرهای وی به ایران در سال‌های 2010، 2013 و 2014 برای منتقدان وی چالش‌برانگیز شده و از این وزیر افغان‌تبار، توضیح خواسته شده بود.
 
 
 آرمان
 

پيام تسليت مقام معظم رهبري براي درگذشت آيت‌ا... طباطبايي قمي

حضرت آيت‌ا... خامنه‌اي مقام معظم رهبري در پي رحلت فقيه پرهيزگار آيت‌ا... حاج آقا تقي طباطبايي قمي پيام تسليتي صادر كردند. متن پيام تسليت رهبر معظم انقلاب اسلامي به اين شرح است: بسمه تعالي، رحلت فقيه پرهيزگار آيت‌ا... آقاي حاج آقا تقي طباطبايي قمي فرزند برومند مرحوم آيت‌ا... العظمي آقاي حاج آقا حسين طباطبايي قمي را به بازماندگان محترم و همه ارادتمندان به آن بيت شريف و به اعاظم علماي حوزه علميه قم و نجف و مشهد تسليت عرض مي‌كنم و علّو درجات آن مرحوم و حشر با اجداد طاهرينشان را از خداوند متعال مسألت مي‌نمايم، غفرا... له و لنا. سيد علي خامنه‌اي ۷ آبان ۱۳۹۵.

اتفاقات خوبي در ارشاد رقم مي خورد

معاون فرهنگي و دانشجويي دانشگاه آزاد اسلامي گفت: با حضور آقاي صالحي اميري در راس وزارت ارشاد اتفاقات مباركي خواهد افتاد همچنان كه در كتابخانه ملي و مركز اسناد هم وقايع خوبي در زمان مديريت ايشان رقم خورد. سيد طه هاشمي افزود: كسي كه مي‌خواهد بر مصدر صدارت دستگاه فرهنگي دولت قرار گيرد اولا بايد فرهنگ را با همه ابعاد و مولفه‌هايش بشناسد ثانيا توان و قدرت مديريتي زيادي را داشته باشد. هاشمي گفت: امروز قدرت كشورها با سلاح و تعداد نيروهاي مسلح سنجيده نمي‌شود بلكه با قدرت و تاثيرگذاري فرهنگي ارزيابي مي‌شود. هر ملتي كه بتواند فرهنگ خود را به ملت‌هاي ديگر تحميل كند و توجه آنها را به آداب و رسوم، سنت‌ها، سبك زندگي، اعتقادات، رفتار اجتماعي، ميراث ملموس و ناملموس و ساير مولفه‌ها جلب كند، صاحب نفوذ و قدرت بيشتري است..

تاكيد تركيه بر‌آزادي رضا ضراب

وزير دادگستري تركيه آزادي رضا ضراب و محاكمه وي در تركيه را خواستار شد. بكير بوزداغ وزير دادگستري تركيه در ديدار با لورتا لينچ همتاي آمريكايي خود از وي خواست تا رضا ضراب تاجر ايراني - تركيه‌اي را كه در ماه مارس به اتهام نقض تحريم‌هاي واشنگتن عليه تهران در آمريكا بازداشت شد آزاد كند و به تركيه بازگرداند. وزير دادگستري تركيه افزود: ما بر اين باوريم كه دادگاه ضراب سياسي است و از نظر ما زيربناي قانوني محكمي ندارد. به نظر مي‌آيد كه وي جرايمي را كه به آن متهم است مرتكب نشده و دادگاه وي ابزاري است براي تحت فشار قرار دادن رئيس‌جمهور تركيه و همسر وي. بر اساس اين گزارش مقامات آمريكا در مارس ۲۰۱۶ رضا ضراب را در ميامي به اتهام كمك به انجام تراكنش‌هاي مالي ايران بر پايه دلار بازداشت و زنداني كردند. محاكمه وي در آمريكا منجر به اختلافي جديد ميان واشنگتن و آنكارا شده است.

 

جلسه راي اعتماد ۳ وزير در هفته جاری

جلسه بررسي صلاحيت و راي اعتماد به سه وزير پيشنهادي آموزش و پرورش، فرهنگ و ارشاد اسلامي و ورزش و جوانان در هفته پيش رو در مجلس برگزار مي‌شود. حجت‌الاسلام والمسلمين حسن روحاني هفته‌اي كه گذشت در نامه‌اي به مجلس «فخرالدين دانش آشتياني» را به عنوان وزير پيشنهادي آموزش‌ و پرورش‌، «سيد رضا صالحي اميري» را براي وزارتخانه فرهنگ و ارشاد اسلامي و«مسعود سلطاني فر» را براي تصدي وزارت ورزش و جوانان به مجلس پيشنهاد كرد. قرار است جلسه راي اعتماد اين سه وزير پيشنهادي سه شنبه هفته آينده يازدهم آبان ماه برگزار شود. علاوه بر اين رسيدگي به سوال «احمد اميرآبادي فراهاني» نماينده مردم قم در مجلس از حميد چيت‌چيان از وزير نيرو نيز در دستور كار هفتگي نمايندگان قرار گرفته است و زيراطلاعات از همراهي قاطبه مجلس هنگام پاسخگويي به سوال سه نماينده تشكر كرد، ولي گفت: جاي تعجب است، وی در مصاحبه‌اي عنوان كرده نمايندگان با درخواست وزير براي غير علني شدن جلسه مخالفت كردند.

توقيف محموله بزرگ مواد مخدر در جنوب شرق

فرمانده مرزباني سيستان و بلوچستان از توقيف محموله بزرگ مواد مخدر در مرزهاي جنوب شرق كشور خبر داد. سردار سعيد كميلي اظهار كرد: مرزداران اين فرماندهي با تشديد اقدامات كنترلي موثر عملياتي عليه سوداگران مرگ، موفق شدند از ورود محموله بزرگ مواد مخدر به داخل كشور جلوگيري كنند. فرمانده مرزباني سيستان و بلوچستان افزود: مرزداران هنگ مرزي سراوان روز گذشته با اشرافيت اطلاعاتي و عملياتي از نيت شوم سوداگران مرگ براي انتقال مقادير قابل توجهي مواد مخدر به داخل كشور آگاه شدند كه دستگيري آنها در دستور كار قرار گرفت. وي بيان كرد: با تشديد اقدامات كنترلي، اجراي كمين‌هاي هدفمند و تعقيب و مراقبت‌ در مسيرهاي احتمالي ورود، طي چندين عملياتي جداگانه توانستند مقدار يك‌هزار و ۹۸۲ كيلوگرم انواع مواد مخدر را كشف و ضبط كنند.

 
جمهوری اسلامی
 
حریری بر اثر فشار عربستان پذیرفت که میشل عون رئیس‌جمهور لبنان شود 
*تحلیل‌گر معروف عربستان سعودی می‌گوید سعد حریری رئیس جریان المستقبل لبنان، بر اثر فشار عربستان پذیرفت که میشل عون رئیس‌جمهور لبنان شود. به گزارش العالم، مجتهد در توئیتر خود نوشت: خبرگزاری رویترز تاکید دارد سعد حریری در واکنش به فشارهای اعمال شده بر شرکت سعودی «اوجه» در عربستان، میشل عون رئیس فراکسیون تغییر و اصلاح را برای ریاست جمهوری لبنان معرفی کرده است. لبنان از دو سال قبل تاکنون در اثر اختلاف میان جناح‌های سیاسی، بدون رئیس‌جمهور مانده و قرار است روز دوشنبه دهم آبان مجلس این کشور میشل عون را به ریاست جمهوری انتخاب کند. روزنامه لبنانی السفیر نیز دیروز در صفحه اول خود نوشت تحولات لبنان به سود عربستان سعودی رقم می‌خورد.
 
انصارالله یمن ادعای عربستان را تکذیب کرد
*جنبش انصارالله یمن ادعای عربستان مبنی بر حمله موشکی انصارالله به مکه را تکذیب کرد. مقامات عربستان ادعا کرده‌اند حوثی‌های یمن روز پنج شنبه با یک فروند موشک بالستیک شهر مکه را هدف حمله قرار داده‌اند اما این موشک پیش از اصابت به این شهر توسط نیروهای نظامی عربستان رهگیری و منهدم شده است. به گزارش رویترز، ائتلاف تحت رهبری عربستان با صدور بیانیه‌ای مدعی شده است موشک بالستیک "بورکان 1" را که به سمت مکه شلیک شده بود پیش از اصابت به این شهر در 65 کیلومتری آن مورد اصابت قرار داده است. جنبش انصار‌الله یمن با تکذیب ادعای منابع نظامی سعودی با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: «هدف موشک بالستیک شلیک شده شهر مکه نبوده است بلکه فرودگاه بین‌المللی " ملک عبدالعزیز" در نزدیکی شهر جده بوده است. این فرودگاه شلوغ‌ترین فرودگاه عربستان سعودی است.» مقامات سعودی با متهم ساختن حوثی‌ها به شلیک موشک به طرف مکه درصدد مخدوش کردن چهره حوثی‌ها و سرپوش گذاشتن بر جنایات خود علیه مردم یمن هستند.
 
آمادگی ائتلاف عربی علیه یمن برای شرکت در عملیات آزادسازی «رقه 
*سخنگوی ائتلاف عربی علیه یمن اعلام کرد عربستان در صورت درخواست ائتلاف بین‌المللی ضد داعش، آماده شرکت در عملیات آزادسازی «رقه» است. شبکه «العربیه» به نقل از احمد عسیری نوشت: پیش‌بینی می‌شود عملیات آزادسازی «رقه» سوریه با عملیات آزادسازی موصل همزمان شود. ادعای این افسر ارتش عربستان در شرایطی صورت می‌گیرد که دولت عربستان بزرگ‌ترین حامی تروریست‌ها در سوریه است و گروه تروریستی داعش نیز با حمایت‌های آل‌سعود ادامه حیات می‌دهد.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات