صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۰ آبان ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۶  ، 
کد خبر : ۲۹۶۲۴۱

اخبار ویژه روزنامه‌های 10 آبان1395

کیهان
 
عارف سر کار است /اصلاح‌طلبان گزینه‌ای جز روحانی ندارند
وزیران نفت و راه دولت روحانی خواستار کناره‌گیری عارف از رقابت با لاریجانی در انتخابات ریاست مجلس بودند.
وبسایت المانیتور در گزارشی نوشت: محمدرضا عارف در سال 2013 به نفع روحانی و برای اجماع اصلاح‌طلبان در لحظات پایانی از رقابت‌های ریاست جمهوری انصراف داد. عارف در راس لیست ائتلافی اصلاح‌طلبان با میانه‌روی‌های مجلس در لیست امید به مجلس راه پیدا کرد.
نویسنده با بیان اینکه برخی مشاوران و معاونان روحانی از لاریجانی حمایت کردند، نوشت: عارف به خاطر عدم حمایت روحانی از تصمیم او برای ریاست مجلس، ناراضی است.
به گزارش ایلنا، یکی از نزدیکان خاتمی در مصاحبه با المانیتور حکایت جالبی را از نقش دولت در انتخاب رئیس مجلس یادآوری کرده و گفت: قبل از افتتاح مجلس جدید، زنگنه و آخوندی با خاتمی دیداری داشته و درباره کاندیداتوری عارف بحث کرده‌اند. آنها از خاتمی خواسته‌اند میانجیگری کند تا عارف از کاندیداتوری و رقابت با لاریجانی کنار بکشد که خاتمی در واکنش گفته اگر سال 2013 عارف به نفع روحانی کنار کشید، به این دلیل بود که ما می‌توانستیم روی روحانی ائتلاف کنیم اما چرا امروز باید چنین تقاضایی از عارف داشته باشیم؟ چرا باید از او بخواهیم به نفع لاریجانی که هیچ  ارتباطی با اصلاح‌طلبان ندارد عقب‌نشینی کند؟
این فرد همچنین به المانیتور گفته است: زنگنه و آخوندی سعی کرده‌اند خاتمی را مجاب کنند که عارف رای کافی ندارد اما خاتمی با این درخواست مخالفت کرده و صراحتا گفته که ما انتظار حمایت دولت از عارف را نداریم اما انتظار داریم که حداقل از ورود ما به صحنه جلوگیری نکنند و اجازه کار به ما بدهند. این دیدار در حالی به پایان رسیده که زنگنه و آخوندی قول مساعدت روحانی را به خاتمی داده‌اند اما این اتفاق نیفتاد و معاون اول روحانی یعنی اسحاق جهانگیری در 7 مه حمایتش را از لاریجانی رسما اعلام کرد. او در نشستی اعلام کرد که رئیس مجلس شجاعانه و مدبرانه خودش را قربانی کرد تا از برجام حمایت کند. او در این جلسه هیچ اشاره‌ای به عارف نکرد و در نهایت لاریجانی رئیس مجلس شد.
یکی از نمایندگان تهران در مصاحبه با المانیتور می‌گوید: عارف احساس می‌کند حقوقش پایمال شده و به همین دلیل تمایلی به اینکه خودش را فعال نشان بدهد، ندارد. این ممکن است به این دلیل باشد که اصلاح‌طلبان هیچ گزینه‌ای به جز روحانی ندارند و عدم پشتیبانی آنها از روحانی می‌تواند نتیجه‌ای جز اعمال فشار بر رئیس‌جمهوری که قرار است نقش بیشتری به آنها در دولت بعد بدهد نخواهد داشت.
سعید حجاریان به بسیج‌نیوز گفته بود: اصلاح‌طلبان هیچ گزینه‌ای به جز روحانی ندارند. حتی اصولگرایان نیز کم‌کم به سمت حمایت از روحانی می‌روند چرا که آنها نیز هیچ گزینه‌ای به جز روحانی ندارند.

بعد از 40 ماه وعده سیب و گلابی که نشد جواب مردم!؟
حدود 40 ماه از عمر دولت می‌گذرد اما کارنامه اقتصادی دولت حکایت از ناکامی‌های گسترده دارد.
دکتر محمد سلیمانی استاد دانشگاه علم و صنعت ضمن تحلیلی در رجانیوز نوشت: در سال 92 وزرای دولت با رأی بالا و بی‌نظیر نمایندگان مجلس انتخاب شدند. انتظار می‌رفت وزرای اقتصادی با پشتوانه رأی بالای مجلس نسبت به حل مشکلات اقتصادی موفق عمل کنند. تقریباً همه همکاری و همراهی از طرف مجلس صورت گرفت، طوری که دولت هر لایحه اقتصادی به مجلس داد، در کوتاه‌ترین زمان به تصویب می‌رسید. قوانینی نظیر رفع موانع تولید، دائمی کردن بعضی احکام بودجه و برنامه پنج ساله از این نسخ بودند. مجلس دست دولت را برای حل مشکلات کاملاً باز گذاشت و جانانه حمایت کرد و اختیار داد. اکنون حدود 40 ماه از عمر دولت گذشته است کارنامه اقتصادی دولت حکایت از ناکامی‌های گسترده و فراگیر دارد.
مردم می‌پرسند آیا تغییر وزرای اقتصادی مهمتر بود یا تغییر سه وزیر اشاره شده، آیا معیشت، اقتصاد، اشتغال، سرمایه‌گذاری، درآمدزایی، خروج از رکود، کنترل تورم، گرانی، حمل و نقل، عمران و آبادی، راه‌سازی، مسکن، تولید علم و فناوری، اقتصاد مقاومتی برای دولت در اولویت قرار نداشت؟ پس چرا فقط آن سه وزیر را تغییر دادند؟ دولتمردان به جای پاسخ به این سؤال و مطالبه منطقی و اساسی مردم و منتقدان بار دیگر دست به حمله به منتقدان زد. یکی به کنایه از سردار قلم و علم و حرم گفت و دیگری از سیب و گلابی آماده نشده سخن راند، و اخیراً هم یکی از اعضای دولت در پاسخ به این چرائی فرمودند: «تیم اقتصادی دولت چه بد کرده‌ای داشته که جا به جا شود؟» در پاسخ به این سؤال‌شان اجازه می‌خواهد چند مورد از ناتوانی‌های اقتصادی و نارسائی‌های این حوزه را بیان کنم تا مشخص شود که اولویت تعویض و جابه‌جایی در چه حوزه‌ای است.
این نماینده سابق مجلس با اشاره به وزرای اقتصادی میلیاردر و سرمایه‌دار دولت می‌نویسد: آنطور که بارها رسانه‌ها گفته‌اند و هیچگاه تکذیب نشده است، دور میز دولت وزرائی هستند که صاحب سرمایه بالاتر از هزار میلیارد تومان هستند، اینکه این سرمایه چگونه بدست آمده و از کجا بحث دیگری است. ولی آنچه که مسلم است اداره یک سرمایه هنگفت این چنینی نیازمند حداقل چند نفر در قد و قواره خودشان است. لذا چنین وزرائی وقت ندارند به امور اقتصادی مردم بپردازند و طبیعی است که هر فردی نسبت به مایملک خود حساسیت بیشتر دارد و حفظ آن را به هر چیز دیگر اولویت می‌دهد، بنابراین در تصمیم و اقدامات معمولاً به سمت حفظ منافع خود و آن هم که هنگفت است غش می‌کنند و در نتیجه سر مردم و کشور بی‌کلاه می‌ماند. چنین وزرائی نمی‌توانند خود را وقف مردم کنند.
به گفته و بیان کلیه اقتصادانان کشور، از هر گرایشی و مسلکی، وضعیت معیشت و اشتغال در دولت یازدهم رو به افول بوده است، ضریب جینی افزایش یافته است، اشتغال همان میزان که بوجود آمده بیشتر از آن از بین رفته است. قدرت خرید و درآمد نسبی مردم به شدت کاهش یافته است.
وزیر سابق ارتباطات ضمن اشاره به تشدید رکوداقتصادی از جمله در حوزه تجارت و مسکن، به افزایش نجومی هزینه‌های جاری دولت پرداخت و نوشت: بودجه جاری دولت در سال 1395 نسبت به سال 1390 حدود سه و نیم برابر شده است. چرا؟ اگر پول نیست پس چرا هزینه جاری اینقدر بالا رفته است؟ اگر استخدام نمی‌کنند پس چرا این همه هزینه؟ دولت‌ توان مدیریت بودجه جاری را در 40 ماه گذشته نداشته است و آن را رها کرده است. در این بلبشوها معلوم است که حقوق‌های نجومی پرداخت می‌شود و وام‌های کلان با کارمزد کم به نورچشمی‌ها داده می‌شود. چرا بودجه عمرانی دولت هر سال کاهش یافته است؟ اگر دولت واقعیت عدم پرداخت 20 هزار میلیارد تومان کمتر از مصوبه مجلس به حوزه عمرانی را اعلام کند، آیا همه به نالایقی تیم اقتصادی دولت رأی نخواهند داد؟ دولت مدعی است فروش نفت بالا رفته است، دلار را هم با نرخ بالای 3500 تومان به خلق‌الله می‌فروشد. از طرف دیگر مدعی است طرح جامع مالیات را اجرا کرده است و درآمدها از این حوزه را فوق‌العاده افزایش داده و به حدود 68 درصد بودجه کل رسانده است. وقتی همه این‌ها بقول دولتمردان گل و بلبل است، پس چرا حق و حقوق اقشار مختلف داده نمی‌شود؟ چرا عمران و آبادی تعطیل است؟
دکتر سلیمانی در پایان با اشاره به سرنوشت تلخ برجام می‌نویسد: تا وقتی برجام امضا نشده بود، بلند می‌گفتند همه چیز حتی مشکل آب هم با این امضا حل می‌شود. همه امور مملکت را به این امر گره زدند و تیم اقتصادی دست روی دست گذاشت و منتظر معجزه برجام شد. همین یک امر برای تیم اقتصادی کافی است که مردم آن را ناکارآمد بدانند. عدم اصلاح و ساماندهی تیم اقتصادی، دولت را زمین‌گیر می‌کند.

متغیرهای اقتصادی موجود خلاف گزارش‌های دولت را نشان می‌دهد
متغیرهای اقتصادی موجود هیچ همخوانی با ادعای تورم تک‌نرخی و رشد اقتصادی ندارد.
محمود جامساز از کارشناسان اقتصادی حامی دولت درباره  ادعای رشد و رونق اقتصادی به فرارو گفت: «متغیرهایی نظیر بیکاری، رشد پایه پولی و رشد نقدینگی هیچ همخوانی با تورم تک‌رقمی ندارد و علی‌رغم اظهارات برخی از مقامات که رشد اقتصادی مثبت سه دوره سه ماهه را براساس تئوری‌های اقتصاد آزاد رقابتی، برون‌رفت از رکود تلقی می‌کنند، متاسفانه اقتصاد دولتی ما نه تنها از رکود خارج نشده است بلکه شواهد در بخش واقعی اقتصاد حاکی از تعمیق رکود است.»
وی افزود: «اکنون بسیاری از موسسات کوچک و متوسط مولد از کمبود نقدینگی به شدت در رنج هستند و زیان می‌بینند و بسیاری از آنها متوقف هستند و لذا قادر نیستند که در رشد اقتصادی موثر واقع شوند.»
جام‌ساز گفت: «لذا به نظر من بیماری اصلی اقتصاد ما مربوط به ساختار اقتصاد دولتی کشور است. در اقتصاد دولتی اصلا هیچ‌گونه اصلاحی صورت نمی‌گیرد و هیچگاه رفاه جامعه تامین نمی‌شود و افزایش رشد اقتصادی تاثیر زیادی بر زندگی آحاد کم درآمد و آسیب‌پذیر جامعه نمی‌گذارد. جام‌ساز در پاسخ به این سوال که آیا رشد 4/4 درصدی سه ماهه نخست امسال مربوط به بخش واقعی اقتصاد است یا عمدتا ناشی از افزایش فروش نفت بوده؟، گفت: «برای پاسخ به این سوال لازم است ابتدا یک مفهوم کلی از رشد اقتصادی را بدست دهیم. توسعه فرآیندی است که بهبود کیفی و کمی سطح زندگی و ارتقا و رفاه آحاد جامعه را در همه زمینه‌ها مورد هدف دارد. لذا توسعه لازم است در تمام سطوح اقتصادی، اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و زیست‌محیطی صورت گیرد.»
وی ادامه داد: «رشد اقتصادی مقدمه‌ای بر دستیابی به توسعه پایدار است. رشد اقتصادی باید به طور متوازن در همه زمینه‌های اقتصادی خود را نشان دهد، نه در یکی دو زمینه‌ای که رشد ناشی از ثروتی است که از فعل و انفعالات تولیدی جامعه حاصل نشده است.»
وی افزود: «لذا باید گفت رشد 4/4 درصدی سه ماهه ابتدای امسال که توسط دولت اعلام گردیده رشدی نامتوازن است، زیرا این رشد در بخش‌های کشاورزی، صنعتی و تولیدی آشکار نیست و در بعضی از بخش‌ها هم اصولا رشدی صورت نگرفته است و بهره‌وری بسیار پایین نیز خود علتی بر کاهش یا عدم رشد اقتصادی است.»

بدعت خطرناک دولت در عدم تسویه تنخواه 94 با خزانه
رئیس اسبق بانک مرکزی نسبت به بی‌انضباطی مالی دولت و عدم تسویه تنخواه گردان با خزانه در پایان سال 94 ابراز نگرانی کرد.
طهماسب مظاهری که سابقه وزارت اقتصاد را هم دارد، به روزنامه دنیای اقتصاد گفت: دولت در برخی موارد، از تنخواه خزانه یا تسهیلات اخذ شده از بانک مرکزی، به شکل فراتر از اختیارات استفاده می‌کند. آخرین نمونه تاثرآور از این نوع تأمین اعتبار برای پرداخت‌های اسفند ماه سال 94 از طریق تنخواه خزانه است. با توجه به عدم تطابق زمانی درآمدها و هزینه‌های دولت در ماه‌های مختلف و به منظور جلوگیری از تأخیر پرداخت‌های ماهانه، ساز و کار تنخواه‌گردان خزانه طراحی شده است. در ماه‌های اول سال که روند وصول درآمدها، بالاخص درآمدهای مالیاتی کند است، تنخواه‌گردان خزانه با استفاده از منابع بانک مرکزی به دولت امکان می‌دهد که پرداخت‌های خود را انجام دهد. در ماه‌های بعد این مشکل رفع و میزان استفاده از تنخواه خزانه کاهش می‌یابد. به هر حال در پایان سال باید این تنخواه تسویه شود.
از زمان تشکیل خزانه دولت توسط مرحوم دکتر داور وزیر مالیه دولت پهلوی، این اصل حفظ شد و هیچ سالی نبود که این کار انجام نشود. حتی در دولت دوم آقای خاتمی یک بار وقتی به دلیل بی‌انضباطی سازمان برنامه و بودجه در تخصیص اعتبارات مصوب و ملاحظه نکردن درآمدهای تحقق یافته مشکل پرداخت در اسفند ماه بروز کرد و یکی از وزرا برای حل مشکل همین پیشنهاد را مطرح کرد، وزارت اقتصاد از قبول آن خودداری کرد و آن را انجام نداد.
مظاهری می‌افزاید: متأسفانه اطلاعات موجود حاکی از این است که وزارت اقتصاد و سازمان برنامه و بودجه در اسفند ماه سال 94 تنخواه‌گردان خزانه را تسویه نکرده‌اند و بانک مرکزی هم همراهی کرده است. این بدعت بسیار ناشایستی است و موجب تأسف است که در دولتی که اعضای ستاد اقتصادی آن از افراد تحصیلکرده و معتقد به اصول و مبانی علمی و اقتصادی هستند چنین نتیجه‌ای در سال سوم دولت به دست می‌آید.
وجود بدهی بالغ بر 550 هزار میلیارد تومان و تنوع اقلام تشکیل دهنده آن و همچنین رقم سررسید هر یک از بدهی‌ها در هر سال و تصمیمی که برای هر یک از آنها گرفته می‌شود باید در بودجه عمومی درج شود که متأسفانه چنین نمی‌شود و این امر صدمه جدی به شفافیت بودجه می‌زند.
هر کدام از موارد فوق‌الذکر در عین حال که می‌تواند منبعی کوتاه مدت برای گذران روزگار برای سازمان برنامه و بودجه تأمین کند، اما تأثیری مخرب در سایر سازمان‌های اقتصادی کشور از جمله بانک‌ها و بازار سرمایه و فعالان اقتصادی کشور می‌گذارد و صدمه دیدن آنها خود موجد خسارات بعدی به اقتصاد کشور است.

مدیران بدون همراهی دولت نمی‌توانستند حقوق نجومی بگیرند
«حقوق مدیران نجومی را خود این مدیران تعیین نکردند بلکه مدیران دولتی بالاتر باید پاسخگو باشند».
محمود بهمنی (رئیس سابق بانک مرکزی و نماینده مردم ساوجبلاغ در مجلس) به روزنامه اعتماد گفت: در بحث حقوق‌های نجومی اگر از من بپرسند، می‌گویم کدام موسسه دولتی خودش برای خودش حقوق تعیین کرده است؟ مگر بانک مرکزی می‌تواند برای خودش حقوق تعیین کند؟ مجمع بانک مرکزی این حقوق را تعیین می‌کند. رئیس این مجمع هم رئیس‌جمهور است و اعضای مجمع، وزرا و هیئت دولت هستند. چرا ما فقط از مدیران صحبت می‌کنیم.
وی می‌افزاید:  با شناخت و تجربه‌ای که دارم، می‌گویم هیچ مدیری در سیستم دولتی خودش برای خودش نمی‌تواند حقوق تعیین کند. من به اینکه این خوب است یا بد کاری ندارم اما می‌خواهم بگویم این حقوق‌ها را خود این مدیران تعیین نکرده‌اند. ما باید بگوییم مجمعی که بالادست این سازمان‌ها قرار داشته‌اند چرا این رقم‌های حقوقی را تعیین کرده‌اند؟  در این کشور به حساب چه کسی پول بریزند او نخواهد گرفت؟! ممکن است از هر صد نفر چهار نفر نگیرند. اما تقریبا همه از دریافت آن استقبال می‌کنند و آن را پس نمی‌دهند. پس این ما هستیم که نباید این مبالغ را به حساب افراد بریزیم.
وی در پاسخ این سؤال که «منظورتان از «ما» دقیقا چه مرجعی است؟» گفت: منظور من دولت است.
 
 
خراسان
 
برنامه دولت برای ایجاد یک شورای عالی جدید
بر اساس گردش کار جدیدی که از سوی یکی از مسئولان فرهنگی دولت- که هم اکنون با تایید برخی مدیران اجرایی در حال بررسی در جلسات تخصصی هیئت دولت است- پیشنهاد شده، با توجه به این که مشاوره، نظارت، هدایت و ارائه خدمات فنی و برنامه ریزی و سازماندهی کتابخانه های کشور از اهمیت ویژه ای برخوردار است اما به دلیل عدم ساز و کار ساختاری و ستادی یکپارچه، مشکلاتی نظیر فقدان نظام استاندارد، نبود نظام سخت افزاری و نرم افزاری یکپارچه و الگوی توسعه کتابخانه‏ ها وجود دارد، نهادی با عنوان " شورای ‏عالی کتابخانه ‏‌های کشور" تشکیل شود و همه مصادیق موظف به تبعیت از آن در سیاست‌ گذاری و راهبری باشند.
 
مجوز جدید به مسئولان برای اجرای پروژه های اضطراری
بر اساس ابلاغیه جدید دولت به دستگاه های اجرایی، تصریح شده است نهادهایی که دارای نیروی انسانی متخصص در حوزه های مدیریتی، فنی، اجرایی و همچنین امکانات لازم مانند ماشین آلات و تجهیزات مورد نیاز برای اجرای پروژه ها هستند، می توانند از روش امانی برای تکمیل طرح های خود استفاده کرده و کارهایی را که تا 10 برابر نصاب معاملات کوچک (200 میلیون تومان) هزینه دارند، با رعایت شروطی چون پیش آمدن موارد اضطراری، از این طریق اجرا کنند.
 
 
ایران
 
اعتراف کری به نقش «سیا» در سرنگونی مصدق
جان کری، وزیر امور خارجه امریکا به نقش سازمان جاسوسی سیا در براندازی دولت مصدق اذعان کرد. به گزارش تسنیم، جان کری در صحبت‌های روز پنجشنبه گذشته خود در دانشگاه شیکاگو گفت من هیچ برنامه‌ای برای سفر به ایران ندارم، اما ایران کشور بسیار جالبی برای مطالعه است زیرا ایران  کشوری با تمدن پنج هزار ساله است، البته نه به عنوان یک کشور، بلکه به عنوان یک تمدن. وی ادامه داد: حتی از سال 1979 میلادی و از زمان انقلاب (اسلامی) ایران، ما به اندازه کافی ملاحظه‌کار و دقیق نبودیم و  در امور ایران دخالت داشتیم، به عنوان مثال «سیا» به طور مستقیم در برکناری نخست وزیر مصدق از قدرت در سال 1953 میلادی مداخله کرد. بنابراین ما این چنین در تاریخ ایران حضور داشتیم. در سال 1979 میلادی، زمانی که آنها سفارت ما را تصرف کردند و عده‌ای را (به اصطلاح) گروگان گرفتند، آن اتفاق تأثیرعمیقی بر سیاست داخلی ما داشت و یکی از علل اصلی شکست رئیس جمهوری کارتر در انتخابات در برابر رونالد ریگان بود.


تلاش کانادا برای تجدید روابط با ایران
وزیر امور خارجه کانادا گفت که کشورش برای برقراری دوباره روابط با تهران تلاش می‌کند. به گزارش ایسنا استفان دیون، وزیر امور  خارجه کانادا در نشستی که به تازگی در شورای روابط خارجی مونترال برگزار شد، اعلام کرد که دولت کانادا به نخست‌وزیری جاستین ترودو از حزب لیبرال خواهان برقراری مجدد روابط با تهران است و این منافع سیاسی را برای اسرائیل نیز در پی دارد. دیون تصریح کرد: «ما در حال تلاش برای از سرگیری روابط‌مان با ایران هستیم تا از ارزش‌ها و منافع خود و به علاوه دوستان‌مان، از جمله اسرائیل محافظت کنیم.»
 

 

انتقاد از سکوت در قبال فساد
نماینده پاکدشت در مجلس گفت: ما را چه شده است که سه هزار میلیارد، ‌10هزار میلیارد و 20 هزار میلیارد از بیت‌المال این کشور خارج می‌شود اما ما یک تب سبک هم نمی‌کنیم. به گزارش خبرآنلاین، محمد قمی در نطق  میان دستور خود افزود: این چه درسی است که ما از امام حسین(ع) گرفته‌ایم، مگر نه این است که باید در مقابله با فساد فعال باشیم؟ این نشستن ما در مجلس اگر مبارزه با فساد و تحقق عدالت نباشد، چه اثری دارد؟ وی با اشاره به سخن حضرت رسول مبنی بر اینکه «الملک یبقى مع الکفر و لا یبقى مع الظلم»، گفت: ظلم و تبعیض می‌تواند اساس حکومت را تهدید کند باید با آن مبارزه کنیم نه اینکه مهر سکوت بر دهان بزنیم. او افزود: برخی به روحانی تذکر می‌دهند که کاندیدا نشوید ولی من به آن آقایان گوشزد می‌کنم به دوستان‌تان تذکر دهید که چوب لای چرخ روحانی نگذارند.


«نه» احمدی‌نژاد به «الهام»
رئیس جمهوری سابق اعلام کرده در انتخابات آینده ریاست جمهوری از هیچ یک از نامزدهای اصولگرا حتی وزیران کابینه‌اش حمایت نخواهد کرد. انتخاب به نقل از پایش نوشته است: احمدی‌نژاد اخیراً در پاسخ به غلامحسین الهام که نامزدی در انتخابات آینده را بررسی می‌کند، گفته است: حتی از شما که خیلی هم علاقه‌مندتان هستم نیز حمایت نمی‌کنم. چون به آقا اعلام کردم که در انتخابات دخالت نمی‌کنم، نمی‌توانم از شما حمایت کنم.

 
آرمان
 

تلاش‌كانادا براي از سرگيري روابط با ايران

وزير خارجه كانادا از تلاش اين كشور براي از سرگيري روابط با ايران خبر داد. استفان ماريس ديون اعلام كرد كه دولت اين كشور به رهبري جاستين ترودو در تلاش براي ازسرگيري روابط با ايران است. وي در ادامه گفت كه روابط ايران-كانادا مزاياي سياسي براي اسرائيل نيز خواهد داشت. استفان ديون كه ۱۷ اكتبر در سخنراني شوراي روابط خارجي سخنراني مي‌كرد، اظهارکرد كه دولت فدرال مصمم به ايفاي نقشي فعال در نهادهاي سازمان ملل است تا موقعيت سازمان ملل را تقويت كرده و در ماموريتهاي صلح‌طلبانه اين نهاد در سراسر دنيا سهيم باشد. ديون در بخشي از صحبت‌هاي خود تصریح کرد که ما به دنبال تجديد روابط خود با ايران هستيم تا از ارزش‌ها و منافع خود و همچنين دوستانمان ازجمله اسرائيل محافظت كنيم.

 

انتقاد محسن رضايي از بانك‌ها

دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام در صفحه شخصي خود در اينستاگرام نوشت: بانك‌هاي ايران از مسير بانكداري و كمك به رونق اقتصاد خارج‌شده‌اند! آنها با پشتوانه هوا و نه توليد ملي، نقدينگي مي‌سازند. محسن رضايي با انتقاد از عملكرد سيستم بانكي ايران، وضعيت فعلي آن را قابل توجيه ندانست و به انتقاد از نهادهاي نظارت‌كننده بر اين سيستم پرداخت. وی تصريح كرد: دولت، بانك مركزي و مجلس يا متوجه انحراف بانك‌ها از ضوابط و كاركرد واقعي بانك‌ها نيستند يا اقتدار لازم را جهت برخورد و نظارت بر بانك‌ها ندارند. رضايي تاکید کرده که بانك‌ها نبايد ورشكستگي خود را به مردم و به اقتصاد ملي تحميل كنند.

 

توطئه ۱۶ انديشكده عليه ايران

جانشين قرارگاه عمليات پدافند غيرعامل گفت: در حال حاضر ۱۶ انديشكده دشمن كه در آمريكا در حال كارسازي و توطئه عليه كشور بودند و به مسئولان اقتصادي و سياسي خوراك مي‌دهند در حال رصد هستند. سردار منصوريان گفت: مجموعه قرارگاه عملياتي پدافند غيرعامل دو كار اصلي را دنبال مي‌كند، به اين صورت كه به‌طور كلي دشمن را در حوزه‌هاي مختلف رصد مي‌كنيم تا از دشمن عقب نمانيم. در گذشته پس از ضربه دشمن به دنبال راهكاري براي مبارزه بوديم كه انديشه و ذهن دشمن را براي آينده بخوانيم. وی افزود: ما بايد نسبت به وضعيت و زيرساخت‌هاي خود اشراف داشته باشيم و بدانيم آسيب‌پذيري ما كجاست تا بتوانيم قابليت رويارويي با تهديدات را بررسي كنيم.

 

دستگيري اعضاي شبكه‌هاي جعل ويزا و مانیفيست كشور عراق

وزارت اطلاعات در اطلاعيه‌اي از دستگيري اعضاي شبكه‌هاي جعل ويزا و مانیفيست كشور عراق خبر داد. متن اطلاعيه وزارت اطلاعات بدين شرح است: به استحضار ملت شريف و ولايتمدار ايران اسلامي مي‌رساند با پيگيري‌هاي اطلاعاتي و تلاش بي‌وقفه و خالصانه سربازان گمنام امام زمان (عج) چند شبكه از جاعلان اسناد و مدارك رسمي، كه از اعتقادات و احساسات پاك مردم به سيد و سالار شهيدان اباعبدا...‌الحسين عليه‌السلام سوءاستفاده كرده و نسبت به جعل ويزاي كشور عراق خصوصا در ايام اربعين اقدام نموده بودند، مورد شناسايي و ضربه اطلاعاتي قرار گرفتند. از اين شبكه‌ها تعداد بسياري ويزا، مانیفيست گروهي و مهر جعلي كشف و ضبط گرديد و مقادير زيادي ويزاي جعلي صادره براي تردد به كشور عراق در اربعين حسيني توقيف شده است. وزارت اطلاعات ضمن هشدار به كساني كه قصد سوءاستفاده از احساسات پاك مردم در ايام اربعين براي كسب منافع نامشروع خود دارند، از عموم هموطنان عزيز كه خواستار سفر به عتبات عاليات هستند مي‌خواهد كه با ثبت نام در سامانه سماح براي اخذ ويزا از مبادي رسمي و شركت‌هاي مجاز معرفي شده از طرف سازمان حج و زيارت اقدام نمايند و همچنين به اطلاعيه‌هاي صادره از طرف ستاد مركزي اربعين توجه ويژه داشته باشند. ضمنا تلفن ۱۱۳ در سراسر كشور آماده دريافت هرگونه خبر در اين رابطه مي‌باشد.


جمهوری اسلامی
 
 
دخالت سازمان جاسوسی سیا در براندازی دولت مصدق 
*وزیر خارجه آمریکا سازمان جاسوسی سیا را در براندازی دولت دکتر مصدق دخیل دانست. به گزارش انتخاب، به نقل از سایت اطلاع‌رسانی وزارت خارجه آمریکا، جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا به نقش سازمان جاسوسی سیا در براندازی دولت مصدق اذعان کرد. جان‌کری در صحبت‌های روز پنج‌شنبه گذشته خود در دانشگاه شیکاگو گفت من هیچ برنامه‌ای برای سفر به ایران ندارم، اما ایران کشور بسیار جالبی برای مطالعه است زیرا ایران کشوری با تمدن پنج‌ هزارساله است، البته نه به عنوان یک کشور، بلکه به عنوان یک تمدن. وی ادامه داد: حتی از سال 1979 میلادی و از زمان انقلاب (اسلامی) ایران، ما به اندازه کافی ملاحظه کار و دقیق نبودیم و در امور ایران دخالت داشتیم و در سال 1979 میلادی، زمانی که آنها سفارت ما را تصرف کردند و عده‌ای را گروگان گرفتند، آن اتفاق تاثیری عمیقی بر سیاست داخلی ما داشت و یکی از علل اصلی شکست رئیس‌جمهور کارتر در انتخابات در برابر رونالد ریگان بود.
 
ژنرال عالیرتبه ارتش آمریکا خودکشی کرد 
*رسانه‌های آمریکایی اعلام کردند که ژنرال جان راسی از فرماندهان برجسته ارتش آن کشور در آستانه منصوب شدن به یک سمت مهم خودکشی کرد. به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، خبرگزاری اسپوتنیک روسیه به نقل از روزنامه آمریکایی "یواس‌ای‌تودی" گزارش داد که جان راسی در منزلش در ایالت آلاباما خودکشی کرده است. به نوشته این روزنامه آمریکایی قرار بود ژنرال جان راسی به زودی به عنوان فرمانده مرکز دفاع موشکی و فضائی ارتش آمریکا منصوب شود. بازپرسان هنوز به علت خودکشی این فرمانده ارشد پی نبرده‌اند. ژنرال جان راسی در یک نشست مطبوعاتی در اسفندماه گذشته درباره گسترش پدیده خودکشی در
نیروهای مسلح امریکا سخن گفته بود.
 
امارات میان مصر و عربستان میانجیگری می‌کند
* پایگاه خبری "امارات 71" دیروز در گزارشی از میانجیگری امارات بین قاهره و ریاض برای رفع اختلافاتی که در روابط دوکشور ایجاد شده، خبر داد. سفر فرستاده "ملک‌سلمان" شاه عربستان به قاهره که دو هفته قبل انجام شد، هیچ نتیجه‌ای درپی نداشت. این پایگاه خبری افزود: این میانجی‌گری توسط "شیخ محمدبن‌زاید آل‌نهیان" ولیعهد ابوظبی صورت می‌گیرد تا بتواند خشم مصری‌ها را که به دلیل نزدیکی ریاض با آنکارا ایجاد شده، فرو نشاند. پایگاه خبری امارات 71 نوشت: این اقدام اماراتی‌ها بیشتر اهداف سیاسی را مدنظر دارد که همگام با تلاش‌هایی برای مصالحه بین ترکیه و مصر در حال انجام است، اما "عبدالفتاح السیسی" رئیس جمهوری مصر از مواضع ریاض که از زمان فوت "ملک عبدالله" شاه سابق این کشور دچار تغییر شده، ناخشنود است.
 
دعوت پادشاه بحرین از «ترزا می» 
*پادشاه بحرین در سفر به انگلیس، از نخست‌وزیر این کشور دعوت کرد در نشست آینده شورای همکاری خلیج فارس حضور یابد. به گزارش روزنامه «الشرق‌الاوسط» چاپ لندن، معاون وزیر خارجه انگلیس در امور خاورمیانه در پاسخ به این دعوت حمد بن عیسی گفت: «ما هرآنچه در توان داریم انجام می‌دهیم تا این سفر صورت بگیرد. این دیدارها بر قوی بودن روابط میان ملت انگلیس و ملت بحرین تاکید دارد و دلیلی نمی‌بینیم که این روابط دو جانبه در آینده قوی‌تر نشود.»
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات