صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۸ آبان ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۶  ، 
کد خبر : ۲۹۶۱۵۹

از تمدید تحریم‌های ایران تا آمار تکان‌دهنده فائو

۱- کاخ سفید مانع تمدید قانون تحریم‌های ایران نخواهد شد!
برخی منابع در کاخ سفید می‌گویند، مجلس نمایندگان آمریکا خود را برای رأی دادن به «تمدید بدون شروط جدید» تحریم‌های ایالات متحده علیه ایران که در حال انقضاست، آماده می‌کند و کاخ سفید نیز قصد دارد با کنار کشیدن خود، اجازه دهد این لایحه به قانون تبدیل شود. به نوشته پایگاه خبری «رول‌کال» در این میان، قانون تحریم‌های بخش انرژی ایران که پایان سال ۲۰۱۶ منقضی می‌شود، وجود دارد. منابع کاخ سفید تأکید می‌کنند، «باراک اوباما» رئیس‌جمهور آمریکا این تمدید را که به «لایحه‌ تمیز» شهرت یافته، وتو نمی‌کند؛ زیرا دولت به این جمع‌بندی رسیده است که این امر مفاد توافق هسته‌ای ایران و شش قدرت جهانی را نقض نمی‌کند. رول‌کال در ادامه می‌نویسد، «هیلاری کلینتون» نامزد دموکرات انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا از حامیان تمدید قانون تحریم‌های بخش انرژی ایران است.

۲- آمارهای تکان‌دهنده فائو از ضایعات غذا در ایران
معصومه ابتکار، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در کانال تلگرامی خود نوشت: ما ایرانی‌ها چقدر غذا دور می‌ریزیم؟ با هر دور‌ریز، چه مقدار از ذخایر آب و خاک کشور که صرف تهیه این غذا شده، هدر می‌رود؟ چقدر به طبیعت به دلیل پسماند این غذاها صدمه وارد می‌شود؟ ایران از جمله کشورهایی است که هر ساله درصد بالایی از مواد غذایی تولیدی را به هدر می‌دهد. برآوردهای فائو نشان می‌دهد، هر روز به ازای هر نفر، ۱۳۴ کیلو کالری غذا در ایران به هدر می‌رود. همچنین، گزارش‌های غیر رسمی حاکی است، ۳۵ درصد محصولات کشاورزی تولیدی در ایران به هدر می‌رود، یعنی از ۱۰۰ میلیون تن محصول کشاورزی تولیدی در کشور، ۳۵ میلیون تن در سال دور ریخته می‌شود که این رقم معادل غذای میلیون‌ها انسان است.

۳- اهداف و جزئیات تشکیل جنبش ضد ترکیه‌ای در سوریه
رئیس دفتر سیاسی مقاومت ملی سوریه از تشکیل جنبش مقاومت علیه تجاوزگری ترکیه در شمال حلب خبر داد و تأکید کرد، دولت ترکیه در حال پاشیدن بذر درگیری و چنددستگی میان سوری‌هاست تا بخش‌هایی از خاک کشورمان را اشغال کند. «ریزان حدو» گفت: ما اولین تجمع سوری هستیم که هم طرفداران سوریه در آن حضور دارند، هم مخالفان و هم مستقلان از طیف‌های مختلف جامعه از سویداء تا لاذقیه، طرطوس و حماه، البته آنچه به ائتلاف معارض طرفدار ترکیه معروف است، در این تجمع جایی ندارد. وی افزود: ما بر مخالفت خود با دخالت نظامی ترکیه تأکید کرده و آن را نقض آشکار حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه می‌دانیم. همچنین، با توجه به غیر قانونی بودن حضور نظامیان ترکیه، آنها را نیروهای اشغالگر قلمداد می‌کنیم.

۴- تبیین مفهوم رجل سیاسی در شورای نگهبان
عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان گفت: یکی از نقاط مثبت سیاست‌های کلی که در اصل ۱۱۵ قانون اساسی برای داوطلبان ریاست‌جمهوری وجود داشت، شرط رجل سیاسی است که مجلس نیز بر اساس تفسیر شورای نگهبان نمی‌توانست به این موضوع ورود کند و ما نیز در خود شورا نتوانسته بودیم معیارهایی را برای مفهوم رجل سیاسی تعیین کنیم. در دور گذشته انتخابات تلاش شد این مفهوم تبیین شود؛ اما موفق نبودیم. وی افزود: در بخش ۵ بند ۱۰ سیاست‌های کلی، به مفهوم رجل سیاسی توجه شده است و شروط رجل سیاسی، مذهبی، مدیر و مدبر بودن داوطلب مقرر شده است که شورای نگهبان باید بر اساس آن معیارهای خود را تعیین کند؛ این معیارها الزام‌آور خواهد بود و پس از آن برای افکار عمومی و داوطلبان منتشر خواهد شد.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات