صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۲ آبان ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۳  ، 
کد خبر : ۲۹۶۰۲۰

نشریه اخبار و تحلیل‌ها یکشنبه 2 آبان

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) سرعت پیشرفت علمی ایران در مقطعی ۱۳ برابر متوسط جهان شد. این سرعت به هیچ‌وجه نباید کاهش یابد، زیرا دچار عقب‌ماندگی‌های علمی فراوان هستیم.(95/7/28)
نشریه اخبار و تحلیل‌ها Word
نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼ حرف روز      
افسانه شکست‌ناپذیری

رهبر معظم انقلاب در دیدار با رئیس‌جمهور ونزوئلا فرمودند: «برخی خیال می‌کنند که آمریکا شکست‌ناپذیر است؛ در حالی که این تصور، خطایی بزرگ است و اشتباه‌های مکرر آمریکایی‌ها در ۱۵ سال گذشته، اکنون آنها را در منطقه به‌شدت زمین‌گیر و درمانده کرده است.» با نگاهی به وضعیت میدانی آمریکا شکست هژمونی این کشور برای مردم باورپذیرتر می‌شود؛ زیرا قدرت ایالات متحده آمریکا و توان این کشور در تحمیل ارزش‌ها و منافع خود به دیگر کشورهای جهان کاهش یافته است.
فرانسیس فوکویاما، متفکر آمریکایی در سال‌های گذشته از فروپاشی سیستم کاپیتالیسم و دموکراسی اروپایی خبر داده بود؛ اما کسی باور نمی‌کرد که جنبش «بریگزیت» در انگلیس ناقوس فروپاشی را به صدا درآورد و همه را شوکه کند. اکنون «جنبش ملی‌گرای تگزاس» آمریکا راه افتاده و قرار است مردم این ایالت در سال 2018 به استقلال آن از آمریکا رأی دهند، تگزاس با داشتن اقتصادی به ارزش 6/1 تریلیون دلار در صورت جدایی از ایالت متحده در بین 10 اقتصاد برتر جهان جای خواهد گرفت؛ اما تگزاس تنها نقطه در جهان نیست که تحت تأثیر رأی خروج مردم انگلیس قرار گرفته است. لوییس مارنیل، رئیس کمپین «آری به استقلال کالیفرنیا» نیز در این‌باره به خبرنگار رویترز گفته است: «ما قصد داریم تا با برگزاری رفراندوم خروج روند مشابهی را در کالیفرنیا به راه بیندازیم و از حق خودمان برای تصمیم‌گیری آزادانه بهره‌مند شویم.»
اکنون جریانات روشنفکری بیمار که شکست‌های متعدد آمریکا در سوریه، عراق، افغانستان و لبنان را نادیده می‌گیرند، همچنان آمریکا را قدرت برتر در همه حوزه‌ها و تأثیرگذار در روند جهانی می‌دانند و در بسیاری از معادلات نقش آمریکا را حفظ می‌کنند. در سال‌های اخیر، دولت یازدهم تمام فعالیت‌های خود را به زلف آمریکا گره زده است؛ به گونه‌ای که حتی مشکلات آب، هوا و بودجه کشور را ناشی از ارتباط نداشتن با آمریکا و تحریم ایران می‌داند و در حالی که آمریکا در رکود اقتصادی است، منتظر دست نجات آمریکاست! حضرت امام خمینی(ره) به درستی فرموده‌اند: «و من امیدوارم که خدای تبارک و تعالی آنهایی که خواب آمریکا را می‏بینند خدا بیدارشان کند.»

▼ گزارش روز            
نامه عجیب اعضای فراکسیون امید

علیرضا محجوب، سهیلا جلودارزاده، علی مطهری، پروانه مافی، سیده‌فاطمه ذوالقدر، ناهید تاج‌الدین، سیده‌حمیده زرآبادی، پروانه سلحشوری، احمد مازنی، هاجر چنارانی، علیرضا رحیمی، فاطمه سعیدی، طیبه سیاوشی شاه‌عنایتی، محمود صادقی و... امضاکنندگان نامه‌ای خطاب به رئیس قوه قضائیه هستند که در آن برای یک مجرم امنیتی درخواست عفو و تخفیف شده است! اعضای فراکسیون امید در مجلس با به کار بردن ادبیاتی که به طرز عجیبی به ادبیات رسانه‌هایی، چون بی‌بی‌سی فارسی شباهت دارد، می‌نویسند: «خانم محمدی که هم‌اکنون دوران محکومیت خود را در زندان می‌گذراند، مدت‌هاست از دیدار دو فرزند خود محروم بوده است. از سوی دیگر نرگس محمدی که ۴۴ سال سن دارد، از بیماری‌های آمبولی ریه و فلج عضلانی رنج می‌برد و متأسفانه تاکنون اقدام مؤثری برای معالجه او صورت نگرفته است!» البته نویسندگان نامه پا را فراتر نیز گذاشته و برای نرگس محمدی که سخنگوی وزارت خارجه آمریکا از زندانی بودن او ابراز نگرانی کرده است، به بهانه فعالیت‌های نامبرده در انتخابات و آنچه آنان تشویق به حضور در انتخابات خوانده‌اند، درخواست تخفیف می‌کنند! عجیب است در حالی که ارتباط مستقیم نرگس محمدی با جریان ضدانقلاب خارج‌نشین و حمایت ویژه آنها از وی، چون اظهارات شیرین عبادی از محمدی بر هیچ‌کس پوشیده نیست، نمایندگانی از درون مجلس شورای اسلامی موضع‌شان تا این حد به رسانه‌های ضد انقلاب نزدیک شده است و عجیب‌تر آنکه این موضوع را به رسانه‌ها کشانده‌اند! در حالی که اگر واقعاً می‌خواستند از سر دلسوزی و کاهش هیاهوها به این موضوع ورود کنند، می‌توانستند با استفاده از جایگاه نمایندگی و موقعیت حقوقی خود در مجلس و استفاده از روابط دو قوه مقننه و قوه قضائیه، این مسئله را بی‌سروصدا با رئیس قوه قضائیه در میان بگذارند.

▼ خبر ویژه       
چرایی اصرار بر حضور ترکیه در نبرد موصل

همزمان با عملیات موصل و بالا گرفتن اختلافات ترکیه با عراق، وزیر دفاع آمریکا از آنکارا وارد عراق شد تا برای ترکیه بازار گرمی کند که در نبرد موصل حاضر باشد. به نظر می‌رسد، در ازای بده‌بستان سیاسی ـ امنیتی ترکیه و آمریکا، کارتر در سفر به بغداد، ضمن به نمایش گذاشتن اینکه آمریکا در حال هدایت عملیات علیه داعش در موصل است، می‌کوشد حضور ترکیه در نبرد موصل را به اجبار به بغداد تحمیل کند؛ چرا که وی مدعی شده است، ترکیه و عراق بر سر این مسئله به توافق رسیده‌اند تا بغداد را در عمل انجام شده قرار بدهند؛ اما «سعد الحدیثی» سخنگوی دولت عراق این خبر را تکذیب کرد. ناظران بر این باورند، براساس زد و بندهای ترکیه و آمریکا بر سر موصل، این شهر سرانجام در اختیار خاندان نُجیفی‌ها که سرسپرده ترکیه و عربستان هستند، قرار خواهد گرفت تا این خاندان با کمک برخی طرف‌ها در اربیل (مرکز کردستان)، در شمال عراق یکه‌تازی کنند که در این صورت با توجه به رابطه نزدیک برخی طر‌ف‌ها در اربیل با رژیم صهیونیستی،‌ بیم آن وجود دارد که برخی کُردهایی که به فلسطین اشغالی کوچ کرده بودند، به شمال عراق بازگردانده شوند و ضمن ایجاد بافتی جدید در برخی مناطق، جایگزین شیعیان، ترکمن‌ها، ایزدی‌ها و مسیحیانی شوند که خانه و کاشانه‌شان را از ترس داعش تکفیری رها کردند و رفتند.
 
▼ اخبار
1- چشم‌بسته به وزرای پیشنهادی رأی نمی‌دهیم

یک عضو هیئت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی با تأکید بر لزوم رایزنی دولت با مجلس برای معرفی گزینه‌های پیشنهادی سه وزارتخانه «فرهنگ و ارشاد اسلامی»، «ورزش و جوانان» و «آموزش و پرورش»، گفت: نمایندگان در جریان رأی اعتماد به وزرا مستقل عمل خواهند کرد و تنها به سوابق و تجربیات آنها توجه می‌کنند. علی‌اصغر یوسف‌نژاد در این‌باره اظهار داشت: تغییر در کابینه از اختیارات دولت است، اما به نظر می‌رسد تغییر باید به بهبود و حمایت از برنامه‌های دولت منجر شود و انجام آن به نفع مردم و مصالح عمومی باشد. وی در ادامه افزود: خوب است آقای رئیس‌جمهور برای معرفی وزرا با مجلس، کمیسیون‌های تخصصی و گروه‌های سیاسی، به ویژه گروه‌های سیاسی نزدیک به دولت رایزنی کند و در این‌باره استمزاجی داشته باشد و فکر نکند که نمایندگان فهرست امید چشم‌بسته به هر کسی که رئیس دولت تدبیر و امید معرفی می‌کند، رأی خواهند داد.

2- «قادمون یا نینوا» یعنی حلب و یمن ما داریم می‌آییم

نوری مالکی، معاون رئیس‌جمهور عراق ضمن قدردانی از جمهوری اسلامی ایران و حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای، گفت: معنای عملیات آزادسازی موصل با رمز «قادمون یا نینوا» این است که به زودی حلب و یمن را آزاد خواهیم کرد. مالکی در جریان برگزاری نهمین اجلاس شورای عالی مجمع بیداری اسلامی که در بغداد برگزار می‌شود، با استقبال از برگزاری اجلاس بیداری اسلامی در کشورش بیان داشت: من به جمهوری اسلامی ایران و امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی) برای اینکه شناخت کامل از توطئه‌های جهان اسلام دارند، تبریک می‌گویم. وی همچنین در ادامه تصریح کرد: سازمان‌های مرتبط با پروژه‌های بیگانگان در عراق با هدف تخریب چهره اسلام فعالیت گسترده‌ای دارند؛ اما با هوشیاری مردم و مسئولان عراقی ان‌شاءالله تلاش‌شان نقش بر آب خواهد شد.

3- در هم شکسته شدن سریع خطوط دفاعی داعش در موصل
بنا به گزارش‌های رسیده، در سایه حملات شدید ارتش عراق و نیروهای داوطلب مردمی به سمت شهر موصل در استان نینوا در شمال عراق، خطوط دفاعی داعش در این استان، به ویژه در ساحل چپ موصل به سرعت فرو پاشیده است. ستاد تبلیغات جنگ ارتش عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد، در جریان عملیات آزادسازی استان نینوا طی روز شنبه 120 داعشی به هلاکت رسیدند که هشت نفر از آنها عامل انتحاری بودند. موصل بزرگ‌ترین شهری است که گروه تروریستی داعش، آن را در اشغال خود دارد و این شهر که حدود یک و نیم تا دو میلیون نفر جمعیت دارد، آخرین پایگاه اصلی این گروه تروریستی در عراق به شمار می‌رود.

4- دلخوش‌ها و دلواپس‌ها کنار هم شاهد بدعهدی آمریکا هستند
مشاور عالی رهبر معظم انقلاب با اشاره به موضوع برجام، گفت: امروز هم دلخوش‌ها و هم دلواپس‌های دیروز در یک طرف ایستاده‌اند و شاهد بدعهدی غربی‌ها و آمریکایی‌ها هستند. غلامعلی حدادعادل در گفت‌وگو با شبکه «المیادین» لبنان اظهار داشت: در موضوع برجام از گفت‌وگو با آمریکا چه نتیجه‌ای حاصل شد؟ آنها امروز نقض عهد کرده‌اند و نشان داده‌اند، ملت ایران حق داشت که حاضر به گفت‌وگو نبود و به آنها بدبین بود. رئیس هفتمین دوره مجلس شورای اسلامی افزود:‌ موضوع ما امروز محکوم کردن تیم مذاکره‌کننده نیست؛ بلکه بدعهدی طرف مذاکره است. وی همچنین خاطرنشان کرد: چشم‌انداز آینده ایران به تلاش ما بستگی دارد؛ از جمله تلاش ما در حوزه جنگ نرم و فرهنگی که باید پا به پای مقاومت در برابر خطرهای نظامی پیش رود.

▼ اخبار کوتاه
محمد هاشمی، رئیس دفتر رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با انتقاد از زمان تغییرات ایجاد شده در دولت، تصریح کرد: با توجه به زمان باقی‌مانده تا پایان عمر دولت یازدهم، تغییر در دولت نوعی بی‌تدبیری بود. وی افزود: تا وزیر معرفی شود و از مجلس رأی بگیرد و معاونان خود را معرفی کند، تقریباً عمر دولت به پایان رسیده است و او دیگر فرصت ارائه برنامه‌های خود را ندارد و مجبور است برنامه‌های گذشته را که وزیر قبلی تبیین کرده است، ادامه دهد.
جلسه شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان در حالی 26 مهر سال جاری به ریاست محمدرضا عارف برگزار شده که وی در این جلسه پیشنهاد کناره‌گیری خود از ریاست این شورا را داده است. یک منبع آگاه در شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان در این‌باره گفت: برخی از اعضای شورای سیاست‌گذاری با این پیشنهاد مخالفت کرده و تأکید داشته‌اند، در شرایط فعلی نباید انشقاقی بین اصلاح‌طلبان ایجاد شود. این منبع همچنین افزود: البته برخی از احزاب اصلاح‌طلب فعالیت شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان را در مجموع پایان‌یافته می‌دانند.
پس از حذف درس «رهبران کوچک» از کتاب هدیه‌های آسمانی پایه ششم که به معرفی «شهید حسین فهمیده» می‌پرداخت؛ وزارت آموزش و پرورش دولت تدبیر و امید به بهانه تغییر در مفاد درسی پایه تحصیلی چهارم ابتدایی، درسی به نام «مساجد مسلمانان» را از کتاب‌ها حذف کرد. این درس نامه‌نگاری یک دانش‌آموز ایرانی به یک دانش‌آموز فلسطینی بود که در آن جریان اشغال سرزمین فلسطین و مسجدالاقصی از سوی رژیم صهیونیستی بازخوانی می‌شد.
روزنامه «گاردین» مدعی شد، به متن ایمیل‌هایی دست یافته است که نشان می‌دهد وزیر امور خارجه ایران شخصاً از همتای آمریکایی‌ خود خواسته است مصر به مذاکرات لوزان درباره سوریه دعوت شود. به نوشته این روزنامه، ایران تنها زمانی حضور در مذاکرات لوزان را پذیرفته است که با شرکت مصر و عراق ـ که هر دو از دولت سوریه حمایت می‌کنند ـ موافقت شده است.
جنبش اسلامی فلسطین (حماس) از طرح 10 ماده‌ای که «رمضان عبدالله شلح» دبیرکل جهاد اسلامی ارائه داده است، استقبال کرد. بر اساس گزارش وب‌گاه رسمی حماس، این جنبش طرح جهاد اسلامی را طرحی کامل برای سامان دادن به اوضاع فلسطین خوانده و از همه طرف‌ها خواسته است که از آن حمایت کنند.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات