آذربایجان شرقی >>  عمومی >> اخبار ویژه
تاریخ انتشار : ۱۰ آبان ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۰  ، 
کد خبر : ۲۹۶۲۵۰

استکبارستیزی چرا و چگونه؟

برای برقرای عدالت و گرفتن حقوق مستضعفین از مستکبرین، نبرد با استکبار بایستی در همه زمانها و به طرق مختلف تداوم و استمرار داشته باشد. یعنی مبارزه با نظام سلطه و استکبار تعطیل بردار نیست.
پایگاه بصیرت / احمد قهرمانی
تقابل بین جبهه حق و باطل از بدو پیدایش تا حالا وجود داشته و خواهد داشت.بنابراین اینکه ما فکر کنیم زمانی تقابل بین جبهه حق و باطل و انقلاب اسلامی و غرب(آمریکا) تمام بشود شاید درست نباشد. تا زمانی که جبهه باطل و استکبار وجود داشته باشد ، خوی و خصلت طاغوتی و استثمار و زورگویی آن نیز وجود خواهد داشت و تا این ویژگی در طاغوت و باطل هست مبارزه با آن برای مبارزان راه حق و حقیقت ضروری می باشد.
امر به مبارزه و تقابل با ظالم و مستکبر هم از نظر عقلی مورد تأیید می باشد و هم از نظر شرعی. همچنانکه حضرت امام (رحمه الله علیه) بر این اعتقاد بودند که زندگی که در آن استقلال نباشد و ملتی همیشه تلاش بکنند و دیگران دسترنج آنها را بخورند که زندگانی نیست.(صحیفه نور،ج2،ص 138) همچنین شعار استقلال و آزادی که مورد قبول همه ملت ها و نظام های سیاسی می باشد در صورتی تأمین خواهد شد که زیر یوغ مستکبران قرار نداشته باشیم. بنابراین از نظر عقلی مبارزه با مستکبرین امری مقبول و پسندیده و وظیفه همه انسان های آزاده می باشد.از نظر شرعی و سیره فکری و عملی ائمه معصومین هم برای مبارزه با استکبار تأکید شده است. در سوره نساء آیه 141 «و لن یجعل الله للکافرین علی المومنین سبیلا» و همچنین آیه 75 همین سوره بر مقابله و مبارزه با استکبار تأکید شده است چرا که خداوند نمی پذیرد که کافران بر مومنان تسلط داشته باشند و راه دستیابی به این امر هم از راه مبارزه با استکبار محقق خواهد شد. اما چگونگی مبارزه و استکبار ستیزی بحثی دیگر می باشد که در زیر خواهد آمد.حضرت علی (ع) در نهج البلاغه نامه 47 هم بر مبارزه با ظالم و کمک به مظلومان تأکید دارند« کونوا للظالم خصماً و للمظلوم عونا». مقام معظم رهبری هم در دیدار دانش آموزان و دانشجویان در 12 آبان پارسال اشاره می کنند که استکبار ستیزی و مبارزه با مستکبران یک حرکت معقول، منطقی و دارای پشتوانه علمی و یک حرکت خردمندانه است. بنابراین مبارزه با ظالم و مستکبر و کمک به مظلوم از نظر عقل و شرع مورد تأکید قرار گرفته و بایستی در این زمان هم که راهها و امکانات مستکبران برای زیر یوغ خود در آوردن ملت های آزاده جهان متنوع و پیچیده شده است، متناسب با نوع عمل و امکانات آنها با آنها مبارزه کرد و ملت های مظلوم را یاری نمود.
در مبارزه با استکبار باید توجه داشته باشیم که مبارزه اسلام و جبهه حق با مستکبران نه با مردم ، ملت و انسانها بلکه با نظام استکباری می باشد که به فرموده مقام معظم رهبری امروزه آمریکا و انگلیس و ایادی آنها در رأس این نظام استکباری قرار دارند.این خوی استکباری نظام های مستکبر است که نمی گذارد حقایق و معارف اسلام اصیل به دست انسان های دنیا برسد چرا که در اینصورت چون با فطرت انسانها هماهنگی دارند به سرعت جذب اسلام شده و به دشمنان نظام استکبار تبدیل خواهند شد.مطلب دیگر در خصوص ادامه دار بودن منطق مبارزه با استکبار و نظام سلطه می باشد. نباید فکر کنیم که زمانی با آنها در مورد موضوعات خاص و برای مصالح نظام و انقلاب مذاکره کردیم، دیگر با نظام سلطه مبارزه نخواهیم کرد.بلکه استکبار ستیزی دائمی بوده و تعطیل بردار نیست و خود مذاکره هم یکی از شیوه های مبارزه با استکبار می باشد.
چگونگی مبارزه با استکبار
1-    حساسیت در مقابل دشمن: بنا به فرموده مقام معظم رهبری در سالگرد ارتحال حضرت امام (ره) در سال 95 یکی از شاخص های انقلابی گری این است که در مقابل دشمن بایستیم و حساس باشیم. برنامه های دشمن را باید رصد کرده و متناسب با آن برنامه مقابله ای داشته باشیم.اینکه به فکر خام بعضی ها تصور کنیم که دشمن و نظام سلطه با یک مذاکره با ما از در دوستی در آمده است و فکر دشمنی نظام سلطه را مثل بعضی از ساده انگاران توهم حساب کنیم در دام نقشه دشمن می افتیم چرا که همچنانکه مقام معظم رهبری فرموده اند تفکر توهم توطئه جبهه استکبار خودش یک توهم می باشد.
2-    رهبری واحد و الهی و مقتدر: در مقابله با نظام سلطه و استکبار اگر از رهبری الهی و مقتدری که بتواند نقشه های دشمن را شناخته و با قدرت الهی همه مردم را باهم متحد کرده و در مقابل فتنه های آنها با سربلندی بایستد، برخوردار باشیم موفق خواهیم بود. در صورت نبود این رهبری و یا عدم اتحاد دور همچنین افرادی مثل سایر کشور های اسلامی (مصر و لیبی و...)در مبارزه با استکبار موفق نخواهیم شد ، هر چند بیداری اسلامی در آنها شروع شد ولی نظام سلطه و استکباری توانست با ابزار و امکانات و نقشه های مختلف اتحاد مردم را شکسته و انقلاب مردمی را از مسیر اصلی اسلامی خود منحرف نماید.بنابراین شرط اصلی در مواجهه با جبهه استکبار وجود رهبری الهی و مقتدر و اتحاد و انسجام در اطراف آن و اطاعت و حمایت از آن می باشد.
3-    اتحاد و انسجام درونی: برای موفقیت در مقابل استکبار تا بن دندان مسلح و مجهز به تمام فنون و فتن روز ، باید اتحاد و انسجام درونی در میان ملل مسلمان و مخصوصاً در داخل کشور وجود داشته باشد. تا زمانیکه ما در داخل نتوانیم مشکلات خود را حل کرده و به یک تفاهم از انقلاب و استکبار و روش مقابله با نظام سلطه دست بیابیم، در مواجهه با فتنه های استکباری موفق نخواهیم شد. اتحاد و انسجام درونی در سایه اطاعت از رهبری الهی و عمل به قوانین الهی و اسلام اصیل میسر خواهد بود.
4-    تحقیر و شکست هیمنه دشمن استکباری: بایستی با طرق مختلف با استکبار مقابله کرده و در مواجهه و مقابله با آن از خود ترس و واهمه نشان نداد. هر چقدر با قدرت با استکبار برخورد کنیم موجبات عقب نشینی آنها را فراهم خواهیم کرد ، چنانچه خداوند در سوره انفال آیه 60 اشاره کرده برای برخورد با آنها خود را به تمام امکانات روز مجهز نموده و موجبات ترس و واهمه آنها را فراهم نماییم،. مقام معظم رهبری هم فرمودند اگر در مواجهه با استکبار یک قدم عقب بنشینیم ، انها دو قدم جلو خواهند آمد.
5-    تداوم و استمرار مبارزه: با توجه به اینکه جبهه حق و باطل در جهان از اول خلقت وجود داشته و تداوم خواهد داشت، بنابراین برای برقرای عدالت و گرفتن حقوق مستضعفین از مستکبرین، نبرد با استکبار بایستی در همه زمانها و به طرق مختلف تداوم و استمرار داشته باشد. یعنی مبارزه با نظام سلطه و استکبار تعطیل بردار نیست. بنابراین باید فرهنگ استکبارستیزی بعنوان یکی از شاخص های انقلابی گری و یکی از اصول و مبانی اسلام اصیل مورد توجه قرار گرفته و از نسلی به نسل دیگر ونتقل گردد.
6-    مبارزه به موقع و مناسب : با توجه به اینکه جبهه استکبار به انواع قدرت های مادی و ثروت دنیوی و امکانات و تجهیزات علمی روز دسترسی دارند شیوه برخورد با آن بایستی متناسب با امکانات و برنامه های آنها صورت گیرد.در غیر اینصورت علاوه بر اینکه نتیجه ای را به دنبال نخواهد داشت بلکه موجب هدر رفت نیرو و امکانات جبهه حق نیز خواهد شد.
با توجه به اینکه مبارزه با ظالم و مستکبر در همه مکتب ها و در نزد همه انسانها ، امری مورد قبول بوده و در آیات و روایت مختلف بر مبارزه با مستکبرین و خوی استکباری تأکید شده است اصل استکبار ستیزی جزو وظیفه اصلی انسانهای آزاده می باشد که بایستی با نگاه شکاک به دشمن و با رهبری رهبران الهی و مقتدر و با تجهیز خود به انواع امکانات و لوازم روز به موقع و مداوم با نظام سلطه و مستکبران و دشمنان انسانیت مبارزه کرد و در این راه هیچ ترسی به خود راه نداد چرا که خداوند در سوره قصص آیه 5 وعده داده است که پیروزی نهایی در مبارزه با استکبار از آن مستضعفان بوده و  آنها وارثان و پیشوایان نهایی در روی زمین خواهند بود.   



نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات