صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۷ آبان ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۳  ، 
کد خبر : ۲۹۶۴۲۲

اخبار و تحلیل‌ها دوشنبه 17 آبان

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) امروز به اعتراف خودشان(آمریکایی‌ها)، آمریکا از ارزش‌های انسانی فرسنگ‌ها دور افتاده؛ در مناظره ریاست جمهوری‌شان دیدید، آمریکا را افشا کردند. چیزهایی که ما می‌گفتیم و عده‌ای نمی‌خواستند باور کنند، اینها چند برابرش را گفتند.(95/8/12)
نشریه اخبار و تحلیل‌ها word
نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼ حرف روز    
   مطالبه تغییر نظام سیاسی!

انتخابات این دوره از ریاست‌جمهوری آمریکا، منحصربه‌فرد بود؛ چرا که افزون بر نحوه و محتوای مناظره‌های انتخاباتی بین کلینتون و ترامپ که هویت پنهان و واقعی آمریکا و سیاستمداران آن را نمایش داد، از یک نوع خواست و مطالبه عمومی در جامعه چند پاره آمریکایی هم پرده برداشت. این مطالبه، خواست عمومی مردم آمریکا برای اصلاح و تغییر نظام حاکمیتی این کشور است که می‌توان آن را در رویکرد آرای قابل توجهی از مردم این کشور هم در انتخابات‌های مقدماتی درون‌حزبی ملاحظه کرد و هم در انتخابات نهایی که بین کلینتون و ترامپ در جریان است و فردا برنده آن مشخص خواهد شد. در حزب دموکرات، برنی سندرز، رقیب انتخاباتی کلینتون در انتخابات درون‌حزبی، فردی بود که به وضوح از یک «انقلاب سیاسی» در ساختارهای اقتصادی- سیاسی آمریکا صحبت می‌کرد و در انتخابات نهایی با وجود نشانگانی بر انحطاط اخلاقی ترامپ، رویکرد میلیون‌ها آمریکایی به وی به ‌منزله یک فرد ضد سیستم را می‌توان دلیلی بر این موضوع دانست؛ اما انتخابات آمریکا تمام آن چیزی نیست که با طی کردن روند یک ساله، در ایستگاه فردا نتیجه‌اش مشخص شود؛ بلکه مؤثران و تعیین‌کنندگان پشت صحنه این انتخابات، گروه‌های دیگری هستند که به دلیل داشتن پول و ثروت، مزیت و موقعیت اجتماعی و سیاسی و یا در اختیار داشتن ابزارهای نوین رسانه‌ای می‌توانند نتیجه را آن طور که می‌خواهند و همان‌گونه که منافع آنها (که به دروغ گفته می‌شود منافع مردم آمریکاست) ایجاب می‌کند، رقم بزنند. از این منظر امروز حرف اول دونالد ترامپ پر بیراه نیست که می‌گوید سیستم انتخابات در آمریکا همواره با تقلب و صحنه‌آرایی مؤثران در قدرت برگزار شده و می‌شود. گفتنی است، اگر چه لابی‌های قدرتمندی همچون لابی صهیونیستی‌ و در سال‌های اخیر لابی عربی در انتخابات آمریکا تأثیر دارند و نیمی از جامعه آمریکا که باید رأی‌ بدهند زنان هستند و در این دوره نقش تعیین‌کننده دارند؛ اما رسانه‌های جمعی،  کارتل‌های نفتی و شرکت‌های اسلحه‌سازی که از سهامداران اصلی اداره آمریکا بوده و هیچ کاندیدایی بدون چراغ سبز آنها نمی‌تواند وارد انتخابات شود، نقش بسیار مهمی را ایفا می‌کنند.
    

▼ گزارش روز            
           نگران‌کننده

«نمی‌توانم به طور قطع بگویم بازگشایی چقدر زمان می‌برد؛ اما می‌توانم بگویم در چند ماه آینده این کار صورت خواهد گرفت»؛ این جملات پاسخ مجید تخت روانچی، معاون اروپایی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران به پرسش خبرنگاران درباره سرانجام بازگشایی دفتر اتحادیه اروپا در تهران است که در روزهای اخیر به ویژه پس از سفر فدریکا موگرینی به تهران اخبار فراوانی درباره آن منتشر شده است. تخت‌روانچی در این‌باره تأکید می‌کند: «اروپایی‌ها برای بازکردن دفتر اظهار علاقه کرده و ایران هم اعلام کرده است، باید مراحل قانونی در داخل کشور طی شود. ما با اتحاديه اروپا از طریق دو ديپلمات این اتحادیه که در سفارت هلند مستقر هستند، در تماس هستيم و مسئله را دنبال مي‌كنيم.»
 موضوعی که روزنامه‌های اصلاح‌طلب و جریان‌های نزدیک به دولت تدبیر و امید با شوق فراوان از آن به عنوان یک تابوشکنی از سوی دولت حسن روحانی در حوزه روابط بین‌الملل یاد می‌کنند! اما منتقدان سیاست‌های دولت یازدهم به شدت از این اقدام احساس نگرانی می‌کنند. منتقدان از یک سو با توجه به تجربه اقدمات کاترین اشتون، مسئول پیشین سیاست خارجی اتحادیه اروپا در سفر به تهران و دیدار پنهانی و خارج از پروتکل وی با برخی از اصحاب فتنه و محکومان امنیتی و از سوی دیگر با استناد به تنظیم  پیش‌نویس قطعنامه‌ای در کمیته روابط خارجی پارلمان اروپا در زمینه «راهبرد اتحادیه اروپا درباره ایران» که از اوضاع حقوق بشر در ایران ابراز نگرانی کرده و از هیئت‌های پارلمانی اروپایی می‌خواهد در صورت سفر به ایران، با منتقدان حکومت، فعالان جامعه مدنی و زندانیان سیاسی ایران ملاقات کنند، بازگشایی دفتر اتحادیه اروپا در ایران را نگران‌کننده می‌دانند و بر این باورند که نه تنها بازگشایی این دفتر سودی برای ایران در پی نخواهد داشت؛ بلکه گذرگاه تازه‌ای در اختیار غرب قرار می‌دهد تا پرونده حقوق بشری ایران و اقدمات دیگر ضد ایرانی‌اش را با جدیت و امکان بیشتری دنبال کند.

▼ خبر ویژه                                   
 شکار ویژه‌ها

نیروهای ویژه هوابرد انگلیس که در عراق مستقر هستند، از سوی فرماندهان خود فهرستی از 200 زن و مرد تروریست انگلیسی حاضر در عراق دریافت کرده و دستور گرفته‌اند که پیش از بازگشت به انگلستان، آنها را بکشند. از کماندوهای انگلیسی خواسته شده است، از هر روش و هر وسیله ممکنی برای گرفتن و کشتن این 200 نفر استفاده کنند. یک مقام ارشد دفاعی انگلیس در مصاحبه با «ساندی‌تایمز» این خبر را داده و گفته است، کسانی که قرار است «شکار» شوند، صدها نفرند و ملیت‌های مختلفی دارند و هر کشور به دنبال کشتن اتباع خود است. گمانه‌زنی‌ها حاکی از آن است که 700 تبعه انگلیسی در صفوف تروریست‌های عراق و سوریه حاضرند؛ ولی مقامات امنیتی انگلیس 200 نفر را انتخاب کرده‌اند که هم رتبه و مقام بالاتری دارند و هم تهدید جدی‌تری برای امنیت این کشور هستند. 12 نفر از این جمع کسانی هستند که بر پایه دانش به دست آمده در دانشگاه‌های انگلیس، برای داعش بمب می‌سازند. گفتنی است، نیروهای ویژه هوابرد پیش از این در پایگاه فرماندهی مشترک عملیات ویژه آمریکا در نزدیکی بغداد مستقر شده‌اند.
 
▼ اخبار
ولایتی: امکان تشکیل ۱+۵ جدیدی وجود ندارد

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: اگر چارچوبی که رهبری ترسیم کردند به طور صددرصد انجام می‌شد، حتماً شرایط طور دیگری بود. وی با تأکید بر لزوم برگزاری مذاکرات هسته‌ای، گفت: ما باید مذاکره می‌کردیم و درست هم این کار را انجام می‌دادیم، این تصمیم نظام بود. ما باید مذاکره می‌کردیم تا اتحادی را که آمریکایی‌ها علیه ما ایجاد کرده بودند، به هم بزنیم. امروز دیگر امکان ندارد آمریکایی‌ها بتوانند ۱+۵ دیگری درست کنند. رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه مذاکرات هسته‌ای چه در دولت قبل و چه در این دولت با تصمیم نظام صورت گرفت، گفت: اگر مذاکره نمی‌شد راه‌حل دیگر جنگ بود؛ پس باید مذاکره انجام می‌شد، اما اینکه مذاکره چگونه انجام شود، با مطلق مذاکره متفاوت است.

افزایش نفرت از مقامات صهیونیستی

روزنامه صهیونیستی «یدیعوت آحارونوت» نوشته است: اظهارات تنفرآمیز جامعه صهیونیستی علیه نظام رژیم صهیونیستی افزایش یافته و این موضوع به شدت مقامات این رژیم را نگران کرده است. بر اساس تحقیقی که بنیاد صهیونیستی «برل کاتزنلسون» انجام داده است، در سال گذشته در فضای اینترنتی، ابراز اظهارات تنفرآمیز علیه بدنه و ساختار رژیم صهیونیستی، از جمله کابینه وزرا، ارتش و پلیس اسرائیل[رژیم صهیونیستی] و دیگر نهادهای وابسته به این رژیم، 50 درصد افزایش داشته است. این تحقیق نشان می‌دهد، بیش از شش میلیون اظهارات نژادپرستانه علیه رژیم صهیونیستی در فضای مجازی ثبت شده که نسبت به سال گذشته آن 5/1 برابر افزایش داشته است. «گادی آیزنکات» رئیس ستاد مشترک ارتش رژیم صهیونیستی، به یکی از اصلی‌ترین اهداف این اظهارات تنفرآمیز بدل شده است؛ به ‌گونه‌ای که این قبیل اظهارات علیه وی در ماه‌های اخیر پنج برابر شده است.

آغاز صادرات گازوئیل ایران

عباس کاظمی، معاون وزیر نفت درباره آخرین وضعیت صادرات فرآورده‌های نفتی ایران گفت: برای نخستین‌بار در طول یک‌صد سال گذشته ایران به صادرکننده انواع فرآورده‌های نفتی تبدیل شده است. کاظمی درباره حجم صادرات انواع فرآورده‌های نفتی از کشور توضیح داد: در هفت ماه نخست امسال به طور متوسط روزانه ۱۷ میلیون لیتر گازوئیل از ایران به بازارهای جهانی و منطقه‌ای صادر شده است. معاون وزیر نفت با بیان اینکه امسال با صادرات ۲۵ میلیون لیتر گازوئیل در یک روز رکورد جدیدی برای صادرات این فرآورده نفتی به ثبت رسیده است، بیان کرد: افزون بر گازوئیل هم اکنون روزانه یک‌هزار تا یک‌هزار و ۵۰۰ تن گاز مایع به بازارهای جهانی صادر می‌کنیم. همچنین در طول هفت ماهه نخست امسال به طور متوسط روزانه بیش از ۴۵ میلیون لیتر نفت کوره صادر شده است.

سه اتفاق برای تحقق رشد پنج درصدی

دبیرکل کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران گفت: رشد پنج درصدی تا پایان سال محقق نمی‌شود، مگر آنکه در صنعت و تولید کشور انقلاب ایجاد شود. «هادی ابوی» تصریح کرد: برای آنکه تا پایان سال ۱۳۹۵ به رشد اقتصادی پنج درصدی اقتصاد برسیم، باید سه اتفاق مهم بیفتد: اول اینکه دستگاه‌ها و صنایعی را که پیر و خسته شده‌اند، جوان کنیم؛ به عبارتی به سمت احیا و نوسازی صنایع و دستگاه‌ها برویم. دوم کیفیت کالاهای تولیدی را که بسیاری از آنها مورد پسند مردم نیست، بالا ببریم و سوم اینکه، در بخش‌های صنعت و تولید انقلاب اساسی ایجاد کنیم.

▼ اخبار کوتاه
«FIDF» سازمان آمریکایی حامی رژیم صهیونیستی شب گذشته مراسمی در لس‌آنجلس آمریکا به منظور جمع‌آوری کمک‌های مالی برای ارتش رژیم صهیونیستی برگزار کرد. در این مراسم (که هر ساله در آن ستارگان سینمای آمریکا حضور دارند)، 38 میلیون دلار کمک مالی برای ارتش رژیم صهیونیستی جمع‌آوری شد که این میزان تاکنون سابقه نداشته است. گفتنی است، سال گذشته این سازمان 14 میلیون دلار برای کمک به ارتش رژیم صهیونیستی جمع‌آوری کرده بود.
ژنرال نجم ‌الجبوری، فرمانده عراقی اعلام کرد: آمارهای مقدماتی نشان می‌دهد از زمان شروع عملیات آزادسازی موصل، بیش از دو هزار نفر از نیروهای داعش، از جمله چندین فرمانده ارشد آنها کشته شده‌اند. وی افزود: در حال حاضر تعداد کمی از تروریست‌ها در شهر هستند و نمی‌دانند که کجا بروند و فقط از منطقه‌ای به منطقه دیگر فرار می‌کنند. حیدر العبادی نیز در دیدار با اهالی برطله اعلام کرده بود: «خبر مسرت‌بخش آزادسازی موصل را به زودی اعلام خواهد کرد.»
وزیر سابق آموزش و پرورش، علی‌اصغر فانی ضمن مرور فعالیت‌ها و اقدامات انجام شده در سه سال اخیر، توصیه‌هایی برای آینده وزارت آموزش و پرورش و وزیر جدید ارائه کرد. وی در این باره گفت: بهسازی و مدیریت نیروی انسانی را در نظر داشته باشند. من تنها وزیری هستم که 100 هزار پرسنل را کاهش دادم. همچنین میزان حق‌التدریس را از یک میلیون و 500 هزار ساعت در هفته به 900 هزار ساعت کاهش دادم.
در جلسه شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان، انتخابات هیئت‌رئیسه دائم شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان برگزار شد. در این انتخابات، محمدرضا عارف، رئیس دائم شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان شد. همچنین، موسوی لاری و رئیس دوره‌ای شورای هماهنگی جبهه اصلاحات [در حال حاضر غلامحسین کرباسچی] نواب رئیس شورای عالی سیاست‌گذاری شدند. ژاله فرامرزیان و صدراعظم نوری به عنوان دبیران هیئت‌رئیسه شورای عالی سیاست‌گذاری انتخابات شدند.
شبکه خبری «المسیره» گزارش داد، ارتش و کمیته‌های مردمی یمن موفق شدند دو پایگاه نظامی در منطقه «اسعر» در عسیر را به دست گیرند و خودروهای زرهی سعودی‌ها را منهدم کنند. ارتش و کمیته‌های مردمی یمن پیشتر یک پایگاه نظامی سعودی‌ها را در منطقه «مجازه» در عسیر هدف قرار دادند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات