صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۹ آبان ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۰  ، 
کد خبر : ۲۹۶۵۱۹

نشریه اخبار و تحلیل‌ها چهارشنبه 19 آبان

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) برنامه‌ امروز دشمن این است که توانمندی‌های جمهوری اسلامی را متوقف کند یا از بین ببرد یا اقلاً از رشد آنها جلوگیری کند؛ ما باید تا جایی که می‌توانیم توانمندی‌ها را افزایش دهیم.(95/3/25)
نشریه اخبار و تحلیل‌ها Word
نشریه اخبار و تحلیل‌ها Pdf
▼ حرف روز
الزامات اعتقاد به آزادي

سخن گفتن از آزادی و آزادی‌خواهی امروز به گفتمان برتر در همه جوامع بدل شده و هيچ کس نيست که خود را مدافع آن نداند؛ اما ميان مدعا و عمل فاصله بسیار است و رفتارها حکایت متفاوتی از گفتارها دارد. يکي از عرصه‌هاي مهم برای ارزیابی این ویژگی، به ویژه در میان دولتمردان مسئله نقدپذیری است. نقدپذیری از آنجا آغاز می‌شود که بپذیریم مخالفان نیز در جامعه از حقوقی برخوردارند و باید اجازه داد که آنان نیز حرف زده و تریبونی برای بیان دیدگاه‌شان داشته باشند. نقدپذیری اهمیت بسیاری دارد؛ زیرا به طور قطع نمی‌توانیم مطمئن باشیم که همه تصمیمات اتخاذ شده و اقدامات‌مان صحیح است؛ بلکه ممکن است نکاتی مغفول مانده باشد که نگاه‌های متفاوت خواهد توانست این نکات را یادآوری کرده و راهگشا باشند.
در این باره کافی است نگاهی به مواضع رئیس‌جمهور محترم در طول سه سال اخیر داشته باشیم تا معلوم شود ادعای آزادی‌خواهی و مدارا و اعتدال وی در عمل تا چه اندازه محقق شده است. واکنش‌های تند وی در رویارویی با منتقدان رسانه‌ای که با فشار بر قوه قضائیه برای برخورد با آنان همراه بوده است، آيت‌الله آملي لاريجاني را نیز به واکنش واداشته، به گونه‌ای که رئیس دستگاه قضا گفته است: «برادر بزرگوار، شما خودتان شفاهي يا کتبي، باواسطه يا بي‌واسطه بارها گفته‌ايد که چرا با فلان روزنامه يا فلان سايت برخورد نمي‌کنيد، يا نزد رهبر معظم انقلاب گلايه مي‌کنيد که چرا دستگاه قضايي با فلان روزنامه برخورد نکرده است؛ اما وقتي در بين اهالي مطبوعات و رسانه حضور مي‌يابيد، نداي آزادي مطبوعات سر مي‌دهيد و اينکه قلم‌ها را نشکنيد و دهان‌ها را نبنديد!»
این اظهارات به خوبی وضعیت دولت در برخورد با منتقدان را آشکار می‌کند. البته بعید است این بار هم آقای روحانی سکوت کند و احتمالاً در اسرع وقت با سخنانی درشت به اظهارات آقای آملی لاریجانی پاسخ خواهد داد؛ اما وی نباید فراموش کند که پاسخ‌های درشت هرچند ممکن است برای مناظرات انتخاباتی اثربخش باشد؛ اما نداشتن روحیه نقدپذیری معضلی است که کار را بر دولتمردان سخت خواهد کرد.

▼ گزارش روز
نمایش ساختگی؟

بسیاری از کارشناسان مسائل سیاسی آمریکا معتقد بودند، نظرسنجی‌های رسمی که درباره اقبال هر یک از نامزدهای انتخابات آمریکا منتشر می‌شد، با آنچه واقعاً مردم آمریکا می‌خواهند، متفاوت است؛ چرا که بیشتر رسانه‌های آمریکایی و مراکز افکارسنجی در این کشور در اختیار دموکرات‌ها و جریان‌های نزدیک به هیلاری کلینتون و نخبگان جامعه آمریکایی قرار دارد که آنها نیز به دنبال پیروزی نماینده حزب دموکراتیک هستند. این کارشناسان مدعی بودند، پیش بودن مادر داعش در نظرسنجی‌ها بیشتر از آنکه واقعیت داشته باشد، خواست صاحبان این مراکز و به منظور القای محبوبیت کلینتون به جامعه آمریکاست؛ موضوعی که از آغاز شمارش آرا در آمریکا از یک ادعا به واقعیت تبدیل شده است و با توجه به اعلام خبر پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری ایالات متحده آمریکا با 274 رأی الکترال در برابر 218 رأی هیلاری کلینتون، می‌توان با قطعیت گفت که شکاف اجتماعی و گسست موجود میان نخبگان و توده‌ها در آمریکا بسیار عمیق‌تر از آن است که کتمان‌پذیر باشد.
این میزان رأی به دونالد ترامپ در حالی که از رئیس‌جمهور اوباما تا تمام نخبگان، چهره‌های شناخته شده، ستاره‌های هالیوود و حتی بسیاری از اعضای حزب جمهوریخواه و نومحافظه‌کاران که برای حمایت از کلینتون و قرار دادن کلید کاخ سفید در دست وی بسیج شده بودند، نشان می‌دهد اعتبار و مقبولیت سیاستمداران حاکم، رسانه‌ها و... در آمریکا به پایان رسیده است و توده‌های مردم از سیاست‌های حاکم بر کشورشان ناامید شده‌اند و حاضرند برای تغییر در آمریکا حتی به دیوانه‌ای، چون ترامپ اعتماد کنند. حال مشخص نیست مردم آمریکا می‌توانند با این خطرپذیری بزرگ خود به تغییر در آمریکا دست یابند یا آنکه مانند رأی به اوباما با توجه به شعار «تغییر» بار دیگر اسیر یک نمایش ساختگی شده‌اند.

▼ خبر ویژه
انجام بازدیدهای میدانی در پرونده زمین‌خواری

داوود محمدی، رئیس کمیسیون اصل نود مجلس درباره پرونده‌های بررسی شده در این کمیسیون گفت: یکی از سیاست‌های فعلی کمیسیون اصل نود مجلس، تعیین تکلیف پرونده‌هایی است که در مجلس نهم به نتیجه نرسیده است که در حال حاضر، دو مورد از آنها در دست رسیدگی و بررسی است. وی همچنین با یادآوری آخرین وضعیت بررسی پرونده دکل‌های نفتی، گفت: این پرونده هنوز در جلسه علنی کمیسیون مطرح نشده است؛ زیرا پرونده‌های مربوط به فیش‌های حقوقی و مسکن مهر در حال بررسی است. داوود محمدی، تصریح کرد: حدود 1500 پرونده از دوره گذشته در دستور کار کمیسیون اصل نود مجلس است که بخشی از آن بررسی شده و به تعدادی از آنها هنوز رسیدگی نشده است. در بررسی پرونده‌ها به این نتیجه رسیدیم که برخی از آنها در اولویت نبوده و چون جزء مطالبات مردم نیست، ضرورتی برای رسیدگی سریع وجود ندارد. یکی از موضوعات، پرونده زمین‌خواری است که از دور قبل باقی مانده و به نتیجه نرسیده است. در این راستا، برای روشن‌تر شدن موضوع، ضمن بازدیدهای میدانی، اقداماتی برای تعیین تکلیف آن صورت گرفته است. محمدی افزود: طبق گزارش‌هایی که به دست ما رسیده، بیشترین تخلفات در استان‌های شمالی کشور و شهرستان دماوند در استان تهران بوده است.
 
▼ اخبار
1- آغاز تحقیق و تفحص از صندوق ذخیره فرهنگیان

محمدمهدی زاهدی، رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با اشاره به آغاز تحقیق و تفحص از صندوق ذخیره فرهنگیان، درباره اعلام «بدهی معوق» در خصوص اتفاقات صندوق ذخیره فرهنگیان، گفت: این مطلب که این‌گونه گفته می‌شود، به دلیل نداشتن اطلاع کافی درباره تخلفاتی است که در این صندوق صورت گرفته است. وی ادامه داد: ان‌شاءالله کمیته تحقیق و تفحصی که کار خود را آغاز کرده است، با دقت، وسواس و با لحاظ منافع فرهنگیان به بررسی و پیگیری موضوع می‌پردازد. زاهدی در ادامه گفت: در این راستا از کارشناسان خبره و زبده کشور که در حوزه بانکداری، سرمایه‌گذاری و حقوقی کار کرده‌اند و ورزیده هستند، استفاده می‌کنیم تا بتوانیم قضاوت کاملاً عادلانه، صادقانه و منطبق با واقعیت داشته باشیم.

2- هزینه انتخاباتی اصلاح‌طلبان برای انتخابات شوراها

اصلاح‌طلبان به تازگی در جلسه‌ای با حضور نمایندگان برخی از احزاب این جریان، هزینه‌های اولیه انتخاباتی برای شوراهای شهر را تعیین کردند. بر اساس برآورد صورت گرفته، قرار شد که این جریان سیاسی برای انتخابات شوراها، صرفاً برای شهر تهران 18 میلیارد تومان بودجه تخصیص دهد، البته تصمیم‌گیری درباره اینکه هر یک از احزاب اصلاحات، چه مقدار از این هزینه را تأمین می‌کنند، به آینده موکول شده است. همچنین، در این جلسه مطرح شده است از آنجایی که اصلاح‌طلبان قصد دارند در انتخابات ریاست‌جمهوری از حسن روحانی حمایت کنند، وی نیز باید به آنها در انتخابات شوراها کمک کرده و بخشی از هزینه‌های اصلاح‌طلبان را تأمین کند.

3- ترس آمریکایی‌ها از شورش‌های پساانتخاباتی
به نوشته وبگاه شبکه خبری «ان‌بی‌سی‌نیوز»، «کیث بنسمر» یکی از مقام‌های مسئول در آمریکا با اعلام اینکه تقاضاها برای خرید آذوقه‌های غذایی ماندگار در این کشور افزایش داشته است، گفت: در حالی که انتخابات ریاست‌جمهوری در حال برگزاری است، اهالی بسیاری از مناطق ایالات متحده از بیم وقوع بحران و هرج و مرج پساانتخاباتی، به منظور ذخیره‌سازی شروع به خرید مواد و آذوقه‌های ماندگار کرده‌اند. این افراد معتقدند، ناآرامی‌های پساانتخاباتی ‌می‌تواند شامل شورش‌های گسترده تا قطع جریان برق و سقوط نظام مالی و بانکداری باشد.

4- افزایش فوتی‌های ناشی از حوادث کار

مسعود قادی‌پاشا، رئیس پزشکی قانونی استان تهران درباره افزایش فوتی‌های ناشی از حوادث کار گفت: در شش ماهه اول سال 1395 بیش از 6 هزار جسد برای تعیین علت فوت به مرکز پزشک قانونی تهران ارجاع داده شد. از این تعداد 2 هزار و 170 مورد ناشی از حوادث کار بود که متأسفانه نسبت به سال گذشته (2 هزار و 33 مورد) 6/7 درصد رشد داشته است. وی افزود: از کل فوتی‌های ناشی از حوادث  کار، هزار و 999 مورد مرد و 171 مورد زن بوده است.

5- لغو پی‌در‌پی پروژه‌ها در عربستان
خبرگزاری روسی «اسپوتنیک» اعلام کرد: طی تصمیمی که در نشست شورای اقتصاد و توسعه عربستان با ریاست شاهزاده محمدبن‌سلمان اتخاذ شده است، عربستان سعودی پروژه‌هایی به ارزش 266 میلیارد دلار را لغو کرده است. عربستان در حال حاضر نزدیک به 100 میلیارد دلار کسری بودجه دارد و پرداخت حقوق کارمندان در این کشور چهار ماه به تعویق افتاده و کارگران خارجی از کار اخراج شده‌اند. این کشور به دنبال افزایش قیمت نفت برای پوشش دادن این مشکلات است.

▼ اخبار کوتاه
علی‌اکبر پوراحمدنژاد، دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان تهران با اشاره به برگزاری جلسه دادستانی به منظور جدی‌تر شدن روند مقابله با قاچاق ارز از فرودگاه‌های پایتخت، گفت: با توجه به اینکه شاهد خروج غیرقانونی ارز از مبادی فرودگاهی و به ویژه فرودگاه امام خمینی(ره) هستیم، با تعامل پلیس فرودگاه‌های کشور و بانک مرکزی، تدابیری برای سخت‌تر کردن خروج غیرقانونی ارز از این مبادی و سهل‌تر شدن ورود و خروج قانونی ارز در نظر گرفته شد.
مجید فراهانی، دبیرکل حزب ندای ایرانیان درباره سازوکار شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان و حضور حزب ندا در این شورا با انتقاد از چگونگی مدیریت در جریان اصلاحات گفت: حزب ندا در هیچ یک از جلسات شورای هماهنگی جبهه اصلاحات و جلسه شورای عالی سیاست‌گذاری شرکت نکرده است. وی همچنین افزود: اواخر این هفته جلسه‌ای با عارف داریم و اگر ببینیم برنامه‌ای برای رفع مشکل وجود دارد، در جلسات شرکت می‌کنیم، در غیر این صورت، همانند گذشته در جلسات شرکت نمی‌کنیم.
سیدامیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، عضو هیئت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی با اشاره به ایده جمعی از چهره‌ها برای «رقابت تیم‌ها به جای اشخاص در انتخابات 96» و تأکید بر اینکه وضعیت کنونی به نفع پوپولیست‌هاست، گفت: در شرایط کنونی در کشور هر کسی خطیب‌تر باشد و از کلمات، هنرمندانه‌تر و تأثیرگذارتر استفاده کند، شانس بهتری دارد، غافل از اینکه آن فرد برنامه دارد یا خیر؟
دریادار حبیب‌الله سیاری، فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی، با اشاره به پیشرفت‌های نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در عرصه تولید تجهیزات پیشرفته نظامی، گفت: در چند ماه اخیر دستاوردهای جدیدی در حوزه تولید تجهیزات نظامی در نیروی دریایی ارتش صورت گرفته، که یکی از مهم‌ترین آنها، تولید دستگاه مین روبی صوتی و مغناطیسی است که از فناوری خاصی برخوردار است.


***نمایش ماه تابان (داستان سر بریده در تنور خولی)***
زمان: تا پایان آبان ماه 95
مکان: تالار اسوه
برای تهیه بلیت به نمایندگی ولی‌فقیه در ستاد فرماندهی کل سپاه مراجعه کنید.
شماره تماس: 33221692
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات