صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۲ آبان ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۳  ، 
کد خبر : ۲۹۶۵۸۲

نشریه اخبار و تحلیل‌ها شنبه 22 آبان

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) کسانی که معتقدند برای پیشرفت کشور باید به غرب پناه برد، عقل خود را باخته‌اند زیرا عقل می‌گوید باید از تجربه‌ها درس گرفت. در برجام ثابت شد که آمریکایی‌ها همچنان سرگرم دشمنی با ملت ایران هستند.(95/4/12)
نشریه اخبار و تحلیل‌ها Word
نشریه اخبار و تحلیل‌ها Pdf
▼ حرف روز
دغدغه جریان‌های سیاسی!

در حالی که رقابت‌های انتخاباتی سال 1396 از آذرماه امسال کلید می‌خورد، به نظر می‌رسد که مهم‌ترین دغدغه و تلاش جریان‌های عمده سیاسی کشور، یعنی اصولگرایان و اصلاح‌طلبان، دستیابی به وحدت نظر و اجماع روی نامزد واحد است. اصلاح‌طلبان می‌خواهند مدل سال 1392 را تکرار کنند و در مقابل، اصولگرایان با درس گرفتن از تجربه تلخ‌شان در سال 1392، درصدد هستند که با رسیدن به وحدت، آن تجربه را فراموش کنند.
در میان اصلاح‌طلبان محمدرضا خاتمی، نایب‌رئیس مجلس ششم و از فعالان سیاسی اصلاح‌طلب گفته است، قد‌‌م‌هاي زیاد‌‌ي به منظور بهتر شد‌‌ن فضاي سياسي کشور برد‌‌اشته شد‌‌ه است، اما واقعيت موجود را قبول د‌‌اريم و راهبرد جريان اصلاحات تا اطلاع ثانوي اجماع و ائتلاف خواهد بود.
در میان اصولگرایان نیز غلامعلی حدادعادل، رئیس مجالس هفتم و هشتم و از چهره‌های شاخص اصولگرایی نیز در این زمینه گفته است، عقل و تجربه حکم می‌کند جریان‌های هم‌سویی که تحت عنوان اصولگرا در عرصه سیاسی کشور فعال هستند، با یکدیگر متحد باشند.
خیز جریان‌های سیاسی برای ورود به عرصه رقابت‌های انتخاباتی در شرایطی صورت می‌گیرد که کشور با مسائل عمده‌ای در زمینه آسیب‌های اجتماعی، بیکاری، مسائل معیشتی و فرهنگی و... روبه‌رو است و افراد و جریان‌هایی که قصد ورود به این عرصه را دارند، در قدم اول باید این مسائل را به درستی و دقیق شناخته و در گام بعدی برای حل و رفع آنها برنامه داشته باشند. واقعیت این است که انتخابات در نظام اسلامی باید بیش از آنکه جنگ بر سر «مواضع» باشد، باید جنگ بر سر «کارآمدی و اداره بهتر کشور» و حل «چالش‌های موجود» باشد؛ یعنی جریان‌های مختلف بیش از اینکه درصدد کسب قدرت باشند، باید به فکر ارائه برنامه‌ها و راهکارهای عملی‌تری برای اداره بهتر کشور باشند. از این رو، از جریان‌های سیاسی انتظار می‌رود که در عین تلاش برای دستیابی به انسجام درون‌گروهی، خود را برای رویارویی با مسائل کشور آماده کنند و به انتخابات صرفاً به منزله ابزاری برای جابه‌جایی افراد و التذاذ جریانی نگاه نکنند.

▼ گزارش روز
سرنوشت نامشخص

حالا دیگر نامزد انتخاباتی در آمریکا که می‌گفت برجام را پاره خواهم کرد، رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکاست و حزبی پیروز انتخابات شده و تمام مراکز تصمیم‌گیر در این کشور را به دست گرفته است که در آخرین سند مصوب خود، برجام را قرارداد شخصی میان باراک اوباما و ایران تلقی کرده است که هرگز برای رئیس‌جمهور تازه آمریکا الزام‌آور نخواهد بود! اتفاقی که سبب شده است پس از پیروزی گسترده حزب جمهوریخواه، همه نگران سرانجام توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 شوند! رئیس دولت یازدهم در همان روز پیروز شدن دونالد ترامپ می‌گوید، ما هوشمندی انجام دادیم که برجام را در شورای امنیت به تصویب رساندیم و آمریکا باید به برجام متعهد باشد. وزیر امور خارجه کشورمان نیز که در اروپا بود، در مصاحبه‌ای از دولت جدید آمریکا می‌‌خواهد که به برجام پایبند باشد. محمدجواد ظریف همچنین از گزینه‌های دیگر ایران در صورت پایبند نبودن آمریکا به برجام نیز سخن به میان می‌آورد. فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم درباره نقض برجام هشدار می‌دهد و از لزوم پایبندی به آن سخن می‌گوید! اما خبرگزاری «رویترز» در همان روز پیروزی ترامپ، تیتر «پایه‌های برجام لرزان شد» را در صفحه اول خود قرار می‌دهد و به نقل از «ریچارد نفیو» از مقام‌های سابق دولت اوباما که در مذاکرات اتمی حاضر بود و از وی به عنوان معمار تحریم‌های ایران یاد می‌شود، می‌نویسد: «با توافق اتمی ایران خداحافظی کنید. احتمال کمی وجود دارد که برجام باقی بماند؛ زیرا شاید ترامپ تصمیمی برای پاره کردن توافق بگیرد یا اینکه آمریکا گامی بردارد که ایران را به عقب‌گرد از برجام ترغیب کند.»
تا سرانجام اولین موضع رسمی دولت جدید آمریکا درباره برجام را «ولید فارِس» از اعضای تیم مشاوران سیاست خارجی «دونالد ترامپ» در مصاحبه با بی‌بی‌سی اعلام می‌کند: رئیس‌جمهور ترامپ به زودی، ایجاد تغییراتی در مفاد توافق ایران و 1+5 را خواستار خواهد شد! گفتنی است، با وجود اینکه دولت اوباما برجام را پذیرفته بود، بدعهدی‌ها و نقض‌های فراوانی از آن شاهد بودیم، چه برسد به آنکه دولتی در آمریکا تصمیم‌گیر شده است که اصل برجام را قبول ندارد.

▼ خبر ویژه
فعالیت گروه مافیایی در نفت

محمدرضا مقدم، معاون پژوهش و فناوری وزیر نفت با اعلام این خبر که غربالگری حدود 24 هزار و 600 شرکت تأمین‌کننده کالا و تجهیزات در سطح صنعت نفت آغاز شده است و تأکید بر اینکه بومی‌سازی برخی از کالاهای نفتی، به ویژه تعدادی از اقلام مورد نیاز و پرمصرف در بخش حفاری نفت به مذاق برخی از گروه‌های دلال و واسطه واردکننده کالا خوش نیامده است، تصریح کرد: برخی از گروه‌های دلالی و واسطه‌گری در صنعت نفت کشور فعالیت می‌کنند که فعالیت آنها دامنه کار مشخصی ندارد، به عبارت دیگر این گروه همه نوع کالا و تجهیزات با هر نوع سطح استاندارد و کیفیتی را وارد صنعت نفت می‌کنند. مقدم در ادامه توضیح داد: به تازگی درباره طراحی و ساخت برخی از کالاهای پیچیده و دارای فناوری بالای مورد نیاز در صنعت حفاری برنامه‌ریزی شده است؛ اما این گروه مشکلاتی را برای بومی‌سازی ساخت این کالاها ایجاد کرده و حتی تأکید می‌کنند، به بومی‌سازی ساخت این کالاهای پیچیده و به اصطلاح «های‌تک» نیازی نیست.
 
▼ اخبار
1- شاید روحانی نامزد اصلاحات باشد، اما باید جانب احتیاط را نگه داشت

یک عضو شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان با اشاره به راهبرد این طیف برای انتخابات ۹۶، اظهار داشت: اصلاح‌طلبان قطعاً در انتخابات آتی، نامزد ریاست‌جمهوری خواهند داشت و به صورت متحد و واحد یک کاندیدا در انتخابات معرفی خواهند کرد.  محسن مهرعلیزاده در پاسخ به این پرسش که ممکن است این کاندیدای واحد، آقای روحانی باشد، گفت: بله، این احتمال وجود دارد که آقای روحانی نامزد ریاست‌جمهوری اصلاح‌طلبان باشد؛ اما مطمئناً با تشکیل شورای سیاست‌گذاری و بحث‌هایی که در آنجا می‌شود و با توجه به روند سیاسی کشور و عملکرد دولت فعلی و اینکه در کشور ما معمولاً ریاست‌جمهوری دو دوره‌ای بوده است، باید جانب احتیاط را نگه داشت. مهرعلیزاده در ادامه گفت: ما هم در انتخابات ریاست‌جمهوری و هم در انتخابات شوراها روی پایه‌ها کار می‌کنیم؛ ولی هنوز هیچ چیز مشخص و قطعی نیست.

2- هشدار حدادعادل به جبهه اصولگرایی
غلامعلی حدادعادل در چهارمین مجمع عمومی جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی با اشاره به انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای شهر و روستا در سال 1396، اظهار داشت: عقل و تجربه حکم می‌کند جریان‌های هم‌سویی که تحت عنوان اصولگرا در عرصه سیاسی کشور فعال هستند، با یکدیگر متحد باشند. وی با اشاره به تجربه ناموفق اصولگرایان در انتخابات ریاست‌جمهوری 1392، افزود: چگونه باید گفت که تعدد نامزد‌ها، تفرقه و اینکه هر کسی به دنبال یکی برود، چه نتیجه‌ای دارد. مؤمن از یک سوراخ دو بار گزیده نمی‌شود، اما ما چند بار گزیده شدیم. حدادعادل با طرح این پرسش که آیا می‌خواهیم تجربیات گذشته را بار دیگر تکرار کنیم یا به هوش آمده‌ایم، تصریح کرد: رقیب هم می‌خواهد ما تفرقه داشته‌ باشیم که طبیعی است؛ اما ما باید هوشیار باشیم و بدانیم که می‌خواهیم چه کاری بکنیم.

3- واکنش سوریه به پیروزی دونالد ترامپ
مشاور سیاسی رسانه‌ای رئیس‌جمهور سوریه ابراز امیدواری کرد که آمریکا در زمان ریاست‌جمهوری «دونالد ترامپ» به یک عضو فعال در جنگ علیه تروریسم بدل شود. «بثینه شعبان» در گفت‌وگو با شبکه آمریکاییNBR  تأکید کرد: در صورتی که سیاست‌های رئیس‌جمهور آمریکا با نظرها و خواسته‌های سوریه هماهنگ باشد، دمشق آماده همکاری با وی است. مشاور بشار اسد تصریح کرد: سوریه درباره انتخاب ملت آمریکا نظری ندارد؛ ولی آنچه برای ملت سوریه اهمیت دارد، راهبردی است که رئیس‌جمهور جدید آمریکا در پیش خواهد گرفت. وی در ادامه تأکید کرد: مداخله آمریکا در امور داخلی کشورها برای آنان چیزی جز مصیبت نداشته است و واشنگتن باید به جای راهبرد هژمونی و سیطره، راهبرد همکاری با کشورها را در پیش بگیرد.

4- ترامپ: اسرائیل تنها دولت دموکراتیک در خاورمیانه است!
رئیس‌جمهور جدید آمریکا ضمن ابراز محبت به رژیم صهیونیستی، تأکید کرد: آمریکا و اسرائیل [رژیم صهیونیستی] هر دو به آزادی بیان، عبادت و تحقق خواسته‌های ملت‌ها پایبند هستند. ترامپ در مصاحبه با روزنامه عبری‌زبان «اسرائیل‌الیوم» مدعی شد، اسرائیل تنها دولت دموکراتیک و تنها مدافع حقوق بشر در سراسر خاورمیانه [غرب آسیا و شمال آفریقا] و مایه امید و آرزوی بسیاری از مردم است. ترامپ درباره مذاکرات سازش بین تشکیلات خودگردان فلسطین و رژیم صهیونیستی نیز گفت: دولت متبوعش قادر خواهد بود راه‌حلی برای تحقق صلح و سازشی عادلانه بیابد و هرگز به دنبال تحمیل راه‌حلی خاص به دو طرف نخواهد بود و اسرائیل و قوم یهود مستحق چنین چیزی هستند.

▼ اخبار کوتاه
حسن رحیم‌پور ازغدی در سخنان پیش از خطبه‌های نماز جمعه قم با اشاره به تأکید اسلام برای مقابله با تجاوزگران به بیت‌المال، گفت: اگر مدیری دروغ می‌گوید، باید در نماز جمعه آبروی او را ببریم. هر کسی که غارتگر بیت‌المال باشد، باید آبرویش برده شود. نماز جمعه‌ شهرهایی، همانند قم باید به‌گونه‌ای باشد که صاحبان قدرت و ثروت از نقد شدن در این نماز جمعه‌ها نگران باشند و مستضعفان هم امیدشان این باشد که در نماز جمعه‌ها از حقوق آنها صحبت می‌شود.
یکی از اعضای تیم ستاد انتخاباتی رئیس‌جمهور منتخب آمریکا به «اسپوتنیک» گفته است: شانس باب کورکر، رئیس کمیته روابط خارجی سنا، برای تصدی پست وزارت خارجه دولت آینده این کشور از بقیه بیشتر است. این در حالی است که پیش از این رسانه‌های آمریکایی گمانه‌زنی کرده بودند، افزون بر کورکر، «جان بولتون» نماینده سابق آمریکا در سازمان ملل و «نیوت گینگریچ» رئیس پیشین مجلس نمایندگان آمریکا از گزینه‌های اصلی برای پست وزارت خارجه ایالات متحده آمریکا در دولت دونالد ترامپ هستند.
حسن قشقاوی، معاون امور کنسولی وزارت امور خارجه درباره وضعیت صیادان ایرانی زندانی در سومالی اظهار داشت: پس از واقعه سفارت عربستان، کشور سومالی با ایران قطع رابطه کرد و به همین دلیل ما هیچ سفارتخانه، ‌سرکنسول و حتی حافظ منافعی در این کشور نداریم که بخواهد امور مربوط به گروگان‌های ایرانی را پیگیری کند. قشقاوی تأکید کرد: با وجود این، وزارت خارجه ایران از هیچ اقدامی برای آزادی گروگان‌های ایرانی در سومالی دریغ نخواهد کرد.
دارمندرا پرادهان، وزیر نفت و انرژی هند درباره آینده همکاری‌های تهران و دهلی‌نو گفت: دهلی‌نو مطمئن است طرح‌های بزرگ در ایران را پیش خواهد برد؛ زیرا ایران به علت حمایت در زمان تحریم‌هایش، به کشورمان تمایل ویژه‌ای  دارد؛ چنانچه با دست و دلبازی میدان نفتی فرزادB را از مسیر مزایده و از سبد عرضه خارج کرد تا در اختیار ما قرار دهد.
محمد کشتی‌آرای، رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان طلا و جواهر با بیان اینکه مصرف طلا در ایران حدود 60 تن و تولید آن حدود 40 تن است،‌ اظهار داشت: سالیانه حدود 20 تن طلا به صورت قاچاق و غیرقانونی وارد کشور می‌شود؛ چرا که به اندازه مصرف کشور، طلا در داخل تولید نمی‌شود.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات