تاریخ انتشار : ۱۷ آبان ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۸  ، 
کد خبر : ۲۹۶۴۳۲

واکنش به اظهارات نسنجیده یک مداح

(روزنامه همدلي - 1395/07/24 - شماره 439 - صفحه 2)

به تازگی یک فایل تصویری از حاج منصور ارضی، مداح مشهور منتشر شده است که او در آن مدعی شیوه ای از پاسخگویی حضرت سیدالشهدا(ع) به مخالفان شده است. وی در پاسخ به این سوال که «انتقادات حاج منصور گاهی آن قدر شدید است که می‌توان گفت انتقاد نیست ناسزا است»، روش رفتاری خود را برگرفته از سیره امام حسین(ع) دانست و با بیان جمله «یابن الدعیه» از امام حسین، ناسزاگویی را به آن حضرت نسبت داد. این اظهارات البته در روزهای گذشته با واکنش‌های چهره‌های سیاسی و مذهبی روبه‌رو شد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین‌سیدمهدی طباطبایی استاد اخلاق نیز در خصوص ضرورت و جایگاه ادب و احترام در محافل و مراسم‌های مذهبی و تریبون‌هایی که برای مادحین و خطبا فراهم می‌شود اظهار کرد: ادب همیشه نشانه عقل و ادب هر انسانی است؛ یعنی خود ادب نشانه ادب است. کسانی که در زندگی‌شان از این نعمت بی‌بهره هستند غالباً افرادی هستند که از نظر شرع رفتارشان مذموم است و معاشرت با آن‌ها مذمت شده است؛ بالاخص کسانی که وقیح و بی‌حیا هستند، ممکن است حرف‌های زشت و نادرستی بزنند و ایجاد مشکل کنند. وی یادآور شد: می‌گویند آیت‌الله حاج سیدحسین قمی فردی را که در عزاداری امام حسین (ع) حرف‌های ناجوری می‌زد و عزاداران را مورد تمسخر قرار می‌داد منع کرد و به او گفت که وای بر تو، حیا نمی‌کنی که به یک گریه کننده امام حسین(ع) به چشم توهین نگاه می‌کنی؟ جالب است که این فرد همان روز که از آن جلسه بیرون رفت یک بیماری بدی پیدا کرد.

آیت‌الله قمی وقتی این خبر را شنیدند فرمودند: این امر قبلا هم سابقه دارد کسانی که گریه‌کنندگان بر امام حسین(ع) را مسخره می‌کنند روز خوش نخواهند دید.طباطبایی در خصوص رعایت ادب و احترام در عزاداری‌ها و انعکاس برخی مسائل جامعه در این مراسم توسط مداحان با ادبیاتی خاص و گاه غیراخلاقی گفت: ادبیات خاص مصیبت‌خوانی و روضه باید رعایت شود. وظیفه هر علاقه‌مند به امام حسین(ع) است که ادب را رعایت کند. امام حسین(ع) نزد خداوند آن‌قدر عزیز است که خداوند کسی را که به عزادار و پرچم عزای امام حسین اهانت کند از او نمی‌گذرد؛ بنابراین توصیه من این است که همیشه حرمت امام حسین(ع) را حفظ کنند.

این استاد اخلاق همچنین در خصوص شایعاتی که در مورد دریافتی‌های کلان برخی از مداحان در فضای مجازی منتشرشده است،گفت: وقتی‌که فقر گریبان مردم را می‌گیرد چنین سخنانی هم مطرح می‌شود؛ من بین خود و خدا عاقبت این مسئله را بد می‌بینم. این افرادی که حرف‌هایی در موردشان زده شده من از جوانی آنها را می‌شناسم. افرادی هستند که هیچ معامله مالی بر سر هیات امام حسین(ع) نمی‌کنند و وجودشان سرشار از عشق به آن حضرت است و می‌دانم که این مطالب در باره آنها در جهت تخریب است. اما اگر چنین مبالغی واقعاً وجود داشته باشد خود مردم باید به این مسائل سامان دهند چرا که گرفتن چنین حجم پول برای عزاداری امام حسین(ع) کار درستی نیست.

حجت‌الاسلام والمسلمین طباطبایی در پاسخ به پرسش دیگری در مورد علل تقویت جنبه خودنمایی و تظاهر در عزاداری‌های محرم، گفت: واقعیت این است که ما کسی را نمی‌توانیم از عزاداری امام حسین(ع) منع کنیم، در روایت داریم که در این جلسات اگر کسی هیجانی شد و یک مقدار حالت غیرطبیعی به خودش گرفت و ناله و فریاد کرد، او را متهم نکنیم؛ چون بعضی‌ها وقتی می‌خواهند عزای امام حسین را خراب کنند می‌گویند در این مجالس ریاکاری می‌شود؛ اما اگر کسی بابت عزاداری امام حسین(ع) پول کلانی بگیرد کار درستی نیست.

وی همچنین در پایان یکی از مهم‌ترین آفت‌های تهدید کننده عزاداری عاشورا را نسبت دادن کلمات ناهنجار به معصومین دانست و تاکید کرد: نباید در جلسات عزاداری امامان(ع) حرف‌هایی زده شود که هتک حرمت مومن و تهمت به کسی محسوب شود. من تا به‌حال تذکرات زیادی در این زمینه به مداحان داده‌ام و از آن‌ها خواهش کرده‌ام که جلسات را آلوده به مسائل غیر مرتبط نکنند و گفته‌ام حرمت و ادب را در گفتارشان حفظ کنید. در حال حاضر نیز به عزاداران توصیه می‌کنم که در این ایام ادب را رعایت کنند و برای این‌که در زندگی صدمه نبینند احترام عزاداران را حفظ کنند.معاون حقوقی رئیس جمهور نیز در واکنش به اظهارات ارضی گفت: این تهمت و معصیتی بسیار بزرگ است که بگوییم امام حسین(ع) نیز فحاشی می‌کردند.

حجت‌الاسلام مجید انصاری در مراسمی که به مناسبت شام غریبان در حرم مطهر (ره) برگزار شد، با تاکید بر اینکه یکی از پیام‌های نهضت کربلا، اخلاق، راستگویی و درستگویی بود، به اظهارات یکی از مداحان تهرانی اشاره و با تاکید بر اینکه چرا به خاطر عمل اشتباه خود از مردم عذرخواهی نمی‌کنید، گفت: این تهمت و گناهی بسیار بزرگ است که بگوییم امام حسین(ع) نیز فحش می‌دادند چرا که خدای متعال به مسلمانان می‌فرمایند نه تنها به مسلمانان و مومنان بلکه به کافران و مشرکان نیز نباید فحش دهید. وی ادامه داد: پیامبر اعظم نیز می‌فرماید اگر کسی مومنی را فحش و دشنام بدهد دچار فسق شده و از عدالت خارج شده است. ایشان همچنین می‌فرمایند که نه تنها به مردم فحش ندهید بلکه به باد و کوه و ساعت و لحظه نیز فحش ندهید. انصاری با بیان اینکه هیچ چیزی شیطان را به اندازه سکوت در برابر فحش خشمگین نمی‌کند، اظهار کرد: نسبت دادن فحاشی به امام معصوم، گناهی کبیره است و آثاری فقهی و حقوقی به همراه دارد.

معاون حقوقی رئیس جمهور با تاکید بر اینکه جمله امام حسین (ع) را نادرست متوجه شده‌اند، افزود: برخی فکر کرده‌اند که امام حسین (ع) به ابن زیاد فحش داده است. این در حالی است که «ابن ابیه» کنیه زیاد بود؛ چون همه مردم می‌دانستند که زیاد از یک زن هرزه که صاحب همسری نبوده به دنیا آمده و بسیاری ادعای پدری او را داشتند، «ابن ابیه» به معنای پسر پدرش به عنوان کنیه زیاد خطاب قرار می‌گرفت و به هیچ عنوان فحاشی محسوب نمی‌شد. در آن زمان و پس از آن‌که معاویه در جلسه‌ای و پس از شهادت عده‌ای پدر او را ابوسفیان اعلام کرد و یزید را زادبن ابوسفیان نامید، مومنان، شیعیان و امام حسین (ع) و همچنین در رجزخوانی‌های علی اکبر و علی اصغر با قائل شدن احترام برای «زیاد» او را دعی ابن الدعی صدا می‌کردند. آن‌ها لفظی محترمانه‌تر برای زیاد استفاده کردند. حال این مرتبه کجا و آنکه فردی رفقای سیاسی، نیروهای انقلابی و شخصیت‌های اصلی نظام را به باد فحش و ناسزا بگیرد و در مقام انتقاد از او بگوید که امام حسین (ع) نیز فحش می‌داده است.

http://www.hamdelidaily.ir/?newsid=20175

ش.د9502093

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات