صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۵ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۸  ، 
کد خبر : ۲۹۵۲۷۹

اخبار ویژه روزنامه های 25 شهریور 1395

وطن امروز/
آمادگی همه‌جانبه سپاه برای مقابله با تهدیدات انقلاب
فرمانده کل سپاه گفت: سپاه پاسداران آمادگی همه‌جانبه برای مقابله با تهدید در تمام عرصه‌ها را در خود ایجاد می‌کند. به گزارش روابط عمومی سپاه پاسداران، سرلشکر محمدعلی جعفری در آیین تودیع و معارفه فرمانده دانشگاه علوم‌پزشکی بقیه‌الله(عج) که با حضور جمعی از فرماندهان، مسؤولان و مدیران حوزه بهداشت و درمان نیروهای مسلح در سالن همایش‌های صدرا برگزار شد با برشماری وجوه تمایز مأموریت‌های سپاه با سایر نیروهای مسلح دنیا، اظهار داشت: بنابه فرموده مقام معظم رهبری مدظله‌العالی حفظ و حراست از انقلاب اسلامی و دستاوردهای آن رسالت اصلی سپاه است که تنها یک بعد آن عمل نظامی است و سپاه با رصد دقیق و به روز تهدیدات فراروی انقلاب اسلامی خود را برای مقابله با آن آماده می‌کند. وی با تأکید بر اینکه انقلاب اسلامی در این مقطع حساس بشدت نیاز به الگوسازی در تمام ابعاد دارد، گفت: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی آمادگی همه‌جانبه در دفاع از انقلاب در تمام عرصه‌ها را در خود ایجاد می‌کند همچنین پایه‌گذاری یک الگوی اسلامی- انقلابی برگرفته از مبانی و ارزش‌های دینی از رسالت‌های مهم این نهاد مکتبی به شمار می‌رود.
فرمانده کل سپاه با تأکید بر اینکه دانشگاه‌های سپاه باید در همه ابعاد الگو باشند، هدف سپاه از تأسیس دانشگاه را الگوسازی برای سایر دانشگاه‌ها در مباحث علمی و ارزشی دانست و خاطرنشان کرد: با وجود اینکه تاکنون اقدامات مؤثری صورت گرفته اما نباید به این میزان اکتفا کرد و برای رسیدن به نقطه مطلوب باید تلاش کنیم.

واکنش سپاه به پیشنهاد خط ارتباطی مستقیم بین سپاه و آمریکا
فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی می‌گوید آمریکا به دنبال ایجاد یک خط ارتباط مستقیم با نیروی دریایی سپاه است که این مساله مورد تایید ایران نیست.  دریادار علی فدوی درباره اظهارات اخیر آمریکایی‌ها درباره برخورد قایق‌های تندرو سپاه با ناوهای آمریکایی، اظهار داشت: طی یک ماه گذشته، آمریکایی‌ها چند مطلب را مستمسک قرار داده‌اند و در 3 مطلبی را که کاخ سفید، وزارت خارجه و نیروی دریایی آمریکا بیان کرده‌اند، تمام آن وقایع خلاف آن چیزی است که در خلیج‌فارس اتفاق افتاده است. وی با بیان اینکه شناورهای سپاه در 2 هزار متری ناوهای آمریکایی بودند نه 90 متری، افزود: آنها در 4-3 سال گذشته دنبال یک خط ارتباطی مستقیم با نیروی دریایی سپاه هستند و این تحت هیچ شرایطی مورد تایید مقامات جمهوری اسلامی ایران نیست و مصوبه‌ای در این‌باره وجود ندارد. فرمانده نیروی دریایی سپاه تصریح کرد: برای همین، آمریکایی‌ها دست به یک جوسازی رسانه‌ای و خبری زده‌اند و دیروز هم خبری منتشر شد که به‌نوعی یکی از آن پیشنهادهای‌شان را که همان ارتباط مستقیم بود دوباره مطرح کردند.  وی افزود: نیروی دریایی سپاه با اتخاذ تدابیر و اشراف اطلاعاتی در منطقه، نگذاشته مشکلی در منطقه خلیج‌فارس پیش بیاید. حضور آمریکایی‌ها در منطقه خلیج‌فارس، عامل ناامنی است و باید آنها این قضیه را تمام کنند.

رژه بزرگ نیروهای مسلح در بندرعباس برگزار می‌شود
مسؤول روابط عمومی کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از برگزاری رژه بزرگ نیروهای مسلح در آغاز هفته دفاع‌مقدس در بندرعباس خبر داد. به گزارش سپاه‌نیوز، سردار رمضان شریف در آستانه فرا رسیدن هفته دفاع‌مقدس، گفت: رژه بزرگ و گسترده نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در آغاز هفته دفاع‌مقدس، همزمان با تهران، در بندرعباس با مسؤولیت سپاه و فرماندهی نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و با حضور یگان‌های زمینی، دریایی و هوایی ارتش و سپاه و همچنین نیروی انتظامی، بسیج و نیروهای مردمی و با سخنرانی علی لاریجانی برگزار خواهد شد. وی هدف از برگزاری این رژه در بندرعباس را نمایش اقتدار و سیادت دریایی جمهوری اسلامی ایران در خلیج‌فارس و قدرت بازدارندگی و وحدت نیروهای مسلح دانست و افزود: این رژه برای نخستین ‌بار همزمان با تهران؛ در بندرعباس و سواحل خلیج‌فارس برگزار می‌شود و شعار محوری آن «ما می‌توانیم» است.
 
پیام تسلیت رهبر انقلاب
به حاج منصور ارضی
رهبر حکیم انقلاب اسلامی در پیامی درگذشت والده‌ مکرمه‌ جناب آقای حاج منصور ارضی را تسلیت گفتند. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای، متن پیام رهبر انقلاب اسلامی به شرح زیر است:
بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم
جناب آقای حاج منصور ارضی دامت توفیقه
درگذشت والده‌ مکرمه را به جنابعالی و سایر بازماندگان محترم تسلیت می‌گویم و رحمت و مغفرت الهی را برای آن مرحومه از خداوند متعال مسالت دارم.
سیدعلی خامنه‌ای
24 شهریور 95

ذات آمریکایی‌ها نامردی است
عضو شورایعالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اینکه ذات آمریکایی‌ها نامردی است تاکید کرد قراردادهایی مانند برجام نقاط نامعلوم و مبهم دارد. به گزارش تسنیم، حسن‌ رحیم‌پورازغدی در اردوی میثاق یاران 3 انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در پاسخ به سوال یکی از دانشجویان درباره FATF گفت: یکی از مشکلاتی که داریم این است که بدون اینکه افکار عمومی بپذیرند، کارهایی می‌کنیم که اگر رسانه‌ای نشد که هیچ ولی اگر رسانه‌ای شد می‌گویند منظور چیز دیگری است و شما نمی‌فهمید(!) در جواب‌شان باید گفت پس شما جوری حرف بزنید که ملت بفهمند. وی ادامه داد: در همان موقع که پذیرش برجام مطرح بود، در نمازجمعه ده‌ها ابهام و اشکال به برجام مطرح کردم که آقایان پاسخ ندادند و حالا جواب می‌دهند شما توقع داشتید برجام تمام مشکلات را حل کند؟ خب! خودتان می‌گفتید مشکل آب خوردن ما هم به برجام ربط دارد.رحیم‌پورازغدی گفت: می‌گویند طرف مقابل نامردی کرد. ما که به شما گفتیم اینها ذات‌شان نامردی است؛ شما حالا فهمیدید نامردند؟! حالا پس از قبول برجام قرارداد پشت قرارداد رو می‌شود.

حاکمان عربستان نباید صبر ایران را محک بزنند
دستیار و مشاور عالی مقام معظم رهبری گفت: حاکمان جوان و بی‌خرد عربستان بدانند که نباید صبر و تحمل جمهوری اسلامی ایران را محک بزنند. سرلشکر سیدیحیی صفوی در دیدار کارکنان دفتر دستیاری و مشاورت فرماندهی معظم کل قوا که به مناسبت عید قربان برگزار شد، با اشاره به پیام ولی امر مسلمین، حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای به مناسبت فرارسیدن موسم حج گفت: وقاحت این رژیم تا جایی ادامه دارد که حتی آنها یک عذرخواهی ساده از خانواده‌ها، دولت و ملت‌های اسلامی به‌واسطه کارشکنی‌ها و کوتاهی‌های انجام‌شده نداشته‌اند و علاوه بر آن راه برای انجام یکی از مهم‌ترین فریضه‌های اسلامی را برای حجاج ایرانی بسته‌اند. وی ادامه داد: سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران تابع منویات و رهنمودهای مقام معظم رهبری است و اصول و خط مشی اصلی در روابط خارجی را معظم له تعیین می‌کنند و در همین راستا  سیاست جمهوری اسلامی ایران در قبال اقدامات عربستان سعودی مدارا و خویشتن‌داری بوده است اما حاکمان جوان و بی‌خرد عربستان بدانند که نباید صبر و تحمل جمهوری اسلامی ایران را محک بزنند.

دولت به جای رفع تحریم‌ها «خودتحریمی» می‌کند
کارشناس مسائل سیاسی می‌گوید اکنون که دولت نتوانسته در مقابل تحریم‌‌ها بایستد و آنها را رفع کند، خود به تحریم ملت ایران و دستگاه‌هایی اقدام کرده که آمریکا قصد تحریم آنها را دارد. محمدحسن قدیری‌ابیانه در گفت‌و‌گو با فارس، با اشاره به پذیرفتن معاهده «FATF» اظهار داشت: دولت نه‌تنها سعی می‌کند مردم را از این ماجرا دور نگه دارد بلکه سعی دارد مجلس و قانون را هم دور بزند و به این خاطر مطالب را از مجلس نیز پنهان می‌کند.وی ادامه داد: این گمان وجود دارد که علاوه بر «FATF» توافقات دیگری نیز وجود داشته باشد، حال که دولت نتوانسته است در مقابل تحریم‌‌ها بایستد و آنها را رفع کند خود به تحریم ملت ایران و دستگاه‌هایی اقدام کرده که آمریکا قصد تحریم آنها را دارد. وی تصریح کرد: حتی در تصویب «FATF» به بندی از توافق برجام اشاره شده است که پروژه‌های نفتی را نباید به سازمان‌هایی بدهد که در لیست تحریم خارجی قرار دارند؛ از سوی دیگر دولت از واگذاری پروژه‌ها به شرکت‌های داخلی بویژه نهادهای انقلابی پرهیز می‌کند و به‌جای مقابله با تحریم به خودتحریمی روی آورده است.

کیهان/
کدام هویت؟ وطن‌فروشی هم شد هویت؟!
یکی از سران فتنه می‌گوید ما با حفظ هویت اصلاح‌طلبی آماده تعامل با اصولگرایان و حاکمیت هستیم.
خاتمی در دیدار جمعی از اعضای انجمن اسلامی معلمان، شهیدان رجایی و باهنر را دو معلم بزرگ انقلاب و جامعه یاد کرد و گفت: نماد انجمن اسلامی معلمان این دو بزرگوارند که، آدم‌هایی مؤمن، آگاه، دلسوخته برای انقلاب، عدالت‌گرا، مردم‌گرا و پایبند به موازین اصلی انقلاب بودند.
وی «احترام به مردم، دفاع از حقوق مردم، دفاع از فضای باز و آزاد سیاسی در مقابل جوهای امنیتی» را رویکردهای اصلاح‌طلبانه خواند و گفت: اصلاح‌طلبی از هویت خودش برنمی‌گردد و این رویکردهایی که برشمردم را نادیده نمی‌گیرد ولی اسلامیت نظام هم برای ما مهم است، جمهوریت نظام و رأی مردم هم برای ما مهم است.
وی با بیان این نکته که ممکن است کسانی به نام اصلاح‌طلبی شعارهای ساختارشکنانه داده باشند مدعی شد: ما همواره فاصله‌مان را با آنان حفظ کردیم، همچنان که در اصول‌گرایی ممکن است کسانی به نام اصول‌گرایی مسئله حذف و بداخلاقی و تنگ‌نظری را در جامعه حاکم کرده باشند. رشد ما سبب شده است که این مرزها تا حدود زیادی مشخص شود و به یک نوع بلوغ برسیم که این مسئله مهمی است.
خاتمی در ادامه با ادعای اینکه بی‌تردید و بدون تعارف از آزادی مردم و آزادی رأی مردم دفاع می‌کنیم گفت: این رویکرد ماست و این حرف کسانی است که محور نظامند و می‌بینید امام می‌گویند میزان رأی ملت است رهبری هم رأی مردم را حق‌الناس می‌دانند.
وی افزود: امروز ساختارشکنان نمی‌توانند بیایند با بهانه اصلاح‌طلبی شعارهای بی‌ربط بدهند و اگر بدهند کاملاً معلوم است که اینها اصلاح‌طلب نیستند. من معتقدم که اصول‌گرایان ما هم پایبند به اخلاق هستند و پذیرفته‌ایم همدیگر را تحمل کنیم. یعنی هم آن مسئله ساختارشکنی عریان شده و اگر بخواهد باشد نمی‌تواند خود را به جریانات درون نظام منتسب کند و هم آن جریاناتی که به نام انقلاب و به نام نظام بداخلاقی و فحاشی و حذف می‌کنند نمی‌توانند و نباید خود را به جریانات درون نظام منتسب کنند. اینها ارزان به دست نیامده است و دوستان ما و شما و دیگران هزینه فراوانی دادند تا به اینجا رسیدیم.
خاتمی گفت: اگر گفته می‌شود که فضای امنیتی تبدیل به فضای سیاسی شود و سخت‌گیری‌ها کاهش یابد و زدن و محدود و محصور کردن و جلب کردن برداشته شود همه با توجه به این عقلانیت و همگرایی جامعه گفته می‌شود.
وی بیان کرد: ممکن است در مورد رفع حصر یا بازتر شدن فضای سیاسی بزرگان از جمله رهبری دغدغه‌ها و نگرانی‌هایی داشته باشند، ما باید برویم و این نگرانی‌ها را گوش بدهیم و صحبت کنیم و به رفع آنها کمک کنیم و انجمن‌هایی مثل شما با آن سابقه‌ای که دارید می‌توانند در این مسئله ورود کنند.
خاتمی تأکید کرد: بنده به ضرس قاطع می‌گویم هیچ کس در فکر انتقام‌گیری نیست، کسانیکه در حصر و حبس هستند اگر بیایند بیرون نمی‌خواهند انتقام‌گیری کنند اما جامعه ما آرام می‌شود و رو به سوی آینده خواهد داشت.
وی با بیان  اینکه اصول‌گرایی و اصلاح‌طلبی باید بدون کنار گذاشتن هویت خود بتوانند با هم تعامل داشته باشند گفت: ما از سال 88 هم اعلام کردیم تعامل با حکومت، با مردم، با دیگران با حفظ هویت. نه آن طرف باید حاضر بشود که شما برای تعامل هویت را از دست بدهید و نه این طرف باید بگوید حفظ هویت من مستلزم تعامل نکردن است. نه! تعامل می‌کنیم. در ابتدا خودمان در درون خودمان تعامل و نقد می‌کنیم و در درجه دوم با جریانات دیگر بر پایه وجوه مشترک تعامل می‌کنیم و در درجه سوم هم سعی کنیم با حاکمیت و حکومت با حفظ اصول و معیارها تعامل کنیم.
گفتنی است همین سخنان ریاکارانه موجبات محاکمه و مؤاخذه خاتمی به خاطر خیانت‌های انجام گرفته است. 1- شهیدان رجایی و باهنر به خاطر همراهی با امام و انقلاب و حراصت در مقابل ضدانقلاب، مغضوب منافقین واقع شدند. اما چرا طیف‌های ضدانقلاب و نفاق بارها درقول و فعل (از جمله فتنه88) از طیف متبوع خاتمی حمایت کرده‌اند؟ 2- «احترام به حقوق مردم و دفاع از رأی آنها» یعنی ایستادن مقابل رأی 24/5 میلیون نفری اکثریت جمهوریت و تدارک دیکتاتوری اقلیت؟! 3- بسترسازی برای به میدان آمدن گروهک‌های برانداز در سال‌های 78 و 88 و مدخلیت اصلی در آشوبی که به مرز خط کشیدن روی اسلام در عبارت جمهوری اسلامی،  سر دادن شعار «انتخابات بهانه است، اصل نظام نشانه است» و هتاکی علیه امام‌حسین‌(علیه‌السلام) رسید، یعنی اصلاح‌طلبی؟! در کدام قاموس سیاسی و دینی این تحرکات منافقانه و براندازانه، به اصلاح‌طلبی و علاقه به نظام و انقلاب نسبت داده می‌شود؟! 4- کدام هویت اصلاح‌طلبانه؟ شما نشان دادید که نه به اسلامیت و نه جمهوریت و حق‌الناس پایبند نیستید. مگر شما نبودید که در جمع‌های خصوصی اذعان کردید تقلبی انجام نگرفته است؟ پس چرا تا آنجا که فتنه مجال حضور در خیابان و تحمیل هزینه به نظام را داشت، پای آشوب نیابتی آمریکا و انگلیس و اسرائیل ماندید و دروغ تقلب را هیزم آتش‌افروزی و تحریک هیجان منفی در جامعه کردید؟! 5- شما کجا فاصله‌تان را با ساختارشکنان حفظ کردید؟ آیا جز این است که ساختارشکنان به واسطه خیانت و وطن‌فروشی شما جرئت کردند آفتابی شوند؟ آمریکا، طرفدار اسلامیت و جمهوریت بود یا انگلیس و اسرائیل که مدام از شما دفاع می‌کردند و به جمهوری اسلامی و انقلاب اسلامی بدگویی می‌کردند؟! چرا در حالی که نظام، مبغوض دشمنان و ملت، مورد تحریم آنان بود، شما تبدیل به سوگلی‌های جبهه استکبار شدید؟ مگر ایرانی و مسلمان نبودید؟! شما به اعتبار نفاقتان، بدتر از گروهک‌های نشاندار ضدانقلاب رفتار کردید؟
6- از کدام رشد حرف می‌زنید؟ هنوز هم بعد از 7 سال، حداقل شجاعت و مروت و انصاف و عقلانیت را حائز نیستید تا از ملت و نظام به خاطر خیانت‌های عدیده عذرخواهی کنید. 7- فضای شاداب سیاسی را طیف شما با زیاده‌خواهی و دیکتاتور‌مأبی و اجرای نقشه دشمن امنیتی کردید و امنیت و منافع کلان ملی را به خطر انداختید و کسانی چون رابرت  گیتس و هیلاری کلینتون را برای تشدید فشار و اعمال تحریم‌های جدید به طمع انداختید. 8- موسوی و کروبی مفلوک، با طناب شماها در مجمع روحانیون و کارگزاران و مشارکت ته چاه رفتند و اگر قرار بود شما و آنها محاکمه شوید قطعاً حکم فساد فی‌الارض و محاربه و فتنه‌انگیزی  که «اشد من القتل» است، در انتظارتان بود. 9- شما در کینه‌توزی و عداوت با نظام و انقلاب هیچ کم نگذاشتید و اگر جایی غلطی نکردید، نتوانستید. حالا هم غلط زیادی است که می‌گویند محصورین اگر بیرون بیایند نمی‌خواهند انتقام‌گیری بکنند... جامعه هم با وجود طرد شماها آرام و باثبات است؛ برخلاف لافی که می‌زدید اگر فلان و بهمان دستگیر شوند، ایران قیامت می‌شود!! 10- جریان ناکثین زیاده‌خواه و یاغی و گردن شکسته، در حد و اندازه‌ای نیستند که بلافند با حفظ هویت خود آماده تعامل هستیم. آنها اگر وزنی داشتند از امثال آقای روحانی که فتنه‌گران سال 78 را مزدوران آمریکا و اسرائیل خواند، آویزان نمی‌شدند و نامزد اصلاح‌طلب را مجبور به انصراف نمی‌کردند.
11- خون قربانیان فتنه 88 و تاوان جنایتی که سران فتنه در حق مردم و نظام مرتکب شدند، همچنان بر گردن این جماعت سنگینی می‌کند و اگر نبود رأفت و بزرگواری نظام، ملت منزجر از فتنه‌گران، سران فتنه را در همان روز 9 دی مجازات می‌کردند.

رونق سفته‌بازی در رکود پسابرجامی بورس
یک روزنامه حامی دولت اذعان کرد عامل مثبتی در بازار بورس پس از برجام وجود ندارد.
روزنامه اعتماد در گزارشی از نوسانات بورس نوشت: توجه به سوابق بازار سهام نشان داده رکود  ادامه‌دار بورس سبب شده فعالان اصلی بازار سهام، رفتار انفعالی در پیش گیرند و سفته‌بازان، بازیگران اصلی این بازار شوند.
در بازار نسبتاً ناکارای امروز معمولاً عرضه و تقاضای سهام، براساس اخبار غیررسمی، دایماً در حال تغییر بوده و در دوران رکود معاملات، سهامداران تحت‌تأثیر اخبار و شایعات، توجه بیشتری به سرمایه‌گذاری روی نمادهای کوچک بازار از خود نشان می‌‌دهند.
اعتماد تصریح کرد: در شرایط کنونی عامل بنیادی مثبت خاصی در بازار وجود ندارد و هنوز مواردی که انتظار می‌‌رفت با رفع تحریم‌ها در بازار رخ دهد، اتفاق نیفتاده است. بنابراین عمده سهامداران کنونی دید بسیار کوتاه مدت به بازار پیدا کرده‌اند و در این می‌ان، سهامداران تازه‌وارد و ناآگاه، قربانی این رفتار سفته‌بازی هستند که بعضاً زیان‌های سنگینی را نیز متحمل می‌‌شوند. چرا که به دلیل کم‌تجربگی دچار هیجان شده و معاملات خود را بدون هدف و دنباله‌روی سفته‌بازان حرفه‌ای انجام می‌‌دهند غافل از اینکه همیشه از آنها گامی عقب‌تر هستند و حرکات و رفتار آنها را نمی‌‌توانند پیش‌بینی کنند.
در شرایط رکود فعلی بازار سهام که نشانه‌های آن در افت چشمگیر حجم و ارزش معاملات به وضوح مشخص است، شاخص کل با افت 0/6 درصدی نسبت به هفته گذشته، از رقم 77168 به رقم 76742 رسید.
اعتماد می‌‌افزاید: این روزها با حضور سفته‌بازان و تحرک آنها در برخی نمادها و بعضاً شرکت‌های کوچک، روند فرسایشی روزهای منفی بازار بیش از روزهای مثبت آن به چشم می‌‌آید و سهامداران بنیادی نتوانسته‌اند در این موج، بازدهی مورد انتظار خود را به دست آورند، پرواضح است که وجود چنین تحرکاتی در بازار به افزایش تردید، رواج بی‌اعتمادی و سردرگمی بیشتر سهامداران منجر خواهد شد که تداوم این موضوع، ادامه‌دار شدن شرایط رکودی را درپی دارد. در این می‌ان نوسانگیران کم‌تجربه و ناآگاه نیز اغلب پول خود را از یک سهم به سهم دیگر جابه‌جا می‌‌کنند و با یک فاز تأخیر به جرگه صف‌های خرید و فروش می‌‌پیوندند و در سرمایه‌گذاری مناسب دیر عمل می‌‌کنند.

جای خالی خودکفایی در وزارت نفت رکورد واردات بنزین شکست!
در حالی که معاون وزیر نفت با افتخار از خداحافظی با بنزین پتروشیمی و ورود به بازارهای جهانی می‌گوید، یک روزنامه اصلاح‌طلب تصریح کرد دولت با واردات 18 میلیون لیتر بنزین در روز رکورد واردات 10 ساله بنزین را شکست و رؤیای خودکفایی بنزین را به محاق برده است.
روزنامه اعتماد به قلم عباس کاظمی معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش نوشت: بخش پایین‌دستی صنعت نفت به طور سنتی طی دهه‌های اخیر با رشد سریع مصرف فرآورده‌های نفتی تمام تلاش خود را به تأمین سوخت مورد نیاز داخلی به خصوص بنزین و نفت گاز اختصاص داده بود...
امروز اما مدیریت حوزه تولید و تأمین فرآورده‌های نفتی کشور به کلی با گذشته متفاوت است و تغییر در راهبردهای دولت یازدهم و وزارت نفت، مدل کسب و کار این شرکت را با تغییرات عمده‌ای مواجه کرده است. امروزه بخش عمده‌ای از نیاز کشور به بنزین از محل تولیدات داخلی تأمین شده و تا زمان راه‌اندازی طرح‌های توسعه ای در پالایشگاه‌های موجود کشور و تأمین کامل نیازهای داخلی در آینده بسیار نزدیک، بخشی از بنزین مصرفی از فرآورده‌های استاندارد در بازارهای جهانی تأمین می‌شود.
برای نخستین بار است که اکنون در آستانه 11 دهه عمر صنعت نفت در این مرز و بوم، کشور به یک «صادر کننده خالص فرآورده‌های نفتی» با رکورد صادرات 400 هزار بشکه فرآورده نفتی در روز تبدیل شده است؛ به گونه‌ای که امروز این بخش از صنعت نفت کشور، با حضوری پررنگ در بازارهای منطقه‌ای فرآورده‌های نفتی، ضمن صادرات روزانه بیش از 60 میلیون لیتر فرآورده‌های نفت گاز و نفت کوره، سهمی معادل 13/5 درصد از مجموع صادرات فرآورده در منطقه خاورمیانه- که در سال 2015 به عدد 9/2 میلیون بشکه در روز رسیده- را به خود اختصاص داده است.
اما در مقابل این رپرتاژ آگهی روزنامه اعتماد برای وزارت نفت، روزنامه وقایع اتفاقیه در گزارشی هشدارآمیز نوشت: رؤیای خودکفایی در تولید بنزین میان آمار و ارقام واردات، افزایش مصرف و تولید نشدن این فرآورده نفتی در داخل و بسیاری مشکلات مدیریتی دیگر، دود می‌خورد. براساس آمار، واردات بنزین در سال 95 به 18 میلیون لیتر در روز رسیده است.
آمارها می‌گویند میانگین مصرف بنزین در سال 95، روزانه 85 میلیون لیتر بوده و پیش‌بینی می‌شود به 95 تا صد میلیون لیتر در روز برسد. اگرچه مسئولان بر این باور هستند برای تأمین روزانه صد میلیون لیتر بنزین تا پایان تابستان، مشکلی وجود ندارد اما به نظر می‌رسد وضعیت مصرف بنزین با توجه به واردات گران و انتقاد برانگیز آن در آینده مشکلات متعددی را برای مسئولان به وجود آورد. ایران در سال 94، بیش از  3/2 میلیارد لیتر بنزین به ارزش یک میلیارد دلار به کشور وارد کرد تا بعد از گذشت 10 سال از اجرای قانون سهمیه‌بندی، بالاترین رکورد را برای واردات بنزین ثبت کند. حجم واردات بنزین در فروردین سال 95، هم از حدود 9 میلیون لیتر در سال 94 به 15 میلیون لیتر در روز رسیده است که نشان از رشد 50 درصدی واردات این فرآورده پرمصرف دارد. این در حالی است که پالایشگاه‌های تولید بنزین در کشور در سال‌های گذشته یکی بعد از دیگری و به جزیره‌ای دور افتاده با انبوهی از آهن و فولاد تبدیل شده‌اند.
وقایع اتفاقیه اضافه کرد: شاهرخ خسروانی، قائم مقام مدیر عامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، در گفت‌وگویی با تارنمای اطلاع‌رسانی وزارت نفت، به صراحت اعلام کرد: «واردات بنزین تابع سه فاکتور میزان تولید کشور، میزان مصرف بنزین و میزان ذخایر استراتژیک بنزین در کشور است که در سال، ما این سه فاکتور را مدیریت و براساس نیاز کشور، حجم واردات را تنظیم می‌کنیم.» این در حالی است که بررسی آمارهای میزان تولید و مصرف بنزین در کشور نشان می‌دهد، در نیمه اول سال گذشته تولید بنزین در کشور حدود 65 میلیون لیتر بوده است و با مشکلات عدیده‌ای که برای پالایشگاه امام خمینی اراک پیش آمد به 60 میلیون لیتر کاهش یافت و از طرفی، مصرف حدود 72 میلیون لیتری و همچنین ذخیره‌سازی بنزین موجب شد تا دولت روزانه 9 تا 9/5 میلیون لیتر بنزین وارد کشور کند اما در سال جاری به دلیل افزایش مصرف و ثابت بودن تولید بنزین در کشور از فروردین شاهد افزایش واردات بنزین به کشور هستیم که حجم واردات به 18 میلیون لیتر در روز نیز می‌رسد. با این اوصاف به نظر می‌رسد نه تنها تولید بنزین در کشور به حداقل نرسیده که روی ذخایر استراتژیک بنزینی کشور هم نمی‌توان حسابی باز کرد.
یادآور می‌شود دشمنان ملت ایران چند سال پیش به خاطر نیازمندی کشور به واردات بنزین، اقدام به تحریم فروش بنزین کردند اما با وجود این دشمنی آشکار، مسئولان وزارت نفت کشور را به سمت وابستگی بیشتر پیش برده‌اند.

ایران/
وزیر انرژی امریکا: «برجام» درباره سیاست‌های منطقه‌ای ایران نیست
وزیر انرژی امریکا، برجام را یکی از دستاوردهای دولت اوباما در حوزه انرژی هسته‌ای برشمرد و گفت: گزارش آژانس نشان می‌دهد ایران به تعهدات خود در توافق هسته‌ای پایبند مانده است.
به گزارش ایسنا، ارنست مونیز در نشستی در بنیاد کارنگی افزود: برجام، برنامه هسته‌ای ایران را به مدت 15 سال محدود می‌کند و ایران می‌تواند به برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز ادامه دهد. وزیر انرژی امریکا با بیان اینکه برجام از هر توافق مشابه دیگری که تاکنون حاصل شده جامع‌تر و بهتر است، گفت که افراد زیادی برای مدت زمانی طولانی روی این توافق کار کردند که هم در سطح فنی و هم سیاسی بودند.
وی در ادامه سخنان خود گفت که منافع اقتصادی حاصل از برجام برای ایران به همان میزانی بوده که پیش‌بینی می‌شد و اغلب در نتیجه صادرات این کشور است.
مونیز همچنین با بیان اینکه توافق هسته‌ای برای حل مسائل دیگر از جمله سیاست‌های ایران در منطقه نبوده است، تأکید کرد: این توافق صرفاً یک توافق با موضوع انرژی هسته‌ای بود که براساس آن ایران در ازای محدودیت برنامه هسته‌ای‌اش از رفع تحریم‌ها برخوردار شد.


ادعای انتخاباتی درباره احمدی‌نژاد
سایت انتخاب در مطلبی به نقل از کانال تلگرامی برخی روزنامه‌نگاران اصولگرا همچون یاسر جبرائیلی و محمد ایمانی، نوشته که محمود احمدی‌نژاد اخیراً با یکی از مقامات عالی نظام ملاقات داشته و پاسخ مثبتی برای ورود به عرصه انتخابات نگرفته است.
در بخشی از این مطلب آمده است: «هفته گذشته روزی که محمود احمدی‌نژاد برای نشان دادن «روحیه» خود به کوه رفت، کمتر کسی می‌دانست براساس ادعاهای منتشره در کانال‌ها و چهره‌های اصولگرا، او ملاقات مهمی را پشت سر گذاشته است. ملاقاتی که بنابر ادعای این چهره‌ها، در آن احمدی‌نژاد بعد از آنکه «کسب اجازه» می‌کند، با پاسخ «منفی» روبه‌رو می‌شود.
انتخاب به نقل از صفحات دو روزنامه‌نگار اصولگرای یادشده نوشته است: «این روزنامه‌نگاران مدعی شدند که جلسه مهمی میان احمدی‌نژاد و «یک مقام عالی» برگزار شده است و به احمدی‌نژاد گفته شده نباید در انتخابات شرکت کند.»


تکذیب شایعه عجیب درباره مهدی ‌هاشمی
وکیل مهدی ‌هاشمی خبر فرار موکلش از کشور آن هم به کمک یک تیم مسلح را تکذیب کرد. به گزارش  فارس، روز  سه‌شنبه [23 شهریورماه] در شبکه‌های مجازی اخباری مبنی بر فرار مهدی‌ هاشمی منتشر شد.
در این اخبار عنوان شده بود که مهدی‌ هاشمی که از زندان مرخصی گرفته بود، با تیمی مسلح قصد خروج از کشور را داشته که با هشیاری دستگاه‌های امنیتی، این عمل متوقف شده اما حال مهدی‌ هاشمی وخیم است و به کما رفته است.
محمود علیزاده طباطبایی، وکیل مهدی ‌هاشمی با تکذیب این خبر گفت: این خبر به هیچ عنوان صحت ندارد و دروغ محض است. وی افزود: مهدی به تازگی به مرخصی نرفته و من بشدت این خبر را تکذیب می‌کنم.


  جمهوری اسلامی/
مخالفان آیت‌الله هاشمی رفسنجانی برای ضربه زدن به وی، باز هم به دروغ متوسل ‌شدند. روز گذشته در شبکه‌های مجازی اخباری مبنی بر فرار مهدی هاشمی منتشر شد. براساس گزارش خبرگزاری فارس در این اخبار آمده بود مهدی هاشمی که از زندان مرخصی گرفته بود با تیمی مسلح قصد خروج از کشور را داشته که با هوشیاری دستگاه‌های امنیتی این عمل متوقف شده اما حال مهدی هاشمی وخیم است و به کما رفته است. محمود علیزاده طباطبایی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس،‌ با تکذیب این خبر گفت: این خبر به هیچ عنوان صحت ندارد و دروغ محض است. وی افزود: مهدی به تازگی به مرخصی نرفته و من به شدت این خبر را تکذیب می‌کنم.
* مجلس شورای عربستان سعودی روز چهارشنبه از تصویب قانونی در کنگره آمریکا که به موجب آن قربانیان حادثه یازده سپتامبر می‌توانند عربستان سعودی را محاکمه کنند، به شدت ابراز نگرانی و تاسف کرد. به گزارش شفقنا به نقل از پایگاه روزنامه عکاظ عربستان سعودی، «عبدالله بن محمد آل الشیخ» رئیس این مجلس در نطق دیروز خود در مجلس شورای این کشور گفت: قانون موسوم به عدالت علیه حامیان تروریسم سابقه خطرناکی در روابط بین الملل محسوب می‌شود زیرا نقض آشکار اصل مصونیت کشورها از احکام قضایی می‌باشد که بر عدم جواز وادار کردن یک کشور به تن دادن به احکام قضایی یک کشور بیگانه تاکید می‌کند و دیوان بین‌المللی دادگستری نیز بارها بر این موضوع تاکید کرده است. وی ابراز امیدواری کرد دولت آمریکا این قانون را وتو کند. براساس قانون عدالت علیه حامیان تروریسم که در پی دست داشتن عربستان سعودی در حوادث یازده سپتامبر در کنگره آمریکا تصویب شده است، قربانیان این حادثه از حق محاکمه عربستان در دادگاههای بین‌المللی برخوردار می‌شوند.
* روزنامه صهیونیستی «اسرائیل‌ هیوم» (اسرائیل امروز) اعلام کرد حماس به دنبال آن است که «خالد مشعل» رئیس دفتر سیاسی حماس را به عنوان نامزد رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین پیشنهاد دهد و پیش‌بینی می‌شود «محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین که در 81 سالگی به سر می‌برد، (بزودی) کناره‌گیری کند. براساس این گزارش، «آوی دیختر» رئیس کمیسیون امنیت و سیاست خارجی «کنست» (مجلس رژیم صهیونیستی) و رئیس سابق «شاباک» (سازمان اطلاعات و امنیت داخلی اسرائیل) نیز اعلام کرد چشم‌‌انداز حماس برای به دست آوردن ریاست تشکیلات خودگردان به معنای پایان دوره هماهنگی (امنیتی اسرائیل) با محمود عباس (در کرانه باختری) است. دیختر در ادامه جلسه خود با اعضای حزب لیکود در شهر حیفاء گفت همه سعی می‌کنند نام رئیس آینده تشکیلات خودگردان را پیش‌بینی کنند اما حماس سعی می‌کند نامزدی برای جانشینی وی تعیین کند. دوره ریاست قانونی محمود عباس بر تشکیلات خودگردان در سال 1387 به پایان رسیده است.

آرمان امروز/

پیام تسلیت رهبری به حاج منصور ارضی

مقام معظم رهبری در پیامی، درگذشت والده مداح اهل‌بیت(ع) حاج منصور ارضی را تسلیت گفتند. متن پیام رهبر معظم انقلاب اسلامی به شرح زیر است: «بسم‌ا... الرحمن الرحیم جناب آقای حاج منصور ارضی دامت توفیقه- درگذشت والده مکرمه را به جنابعالی و سایر بازماندگان محترم تسلیت می‌گویم و رحمت و مغفرت الهی را برای آن مرحومه از خداوند متعال مسالت دارم. سید علی خامنه‌ای ۲۴ شهریور ۹۵»

 

رحيم مشايي آفتابي شد

اسفنديار رحيم مشايي در حالي در مراسم ترحيم همسر فرمانده كل ارتش حاضر شد كه اين روزها كمتر در محافل عمومي و در معرض دید خبرنگاران حضور مي‌يابد. درحالي كه محمود احمدي‌نژاد به همراه مجتبي ثمره‌هاشمي دستيار ارشدش در دوران رئيس‌جمهوري در مراسم ترحيم همسر فرمانده ارتش و خواهر محمد شريعتمداري معاون اجرايي رئيس‌جمهور فعلي كه در مسجد امام خميني ستادكل نيروهاي مسلح برگزار شد، حضور يافته بود، اسفنديار رحيم‌مشايي با فاصله زماني نيم‌ساعته در مراسم حضور يافت.

 

رژیم بحرین در سراشیبی سقوط

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی گفت: جنایت‌ها و تندروی‌های آل خلیفه با حمایت رژیم سعودی به ویژه در تعرض به ساحت آیت ا... شیخ عیسی قاسم، رژیم بحرین را در سرازیری فروپاشی و سقوط قرار داده است. آیت‌ا... محسن اراکی در تجمع اعتراضی طلبه‌های بحرینی حوزه علمیه قم افزود: آیت‌ا... شیخ عیسی قاسم روحانی مجاهد، مبارز و استکبارستیز، اسوه مقاومت و رشادت ملت مظلوم بحرین است. وی با بیان این که شیخ عیسی قاسم اسوه صبر و مقاومت است، افزود: ما امروز گردهم آمده‌ایم تا نکوداشت شخصیتی عالم و بزرگ را در امور جهادی و علمی ارج نهیم.

 

ورود وزارت اطلاعات به موضوع بانك‌دي

رئيس بنياد شهيد با بيان اينكه مديرعالم بانك دي را عزل كرده‌ام، گفت: وزارت اطلاعات به موضوع بانك دي ورود كرده و مداركي را درباره اجحاف‌هاي صورت‌گرفته در اين بانك ارائه كرد. حجت‌الاسلام شهيدي در پاسخ به اين سوال كه آيا بازداشت معاونان سابق بنياد شهيد درباره تخلفات مربوط به بانك دي صحت دارد يا خير؟ افزود: بنده چنين چيزي را نشنيده‌ام. وي افزود: وزارت اطلاعات به موضوع بانك دي ورود كرده و مداركي نزد ما آورد كه اينها اجحاف كردند و ما هم عزلشان كرديم. رئيس بنياد شهيد اظهار کرد: بنده مديرعامل بانك دي را عزل كردم و الان هم در دادگاه به اين موضوع رسيدگي مي‌شود.

 

مذاکرات ظریف و لاوروف در نیویورک

مقام وزارت خارجه روسیه از احتمال قوی برگزاری نشست وزیران امور خارجه کشورهای ۱+۵ و ایران در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک خبر داد. زمیر کابلوف رئیس اداره دوم آسیای وزارت خارجه روسیه با اعلام این خبر، افزود: برگزاری این نشست در دیداری بین محمدجواد ظریف و سرگئی لاوروف وزیران خارجه ایران و روسیه در نیویورک بررسی خواهد شد. خبرگزاری روسیا سگودنیا در این باره نوشته است: در صورت نهایی و قطعی شدن دیدار ظریف و لاوروف، موضوع اصلی این مذاکرات، برگزاری زودهنگام نشست وزیران خارجه ۱+۵ و ایران در جریان نشست مجمع عمومی سازمان ملل خواهد بود که دستور کار آن برجام است. هفتاد و یکمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل هفته آینده در نیویورک برگزار می‌شود.

 

درخواست چمران از دولت

رئیس شورای شهر تهران از دولت خواست به تعهداتش در قبال مترو تهران عمل و برای ساخت مترو کمک کند. مهدی چمران با بیان این که هر قطاری که وارد سیستم مترو تهران می‌شود، برای ما شادباش و تبریک ویژه‌ای محسوب می‌شود، گفت: گاهی اوقات برخی مسئولان سعی می‌کنند مترو بسازند و این در حالی است که همه شرایط از جمله اعتبارات، پول، واگن و... برای آنها مهیاست؛ اما ما در شرایطی نسبت به ساخت مترو اقدام کرده‌ایم که در تحریم مضاعف قرار داشته‌ایم. رئیس شورای شهر تهران با بیان این که ما در شرایطی مترو ساختیم که حتی یک فاینانس نیز برای ما باز نشد، گفت: از سال ۸۶ به دنبال جذب فاینانس از چین بوده‌ایم و حتی امضاهای مدارک نیز انجام گرفته بود و روسای جمهور چین و ایران نیز قول‌هایی داده بودند اما عملا کاری پیش نرفت و اعتبارات تامین نشد.

 

میدان برای رشد اقشار مختلف جامعه

دستیار ویژه رئیس جمهوری در امور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی گفت: برگزاری چهل و هشتمین دوره بازی‌های ارامنه نشان می‌دهد که در ایران، میدان برای رشد و ارتقای تمام اقشار جامعه مهیا است. علی یونسی در مراسم افتتاحیه بازی‌های ارامنه، افزود: باید به تمامی عاشقان ورزش که چنین مراسم باشکوهی را برگزار کردند، تبریک بگویم. وی با ابلاغ سلام گرم رئیس جمهوری به مسئولان و ورزشکاران این بازی ها، گفت: استقلال و امنیت ما از همه آحاد ایرانیان سرچشمه گرفته است و شعار ایران مقتدر، پیشرفته و عزتمند، شعار تمامی اقلیت و اکثریت‌ها و همه شهروندان است. وی اظهار داشت: تعداد زیادی از قهرمانان ملی متعلق به ادیان و مذاهب مختلف کشورمان هستند و همه ایرانیان همانند آندرانیک تیموریان می‌توانند کاپیتان تیم ملی فوتبال شوند و همه ایرانیان می‌توانند لوریس چکنواریان (یکی از چهره‌های فرهنگی ایران) دیگر باشند.

 

تعیین سیاست خارجی از سوی رهبری

دستیار ویژه فرمانده معظم کل قوا گفت: در جنگ تحمیلی هشت ساله، عربستان سعودی بیشترین کمک‌های مالی را به رژیم بعث عراق داشت و عراق این پول‌ها را تبدیل به موشک و بمب علیه ایران کرد و در حقیقت حاکمیت عربستان در شهادت ۲۰۰ هزار شهید ایرانی شریک هستند و تردیدی نیست اقدامات عربستان سعودی از حافظه تاریخی ملت ایران پاک نخواهد شد. سردار رحیم صفوی با اشاره به قدرت برتر جمهوری اسلامی ایران در منطقه گفت: صلح و امنیت و قدرت برتر خلیج فارس از آن ماست، و این موضوع را آمریکایی‌ها هم می‌دانند. وی ادامه داد: سیاست خارجی ایران تابع منویات و رهنمودهای مقام معظم رهبری است و اصول و خطی مشی اصلی در روابط خارجی را معظم‌له تعیین می‌کنند و در همین راستا سیاست جمهوری اسلامی ایران در قبال اقدامات عربستان سعودی مدارا و خویشنداری بوده است، اما حاکمان جوان و بی خرد عربستان بدانند که نباید صبر و تحمل جمهوری اسلامی ایران را محک بزنند.



نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات