فرهنگی >>  دین >> اخبار ویژه
تاریخ انتشار : ۳۰ آبان ۱۳۹۵ - ۱۹:۳۶  ، 
کد خبر : ۲۹۶۷۶۸

پیام تجمع عظیم اربعین در هزاره سوم

دستاورد و پیام صریح این همایش، اتحاد جهان اسلام و یکپارچگی و وحدتی است که سقوط ظالمان و مستکبران را به فضل الهی زمینه ساز ظهور خواهد کرد.
پایگاه بصیرت / گروه فرهنگی/ خدیجه ابول اولا
بزرگداشت اربعین حسینی، يكي از شعائر ديني است و به تصریح قران، بزرگداشت شعائر الهي نشاندهنده تقواي قلوب و از ضروريات اسلام است. «من يعظم شعائر الله فإنها من تقوي القلوب». در طی سال های اخیر عزاداري در اربعین علاوه بر يكی از نشانه های ارادت شيعیان در پيروی از اهل بيت علیهم السلام تبديل به يك شعار جهانی شده است كه تعظيم آن براي شيعيان از اهميت ويژه اي برخوردار است؛ این اهمیت به ماهیت پیام های متعدد قیام حسینی برمی گردد. شاید یکی از برجسته ترین پیام های این واقعه عظیم را بتوان الهام بخشی روح انقلابی و ظلم ستیزی دانست.
مقام معظم رهبری در بیان اهمیت اربعین می فرمایند: «درسی که اربعین به ما می دهد، این است که باید یاد حقیقت و خاطره شهادت را در مقابل طوفان تبلیغات دشمن زنده نگهداشت. آنچه این یاد را زنده کرد، تلاش بازماندگان حسین بن علی علیه السلام بود. به همان اندازه که مجاهدت حسین بن علی علیه السّلام و یارانش به عنوان صاحبان پرچم، با موانع برخورد داشت و سخت بود، به همان اندازه نیز مجاهدت زینب علیه االسلام و مجاهدت امام سجاد علیه السلام و بقیه بزرگواران، دشوار بود. البته صحنه آنها، صحنه  نظامی نبود؛ بلکه تبلیغی و فرهنگی بود.» (بیانات29/6/1368)
با تکیه بر فرمایشات رهبر معظم انقلاب، اين همایش بین المللی، رابطه مستقيمی با تولي اهل بيت و تبري از دشمنان ايشان دارد و باعث افزايش محبت شيعيان به ائمه اطهار و انزجار هر چه بيشتر آنان از دشمنان و ظالمان مي شود؛ چنان كه امام صادق عليه السلام فرمودند: «من احبنا فكان معنا». «هر كس ما را دوست دارد، پس از ماست».
واقعه كربلا براي مردم، حادثه اي عظيم و اثرگذار است. انتقال مفاهیم و توجه دادن عموم به آن بزرگواران به عنوان الگو، از مصادیق بارز پیام رسانان کربلا است. مردم با شنيدن شجاعت ها و فداكاري هاي امام حسين علیه السلام و يارانش كه در راه اسلام جان و اهل بيت خود را فدا نمودند، درس فداكاري، گذشت و فرهنگ شهادت طلبي مي آموزند، از سوي ديگر احساس تنفر از حكومت هاي طاغوت و ظلم و جور، باعث شكل گيري قيام هاي مردمي در برابر حكام فاجر مي شود.
این موج ارادت در فراسوی مرزها نیز رسوخ کرده چنانکه مهاتما گاندی رهبر استقلال کشور هندوستان در گفتار تاریخی خود در تاثیرپذیری از شخصیت امام حسین علیه السلام می گوید: «من برای مردم هند چیز تازه ای نیاورده ام، فقط نتیجه ای را که از مطالعات و تحقیقاتم در باره تاریخ زندگی قهرمانان کربلا به دست آورده ام ارمغان ملّت هند کردم اگر بخواهیم هند را نجات دهیم واجب است همان راهی را بپیماییم که حسین بن علی پیمود».
در بخشی از زيارت اربعین، هدف و فلسفه قيام حضرت تبیین می شود: «و بذل مهجته فيك ليستنقذ عبادك من الجهاله و حيره الضلاله ... ؛ «كسي كه نهايت تلاش را در دعوت مردمان براي هدايت به کار برد و براي آنان به هر نحو ممكن خيرخواهي كرد تا آن جا كه در نهايت خون خويش و جان عزيزش را براي بيداري مردم از ناداني و گمراهي فدا كرد.»
زيارت اربعين طی سال های اخیر به نمادی برای همدلی و یکپارچگی در برابر نظام سلطه مبدل شده است. هر ساله خیل عظیمی از پیروان سایر ادیان از جمله مسیحیان و کلیمیان و حتی برادران اهل سنت نیز به همراه دستجات و هیئات عزاداری برای شرکت در مراسم اربعین سرور و سالار شهیدان وارد کربلا می شوند. از طرفی دشمنان مکتب تشیع همواره به شیوه‌ های مختلف، مراسم اربعین را مورد حمله قرار داده اند. سال گذشته ابوبکر البغدادی سرکرده گروه‌های تکفیری، همه زائران اربعین حسینی را تهدید به قتل کرد. وی در یک فایل صوتی که منتشر شده بود، گفت: زیارت حسین در اربعین، به نماد اتحاد شیعیان معروف شده است، و ما باید به این اتحاد و همدلی ضربه‌ای اساسی وارد کنیم.
تضعیف مسلمانان از اهداف اصلی تکفیری ها و داعش در منطقه است. به رغم اقدامات خشونت بار گروه های تروریستی، مدافعان حرم به منظور دفاع از حریم اهل البیت علیهم السلام و مبارزه با گروه های تکفیری با نثار جان خود حماسه بزرگ و حسینی خلق کردند و اینک راه پیمایان همایش اربعین با گام های استوار قدم از قدم بر می دارند تا اعلام کنند که در طی این مسیر در برابر استکبار تا مرز بذل جان و در خطر افتادن وجودشان از پای نخواهند نشست.
کنگره‌ عظیم حج هر ساله با حضور حداکثر ۴ میلیون مسلمان برگزار می ‌شود، در حالیکه مراسم اربعین سال گذشته با حضور بالغ بر 20 میلیون نفر، بزرگ ‌ترین تجمع بشری در جهان محسوب می شود. امسال با قرار گرفتن پرچم شیطان بزرگ در عمود اول مسیر کربلا زیر پای راه پیمایان، می توان دریافت که هیچ سیاست بازدارنده ای اعم از تهدید و ترور و ایجاد ناامنی توان بازدارندگی سیل مشتاقان را ندارد. در این معادله، داعش که از پیشرفته ترین ابزار اطلاعاتی برخوردار است، تاکنون نتوانسته به اهداف خود که با حمایت های مالی و تجهیزاتی آمریکا، رژیم صهیونیستی و عربستان سعودی همراه است، دست پیدا کند و با شکست مواجه شده است. از همین روست که مقام معظم رهبری می فرمایند: اگر اربعین روزی با خطر هم همراه شود باز هم این شور و شوق خواهد بود.
به خاطر بسپاریم، امنیت در کشورهای اسلامی یک نعمت به حساب می آید که وجود آن را مرهون رشادت ها و جانفشانی های رزمندگان می دانیم. مدافعان حرم با این هدف که "اجازه برپاشدن عاشورایی دیگر را نمی دهیم" وارد عرصه نبرد شدند. بزرگ مردان مدافع در خارج از مرزها ایستادگی کردند و ثمره ایستادگی و مقاومت آنان، حضور میلیون های نفر در حماسه اربعین حسینی است. 
دستاورد و پیام صریح این همایش، اتحاد جهان اسلام و یکپارچگی و وحدتی است که سقوط ظالمان و مستکبران را به فضل الهی زمینه ساز ظهور خواهد کرد./

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات