بین الملل >>  سیاست خارجی >> اخبار ویژه
تاریخ انتشار : ۱۳ آذر ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۷  ، 
کد خبر : ۲۹۷۰۱۳

تمدید قانون داماتو و نقض برجام

تصمیم مجلس سنا ضمن این که یک حرکت کاملا مغرضانه است، نقض کامل اکثر مواد و بندهای برجام است، که علاوه بر ماده 25، بخشی از ماده 26 و همچنین ماده 33 نشان دهنده این حرکت مغرضانه در جهت نقض برجام است.
پایگاه بصیرت / گروه بین الملل/علی بیگدلی
این روزها بار دیگر شاهد خباثت های آمریکا در راستای تمدید تحریم جمهوری اسلامی ایران هستیم به طوری که در مجلس سنای آمریکا بدون هیچ رای مخالفی طرح تمدید 10  ساله قانون تحریمهای ایران را تصویب شد. هر چند برای قانون شدن این طرح نیاز به امضاء رئیس جمهور آمریکاست، اما حرکت مجلس سنای آمریکا و عدم توجه به اتفاقات دو سال اخیر در خصوص برجام و عدم توجه به تعهدات کشورهای اروپایی در این خصوص، جای بسی تامل است.
بر اساس رای سنای آمریکا تحریم های چهارگانه سرمایه گذاری در میادین نفتی ایران، سرمایه گذاری و معامله در بخش پالایش، ارائه خدمات برای حمل و نقل نفت خام ایران و دیگر محصولات پالایشی و سرمایه گذاری و معامله در بخش پتروشیمی،  بار دیگر به مدت 10 سال در صورت امضاء اوباما تمدید خواهد شد.
مقام معظم رهبری در دیدار با فرماندهان نیروی دریایی ارتش در هفتم آذر فرمودند: شروع کردن یک تحریم با دوباره شروع کردن آن پس از پایان زمانش فرقی نمی‌کند و این دومی نیز تحریم و نقض تعهدات قبلی از سوی طرف مقابل است.
با این اوصاف با مراجعه به مفاد مندرج در متن برجام، بار دیگر نقض عهد آمریکایی ها را شاهد هستیم.
در قسمت تحریم ها بند ی ماده 19،  مقرر شده است که سرمایه گذاری در حوزه‌های نفت و گاز و پتروشیمی صورت پذیرد که حرکت مجلس سنای آمریکا کاملا مغایر با  متن برجام است.
در بند د ماده 20، رفع محدودیت‏های تجارت دو جانبه بر درآمدهای ایران در خارج از کشور شامل محدودیت‌ها بر نقل و انتقال درآمدها قید شده است، ضمن آنکه در بند ح همین ماده مقرر شده است که کاهش فروش نفت ایران را نیز متوقف نمایند.
در بند ط ماده 19 ، رفع محدودیت سرمایه گذاری شامل مشارکت در سرمایه گذاری‌های مشترک، کالا، خدمات، اطلاعات، فناوری و دانش و کمک فنی برای بخش‌های نفت، گاز و پتروشیمی مقرر شده است که تمدید مجدد ده ساله تحریم ها توسط مجلس سنا مغایر با متن فوق می باشد.
علاوه بر این اگر نگاهی به ماده 25 برجام در قسمت تحریم ها بیندازیم، اتفاق رخ داده شده در مجلس سنا کاملا نشان دهنده نقض برجام است

ماده ۲۵: چنانچه قانونی در سطح ایالتی یا محلی در ایالات متحده مانع از اجرای لغو تحریم‏های مشخص شده در این برجام شود، ایالات متحده، با در نظر گرفتن تمامی اختیارات موجود، گام های مقتضی را به منظور تحقق اجرای مزبور اتخاذ خواهد نمود. ایالات متحده به طور فعال، مقامات در سطح ایالتی یا محلی را تشویق خواهد کرد که تغییرات در سیاست ایالات متحده منعکس شده در لغو تحریم‏های وفق این برجام را در نظر داشته و از اقداماتی که با این تغییر در سیاست همخوانی ندارد، خودداری نمایند.
تصمیم مجلس سنا ضمن این که یک حرکت کاملا مغرضانه است، نقض کامل اکثر مواد و بندهای برجام است، که علاوه بر ماده 25، بخشی از ماده 26  و همچنین ماده 33 نشان دهنده این حرکت مغرضانه در جهت نقض برجام است.

 ماده ۲۶:  ایالات متحده، با حسن نیت، نهایت تلاش خود را برای دوام این برجام و پیشگیری از ایجاد تداخل در تحقق متمتع شدن ایران از لغو تحریم‌های مشخص شده در پیوست دو به عمل خواهد آورد. دولت ایالات متحده، در چارچوب اختیارات قانونی رئیس جمهور و کنگره، از بازگرداندن یا تحمیل مجدد تحریم‌های مشخص شده در پیوست ۲ که اعمال آنها را وفق این برجام متوقف کرده است، خودداری می‏نماید، فارغ از فرآیند حل و فصل اختلافات پیش بینی شده در این برجام. .... ایران اعلام کرده است که تحمیل چنین تحریم‌های جدید مرتبط با هسته‌ای را به منزله مبنایی برای توقف کلی یا جزیی اجرای تعهدات خود وفق این برجام، تلقی خواهد نمود.

ماده ۳۳:  گروه ۱+۵ و ایران در خصوص گام‌های لازم برای تضمین دسترسی ایران در حوزه‌های تجارت، فن آوری، مالی و انرژی توافق خواهند کرد. اتحادیه اروپایی حوزه‌های ممکن برای همکاری بین اتحادیه اروپایی، دولت‌های عضو و ایران را بررسی بیشتر خواهد نمود و در این چارچوب بهره گیری از ابزارهای ممکن همانند اعتبارات صادراتی به منظور تسهیل تجارت، تامین اعتبار پروژه‌ها و سرمایه گذاری در ایران را بررسی خواهد کرد.

نتیجه این که هر نوع معاهده یا توافقی با کشوری مثل آمریکا اساس و پایه ای نخواهد داشت و آن کشور همانند گذشته خباثت های خود را علیه ملت ایران ادامه خواهد داد و شاید آن چیزی که برای ما بار دیگر فرصت باشد این است که این هم تجربه ای باشد برای مسئولین و مردم ایران. اما نباید فراموش کرد که حرکات اینچنینی مقامات آمریکا تمام شدنی نیست و مسئولین محترم باید در صورت قطعی شدن این قانون در راستای پاسخ دهی به حرکت آمریکایی ها، اقدامات صلح آمیز خود را در خصوص هسته ای ادامه دهند./

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات