تاریخ انتشار : ۲۰ آذر ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۱  ، 
کد خبر : ۲۹۷۱۶۲

استيصال عربستان مقابل توان موشکي يمن (بخش اول)

(روزنامه اطلاعات – 1395/08/15 – شماره 26577 – صفحه 12)

عربستان سعودي درتلاش براي تحريک احساسات مسلمانان جهان عليه انصارالله ، مدعي شد که اين گروه ازاستان صعده يک فروند موشک بالستيک به طرف مکه مکرمه شليک کرده که پدافند موشکي عربستان سعودي آن را در 65 کيلومتري مکه رهگيري و منهدم کرده است.

عربستان وهمپيمانانش درائتلاف متجاوزان به يمن، با هدف جلب همبستگي ديني مسلمانان کشورهاي عربي ومنطقه و به منظور مشروعيت بخشيدن به تجاوز آشکار خود عليه مردم يمن، اين ادعا را مطرح کرده اند درحالي است که نيروهاي يمني پايگاه هوايي شهر جده ( پايتخت اقتصادي عربستان ) را هدف حمله موشکي قرار داده اند.محمد عبدالسلام سخنگوي رسمي انصارالله يمن ادعاي مقام هاي عربستان سعودي عليه کشورش درباره شليک موشک به سمت مکه را تکذيب و هدف از طرح چنين موضوعي را برانگيختن احساسات مسلمانان عنوان کرد.

عبدالسلام ادعاي ائتلاف تحت رهبري عربستان مبني بر رهگيري و ساقط کردن يک فروند موشک بالستيک شليک شده توسط ارتش يمن به سمت مکه مکرمه را تکذيب کرد وگفت: ارتش وکميته هاي مردمي مي گويند موشکي که به فرودگاه بين المللي ملک عبدالعزيز درجده شليک شده به هدف اصابت کرده است.

وي با بيان اينکه مردم يمن برخلاف مزدوران آمريکا براي مقدسات درمکه مکرمه حرمت قائل هستند، گفت: از آغاز تجاوز به يمن، نيروهاي يمني تاکنون هيچ تاسيسات غير نظامي را هدف قرار نداده‌اند چه رسد به اينکه بخواهند به اماکن مقدسه درعربستان حمله کنند.عربستان براي جبران ناکامي‌ها وشکست‌هاي منطقه اي خود بخصوص در يمن با جوسازي‌هاي تفرقه افکنانه وخطرناک اماکن متبرک ومقدس را دستاويز اغراض سياسي خود قرارداده است؛ درحالي که دينداري وانس وعلاقه مردم يمن به اماکن مقدسه اسلامي ازوهابيون وحاکماني که براي حفظ تاج وتخت خود به‌ جاي تکيه به امت اسلامي به امريکا ورژيم صهيونيستي متکي هستند، بيشتر است و حرمت مقدسات اسلامي را بيش از متجاوزان و قاتلان کودکان نگه مي‌دارند. مسافت بين مکه وجده زياد است وهيچ فرد عاقلي تعامل جنون آميز وغيرعقلاني رسانه هاي سعودي را درباره حمله نيروهاي يمني به مکه مکرمه نخواهد پذيرفت.

به گزارش الميادين، براساس تصاويري که نيروهاي رصد يمني در رسانه‌ها پخش کردند، موشک برکان 1 به صورت دقيق به فرودگاه عبدالعزيز درجده اصابت کرده است ووزارت دفاع يمن نيز ضمن تأييد حمله موشکي يمن به فرودگاه جده، ازاصابت دقيق موشک برکان1 به فرودگاه عبدالعزيز و خسارت‌هاي جدي که به اين فرودگاه وارد آمده و تلفات انساني آن، خبر داد و اين حمله يگان موشکي ارتش و کميته‌هاي مردمي يمن را پاسخي به جنايت‌هاي روزمره عربستان سعودي در کشورش ناميد.

تمامي دستاوردهاي نظامي انصار الله و متخصصان يمني حاصل تحريم‌هاي همه جانبه‌اي است که به يمن تحميل شده و يمني‌ها را وادار کرده است روي پاي خود بايستند، چيزي که در آينده هم با رونمايي از موشک‌هاي جديد با قابليت‌هاي بسيار بالاتر، بيش از پيش نمايان خواهد شد.

انصارالله که در حين تجاوز عربستان و به واسطه محدوديت‌ها ومحروميت‌ها، خوداتکايي نظامي خود را آغاز کرد به زودي و ظرف 2 تا 3 سال به يک قدرت بزرگ موشکي تبديل مي‌شود که اين موضوع عرش آل سعود را بيشتر به لرزه انداخته وخواب آنها را آشفته تر خواهد کرد.

سعودي ها بارها اعلام کردند تمامي سايت ها و انبارهاي موشکي يمن را در هم کوبيده و نابود کرده اند،اما حقيقت غير از آن چيزي است که اعلام شد و نيروهاي سخت کوش مقاومت هر لحظه در حال جابجايي اين موشک ها بودند و با شليک همين موشک ها و نيز موشک هاي ساخت داخل به مراکز نظامي حساس در عمق خاک سعودي، آنها را به تعجب واداشته اند. سعودي‌ها بايد اين حقيقت را درک کنند که يمني‌ها مشابه حزب الله عمل مي‌کنند، يعني مي‌خواهند به نسبت وقاحت و ميزان تجاوز عربستان، قدم به قدم از موشک‌هايي که برد بيشتري دارند استفاده کنند و اين استفاده نيز نهايت و مرزي نخواهد داشت.

با حمله به فرودگاه عبدالعزيز در جده نخستين بار است که يگان موشکي يمن، موفق مي شود‌ اين شهر را که پايتخت اقتصادي آل سعود است هدف قرار دهد. از همين رو ائتلاف متجاوز به يمن تحت رهبري عربستان که اين اتفاق خوشايند آنها نيست، در صدد کم اهميت جلوه دادن اين حمله موشکي برآمده است.

همچنين عربستان با فضاسازي در اين خصوص تلاش دارد نگاه‌ها را از جنايت هاي خود در يمن دور کرده و متوجه داستان خودساخته‌اي کند که در حقيقت انصارالله را مقابل جهان اسلام قرار مي‌دهد.رياض با تبليغات گسترده رسانه‌اي و ريختن دلارهاي نفتي به جيب مفتي‌ها و شخصيت‌هاي سياسي برخي کشورها، قصد دارد اين گونه به مسلمانان و جهانيان القاء کند که نيروهاي انصارالله مسلمان نيستند؛ چرا که قصد حمله به مکه را داشتند. موشک برکان 1 يازدهم اکتبر (20 مهر) نيز پايگاه هوايي ملک فهد در طائف نزديک جده را هدف قرار داده بود.يگان موشکي يمن دوم سپتامبر (‌12 شهريور) موشک برکان 1 را با برد بيش از 800 کيلومتر رونمايي کرد.

برکان 1 چيست؟

موشک جديد يمني برکان 1 تعديل شده موشک ' اسکاد سي' روسيه با برد صدها کيلومتر است که قدرت حمل کلاهک جنگي به وزن 500 کيلوگرم مواد منفجره با کلاهک انفجاري شديد، را دارد. برکان 1 ، 12 متر طول دارد و توسط کاميون هاي بزرگ حمل مي شود. برکان 1 تهديد بزرگي براي پايگاه هاي نظامي و مجموعه هاي عمراني سعودي است و با توجه به نوع مواد منفجره استفاده شده در کلاهک جنگي آن قدرت تخريبي بسيار بالائي دارد .ورود برکان 1 به معادله درگيري با سعودي‌ها، تحولي راهبردي و بيانگر شکست عربستان و همپيمانانش و ناتواني آنها در کشف مکان‌هاي ساخت ، نگهداري و آماده‌سازي اين موشک براي شليک است.

نوع و ميزان موشک‌هايي که ارتش يمن در اختيار دارد

موشک‌هاي کاتيوشا: بنا بر اظهارات دکتر 'ياتک مارتين روبو'، متخصص لهستاني سياست دفاعي و تسليحاتي و استاد دانشگاه پوژنان، پدافند هوايي عربستان سعودي توان مقابله با توپخانه راکتيMRLSH يا همان راکت هاي کاتيوشاي يمن را ندارد. يمن از نظر تعداد توپخانه راکتي، ششمين کشور دنياست. اين راکت ها همانطور که در جريان جنگ هاي رژيم صهيونيستي و حزب الله لبنان و حماس نشان دادند به سختي قابل شناسايي هوايي هستند.

اين تسليحات مي‌توانند گزينه خوبي براي راکت باران استان هاي جنوبي عربستان باشند. همچنين متحدان انصار الله در استان نجران عربستان که عليه دولت عربستان اعلان جنگ کرده اند، توانايي شليک اين راکت ها به استان‌هاي مياني عربستان را دارند.

موشک‌هاي فراگ

راکت هاي کوتاه برد فراگ 7 اگرچه از جمله قديمي ترين موشک هاي دنيا هستند، اما به دليل غير هدايت پذير بودن و سيستم نشانه گذاري مکانيکي، امکان رهگيري توسط سامانه هاي ضد بالستيک پاتريوت و کوتاه برد راپير عربستان را ندارد. از اين رو اين راکت ها هم گزينه خوبي براي اصابت به اجتماعات زرهي عربستان در مرزهاي دو کشور هستند. فراگ مخفف کلمات(Free Rocket Over Ground)، نامي است که ناتو به وسيله آن سيستم موشکي برد کوتاه (بالستيک) توپخانه اي توليد شوروي يعني (9K52 Luna) را مورد خطاب قرار مي دهد .

آمار دقيقي از اين راکت ها در يمن در اختيار نيست، ولي ارتش يمن اين راکت ها را در زرادخانه هاي خود دارد.

موشک‌هاي بالستيک اسکاد - بي و سي

موشک هاي بالستيک اسکاد- بي و اسکاد- سي که چند سال پيش نيز عبدالله صالح 15 فروند از کره شمالي خريداري کرده است، اصلي ترين سلاح موشکي يمن است. اين موشک ها با برد بيش از 300 کيلومتر، توان هدف قرار دادن تمامي پايگاه هاي نظامي عربستان در جنوب را دارند.

اگرچه اين موشک ها به راحتي توسط سامانه هاي پاتريوت قابل رهگيري و انهدام هستند، اما يمني ها با استفاده از تاکتيک غافلگيري، امکان گريز از سيستم پدافندي عربستان با استفاده از موشک اسکاد را فراهم مي کنند. به باور نهادهاي تحليلي نظامي، عربستان احتمالاً تعداد 7 تا 13 فروند از موشک هاي اسکاد يمن را توسط بمباران هوايي هدف قرار داده است. از اين رو به احتمال زياد، انقلابيون هنوز تعدادي بين 12 تا 27 فروند موشک اسکاد ديگر در اختيار دارند.

اسکاد ــ بي يک موشک بالستيک ساخت شوروي سابق است که در جمع خانواده‌ چهارگانه موشک‌هاي اسکاد، جزو موشک‌هاي ميان‌برد به حساب مي‌آيد. اسکاد ــ بي، حدود 300 کيلومتر برد داشته و با وزني معادل 6 تُن، طول 11 متر و کلاهک جنگي يک‌تُني، موشکي قدرتمند محسوب مي‌شود. خطاي موشک‌هاي 'اسکاد ــ بي' حدود 50 متر است که اين ميزان خطا و اشتباه در اصابت به هدف، همزمان با انفجار سر جنگي 1000 کيلوگرمي موشک، قطعاً هدف را اگر به‌طور کامل نابود نکند، حتماً آن را به‌شدت دچار آسيب مي‌کند.

ارتش يمن در طول نبرد با عربستان يک پايگاه مهم موشکي را در عمق 350 کيلومتري از مرز عربستان با يمن، با موشکي که سرتيپ شرف لقمان سخنگوي رسمي نيروهاي مسلح يمن آن را 'اسکاد' اعلام کرده، هدف قرار داد. موشک' اسکاد –سي' مدل دوربردتر اسکاد-بي بود که همزمان با آن توليد مي‌شد و برد آن به حدود 550 کيلومتر افزايش يافته بود اما اين افزايش به قيمت کوچک شدن کلاهک جنگي (600 کيلوگرم) و کاهش دقت (حدود 700 متر) بود.

همچنين پايگاهي که روز 9 تيرماه 94 در استان رياض هدف قرار گرفت به وسيله موشک اسکاد هدف قرار گرفت. اين پايگاه در عمق 350 کيلومتري اين کشور قرار داشت، به اين معنا که فاصله اين پايگاه تا نقطه صفر مرزي، 350 کيلومتر است. براي اين که موشک از گزند توپخانه و از ديد پهپادها و جنگنده‌هاي شناسايي و رزمي سعودي‌ها در امان بماند، حداقل بايد طبق معادلات نظامي و امنيتي، 50 کيلومتر هم داخل خاک يمن مستقر بوده باشد، لذا در مجموع، برد موشک شليک شده به حدود 400 کيلومتر مي‌رسد.

حال اين که موشک اسکاد ــ بي، همان موشکي که همگان فکر مي‌کردند که ارتش يمن از اين نوع موشک بهره‌مند است، بردي حدود 300 کيلومتر دارد و از آنجايي که طبق اعلام رسمي ارتش يمن، موشکي که تير ماه شليک شد، از نوع 'اسکاد' بوده و فاصله حدودي هدف تا موقعيت شليک نيز بالاي 350 الي 400 کيلومتر بوده است، پس يمني‌ها براي اولين بار از موشک‌هاي 'اسکاد ــ سي' در تيرماه رونمايي کردند، چرا که موشک اسکاد ــ بي 300 کيلومتر بيشتر برد ندارد. موشک اسکاد ــ سي، همچون برادر کوچکترش (اسکاد ــ بي) يک موشک بالستيک است که حداکثر برد آن حدود 550 کيلومتر بوده و با کلاهکي 600 کيلوگرمي، يک موشک قدرتمند و با قدرت تخريب بالا به شمار مي‌آيد.

قاهر 1

موشکي بالستيک است که مي‌تواند اهداف را در فاصله 500 کيلومتري با دقت هدف قرار دهد. اين موشک اولين بار در 21 آذرماه 94 رونمايي و به سوي پايگاه نظامي خالد بن عبد العزيز در حوالي شهر 'خميس مشيط' در جنوب عربستان شليک شد و با موفقيت به هدف اصابت کرد و در دفعات بعدي نيز، 2 فروند از اين موشک‌ها، 2 هدف از جمله شرکت آرامکو در جيزان را هدف قرار دادند. بررسي موشک شليک شده قاهر 1 توسط انقلابيون، نشان مي‌دهد که اين موشک تقريبا همان '‌سام 2' است، موشکي که پيش از اين، نام ارتش يمن جزو دارندگان آن به چشم مي‌خورد و حالا انصارالله همان موشک را با تغيير ماهيت، از زمين به هوا، به موشکي زمين به زمين و با کارکرد بالستيک، تبديل کرده‌ است. اس 75 يا همان سام 2 (نام‌گذاري ناتو) يک سامانه موشکي است که در دهه 70 ميلادي توسط شوروي سابق توليد و به ارتش اين کشور تحويل داده شد.

سام 2

موشکي زمين به هوا است که براي هدف قرار دادن اهداف مختلف در ارتفاع بلند توليد شد. اين سامانه موشکي، 45 کيلومتر برد داشته و قادر است اهداف هوايي را تا 25 هزار پا با موشک‌هايي که با سرعت 3.5 ماخ(بيش از 4000 کيلومتر در ساعت) به سوي هدف روانه مي‌شوند، پوشش پدافندي بدهد. سام 2، پيش از اين در چندين جنگ حضور داشته و عمليات‌ موفقي نيز توسط کشورهاي مختلف توسط همين موشک يا نمونه‌هاي مشابه انجام شده است.

يکي از مشهورترين عمليات هايي که سام 2 در آن مورد استفاده قرار گرفته است، انهدام هواپيماي يو-2 آمريکا بر فراز خاک شوروي است. در منطقه، به غير از مصر و تعدادي کشور ديگر، يمن نيز جزو دارندگان قديمي اين سامانه موشکي به شمار رفته و تعداد زيادي لانچر و موشک سام 2 در اختيار دارد، اما با توجه به جنگ چندين ماهه و عدم وجود شرايط لازم و البته عدم توان شناسايي جنگنده‌هاي متجاوز سعودي يا غيرسعودي که غالبا اف 15 ايگل يا اف 16 فالکن (اماراتي يا مغربي) هستند،امکان استفاده از اين موشک‌هاي غيرممکن شده بود.

بر همين اساس، متخصصان انصارالله بايد از اين موشک استفاده ديگري مي‌کردند.اولين قدم در اين زمينه، دستيابي به سامانه‌اي بود که بتواند موشک را با آن کنترل کرد. يمني‌ها احتمالا براي اين کار، از سامانه‌هاي موجود در کشورشان از جمله سامانه‌هاي هدايت و کنترلي که در موشک‌هاي توشکا و اسکاد روسي وجود داشت، استفاده کرده‌اند.

هر دو موشک ذکر شده، از هدايت اينرسي(INS) به عنوان يکي از سامانه‌هاي هدايت، بهره مي‌برند. مجموعه اين عوامل و برخي عوامل جانبي ديگر مانند توليد يک پرتابگر مخصوص نيز جزو پروژه بزرگي بوده که يمني‌ها به خوبي از پس آن برآمده و حالا قاهر 1 پا به ميدان عمل گذاشته و توانسته اهدافي را در عمق 200 کيلومتري خاک عربستان هدف قرار دهد، البته اين همه‌ برد موشک قاهر 1 نيست، چرا که برد اين موشک چيزي نزديک به 500 کيلومتر است.

توشکا

توشکا(ORT-21 Tochka)' با نام ناتو 'اسکاراب اس اس 21(SS-21 Scarab) ' يک موشک بالستيک تاکتيکي ساخت 'اتحاد جماهير شوروي سابق' بوده که داراي بيش از 6 متر طول، بيش از 65 سانتي متر قطر، موتور سوخت جامد، با وزن کلي 1800 تا 2000 کيلوگرم وزن و برد 70 تا 180 کيلومتر است. سايت فس (Fas) درباره موشک 'توشکا(ORT-21 Tochka)' مي نويسد: 'توشکا(ORT-21 Tochka)' يک موشک سطح به سطح، برد کوتاه بوده که داراي برد معادل 70 تا 180 کيلومتر بوده و وزن سرجنگي آن بيش از 100 کيلوگرم (بسته به نوع) است. ارتش يمن بارها از اين موشک در جنگ عليه متجاوزان استفاده کرده است. با توجه به بسته بودن جامعه يمن امکان بررسي دقيق توان موشکي يمن وجود ندارد، اما براساس گزارش هاي غير رسمي وضعيت موشکي يمن نسبتا مناسب توصيف مي شود و با اين توان، عربستان قادر نخواهد بود به راحتي جنگ را ادامه دهد، چرا که اکنون دامنه جنگ به استان هاي جنوبي عربستان کشيده شده است و امکان استفاده ارتش و نيروهاي انصارالله از ذخاير موشکي يمن بيشتر شده است.

نکته مهم در اين زمينه اين که اکنون نيروهاي انقلابي يمن در همکاري با ارتش اين کشور توانسته اند به فناوري مونتاژ موشک و تغيير قابليت هاي آن دست يابند و اين موضوع تأثيرات بلندمدتي در تغيير معادله قدرت بين يمن و عربستان خواهد داشت. ديگر زماني پيش نخواهد آمد که عربستان به خاک يمن دست اندازي کند و منابع نفتي آن را غارت کند.

موشک‌ النجم الثاقب موشک النجم‌الثاقب از نوع موشک‌هاي سبک بوده و امکان حمل آن توسط نفر وجود دارد، توان انصارالله در توليد انبوه اين موشک و نيز امکان توسعه اين صنعت مي‌تواند تاثير عمده‌اي بر امنيت رژيم سعودي داشته باشد.

موشک الصرخه 3 : ارتش يمن در سال 94 از توليد موشک هاي الصرخه 3 رونمايي کرد. الصرخه 3 نسل سوم موشک الصرخه است که 17کيلومتر برد دارد و وزن کلاهک آن 15 کيلوگرم و طول آن 2 متر و 40 سانتي‌متر است. اين موشک داراي يک چاشني در جلو و يک چاشني مخفي در عقب است که مي‌توان آن را از راه دور منفجر کرد.

موشک زلزال 2: انصارالله يمن در سال 94 از ساخت نسل جديد سامانه موشکي با عنوان زلزال 2 خبر داد و اعلام کرد که در حمله به پايگاه القرن عربستان در منطقه جازان از اين موشک استفاده کرده است. اين موشک بومي نسل دوم موشک زلزال است که وتوسط بخش صنايع جنگ در ارتش يمن وابسته به جنبش انصارالله توليد شده است . زلزال 2 سومين سامانه موشکي بومي پس از 'النجم الثاقب' و 'الصرخة' است. 'زلزال 2 ' قدرت و توانايي بالا ودقت در هدف گيري برخوردار است. طول آن دو متر و نيم و وزن آن به 350 کيلوگرم مي‌رسد.

موشک بومي زلزال 3

انقلابيون يمني، در تير ماه سالجاري از سامانه نسل سوم موشک هاي زلزال رونمايي کردند که از سوي بخش صنعت نظامي ارتش و کميته مردمي يمن در داخل اين کشور ساخته شده است. اين موشک توانايي حمل حجم زيادي از مواد منفجره و کلاهک هاي جنگي را داراست، وقدرت تخريب زيادي دارد. طول موشک 'زلزال3'، شش متر و قطر آن 660 ميلي متر است.

وزن کلاهک جنگي اين سامانه حدود نيم تن مواد منفجره است که تعداد ترکش هاي آن به 10 هزار ترکش رسيده و بُرد آنها به حدود 65 کيلومتر مي رسد که ميزان تخريب آن بالغ بر 300 متر برآورد شده است. همه اين مشخصات باعث شده است که موشک 'زلزال 3' از اهميت بسياري برخوردار شود و بتواند در حمله به تجمع نيروهاي دشمن و اتاق عمليات آنها مورد استفاده قرار گيرد.

عربستان سعودي از فروردين سال گذشته با تشکيل ائتلافي از 9 کشور عربي به بهانه بازگرداندن منصورهادي رئيس جمهوري مستعفي و فراري يمن به حکومت؛ حمله به مردم يمن را آغاز کرد، اما پس از گذشت حدود 19 ماه به اهداف خود نرسيده وجز قتل عام غيرنظاميان، زنان و کودکان و تخريب زيرساخت‌ها کاري از پيش نبردند بلکه ناباورانه شاهد مقاومت سرسختانه نيروهاي مردمي يمن و حتي حملات تلافي جويانه آنها هستند. ادامه دارد...

https://www.ettelaat.com/new/index.asp?fname=2016\11\11-04\18-09-35.htm&storytitle=%C7%D3%CA%ED%D5%C7%E1%20%DA%D1%C8%D3%CA%C7%E4%20%E3%DE%C7%C8%E1%20%CA%E6%C7%E4%20%E3%E6%D4%98%ED%20%ED%E3%E4

ش.د9502562

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات