صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۰ آذر ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۰  ، 
کد خبر : ۲۹۷۱۵۴

اخبار و تحلیل‌ها شنبه 20 آذر

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) ما مسئولان، ما سخنوران، ما سررشته‌داران امور کشور، ما روحانیان و ما همه‌ آحاد و همه‌ قشرهای مردم، همه و همه در مسئولیت اقامه‌ نماز شریکیم. همه، همّت گماریم که نماز را در جایگاه شایسته‌ خود بشناسیم و بشناسانیم و عمل خود را نیز تعالی بخشیم.(95/9/18)
نشریه اخبار وتحلیل‌هاword
نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼ حرف روز   
  آسیب‌های اجتماعی و انتخابات

آسیب‌های اجتماعی بخش مهمی از گفت‌وگوی تلویزیونی شب گذشته وزیر کشور بود. اعتراف به تأخیر 20 ساله در توجه به این آسیب‌ها، نکته تلخی بود که عبدالرضا رحمانی‌فضلی به آن اشاره کرد. وی از وجود حدود 11 میلیون نفر حاشیه‌نشین در کشور نیز خبر داد. طرح این قبیل مسائل، با وجود تلخ و ناگوار بودن، حاکی از وجود چالش‌های اساسی در کشور است که با متن زندگی واقعی مردم ارتباط دارد و می‌تواند فتح بابی برای چاره‌اندیشی و حل‌و‌رفع آنها باشد. به هر حال، در زمینه آسیب‌های اجتماعی توجه به چند نکته ضروری است:
1- بروز آسیب‌های اجتماعی با مسائل مربوط به حوزه سیاست ملایم (سیاستی که به امور جاری و روزمره زندگی مردم مربوط است) ارتباط دارد و به میزانی که در توجه به مسائل این حوزه موفق عمل شود، در تقویت همگنی اجتماعی و وحدت ملی، افزایش مقبولیت نظام، رفع آسیب‌ها و دفع تهدیدهای بیرونی بسیار تأثیرگذار خواهد بود.
2- آسیب‌های اجتماعی را می‌توان چالش‌ها و معضل‌هایی به شمار آورد که اگرچه بروز آنها در هر جامعه‌ای ممکن است، ولی نکته مهم در این میان این است که طرح آنها از سوی مسئولان رسمی کشور نشان می‌دهد نظام دغدغه حل مسائل و معضلات موجود را دارد و از این نظر، طرح این مطالبات بیانگر نوعی فضای باز و امیدبخش برای حل معضلات و برآورده کردن مطالبات است؛ اما نکته مهم‌تر این است که فرصت برای رفع این آسیب‌ها اندک است و باید هر چه زودتر اقدامات اثربخشی در این زمینه انجام شود.
3- در شرایط کنونی که احزاب و جریان‌های سیاسی خود را برای حضور در انتخابات آماده می‌کنند، شایسته است این مسائل را شناخته و برای رفع بهینه آنها برنامه‌های منطقی و قابل‌اجرا ارائه دهند. متأسفانه، احزاب و جریان‌ها بیش از آنکه به این مسائل توجه کنند، به تخریب رقیب می‌اندیشند؛ از این‌ رو اکنون که فضای سیاسی کشور به تدریج درگیر مباحث انتخابات می‌شود، یکی از ملاک‌ها برای انتخاب اصلح می‌تواند این باشد که افراد، احزاب و جریان‌ها تا چه اندازه به مسائلی از این قبیل توجه واقعی دارند.


▼ گزارش روز    
                      
     تنها راه

تروریست‌ها در حال فرار از شهر حلب در سوریه هستند و تقلا و تلاش حامیان آنها از آمریکا و ترکیه و سران عرب در منطقه تا انگلستان و... تاکنون نتوانسته است روند شکست سخت این گروه‌های جنایتکار را متوقف کند. چنانکه سرگئی رودسکوی، فرمانده اداره عملیات ستاد کل نیروهای مسلح روسیه درباره وضعیت میدانی در حلب می‌گوید: «52 محله شرق حلب از تروریست‌های مسلح پاکسازی شده و نیروهای سوری بر 93 درصد از این شهر سیطره یافته‌اند» و سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان در سخنرانی شب گذشته خود با اشاره به شکست تروریست‌ها در حلب اعلام کرد، سوریه در یک قدمی پیروزی است! این پیروزی ملت سوریه بر تروریست‌های چندملیتی که تمام جبهه استکبار غربی و ارتجاع عربی حامی آنها بودند، یک پیام و درس فرامتنی دارد و آن، اینکه درست به موازات تشدید عملیات ضد تروریستی ملت و دولت قانونی سوریه به همراه نیروهای محور مقاومت، در آمریکا قانون‌ تحریم‌های ده ساله علیه ایران موسوم به داماتو تمدید شد! قانونی که همه کارشناسان و حتی شخص رئیس‌جمهور معتقدند نقض فاحش برجام است! برجام که در سایه ماه‌ها مذاکره، چانه‌زنی، نشست و برخاست و لبخند زدن و قدم زدن با آمریکایی‌ها و مقامات غربی به دست آمده بود، به سادگی و با اتحادی صد درصدی، پس از بدعهدی‌ها و کارشکنی‌های‌ فراوان در آمریکا نقض و بی‌اعتبار شد! به همین سادگی ماه‌ها مذاکره، تعطیلی و از دور خارج کردن بخش عمده‌ای از دستاوردهای هسته‌ای بی‌نتیجه ماند و جالب‌تر آنکه، مقامات آمریکایی به صراحت اعلام می‌کنند نقضی رخ نداده است! دو اتفاق همزمان و درس‌آموز که بار دیگر نشان داد تنها راه پیشرفت، عزت و غلبه بر دشمن، نه اعتماد و همقدم شدن با دشمن، بلکه فقط و فقط مقاومت و ایستادگی در برابر آن است.

▼ خبر ویژه                    
 سفر انتخاباتی  وزیر!

محمود واعظی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در سفر به استان کردستان در دیدار با اعضای حزب اعتدال و توسعه این استان که استاندار، معاونان و مشاوران وی و چند نفر از اعضای شورای شهر سنندج نیز حضور داشتند، در اظهاراتی عجیب و انتخاباتی مدعی شد: صداوسیما و رسانه‌های زنجیره‌ای با اتاق‌های فکر متعدد و با پول زیاد، دو هدف را دنبال می‌کنند؛ یکی اینکه توفیقات دولت را بلوکه کنند و دیگری اینکه توفیقات را تخریب کنند. وی افزود: ما فکر می‌کنیم اگر آقای احمدی‌نژاد می‌آمد، کار ما مقداری در ستاد انتخابات مشکل‌تر می‌شد که به مسائل غیر واقع پاسخ دهیم؛ اما به دلیل دوقطبی شدن، رأی آقای روحانی تضمین بود. وی افزود: شما می‌دانید وقتی رأی از یک حدی بالاتر برود، تضمین‌شده است؛ اما فکر می‌کنم که در 29 اردیبهشت، انتخابات سختی خواهیم داشت؛ چون هر کس با هر تفکری که نامزد شود، هدفش تخریب آقای روحانی است. واعظی در ادامه تأکید کرد: برخی عقبه دارند، پول دارند و زور دارند و ما فکر می‌کنیم اصلاً در حزب اعتدال و توسعه نباید احساس کنیم که انتخابات آسانی است و کسانی که مشی اعتدالی دولت را قبول دارند و می‌خواهند کشورشان آباد شود، نباید در خانه بنشینند؛ چون اگر کسی این تفکر را داشته باشد که تمامی دوره‌های ریاست‌جمهوری دو دوره‌ای است، بازنده است؛ از این رو باید همه در انتخابات شرکت کنند، چون مشارکت حداقلی به نفع ما نیست.

 
▼ اخبار
سناتورهای آمریکایی خواستار انتشار اسناد محرمانه برجام شدند
در حالی که شماری از سناتورهای دموکرات از جمله گروه حامی توافق هسته‌ای ایران خواستار انتشار اسناد محرمانه برجام شدند، پایگاه خبری «دیلی بیست» گزارش داد، باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا این اسناد را در زمره اسناد طبقه‌بندی شده‌ای قرار داده است که تنها اعضای کنگره و مقاماتی که سوء‌پیشینه امنیتی ندارند، می‌توانند به آن دسترسی داشته باشند؛ اگرچه عده‌ای معتقدند این اسناد اصلاً نباید طبقه‌بندی شده و محرمانه باشد. بر اساس این گزارش، این اسناد دربردارنده جزئیات معافیت‌های مربوط به روندهای بررسی استانداردهای هسته‌ای، تعهدات آمریکا در زمینه اقتصاد ایران و جزئیات مربوط به آزادسازی 7/1 میلیارد دلار از دارایی‌های ایران در ارتباط با تبادل زندانیان است. این گزارش می‌افزاید، انتظار می‌رود دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور بعدی آمریکا این اسناد را منتشر کند؛ اقدامی که مورد حمایت چند نفر از مقامات ارشد جمهوریخواه در کنگره آمریکا، از جمله سناتور «جان مک‌کین» رئیس کمیته نیروهای مسلح سنا است.

بشار اسد در حلب سخنرانی خواهد کرد

یک پایگاه خبری لبنانی نوشت: پس از گذشت شش سال از آغاز جنگ علیه سوریه اکنون زمان پایان آن فرا رسیده است. این مسئله در کشورهای اروپایی و روزنامه‌های آنان مطرح شده است. در واقع، حکومت سوریه به کمک برخی حامیان خود از تهران گرفته تا مسکو و پکن توانسته است پیروز شود؛ اما باید گفت که پایان جنگ برآیند تمایلات کشورهای غربی و عربی نیست؛ بلکه نتیجه استقامت مردم سوریه است که در کتاب‌های تاریخ درباره آن سخن خواهند گفت. حمایت دوستان و هم‌پیمانان دمشق و جانبداری آنان از انسانیت نیز مزید بر علت بود. زمان تغییر کرده است و بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه به اسطوره استقامت بدل شده است. او اکنون متن سخنرانی پیروزی را می‌نویسد تا به زودی آن را در حلب ایراد کند.

افزایش لفاظی‌های فاشیستی و بیگانه‌‌ستیزانه در اروپا و آمریکا

به گزارش روزنامه اتریشی «وینر سایتونگ»، «زید رعد الحسین» کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد درباره فرسایش جهانی حقوق بشر و همچنین افزایش لفاظی‌های فاشیستی و بیگانه‌ستیزانه در بخش‌هایی از اروپا و آمریکا هشدار داد و گفت: سال 2016، سالی فاجعه‌بار برای حقوق بشر است. وی با اشاره به درگیری‌هایی، مانند جنگ سوریه، خشونت‌های وحشتناک از سوی گروه‌های افراطی مانند داعش، تغییرات آب‌وهوایی، تبعیض و نبود تعادل عظیم اقتصادی، گفت: شکست بسیاری از رهبران سیاسی در برخورد با این مسائل سبب شده است بسیاری از انسان‌ها در برابر پوپولیست‌ها که ترس، اختلاف و جدایی را گسترش داده و وعده‌هایی می‌دهند که نمی‌توانند به آن وفادار باشند، آسیب‌پذیر شوند.

۱۴ شرکت در دست همسر و فرزندان یک وزیر

احمد توکلی، رئیس هیئت‌مدیره سازمان «دیده‌بان شفافیت و عدالت» گفت: وزیری عضو هیئت‌مدیره ۱۸ شرکت بود که با فشار آنها را کنار گذاشت؛ اما امروز ۱۴ شرکت در دست همسر و فرزندان اوست. وی با بیان اینکه وقتی مفسدان در مجاری تصمیم‌گیری نفوذ می‌کنند، قانون به شکلی تنظیم می‌شود که انجام فساد به صورت قانونی به نفع آنها تمام ‌شود، تصریح کرد: در مجلس قبل به ‌دنبال تصویب طرحی برای مبارزه با سوداگری مسکن و زمین بودیم؛ از این رو اعلام کردیم ظرف پنج سال مالیات این بخش 27 درصد شود؛ اما وزیر راه و شهرسازی نامه نوشت که این طرح تورم را بالا می‌برد و اجازه ندادند طرح عملیاتی شود!

▼ اخبار کوتاه

«علی عبدالله صالح» رئیس‌جمهور سابق یمن در مصاحبه با شبکه تلویزیونی «بی‌بی‌سی» عربی اعلام کرد: ما به آمریکایی‌ها گفته‌ایم که راه‌حل در دستان شماست؛ اگر شما از حمایت‌های نظامی، تسلیحاتی و لجستیکی خود از عربستان و ائتلاف آن دست بردارید، آنگاه می‌توان درباره منافع شما گفت‌وگو کرد. وی تصریح کرد، نیروهای تحت رهبری خود و انصارالله هیچ‌گونه همکاری و ارتباطی با ایران ندارند و ای کاش با ایران همکاری داشتند؛ به ویژه آنکه یمن هم‌اکنون در وضعیت اقتصادی و نظامی بدی قرار دارد.
سیدحسین نقوی‌حسینی، نماینده مردم ورامین در مجلس شورای اسلامی درباره لغو سخنرانی‌‌اش به مناسبت روز دانشجو در دانشگاه فرهنگیان یاسوج، گفت: وقتی سخنرانی آقای مطهری از سوی یک مرجع قانونی لغو شد، شاهد آن بودیم که آقای رئیس‌جمهور نامه نوشت و آن را مایه شرمساری دانست. اما وقتی سخنرانی من که مانند آقای مطهری نماینده مجلس هستم، لغو شد، آقای روحانی و وزیر کشورشان حتی یک «سرفه» هم نکردند، شاید چون آقای مطهری طرفدار دولت است و بنده از منتقدان دولت، جناب آقای رئیس‌جمهور این گونه برخورد می‌کند.
صفحه «جیل الحریه و التنویر» در توئیتر افشا کرد، به دنبال ناکامی عادل الجبیر در مدیریت پرونده‌های جاری در منطقه در ماه‌های گذشته، محمدبن‌نایف، ولی‌عهد عربستان در نامه‌ای غیر رسمی به ملک سلمان‌بن‌عبدالعزیز، پادشاه این کشور خواستار برکناری وی از وزارت خارجه شده است. گفته می‌شود، وی از برکناری خودش خبر دارد؛ اما هنوز هیچ درخواست یا دستوری رسمی از سوی پادشاه به وی نرسیده است.
رئیس پژوهشکده مدیریت خطرپذیری و بحران پژوهشگاه زلزله‌شناسی با اشاره به اینکه برای مقابله با زلزله نباید تنها به امکانات دولتی و امدادی متکی باشیم، اظهار داشت: با توجه به ایستگاه‌ها و امکانات موجود امدادی، امدادگران هنگام وقوع زلزله قادرند در نهایت 200 نقطه از شهر را پوشش دهند که این امر برای شهری با این وسعت و جمعیت کافی نیست.
غلامعلی خوشرو، سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل در دیدار با «آنتونیو گوترس» دبیرکل جدید این سازمان، تمدید ISA را مغایر با اهداف برجام خواند و از وی درخواست کرد از همه طرف‌های برجام بخواهد تا به تعهدات‌شان پایبند بمانند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات