تاریخ انتشار : ۲۱ آذر ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۸  ، 
کد خبر : ۲۹۷۱۹۸

کشتار صنعا نتيجه ياس و شکست سعودي‌ها (بخش اول)

(روزنامه اطلاعات ـ 1395/08/09 ـ شماره 26572 ـ صفحه 12)

روزنامه رای الیوم در سرمقاله خود کشتار تازه عربستان در شهر صنعا را غیرقابل توجیه و نتیجه یاس و ناکامی مسئولان سعودی دانست و تاکید کرد: این جنایت عزم و اراده یمنی‌ها را برای مقابله با تجاوزگری دوچندان خواهد کرد.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، روزنامه رای الیوم در سرمقاله خود آورده است: جنگنده های ائتلاف تحت فرماندهی سعودی کشتار دیگری را مرتکب شدند که به سلسله کشتارهای آنها در یمن افزوده می‌شود. آنها به مجلس عزاداری سرلشکر جلال الروشان وزیر کشور یمن حمله کردند.

این سرلشکر یکی از بارزترین شخصیت های ملی این کشور است و وی - اگر نگوییم در بین همه مردم یمن- دستکم در بین اکثر آنها از احترام برخوردار است. حتی خود عبدربه منصور هادی رئیس جمهوری مستعفی و فراری یمن مورد حمایت عربستان نیز بعد از کنترل انصار الله و علی عبدالله صالح بر شهر صنعا سرلشکر الروشان را به وزارت منصوب کرده بود.

این مراسم عزاداری به خاطر درگذشت پدر سرلشکر الروشان در سالن بزرگی در شهر صنعا با حضور – اگر نگوییم هزاران نفر- دست‌کم صدها نفر از شخصیت‌های بارز و شیوخ قبایل برگزار می‌شد. این سالن یک مقر نظامی یا پایگاه موشکی نبود و کسی که به جنگنده‌ها دستور بمباران آن را داد، این حقیقت را به خوبی می‌دانست.

هیچ گونه توجیه اخلاقی برای ارتکاب چنین کشتاری وجود ندارد زیرا اکثر قاطع کشته و زخمی‌ها غیرنظامی هستند. تا لحظه نوشتن این مطلب، نمی‌دانیم که آیا سرلشکر الروشان در بین آنها بوده است یا خیر؛ همین مسئله درباره سایر قربانیان بارز این کشتار صدق می کند. بعید نمی‌دانیم که در بین آنها وزرا و افسران بلندپایه کنونی و سابق ارتش یمن که برای عرض تسلیت آمده بودند، حضور داشته اند.

برخی اطلاعات اولیه حاکی است که این بمباران عمدی به این خاطر روی داد که ائتلاف تحت فرماندهی سعودی فکر می کرد علی عبدالله صالح رئیس جمهوری سابق یمن، سید عبدالملک الحوثی رهبر جنبش انصارالله و صالح الصماد رئیس شورای عالی سیاسی یمن در بین حضار بوده اند.

حتی اگر این مسئله هم درست باشد، توجیهی برای ارتکاب چنین کشتاری نیست که خشم و انتقام‌جویی همه یمنی‌ها را تشدید خواهد کرد. همچنین هرکس فکر می کند که قتل این شخصیت‌ها –اگر انجام شده باشد- باعث تسلیم شدن یمنی‌ها خواهد شد، اشتباه می‌کند.

این امر نه فقط یمنی ها را به سمت تسلیم شدن سوق نخواهد داد بلکه عزم و اراده و مقاومت آنها در برابر تجاوزگری را دوچندان خواهد کرد .عربستان سعودی که فرماندهی ائتلاف را برعهده دارد، تماما مسئول این کشتار غیرقابل توجیه است؛ همانطور که مسئول کشتارهای دیگری است که علیه مراسم عروسی، بیمارستانها، مدارس و تاسیسات زیربنایی در یمن صورت گرفته است.

بیش از 10 هزار یمنی کشته و 30 هزار یمنی دیگر در طول این جنگ زخمی شده اند؛ جنگی که از یکسال و نیم پیش علیه یکی از فقرترین ملت های جهان به راه افتاده است. عربستان – هر اندازه اهرمهای قدرت و هواپیما و موشک ویرانگرِ مدرن در اختیار داشته باشد- در این جنگ پیروز نخواهد شد.

دو سوم ملت یمن با گرسنگی روبرو هستند و کودکان آنها به علت سوء تغذیه جان می بازند و همه بیمارستان‌ها بعد از تمام شدن دارو و کشته شدن پزشکان در بمباران هوایی در وضعیت ناگواری به سر می‌برند. حتی پزشکان سازمان پزشکان بدون مرز – در سایه تداوم حملات سعودی‌ها به بیمارستان‌های یمن-همه عملیات خود را در یمن متوقف و پزشکان و پرستاران خود را از این کشور خارج کرده و شش بیمارستان تحت مدیریت خود در اعتراض به این امر بسته‌اند.

ملت با عزت و کرامت یمن مستحق چنین کشتارها و محاصره ظالمانه ای نیستند. یمنی‌ها به خاک عربستان حمله نکردند و آغاز‌گر جنگ نبودند بلکه بی گناه، این جنگ از سوی سعودی‌ها به آنها تحمیل شد. این کشتار نظیر کشتارهای سابق جنگنده‌های ائتلاف تحت فرماندهی سعودیها به یمن محکوم است و این تجاوزگری باید فوری متوقف شود.

قتل‌عام یمنی‌ها در مراسم ختم، رسوایی دیگر عربستان

هواپیماهای متجاوز ائتلاف عربستان در ادامه سریال جنایت‌های خود در حق مردم یمن، شرکت کنندگان در یک مراسم ختم در تالار بزرگ صنعا را هدف قرار دادند که بر اثر آن بیش از 700 تن کشته یا زخمی شدند .هیات ملی یمن متشکل از انصارالله وحزب کنگره مردمی با محکوم کردن حمله به مراسم ختم پدر وزیر کشور یمن و کشتار جمعی مردم تاکید کرد که سکوت جامعه بین المللی به ویژه شورای امنیت در قبال این جنایت ‌‌منجر به تداوم آن و ارتکاب اینگونه جنایت‌ها علیه مردم بی‌گناه یمن می‌شود.حمایت نظامی، لجستیکی ، رسانه‌ای ومعنوی برخی کشورها از متجاوزان عربستانی نیز در ارتکاب اینگونه جنایات نقش بسیار زیادی دارد وآنها نه تنها شریک عربستان در ارتکاب این جنایات هستند بلکه در کنار بی تفاوتی جامعه بین‌الملل در خصوص این وحشیگری‌ها پاسخگو باشند.

سعودی های متجاوز با قتل عام مردم یمن در مراسم عروسی وعزا ثابت کرده‌اند که در کشتار مردم بیگناه روی همه جنایتکاران را سفید کرده اند و پدر معنوی گروه های تروریستی مانند داعش والقاعده هستند .

جنایت عربستان ثابت کرد که نه تنها عربستان برای صلح جدی نیست بلکه مانع هرگونه راه حل سیاسی نیز می شود و هیچ تمایلی جز کشتار مردم یمن وبه زانو درآوردن آنها ندارد وتنها گزینه پیش روی آنها را تسلیم شدن یمنی ها می داند اما از سوی دیگر پایداری ومقاومت مردم یمن در برابر جنایت های عربستان طی 19 ماه گذشته ثابت کرده است که واژه «تسلیم شدن» در فرهنگ یمنی ها وجود ندارد وآنها از جان ومال خود در راه دفاع از وطن وحفظ حاکمیت واستقلالشان می گذرند.

ارتش و کمیته‌های مردمی یمن در چارچوب مقاومت مقابل متجاوزان ‌با تحقق پیروزی‌های پی‌درپی‌ درس خوبی به متجاوزان عربستانی وهمراهان آنها به ویژه اماراتی ها می دهند تا آن ها بدانند دوران زورگویی به سر آمده است.بخش خودکفایی مقاومت اسلامی در یمن به تازگی توانسته است پس از موشک های دست ساز النجم الثاقب ‌از موشک زلزال 2 با برد حدود 800 کیلومتری و همچنین موشک فیلق رونمایی کند تا متجاوزان بدانند که مردم یمن تسلیم زور نمی شوند.

هدف قرار دادن کشتی جنگی اماراتی نشان داد نیروهای مقاومت یمن توان موشکی بالایی دارند و توانسته‌اند به فناوری ساخت موشک با وجود محاصره زمینی، دریایی و هوایی دست یابند.آن ها به وسیله موشک های خود ناوچه چند صد میلیون دلاری اماراتی ها را در نزدیکی خلیج عدن هدف قرار دادند.

این موضوع نشان داد یمنی‌ها می‌توانند خلیج عدن را برای متجاوزان نا‌‌امن کنند.یمنی‌ها با ناامیدی از جامعه بین‌الملل ‌اکنون بر روی ساخت تسلیحات تمرکز کرده‌اند تا عامل بازدارنده‌ای برای جلوگیری از تجاوز نظامی به خود در دست داشته باشند‌ آن‌ها اکنون در حال تقویت توان دفاعی خود هستند تا بتوانند به متجاوزان درسی فراموش نشدنی بدهند،اما مشکل این است که دشمن جرأت رویارویی با شیرمردان یمنی را ندارد و از راه دور غیر نظامیان و زنان و کودکان را هدف قرار می دهد .یمنی ها بر خلاف تمامی فضا سازی ها نشان داده اند که قدرت مقابله با متجاوزان را دارند و در این راه توانسته اند خود را به سلاح های کارآمد مجهز کنند.

غیرنظامیان، اصلی‌ترین قربانیان جنگ یمن

با گذشت ۱۹ماه از جنگ یمن، هنوز غیرنظامیان سنگین‌ترین بها را پرداخت می‌کنند و در تازه‌ترین کشتارها، یک حمله هوایی به مراسم ختمی در صنعاء جان صدها تن را گرفت.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری فرانسه، سازمان ملل می‌گوید که این درگیری بیش از ۶۶۰۰تن را که دو سوم آنان غیرنظامی هستند، کشته است و دست‌کم 3 میلیون تن از زمان آغاز بمباران‌های ائتلاف عربی تحت امر ریاض در مارس ۲۰۱۵بی‌خانمان شدند.

روبرت کولویل، سخنگوی دفتر حقوق بشری سازمان ملل گفت:از مارس ۲۰۱۵تا ۳۰سپتامبر ۲۰۱۴، ۴۰۱۴غیرنظامی کشته و حدود ۷۰۰۰تن دیگر مجروح شده‌اند. به گفته او، تلفات در ماه اوت و سپتامبر و به دنبال شکست آتش‌بس به شدت افزایش یافت و در این میان ائتلاف عربی مسئول شش مورد از این حملات را بر عهده گرفته است.

ائتلاف عربی مدعی است که حاضر است با سازمان ملل برای تحقیق در مورد حمله هوایی اخیر به یک مراسم ختم در پایتخت یمن همکاری کند. در ادامه لیستی از موارد نقض‌ حقوق بشر در درگیری یمن و حوادثی که در آن غیرنظامیان هدف گرفته شدند، ارائه می‌شود.در ۱۵اوت حمله هوایی ائتلاف به بیمارستانی در شمال یمن که به پزشکان بدون مرز کمک می‌کرد، هدف قرار گرفت و ۱۹تن کشته شدند.

این چهارمین حمله به مرکز تحت حمایت سازمان پزشکان بدون مرز طی یکسال گذشته بود.ائتلاف عربی مدعی است که عمدا غیرنظامیان را هدف نمی‌گیرد و وعده داده تا تحقیقات داخلی انجام دهد.

در همین حال بان کی‌مون، دبیرکل سازمان ملل تاکید کرد که حملات به بیمارستان‌ها،‌ پرسنل پزشکی یا غیرنظامیان نقض فاحش قوانین بشردوستانه بین‌المللی است.در ۴اوت، ائتلاف عربی اذعان کرد که در دو مورد از هشت موردی که در آن غیرنظامیان هدف گرفته شدند، «قصورهایی» صورت گرفته است. این موارد شامل حوادث ۲۰۱۵می‌شود و طبق گزارش دیده‌بان حقوق بشر در یک مورد از آنها، یک ساختمان مسکونی در مخا هدف قرار گرفت و ۶۵تن کشته شدند.

در ۱۵مارس، حملات هوایی به بازاری در استان حجه جان دست‌کم ۱۱۹تن از جمله ۱۰۶غیرنظامی را گرفت که ۲۴تن از آنان کودک بودند.در ۲۸سپتامبر ۲۰۱۵، در یک حمله هوایی که گفته می‌شود کار نیروهای ائتلافی بود، دست‌کم ۱۳۱غیرنظامی در یک مراسم عروسی در نزدیکی شهر مخا کشته شدند. ائتلاف تحت امر سعودی‌ها هرگونه مشارکت در این حمله را رد می‌کند.

در همین حال،فعال سیاسی یمن گفت: سعودی‌ها برای گرفتن سرباز از کشور فقیر سودان گدایی می‌کنند چراکه کشورهای همسایه برای یک مشت جوان جاهل حاکم بر عربستان امنیت خود را به خطر نمی‌اندازند.

حجت الاسلام سید حسن علی العماد دبیر کل جنبش مستقبل العداله یمن در نشست خبری که در خبرگزاری تسنیم برگزار شد، با بیان اینکه دلایلی باعث شد که جنگ یمن رقم بخورد، گفت: در طول سال‌های گذشته در بین ملت، مظلومیتی را شاهد بوده‌ایم که باعث قیام آنها شد.

بخشی از این سرزمین دست بیگانگان بود و آنها برای سرنوشت آن تصمیم گیری می‌‌کردند و بر همین اساس 6 جنگ به ما تحمیل کردند که به سود آمریکا و اسراییل بود.وی ادامه داد: اتفاقات رخ داده در یمن را بهار عربی نامیدند در حالیکه جنبش انصار الله پیش از این‌ها و برای آزادی ملت یمن از سیطره عربستان و آمریکا مقاومت خود را آغاز کرده بود.

دبیر کل جنبش مستقبل العداله با بیان اینکه زوال آمریکا، اسرائیل و عربستان در یمن فرا رسیده و بر همین مبنا شش جنگ را به یمن تحمیل کردند، یادآور شد: اما زمانیکه از حربه‌ها و جنگ‌های خود در یمن ناامید شدند، بهار عربی را ترویج کردند، اما زمانیکه مردم آن را شناختند با این توطئه غربی به مقابله برخواستند.

مستکبران سپس تلاش کردند طی طرحی اجازه ندهند اعتراضات مردمی به نتیجه برسد لذا با بهار عربی قصد انحراف انقلاب‌های اصیل را داشتند تا اندیشه های ناب ملت‌ها را تحریف کنند.

العماد با اشاره به حضور کشورهای بیگانه در یمن به بهانه‌های مختلف و برای چپاول منابع این کشور گفت: آنها به یمن آمدند تا به بهانه پایان فقر مردم، دولت علی عبدالله صالح را سرنگون کنند و دولتی دست نشانده روی کار آورند اما مردم ایستادگی کردند.

بیگانگان به بهانه برابری و رفاه اقتصادی وارد شدند، اما به دلیل حضور جنبش‌های آزادی خواه مثل انصار الله مردم توانستند راه درست را تشخیص دهند که اگر این جنبش نبود انقلاب مردم به سرقت می‌رفت.

وی با بیان اینکه غرب و برخی کشورهای عربی تلاش کردند تا قانون اساسی دلخواه خود را در یمن به تصویب برسانند اما انصارلله وارد شده و اجازه این کار را نداد، تصریح کرد: با شکست بهار عربی-غربی، دشمن متوجه شد که اهدافش در منطقه محقق نشده که بخش زیادی از آن به انصارالله و رهبر آن عبدالمک الحوثی باز می‌گردد. سپس به بهانه‌ای برای تحمیل جنگ به یمن متوسل شدند. در این زمان عبدربه منصور بدلیل ناتوانی در اداره کشور استعفا کرده بود، اما به همین بهانه جنگ را تحمیل کردند.

این فعال سیاسی در ادامه افزود: ملت یمن می‌خواست مستقل باشد و نفت خود را در مزایده بفروشد و همچنین گاز و منابع دریایی در اختیار خودش باشد و تصمیم برای کشور با خود ملت باشد و نه عربستان، اما آنها این خواسته‌ها را بر نتافتند. بسیاری از سفرای یمن و وزرا با موافقت عربستان منصوب می‌شدند و حتی رئیس‌جمهوري را نیز او تائید می‌کرد؛ سفیر عربستان طوری رفتار می‌کرد انگار یمن حیاط خلوت عربستان است.

سفیر آمریکا در یمن نیز آنقدر وقاحت داشت که نقاط مختلف کشور را سرک کشیده و دستورات مختلفی می‌داد از جمله اینکه سلاح‌ها از فلان منطقه باید جمع‌آوری شود.العماد با اشاره به شکل‌گیری جنبش انصار‌الله در چنین فضایی خاطرنشان کرد: جنبشی در این وضعیت شکل گرفت که مرگ بر آمریکا و اسراییل شعارش بود و صدها شهید در این راه داده بود.وی دلیل تحمیل جنگ علیه یمن را به همان دلیل تحمیل جنگ علیه ایران در زمان انقلاب اسلامی مرتبط دانست و گفت: دو ملت ایران و یمن به دنبال استقلال خود بودند که این موضوع باعث خشم مستکبران شد.

آنها فکر می‌کردند می‌توانند ظرف یک هفته یا یک ماه انقلاب ایران را نابود کنند و این همان اشتباهی است که انگلیس، فرانسه، آمریکا و عربستان امروز در یمن مرتکب می‌شوند. عبدربه منصور می‌گفت انصارالله فقط ٤ درصد مردم را تشکیل می‌دهد و به زودی شکست می‌خورد در صورتی که پس از دو سال جنگ، آنها به هیچیک از اهداف خود نرسیدند و ما به آنها ثابت کردیم که یمن تفریح‌گاهشان نیست.

دبیر کل جنبش مستقبل العداله خاطرنشان کرد: همانطور که سید حسن نصرالله اعلام کرد زمان شکست‌ها به پایان رسیده و زمان پیروزی‌ها برای جهان اسلام آغاز شده است.

العماد در بخش دیگری از سخنان خود در پاسخ به این سئوال که جنبش المستقبل به چه منظور و با چه هدفی شکل گرفته است، گفت: در واقع این جنبش از دل رنج‌های ملت یمن بوجود آمد. از اعتراضات میدانی شروع شد و در انقلاب حضور یافت. اهداف این جنبش شناخته شده است و توانست بیماری و راه درمان آن را بشناسد. دلیل جنگهای طایفه‌ای در مناطق مختلف یمن جهل و فقر است و کسی نتواست تا الان ثابت کند دلیل دیگری وجود دارد. باید با جهل و فقر با علم و فعالیت اقتصادی مبارزه کرد.

هر انسانی به دنبال عدالت است و ما همه را به مبارزه با فقر و جهل راهنمایی و دعوت می‌‌کنیم.وی با بیان اینکه شعار ما این است که ظلم گذشته باید به پایان برسد، یادآور شد: گام‌هایی برداشته‌ایم و طرح‌هایی در مناطق مختلف یمن دنبال کرده‌ایم که از جمله آنها ساخت سد و آموزش کشاورزان و دامداران و کمک به آوارگان است. خیمه علم به راه انداخته‌ایم که در آن به زنان آموزشهای خیاطی و کامپیوتر داده می‌شود.

دبیر کل جنبش مستقبل العداله همچنین با بیان اینکه جنبش در میدان تغییر، احزاب را جمع کرده و تلاش داریم آنها را تحت رهبری عبدالملک و در مخالفت با جنگ تشکیل دهیم، اظهار داشت: به شکل رسمی با عبدالملک الحوثی برای مبارزه و نیز در پیش گرفتن راهبردها گفتگو کرده و به وی در این خصوص تفویض اختیار کرده‌ایم.العماد همچنین در خصوص اتهامات علیه ایران درباره ارسال موشک‌هایی که در اختیار مقاومت یمن است، نیز گفت: اگر ادعا می‌کنند موشکی که ناو اماراتی را هدف گرفته ایرانی است، ما می‌پرسیم که آنها همه گونه سلاح ممنوعه در اختیار عربستان قرار می‌دهند اما چرا ما نباید برای دفاع از خود سلاح تهیه کنیم.وی همچنین در پاسخ به سوالی در خصوص روابط این جنبش با انصار الله گفت: روابط و هماهنگی ما با انصارالله بسیار قوی است و برخی از رهبران انصارالله برادران من هستند.

جنبش انصارالله به دنبال مادیات نیست و به دنبال خدمت به ملت یمن است و ما نیز زیر پرچم انصارالله قرار داریم.دبیر کل جنبش مستقبل العداله در پاسخ به این سوال که عربستان در آغاز جنگ اعلام کرده بود با همراهی دههاکشور به یمن حمله کرده است، به طور واقعی و در حال حاضر چند کشور در این جنگ حضور دارند گفت: عربستان چیزی نیست جز یک سخنگو برای کاخ سفید.

در ابتدا گفتند ٣٥ کشور شرکت کردند تا یمنی‌ها را بترسانند، اما نتوانستد کشورهای بزرگ را برای حضور در جنگ فریب دهند. مصر و پاکستان عقب کشیدند. خلبانان جنگنده‌ها همه آمریکایی هستند و حتی اطلاعات جنگی از سوی انگلیس و آمریکا در اختیار سعودی‌ها قرار می‌گیرد. تنها کشور امارات وارد شد که به دلیل خطری است که از ناحیه جنوب یمن احساس می‌کند.

العماد ادامه داد: عربستان می‌ترسد بار دیگر مناطق نجران و جیزان به یمن بازگردد، به همین دلیل جنگ را دنبال می‌کند.وی با بیان اینکه ترکیه و قطر بر خلاف ادعای عربستان حضور ندارند، یادآور شد: سعودی‌ها برای گرفتن سرباز از کشور فقیر سودان گدایی می‌کنند چراکه کشورهای همسایه برای یک مشت جوان جاهل حاکم بر عربستان امنیت خود را به خطر نمی‌اندازند.

دبیر کل جنبش مستقبل العداله با بیان اینکه حملات هوایی نمی‌تواند مشکلات سعودی‌ها در جنگ را حل کند، گفت: اگرچه عربستان با صرف هزینه بالا سازمان ملل، رسانه‌های جمعی و کشورهای مختلف را خریده است، اما در جنگ شکست خواهد خورد.          ادامه دارد...

https://www.ettelaat.com/new/index.asp?fname=2016\10\10-29\19-35-59.htm&storytitle=%98%D4%CA%C7%D1%20%D5%E4%DA%C7%20%E4%CA%ED%CC%E5%20%ED%C7%D3%20%E6%20%D4%98%D3%CA%20%D3%DA%E6%CF%ED%9D%E5%C7

ش.د9502569

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات