تاریخ انتشار : ۲۰ آذر ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۱  ، 
کد خبر : ۲۹۷۱۶۱

عربستان و آينده نامعلوم رژيم سعودي (بخش اول)

(روزنامه اطلاعات – 1395/06/10 – شماره 26526 – صفحه 12)

عبدالباري عطوان سردبير روزنامه رأي اليوم در مقاله اي در خصوص مشکلات عربستان در يمن نوشت:عربستان به نقض حقوق بشر و جنايت جنگي در يمن متهم شده و برخي طرف‌ها خواستار توقف فروش سلاح به اين کشور شده اند در حالي که عربستان به هيچ يک از هدف هاي خود نرسيده است و اکنون مي بينيم درتونل تنگ وتاريکي گرفتارشده است.

عبدالباري عطوان تحليلگر مشهور عرب نوشت: جنگ در يمن که عربستان 17 ماه است با عنوان طوفان قاطعيت آن را به راه انداخته است، اکنون به يک دردسر براي رياض تبديل شده است. البته اين دردسر تنها نشأت گرفته از تلفات مالي و جاني روزافزون نيست بلکه وجهه عمومي و جايگاه جهاني عربستان در معرض خطر قرار گرفته است و اين احتمال وجود دارد که عربستان به اتهام جنايت جنگي تحت پيگرد قانوني قرار گيرد.سازمان پزشکان بدون مرز چندي پيش در اعتراض به بمباران شش بيمارستان متعلق به اين سازمان در شمال يمن توسط جنگنده هاي سعودي و کشته و زخمي شدن دهها بيمار و ملاقات‌کننده‌ کادر پزشکي خود را بيرون کشيد و فعاليت خود را در اين بيمارستان ها متوقف کرد.

به دنبال آن سازمان بين المللي 'نظارت بر فروش سلاح' از کشورهاي بزرگ صادرکننده تسليحات از جمله آمريکا ، انگليس و فرانسه خواست تا فروش سلاح به عربستان را متوقف کنند و تمامي قراردادهاي امضا شده در اين خصوص را لغو کنند زيرا عربستان با استفاده از اين تسليحات‌ غيرنظاميان را در يمن به قتل رسانده و در اين کشور مرتکب جنايات جنگي مي شود. اين درخواست بي سابقه سازمان نظارت بر فروش سلاح در کنفرانس روز گذشته سازمان تجارت جهاني در ژنو انجام گرفت که دومين کنفرانس در مورد تجارت سلاح به شمار مي‌آيد. 'إما ماکدونالد' سخنگوي اين سازمان‌ کشورهاي فروشنده سلاح به عربستان را به در پيش گرفتن بدترين نوع نفاق و دورويي متهم کرد . در همين راستا سازمان جهاني آکسفام نيز به انگليس هشدار داد که در صورت فروش تسليحات به عربستان اعتبارش در معرض خطر قرار خواهد گرفت.

عطوان افزود: اين کمپين جهاني که در حال شدت گرفتن است، باعث قرار گرفتن عربستان در فهرست سياه و لغو قرارداد فروش تسليحات فرانسه به ارزش 18 ميليارد دلار شد که شاهزاده محمد بن سلمان جانشين وليعهد و وزير دفاع در سفر چند ماه پيش خود به اين کشور قرارداد آن را امضا کرد و همچنين قرارداد فروش تسليحات آمريکا به ارزش 6 ميليارد دلار و همچنين انگليس به ارزش تقريبا 4 ميليارد دلار را نيز تحت تاثير قرار خواهد داد. وي تاکيد کرد: بي‌گمان ‌اين کمپين در چارچوب اعمال فشار کشورهاي بزرگ عليه عربستان به منظور توقف جنگ عليه يمن و نه توقف قراردادهاي تسليحاتي انجام مي گيرد زيرا اين قراردادها منبع مهمي براي حمايت از صنعت سلاح در اين کشورها و چرخش درآمدهاي نفت عربستان محسوب مي شود.

عطوان‌ مشکل کنوني رهبران عربستان را يافتن يک برون رفت شرافتمندانه از جنگ فرسايشي کنوني دانست که درگير آن شده اند و ساير کشورهاي حوزه خليج فارس و برخي ديگر از کشورهاي عربي را نيز درگير آن کردند که بعدها نام ائتلاف عربي به خود گرفت.مذاکرات کويت جهت يافتن راه حل سياسي براي جنگ يمن پس از 99 روز شکست خورد و ائتلاف انصارالله و علي عبدالله صالح با تقويت منافع ملي‌ در حال تثبيت اوضاع خود در داخل کشور هستند و با تشکيل شوراي عالي سياسي و فعال کردن نهادهاي دولتي و ساختارهاي تشکيل دهنده آنها به ويژه پارلمان برگزيده‌ نهادي به عنوان يک حاکميت مشروع قانوني ارائه دادند.به نوشته عطوان‌ توقف قراردادهاي فروش تسليحات به عربستان در اين برهه به خصوص ‌شوک بزرگي براي رياض به شمار مي‌آيد زيرا عربستان به دو دليل نيازمند چنين قراردادهايي است.

دليل اول: بايد مهمات و تجهيزات نظامي از بين رفته ظرف 17 ماه جنگ را جبران کند . دليل دوم : با خريد تسليحات پيشرفته و جنگنده و تانک و موشک بتواند هر چه سريع تر سرنوشت جنگ را يکسره کند.چه بسا فرانسوا اولاند رئيس جمهوري فرانسه براي قرارداد 18 ميليارد دلاري امضا شده توسط شاهزاده محمد بن سلمان نيازمند تاييد پارلمان نيست اما دولت آمريکا براي قرارداد 6 ميليارد دلاري خود نيازمند تاييد کنگره است که اين قرارداد شامل تانک‌هاي ابرامز و جنگنده‌ها و مهمات است . اين موضوع در مورد قرارداد انگليس نيز صدق مي کند. دولت آمريکا شماري از مشاوران نظامي خود را به کشور بازگرداند که با نيروهاي مسلح عربستان و فرماندهان عمليات موسوم به طوفان قاطعيت و عملياتش در يمن امور جنگ را هماهنگ مي کردند.

اين اقدام واشنگتن براي رهبران ائتلاف سعودي رويداد خوبي نيست. به اعتقاد عطوان‌ عربستان در يمن در بن بستي به سر مي برد که بن بست عراق دوران صدام حسين در کويت در سال 1990 در برابر آن چيزي نيست. رهبران عربستان در آن زمان براي بيرون راندن صدام از کويت نيم ميليون سرباز آمريکايي را به کمک خواستند.

اين تحليلگر معروف رسانه اي جهان عرب معتقد است که رياض هم اکنون چاره اي ندارد جز اينکه يکي از اين دو گزينه را برگزيند. اول: براي کاهش تلفات خود به طور يکجانبه از جنگ در يمن عقب نشيني کند . دوم: اين جنگ را تا به پايان يعني بازپس گيري شهر صنعا و ديگر شهرهاي يمن مانند تعز ادامه دهد و در چنين حالتي به يک بن بست ديگر انتقال خواهد يافت که خطر آن کمتر از بن بست کنوني نيست و در آن صورت بايد اين شهرها و امنيت در آن را بتواند حفظ کند و با ائتلاف انصارالله و علي عبدالله صالح و قبايل همپيمان با آنها وارد جنگ هاي چريکي شود.

علاوه بر همه اينها ‌نيروهاي سعودي با حضور در صنعا‌‌ اشغالگر به شمار خواهند آمد و در چنين صورتي يمني ها براي پايان دادن به اشغالگري سعودي ها به مقاومت روي خواهند آورد. رهبران عربستان پس از اعلام پايان طوفان قاطعيت و تحقق يافتن اهداف آن و جايگزين کردن عمليات بازگشت اميد به جاي آن سعي کردند تا زودهنگام اين جنگ را پايان دهند اما اين اقدام قانع کننده نبود و جنگنده هاي طوفان قاطعيت بازگشته و به طور بي هدف برخي از نقاط يمن مانند بيمارستان‌ها و مدارس و مراسم عروسي‌ها و مرغداري‌ها را بمباران کردند زيرا هدف نظامي قابل توجهي براي بمباران نيافتند.

سردبير رأي اليوم در ادامه به نقل از يک شخصيت عربستاني که از شهر نجران عربستان به لندن مسافرت کرده و به دلايلي از ذکر نام وي خودداري کرد ، تاکيد کرد: جنگ واقعي اکنون در جنوب عربستان جريان دارد . نيروهاي انصارالله در جازان و نجران و عسير عربستان نفوذ مي کنند. مقام هاي سعودي هزاران خانواده را از اين مناطق به زور بيرون راندند تا از موشک باران‌ها و شليک خمپاره ها در امان بمانند.

عطوان تاکيد کرد:اکنون مذاکرات صلح در کويت جريان ندارد و احتمال آزادسازي قريب الوقوع صنعا نيز وجود ندارد و عربستان به طور روزافزون در حال استقرار سامانه‌هاي دفاعي پاتريوت در جنوب است تا بتواند با موشک‌هاي بالستيک شليک شده از سوي يمن مقابله کند.

از سوي ديگر سازمان هاي بشردوست خيريه بين المللي به حملات خود عليه رياض شدت بخشيده و عربستان را به قتل عام کودکان و غيرنظاميان متهم مي کنند و براي توقف فروش تسليحات به سعودي ها فشار وارد مي کنند و منابع مالي عربستان به طور روزافزون به سرعت در حال فرسايش است و درآمد نفت به دليل کاهش يافتن قيمت آن روند نزولي به خود گرفته است. به گفته عطوان کلمه 'بن بست' براي توصيف تونل تاريکي که عربستان در آن گرفتار آمده ‌ناچيز است .

در انتهاي اين تونل تا کنون هيچ کورسو و روزنه اميدي به چشم نمي خورد. مهم تر از همه اينکه اين تونل بسيار طولاني‌تر از آن چيزي است که بسياري از کارشناسان و از جمله مراکز تصميم گيري در عربستان تصور مي کردند. يمن در مقايسه با عربستان در وضعيت بهتري قرار دارد زيرا شوک را پشت سر گذاشته است و اکنون همانند لبناني ها و عراقي ها در حال همزيستي با جنگ و مرتب کردن اوضاع داخلي خود است که يکي از نشانه هاي آن حضور ميليوني مردم در ميدان السبعين است که با ائتلاف انصارالله و علي عبدالله صالح بيعت کردند و اين ائتلاف توانست به يک توافق شراکت دست يابد و بر ادامه نبرد عليه عربستان و حملات زميني و هوايي اش تاکيد کردند. عطوان در ادامه به نقل از يک روزنامه نگار يمني در لندن نوشت: شما يمن و يمني ها را نمي شناسيد. جنگجوي يمني تنها چيزي که لازم دارد يک شيشه آب و مقداري نان و چند دانه خرما است .

او مي تواند با اين توشه اندک يک ماه را به سر آورد.سردبير رأي اليوم همچنين به نقل از يکي از کارشناسان نظامي نوشت: وقتي گروهي از يمني ها براي فراگرفتن آموزش نظامي نزد ما آمدند و فرماندهان آموزشي خواستند تا نحوه عقب نشيني را به آنها ياد دهند‌ آنان به ناگاه عصباني شده و فرياد برآوردند که به ما عقب نشيني را ياد ندهيد زيرا اين موضوع براي ما توهين محسوب مي شود . شما فقط به ما نحوه پيشروي را ياد بدهيد ‌ما عقب نشيني را توهين مي دانيم .

عربستان سعودي در تنگناي بيراهه‌هاي تصميم‌سازي

عربستان سعودي در زمان کنوني در تنگنايي برساخته از چالش هاي داخلي و خارجي قرار گرفته است؛ چالش هايي که بيش از هر چيز نتيجه سياست هاي ناپخته و ماجراجويانه اين کشور است.نزديک به يک سال و نيم از مرگ «عبدالله بن عبدالعزيز» و به تخت نشستن برادرش «سلمان بن عبدالعزيز» در رياض مي گذرد. در اين مدت کوتاه، عربستان بيش از پيش در مسايل منطقه اي درگير شده و سياست خارجي تهاجمي را در پيش گرفته که بر درگيري هاي اين کشور افزوده است.هر چند سياست عربستان از آغاز خيزش هاي عربي، به سمت نوعي عملگرايي تهاجمي گذار کرده بود اما در دوره ملک سلمان سياست سعودي ها صورتي جنگ طلبانه به خود گرفت و سبب‌ساز تجاوز اين کشور به همسايه جنوبي يعني يمن شد.

همزمان، تصميم گيرندگان سياست خارجي رياض با هدايت «محمد بن سلمان» وزير دفاع عربستان و همچنين «عادل الجبير» وزير امور خارجه اين کشور، روند بر هم زدن ثبات در سوريه، عراق و لبنان را به پيش مي برند. در پيش گرفتن چنين سياست تهاجمي، پيامدهاي گوناگوني براي رياض به دنبال داشته است. عربستان همزمان در داخل نيز با دشواري هاي بسياري دست به گريبان است.

هنگامي که در سال 2008 ميلادي يعني اوج بحران مالي جهاني، قيمت جهاني نفت به بالاترين سطح خود نزديک مي‌شد

‌بسياري از تحليلگران از فرصت هاي بي بديلي سخن مي‌گفتند که پيش روي عربستان قرار گرفته است. از ابتداي دهه نخست هزاره سوم افزايش قيمت نفت، اين چشم انداز را به وجود آورد که عربستان با حجم بالاي توليد خود به زودي به ثروتي افسانه‌اي دست مي‌يابد. بر مبناي چنين چشم اندازي، طرح ارتقاي رتبه عربستان در ميان 10 اقتصاد جذاب براي سرمايه‌گذاري مورد توجه رهبران رياض قرار گرفت. در چارچوب اين طرح، پروژه هاي پرهزينه اي مانند ساخت شهر اقتصادي ملک عبدالله با سرمايه اي معادل 100 ميليارد دلار در دستور کار قرار گرفت تا اينکه سقوط قيمت نفت اين بلندپروازي ها را بر باد داد و عربستان را با کسري بودجه و کاهش سرمايه گذاري خارجي مواجه ساخت.پيش از اين نيز سقوط قيمت نفت در سال 1998 عربستان را با مشکل کسري بودجه روبرو کرده بود اما نگاهي به ارقام کسري بودجه عربستان در سال 1998 و همسنجي آن با ميزان کسري بودجه سال 2015 عمق چالش هاي اقتصادي کنوني عربستان را بيشتر نمايان مي سازد.

عربستان در سال 1998 تنها 3.12 ميليارد دلار کسري بودجه را تجربه کرد اين در حالي است که در سال 2015 ميلادي ميزان کسري بودجه اين کشور به رقم 98 ميليارد دلار رسيد و انتظار مي رود در سال جاري نيز ميزان کسري اين کشور به رقم بي سابقه 110 ميليارد دلار برسد. افزون بر آن، تجاوز نظامي به يمن، مداخله در بحران سوريه و ارايه کمک‌هاي مالي گسترده به برخي کشورهاي عضو اتحاديه عرب، هزينه‌هاي جاري اقتصاد عربستان را به نحو چشمگيري افزايش داده به گونه اي که دولت عربستان مجبور شده است به صورت مرتب به استقراض از بانک مرکزي اين کشور و همچنين برداشت از صندوق ذخيره ارزي روي آورد.

اين نکته را نيز بايد اضافه کرد که در سال 2014، ميزان ذخيره ارزي عربستان 737 ميليارد دلار بود که در سال 2015 به 600 ميليارد دلار کاهش يافت و انتظار مي رود که با پايان سال 2016 ذخيره ارزي عربستان به 500 ميليارد دلار تنزل يابد. علاوه بر کاهش قيمت نفت و کسري بودجه، عربستان با نارضايتي هاي مدني و رقابت شاهزادگان سعودي نيز مواجه است. جمعيت شيعه اين کشور که در نواحي نفت خيز شرقي زندگي مي کنند، سال ها است که به صورت نظام مند مورد تبعيض قرار مي گيرند و هرگونه اعتراض و انتقاد آنان با واکنش شديد حکومت مرکزي مواجه مي شود.

همچنين، وضعيت 9 ميليون مهاجر خارجي مشغول کار در عربستان به دليل سياست هاي تبعيض آميز رياض و شرايط دشوار زندگي مهاجران نوعي چالش سياسي- اجتماعي را در عربستان پديدار ساخته است. اين مهاجران از بسياري از حقوق انساني بي بهره اند و وضعيت زندگي و کار آنان مورد انتقاد سازمان هاي حقوق بشري بوده است.

امروز دامنه انتقادها از حکومت پادشاهي عربستان بخش گسترده اي از جمعيت مهاجر، اقليت شيعه و حتي شهروندان سنتي اين کشور را در مي گيرد. بسياري از رسانه هاي مستقل عربستاني که در خارج از اين کشور فعاليت مي کنند، شبکه هاي اجتماعي و نيز گردهمايي هاي غيردولتي به محملي براي انتقاد از سياست هاي سردمداران سعودي، نقض حقوق بشر، بحران اقتصادي داخلي و همچنين مداخله هاي گسترده رياض در منطقه تبديل شده اند.در اين ميان، حضور صدها شاهزاده و رقابت هاي منفي آنان براي کسب ثروت و قدرت نيز بر بار مشکل هاي موجود افزوده است. بنابر آمارهاي غير رسمي بيش از 2500 نفر در عربستان سعودي با عنوان رسمي «شاهزاده» زندگي مي‌کنند و ميزان زيادي از درآمد ارزي اين کشور به اعضاي خاندان بزرگ و گسترده آل سعود اختصاص مي يابد.

شاهزادگان سعودي که هر يک بخشي از ساختار هرم قدرت اين کشور را شکل مي دهند درون خاندان سلطنتي به ايجاد جبهه بندي هاي سياسي مختلفي دست زده اند و به صورت پيوسته مشغول رقابت هاي پيدا وپنهان با يکديگرند. اختلاف ميان اعضاي خاندان سلطنتي عربستان زماني پر رنگ شد که ملک سلمان فرزند جوان خود محمد بن سلمان را به عنوان نايب وليعهد برگزيد. به باور بسياري از تحليلگران، اين انتخاب از رقابت هاي درون نظام حکومتي عربستان حکايت دارد و به منظور تحکيم جايگاه ملک سلمان و اعضاي خانواده او صورت پذيرفته است. در کنار اين چالش هاي دروني، همچنان که اشاره شد عربستان خود را غرق در مشکلات خودساخته در عرصه خارجي کرده است.

سياست ماجراجويانه و تهاجمي عربستان موجب شده است اين کشور در خاورميانه در موقعيت شکننده‌اي قرار گيرد. هزينه‌هاي نظامي ناشي از حمله به يمن و تداوم جنگ در اين کشور به نحو چشمگيري افزايش يافته که براي اقتصاد درگير رکود عربستان بسيار گران تمام شده است. اين رويداد از نظر سياسي نيز رياض را با انتقادهاي گسترده اي روبرو ساخته است.بر پايه گزارشي که مجله «فارين پاليسي» در ابتداي سال 2016 منتشر کرد، دولت عربستان ماهانه بين 12 تا 14 ميليارد دلار به خاطر جنگ يمن متحمل هزينه مي شود.

اين کشور براي مشروعيت بخشيدن به اقدام نظامي خود با استفاده از منابع مالي که در اختيار دارد، مشوق هاي اقتصادي متعددي را به برخي از کشورهاي عرب شمال آفريقا و متحدان منطقه اي خود ارايه مي دهد تا بتواند آن ها را در اين جنگ با خود همراه سازد اما بسياري از اين هزينه ها جز رنج و مرگ براي مردم فقير يمن نتيجه ديگري به همراه نداشته است.

افزون بر تجاوز به يمن، مداخله هاي مداوم دولت سعودي در امور داخلي عراق، تنش هاي زيادي را ميان بغداد و رياض به وجود آورده است. اين موضوع در کنار هزينه هاي مالي فراواني که عربستان براي پشتيباني از مخالفان دولت «بشار اسد» در سوريه مي پردازد بر دشواري هاي پيش روي عربستان در منطقه افزوده است. اين چالش ها زماني براي رهبران سعودي گران آمد که افزون بر موضعگيري کشورهاي منتقد عربستان، برخي رسانه ها و سازمان هاي بين المللي نيز انتقادهاي گسترده‌اي را از ماهيت، اهداف و چگونگي مداخله هاي عربستان در کشورهاي خاورميانه مطرح کردند.

در اين زمينه تا کنون شواهد و اسناد فراواني منتشر شده است که نشان مي دهد سازمان هاي اطلاعاتي عربستان و دولت اين کشور در تجهيز و تامين نيروي انساني گروه هاي تروريستي در عراق و سوريه نقش فعالي دارند و در چند سال اخير رياض به عنوان پشتيبان شماره يک گروه داعش معرفي شده است.امروز عربستان سعودي در داخل با معضل هايي نظير بيکاري، رکود اقتصادي، کاهش نرخ رشد توليد، کسري بودجه بي سابقه، نارضايتي اقليت شيعه از تبعيض هاي حکومت مرکزي و مطالبات فزاينده براي تامين حقوق شهروندي روبرو است. اين مشکل ها علاوه بر اعتراض هاي مردمي، انتقادهايي را نيز از جانب برخي اعضاي خاندان سلطنتي به دنبال داشته است.

بسياري معتقدند با تداوم ماجراجويي هاي عربستان در خارج از مرزها و دخالت در امور همسايگان، سطح نارضايتي در هرم قدرت و بدنه جامعه در حال حرکت به سمت نقطه‌اي بازگشت ناپذير است.در خارج از مرزهاي عربستان نيز به رغم تلاش هاي بسيار و صرف هزينه هاي هنگفت براي ايجاد مقبوليت منطقه اي و جهاني سطح انتقادها از سياست هاي رياض به شکل بي‌سابقه‌اي افزايش يافته و حتي مقام‌هاي دولت‌هاي متحد عربستان چون آمريکا را وادار به واکنش و انتقاد از رهبران عربستان کرده است. به اين ترتيب موقعيت کنوني را بايد يکي از دشوارترين تنگناهاي پيش روي خاندان آل سعود به شمار آورد که نتيجه پيمودن مسيرهاي بيراهه تصميم سازي و ماجراجويي‌ها رهبران نوظهور رياض است.

گزارش مجله آمريکايي از آينده روابط آمريکا و عربستان

يک مجله آمريکايي در گزارشي مفصل به بررسي آينده روابط ميان آمريکا و عربستان که از جنگ جهاني اول آغاز و سپس در جنگ سرد با شوروي ادامه يافت و تا اين لحظه در خاورميانه برقرار است پرداخت. به گزارش ايسنا، مجله(Foreign Affaris)

‌آمريکا در گزارشي طولاني به شرح تاريخ همکاري‌ها و روابط ميان دو کشور آمريکا و عربستان در پرونده‌هاي مختلف و بين‌المللي از جمله موضوعات سياسي، انرژي و نفت و مبارزه با تروريسم پرداخته است‌.

نويسنده گزارش خود را اينگونه آغاز مي‌کند که روابط ميان واشنگتن و رياض مراحل دشواري را پشت سر گذاشته به ويژه پس از سخنان علني باراک اوباما، رئيس جمهوري آمريکا مبني بر ترديدش در مورد اينکه رياض يک هم پيمان استراتژيک است واشنگتن رياض را به برانگيخته کردن جنگي طايفه اي در منطقه خاورميانه متهم کرده است.

اوباما پيش از اين نيز گفته بود روابط ميان دو کشور پيچيده است چراکه بيشتر آمريکايي ها بر اين باورند که دولت عربستان در حوادث 11 سپتامبر 2001 دست داشته است اين درحالي است که کميته دولتي مکلف انجام تحقيقات در اين زمينه هيچ مدرکي دال بر حمايت رسمي عربستان از اين حملات نيافت اما مجلس سناي آمريکا قانوني را به بررسي گذاشته که طبق آن در صورتي که هرگونه اتهام تروريستي عليه رياض ثابت شود آمريکايي ها اجازه دارند دولت رياض را در دادگاه هاي آمريکايي مورد محاکمه قرار دهند.

نويسنده اين گزارش نوشت، عربستان نيز به حملات و انتقادات خود عليه آمريکا افزوده و مسئولان عربستاني تهديد کردند در صورت تصويب قانون مذکور در کنگره دارايي هاي خود در آمريکا به ارزش ميلياردها دلار را خواهند فروخت. اين امر مي تواند اقتصاد آمريکا را به لرزه در آورد البته اين اقدام به خود عربستان بيشتر از آمريکا ضرر خواهد زد.ترکي فيصل، شاهزاده سعودي که پيش از اين سفير عربستان در آمريکا و از چهره هاي برجسته سياسي عربستان بود، در اشاره اي ضمني به ايران گفت: آمريکا در حال حاضر دوستان فعلي خود را براي نزديک شدن به دشمنان کنار مي گذارد و البته رياض مردم آمريکا را دوست خود مي داند.

وي در اين اظهارات اشاره اي به دولت آمريکا نکرد و اين امر نشان ميدهد که وي آشکارا اوباما را ناديده مي گيرد.در ادامه گزارش مذکور آمده است، روابط ميان دو طرف پس از جنگ جهاني دوم با تکيه بر چند ستون آغاز شد، پس از آن جنگ سرد ميان آمريکا و اتحاد جماهير شوروي شکل گرفت و ستون هاي مذکور با يورش آمريکايي ها به عراق و سرنگوني دولت صدام، تنها نظامي که خطر حمله زميني براي عربستان و ديگر همسايگان آن داشت، تضعيف شدند و افزايش توليد نفت براي آمريکا روياهاي اين کشور براي استقلال در زمينه انرژي را زنده کرد.

به نوشته نويسنده گزارش، در اين روزها دو کشور شاهد اولويت هاي مختلفي به ويژه در مورد پرونده هسته‌اي ايران هستند و شايد مساله گروه هاي تگفيري براي آمريکا به عنوان تهديدي ماهيتي اهميت نداشته باشد زيرا از عربستان و منطقه دور هستند. هر دو کشور نسبت به چگونگي مقابله با ايران نيز با يکديگر اختلاف دارند. از سوي ديگر آمريکا به شدت در راستاي کناره گيري بشار اسد از قدرت فشار مي‌آورد و اين در حالي است که عربستان اقدام به تسخير منابع اين کشور براي جنگ با داعش مي کند. کسي که مسائل خاورميانه را دنبال مي‌کند مي داند که اولويت هاي عربستان کاملاً با اولويت و برنامه‌هاي آمريکا متفاوت است. نويسنده در پايان اين گزارش آورده است، روابط ميان کشورها نه براساس احساسات بلکه منافع مشترک استوار است و اگر هيچ نشانه اي از ثبات در خاورميانه نباشد احمقانه است که آمريکا از حفظ رابطه‌اي قوي با رياض چشم پوشي کند. ادامه دارد...

https://www.ettelaat.com/new/index.asp?fname=2016\08\08-30\20-30-22.htm&storytitle=%DA%D1%C8%D3%CA%C7%E4%20%E6%20%C2%ED%E4%CF%E5%20%E4%C7%E3%DA%E1%E6%E3%20%D1%8E%ED%E3%20%D3%DA%E6%CF%ED

ش.د9502560

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات