تاریخ انتشار : ۲۰ آذر ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۱  ، 
کد خبر : ۲۹۷۱۶۵

يک سال پايداري يمن و شکست رياض (بخش دوم و پاياني)

(روزنامه اطلاعات – 1395/01/24 – شماره 26413 – صفحه 12)

فرسودگي سعودي‌ها در جنگ يمن

يک کارشناس مصري با اشاره به وارد شدن عربستان به يک جنگ فرسايشي با يمن گفت که تاريخ نشان مي‌دهد که ناکامي و شکست سرانجام تمامي متجاوزان به يمن بوده است."محمد حجازي" کارشناس مصري در مصاحبه‌ با تسنيم به بررسي يک سال تجاوز عربستان سعودي و همپيمانانش به مردم يمن پرداخت.

وي در اين مصاحبه گفت: يمن همواره کشوري قبيله‌اي بوده و قبايل اين کشور همواره بر اساس سنت‌ها و رسوم اوليه خود رفتار کرده و قبايل آن به دو بخش شمالي و جنوبي تقسيم شده که ارتباط ضعيفي با هر گونه حکومت مرکزي داشته و هر دولت مرکزي براي آنکه اين قبايل را با خود همراه کند اين اقدام را با پول يا وعده و وعيد انجام مي‌داد.

اين کارشناس مصري اضافه کرد: مداخله خارجي در امور يمن از سوي تمامي قبيله‌ها حتي با وجود اختلافات، مردود بوده است . به همين دليل عربستان نيز در اين جنگ ناکام خواهد ماند.حجازي در پاسخ به سوال ديگري درباره نقش کميته‌هاي مردمي و ارتش يمن در اداره مقاومت در برابر تجاوزهاي سعودي گفت: ملت يمن و کميته‌هاي مردمي آن امروز بيش از هر زمان ديگري در مقابله با متجاوزان چه عربستان باشد چه غير آن، سازماندهي شده هستند و پيشينه‌هاي تاريخي نشان مي‌دهد که شکست وناکامي سرانجام تمامي متجاوزان به يمن بوده است.

وي درباره آينده سياسي در يمن گفت: به نظر مي‌رسد که در حال حاضر هيچگونه آينده سياسي در يمن نمي‌توان متصور شد و گمان مي‌رود که عربستان تا مدتي به حملات خود به يمن ادامه خواهد تا آن که از اين جنگ فرسوده شده و مجبور به توقف آن شود. پس از آن امکان دارد که سران قبال يمني به يک چارچوبي براي تشکيل دولت مرکزي دست پيدا کنند.

در اين حال،دبيرکل حزب الحق يمن گفت:پيروزي واقعي که ملت يمن بدان دست يافت، پايداري بوده که اين پايداري با وجود محاصره اقتصادي و حملات بوده است. همچنين ملت يمن در طول سال گذشته همچنان به ارزش‌هاي خود پايبند باقي ماند که اين موضوع را مي‌توان به نحوه تعامل ارتش و کميته‌هاي مردمي يمن با اسراي عربستاني و حتي مزدوران مشاهده کرد.

همچنين طي سال گذشته شاهد تحمل و بردباري مردم و انسجام اجتماعي بوديم و اين دستاوردها بيانگر عظمت، صلابت و شجاعت ملت يمن بوده است.حسن زيد درباره شکست‌ها و ناکامي‌هاي عربستان سعودي طي يک سال گذشته گفت: عربستان از لحاظ ارزش‌هاي اخلاقي شکست خورد و در زمينه نظامي نيز به‌شدت ناکام ماند.

عربستان حتي در حفاظت از مرزهاي خود نيز ناتوان است، اين در حالي است که تفاوت بسيار زيادي ميان توانايي نظامي عربستان و ارتش يمن وجود دارد.پشتيباني با هواپيماهاي آواکس و ماهواره‌ها نتوانسته که باعث شود عربستان بتواند از مرزهايش حفاظت کند. جوانان انقلابي در ارتش و کميته‌هاي مردمي يمن توانستند بسياري از مناطق مرزي را به کنترل خود در آورند و اگر فشارها براي توقف پيشروي در داخل عربستان به‌دليل عدم جريحه‌دار کردن احساس سعودي‌ها نبود، اين امکان وجود داشت که شهرهاي مهمتري نظير نجران و جيزان نيز تحت کنترل ارتش يمن قرار بگيرد.

دبيرکل حزب حق يمن گفت: عربستان قصد داشت که قدرت و توانايي‌هاي خود را به رخ بکشاند اما نتوانست و براي حفظ آبرو، دست به دامان سودان و سومالي براي اعزام نيرو شد. اين يک شکست سياسي و نظامي به شمار مي‌آيد. البته عربستان طي اين يک سال جنايت‌هاي زيادي در کشتار کودکان و زنان و بيگناهان داشته است.

عربستان با حمله به بازارها و کشتار انسان‌ها نشان داد که هيچ ارزشي براي زندگي مردم يمن قائل نيست و اين حملات با تمامي ادعاهاي عربستان مبني بر حمايت از ملت يمن در تناقض است. عربستان از همان ابتداي آغاز حملات مرتکب جنايت شد.

وي درباره آينده روند سياسي در يمن گفت: اگر عربستان حملات را آغاز نمي‌کرد، روند سياسي به سرانجام مي‌رسيد.معتقدم با توجه به شکست اخلاقي، نظامي و امنيتي عربستان و همچنين عدم تحقق هيچ‌کدام از اهداف محور سعودي ــ صهيونيستي، عربستان تلاش خواهد کرد که به تقويت گروه‌هاي تروريستي و تکفيري در يمن بپردازد. در واقع عربستان با تروريست‌ها که در داعش و القاعده تجسم يافته، متحد شده است.

دبيرکل حزب حق يمن خواستار توقف حملات سعودي به يمن شد و افزود: تقويت گروه‌هاي تروريستي در يمن در سايه ادامه حملات جنگنده‌هاي سعودي سبب شده تا سازمان‌هاي بين‌المللي و کشورهاي مختلف از جمله آمريکا، از اين موضوع ابراز نگراني کنند. بنابراين هيچ راهي براي عربستان باقي نخواهد ماند جز آنکه حملات را متوقف و مزدوران خود را راهي مذاکرات با نمايندگان ملت يمن کند تا شايد در آينده سياسي يمن نقشي داشته باشند و قطعاً اين نقش محدود خواهد بود.حسن زيد در پاسخ به سؤال ديگري درباره مقاومت ملت يمن در برابر حملات گفت که تمام ملت در دفاع از کشور مشارکت داشتند و شاهد اين موضوع، شهدا هستند که امروز تقريباً همه خانواده‌ها يک شهيد را در اين راه داده‌اند.

در همين حال،يک مقام انصارالله يمن تأکيد کرد که يکي از ثروتمندترين کشورهاي جهان با در اختيار داشتن يکي از بزرگترين زرادخانه‌هاي سلاح جهان در برابر ملت يمن کار به جايي نبردند و ملت يمن همچنان پايداري مي‌کند.

"محمد الساني" يکي از مقامات انصارالله با اشاره به يک سال جنگ عربستان سعودي عليه يمن گفت: نيروهاي ائتلاف به‌رهبري عربستان و همراهي آمريکا که پشتيباني لجستيکي و اطلاعاتي خود از آنان را اعلام کرد به يمن حمله کرده همه چيز را هدف قرار دادند، سعودي‌ها که داعيه‌دار خدمتگزاري به حرمين شريفين هستند نه حق همجواري را مراعات کردند و نه حقوق ديني را. آنان با جنگنده‌هاي پيشرفته، هواپيماهاي بدون سرنشين، توپ‌ها، موشک‌ها، ناوهاي جنگي و حتي سلاح‌هاي ممنوعه‌اي همچون بمب‌هاي خوشه‌اي ملت يمن را هدف قرار دادند.

وي به گوشه‌اي از خسارت‌هاي واردشده به ملت يمن طي يک سال گذشته اشاره کرد و آنها را به اين ترتيب نام برد: ويران شدن زيرساخت‌ها، ساختمان‌هاي دولتي، بيمارستان‌ها، مطب‌هاي خصوصي پزشکان و سازمان‌هاي محلي و بين‌المللي، مدارس، راه‌ها و کارخانه‌ها در اکثر استان‌ها و همچنين کشته شدن شمار بسيار زيادي از مردم در استان‌ها و شهرهاي و روستاهاي مختلف.او ادامه داد: نيروهاي متجاوز تعداد زيادي از خودروهاي مردم، خودروهاي امداد رساني، تانکرهاي سوخت رساني و کاميون‌هاي حمل مواد غذايي و حتي چهارپايان در کوهستان‌ها و گاوداري‌ها و مرغداري‌ها را هدف قرار داده‌اند.

الساني به جنايت‌هايي که در پي حملات جنگنده‌هاي سعودي روي مي‌دهند اشاره کرد و گفت: جنگنده‌هاي سعودي منزل مسکوني هزاران شهروند يمني را توسط سلاح‌هاي مرگبار و قدرتمند هدف قرار مي‌دهند به‌طوري که در صورت هدف قرار گرفتن يک منزل تمام خانه‌هاي اطراف نيز ويران مي‌شوند، براي نمونه در شهر "العمال" در منطقه "سعوان" سعودي‌ها قصد داشتند خانه‌اي را بمباران کنند اما يک محله را به‌طور کامل ويران کردند و باعث شهادت 40 نفر شدند.

اين مقام انصارالله در ادامه آخرين آمار خسارت‌هاي واردشده به يمن طي يک سال گذشته را به‌شرح زير اعلام و تأکيد کرد آمار حقيقي به‌دلايل شرايط جنگي بالاتر از ارقام به دست آمده است و بايد اين نکته را در نظر داشت که آمار به‌طور روزانه در حال افزايش است:بيش از 24 هزار کشته و زخمي که به‌تفکيک جنسيت عبارتند از 2 هزار و 236 کودک شهيد، هزار و 752 زن شهيد، 4 هزار و 290 مرد شهيد، هزار و 461 جنين شهيد.

همچنين نيروهاي متجاوز سعودي حجم گسترده‌اي از زيرساخت‌هاي يمن را هدف قرار دادند که عبارتند از 530 جاده و مسير و پل، 163 مخزن و تأسيسات آب‌رساني، 140 نيروگاه برق و تجهيزات نيروگاهي و 167 دکل مخابراتي.14 فرودگاه و 10 بندر، 345 هزار و 722 منزل مسکوني، 615 مسجد، 810 مدرسه و مرکز آموزشي و تعطيلي 3 هزار و 809 مدرسه، 39 دانشگاه، 242 بيمارستان و مرکز درماني، 16 مؤسسه اطلاع رساني و رسانه‌اي، هزار و 113 واحد تأسيسات دولتي و عمومي، 547 انبار مواد غذايي، 421 دستگاه کاميون حمل مواد غذايي، 276 واحد پمپ‌بنزين، 271 دستگاه تانکر سوخت‌رسان، 191 کارخانه، 124 واحد مرغداري، 59 اثر باستاني، 41 ورزشگاه و 8 کليسا .

او جنايت‌هاي سعودي‌ها را با اقدامات جنايتکارانه صهيونيست‌ها همسان دانسته گفت: آمار نشان مي‌دهد که خرابي‌ها و خسارت‌هاي روي‌داده طي يک سال حملات کينه‌توزانه سعودي‌ها به يمن تنها در جنگ غزه و حملات صهيونيست‌ها به لبنان مشاهده شده است و حس انتقام‌جويي اين‌چنيني خصوصيت مشترک رژيم صهيونيستي و نيروهاي ائتلاف به‌رهبري عربستان سعودي است.

الساني با تأکيد بر ناکامي اشغالگران در يمن گفت: با گذشت يک سال از جنگ عليه يمن عربستان و مزدورانش نتوانستند اهداف خود را محقق کنند يا در ميدان‌هاي نبرد پيشروي داشته باشند، آنان فراموش کردند که يمن گورستان اشغالگران است، سعودي‌ها فراموش کردند که يمني‌ها مرداني باحکمت هستند که از کودکي سلاح در دست مي‌گيرند و اين بخشي از فرهنگ آنان است.وي ادامه داد: يمني‌ها به‌خوبي مي‌دانند که عربستان سعودي ده‌ها سال است که در عرصه اقتصادي و سياسي با آنان مبارزه مي‌کنند و عامل تمام مصيبت‌هاي يمن سعودي‌ها هستند، جنگ يک سال گذشته تنها نمود يافتن جنگ سرد چند ده ساله سعودي‌ها علي يمني‌ها است.

او همچنين اهداف کشورهاي حاشيه خليج فارس از حمله به يمن را اين‌چنين تشريح کرد: اين مسئله که کشورهاي حاشيه خليج فارس به‌دنبال استعمارگري در يمن، به دست گرفتن اقتصاد کشور هستند صحيح است اما آنان به‌خوبي معني آزادي ملت يمن را درک مي‌کنند و از اصالت ملت و کشور يمن آگاهي دارند و به همين دليل در پي ويراني اين کشور هستند، آنان قصد دارند منبع اصلي عربيت را از بين ببرند.

آنان مي‌خواهند بر موقعيت استراتژيک يمن سيطره يافته و در راستاي منافع اربابان خود آن را تقسيم کنند. به‌طور خلاصه بايد بگويم سعودي‌ها قصد دارند با کمک اموال کثيف خود اعراب را به‌نفع اربابان خود به بردگي بگيرند.

الساني در بخش ديگري از سخنان خود گفت: منطقه ما با خطرناک‌ترين دسيسه‌هاي تاريخ خود مواجه شده است و دشمنان قصد دارند آن را با ابزارهايي همچون داعش، القاعده و دخالت‌هاي مستقيم مانند آنچه در عراق و سوريه روي داد چندپاره کنند. بر همين اساس آينده يمن نيز جداي از آينده منطقه نيست.

يمني‌ها به‌وضوح دشمنان خود از عربستان تا آمريکا را که قصد به زانو در آوردنشان را دارند مي‌بينند و تمام مزدوران داخلي را شناسايي کرده‌اند.وي گفت: مهم‌ترين مسئله‌اي که آينده يمن را به ما نشان مي‌دهد شکست عربستان و آمريکا در جنگ يک سال گذشته خود عليه يمن است در حالي که يمني‌ها با بزرگ‌ترين زرادخانه سلاح جهان و ثروتمندترين کشورهاي جهان رويارويي مي‌کنند اما دشمنان نتوانستند دستاوردي داشته باشند.اين مقام انصارالله يمن در خصوص آينده يمن گفت: تمام اين نشانه‌ها نويدبخش آينده‌اي روشن براي ملت يمن است و آينده علي‌رغم تمام دردها و رنج‌ها بدون دخالت‌هاي عربستان بسيار بهتر خواهد بود، اين مسئله چه با جنگ و چه با صلح محقق خواهد شد .

از طرفي،استاد دانشگاه لندن و مدير مرکز مطالعات جنوب گفت که مقاومت در يمن در امتداد محور مقاومت و بازدارندگي قرار گرفته است.«علي رمضان الأوسي» استاد دانشگاه لندن و مدير مرکز مطالعات جنوب عراق در گفت‌وگو با خبرنگار بين‌الملل خبرگزاري تسنيم به تشريح يک سال تجاوز عربستان به يمن پرداخت .

وي گفت: پس از آنکه يک سال از تجاوز عربستان و همراهانش به يمن مي‌گذرد يمن ثابت کرد که ملتي بردبار و مقاوم و شجاع بوده و امروز جنگ در گاهي از اوقات در شهرهاي مرزي و داخل عربستان سعودي دنبال مي‌شود. نظاميان سعودي اکنون تنها جرات بمباران هوايي شهرهاي يمن را دارند و حتي گفته مي‌شود که در برخي از حملات جنگنده‌هاي ائتلاف به سرگردگي عربستان، خلبانان اسرائيلي نيز حضور داشته‌اند که به طور خاص صنعا را مورد هدف قرار مي‌دهند و فکر مي‌کنم که به زودي و پس از آنکه جنگ در باقي مناطق به سرانجام رسيد، ارتش و کميته‌هاي مردمي به عدن خواهند رفت و آنجا را آزاد مي‌کنند. معتقدم که تمامي مزدوراني که عربستان آنها را بسيج کرده چه از حزب الاصلاح يمن، چه القاعده و حتي داعشي‌ها با شکست مواجه خواهند شد و فرار مي‌کنند.

مدير مرکز مطالعات جنوب عراق اضافه کرد، عربستان طي روزهاي اخير و در پي شکست‌هايش خواستار مذاکره با نيروهاي انقلابي يمن شد که اين اقدام با هدف متوقف شدن حملات نيروهاي يمني به شهرهاي مرزي عربستان و خارج شدن آبرومندانه از يمن است اما بر اساس گزارش‌ها اين مذاکرات نتيجه‌اي در بر نداشته و براي عربستان امکان ندارد که بدون پرداخت بهايي گزاف از يمن خارج شود.

وي اضافه کرد: معتقدم هفتمين جنگي که ميان عربستان و يمن روي مي‌دهد همانند شش جنگ گذشته، عربستان بازنده جنگ خواهد بود و جنگ اخير نيز همانند جنگ‌هاي گذشته خواهد بود و واقعيت‌هاي ميدان جنگ اين موضوع را به خوبي نشان مي‌دهد.

الاوسي گفت: متاسفانه با وجود نابودي زيرساخت‌ها و کشتار کودکان و غيرنظاميان توسط عربستان اما مجامع بين‌المللي سکوت پيشه کرده‌اند اين در حالي است که تمامي نهادهاي بين‌المللي و در راس آنها شوراي امنيت سازمان ملل بايد در برابر اين کشتارها واکنش نشان دهند.در واقع همه دستاوردهاي اين جنگ در راستاي منافع ملت يمن بوده و زيان بزرگ براي عربستان بوده است.

وي در بخش ديگري از اين مصاحبه درباره آينده روند سياسي در يمن گفت: من معتقدم که سرانجام روند سياسي در عرصه ميداني مشخص خواهد شد. تمامي نشانه‌ها حاکي از آن است که ملت يمن توانسته مرزها و استقلال خود را حفظ کند و خود را از دست نشانده‌هاي دولت رياض پاکسازي کند. من معتقدم که درگيري‌ها در يمن سرانجام به صورت سياسي و نه نظامي پايان خواهد يافت چون عربستان قادر به پيشبرد جنگ در عرصه ميداني نبوده و تنها به بمباران مي‌پردازد و با اين اقدام امکان پيروزي در جنگ وجود ندارد.

اين در حالي است که يمني‌ها بر پيروزي در اين نبرد اصرار دارند و همين موضوع هرگونه امکان پيروزي و پيشروي سعودي‌ها را پيچيده خواهد کرد و عربستان سرانجام به سوي راه حل سياسي گام خواهد برداشت و اين به نفع ملت يمن خواهد بود و اين ملت يمن خواهد بود که سردمداران خود را انتخاب خواهد کرد.

ملت يمن ملتي انقلابي و ريشه‌دار و هوشيار بوده و اين ملت قادر به انتخاب ميان مزدوران پناهنده شده به رياض و کساني که مقاومت در برابر متجاوزان را انتخاب کردند، است.الاوسي گفت: معتقدم که سرانجام اين جنگ به صورت سياسي حل خواهد شد و صندوق‌هاي انتخابات آينده سياسي يمن را رقم خواهد زد و امکان دارد که اين انتخابات زير نظر سازمان‌هاي بين‌المللي يا سازمان ملل برگزار شود و فشارهاي عربستان بي اثر خواهد شد و پول‌هاي سعودي نخواهد توانست که وجدان ملت يمن را بخرد.

مقاومت در يمن در امتداد محور و بازدارندگي

وي در پاسخ به سوال ديگري درباره مقاومت ملت يمن در برابر تجاوزهاي عربستان گفت: ملت يمن ثابت کرد که ملتي قدرتمند در منطقه است و عاشق خاک وطن و تمامي دارايي‌هاي کشورش است و اين مردم بودند که اين جنگ را به صورتي اداره کردند که سرانجام به نفع اين ملت شد. اين در حالي است که نيروهاي يمني وارد خاک عربستان شده و پايگاه‌هاي سعودي در داخل عربستان را نيز تحت کنترل گرفتند.

عربستان بارها تلاش کرد که قبيله‌هاي يمني را با پول و وعده همراه خود کند اما در اين اقدام موفق نشد. امروز بايد نحوه مقاومت ملت يمن در دانشگاه‌هاي نظامي مورد مطالعه قرار بگيرد.ملت يمن با سلاح‌هاي ابتدايي و ساده توانست در برابر تانک‌ها و جنگنده‌ها و امکانات نظامي پيشرفته مقاومت کنند و در نتيجه نوع جديدي از مقاومت در عرصه ميداني پديدار شد و معتقدم که مقاومت در يمن اکنون توانسته در کنار مقاومت در لبنان و مقاومت در غزه و مقاومت در عراق و سوريه قرار بگيرد و در نتيجه اين محور بزرگ مقاومت و بازدارندگي خواهد توانست که بر کشورهايي نظير عربستان و همراهانش پيروزي شود. آينده از آن مقاومت و ملت‌هايي خواهد بود که از جان و ناموس مردم حمايت مي‌کنند.

عزل بحاح؛ ضربه دوجانبه به مرد امارات در يمن

اين در حالي است که،«منصور هادي» رئيس جمهوري مستعفي يمن تصميمات ناگهاني و غير منتظره‌اي اتخاذ کرد مبني بر اينکه «خالد بحاح» نخست وزير دولت خودخوانده را عزل کرده و اين پست را به احمد بن دغر تحويل داد.به گزارش روزنامه الاخبار، وي همچنين بحاح را از معاونت خود کنار گذاشته و «محسن الاحمر» را به عنوان معاون رئيس جمهوري تعيين کرد.

رياض با اين تصميمات و در واقع با کنار گذاشتن شخصيت هاي حامي امارات متحده عربي و علي عبدالله صالح، هويت شرکاي مرحله آينده را تعيين کرد.اين تصميات منصور هادي در واقع بيانگر گام برداشت رياض به سمت تسويه حساب سياسي سريع درگيري در يمن است.در مورد عزل بحاح از نخست‌وزيري گفته شد که دليل اين اقدام ناکامي او در ماموريت‌هاي اخيرش است.

ضربه دوجانبه به مرد امارات در يمن

تصميمات هادي که بيانگر خواست و اراده عربستان است، ضربه دوجانبه به «مرد شماره يک امارات» در يمن يا همان خالد بحاح و نيز علي عبدالله صالح رئيس جمهور برکنار شده يمن است.به نظر مي رسد که رياض در نظر دارد تمام چهره هايي را که در دولت آينده بيرون از دايره نفوذش قرار دارند، کنار بگذارد و اين اقدامات در چارچوب جنگ حاشيه اي با امارات بر سر تسلط بر يمن جا دارد.در همين ارتباط مي توان اظهارات محمد بن سلمان وزير دفاع سعودي مبني بر «حضور هيئت انصارالله در رياض » را در چارچوب به حاشيه راندن صالح دانست.

وي همچنين گفت که «انصارالله» در مسير گفت و گو مورد قبول است در حالي که صالح بيرون از معادله خواهد بود.همچنين بن سلمان در مصاحبه با بلومبرگ ضمن تاکيد بر اينکه حل کشمکش در يمن «نزديک شده است»، يادآور شد که «پيشرفت قابل ملاحظه اي» در گفت وگوها حاصل شده است.اين در حالي است که «حزب کنگروه مردمي» به رهبري صالح پس از تصميمات منصور هادي، بيانيه اي را صادر کرده و در آن کنار گذاشتن آن دسته از رهبران حزب را که دشمني و جنگ و اشغالگري را تاييد کرده و با اساسنامه داخلي مخالفت کردند، تاييد کرد .

در اين ميان رياض به تقويت مشخصات مرحله آينده پرداخته و در تلاش براي به حاشيه راندن شخصيت هاي حامي امارات و نيز صالح و حاميانش است.

در اين شرايط صحنه کنوني حاکي از رقابت براي به دست آوردن دستاوردهاي نظامي پيش از آتش بسي است که به اجرا گذاشته خواهد شد تا زمينه گفت وگوهاي دو هفته بعد در کويت فراهم شود.

https://www.ettelaat.com/new/index.asp?fname=2016\04\04-11\20-35-58.htm&storytitle=%DD%D1%D3%E6%CF%90%ED%20%D3%DA%E6%CF%ED%9D%E5%C7%20%CF%D1%20%CC%E4%90%20%ED%E3%E4

ش.د9502563

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات