تاریخ انتشار : ۲۹ آذر ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۲  ، 
کد خبر : ۲۹۷۴۱۹
با اعلام روسیه و پس از دو روز نشست بی‌نتیجه در هامبورگ رخ داد

توقف عملیات ارتش سوریه در شرق حلب

(روزنامه ايران - 1395/09/20 - شماره 6378 - صفحه 20)

روسیه خبر داد، ارتش سوریه به منظور آغاز مذاکرات سوریه درباره حلب و تضمین موفقیت آن، از روز پنجشنبه عملیات خود در شرق حلب را متوقف کرده تا زمینه برای خروج امن 8 هزار غیر نظامی ساکن این منطقه فراهم آید.

پس از مذاکرات بی‌نتیجه آخر هفته قبل بین سرگی لاوروف، وزیر خارجه روسیه با جان کری و فرانک والتر اشتاین مایر، همتایان امریکایی و آلمانی او در هامبورگ، روسیه به طور ناگهانی تصمیم گرفت برای نشان دادن حسن نیت مسکو و دمشق، با اعلام توقف عملیات زمینه‌ای فراهم آورد که ساکنان شرق حلب بتوانند از شهر خارج شوند و نبرد با تروریست‌ها قوی‌تر از گذشته ادامه یابد. این در حالی است که روسیه پیشتر مخالف اعلام آتش بس در منطقه بود و هر گونه توقف در عملیات جنگی در حلب را ایجاد تنفسی برای تروریست‌ها قلمداد می‌کرد. به گزارش ایرنا، سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه گفته است شمار ساکنان منتظر تخلیه از مناطق شرقی حلب بالغ بر 8 هزار نفر است و برنامه‌های انتقال امن آنها از یک مسیر پنج کیلومتری تدارک دیده شده است.

وزیر خارجه روسیه همچنین با انتقاد از عملکرد کشورهای غربی در قبال مسائل حلب گفت: غرب هیچ کمکی برای بهبود اوضاع در این منطقه نکرده است. واشنگتن با تروریست‌های جبهه النصره مبارزه نمی‌کند و طرف امریکایی در تمامی مذاکرات نیز سعی می‌کند، این گروه تروریستی نجات یابد. لاوروف همچنین از استفان دی میستورا نماینده دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه خواسته تا زمان ازسرگیری مذاکرات سوری-سوری را با هدف حل سیاسی بحران این کشور تعیین کند.

دیده بان حقوق بشر سوریه که نهادی نزدیک به مخالفان سوری است پس از این تصمیم روسیه اعلام کرد، شدت درگیری‌ها در حلب به شکل چشمگیری کاهش یافته است و حملات هوایی متوقف شده اما حملات توپخانه‌ای گاه و بی‌گاه مشاهده می‌شود.

در پی اعلام توقف عملیات از سوی لاوروف، پنجشنبه شب تماسی تلفنی بین وزیران خارجه روسیه و امریکا برقرار شد. در این مذاکره تلفنی دو طرف موافقت کردند کارشناسان نظامی و دیپلمات‌های دو کشور امروز در ژنو با یکدیگر دیدار و درباره اوضاع سوریه از جمله حلب گفت‌و‌گو کنند. تلاش دو کشور برای عادی‌سازی اوضاع در حلب و ادامه رایزنی‌های وزیران خارجه از دیگر توافق‌های صورت گرفته بود. کری نیز آمادگی امریکا را برای کمک به خروج جنگجویان موسوم به معارض از منطقه تحت تسلط تروریست‌ها اعلام کرد. این در حالی است که تاکنون با وجود بارها برقراری آتش بس موقت در حلب از سوی روسیه و سوریه، کشورهای غربی-عربی ضدسوری بویژه امریکا حاضر نشده‌اند گروه‌های مسلح تحت الحمایه خود موسوم به معارضان مسلح میانه رو را از تروریست‌ها در شرق حلب جدا کنند.

دیشب نیز قرار بود، مجمع عمومی سازمان ملل متحد پیش‌نویس قطعنامه پیشنهادی برای برقراری آتش بس در سوریه و تسهیل دسترسی کاروان کمک‌های بشردوستانه به مناطق جنگ زده را به رأی بگذارد. پیش‌نویس این قطعنامه توسط کانادا تهیه و به مجمع عمومی سازمان ملل ارائه شده است. ارتش سوریه در یک ماه گذشته با وجود توقف سرکوب هوایی تروریست‌ها از سوی بمب افکن‌های این کشور و روسیه، توانسته ده‌ها منطقه در شرق حلب را از حضور گروه‌های تروریستی پاکسازی کند. این منطقه حدود 90 هزار نفر جمعیت دارد.

واکنش روسیه به کشتار سوری‌ها توسط نیروهای ائتلاف

روسیه حمله بمب افکن‌های ائتلاف امریکایی به استان رقه را که به کشته و زخمی شدن شمار زیادی از غیرنظامیان این شهر منجر شد، محکوم کرد. به گزارش ایرنا، وزارت امور خارجه روسیه در بیانیه‌ای نوشت: هواپیماهای ائتلاف امریکایی چهارشنبه به مناطق مسکونی شمال استان رقه حمله بردند که بر اثر ویرانی یک ساختمان مسکونی در منطقه مشرفیه 18 نفر کشته و شمار زیادی نیز مجروح شدند که حال بسیاری از آنها وخیم اعلام شده است.

ائتلاف امریکایی تاکنون بارها شهروندان غیرنظامی و نظامی سوری را در مناطق مختلف بمباران کرده است. شهریور ماه گذشته پادگان ارتش سوریه در دیرالزور در حالی هدف حمله‌های هوایی قرار گرفت که از سوی تروریست‌های داعشی محاصره شده بود و 80 نفر در این حمله جان باختند.

در همین حال ائتلاف بین‌المللی ضد داعش به رهبری امریکا از کشته شدن 50 هزار داعشی ازآغازعملیات ائتلاف در سوریه وعراق خبر داد. با این حال امریکا مکرراً هشدار داده که داعش بسرعت می‌تواند نیروهایش را جایگزین و تجدید قوا کند.

داعش از سال ۲۰۱۴ که مناطق وسیعی از عراق و سوریه را اشغال کرد متحمل شکست‌های زیادی شده و علاوه بر ائتلاف تحت رهبری امریکا (بخصوص جنگنده‌های امریکایی و انگلیسی) اکنون هدف حمله نیروهای روسیه، ترکیه، عراق، سوریه و کرد است. این گروه هم‌اکنون در شهرهای موصل عراق و رقه سوریه حضور دارد.

http://www.iran-newspaper.com/newspaper/page/6378/20/161847/0

ش.د9502741

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات