تاریخ انتشار : ۰۸ آبان ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۰  ، 
کد خبر : ۲۹۶۱۶۹

ارتش سوريه در حلب

(روزنامه جوان – 1395/07/08 – شماره 4922 – صفحه 15)

با تنگ‌تر شدن حلقه محاصره مناطق تحت كنترل گروه‌هاي تروريستي به رهبري القاعده در شرق حلب، منابع خبري گزارش دادند كشورهاي حامي مخالفان موشك‌هاي جديدي را به دست شورشيان رسانده‌اند تا بدين طريق بتوانند مانع شكست كامل آنها شوند. اين در حالي است كه نيروهاي سوري وارد بخش‌هايي از حلب شده‌اند.

خبرگزاري رويترز، چهارشنبه به نقل از معارضان سوري اعلام كرد كه تروريست‌ها در حلب به موشك‌هاي گراد دست يافته‌اند. «فارس البيوش» كه رويترز او را از فرماندهان شورشيان معرفي كرده، گفته است كشورهاي خارجي موشك‌هاي سطح به سطح گراد در اختيار آنان قرار داده‌اند؛ موشك‌هايي كه تا كنون مانند آن را در اختيار نداشته‌اند. براساس گزارش رويترز، برد اين موشك‌ها به 22 الي 40 كيلومتر مي‌رسد. خبر ارسال موشك‌هاي جديدي به شرق حلب پس از آن منتشر مي‌شود كه نيروهاي مقاومت با پشتيباني هوايي روسيه موفق شده‌اند مناطق جديدي را به كنترل خود در آورند. حلب كه قبل از آغاز بحران سوريه به پايتخت اقتصادي اين كشور معروف بود اهميت زيادي در جنگ پنج ساله سوريه دارد و به همين دليل نيز به مادر جنگ‌ها معروف است. نيروهاي دولتي و متحدان در طول يك سال گذشته توانسته‌اند مناطق تحت كنترل شورشيان را تحت محاصره قرار دهند. حلب پس از شكست توافق اخير مسكو و واشنگتن شاهد پيشروي‌هاي قابل توجه نيروهاي مقاومت بوده است.

تازه‌ترين گزارش‌هاي رسانه‌هاي سوري روز چهارشنبه نشان مي‌دهد كه ارتش سوريه و متحدانش از چهار محور پيشروي به سمت مناطق تحت كنترل تروريست‌ها را آغاز كرده‌اند و توانسته‌اند وارد بخش قديمي شهر حلب شوند. به نظر مي‌رسد انتشار خبر دستيابي شورشيان به موشك‌هاي گراد تلاشي براي جلوگيري از پيشروي نيروهاي مقاومت است. در گزارش رويترز آمده، «اين موشك‌ها كه از سوي حاميان خارجي گروه‌هاي معارض به آنها تحويل داده شده، براي مقابله با ارتش سوريه در حلب به كار گرفته مي‌شود.» همزمان با شكسته شدن خطوط دفاعي گروه‌هاي مسلح در حلب، تلاش‌هاي رسانه‌اي و ديپلماتيك غربي براي نجات اين گروه افزايش يافته است. پيشتر رويترز گزارش داده بود كه بعضي كشورهاي حامي شورشيان مي‌خواهند موشك‌هاي ضدهوايي دوش پرتاب براي گروه‌هاي مسلح در حلب ارسال كنند.

در همين حال، وزير خارجه فرانسه اعلام كرده كه كشورش به‌زودي قطعنامه‌اي پيشنهادي را براي برقراري آتش بس در شهر حلب سوريه به شوراي امنيت سازمان ملل مي‌فرستد. ژان مارك آيرو، وزير خارجه فرانسه روز چهارشنبه گفت حكومت بشار اسد با حمايت ايران و روسيه جنگ تمام عياري را عليه ساكنان حلب آغاز كرده است. او گفت كشورهايي كه با اين قطعنامه پيشنهادي مخالفت كنند، مي‌توانند به مشاركت در جنايت جنگي متهم شوند. اين اتهامات فرانسه و ژست انسان دوستانه پاريس در حالي است كه اين كشور در طول يك سال گذشته كوچك‌ترين اعتراضي به كشتار مردم در يمن نكرده است. از سوي ديگر دولت فرانسه هيچ اشاره‌اي نكرده است كه اين مناطقي كه تحت عمليات قرار دارند توسط القاعده اشغال شده‌اند يعني همان گروهي كه در ليست سازمان‌هاي تروريستي سازمان ملل و حتي امريكا قرار دارد. در همين حال مقامات كشورمان با به چالش كشيدن نقش فرانسه در جنگ‌هاي منطقه به مقامات پاريس گفتند اظهارات مقامات فرانسوي «غير واقع بينانه و دور از انتظار است. ‏» بهرام قاسمي، سخنگوي وزارت امور خارجه گفت: «همگان آگاهند فرانسه خود يكي از كشورهايي است كه با اتخاذ سياست‌هاي اشتباه موجب بروز بحران فعلي و پيچيده ‏تر شدن اوضاع نگران‌كننده و وخيم فعلي در سوريه شده است.»

راهبرد جديد دولت در حلب

ارتش سوريه محله‌هاي شرقي حلب را به چندين مربع جداگانه تقسيم كرده‌ تا خروج امن غيرنظاميان و افراد مسلحي كه مايل به تسليم شدن هستند، راحت‌تر شود. بر اساس گفته يك منبع ميداني به فارس، بخشي از افراد مسلح در الفرافره ( كه جديداً به كنترل مقاومت در آمده) به دليل تمايلي كه براي حل و فصل وضعيتشان و بازگشت به زندگي طبيعي نشان دادند به نيروهاي ارتش سوريه براي پيشروي در اين منطقه كمك كردند. وي افزود: افراد مسلح مي‌توانند با استفاده از عفو عمومي و تسليم در برابر ارتش در حلب از گذرگاه‌هاي امن ايجاد شده در داخل اين مناطق استفاده كنند چون شمار افراد مسلحي كه از اهالي همين منطقه شرق حلب هستند اندك نيست، اينها عقايد افراطي تكفيري‌ها را ندارند بلكه فريب آنها را خورده و به گروه‌هايشان پيوستند.

روسيه جزئيات توافق را منتشر كرد

وزارت خارجه روسيه بخش‌هايي از متن‌هاي سه توافق امضاشده ميان روسيه و امريكا را درباره سوريه منتشر كرده و از واشنگتن خواست با انتشار آنچه بين مسكو و امريكا درباره هدف قرار دادن تروريست‌ها توافق شده، موافقت كند. از زمان ورود روس‌ها به جنگ سوريه، امريكايي‌ها مسكو را متهم مي‌كنند كه به دنبال هدف قراردادن داعش نيست و گروه‌هاي «ميانه رو» را هدف قرار مي‌دهد. روس‌ها در مقابل خواستار مذاكره شده‌اند و از واشنگتن خواستند آنچه را كه گروه‌هاي ميانه‌رو مي‌خواند از گروه‌هاي تروريستي جدا كند. امريكايي‌ها تاكنون به اين درخواست روس‌ها عمل نكرده‌اند هر چند بعضي ناظران معتقدند حتي اگر امريكايي‌ها بخواهند آنها قادر نيستند گروه‌هاي ميانه رو را ازگروه‌هاي ترويستي جدا كنند.

در بيانيه وزارت خارجه روسيه آمده است: روسيه از امريكا بارها خواست تا كل سند مربوط به توافقات دو جانبه درباره سوريه را بعد از هماهنگي دو طرف به طور تدريجي منتشر كند اما طرف امريكايي همواره به آن اعتراض كرد. مسئله قابل توجه مخالفت امريكا در زمينه تعهد علني‌اش جهت جدا كردن گروه‌هاي مخالف ميانه‌رو از جبهه النصره و همكاري با روسيه در هدف قرار دادن تروريست‌ها بود. بر اساس اين بيانيه، امريكا بايد به تعهدات خود در زمينه جدا كردن گروه‌هاي مخالف و تروريست‌ها عمل كند چرا كه گروه‌هاي مسلح زيادي هستند كه واشنگتن آنها را در صف مخالفان ميانه رو قرار داده در حالي كه آنها در كنار جبهه النصره مي‌جنگند. روسيه مي‌گويد كه فرصت دادن و چشم‌پوشي كردن از تروريست‌ها هيچ فايده‌اي نخواهد داشت.

انتقاد كوربين از عملكرد انگليس

رهبر حزب كارگر انگليس در گفت‌وگويي تلويزيوني گفت: راه‌حل ديپلماتيك براي حل بحران سوريه موثر است و بايد به اقدام جنگنده‌هاي انگليسي در سوريه پايان داده شود. به گزارش فارس، «جرمي كوربين» رهبر حزب اپوزيسيون بريتانيا گفت كه به جاي تعميق و گسترش اقدامات نظامي در سوريه، بايد به راه حل ديپلماتيك بازگشت. وي در گفت‌وگو با شبكه خبري بي‌بي‌سي گفت بايد راه حلي سياسي براي سوريه وجود داشته باشد و همه طرفين غيراز داعش را جمع كرد اما داعشي‌ها را به انزوا كشاند. كوربين با زير سوال بردن اقدام نظامي بريتانيا در سوريه پرسيد اين كمپين تا چه حد تأثير‌گذار بوده كه ادامه‌دار باشد و نتيجه اين حملات هوايي و تأثيرات سياسي آن چه بوده است.

http://javanonline.ir/fa/news/814300

ش.د9502204

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات