تاریخ انتشار : ۲۹ آذر ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۱  ، 
کد خبر : ۲۹۷۴۲۳

حلب، آخرین آزمون مسئولیت‌پذیری غرب در سوریه

(روزنامه جمهوري اسلامي – 1395/08/26 – شماره 10739 – صفحه 6)

شاید حلب آخرین فرصت برای غربی‌های حامی تروریسم و هم‌پیمانان منطقه‌ای آن‌ها باشد که بتوانند به بازسازی وجهه مخدوش شده خود و یا حتی جلوگیری از آبروریزی بیشتر در صحنه مبارزه با تروریسم باشد.

ارتش سوریه درحالی که می‌رفت به موضوع حلب پایان دهد و پرونده این بحران چند ساله این منطقه که حل و فصل شدن آن مقدمه‌ای برای پایان بحران در سراسر این کشور است را ببندد، بار دیگر تصمیم گرفت که برای نجات تعداد بیشتری از شهروندان غیرنظامی و حتی مسلحین فریب خورده، به آن‌ها فرصت بیشتری دهد.

این بار نیز چنان که گمان می‌رفت، آتش بس اعلامی توسط سوریه و روسیه یک جانبه به پیش می‌رود و تروریست‌ها در حلب نه تنها خود از این فرصت استفاده نکردند، بلکه از خروج عناصر پشیمان و فریب خورده و دیگر غیرنظامیان نیز جلوگیری کردند.

آتش بس توافقی سوریه و روسیه از روز پنجشنبه در سوریه آغاز شد و براساس این آتش بس همه حملات به مواضع تروریست‌ها در محله‌های شرقی حلب متوقف شد. این درحالی است که ارتش سوریه 15 روز پیش از آن به منظور فراهم شدن زمینه خروج امن شهروندان سوری از محله‌های شرقی حلب، از حملات خود به مواضع تروریست‌ها کاسته بود.

تروریست‌ها از همان ابتدا مخالفت خود با این آتش بس را اعلام و از خروج غیرنظامیان جلوگیری کردند، ولی دولت سوریه به خاطر مسئولیتی که درقبال شهروندان سوری و تاکیدی که برای پیوستن افراد مسلح به آشتی ملی دارد، از روز پنجشنبه این آتش بس را اجرا کرد.

تروریست‌ها از نخستین دقایقی برقراری آتش بس، گذرگاه بستان القصر را که برای خروج غیرنظامیان از محله‌های شرقی حلب در نظر گرفته شده بود را با 20 خمپاره و موشک هدف قرار دادند. تک تیراندازهای گروه تروریستی جبهه النصره و احرارالشام نیز چندین بار گذرگاه‌های اختصاص یافته برای خروج افراد مسلح نادم و غیرنظامیان را زیرآتش گرفتند.

غیرنظامیان ساکن در محله‌های شرقی حلب روز پنجشنبه اعلام کردند که تروریست‌های النصره آن‌ها را تهدید کرده‌اند درصورتی که از این محله‌ها خارج شوند، خانه‌هایشان را به آتش می‌کشند.

در طول این چند روز نیز شلیک خمپاره‌ای تروریست‌ها به این معابر ادامه یافت و حتی چند شهروند سوری که قصد خروج از طریق این گذرگاه‌ها را داشتند، کشته و زخمی شدند. در این میان غربی‌ها و حامیان منطقه‌ای تروریست‌ها نقش عمده‌ای در مقاومت آن‌ها در این چند روز داشتند.

درحالی که پیش از آن مذاکراتی از طرف گروه‌ها و کمیته‌های مختلف با گروه‌های مسلح موجود در شرق حلب برای خروج امن از این مناطق انجام شده بود و آن‌ها نیز تاحدودی با خروج و انتقال به دیگر مناطق سوریه موافقت کرده بودند، ولی با فرارسیدن روز موعود از تصمیم خود منصرف شدند.

تبلیغات رسانه‌ای عجیب و پرحجم حامیان تروریست‌ها مبنی بر ضرورت کمک رسانی به شهروندان محاصره شده در محله‌های شرقی حلب، تروریست‌ها را به پایداری بیشتر ترغیب و تشویق کرد.

همه این موارد و خبرهایی مبنی بر تماس طرف‌های خارجی و برخی از اعضای سازمان ملل با تروریست‌ها و درخواست از آن‌ها برای مقاومت بیشتر و خارج نشدن از این مناطق باعث دلگرمی عجیب تروریست‌ها شده است.

البته این موارد باعث نشد که ارتش سوریه به تلاش خود برای نجات شهروندان سوری پایان دهد و حتی مدت زمان آتش بس را نیز 24 ساعت تمدید کرد.

برخی از سوری‌ها اعتقاد دارند، غربی‌ها هنگامی که سخن از حل و فصل مسالمت آمیز و سیاسی بحران سوریه می‌زنند، خطرناکتر از زمانی هستند که به اقدام نظامی تهدید می‌کنند. زیرا تجربه نشان داده که هربار با شکست تروریست‌ها و یا در تنگنا قرارگرفتن آن‌ها، موضوع حل و فصل مسالمت آمیز و آتش بس را مطرح می‌کنند و در ورای آن به تقویت تروریست‌ها می‌پردازند و در پشت پرده، تلاش‌هایی صورت می‌گیرد که جزییات آن تا پس از انجام جنایتی بزرگ توسط تروریست‌ها برکسی آشکار نمی‌شود.

این نگرانی شهروندان سوری به اینجا ختم نمی‌شود زیرا آن‌ها اعتقاد دارند که با عادی و علنی‌تر شدن حمایت از تروریست و ورود کشورهای بیشتری به این صحنه، خطرات و دخالت‌های جدی تری، کشورشان را تهدید کند و این حمایت‌ها به یک اقدام خطرناکی منجر شود که می‌تواند هم سوریه را نابود کند و هم منطقه را به آتش بکشاند.

این بار نیز حامیان تروریست‌ها برای نجات آن‌ها، تمام تلاش تبلیغاتی و سیاسی خود را در حلب به میدان آورده‌اند به طوری که باعث دلگرمی و اطمینان خاطر عجیب تروریست‌ها شده است. به گزارش ایرنا، «حسام‌الدین آلا» سفیر سوریه در مقر اروپایی سازمان ملل در جلسه شورای حقوق بشر این سازمان گفت: برخی از کشورها با اقدامات و تبلیغات خود درباره رنج‌های شهروندان در حلب، در مسیر کمک رسانی به آن‌ها سنگ اندازی و با دلگرم کردن تروریست‌ها، آن‌ها را به ادامه گروگان گیری شهروندان سوری تشویق می‌کنند. این کشورها بدون توجه به خواست شهروندان سوری موجود در محله‌های شرقی حلب برای خروج از این مناطق، حتی سخنی از گروگان گرفته شدن آن‌ها توسط تروریست‌ها برزبان نمی‌آورند. این امیدواری و دلگرمی چنان بوده است که حتی تروریست‌های خارج از حلب که تاکنون نسبت به شکستن محاصره هم کیشان خود ناامید شده بودند نیز به تکاپو واداشت.

در این مدت خبرهایی از منابع مختلف مبنی بر تلاش تروریست‌ها برای آماده سازی و بازسازی توان نیرویی و تجهیزاتی خود با استفاده از سلاح‌ها و مهمات جدید و اهدایی کشورهای خارجی منتشر شده است. این تلاش‌ها و سوء استفاده تروریست‌ها تاجایی پیش رفته و جدی است که ستاد کل ارتش روسیه نیز اعلام کرد که با هراقدام خصمانه تروریست‌ها، آتش بس پایان می‌یابد.

براساس برخی شنیده‌ها، ارتش سوریه نیز تجهیزات نظامی گسترده‌ای را برای ناکام گذاشتن هرگونه توطئه و سوء استفاده تروریست‌ها و حامیان آن‌ها از آتش بس به سوی حلب روانه کرد.

در هر صورت تا روز سوم آتش بس انسانی و یکجانبه ارتش سوریه، فقط پنج عضو یک خانوار در زیر آتش تروریست‌ها، توانستند از محله‌های شرقی حلب خارج شوند. هرچند که این آتش بس نیز مانند موارد پیشین ممکن است به ضرر ارتش سوریه و نیروهای مقاومت منجر شود ولی تنها نتیجه آن اثبات حقانیت و حسن نیت دولت سوریه است.

با این اقدام، دروغ بودن ادعاهای حامیان غربی - عربی تروریست‌ها و کشورهایی که برای شهروندان سوری اشک تمساح می‌ریختند برهمگان ثابت شد زیرا در این مورد نیز جانب تروریست‌ها را گرفتند و نه شهروندان محاصره شده حلب را.

اکنون دیگر برغم تبلیغات همه جانبه حامیان تروریست‌ها، همگان می‌دانند که شهروندان ساکن در محله‌های شرقی شهر حلب، در محاصره تروریست‌ها هستند و از سوی آن‌ها گروگان گرفته شده‌اند. در صورتی که این روند ادامه یابد نتیجه‌ای غیر از رسوایی بیشتر حامیان تروریست‌ها درپی نخواهد داشت.

http://jomhourieslami.net/?newsid=113936

ش.د9502792

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات