تاریخ انتشار : ۲۹ آذر ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۹  ، 
کد خبر : ۲۹۷۴۲۱
محمد نهاوندیان با هدف گشایش در مناسبات بانکی ایران و اروپا با رئیس‌جمهور سوئیس دیدار کرد

سوئیس، میدان دیپلماسی بانکی ایران

پایگاه بصیرت / سیاوش رضایی
(روزنامه ايران - 1395/09/20 - شماره 6378 - صفحه 5)

در حدود 10 ماهی که از اجرای برجام و لغو تحریم‌ها علیه ایران می‌گذرد، اتفاقات مثبتی در گسترش روابط اقتصادی با کشورهای خارجی و ازسرگیری آنچه در دوران تحریم متوقف شده بود، رخ داده است. براساس گزارش‌های رسمی در دوران پسابرجام بیش از 614 رابطه کارگزاری با 230 بانک بین‌المللی برقرار شده است و میلیاردها دلار اسناد اعتباری و ال سی گشایش یافته است. اما خواسته ایران از برجام بیش از این است. هرچند بازگشت به شرایط پیش از تحریم‌ها زمانبر و دشوار است ولی توسعه همه جانبه ایران به شرایطی نیاز دارد که قبل از اعمال تحریم‌ها بخصوص در روابط بانکی و نقل و انتقال پول حاکم بود.

گرچه توافق‌هایی که در متن سند برجام آمده به امضای رسمی طرفین رسیده است، ولی تجربه تلخ بانک‌های خارجی از میلیاردها دلار جریمه‌ای که به دلیل نقض تحریم به امریکا پرداخت کرده‌اند، بانک‌های تراز اول دنیا را برای ازسرگیری روابط با ایران مردد کرده است. درهمین زمینه ایران برای تغییر این شرایط دیپلماسی تازه‌ای را دردستور کار خود قرار داده و با مذاکرات رودررو درحال اقناع و اطمینان بخشی به دولت‌ها و بانکداران خارجی است، دیپلماسی که طی ماه‌های اخیر فعال‌تر شده است و با رفت و آمدهای متعدد شکل جدیدی به خود گرفته است. اکنون منافع ایران و اروپا به هم گره خورده است و اظهارنظرهای تندروانه رئیس جمهوری منتخب امریکا این به هم تنیدگی را محکم‌تر کرده است، چه آنکه مسئول سیاست خارجی اروپا در برابر سخنان دونالد ترامپ رئیس جمهوری منتخب امریکا درخصوص برجام موضع‌گیری جدی و شفافی کرد.

دردیپلماسی تازه‌ای که ایران در دستور کار خود قرارداده است، برقراری و رفع موانع موجود برسر راه روابط بانکی در اولویت قرار دارد و درماه‌های اخیر مقامات بلندپایه ایرانی چندین سفر به کشورهای خارجی انجام داده‌اند که نتایج ملموسی نیز به همراه داشته است. سفرها و مذاکراتی که نه تنها اروپا بلکه آسیا و امریکا را نیز در برمی‌گیرد.

دیدار نهاوندیان با بانکداران سوئیس

یکی از سفرهای مهم بانکی مقامات ایرانی به حضور محمد نهاوندیان رئیس دفتر رئیس جمهوری به سوئیس مربوط می‌شود که درروزهای اخیر رقم خورد. این سفر از آنجا اهمیت زیادی دارد که کشور سوئیس به‌عنوان هاب بانکداری جهانی درکنار مزایایی که برای ایران دارد می‌تواند دروازه‌ای به سوی بانکداری جهانی باشد. سوئیس با داشتن معتبر‌ترین بانک‌های جهانی به‌عنوان مرکز ذخیره اموال جهانیان محسوب می‌شود. این کشور با ذخیره بیش از 35 درصد از دارایی‌های جهان (چیزی در حدود 3 تریلیون فرانک) عملاً قطب سرمایه جهانی است و کیست که نداند راه همکاری میان بانک‌ها از ژنو می‌گذرد.

این سفر که مقدمات آن در دیدار رؤسای جمهوری ایران و سوئیس در مقر سازمان ملل فراهم شد، به پیشنهاد رئیس جمهوری سوئیس و به منظور عملیاتی کردن توسعه روابط بانکی و پولی دو کشور انجام شد.

علاوه بر گفت گوی نهاوندیان با رئیس جمهوری سوئیس،رئیس اتحادیه بانکداران سوئیس نیز به‌عنوان بزرگترین تشکل بانکی این کشور به دیدار وی رفت. درجریان این سفر، رئیس اتحادیه بانکداران سوئیس و برخی از اعضای هیأت مدیره این اتحادیه با حضور در محل اقامت محمد نهاوندیان با وی دیدار و گفت‌وگو کردند.

محمد نهاوندیان رئیس دفتر رئیس جمهوری دراین دیدار از بانک‌های سوئیسی خواست برنامه‌های خود را برای توسعه روابط بانکی با ایران با سرعت بیشتری دنبال کنند. وی در این دیدار، اقتصاد ایران را «رو به رشد و نویدبخش» توصیف و اظهار کرد: علاقه‌مندی زیادی از سوی کشورهای جهان برای گسترش همکاری‌های تجاری و سرمایه‌گذاری در ایران وجود دارد. به همین جهت بانک‌های ایرانی مدت‌ها قبل از توافق برجام برنامه‌های جامعی را برای همکاری‌های بانکی تدوین کرده بودند و به محض انجام توافق، تلاش کرده‌اند با فراهم‌آوردن شرایط و الزامات، زمینه گسترش روابط بانکی و پولی با سایر کشورها را مهیا کنند؛ لذا با توجه به ثبات اقتصادی پدیدآمده و چشم‌انداز پایدار و روشن اقتصاد ایران، همکاری با ایران می‌تواند فرصتی طلایی محسوب شود.

رئیس دفتر رئیس‌جمهوری افزود: باتوجه به اقبال و تمایل شرکت‌ها و بنگاه‌های بزرگ اقتصادی جهان برای توسعه روابط و تعامل اقتصادی با ایران و سرمایه‌گذاری در این کشور، بانک‌های سوئیسی می‌توانند در حوزه تأمین مالی و پشتیبانی‌های بانکی، نقش مؤثر و بیشتری را ایفا کنند.

نهاوندیان با اشاره به حضور مسئولان بانک مرکزی ایران و برخی مدیران عامل بانک‌های کشور در این جلسه، آمادگی ایران را برای برداشتن گام‌های عملی در همکاری‌های بانکی و پولی اعلام کرد.

هربرت جی شایت - رئیس اتحادیه بانکداران سوئیس - نیز ضمن ابراز خرسندی از دیدارش با رئیس دفتر رئیس جمهوری ایران، پیشرفت‌های اقتصادی صورت ‌گرفته در ایران پس از برجام را مورد اشاره قرار داد و تأکید کرد: بانک‌های سوئیسی آماده گسترش همکاری‌های بانکی و پولی در چارچوب برجام هستند.

وی افزود: همکاری با بانک‌های ایرانی برای ما از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. از این نظر مایلم به نمایندگی از بانکداران سوئیس علاقه‌مندی خود را برای توسعه همکاری‌های مالی و بانکی با بانک‌های ایران اعلام کنم.

گسترش همکاری‌های بانکی و اقتصادی

رئیس دفتر رئیس جمهوری اسلامی ایران و «یوهان اشنایدر آمان» رئیس جمهوری سوئیس در مورد راهکارهای گسترش همکاری‌های بانکی و اقتصادی میان دو کشور دیدار و گفت‌و‌گو کردند.

«یوهان اشنایدر آمان» رئیس جمهوری سوئیس در این دیدار تأکید کرد: دولت سوئیس علاقه‌مند به توسعه همکاری‌ها و گسترش روابط اقتصادی با ایران است و از این نظر از تعاملات اقتصادی در حوزه‌های متنوع بویژه در حوزه بانکی استقبال می‌کند. باتوجه به همین علاقه‌مندی‌ها، برخی بانک‌های سوئیسی فعالیت خود را با بانک‌های ایرانی بیشتر کرده‌اند و امیدوارم با مذاکراتی که درخلال این سفر با بانکداران سوئیسی انجام می‌گیرد، تعاملات و همکاری‌های مالی و بانکی دو کشور سرعت و گسترش بیشتری یابد. رئیس کنفدراسیون سوئیس اظهارداشت: هیچ مشکل سیاسی را بر سر راه گسترش روابط اقتصادی بین ایران و سوئیس نمی‌بینم و از این نظر معتقدم که ایران و سوئیس باید زمینه‌های متنوعی را در روابط خود پیش‌بینی کنند.

دعوت از بزرگترین سازمان تجاری جهان

سوئد مقصد دیگری بود که نهاوندیان پس از سوئیس به آن سفر کرد. دراین سفر رئیس دفتر رئیس جمهوری در صبحانه کاری با اعضای اتاق‌های بازرگانی سوئد از شرکت‌های سوئدی خواست برنامه‌های خود را برای توسعه روابط بانکی با ایران با سرعت بیشتری دنبال کنند.

اتاق بازرگانی بین‌المللی سوئد بزرگترین سازمان تجاری در جهان با شبکه‌ای متشکل از 6.5 میلیون عضو در بیش از 130کشور جهان است.

رایزنی‌های بانکی وزارت اقتصاد

همزمان با سفر رئیس دفتر رئیس جمهوری به برخی از کشورهای اروپایی علی طیب نیا، وزیر امور اقتصادی و دارایی نیز با همین دستور کار به جمهوری چک سفر کرده است تا همکاری‌های بانکی بین دو کشور را تسهیل کند. البته این تنها سفر وزیر اقتصاد نیست و در ماه‌های اخیر سفرهای متعددی با هدف گسترش روابط بانکی با سایر کشورها انجام داده است.

دراین سفر وزیر امور اقتصادی و دارایی کشورمان که برای شرکت در نخستین اجلاس کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و چک به پراگ سفر کرده است با رئیس بانک ملی جمهوری چک (بانک مرکزی چک) دیدار و بر لزوم تقویت روابط کارگزاری بانکی دو کشور تأکید کرد.

علی طیب نیا با اشاره به علاقه‌مندی مقامات چک برای گسترش روابط دوجانبه گفت: برای تسهیل همکاری‌های اقتصادی باید روابط کارگزاری ایران و چک تقویت شود و ما علاقه مندیم و اعلام آمادگی خود را برای ایجاد این همکاری ها بین بانک‌های دو کشور اعلام می‌کنیم. در ادامه این دیدار «ژیری روسنوک» رئیس بانک ملی چک با بیان اینکه بانک ملی چک هیچ محدودیتی برای همکاری بانکی با ایران قائل نیست برحمایت این بانک از فعالیت بانک‌ها و شرکت‌های تجاری برای همکاری با ایران تأکید کرد.در این دیدار دو طرف برای انتقال و تبادل تجربیات در زمینه بانکداری اعلام آمادگی کردند.

http://www.iran-newspaper.com/newspaper/page/6378/5/161886/0

ش.د9502740

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات