صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۳ دی ۱۳۹۴ - ۰۸:۴۸  ، 
کد خبر : ۲۸۵۹۹۵

تابلوی سیاسی 23 دیماه شماره 307

تابلوی سیاسی 23 دیماه شماره 307 -word

تابلوی سیاسی 23 دیماه شماره 307

خبرگزاری فارس/سپاه پاسداران ١٠ نظامی آمریکایی را در خلیج فارس بازداشت کرد
 سپاه پاسداران ١٠ نظامی متجاوز آمریکایی را که با دو فروند قایق به صورت غیر مجاز وارد آب‌های ایران در خلیج فارس شده بودند بازداشت کرد.بنا بر اطلاعات رسیده به خبرنگار فارس، هرکدام از قایق‌های آمریکایی مجهز به 3 مسلسل کالیبر 50 (یکی در جلوی شناور و دو تا در طرفین) است.این دو شناور که به صورت غیرقانونی وارد آب‌های ایران در حوالی جزیره فارسی شده بودند، حدود ٢ کیلومتر در آب‌های کشورمان گشت زنی کردند که این اطلاعات برروی دستگاه جی پی اس آنها نیز ثبت بوده و هم اکنون در اختیار سپاه پاسداران است.از 10 نظامی دستگیرشده، 9 نفر مرد و یک نفر زن بوده‌اند. آن‌ها در شناورهای خود سلاح‌های نیمه سنگین همراه داشتند.تماس‌های مکرر مقامات آمریکایی با تهران برای آزادی زندانیان ادامه دارد. در پی انتشار این خبر، روابط عمومی نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز در بیانیه‌ای، از توقیف دو فروند شناوری رزمی آمریکایی و دستگیری سرنشینان آن توسط واحدهای شناوری رزمی این نیرو در خلیج فارس خبر داد.روابط عمومی نیروی دریایی سپاه اعلام کرد: در ساعت 16:30 دو شنبه مورخ 22/7/94 دو فروند شناور رزمی امریکایی حامل ده تفنگدار مسلح که وارد آب های سرزمینی جمهوری اسلامی ایران در حوالی جزیره فارسی شده بودند، توسط واحدهای شناوری رزمی منطقه دوم نیروی دریایی سپاه توقیف و به جزیره فارسی منتقل شدند .بنابراعلام روابط عمومی نیروی دریایی سپاه در هنگام توقیف این شناورها ، ناوگروه هواپیما بر "ترومن" امریکا در جنوب شرقی جزیره فارسی و در آب های بین المللی نزدیک محل توقیف شناور حضور داشته است .همچنین نیروی دریایی سپاه اعلام کرده است در زمان توقیف شناورهای رزمی امریکایی ، ناوگروه هواپیمابر "شارل دوگل "فرانسه نیز در شمال شرقی جزیره فارسی در آب های بین المللی در حال گشت زنی بوده است . روابط عمومی نیروی دریایی سپاه یادآور شده است : سرنشینان شناورهای امریکایی شامل 9 مرد و یک زن با برخورد اسلامی رزمندگان منطقه دوم دریایی سپاه در سلامت کامل در محل مناسبی مستقر شده‌اند.  

خبرگزاری میزان/ رفتار ایرانیها محترمانه است
جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفید، بازداشت ده نظامی آمریکایی در خلیج فارس، را اقدامی «تحریک‌آمیز» خواند. وی که با شبکه خبری سی‌ان‌ان گفت‌وگو می‌کرد گفت به دلیل همین اقدامات «تحریک‌آمیز» است که باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا توافق هسته‌ای با ایران را در اولویت خود قرار داده است. ارنست گفت کاخ سفید اطمینان حاصل کرده که به زودی به قایق‌های آمریکایی اجازه داده خواهد شد سفرشان را ادامه بدهندسپاه پاسداران ١٠ نفر نظامی آمریکایی را که با دو فروند قایق به صورت غیر مجاز وارد آب‌های ایران در خلیج فارس شده بودند بازداشت کرد.از ایرانی‌ها اطمینان خاطر گرفته‌ایم که ملوان‌های ما سالم هستند و با آنها به نحو مودبانه‌ای که مورد انتظار است، رفتار می‌شود.    

روزنامه وطن امروز/لشکر 200 هزار نفری ضد تروریسم
در حالی که حکام تازه به دوران رسیده سعودی در حال صدور فرمان آماده‌باش ائتلاف نحیف خود علیه جمهوری اسلامی ایران هستند، ایران بدون سر و صدا جریان مقاومت اسلامی را از پاکستان تا یمن تجهیز کرده است به گونه‌ای که اکنون براساس اظهارات فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، جریان مقاومت در پاکستان، افغانستان، عراق، سوریه و یمن حدود 200 هزار جوان مسلح آماده در اختیار دارد. فرمانده کل سپاه گفت: نتیجه مثبت تحولات منطقه، آماده شدن نزدیک به 200هزار نیروی مسلح جوان در کشورهای سوریه، عراق، افغانستان، پاکستان و یمن بوده است.فرمانده کل سپاه تصریح کرد: نسل جوان امروز انقلاب، نسلی آگاه، مومن، انقلابی و بصیر و پا به کار انقلاب و از نظر فراوانی تعداد و درصد بیشتر از دوران ابتدایی جنگ است. بخواهیم مقایسه کنیم نسبت جمعیت گروه‌هایی که در جبهه‌ها حاضر شدند را با نیروهایی که امروز در گردان‌های مختلف بسیج آماده هستند و سازماندهی شده‌اند، این تعداد و این نسبت امروز از نظر کمیت هم بیشتر است وخودسازی یک نیروی جوان انقلابی امروز این است که عزمش را راسخ کند برای توانمند کردن خود برای ایفای نقش در انقلاب اسلامی.

روزنامه جوان/  رادارهاي تحريم امريكا روي فركانس موشكي ايران
 در حالي كه ظاهراً به روز اجراي تعهد غرب مبني بر لغو تحريم‌هاي هسته‏اي ايران نزديك مي‏شويم، فركانس صحبت‌ها درباره ‏وضع تحريم‌هايي جديد به بهانه برنامه موشكي ايران در واشنگتن بالا رفته است. از سويي سخنگوي وزارت خارجه امريكا از ‏تحت بررسي بودن چنين تحريم‌هايي خبر مي‏دهد و از طرف ديگر با بالارفتن سر وصداي نمايندگان كنگره از طرف هر دو حزب ‏براي كشيدن ماشه دور جديدي از تحريم‌ها، كاخ سفيد به نمايندگان كنگره هشدار داده است طرح محدود كردن اختيارات ‏تحريم‌هاي رياست جمهوري در لغو تحريم‌ها را وتو خواهد كرد.«جان كربي» سخنگوي وزارت خارجه امريكا در نشست خبري خود با اشاره به روند اجراي برجام از سوي ايران اذعان كرد كه ‏ايران گام‌هاي زيادي براي رسيدن به روز اجرا برداشته ولي در عين حال تأكيد كرد كه «تخفيف» تحريم‌ها تنها پس از تأييد ‏برداشته شدن همه گام‌هاي لازم توسط آژانس بين‌المللي انرژي اتمي، واقع خواهد شد.وي در خصوص خبر جدا شدن قلب رآكتور اراك گفت: هنوز اين مورد از سوي ‏آژانس بين المللي انرژي ‏اتمي تأييد نشده ولي همانگونه كه گفته بوديم، بايد روي رآكتور اراك سيمان ريخته شود. سخنگوي وزارت خارجه امريكا ‏ درباره تحريم‌هاي موشكي جديد ايران كه فعلاً متوقف شده گفت: «اين ‏مورد ‏هنوز تحت بررسي‌هاي فني است ولي تأكيد مي‌كنم كه هيچ ارتباطي ميان روند اجراي توافق هسته‌اي و پاسخگو دانستن ‏ايران به ‏خاطر برنامه موشكي‌اش وجود ندارد.»‏

خبرگزاری تسنیم/  تندروها گرداننده شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبانند
 دبیرکل حزب مردمی اصلاحات با طرح این موضوع که با شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان ائتلاف نخواهیم کرد، گفت: شورای سیاست‌گذاری اصلاحات را باید شورای سیاست‌گذاری حزب مشارکت نامگذاری کنیم، چرا که برخی افراد تندرو گرداننده این شورا هستند و احزاب نقشی در تصمیم‌گیری ندارند و در عمل تعدادی افراد خاص که سابقه فعالیت حزبی ندارند در حال برنامه‌ریزی هستند. حجت الاسلام فومنی با بیان اینکه سر لیست ما در انتخابات مجلس محسن هاشمی و در انتخابات خبرگان رهبری آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی خواهد بود، تصریح کرد: با احزاب و گروه‌های دیگر ائتلاف نخواهیم کرد و به صورت مستقل در سراسر کشور نامزدهای مورد نظرمان را معرفی خواهیم کرد. 

الف/  ملاک شورای نگهبان در تأیید اجتهاد فقط قانون است
 رئیس مجلس خبرگان رهبری با اشاره به سنت حوزه مبنی بر صدور اجازه اجتهاد از سوی مراجع تقلید در گذشته بیان کرد: اعتبار اجازه اجتهاد در حدی است که نوشته است و این نوشته برای عموم مردم نیست.وی بیان کرد: در قانون آمده است که احراز شرایط انتخاب شوندگان به عهده فقهای شورای نگهبان است و در خصوص درجه اجتهاد تاکید شده است که این اجازه مربوط به فقهای شورای نگبهان است.آیت‌الله یزدی گفت: در مسئله اثبات علمیت و اجتهاد اظهار نظرهای در گوشه و کنار و در رسانه‌ها مطرح می‌شود؛ صریحا عرض کنم که این سخنان اعتبار قانونی ندارد و نمی‌توان به آن اتکا کرد و از مسائلی است که اختصاص به فقهای شورای نگهبان دارد. مثلا در مورد فردی اعضای جامعه مدرسین، روحانیت مبارز و... هم تایید کنند که فرد مجتهد است اعتبار قانونی ندارد و آنچه که اعتبار قانونی دارد تشخیص فقهای شورای نگهبان است. البته تشخیص شورای نگهبان اینگونه نیست که در بن بست باشد و نسبت به برگزاری امتحان اقدام شد و بر اساس امتحان تکلیف افراد معین می‌شود و وقتی که نتیجه امتحان در جلسه شورای نگهبان بررسی و تایید شد که فرد حداقل اجتهاد را دارد آن اجتهاد از نظر قانونی اعتبار دارد. 

خبرگزاری ایسنا/ انتخابات به صورت الکترونیکی در کل کشور برگزار نمی‌شود
سخنگوی کمیسیون شوراها گفت که حذف مواد مربوط به برگزاری انتخابات به صورت الکترونیکی به معنای منتفی شدن این موضوع نیست و انتخابات همچون دوره قبل به صورت الکترونیکی در برخی از استان‌ها برگزار می‌شود. وی با بیان اینکه انتخابات همچون دوره قبل به دو صورت الکترونیکی و تعرفه برگزار می‌شود گفت:‌ دولت طبق ماده واحده قانونی ملزم به برگزاری انتخابات الکترونیکی است که طبیعتا در این دوره انتخابات به همان شیوه برگزار می‌کنند. ما می‌خواستیم انجام این روال به صورت قانونمند باشد تا اگر اتفاقی افتاد بتوانند به قانون مستند کنند که این مواد به دلیل وجود ابهامات حذف شد.

روزنامه کیهان/ شهر استراتژیک سلما آزاد شد
در ادامه پیروزی‌های مکرر نیروهای دولتی سوریه، دیروز نیز پیروزی شیرینی در این کشور رقم خورد؛‌ دیروز ارتفاعات و شهر استراتژیک «سلما» در استان شمالی «لاذقیه» در عملیات مشترک ارتش، نیروهای مردمی و رزمندگان حزب‌الله لبنان آزاد شدند و تروریست‌ها برای حفظ جان خود، به منطقه اشغالی «جسر الشغور» فرار کردند. نیروهای ارتش و حزب‌الله نیز به سمت این منطقه روانه شده‌اند. اهمیت جسرالشغور به حدی است که آن را کلید آزادسازی شهر «ادلب» ذکر می‌کنند.در ارتباط با جایگاه و اهمیت شهر «سلما»، تنها ذکر این نکته کفایت می‌کند که گفته می‌شود یکی از دلایل اصلی ورود روسیه به جنگ سوریه در مهر گذشته، اشغال این شهر و ادلب به دست تروریست‌ها بوده است. سلما که در شمال استان لاذقیه واقع شده است، از مهمترین پایگاه‌های گروه تروریستی «جیش‌الفتح» محسوب می‌شده است. ارتش سوریه در استان«حلب» نیز عملیاتی را برای آزادسازی «خان العسل» آغاز کرده است. از استان «دیرالزور» نیز خبر رسیده، جنگنده‌های سوری 20 تانکر دیگر سوخت داعش را منهدم کردند.در «غوطه شرقی» هم شهرک «البلالیه» از کنترل عناصر تروریستی خارج شد. «سرگئي روسکوی» رئيس اداره عملیات ستاد کل نیروهای مسلح روسیه گفت: «ارتش سوریه با پشتیبانی جنگنده‌های روسیه، در ماه دسامبر (آذر)، 135 شهرک و در ماه جاری (ژانویه) نیز 19 شهرک را از کنترل تروریست‌ها خارج کرده‌اند. وی افزود، پیروزی‌های بزرگ نیروهای مذکور در استان‌های «حلب»، «لاذقیه»، «حماه» و «رقه» رقم خورده است.

روزنامه جام جم/   تروریسم در قلب توریستی ترکیه
 آن‌طور که منابع خبری گزارش داده‌اند، گروه تروریستی داعش عامل حمله روز گذشته در منطقه گردشگری استانبول بوده است.به گزارش خبرنگار وال‌استریت ژورنال از ترکیه، این گروه تروریستی مسئولیت این حمله را به‌عهده گرفته است. گفته می‌شود حساب‌های توئیتری وابسته به تروریست‌های داعش این موضوع را اعلام کرده‌اند. این در حالی است که احمد داود اوغلو، نخست وزیر ترکیه عصر روز گذشته اعلام کرد عامل انفجار دیروز یکی از نیروهای داعش بوده است.از سوی دیگر، در حالی که رئیس‌جمهور ترکیه روز گذشته چند ساعت پس از این حادثه عامل آن را فردی سوری معرفی کرد، روزنامه حریت در گزارشی سخنان رجب طیب اردوغان را رد کرد.بنا به گزارش این روزنامه، عامل انفجار روز گذشته با ده کشته و 15 زخمی، فردی سعودی‌تبار به نام نبیل فضلی است. همزمان با این انفجار ، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه در جمع سفرای این کشور به حملات خود علیه روسیه و ایران ادامه داد و ادعا کرد که تهران، منطقه را به سوی درگیری مذهبی و طایفه‌ای سوق داده است. وی مدعی شد: ایران از تحولات سوریه، عراق و یمن برای افزایش نفوذش در منطقه سوء‌استفاده می‌کند. 

روزنامه رسالت/استفاده عربستان از سلاح هاي آلماني در سرکوب شيعيان
 تزريق و صادرات سلاح هاي آلماني به عربستان سعودي و استفاده از اين سلاح ها در سرکوب مردم بي دفاع اين کشور و ديگر کشورهاي منطقه همچنان ادامه دارد. بر اين اساس عربستان از سلاح‌هاي آلماني براي سرکوب تظاهرات دسامبر 2014 در منطقه شيعه نشين العواميه استفاده کرده است. اشپيگل در گزارشي تصاويري منتشر کرده که نشان مي‌دهد عربستان براي سرکوب تظاهرات اعتراضي در شهر عواميه در سال 2014 از توليدات کارخانه راين‌متال دوسلدورف استفاده کرده است.اين شهر زادگاه شيخ نمر باقر النمر شهيد بزرگوار و مظلوم اهل عربستان است. در اين تصاوير نارنجک‌هاي غير مرگبار کورکننده و صوتي، توليدات کارخانه راين‌متال ديده مي‌شود. علاوه براين، مي‌توان يک نارنجک ساچمه‌اي استفاده‌نشده کاليبر 40 ميلي‌متر را نيز در تصاوير ديد. واحدهاي ضد شورش وزارت کشور عربستان سعودي در سال 2014 به تظاهراتي که در اعتراض به صدور حکم اعدام براي مخالفان حکومت بر پا شده بود حمله کردند.

 خبرگزاری نسیم/حکم اعدام دو نفر متهم به جاسوسی برای ایران در کویت
دادگاه جنایی کویت دو تن از اعضای گروهک «عبدلی» را به اعدام محکوم کرد.شبکه «اسکای نیوز» و وبگاه «24» امارات اعلام کردند یکی از کسانی که به اعدام محکوم شده دارای تابعیت ایران است.دادگاه کویت دو فرد مذکور را به جاسوسی برای ایران و حزب‌الله متهم کرد و مدعی شد آنها از ایران سلاح وارد کرده‌اند و قصد انجام عملیات را داشته‌اند.همچنین دادگاه جنایی کویت یکی دیگر از اعضای این گروهک را به حبس ابد محکوم کرد.  

روزنامه ایران/ رنو:آماده ورود به بازار ایران هستیم
رئیس شرکت خودروسازی رنو- نیسان با بیان اینکه ایران یک بازار بسیار نوید بخش است گفت: این شرکت آماده توسعه فعالیت های خود در ایران پس از لغو تحریم‌ها علیه این کشور است.به گزارش خبرگزاری فرانسه، کارلوس گوسن، رئیس شرکت خودروسازی رنو- نیسان گفت، اما در زمینه اجرا «بسیار محتاطانه» عمل خواهد کرد.گوسن که در حاشیه نمایشگاه خودرو دیترویت سخن می‌گفت تأکید کرد: «ایران یک بازار بسیار نویدبخش است.» وی افزود: «سالانه بیش از یک میلیون خودرو (در ایران) تولید می‌شود. این رقم پتانسیل رسیدن به 5/1 یا 2 میلیون دارد.»شرکت خودروسازی رنو-نیسان، شرکت خودروسازی ژاپنی-فرانسوی است، که از مشارکت استراتژیک دو شرکت خودروسازی رنو و نیسان در سال 1999 تأسیس شد و هم‌اکنون از هر 10 خودرو تولید شده در جهان، یک خودرو به این شرکت تعلق دارد. 

سایت خبری تابناک/ عیادت هاشمی از پسرش در حضور مامور ویژه
 رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام برای اطلاع از روند درمانی فرزندش روز گذشته به بیمارستان رفت و در حضور ماموران ویژه زندان با او ملاقات کرد. سید وحید ابوالمعالی در گفت‌وگو با «خبرآنلاین» با اشاره به عمل جراحی امروز مهدی هاشمی، گفت: بیماری موکلم برای خانواده او نگران‌کننده است و آنها در انتظار جواب آزمایش پاتولوژی او هستند. وی از حضور اعضای خانواده هاشمی در بیمارستان نیکان خبر داد و گفت: در تمامی این دیدارها ماموران زندان نیز حضور دارند و یکی از ماموران ویژه زندان اصلا اتاق را ترک نمی‌کند. حتی آیت‌الله هاشمی که دیروز نگران بیماری فرزندش بود و برای ملاقات آمد، با حضور همین مامور ویژه با او گفت‌وگو کرد. 

روزنامه خراسان/ سقوط تند قیمت نفت
پیش بینی‌ها را به زیر 20دلار کشاند قیمت نفت با شروع سال جدید میلادی با شیبی تندتر از قبل سقوط کرد. طی دو هفته گذشته قیمت نفت برنت از 37 دلار به حدود 31 دلار رسید.  سقوط بورس چین و افزایش ارزش دلار آمریکا علت این سقوط ذکر می شود. در این شرایط روز گذشته بانک مورگان استنلی آمریکا پیش بینی خود از قیمت نفت در سال 2016 را به 20 دلار، بانک انگلیسی بارکلیز به 37 دلار و موسسه ماکوئیر به 44 دلار کاهش دادند. در همین حال رئیس کردیت بانک سوئیس اعلام کرد: اقتصاد چین مانند گلوله برفی در حال ذوب شدن است،‌قیمت نفت امسال به بشکه‌ای 16 دلار می‌رسد.

روزنامه اعتماد/ تمامي حقوق‌هاي دولتي ١٢ درصد افزايش مي‌يابد
سخنگوی دولت گفت كه سال آينده، سال وداع كارمندان دولت و بازنشستگان با حقوق زير يك ميليون و پانصد هزار تومان است و تمامي دستگاه‌هاي دولتي مجاز خواهند بود فوق‌العاده حقوق كاركنان خود را تا ٥٠ درصد حقوق ثابت افزايش دهند. و از افزايش كلي ١٢ درصدي حقوق تمامي كاركنان و بازنشستگان دولت خبر داد كه براساس وعده‌هاي جديد سخنگوي دولت، اين رقم براي آنها كه زير یک و نیم میلیون دریافتی دارند، ٢٠ درصد خواهد بود و كارمندان برخي دستگاه‌ها نيز تا ٢٥ درصد افزايش حقوق خواهند داشت. نوبخت بازگو نكرده كه اين افزايش‌ها چه ميزان فشار بودجه‌اي بر دولت وارد مي‌سازد اما اگر در نظر بگيريم كه به گفته‌ او تنها در قشر بازنشستگان دولتي «يك ميليون» تن زير مرز حقوق دولتي ٩٥ قرار دارند، آن‌وقت روشن مي‌شود كه دولت بايد براي ترميم حقوق‌ها بر مبناي اين وعده‌ها بودجه هنگفتي را ماهانه به حساب كارمندان و بازنشستگان واريز كند. 

روزنامه مردم سالاری/ فروش40 تن مازاد توليد آب سنگين از طريق واسطه به آمريکا
معاون سازمان انرژي اتمي‌‌از فروش حدود 40 تن مازاد توليد آب سنگين به واسطه کشور سوم به آمريکايي‌ها خبر داد و گفت: جمهوري اسلامي‌ايران به طور رسمي‌در کنسرسيوم توليدکنندگان مواد استراتژيک هسته‌اي عضو مي‌شود که اين موضوع دستاوردي ملي و يک پيروزي است. علي‌اصغر زارعان افزود: 6 تن از آب سنگين صادراتي ايران در مراکز اتمي‌و بقيه در مراکز تحقيقاتي آمريکا استفاده مي‌شود.وي اضافه کرد: با توجه به راهبرد اين سازمان مبني بر تجاري‌سازي در حوزه توليدات و نتايج کيفيت سنجي که اخيرا در آزمايشگاه بين‌المللي ساوانا در آمريکا بر روي آب سنگين ايران صورت گرفت خلوص آن 99/75 درصد تاييد شد. معاون سازمان انرژي اتمي گفت: اين موضوع نشان دهنده استاندارد سازي و کيفيتي است که در ايران درباره صنعت هسته‌اي شکل گرفته است.
نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات