تاریخ انتشار : ۰۲ دی ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۷  ، 
کد خبر : ۲۹۷۵۹۰

گزارش اشپیگل از نسل‌کشی فراموش شده در میانمار

یک نشریه آلمانی با استناد به تحقیقات صورت گرفته در دانشگاه هاروارد شرایط مسلمانان میانمار را بسیار وخیم توصیف کرد و نوشت که نوعی نسل‌کشی در این کشور جریان دارد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، نشریه آلمانی «اشپیگل» در گزارشی با عنوان «روهینگیا در میانمار و نسل‌کشی فراموش شده» نوشت که خشونت‌های نظامیان میانماری نگران‌کننده است و سال‌هاست که نوعی نسل‌کشی پنهان علیه اقلیت مسلمانان در این منطقه رخ می‌دهد.

در این گزارش آمده است که اقلیت مسلمانان روهینگیا در میانمار به شیوه‌ای خشونت‌بار سرکوب می‌شوند. تنها در هفته‌های گذشته دست‌کم ۸۶ تن از آنان هدف گلوله نظامیان این کشور قرار  گرفتند.

ضمن اینکه سربازان زنان را مورد آزار قرار داده‌اند و تمامی دهکده‌ها را به آتش کشیدند. سازمان عفو بین‌الملل روز دوشنبه ارتش میانمار را به اقدامات سازمان‌ یافته علیه گروه‌های قومیتی متهم کرد. هنوز هم این احتمال وجود دارد که همچنان اقلیت روهینگیا سال‌ها با تهدید گرسنگی و عفونت و مشکلات بهداشتی مواجه باشند.

این موارد در آخرین گزارش دانشکده پزشکی هاروارد واقع در بوستون آمده است. مبنای اطلاعات به دست آمده مطالبی است که سازمان‌های امدادی گوناگون و ناظران آمریکا و اروپا تهیه کرده‌اند. کارشناسان، دولت میانمار را به نسل کشی و یا پاکسازی قومی متهم کرده‌اند.

همچنین در این کشور از چندین نسل گذشته تا کنون به مسلمانان حق شهروندی داده نمی‌شود چرا که بودائیان معتقدند که این افراد مهاجرانی هستند که به صورت غیرقانونی از بنگلادش به میانمار آمده‌اند

بسیاری از این افراد در کمپ‌هایی نزدیک مرز اقامت دارند و از اکتبر گذشته شرایط آن‌ها بار دیگر وخیم شده است. منابعی به نقل از مسلمانان اعلام کردند که در حمله اخیر،‌ ۹ پلیس کشته شدند و در پی این درگیری، بار دیگر اقدامات خشونت‌بار نظامیان علیه روهینگیا آغاز شد.

به تمامی موارد یاد شده باید این مورد را هم اضافه کرد که هیچکدام از سازمان‌های امدادی به روهینگیا کمک نمی‌‌کنند و به عبارتی دولت این منطقه را محاصره کرده است. به همین دلیل شمار زیادی از مردم این منطقه با محدودیت‌های شدید از جمله محرومیت‌های پزشکی مواجهند، اما همانطور که اشاره شد به دلیل محدودیت‌های شدیدی که دولت اعمال می‌کند، کمک‌‌رسانی به آن‌ها ممکن نیست.

همچنین آمار مرگ و میر کودکان در منطقه تحت سکونت روهینگیا، ۵ برابر بیشتر از بقیه نقاط میانمار است. بنابر تحقیق دانشگاه هاروارد، در طول ۵ سال، ۲۲۴ کودک در هر هزار کودک جان باخته‌اند که تقریبا یک نفر از هر ۴ کودک را شامل می‌شود.

سازمان حمایت از کودکان سازمان ملل یونیسف برای هیچ کشور دیگری چنین آمار بالایی از مرگ کودکان منتشر نکرده است. از هر ۴ کودک روهینگا یکی با سوء تغذیه شدید مواجه است.

سازمان بهداشت جهانی هم با اعلام اینکه تمامی ساکنان منطقه در معرض خطر هستند و خواستار اعزام مواد غذایی برای آنها شده است. سهم کودکان هم بیشتر است به ویژه که ۴۰ درصد آن‌ها هم از بیماری اسهال‌ رنج می‌برند. اما درصد کودکانی که مسلمان نیستند، فقط ۱۰ درصد است.

 از دیگر مسایلی که روهینگیاها با آن‌ها مواجهند می‌توان به نداشتن مجوز تردد آزادانه در کشور اشاره کرد. زنان آن‌ها هم هنگام بارداری از هیچ امکانات درمانی برخوردار نیستند به طوری که  در هر ۱۰۰ هزار زایمان، ۳۸۰ زن جان خود را از دست می‌دهند. بنابر قوانین میانمار،‌روهینگیاها نمی‌توانند بیش از ۲ فرزند داشته باشند.

وخامت وضعیت روهینگیا در میانمار باعث شده تا مقامات دیگر کشورها هم با مقامات میانمار دیدار کنند. «رتنو مارسودی» وزیر خارجه اندونزی در دیدار با «آنگ سانگ سوچی» رئیس اتحادیه ملی دموکراسی میانمار گفت که سوچی وعده داده که به سازمان‌های امدادی اجازه داده شود تا به محل اقامت روهینگیا بروند. وی در عین حال گفت که سوچی تاریخ مشخصی را برای این اقدام اعلام نکرده است.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات