تاریخ انتشار : ۲۴ آذر ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۲  ، 
کد خبر : ۲۹۷۲۸۹

دولت میانمار مسئول مستقیم آتش‌زدن منازل مسلمانان روهینگیاها

دیده‌بان حقوق بشر از دولت میانمار خواست تا هرچه سریع‌تر امکان دسترسی سازمان‌های بشردوستانه و ناظران حقوق بشر را برای بازدید از منطقۀ مائونگدا در ایالت راخین فراهم آورند.

به گزارش گروه بین‌الملل بصیرت به نقل از خبرگزاری تسنیم، سازمان دیده‌بان حقوق بشر مسئولیت سوزانده شدن خانه‌های مسلمانان روهینگیا در روستاهای ایالت راخین را مستقیماً متوجه دولت میانمار دانست.

به گزارش پرس‌تی‌وی، از 18 مهر 95 در پی حملات نیروهای دولتی میانمار دست‌کم یک هزار و 500 ساختمان متعلق به اقلیت روهینگیا در ایالت راخین تخریب شده است. در پی تخریب منازل مسلمانان روهینگیا عدۀ زیادی از خانه و کاشانۀ خود آواره شده‌اند.

دیده‌بان حقوق بشر همچنین از مقام‌های دولتی و نظامی میانمار خواست تا هرچه سریع‌تر امکان دسترسی سازمان‌های بشردوستانه و رسانه‌ها و ناظران حقوق بشر را برای  بازدید از منطقۀ مائونگدا در ایالت راخین فراهم آورند.

دیده‌بان حقوق بشر افزود دولت میانمار ضمن تکذیب استفاده از سلاح گرم علیه روهینگیاها، شبه‌نظامیان را به آتش زدن روستاهای متعلق به این اقلیت متهم کرده است.

براد آدامز، مسئول بخش آسیایی دیده‌بان حقوق بشر گفت: «نتایج بررسی‌ها ادعاهای مقام‌های دولتی و نظامی میانمار را مبنی بر اینکه شبه‌نظامیان روهینگیا خود روستاهایشان را آتش زده‌اند، رد می‌کند».

وی افزود: «تصاویر ماهواره‌ای و گفت‌وگو با شاهدان عینی به‌صراحت تأیید می‌کنند که ارتش میانمار این خانه‌ها را آتش زده‌ است».

دولت میانمار در 26 آبان 95 با برگزاری کنفرانسی مطبوعاتی و به نمایش گذاشتن تصاویری که با یک فروند بالگرد ارتش از فراز ایالت راخین گرفته شده بود، گزارش دیده‌بان حقوق بشر درباره تخریب منازل روستائیان را رد کرده بود.

دیده‌بان حقوق بشر تصریح کرده است دولت میانمار باید بنا به درخواست سازمان ملل و دیگر نهادها، فوراً امکان دسترسی نهادهای بشردوستانه به تمامی بخش‌های ایالت راخین را فراهم کند.

این گزارش دیده‌بان حقوق بشر در حالی منتشر می‌شود که تعدادی از کشورهای غربی نیز روز جمعه خواستار افزایش دسترسی برای ارسال کمک‌های بشردوستانه به ایالت راخین در شمال کشور میانمار شدند.

پس از انتشار گزارش‌های متعدد از تهاجم بی‌رحمانۀ ارتش میانمار علیه مسلمانان منطقۀ راخین، سازمان ملل متحد از آنگ سان سو چی، رهبر حزب حاکم میانمار و برندۀ جایزۀ صلح نوبل، دعوت کرد از مناطق مسلمان‌نشین روهینگیا در ایالت راخین بازدید کند و به شهروندان اطمینان خاطر دهد که از آنان محافظت خواهد شد.

از آغاز عملیات نظامی نیروهای دولتی میانمار در این ناحیه تاکنون دست‌کم 86 نفر در این ایالت کشته شدند و 22 هزار نفر دیگر به بنگلادش گریخته‌اند.

دولت میانمار از اعطای حق کامل شهروندی به مسلمانان که بیش از 1.3 میلیون نفر از جمعیت این کشور را تشکیل می‌دهند، خودداری می‌کند. مسلمانان روهینگیایی از سال 1982 و در پی تصویب قانونی جدید از حق تابعیت میانمار محروم هستند.

در سال‌های اخیر، شمار زیادی از مسلمانان روهینگیا به‌علت حملات بودائیان افراطی به‌ویژه در ایالت راخین کشته و یا آواره شده‌اند.

در پی خشونت علیه مسلمانان روهینگیایی، پناه‌جویان بی‌شماری از میانمار به کشورهای همسایه ازجمله تایلند، مالزی و اندونزی هجوم برده‌اند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات