تاریخ انتشار : ۰۶ دی ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۷  ، 
کد خبر : ۲۹۷۷۱۷
شکاف میان عربستان و مصر عمیق‌تر می‌شود

احتمال نزدیکی قاهره به تهران، دمشق و صنعا

(روزنامه آفتاب يزد – 1395/09/30 – شماره 4784 – صفحه 12)

به رغم آنکه مقامات مصر و عربستان سعی می کنند در مواضع علنی خود تشدید تنش در روابط دو کشور را تکذیب کنند اما وخامت این روابط به حدی رسیده که رسانه‌های عربی نیز به صراحت به آن اشاره می کنند.روزنامه رای الیوم چاپ لندن در سرمقاله دیروز - روز دوشنبه - نوشت: عربستان با پشت سر گذاشتن خطوط قرمز به اختلافات خود با مصر دامن می زند و در نتیجه افزایش اختلافات میان این دو کشور شکاف میان آنها نیز عمق بیشتری یافته است.این روزنامه افزود: روابط مصر و عربستان وارد مرحله خطرناکی از کشمکش و ضربه‌های کمرشکن شده است و در یک تحول کیفی از مرحله حملات شدید رسانه ای متقابل به مرحله ائتلاف‌های منطقه ای و سیاسی با رقبای منطقه ای پا گذاشته است.

اتیوپی عامل تشدید تنش

به گزارش ایرنا، رای الیوم افزود: ما در اینجا از نزدیکی روزافزون عربستان و اتیوپی به یکدیگر سخن می گوییم که مصر و دولت متبوع آن با حساسیت بسیار به آن می نگرد، زیرا قاهره چنین رابطه ای را یک تهدید برای خود می داند که باعث تقویت رویکردهای اتیوپی می شود و امنیت آبی مصر به ویژه سهمیه اش را از آب رود نیل در معرض تهدید قرار می دهد.در همین راستا یک هیات بلندپایه اتیوپیایی یک ماه پیش به ریاست هیلی مریام دیسالین نخست وزیر از ریاض دیدن کرد و به گرمی مورد استقبال قرار گرفت و ملک سلمان بن عبدالعزیز پادشاه عربستان به طور ویژه از آن استقبال کرد و شاهزاده محمد بن سلمان جانشین ولیعهد سعودی در دیدار با این هیات زمینه‌های همکاری‌های دفاعی و اقتصادی را مورد بحث و بررسی قرار داد.

از سوی دیگر احمد الخطیب یکی از برجسته ترین مشاوران پادشاه عربستان چندی پیش وارد آدیس آبابا شد و با رئیس جمهور اتیوپی دیدار کرد و افقهای همکاری اقتصادی میان کشورش و اتیوپی و تمایل سرمایه گذاران سعودی جهت افزایش سرمایه گذاری خود در این کشور را مورد بررسی قرار داد.عبدالرحمان بن عبدالمحسن الفضلی وزیر کشاورزی عربستان یک هفته پیش، چند روز پس از سفر الخطیب از پایتخت اتیوپی دیدن کرد و پیشنهادهایی در خصوص همکاری سرمایه گذاری در زمینه‌های کشاورزی با خود به همراه داشت.

رای الیوم ادامه داد: این حرکت سیاسی و سرمایه گذاری عربستان در حالی انجام می گیرد که روابط مصر با عربستان به دلیل نزدیک شدن قاهره به سوریه و رابطه مصر و اتیوپی به دلیل نگرانی دولت مصر از تاثیر منفی سد النهضه بر سهمیه آب این کشور دچار تنش شده است.مصری‌ها چه دولت و چه ملت از این گشایش سیاسی و اقتصادی عربستان بر اتیوپی نگران و چه بسا خشمگین شده اند. اتیوپی رقیب اصلی مصر است که خواستار اصلاح معاهده توزیع آب نیل است . بر اساس چنین معاهده ای بیشترین سهم از آب این رود یعنی سالانه تقریبا 55.5 میلیارد مترمکعب از آن مصر است. سد النهضه یکی از مجموعه سدهای ساخته شده بر روی ورودی‌های اصلی رود نیل است که بیش از 80 درصد از آب رود نیل را تامین می کنند و باقیمانده آب نیل توسط دریاچه ویکتوریا اوگاندا تامین می شود . علاوه بر آن منابع کم اهمیت تر دیگری نیز در میان است.

پاسخ منفی سلمان به میانجیگری امارات

رای الیوم ادامه داد: شاه سعودی به میانجیگری امارات جهت اصلاح روابط میان کشورش و مصر پاسخ مثبت نداد و دو ساعت پس از پرواز عبدالفتاح السیسی از ابوظبی وارد این شهر شد. این اقدام وی نشان داد که او خواهان صلح با رئیس جمهور مصر و یا همکاری با کشورش نیست و بدین ترتیب همه توافق‌های به عمل آمده از جمله ساخت پل مواصلاتی میان دو کشور بر فراز خلیج عقبه و بازگشت دو جزیره تیران و صنافیر به قلمرو عربستان و برپایی منطقه آزاد تجاری در منطقه سینای مصر طی سفر تاریخی ملک سلمان به مصر در بهار گذشته راکد ماند.

انتظار کشمکش‌های بیشتر

رای الیوم تاکید کرد که در سایه اختلافات رو به وخامت میان این دو همپیمان راهبردی ما باید در انتظار کشمکش‌های بیشتر و چه بسا تبادل ضربه‌های سیاسی و رسانه ای ظرف چند روز آینده میان قاهره و ریاض باشیم .این روزنامه فرامنطقه ای همچنین پیش بینی کرد که قاهره به بازی عربستان در زمین مصر و آفریقا به عنوان اهرم فشار علیه خود واکنش نشان داده و چه بسا این واکنش خود را به شکل سفر مقامات مصر به دمشق و تهران و صنعا نشان خواهد داد که در این میان صنعا خطرناک ترین زمین برای عربستان به شمار می آید.رای الیوم ادامه داد: وخامت روابط میان مصر و عربستان سرعت گرفته و از مرحله حملات معمول رسانه ای فراتر رفته است. ما ظرف چند هفته و یا ماه آینده شاهد درگیری سیاسی و دیپلماسی و رسانه ای میان دو کشور خواهیم بود زیرا اخم عربستان به درگیری با مصر و دولت و رئیس جمهور آن سوق یافته است و تمامی خطوط قرمز موجود در نقشه روابط میان دو کشور را پشت سر گذاشته است.

http://aftabeyazd.ir/?newsid=59190

ش.د9502904

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات