تاریخ انتشار : ۰۸ دی ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۰  ، 
کد خبر : ۲۹۷۸۰۸
رئيس پليس فتا: بانك‌ها با قماربازها در ارائه درگاه همكاري مي‌كنند

همکاري بانک‌ها با قماربازها

پایگاه بصیرت / زهرا چیذری
(روزنامه جوان - 1395/09/17 - شماره 4972 - صفحه 3)

قمارخانه‌هاي آنلاين چالشي است که همچنان از ميان جوانان ايراني قرباني مي‌گيرد. اين در حالي است که رئيس پليس فتا از انهدام يک باند قماربازي آنلاين که ۲۳ ميليارد تومان کلاهبرداري و قماربازي داشت، خبر مي‌دهد. بنا به تأکيد سردار هاديانفر تاکنون 3 هزار و 323 کانال در حوزه قماربازي شناسايي شده‌اند. در داخل و خارج ۲۴۸ پرونده قضايي تشکيل و ۱۸۴ نفر دستگير شده‌اند و پول‌ها بلوکه شده است. با وجود اين اما همچنان سايت‌ها و کانال‌هاي قماربازي فعالند؛ چراکه بنا به تعبير رئيس پليس فتا بانک‌ها هم با قماربازها همکاري مي‌کنند و به آنها درگاه مي‌دهند و ارائه درگاه‌هاي بانکي نظام‌مند نيست.

رهاشدگي فضاي مجازي و انفعال مسئولان در ساماندهي اين فضا موجب شده تا هر روز با آسيب‌هاي تازه‌اي در اين فضا مواجه شويم؛ قمارخانه‌هاي آنلاين و باخت هزاران ميلياردي جوانان در اين قمارخانه‌ها موضوعي است که کمتر از يک ماه پيش براي نخستين بار در روزنامه «جوان» رسانه‌اي شد و با تماس و تشکر پليس امنيت کشور همراه بود. با وجود اين، اما همچنان اقدامات شوراي عالي فضاي مجازي در اين حوزه چندان ملموس نيست و همين مسئله موجب شده تا پرونده‌هاي مجرمانه در فضاي مجازي رشد قابل تأملي را تجربه کند.

کلاهبرداري بي‌دردسر

هنگامي که کاربر عضو سايت‌هاي قمار مي‌شود با دريافت رمز عبور و کد ويژه با ساير کاربران آنلاين، بازي را شروع مي‌کند. البته بايد گفت که هويت هيچ‌کدام از اين افراد مشخص نيست. کاربران و اعضاي اين سايت‌ها براي ورود به بازي‌هاي قمار با وارد کردن شماره کارت و رمز دوم اينترنتي‌شان مبلغي را تعيين مي‌کنند و واريز و پرداخت پول بازيکنان، هنگام برد و باخت‌شان به صورت خودکار در حساب‌هاي بانکي انجام مي‌شود. از سوي ديگر ممکن است به واسطه اين بازي‌هاي قمار از حساب بانکي افراد کلاهبرداري شود، زيرا مسئولان اين دسته از سايت‌ها به راحتي به حساب اينترنتي بانکي اعضا دسترسي دارند. اين راهکار ساده و بي‌دردسر کلاهبرداري هم موجب شده تا هر روز سايت‌هاي تازه‌اي در حوزه قمار آنلاين سر و کله‌شان در فضاي مجازي پيدا شود.

آقاي الف.ب يکي از قربانيان اين سايت‌ها مي‌گويد: «در هر دستي که بازيکنان بازي مي‌کنند، ٢ درصد از کل پولي که شرط‌بندي مي‌شود به حساب صاحب سايت مي‌رود. مثلاً در يک دست که 30 ميليون تومان پول وسط باشد، 600 هزار تومان به حساب صاحب سايت مي‌رود. اين در حالي است که هر دست بازي شايد کمتر از يک دقيقه طول بکشد و اين فقط مربوط به يک ميز است. بعضي از سايت‌ها بالاي 30، 40 ميز فعال دارند.»

۶۶ درصد جرائم در تلگرام اتفاق مي‌افتد

سردار هاديانفر، رئيس پليس فتا در اين‌باره مي‌گويد: از ۱۵۲پيام‌رسان در دنيا ۵۲ پيام‌رسان در کشور فعال است که براساس آخرين مصوبه کارگروه مصاديق مجرمانه بايد ۳۰ مورد از اين پيام‌رسان‌ها مسدود شوند. امروز در شبکه‌هاي اجتماعي فعال در موبايل، پايه ۶۶ درصد جرائم در تلگرام اتفاق مي‌افتد، ۲۰ درصد هم در اينستاگرام و در واتس‌اپ کمتر از 2 درصد جرائم داريم.

وي برخلاف نگاه دولت و شوراي عالي فضاي مجازي معتقد است بايد سرور دسترسي در اختيار ما باشد در حالي که سرور تلگرام و واتس‌اپ و اينستاگرام در اختيار ما نيست و تمايلي به دسترسي دادن به ايران ندارند.

هاديانفر تأکيد مي‌کند: در شوراي عالي فضاي مجازي به آنها فرصت داده‌ايم که اميدواريم تا سال آينده از ظرفيت‌هاي بومي خودمان استفاده کنيم.

وي با اشاره به انهدام يک باند قماربازي آنلاين که ۲۳ ميليارد تومان کلاهبرداري و قماربازي داشت از شناسايي ۳ هزار و ۳۲۳ کانال در حوزه قماربازي خبر مي‌دهد و مي‌افزايد: در داخل و خارج ۲۴۸ پرونده قضايي تشکيل شده است و ۱۸۴ نفر دستگير شده‌اند و پول‌ها بلوکه شده است.

هاديان‌فر تأکيد مي‌کند: رسانه بايد با پليس فتا بيشتر همکاري کند. بايد بررسي شود که بانک‌ها چرا به قماربازها درگاه مي‌دهند. نامه زده‌ايم که درگاه‌هاي اينترنتي نظام‌مند شود.

ساماندهي 20 ميليون سيمکارت از ۱۶۰ ميليون

وي درباره مصوبه جديد دولت براي کانال‌هاي بيش از ۵ هزار نفر نيز مي‌گويد: وزارت ارشاد بايد کانال هايي که بيش از ۵ هزار عضو دارد را ساماندهي کند و شايد در ۱۰ روز آينده سايتي که وزارت ارشاد براي ساماندهي تأسيس کرده فعال شود.

به گفته رئيس پليس فتا، دريافت مجوز کانال‌هاي بيش از ۵ هزار عضو مصوبه دولت نيست. وزارت ارشاد بايد کانال‌هايي را که بيش از ۵ هزار عضو دارد، ساماندهي کند و شايد در ۱۰ روز آينده سايتي که وزارت ارشاد براي ساماندهي تأسيس کرده فعال شود. در اين راستا ادمين هر کانال بايد خودش را معرفي کند که احصاي هويت شود.

وي درباره وضعيت سيمکارت‌هاي فعال و آشفته‌بازار به‌وجود آمده در اين حوزه هم اين‌گونه توضيح مي‌دهد: در کشور بيش از ۱۶۰ ميليون سيمکارت داريم ۳۰ ميليون يا تشابه اسمي دارند يا مجهول‌الهويه است، ۲۰ ميليون سيمکارت ساماندهي شده و ۱۰ ميليون سيمکارت در حال بررسي است. واگذاري تعداد زيادي سيمکارت از طرف اپراتورها به يک نفر و فعال‌سازي آنها تخلف است و بايد با آن برخورد شود.

احتمال همکاري کارمندان بانک خصوصي با هکر 800 مشتري

بنا به تأکيد هاديانفر در ادامه مصوبه شوراي عالي، وزارت ارشاد ضوابطي را براي فعاليت کانال‌ها ايجاد کند. در اين مصوبه مقرر شده پليس فتا با نگرش جرائم اقتصادي و اجتماعي در اين زمينه ورود کند.

وي مي‌افزايد: طرح‌هاي پليس فتا در سراسر کشور انجام مي‌شود و ضمانت اجرايي اين طرح بايد تضمين شود. افرادي که درآمد زيادي کسب مي‌کنند، حتماً بايد ثبت‌نام کنند. طبيعي است براساس ضوابطي که وزارت ارشاد تدوين کرده ما بايد با افرادي که ثبت‌نام نمي‌کنند، برخورد کنيم.

به گفته وي کانال‌ها و تلگرام در رصد پليس فتاست و با همکاري‌ای که با تلگرام و سرورهاي آن داريم فعاليت کانال‌هاي مجرم فيلتر مي‌شود. رئيس پليس فتا مي‌افزايد: امسال ۶۰ درصد جرائم فضاي مجازي به برداشت‌هاي غيرمجاز برمي‌گردد و بيش از ۸۶ درصد از اين پرونده‌ها به نتيجه رسيده است. آخرين پرونده در تهران بوده که هکر اطلاعات بانکي ۸۰۰ مشتري بانک را هک کرده بود. بانک خصوصي بود و فعلاً در حال بررسي هستيم که آيا کارمندان بانک با آنها همکاري داشتند يا نه؟

http://javanonline.ir/fa/news/826022

ش.د9502959

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات