صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۱ دی ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۱  ، 
کد خبر : ۲۹۷۸۵۷

نشریه اخبار و تحلیل‌ها شنبه 11 دی

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) دشمن با حیله‌گری و استفاده از انواع روش‌ها از جمله حرف زدن، لبخند زدن و تشر زدن، می‌خواهد صاحبخانه را خلع سلاح کند و به خانه وارد شود.(95/10/7)
نشریه اخبار و تحلیل‌ها Word
نشریه اخبار و تحلیل‌ها PDF
▼ حرف روز
آتش‌بسی متفاوت

آتش‌بس جدید در سوریه را که با حضور و پادرمیانی جمهوری اسلامی ایران، روسیه و ترکیه اجرایی شد، باید نقطه‌ عطفی در تحولات سوریه دانست. این آتش‌بس از چند جنبه با موارد قبلی تفاوت دارد؛ از جمله: حمایت گسترده منطقه‌ای و بین‌المللی، شرایط میدانی متفاوت در سوریه که با آزادسازی حلب دست برتر ارتش سوریه بیش از پیش نمایان شد و گستردگی و دربرگیرندگی بخش اعظم خاک سوریه و گروه‌های تروریستی فعال در این کشور. اما در زمینه این آتش‌بس توجه به چند نکته ضروری است:
1ـ حمایت کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای و سازمان‌هایی، مانند شورای همکاری خلیج فارس که تا پیش از این به هر نحو ممکن از تروریست‌ها حمایت می‌کردند نه نشان‌دهنده تغییر سیاست آنها،‌ بلکه بیانگر استیصال و روبه‌رو شدن آنها با شرایطی ناخواسته است.
2ـ ایران و روسیه که از ابتدای بحران سوریه تاکنون از حامیان رژیم قانونی سوریه بوده‌اند، با تلاش برای حل مسئله سوریه از طریق سیاسی درصدد تکمیل، تقویت و تثبیت دستاوردهای میدانی خود هستند. گفتنی است، سیاست این دو قدرت در سوریه، پیشبرد همزمان فرایندهای میدانی و سیاسی، با اولویت اوضاع میدانی است.
3ـ حضور نداشتن آمریکا در آتش‌بس سوریه از یک‌سو و نقش پررنگ جمهوری اسلامی ایران و روسیه و همچنین حضور ترکیه در کنار این دو، که تاکنون از حامیان سرنگونی بشار اسد بوده است، از سوی دیگر نویدبخش انزوای حامیان تروریسم و تکاپوی جدی تهران و مسکو برای حاکم کردن ترتیبات سیاسی و امنیتی مطلوب خود در منطقه است و این امیدواری وجود دارد که با تقویت همکاری‌های این دو در مبارزه با تروریسم در دیگر کشورهای منطقه، به ویژه عراق، احتمال تحقق چشم‌انداز مذکور بیشتر تقویت شود. موفقیت این آتش‌بس در روزهای آتی می‌تواند مهر تأییدی بر این موضوع باشد؛ زیرا توافق‌های قبلی که با پادرمیانی آمریکا صورت می‌پذیرفت، بلافاصله نقض می‌شد.
4ـ پیشروی‌های میدانی و موفقیت‌های سیاسی سوریه نقطه آغازی بر توقف تروریسم در سوریه و منطقه باشد.

▼ گزارش روز
بغض آقای رئیس‌جمهور!

«شنیده بودیم بعضی‌ها از فقر کارتن‌خواب می‌شوند یا زیر پل‌ها می‌خوابند؛ اما قبرخواب را کمتر شنیده بودیم. دیروز یک هنرمند در نامه‌ای نوشته بود که بغض در گلویم و شرمساری در سیمایم ایجاد شد. چه کسی می‌تواند در جامعه بزرگی، مثل ایران ببیند عده‌ای از همنوعانش آسیب اجتماعی دیده‌اند و به خاطر بی‌پناهی به قبر پناه برده‌اند. قبلاً زنده به گور می‌گفتند، اما الآن طرف برای اینکه سرما را تحمل کند، خودش را در گور می‌کند.» این عبارات متعلق به رئیس دولت یازدهم است؛ دولتی که حالا در ماه‌های پایانی خود به اقرار صریح حسن روحانی از زندگی تعدادی از هموطنان‌مان در گورستانی در حاشیه تهران از طریق نامه هنرمندی مطلع می‌شود! البته بماند که آن کارگردان سینما که امروز دست به قلم شده و از شرم خود در مواجهه با تصاویری از گورخوابان سخن می‌گوید، کسب‌وکارش ارائه تصویری سیاه از ایران در جشنواره‌های خارجی است.
آقای رئیس‌جمهور، افکار عمومی چطور می‌تواند باور کند که رئیس دولت یازدهم از مواجهه با این پدیده و اطلاع با واسطه از آن ناراحت است و قصد دارد شرایط را تغییر دهد، در حالی که دولت شما تمام همّ و غم و انرژی خود را برای رسیدگی به مطالبات طبقه سرمایه‌دار و قشرهای شمال شهری معطوف کرده است؟! چطور می‌توان از دولت یازدهم پذیرفت که به دنبال تغییر شرایط دهک‌های پایین و ریشه‌کن کردن فقر در جامعه است!
آقای رئیس‌جمهور، باورپذیر نیست دولتی که مهم‌ترین دستاورد خود را خرید هواپیماهای لوکسی می‌داند که طبق برآوردهای اولیه تنها کمتر از پنج درصد توانایی استفاده از آن را دارند! و وزیر بهداشت آن حقوق‌های نجومی را حق مدیران می‌داند و سخنگویش امثال صفدر حسینی را ذخیره نظام می‌‌خواند که باید از آنها تقدیر کرد! رئیس هیئت وزیران آن چنین سخن بگوید.
جناب آقای رئیس‌جمهور باور بفرمایید مردم نمی‌توانند تعلل شما را در برخورد با مدیران نجومی‌بگیر ببینند و باور کنند که به فکر قشرهای ضعیف جامعه هستید. فرافکنی و انداختن تقصیر به گردن دیگران هم سودی ندارد!

▼ خبر ویژه
زنده به مصلحت!

آیت‌الله طباطبایی‌نژاد، امام جمعه اصفهان با بیان اینکه برخی می‌گویند چرا سران فتنه را محاکمه نمی‌کنند، گفت: در مقام قاضی دیوان عالی کشور می‌گویم اگر سران فتنه محاکمه شوند، بدون شک حکم آنها اعدام است. اینکه نصیحت را گوش نکردند، دشمن را به دستیابی به کشور و انقلاب ما امیدوار کردند، این همه آدم کشته شدند و جنایات بسیار، دلیل بر مفسد فی‌الارض بودن سران فتنه است. محارب کسی است که شمشیر بکشد و مردم را بترساند که حکم این شخص اعدام است. به راستی کاری که اینها انجام دادند در تاریخ نمونه ندارد. آیت‌الله طباطبایی‌نژاد ادامه داد: رهبری و بزرگان و مراجع می‌توانند یک تخفیفی به برخی اشخاص بدهند و از روی مصالحی، اعدام چنین اشخاصی را عقب بیندازند و این ترحمی است که شامل سران فتنه شده است. پیامبر اکرم(ص) اسیر را بنا بر مصالحی و از روی ترحم نمی‌کشت؛ این زنده ماندن سران فتنه هم از روی مصالحی است، این گونه نیست که مملکت دست افراد خاصی باشد و انقلاب اسلامی و مردم ما به حول و قوه الهی به راه خود با اقتدار ادامه خواهند داد.

▼ اخبار
1- وال‌استریت‌ژورنال: دولت روحانی 10 میلیارد دلار پول نقد و طلا گرفته است

روزنامه آمریکایی «وال‌استریت‌ژورنال» با استناد به اظهارات مقامات فعلی و گذشته این کشور مدعی شده است، حدود 10 میلیارد دلار از عایدی‌های ایران پس از رفع تحریم‌ها از زمان عقد توافق موقت ژنو بین تهران و گروه 1+5 در سال 2014 به صورت پول نقد و طلا و از طریق کشورهای ثالث در خاورمیانه و اروپا به ایران به دولت ایران داده شده است. به نوشته این روزنامه، وجوه آزاد شده به بانک‌هایی در عمان و امارات متحده عربی و گاهی به برخی مؤسسات مالی در سوئیس و ترکیه انتقال داده شد. مقام‌های مورد استناد رسانه آمریکایی ادعا می‌کنند این پول در مرحله بعد به ارز و شمش طلا تبدیل شد. تنها محدودیتی که کاخ سفید در این مرحله بر مبادلات مذکور اعمال کرد، این بود که نباید وجوه نقد به صورت دلار باشند. این نشریه مدعی است، پول‌های کمتر از 20 میلیون دلار همواره از طریق بانک‌های کوچک ایرانی تحریم نشده یا مؤسسات مالی که انتقال‌های مالی، نظیر حواله‌های خانوادگی را انجام می‌دهند، به ایران انتقال داده شده‌اند.

2- پیش‌نویس لایحه تغییر نظام در پارلمان ترکیه
پارلمان ترکیه مباحثه بر پیش‌نویس لایحه تغییر نظام این کشور از پارلمانی به ریاستی را از ژانویه 2017 در صحن علنی پارلمان ترکیه آغاز خواهد کرد تا در صورت موافقت، دستور برگزاری همه‌پرسی صادر شود. پس از این رأی پارلمان، دولت ترکیه یک همه‌پرسی به منظور تغییر قانون اساسی و نظام این کشور از پارلمانی به ریاستی برگزار خواهد کرد که در صورت رأی آوردن، به «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور این کشور اختیارات بیشتری اعطا خواهد کرد. گفتنی است، دولت اردوغان و حزب «عدالت و توسعه» به رهبری «بینالی ایلدیریم» نخست‌وزیر ترکیه، با به دست آوردن حمایت احزاب مخالف، از جمله «جمهوریخواه خلق» و «جنبش ملی‌گرا» توانستند پیش‌نویس تغییر نظام این کشور را به پارلمان ارائه کنند.

3- سانسور وحشت!
برنامه سینمایی «هفت» در حالی این هفته با موضوع سینمای پلیسی و اکشن با حضور فخیم‌زاده پخش شد که وی با اشاره به موضوع «سانسور وحشت»، گفت: در ایران چیزی داریم به اسم «سانسور وحشت»، بدین معنی که وقتی کار به دستگاه‌های دولتی می‌افتد، کارگردان از ترس، از پیش با خود می‌گوید برای جلوگیری از سانسور احتمالی بهتر است به سراغ فلان مسئله نروم؛ از این رو ممکن است حتی فرمانده نیروی انتظامی با چنین برخوردها و تصویرهایی از پلیس موافق باشد؛ اما وقتی کار به نیروهای زیردست می‌رسد، آنها برای جلوگیری از تذکر و تنبیه احتمالی، می‌خواهند عریضه‌ای بی‌نقص بنویسند و برخوردهای عجیب می‌کنند.

▼ تا انتخابات

رئیس اسبق رسانه ملی گفت: هیچ علاقه‌ای به نامزدی در انتخابات ندارم و ظرفیت خود را در خدمت به جبهه انقلاب گذاشته‌ام. سیدعزت‌الله ضرغامی افزود: فکر می‌کنم این فرصت باید در اختیار دوستان ما قرار بگیرد، من صادقانه می‌گویم که هیچ برنامه خاصی در این زمینه ندارم و به فعالیت‌های خود ادامه می‌دهم.
اسدالله بادامچیان، نایب‌رئیس شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی با بیان اینکه ما در فرآیند انتخابات ریاست‌جمهوری دوازدهم تا پایان مناظرات قاطعانه در صحنه خواهیم ایستاد، گفت: تمام تلاش خود را می‌کنیم تا وحدت نیروهای انقلاب را حول یک چهره اصلح، افضل و ارجح شکل دهیم.

▼ اخبار کوتاه

تحلیلگر روزنامه «هاآرتص» در گزارشی نوشت: تحولات رخ داده در ماه‌های پایانی سال 2016 نشان‌دهنده وضعیت بحرانی نتانیاهو در سال 2017 است. وی تأکید کرد: شخصیت‎هایی که به تازگی با نتانیاهو دیدار کرده‎اند، وی را «خسته، رنجور، بدون تمرکز و پریشان» توصیف کرده‎اند. «یوسی فریتر» افزود: به نظر نمی‎رسد ترامپ هم بتواند وی را از گردابی که در آن گیر افتاده، نجات دهد.
وزیر نفت از توافق ایران و ترکمنستان بر سر واردات گاز خبر داد و گفت: فعلاً پیگیری اختلافات گازی دو کشور در داوری بین‌المللی منتفی شده است. بیژن زنگنه افزود: تفاهم‌نامه مشترک گازی بین دو کشور امضا شده و قرار است مذاکرات بین شرکت ملی گاز ایران و ترکمن گاز تا دستیابی به توافق نهایی ادامه یابد.
حقانی، عضو فراکسیون اصلاح‌طلبان شورای شهر تهران با اشاره به برخی اخبار مبنی بر انتصاب قریب‌الوقوع احمد مسجدجامعی به سمت ریاست سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران از سوی رئیس‌جمهور، گفت: موضوع پیوستن مسجدجامعی به دولت در اولین جلسه فراکسیون اصلاح‌طلبان شورای شهر تهران بررسی خواهد شد.
رئیس‌جمهور روسیه در پاسخ به پیشنهاد اخیر وزارت خارجه کشورش مبنی بر اخراج دیپلمات‌های آمریکایی، اعلام کرد: قصد ندارد نوعی دیپلماسی غیر مسئولانه را اجرا کند. به جای آن تلاش خواهد کرد روابط میان کشورش و آمریکا را پس از مراسم تحلیف دونالد ترامپ بازسازی کند.
علی مطهری، با انتشار مطلبی در توئیتر به برنامه‌های صداوسیما در ۹ دی انتقاد کرد و نوشت: برنامه‌های صداوسیما درباره ۹ دی به‌گونه‌ای بود که گویی مایل است با تحریک طرف مقابل حوادث سال ۸۸ تکرار شود.
سعیدنژاد، مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: امروز کشتی‌های ما به هشت بندر بزرگ اروپایی تردد دارند و در صورت وجود تقاضای حمل‌ونقل کالا، کشتی‌های ایرانی به دیگر بنادر بین‌المللی هم‌ تردد خواهند کرد.
با رسانه‌ای شدن حملات هکری روس‌ها به زیرساخت‌های رایانه‌ای آمریکا و شبکه‌های وابسته به احزاب سیاسی این کشور، متخصصان امنیتی آمریکا درباره تشدید این حملات هشدار داده‌اند.
جدیدترین آمار بانک مرکزی نشان می‌دهد، ذخایر بین‌المللی کشور در سه ماهه اول سال جاری، شش میلیارد و 171 میلیون دلار کاهش داشته است.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات