صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۱ دی ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۸  ، 
کد خبر : ۲۹۷۵۳۵

تابلوی سیاسی چهارشنبه اول دی1395

تابلوی سیاسی چهارشنبه اول دی1395- شماره 436

طراحی در واشنگتن ، چکاندن ماشه در آنکارا

تلاش آنکارا برای تغییر موضع در قبال بحران سوریه، این بار به قیمت جان سفیر روسیه در ترکیه تمام شد. علی‌رغم این حادثه، نشست وزرای خارجه این دو کشور و ایران در مسکو لغو نشد. و آنها درباره سوریه با هم گفت‌وگو کردند. پیش از این در حالی که بریدن ترکیه از غرب بر سر زبان‌ها افتاده بود و همزمان با آن، آنکارا تحرکات دیپلماتیک معناداری را در چارچوب چرخش از غرب به جبهه مقابل آغاز کرده بود، یکباره کودتای نافرجام 25 تیر رخ داد. کودتایی که بسیاری گفتند و می‌گویند که از سوی آمریکایی‌ها صورت گرفت. هر چند دولت ترکیه و شخص «رجب طیب اردوغان» موفق شدند این ماجرا را جمع کنند، ولی برای آنها مشخص شد که کل ماجرا فقط یک پیام داشت: «عبور از خط قرمز ممنوع!» اردوغان متوجه شد که هم کودتاچیان به آمریکا و غرب تعلق خاطر دارند و هم واشنگتن در پس زمینه این ماجرا حضور داشته است. با آزادسازی حلب که ضربه کاری به تروریست‌ها وارد کرد ذهنیت چرخش به سمت روسیه و ایران مجددا به سراغ اردوغان آمد در همین فضا بود که ابتدا اعلام شد مقامات آنکارا و مسکو گفت‌وگو درباره سوریه را از سر گرفته‌اند و سپس، این خبر روی آنتن رفت که «سرگئی لاوروف»، «مولود چاوش اوغلو» و «محمدجواد ظریف» وزرای خارجه روسیه، ترکیه و ایران قرار است سه‌شنبه (دیروز) در مسکو بر سر سوریه گفت‌وگو کنند. اما، درست یک روز قبل از نشست مسکو، «آندری کارلوف» سفیر روسیه در ترکیه جلوی دوربین‌های تلویزیونی ترور می‌شود، تا به اصطلاح، همه‌چیز به هم بخورد و به نقطه صفر برگردد! «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهوری روسیه، که ثابت کرده مرد لحظه‌های بحرانی است، ضمن ابراز تأسف نسبت به این واقعه، از خود هیچ خشم و غضبی نشان نداد و در عوض، اعلام کرد که نشست وزرای خارجه سه کشور طبق برنامه، برگزار می‌شود و برگزار هم شد. این اقدام سنجیده پوتین، توطئه طراحان ترور را نقش بر آب کرد، هر چند البته، جان سفیر در این گیرودار، هزینه شد. به اعتقاد پوتین و اردوغان هدف از ترور سفیر، به هم خوردن روابط روسیه و ترکیه و جلوگیری از بازگشت اردوغان به سمت مقاومت بوده است.

کانادا همچنان؛ ضد ایرانی

اعضای مجمع عمومی سازمان ملل با طرح یکسری ادعاهای بی‌اساس حقوق بشری، قطعنامه‌ای ضدایرانی تصویب کردند. این مصوبه مجمع عمومی سازمان ملل که به وسیله کانادا پیشنهاد شده است روز دوشنبه با 85 رأی موافق، 35 رأی مخالف و 63 رأی ممتنع به تصویب رسید. نماینده ایران در سازمان ملل این قطعنامه را اقدامی سیاسی عنوان کرده و مقامات ایران نیز پیش از این ادعای کشورهای غربی در زمینه حقوق بشر را رد کرده‌اند. این نخستین باری است که پس از توافق هسته‌ای قطعنامه حقوق بشری علیه ایران در سازمان ملل تصویب می‌شود. نکته قابل تامل اینکه این بار نیز کانادا مسؤولیت پیشنهاد این قطعنامه را بر عهده گرفت. طی ماه‌های اخیر برخی حامیان دولت در ایران مدعی شده بودند با روی کار آمدن دولت جدید کانادا، پسابرجام فرصت را برای بهبود مناسبات ایران و کانادا فراهم کرده است!




انتخابات سال آینده ایران، یکی از ۱۰ انتخابات مهم جهان است

یک نشریه آمریکایی در گزارشی نوشته است که انتخابات ریاست جمهوری 29 اردیبهشت سال آینده ایران یکی از 10 انتخابات مهم جهان در سال آینده میلادی است. آتلانتیک در یادداشتی عادت رایج رسانه‌های آمریکایی در ترسیم فضای دوقطبی ادعایی خود در فضای سیاسی داخلی ایران را تکرار کرده است.این رسانه آمریکایی نوشته است: «آیا حسن روحانی می‌تواند جهان را یک بار دیگر شوکه کند؟ او برای اولین بار سال 2013 جهان را غافلگیر کرد و در انتخابات ریاست جمهوری با رای بالا مجموعه‌ای از نامزدهای تندرو را شکست داد».آتلانتیک ادامه داد: «او (حسن روحانی) که منتقد سیاست‌های جنجالی و مبارزه‌طلبانه محمود احمدی نژاد، سلف خود بود، به بهبود و تقویت پیوندها با غرب،‌ احیای اقتصاد ایران و اجرای یک منشور حقوق مدنی متعهد شد. او به زودی متوجه شد که حکومتداری سخت‌تر از کارزار انتخاباتی است».این رسانه غربی با اشاره به عملکرد رئیس جمهور ایران در قبال برجام نوشت: «او توافق هسته‌ای با غرب را مذاکره کرد و ایران را از بسیاری از تحریم‌هایی که با آن مواجه بود، رها کرد. اما با پیروزی دونالد ترامپ، به نظر می‌رسد که ‌این موفقیت به مخاطره افتاده و متزلزل شده است».نشریه آمریکایی تصریح کرد: «در همین اوضاع و احوال شاهد آن هستیم که اقتصاد ایران همچنان به حرکت کند خود ادامه می‌دهد و رفع تحریم‌ها هنوز نتایج ملموس نداشته است».

انفجار ۶۰۰ خودرو بمبگذاری شده از سوی داعش

یک منبع امنیتی در استان نینوا اعلام کرد: داعش بیش از ۶۰۰ خودرو بمبگذاری شده از زمان شروع عملیات آزاد سازی موصل منفجر کرده است.این منبع بیان کرد: نیروهای مبارزه با تروریسم که وارد موصل شده است پس از تجربه ای که طی سالیان گذشته در جنگ با داعش در مناطق مختلف به دست آورده عملکرد خوبی داشته است. این نیروها در حال حاضر با آخرین استحکامات داعش در شرق موصل مقابله می کنند. داعش در این منطقه به بمب و خودروهای بمبگذاری شده و تک تیراندازها روی آورده است.منبع مذکور تاکید کرد: نیروهای مبارزه با تروریسم در حال تلاش برای آزاد سازی مناطق باقیمانده شرق موصل هستند.همزمان شبکه المیادین به نقل از منابع میدانی در نبرد موصل گزارش داد: عملیات آزاد سازی شهر متوقف نشده است و داعش توان خود برای جایگزینی ها تروریستهای کشته شده خود را از دست داده است.این منبع هر گونه عملیات هلی برن در داخل موصل به علت وجود غیرنظامیان را بی اساس دانست و افزود: داعش پل کوچک روی رود الخوصر در شرق موصل را نابود کرده است اما نیروهای عراقی جایگزین هایی برای عبور کردن دارند.

کسانی که در سر سفره نظام بودند فتنه 88 را به وجود آوردند

معاون سیاسی سپاه اخلاق در حلب را سبب پیروزی آنان دانست و گفت: حلب مانند خرمشهر است و همچنین اسلام آخرالزمان اسلام اهل بیت است و این در دست بچه‌های مقاومت قرار می‌گیرد.سردارسنایی راد با زبان اینکه امروز با جریانی مواجه هستیم که به فرمایش مقام معظم رهبری جاهلیت مدرن است تصریح کرد: امروزه در درون کشور نوعی انحراف به وجود آمده است که کسانی که در سر سفره نظام بودند می‌توانند فتنه 88 را به وجود آورند.وی با اشاره به اینکه آمریکایی‌ها زمانی که متوجه شدند از درون کشور آهنگ اختلاف و شورش علیه نظام می آید مذاکرات هسته‌ای را تعویق و ابزار تبلیغاتیشان را تیز کردند افزود: وقتی سران فتنه نقش آشکار دشمنان را دیدند باید به خودشان می‌آمدند.معاون سیاسی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با بیان اینکه بعد از فتنه فشار تحریم تشدید می‌شود گفت: همچنین قطع‌نامه‌هایی علیه کشور ما ایجاد می‌‌کنند بنابراین امروزه باید همه جانبه قدرت خود را حفظ کنیم.

عیدانه 5 میلیون تومانی وزیر راه به کارکنان فرودگاه‌!

به دستور و تائید وزیر راه و شهرسازی به مناسبت میلاد رسول اکرم (ص) به هریک از کارکنان شرکت فرودگاه‌های کشور مبلغ ۵۰ میلیون ریال عیدانه پرداخت شد این در حالی است که سهم کارکنان راه‌آهن ۱۵۰ هزار تومان بود. طبق نامه معاونت توسعه مدیریت و منابع (محمدرضا امامی) آمده است: در اجرای دستورالعمل ماده 41 ضوابط اجرایی بودجه سال 95 ابلاغی از سوی وزارت راه و شهرسازی و مصوبه هیأت مدیره شرکت فرودگاه‌ها اجازه داده می‌شود به هر یک از کارکنان شاغل رسمی، پیمانی، قراردادی، روزمزد، قانون کار، قرارداد مشخص و معین و کارگری مبلغ 50 میلیون ریال به صورت علی‌الحساب «به مناسبت میلاد با سعادت حضرت رسول اکرم (ص)» پرداخت شود.


۱۴ مورد از 16 شکایت از صادقی جزو وظایف نمایندگی تشخیص داده نشد

سخنگوی هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان در مجلس با اشاره به برگزاری نشست این هیئت اعلام کرد: از ۱۶ مورد اتهامی درباره محمود صادقی ، ۱۴ مورد خلاف شأن نمایندگی تشخیص داده شد و دو مورد جزو مواردی بود که وظیفه نمایندگی تشخیص داده شد. منوچهر جمالی نوبندگانی، تأکید کرد: بر این اساس قرار شد بعد از جمع‌بندی پرونده توسط هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان، پرونده برای رسیدگی به دادسرای عمومی و انقلاب تهران ارسال شود. سخنگوی هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان در مجلس در تشریح موارد ۱۶ گانه‌ای که درباره شکایت‌های طرح شده علیه محمود صادقی در این هیئت مورد بررسی قرار گرفت، یادآور شد: درباره پرونده بورسیه‌ها که هفت نفر از آقای صادقی شکایت کردند، هیئت به این نتیجه رسید که باتوجه به این‌که اظهارنظرهای صورت گرفته مربوط به پیش از زمان نمایندگی آقای صادقی بوده، بنابر این هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان صلاحیت تصمیم‌گیری ندارد و بر این اساس پرونده به دادسرا ارجاع شد.

مظنون پاکستانی حمله برلین آزاد شد

مقام‌های قضایی آلمان اعلام کرده‌اند که «نوید ب»، پناهجوی پاکستانی مظنون به نقش داشتن در حمله دوشنبه شب، به دلیل فقدان شواهد کافی آزاد شده است.به نقل از شبکه خبری بی.بی.سی، پیش از این رئیس پلیس برلین گفت، نمی‌توان تأیید کرد که فرد بازداشت شده واقعا راننده کامیونی بوده که در این حمله به کار گرفته شد. این شخص در بازجویی‌ها منکر نقش داشتن در حمله شد.دوشنبه شب راننده کامیونی در شهر برلین در بازار کریسمس کامیون را به میان جمعیت راند و به این ترتیب ۱۲ نفر کشته و ۴۸ نفر زخمی شدند.پلیس آلمان می‌گوید، حادثه اخیر احتمالا تروریستی بوده است. «نوید ب»، پناهجویی ۲۳ ساله و پاکستانی‌تبار که سال گذشته وارد آلمان شده، به فاصله کمی از محل حادثه دستگیر شد اما دفتر دادستانی فدرال در بیانیه‌ای اعلام کرده است: تحقیقات تاکنون هیچ ظن فوری را متوجه این مظنون نکرده است. به نقل از پایگاه النشره، گروه تروریستی داعش مسئولیت این حمله را برعهده گرفت.

اروپاییان در بزنگاه ایران را تنها می‌گذارند

پيروز مجتهدزاده، مورخ و ايران‌شناس، محقق و كارشناس مسائل و مطالعات سياسي در گفتگو با روزنامه آرمان در خصوص برجام و نتایج آن گفت: بدون شك نتايج برجام به پايگاه رأي آقاي روحاني لطمه خواهد زد. در شرايط كنوني كه آمريكا تحريم‌هاي خود را عليه ايران تمديد كرده است كشورهاي اروپايي از آمريكا انتقاد مي‌كنند و حق را به ايران مي‌دهند. اين در حالي است كه هنگامي كه آمريكا قصدداشته باشد اقدامات خود را عملي كند همه اين كشورها از آمريكا حمايت مي‌كنند و ايران را تنها مي‌گذارند. در نتيجه آقاي روحاني نبايد روي سخنان كشورهاي اروپايي حساب ويژه باز كند. براساس توافق صورت‌گرفته در شرايط كنوني ما در مرحله پسا برجام قرار داريم. با اين وجود هيچ تغييري در زندگي شهروندان ايراني صورت نگرفته است. قرار بود برجام مشكلات بانكي ايران را مرتفع كند كه تاكنون اين اتفاق رخ نداده و مراودات بانكي ايران در عرصه بين‌المللي با مشكلات جدي مواجه است. در نتيجه آقاي روحاني براي انتخابات آينده با چالش جدي مواجه است.

لاوروف، کری را در جریان نتایج مذاکره با ظریف قرار داد

سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه در گفت وگویی تلفنی با جان کری همتای آمریکایی خود وی را از نتایج مذاکرات با محمد جواد ظریف و مولود چاووش اوغلو همتایان ایرانی و ترکیه ای خود آگاه کرد و دو طرف در باره برجام نیز مذاکره کردند.وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرد: گفتگوی تلفنی لاوروف و کری شامگاه سه شنبه به خواسته طرف آمریکایی انجام گرفت و دو طرف در باره مسائل سوریه با محوریت حلب مذاکره و تبادل نظر کردند.دو طرف به تفصیل در باره مناقشه در سوریه از جمله مسائل مربوط به عادی سازی اوضاع در نواحی شرقی حلب که در ان تخلیه داوطلبانه ساکنان آن به پایان می رسد، مذاکره کردند.از سرگیری مذاکرات سوری - سوری بدون هر گونه پیش شرط موضوع دیگر مذاکرات تلفنی لاوروف و کری بود و دو طرف در خصوص دورنمای آغاز دور جدید گفت وگوها تبادل نظر کردند. لاوروف توجه طرف آمریکایی را به برنامه عقد موافقت نامه بین دمشق و گروه های معارض و دعوت از قزاقستان برای میزبانی مذاکرات سوری - سوری در آستانه به منظور آغاز روند حل و فصل سیاسی مسائل سوریه جلب کرد.


تعطیلی 50 هزار تعاونی به دلیل مشکلات اقتصادی

رئیس اتاق تعاون از تعطیلی 50 هزار تعاونی بدلیل مشکلات اقتصادی خبر داد و خواستار حمایت دولت شد.بهمن عبدالهی در نشست مشترک اعضای اتاق تعاون، اتحادیه‌ها و تعاون‌گران با رئیس سازمان امور مالیاتی کشور امار تعاونی ‌های ثبت شده را 160 هزار تعاونی برشمرد و گفت : به دلیل مشکلات اقتصادی تعداد زیادی از این تعاونی‌ها تعطیل شدند و در حال حاضر 110 هزار تعاونی در سطح کشور فعالیت می‌کنند.وی با بیان اینکه نزدیک به 20 میلیون نفر از جمعیت 80‌میلیونی کشور عضو تعاونی ها فعال کشور هستند ادامه داد: تعاونی‌ها در 120 رشته شغلی در گروه‌های تولیدی، خدماتی، مسکن، حمل و نقل و دانش‌بنیان فعالیت می‌کنند که 2 میلیون شغل ایجاد کردند.

تخلف برند مشهور لوازم خانگی کره‌ای در ایران

در گمرکات برای واردات کالاهای مصرفی در جهت حمایت از تولید داخل کامل شده تعرفه های سنگین بالای 50 درصد وضع شده است. این درحالی است که اگر یک کالا به صورت قطعات منفصل وارد کشور شود تعرفه‌های "یک چندم "بر آنها وضع می‌شود چراکه با مونتاژ این کالاها در کشور امکان ایجاد اشتغال وجود دارد.این درحالی است که سود جویان برای عدم مواجهه با تعرفه های گمرکی اقدام به واردات قطعات یک کالا از گمرکات مختلف می‌کنند تا به این ترتیب با فریب گمرک، تعرفه‌های سنگین را دور بزنند. به همین منظور قاعده دو الف برای مقابله با این ترفند در گمرکات جهان اجرایی می‌شود. این قاعده تاکید دارد که اگر وارد کننده از گمرکات مختلف، قطعات یک کالا را وارد کنند باید تعرفه کالای کامل را برای هر قطعه بپردازد.اما شرایط برای شناسایی و اعاده حقوق دولتی زمانی سخت تر می‌شود که این دور زنندگان قانون از کارتهای بازرگانی یک بار مصرف هم بهره گرفته باشند. در این صورت ردیابی کالای منفصل که باید تعرفه کامل بر آن وضع شود، بسیار دشوار می‌شود.اما در جدیدترین نمونه از کشف این نوع تخلف، پای یک برند کره‌ای معروف لوازم خانگی به میان آمده است، البته با یک رقم جریمه باور نکردنی! بر اساس نامه‌ای که گمرک ایران به نمایندگی داخلی این شرکت تولید کننده لوازم خانگی ارسال کرده، مشخص شده این شرکت باید حدود 3000میلیارد تومان جریمه در حق دولت پرداخت کند.

وزارت قاچاق بنزين!

تأكيد وزارت نفت براي حذف دائمي كارت سوخت در شرايطي تمامي ندارد كه مركز پژوهش‌هاي مجلس شوراي اسلامي با انتشار چهارمين گزارش خود در اين‌باره اعلام كرد در صورت اجرايي شدن خواسته وزارت نفت، قاچاق سوخت احيا مي‌شود. در دو سال ابتدايي حضور زنگنه در رأس وزارت نفت، وي به شدت از كارت سوخت حمايت كرد و آن را ابزاري مهم براي مديريت مصرف سوخت نام برد ولي پس از چند ماه و همزمان با مطرح شدن طرح برندينگ جايگاه‌هاي سوخت، زير حرف خود زد و سيستم مديريت هوشمند سوخت كشور را از كار افتاده و هزينه‌زا عنوان كرد. او معتقد است كه وزارت نفت نمي‌تواند سالانه 20 ميليارد تومان براي نگهداري اين سيستم هزينه كند لذا بايد با كارت سوخت خداحافظي كرد با اینکه او به خوبی می‌داند با اين اقدام، قاچاقچيان سوخت به سود هنگفتي دست پيدا مي‌كنند. با وجود ورود مجلس به اين ماجرا اما وزارت نفت با لابي گسترده‌اي كه در مجلس انجام داد توانست چراغ سبز كميسيون تلفيق مجلس را گرفته و كارت سوخت را حذف كند ولي با نقش‌آفريني تعدادي از نمايندگان راهكاري براي احياي كارت سوخت در نظر گرفته شد كه اين‌بار هم با دخالت وزارت نفت در ‌هاله‌اي از ابهام قرار گرفته است. بسياري از كارشناسان بر اين باورند كه دليل مخالفت وزارت نفت با كارت سوخت، مخالفت با دولت قبل است و اگر چنين طرحي از سوي دولت قبل اجرايي نمي‌شد موضع اين وزارتخانه كاملاً متفاوت‌تر از چيزي بود كه امروز مشاهده مي‌شود.


نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات