صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۰ دی ۱۳۹۵ - ۰۷:۳۶  ، 
کد خبر : ۲۹۸۲۳۵

اخبار ویژه روزنامه های 20 دی 1395

کیهان

قرار بود ارزش پول ملی با برجام20 درصد کم شود؟

محسن صفایی فراهانی در گفت‌وگو با روزنامه آرمان با این پرسش مواجه شد که «وقتی پای درد دل بخشی از لایه‌های اجتماعی جامعه می‌نشینیم، آنها مدام می‌گویند چیزی از برجام نصیب ما نشده است. آیا این مسئله سبب نمی‌شود که انگیزه این دسته از گروه‌های اجتماعی از دادن رای مجدد به روحانی از بین برود؟» او در پاسخ گفت: هیچ توافق اقتصادی‌ای در برجام وجود ندارد، برجام تنها بستری فراهم می‌کند که بدون تحریم بتوان برنامه‌ریزی و کار کرد. برجام برای رفع تحریم‌هایی بود که در طول سال‌های 85 تا 88 توسط سازمان ملل وضع شد و نه برای اینکه منابع مالی وارد کشور شود. بنابراین باید پرسید اگر برجام نبود، امروز در چه شرایطی قرار داشتیم؟ با برجام همین اندازه که سفره مردم خالی‌تر نشده، اتفاق مهمی است. تصور کنید اگر برجام نبود امروز امکان صادرات نفت و نقل و انتقال پول وجود نداشت. در شرایط بدون برجام کسری بودجه کشور به بالای 50 درصد افزایش می‌یافت و در این صورت سفره مردم به طور کل خالی می‌شد.
وی افزود: فراموش نکنیم در ماه ژانویه تازه برجام به نخستین سالروز تصویب خود رسید. همه افرادی که با فعالیت‌های اقتصادی آشنا بودند، می‌دانستند که با گذشت یک سال از تصویب برجام، نمی‌تواند اتفاق مهمی در اقتصاد کشور رخ دهد و قرار بر این نیست که با تصویب برجام معجزه‌ای در وضعیت معیشت مردم رخ دهد، بلکه برجام بستری فراهم می‌کند که فعالان در آن کار کنند. به همین دلیل وقتی برجام عملیاتی شده، میزان صدور نفت از روزی یک میلیون بشکه در پسا برجام به 2/5 میلیون بشکه می‌رسد.
صفایی فراهانی می‌گوید: قرار نیست یک اتفاق عظیم در اقتصاد ایران رخ دهد و زندگی مردم فوری متحول شود، بلکه طی برهه‌ای از زمان، کشور دچار تحریم‌های بسیار سنگین شده بود، اما پس از آن افرادی مسئولیت دستگاه دیپلماسی  کشور را برعهده داشتند که تلاش کردند این تحریم‌ها را از میان بردارند. مگر جامعه بیش از این چیزی می‌خواهد! این در حالی است که شرایط کنونی آماده بازگشت به سال‌های قبل از سال 89 است و این شرایط از این منظر قابل توجه است که امکان تحرک در بخش تولید، صادرات، حمل و نقل، پول و انتقال برای بانک‌های کشور به وجود آمده است.
این سخنان در حالی است که آقای روحانی گفته بود توافق باید اجرایی شود تا مشکل رکود و اشتغال و تولید و آلودگی هوا و آب خوردن مردم حل شود.
از طرف دیگر اگر دولت اکنون 2 برابر قبل نفت می‌فروشد اما هزینه‌های جاری آن به نسبت سه سال پیش 3/2 برابر شده است؛ بنابراین مشکل اقتصاد کشور درآمد نیست بلکه ریخت و پاش‌ها و هدررفت منابع درآمدی است.
در همین دوره که دولت مدعی بود خزانه خالی است حداقل یک هزار مدیر نجومی حقوق و پاداش‌های چند ده و چندصد میلیونی دریافت می‌کردند و فسادهایی نظیر اختلاس در صندوق ذخیره فرهنگیان و رانت‌های سالانه 10-15 میلیارد دلار در خوراک پتروشیمی و... برقرار بود.
یادآور می‌شود سیاستمداران و نشریات حامی دولت مدعی بودند با هر روز اجرای برجام، 100 تا 170 میلیون دلار درآمد نصیب کشور می‌شود که طبیعتا در یک سال پس از اجرای برجام باید قریب 60 میلیارد دلار درآمد نصیب کشور شده باشد. اما به جای اینکه اثر این دعاوی دیده شود، دلار 700 تومان گرانتر شده و ارزش پول ملی (قدرت خرید مردم) دست‌کم 20 درصد کاسته شده است.

دو تحریم هسته ای و موشکی جدید در دستور کار کنگره آمریکا

صدای آمریکا در گزارشی گفت: طبق مدارک موجود «قطعنامه مشترک درباره مجوز استفاده از نیروهای مسلح آمریکا برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای» از سوی السی هستینگ نماینده دموکرات کنگره و عضو کمیسیون امنیت و همکاری اروپا - کمیسیون هلیسینکی- به کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان ارائه شد.
پیش‌نویس این قطعنامه می‌گوید: «صداقت ایران در صرفنظر از ساخت سلاح اتمی دلیل موجهی برای نگرانی را ایجاد کرده است».
این پیش‌نویس تأکید می‌کند که «ایالات متحده آمریکا باید هرآنچه که لازم است را انجام دهد تا اطمینان یابد که تمامی مسیرهای ایران برای دستیابی به سلاح اتمی مسدود شده است.»
در بخش دیگری از این سند آمده است: «رئیس جمهور این اختیار را دارد تا هر زمانی که در مسیر هدف جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح اتمی لازم و مناسب تشخیص دهد، از نیروهای مسلح ایالات متحده استفاده کند.» همچنین دین‌هلر سناتور جمهوریخواه و عضو کمیته مالی سنا پیش‌نویس «طرح تحریم ایران در رابطه با برنامه موشک‌های بالستیک» را معرفی کرد که به کمیته امور بانکی سنا تسلیم شده است. در حال حاضر هیچ یک از کمیته‌های فوق زمان مشخصی را برای بررسی بیشتر دو پیش‌نویس فوق برنامه‌ریزی نکرده‌اند.

نعل وارونه  دبیر کل حزب منحله درباره اقتدارگرایی

محسن میردامادی در جمع اعضای حزب اتحاد ملت (بازسازی شده حزب مشارکت) گفته است: در جامعه ما نمی‌توان شکاف‌هایی همچون فرادستان و فرودستان را نفی کرد، گفت: علاوه بر آن شکاف‌هایی مانند قومیت و مذهب نیز وجود دارند، ولی هیچ‌یک از این شکاف‌ها، شکاف اصلی نیستند. به نظر می‌رسد در دهه‌های اخیر شکاف اصلی که بر دیگر شکاف‌ها غالب شده، شکاف اقتدارگرایی- دموکراسی‌خواهی است. بسیاری از شکاف‌های دیگر همچون قومیت و مذهب نیز ذیل این شکاف قرار می‌گیرند.
وی برای توجیه بی‌پایگاهی اغلب احزاب به آلمان استناد کرد و گفت: در آلمان که حدود 80 میلیون جمعیت دارد حزب سوسیالیست، حدود 800 هزار و حزب دموکرات‌مسیحی حدود 600 هزار عضو دارند. حزب سبز و حزب دموکرات آزاد و احزاب دیگر این کشور اعضای بسیار کمتری دارند. در مجموع در اینگونه کشورها مجموع اعضای احزاب نوعا از حدود 2 درصد بیشتر نیست. در کشور ما نیز بر اساس ارزیابی‌های صورت گرفته، گفته می‌شود بین 3 الی 4 درصد مردم آمادگی همکاری با احزاب را دارند. اگر این درصد در مرحله عمل به 2 و حتی 1 درصد هم برسد، کاملا مطلوب است.
وی اظهار کرد: ما در جبهه مشارکت در بسیاری از مواقع نمی‌توانستیم پاسخگوی افرادی باشیم که می‌خواستند به عضویت حزب درآیند و این اتفاق هم مکرر رخ می‌داد، وقتی که ما چنین شرایطی داریم طبعا نمی‌توانیم بگوییم مردم به احزاب اقبال نشان نمی‌دهند بلکه نخبگانی که باید مدیریت و ظرفیت‌سازی کنند قادر به استفاده بهینه از ظرفیت‌های مردم نبوده‌اند.
میردامادی که از محکومان فتنه 88 است، همچنین خواستار تشکیل دو جبهه فراگیر اصلاح‌طلب و اصولگرا شد.
میردامادی توضیح نداده آیا ایجاد دو جبهه انحصاری، نوعی تمهید اقتدارگرایی و انحصارطلبی نیست؟ از سوی دیگر حزب مشارکت و کارنامه آن، قطعا نمونه کامل اقتدارگرایی و معارضه با دموکراسی است؛ چه زمانی که برخی اعضای مهم مرکزیت آن خاتمی را اردک لنگ و شاه سلطان حسین بی‌عرضه خواندند و تهدید کردند از قطار اصلاحات پیاده‌اش می‌کنند و شعارهایی مانند عبور از خاتمی، عبور از قانون اساسی و خروج از حاکمیت سر دادند و چه روزگار فتنه 88 که در مقابل انتخاب اکثریت 24/5 میلیونی مردم دعوت به آشوب علنی کردند و زیر میز دموکراسی و انتخابات و قانون زدند.
دست‌اندرکاران حزب مشارکت البته نوعاً توفیقی در جلب اعتماد مردم نداشته‌اند که نمونه آن انتخابات سال 84 و اعلام نامزدی مصطفی معین بود. آنها در سال 88 نیز موسوی و کروبی را قربانی مطامع خود کردند.

روحانی اگر طرفدار شفلفیت است از حقوق دولتمردان شروع کند

روزنامه صبح نو در یادداشتی نوشت: هفته گذشته آقای روحانی در پایان گفت‌وگوی رادیو تلویزیونی‌شان، وعده‌ای مطرح کردند که در هر صورت، باعث خوشحالی و افتخار است. ایشان با یادآوری تلاش‌ها و همت دولت برای برخورد با حقوق‌بگیران نجومی گفتند: «ما دو لایحه می‌خواهیم  به مجلس دهیم، یکی لایحه شفافیت است.» آقای روحانی در همین مصاحبه قبل از بیان این خبرخوش، از تصویب ماده 53 برنامه ششم توسعه در مجلس نیز با چنین عباراتی اعلام مسرت و حمایت کرده بودند: «من در آن بیانیه هم به مردم گفتم که همه دستگاه‌های اجرایی مکلفند حداکثر و حداقل حقوقشان را در سایت‌ها اعلام کنند و همه مردم بدانند. اخیرا هم مجلس شورای اسلامی در این زمینه در برنامه ششم ماده‌ای را تصویب کرد که من از مجلس هم تشکر می‌کنم، این کار بسیار خوبی است. ما همه‌چیز را باید شفاف کنیم. همه دستگاه‌ها را.»  ماده 53 برنامه ششم توسعه تصریح دارد:«دولت مکلف است ظرف یکسال نسبت به راه‌اندازی سامانه ثبت حقوق و مزایا اقدام نموده و امکان تجمیع کلیه پرداخت‌ها به مقامات، روسا، مدیران و کارکنان کلیه دستگاه‌های اجرایی موضوع این قانون را فراهم نماید. به نحوی که میزان ناخالص پرداختی به هر یک از افراد مشخص بوده و امکان دسترسی برای نهادهای نظارتی و عموم مردم فراهم شود.»
جالب‌ آنکه چند روز قبل از این مصاحبه رئیس‌جمهور محترم، معاون معاونت اداری استخدامی آقای روحانی به عنوان بالاترین مسئول دولت در صحن مجلس شورای اسلامی، رسما و علنا خواستار حذف عبارت «و عموم مردم» از ماده قانونی فوق و در واقع محرمانه ماندن اطلاعات دریافتی مسئولان از دید عموم مردم شده بود. با خوش‌بینی می‌توان تلقی کرد که نماینده دولت در مجلس آن روز اشتباه کرده و از نظر دولت مطلع نبوده است و نظر دولت، واقعا شفاف‌سازی حقوق مسئولان برای عموم مردم است.
اگر واقعا چنین باشد که انشاءالله هست، می‌توان از رئیس‌جمهور محترم درخواست کرد اجرای شفافیت را به تدوین و تصویب لایحه آن در دولت و طی تشریفات تحویل آن به مجلس موکول نکنند و شفاف‌سازی حقوق و مزایا و اموال دولتمردان را تا بررسی و تصویب این لایحه در صحن به تاخیر نیندازند. به ویژه که به خاطر آوریم بررسی برخی لوایح حساس در مجلس شورای اسلامی (نظیر طرح رسیدگی به اموال مسئولان) گاه تا بیش از ده سال طول می‌کشد. بنابراین اگر آقای رئیس‌جمهور خواهان شفاف شدن حقوق و مزایا و دریافتی‌های مسئولان هستند، این خواسته را برای خود و اعضای کابینه‌شان اجرا کنند. اجرای شفافیت داوطلبانه حقوق و مزایای دولتمردان که به اجازه مجلس نیازی ندارد! آقای رئیس‌جمهور طرفدار شفافیت، بسم‌الله...

وطن امروز

رهبر انقلاب اصلی‌ترین عامل پیروزی در منطقه هستند

فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی می‌گوید اصلی‌ترین عامل قدرت و پیروزی نیروهای اسلام در منطقه، به دلیل وجود رهبری فرزانه است. سردار سرلشکر قاسم سلیمانی در همایش فرماندهان و مسؤولان لشکر ٦ ویژه پاسداران با عنوان یادواره شهدای لشکر که با حضور جمعی از فرماندهان و مسؤولان دوران دفاع‌مقدس برگزار شد طی سخنانی کوتاه پیرامون وضعیت منطقه و شکست‌های پی در پی جبهه استکبار، اصلی‌ترین عامل قدرت نیروهای اسلام و پیروزی‌های مهم در منطقه را وجود رهبری فرزانه دانست و اظهار داشت: مهم‌ترین ضعف دشمن در جبهه‌های مختلف، عدم برخورداری از چنین رهبری است. وی در ادامه گفت: همه آرزو داریم از لحظه لحظه عمرمان کم شده و بر عمر رهبر عزیز انقلاب افزوده شود.

اعتراف نتانیاهو به همکاری  با اعراب علیه ایران


نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به رابطه مخفی و همکاری اطلاعاتی با اعراب علیه ایران اعتراف کرد. بنیامین نتانیاهو در پاسخ به سوال خبرنگار شبکه سی‌بی‌اس نیوز آمریکا که از وی پرسید، آیا اسرائیل و عربستان سعودی در حال تشکیل ائتلافی ضدایرانی در خاورمیانه هستند، گفت: «چنین ائتلافی وجود دارد». نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی همچنین اذعان کرد، این رژیم روابط با عربستان سعودی را «به میزان چشمگیری» افزایش داده است. نتانیاهو افزود تغییراتی در روابط رژیم صهیونیستی با کشورهای عربی ایجاد شده و اسرائیل و جهان عرب در حال تبادل اطلاعات هستند. نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی تأکید کرد: «موضع اسرائیل در قبال جهان عرب تغییر کرده است چون آنها دیگر اسرائیل را به‌عنوان دشمن خود در نظر نمی‌گیرند بلکه آن را متحد خود می‌دانند...». پیش‌تر نیز ایوب قرا، معاون وزیر همکاری منطقه‌ای رژیم صهیونیستی از روابط نزدیک تل‌آویو با کشورهای عربی از جمله بحرین پرده برداشت و گفت، وی در زمینه‌سازی برای سفر هیاتی از خاخام‌های یهودی به بحرین نقش داشته است.

با حکم محسن رضایی
«باهنر» رئیس کمیسیون تلفیق و ارزیابی دبیرخانه مجمع شد

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در حکمی محمدرضا باهنر را به ریاست کمیسیون تلفیق و ارزیابی دبیرخانه مجمع منصوب کرد. در متن حکم دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام به باهنر آمده است: نظر به شایستگی و تجارب جنابعالی، به موجب این حکم به عنوان رئیس کمیسیون تلفیق و ارزیابی دبیرخانه مجمع به مدت یک سال منصوب می‌شوید. امید است با توکل به خداوند متعال و نصب‌العین قرار دادن تقوای الهی، تحت زعامت مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) برابر شرح وظایف ابلاغی در انجام امور محوله موفق و موید باشید.

شورای نگهبان درباره فعالان فتنه کوتاه نمی‌آید


سخنگوی شورای نگهبان می‌گوید کسانی که در فتنه حضور مؤثر داشتند از شورای نگهبان انتظار نداشته باشند از اختیارات قانونی و خواست مردم کوتاه بیاید. عباسعلی کدخدایی در جمع تعدادی از جوانان انقلابی محله مسعودیه تهران با اشاره به انتخابات سال آینده گفت: شورای نگهبان هیچ نگرانی ای برای آینده ندارد و هر کسی که از صندوق بیرون بیاید را به عنوان برنده انتخابات اعلام می‌کند اما در مقابل خواسته‌های غیرقانونی مقاومت می‌کند برای آنکه نظام با کسی شوخی ندارد و از هیچ کس هم نمی‌ترسد.  وی با اشاره به انتخابات دوره دهم ریاست‌جمهوری، افزود: یادمان نمی‌رود، آن آقایی که الان وزیر است، نزد مقام معظم رهبری اعلام کرد؛ تقلب امکانپذیر نیست اما ما در صلاحیت فلان کاندیدا تردید داریم. خب، این دیگر در صلاحیت شما نیست؛ اگر با آن داوطلب مشکل شخصی دارید، ربطی به نظام و انتخابات ندارد. سخنگوی شورای نگهبان درباره واکنش شورای نگهبان به حضور اصلاح‌طلبان فعال در فتنه در انتخابات آتی به منظور تحت فشار قرار دادن شورای نگهبان گفت: فتنه یک شاخص برای شورای نگهبان و نظام است. کسانی که در فتنه حضور مؤثر داشتند از شورای نگهبان انتظار نداشته باشند از اختیارات قانونی و خواست مردم کوتاه بیاید.

چمران: وضعیت کنونی شایسته نظام و مردم ایران نیست

عضو هیات مؤسس جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی با بیان اینکه وضعیت کنونی شایسته نظام اسلامی و ملت ایران نیست، گفت: جبهه مردمی خواهان مقابله با وضع موجود در کشور است. مهدی چمران در گفت‌وگو با تسنیم، با بیان اینکه جبهه مردمی خواهان همراهی با همه اقشار و گروه‌های سیاسی است، اظهار داشت: ما از ابتدا اعلام کرده‌ایم قائل به مرزبندی‌های سیاسی حاضر جناحی نبوده و نیستیم و با توجه به درکی که از شرایط داریم می‌خواهیم تمام گروه‌ها و جریان‌های انقلابی را متحد و هماهنگ کنیم. وی با بیان اینکه جبهه مردمی نیروهای انقلاب در انتخابات 96 بنا ندارد تصمیم جناحی بگیرد و خواهان اعمال نظر و تصمیم مردمی است، تصریح کرد: همه اعضای هیات موسس جبهه مردمی نیروهای انقلاب خواهان اخذ نظر مردم برای چگونگی ورود به انتخابات ریاست‌جمهوری هستند، چرا که مردم صاحبان اصلی انقلاب و نظام بوده و هستند. چمران  با بیان اینکه وضعیت کنونی شایسته نظام اسلامی و ملت ایران نیست، گفت: برای مقابله با وضع موجود و رفع موانع و اشکلات اساسی کشور از جمله مشکلات رایج اقتصادی و معیشتی مردم، جبهه مردمی را تاسیس کرده‌ایم و قطعا در همین مسیر نیز راه‌مان را دنبال خواهیم کرد.

برخورد مجلس با سوءاستفاده دولت از ظرفیت‌های دولتی در انتخابات

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: استفاده کردن از بیت‌المال و موقعیت‌ها و ظرفیت‌های دولتی برای اهداف سیاسی حرام است لذا مجلس حتما این مساله را پیگیری خواهد کرد و اجازه نمی‌دهیم کسی از مرز قانون عبور کند. نصرالله پژمان‌فر در واکنش به ابلاغ 19 ماده برای تشکیل ستادهای انتخاباتی روحانی گفت: این اقدام دولت خلاف قانون است و نسبت به این مساله قطعا هم مجلس واکنش نشان می‌دهد و هم مردم نسبت به این قضیه معترض خواهند شد. رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس ادامه داد: این موضوع حتما در قالب‌های مختلف نظارتی مجلس پیگیری خواهد شد و نمی‌گذاریم کسی  از مرز قانون عبور کند و با توجه به فرصت‌هایی که امروز در اختیار دولت‌هاست از آنها سوءاستفاده شود. پژمان‌فر تاکید کرد: انتظار این است که دولت بر رفتار قانونی خود اصرار داشته باشد و به مردم هم اجازه بدهد آزادانه در زمان انتخابات به دور از فضاهای سیاسیِ سوءاستفاده کننده از بیت‌المال مسائل را تشخیص دهند.

رئیس رکن اطلاعات ارتش رژیم صهیونیستی:
با انتخاب مجدد روحانی
ایران دیگری را تجربه می‌کنیم


مقام ارشد نظامی- اطلاعاتی رژیم صهیونیستی مدعی شد با انتخاب مجدد «حسن روحانی» در سمت ریاست‌جمهوری در 5 یا 6 سال بعد، ایران دیگری قابل تجربه خواهد بود. به گزارش فارس، وبگاه شبکه آلمانی «دویچه وله» نوشت: سرلشکر «هرزل هالوی» رئیس رکن اطلاعات ارتش اسرائیل اخیرا در سخنرانی در دانشگاه تل‌آویو گفت: «اگر حسن روحانی در ماه مه 2017 مجددا رئیس‌جمهور شود، ما ظرف 5 یا 6 سال بعد ایران دیگری را تجربه خواهیم کرد». وی که این سخنان را نوامبر سال 2016 بیان داشته، افزود: «حسن روحانی بهتر از هر سیاستمدار ایرانی نیازهای مردم این کشور را شناخته است». هرزل هالوی همچنین پیش‌بینی کرد احتمال انتخاب مجدد روحانی کمتر و کمتر می‌شود. وی با انتقادهایی در داخل کشور مواجه است و اینک موفق‌ترین دستاورد سیاست خارجی او (برجام) زیر سوال رفته است.


با حکم سرلشکر جعفری
سردار علی زاهدی معاون عملیات سپاه پاسداران شد


سرلشکر محمدعلی جعفری، فرمانده کل سپاه پاسداران  با صدور حکمی سردار سرتیپ علی زاهدی را به عنوان معاون عملیات سپاه منصوب کرد. سرلشکر جعفری در این حکم با تقدیر و تشکر از تلاش‌ها و زحمات سردار سرتیپ پاسدار مهدی ربانی، سردار سرتیپ پاسدار علی زاهدی را به عنوان معاون عملیات  سپاه معرفی کرد. سردار زاهدی از فرماندهان با تجربه دوران دفاع‌مقدس است که مدتی نیز فرماندهی نیروی زمینی سپاه را
بر عهده داشت.

جمهوری اسلامی

آخرین برنامه‌های «جبهه تحول‌خواهان» برای معرفی نامزد ریاست‌جمهوری

قائم‌مقام جمعیت ایثارگران از آخرین برنامه‌های «جبهه تحول‌خواهان» برای معرفی نامزد ریاست‌جمهوری گفت.
جواد عامری قائم‌مقام جمعیت ایثارگران در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به آخرین فعالیت‌های انتخاباتی جبهه تحول‌خواهان اظهار داشت: جبهه تحول‌خواهان درباره گزینه ریاست‌جمهوری در حال رایزنی است اما فعلا به نتیجه نرسیده‌ایم.
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا نامزد مورد حمایت جبهه تحول‌خواهان از میان «گزینه‌های موجود» خواهد بود یا اینکه قصد دارد چهره جدید و ناشناخته معرفی کند گفت: افرادی که دارای پتانسیل باشند را بررسی می‌کنیم و خود را به گزینه‌های مطرح‌شده توسط رسانه‌ها، محدود نمی‌کنیم.
قائم‌مقام جمعیت ایثارگران در ادامه با تاکید بر اینکه سعی داریم در معرفی نامزد ریاست‌جمهوری، نظر همفکران خود را اخذ کنیم تصریح کرد: افرادی که احساس می‌کنیم، قابلیت دارند را بررسی کرده و در نهایت چنانچه انقلابی‌ها و افرادی که خطوط قرمز نظام برایشان اهمیت دارد به جمع‌بندی واحدی نرسند، گزینه خود را اعلام می‌کنیم.
جبهه تحول‌خواهان شامل احزاب و تشکل‌های اصولگرا نظیر جمعیت ایثارگران، جمعیت رهپویان و جمعیت جانبازان ایران اسلامی است.

عارف: دو جریان اصیل انقلاب باید با هم تعامل داشته باشند

رئیس فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی با اشاره به پیگیری طرح گفت وگوی ملی در مجلس بر لزوم تعامل دو جریان اصیل انقلاب تاکید کرد.
محمدرضا عارف در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: من بارها توصیه کردم که همه جریانات سیاسی به خصوص بزرگان و افرادی که اظهار نظر و موضع‌گیری‌شان روی مردم تاثیر گذار است، در صورتی که اختلاف نظری دارند، در فضای صمیمی و دوستانه آن‌را حل و فصل کنند تا آن‌چه نمود بیرونی دارد، تفاهم و همدلی باشد.
وی افزود: با تدبیری که عزیزان ما در فراکسیون امید داشتند، ما می‌خواهیم گفت و گو را در سطح مجلس به طور جدی دنبال کنیم تا الگویی برای جامعه شود. زیرا بر این باوریم که بین دو جریان اصیل که در انقلاب نقش داشتند و اکنون هم تحت عنوان اصلاح طلبان و اصول‌گرایان فعالیت می‌کنند باید تعامل جدی در زمینه‌های مختلف وجود داشته باشد و مسائل را با همدلی و تفاهم دنبال کنیم.
این نماینده مجلس یادآور شد: البته ما اعتقاد به رقابت جدی در صحنه‌های سیاسی داریم ولی بعد از آن وارد مرحله رفاقت برای پیشبرد امور می‌شویم.
عارف در پایان تصریح کرد: قطعا بروز اختلاف نظر اثر مثبتی به خصوص در بین جوان‌ها ندارد و ما از همه مسئولین مربوطه ‌می‌خواهیم جوانب این موضوع را رعایت کنند.

غرویان: اصولگرایان هم تمایلی به هم‌فکران احمدی‌نژاد ندارند

استاد حوزه علمیه قم گفت‌: افراطیون اگر نگران کشور هستند، به جای نقد دولت سیاست‌گذاری‌های کلان خود را در اقتصاد مطرح کنند.
محسن غرویان استاد حوزه علمیه قم در گفت‌و‌گو با ایلنا، درباره رفتارهای سعید جلیلی و مناظره‌های غیرمستقیم او با قالیباف و روحانی گفت: طبیعی است که برخی هنگام انتخابات کسانی که قصد شرکت دارند، یاد مردم می‌افتند و از فقر موجود و وضع معیشت مردم انتقاد می‌کنند تا بخواهند با رفتارهای پوپولیستی رای جمع کنند.
او ادامه داد: این افراطیون اگر نگران کشور هستند، به جای نقد دولت سیاست‌گذاری‌های کلان خود را در اقتصاد مطرح کنند، کارتن‌خواب‌ها و گورخواب‌ها یک مساله جزئی از کل مسائل موجود در کشور است.
این مدرس حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: نگاه این آقایان به اقتصاد جهانی و بین‌المللی بود که باعث شد تحریم‌های سنگین را بر کشور اعمال کنند، انزوایی که ما در جهان به‌دست آوردیم به دلیل وجود همین تفکر بود.
او در ادامه افزود: چرا عده‌ای سعی می‌کنند مقابل برجام بایستند، این سند بر اساس تعامل ما با جهان به ثبت رسید که همین امر باعث شد سایه جنگ و تحریم‌ها از سر ما برداشته شود.
غرویان یادآور شد: با یک نگاه گذار کافی است بررسی کنید در زمان همفکران جلیلی معیشت مردم در چه وضعیتی قرار داشت.
او در پاسخ به این سوال که آیا جلیلی قصد دارد با این‌گونه رفتار‌ها خود را به اصولگرایان تحمیل کند تا از او به عنوان کاندیدای اصلی حمایت کنند، گفت: اصولگرایان هم خودشان تمایلی به جلیلی ندارند از طرفی هم مردم تفکرات افرادی مانند وی را دیگر تحمل نمی‌کنند. زمانی را که دولت در دست احمدی‌نژاد بود، خوب به خاطر دارند و قطعا دیگر نمی‌خواهند چنین تفکری کشور را اداره کند پس به کسانی مانند جلیلی رای نخواهند داد.

فتاح: نمی‌آیم


پرویز فتاح که بارها در میان رسانه‌های مختلف با لحن‌های متفاوت جدی، شوخی، طنز و استفهام حضور خود را در انتخابات تکذیب کرده بود این بار خطاب به تمام آنانی که در خصوص حضورش در دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری سوالاتی را دارند، گفت: خیالتان راحت، نمی‌آیم.
فتاح رئیس کمیته امداد امام خمینی(ره) در گفت وگو با ایسنا ضمن تکذیب کاندیداتوری خود در دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری خطاب به همه آنان که تصور حضورش در انتخابات را در سر می‌پرورانند، گفت: دیگر نمی‌دانم به چه زبانی بگویم من در وادی کاندیداتوری انتخابات ریاست جمهوری نیستم و قصد ورود به این وادی هم ندارم.
رئیس کمیته امداد امام خمینی(ره) همچنین اظهار کرد: به صراحت می‌گویم هیچ وابستگی، تعلق و عضویتی به هیچ گروه سیاسی ندارم اما در بین طیف‌ها و گروه‌های سیاسی فعال در کشور دوستان زیادی دارم، با این حال هیچ قصد و نیت سیاسی و انتخاباتی در ذهنم نیست. زیرا به هیچ وجه در کاری غیر از خدمت به فقرا و فعالیت در کمیته امداد احساس تکلیف و وظیفه نمی‌کنم.
فتاح متذکر شد: من همین خدمتی را که الان انجام می‌دهم را اگر بتوانم خوب انجام دهم راضی‌ام،زیرا خدمت در کمیته امداد را فضیلت می‌دانم و از رسانه‌ها خواهش می‌کنم به جای تمرکز بر نامزد شدن من کمک کنند تا بتوانم وظایف و مسئولیت‌های خود را در این نهاد شایسته‌تر انجام دهم. کاستی‌هایم را به من متذکر شوند و همچنین در جلب کمک‌های مردمی نیز ما را یاری کنند زیرا کمیته امداد یک واسطه مردمی برای دریافت کمکهای مردمی و رساندن آن به دست نیازمندان است و در صورت داشتن افزایش اعتماد مردمی بیشتر موفق‌ترخواهد کرد.

سروری: تخصص ملاک انتخاب افراد برای انتخابات شورای شهر است


دبیرکل جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی گفت که تخصص ملاک انتخاب افراد برای انتخابات شورای شهر است.
پرویز سروری دبیرکل جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی و رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای شهر تهران در گفت‌وگو با تسنیم با اشاره به سازوکار نیروهای انقلابی برای انتخابات شورای شهر، اظهار کرد: جلسات مقدماتی در این باره برگزار شده و همچنان این جلسات ادامه دارد.
دبیرکل جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی درباره ویژگی‌‌های نامزدها در انتخابات شورای شهر تصریح کرد: شورای شهر یک مجمع و یا یک باشگاه سیاسی نیست بلکه مجموعه‌ای اجتماعی است که نیازهای شهر و تخصص افراد ملاک است.
سروری با بیان "اگر بحث سهم‌خواهی در انتخابات شورای شهر باز شود، قطعاً با مجموعه‌ای ناکارآمد مواجه می‌شویم"، متذکر شد: احزاب و گروه‌ها باید در راستای تشکیل مجموعه‌ای کارآمد افراد متخصص را مد نظر قرار دهند و نباید در این انتخاب دیدگاه‌‌های جناحی مورد توجه باشد.
به‌گفته رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای شهر تهران هرگونه ورود سیاسی به صحنه انتخابات شوراها، نقطه مرگ آن مجموعه خواهد بود.

طاهرنژاد: هیچ کمیته انتخاباتی در شورای هماهنگی جبهه اصلاحات شکل نگرفته است


یک عضو شورای هماهنگی جبهه اصلاحات گفت:در انتخابات با شورای سیاستگذاری اصلاح طلبان همکاری می‌کنیم و هیچ کمیته، هسته یا کمیسون انتخاباتی در شورای هماهنگی برای انتخابات 96 شکل نگرفته است.
یدالله طاهرنژاد در گفت‌وگو با ایسنا، در ارتباط با نحوه ورود شورای هماهنگی جبهه اصلاحات به انتخابات سال 96 اظهار کرد:همان‌طور که پیش از این نیز گفته شد، براساس رای قاطع اکثریت اعضا مقرر شده تا شورای هماهنگی جبهه اصلاحات فعالیت‌های خود رادر قالب جمع بزرگتر اصلاح طلبان یعنی شورای عالی سیاستگذاری انتخاباتی اصلاح طلبان پیش بگیرند.
وی ادامه داد: بنابراین جبهه اصلاحات فعالیت‌های انتخاباتی خود را در قالب این همکاری ساماندهی خواهد کرد و هیچ کمیته، هسته یا کمیسیونی به عنوان کمیته انتخاباتی ندارد.
طاهرنژاد خاطر نشان کرد:از آنجایی که اکثریت اعضای شورای هماهنگی عضو شورای سیاستگذاری نیز هستند هماهنگی‌های ذکر شده توسط ایشان صورت می‌گیرد و نماینده جدایی از سوی جبهه اصلاحات برای مذاکره با شورای هماهنگی فرستاده نمی‌شود.
وی در پایان گفت:تاکید شورای هماهنگی جبهه اصلاحات بر وحدت میان اصلاح طلبان است و امیدواریم حاصل همکاری میان اصلاح طلبان برگزاری انتخاباتی پرشور، با نشاط و با شکوه در سال 96باشد و برکات آن به نظام باز گردد.

واکنش کرباسچی به خبر کاندیداتوری‌اش در انتخابات شوراهای شهر

دبیر کل حزب کارگزاران گفت: بارها اعلام کرده‌ام که قصد شرکت در هیچ انتخاباتی را ندارم، مشخص نیست این لیست‌ها با چه هدفی منتشر می‌شود.
به گزارش ایلنا غلامحسین کرباسچی درباره لیستی که اخیرا منتشر شده است و نام او به عنوان رئیس شورای شهر ذکر شده است، گفت: من هم مانند بقیه این لیست را دیده‌ام؛ این لیست کذب محض است و معلوم نیست منبع آن کجاست. اصلاح طلبان و شورای عالی سیاست‌گذاری هم چنین لیستی را منتشر نکرده‌اند.
او ادامه داد: لیستی که ارائه شده از نظر ما خلاف است، برای خود مجموعه اصلاح‌طلبان هم جای سوال دارد که چرا باید این اتفاق بیفتد، در لیست افرادی مطرح شده‌اند که با نگاهی مشخص می‌توان فهمید قصد ورود به انتخابات را ندارند.
او خاطر نشان کرد: قاعدتا این رفتا‌ها در ماه منتهی به انتخابات صورت می‌گیرد و هدف آن‌ها ایجاد جنگ روانی است.
کرباسچی در پاسخ به این سوال که آیا تاکنون با او برای حضور در لیست گفت‌وگویی صورت گرفته است یا خیر، اظهار کرد: من بارها اعلام کرده‌ام که قصد شرکت در هیچ‌گونه انتخاباتی را ندارم. نه تنها من، بلکه بسیاری از دوستان که در این لیست غیرواقعی نامشان ذکر شده قصد شرکت در انتخابات را ندارند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات