صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۲ دی ۱۳۹۵ - ۰۶:۵۱  ، 
کد خبر : ۲۹۸۲۸۲

اخبار ویژه روزنامه های 22 دی 1395

کیهان

اعتراف منافقین درباره برخورد تاکتیکی با مرحوم هاشمی


این طیف هر چند اجزای مختلفی را تشکیل می‌دهند اما در سوءاستفاده و کاسب‌کاری و مصادره به مطلوب حجت‌الاسلام والمسلمین هاشمی رفسنجانی اشتراک‌نظر دارند و شامل طیفی از مدعیان اصلاح‌طلبی و گروهک‌هایی نظیر ملی- مذهبی و... می‌شوند. مدعیان اصلاح‌طلبی (شامل ائتلاف طیف موسوم به چپ و کارگزاران) تا قبل از دوم خرداد 76 به دو گروه حامی وی (حاضر در دولت سازندگی) و معترض به وی (چپ‌ها) تقسیم می‌شدند. افرادی مانند عبدالله نوری و به ویژه عطاءالله مهاجرانی (معاون حقوقی پارلمانی رئیس دولت سازندگی) در اواخر دوره سازندگی دست به قلم شده و تصریح کردند باید به واسطه تغییر قانون اساسی، مقدمات سومین دوره ریاست جمهوری آقای هاشمی را به عنوان «امیرکبیر ایران» فراهم کرد.
بعد از دوم خرداد و در آستانه انتخابات مجلس ششم در بهمن سال 78 - با وجود جانبداری هاشمی از خاتمی در انتخابات 76- چپ‌های مدعی اصلاح‌طلبی با انبوهی از رسانه‌ها و تریبون‌ها (نظیر روزنامه صبح امروز حجاریان) بسیج شدند تا با ناجوانمردی، عنوان «عالیجناب سرخپوش» قتل‌های زنجیره‌ای را برای آقای هاشمی جا بیندازند. آنها حتی عنوان «آغاسی» را برای هاشمی در انتخابات مجلس ششم ساختند. آن روزگار عطاءالله مهاجرانی وزیر ارشاد بود، اما نه تنها علیه ترور شخصیت «امیرکبیر» دیروز اعتراضی نکرد بلکه امکانات وزارت ارشاد در خدمت انتشار کتاب‌های سیاهی مانند «عالیجناب سرخپوش» به قلم اکبر گنجی و دیگرانی نظیر عماد باقی و... قرار گرفت.
اکنون همین مهاجرانی در مطلبی با عنوان «هاشمی رفسنجانی: الذی لیس کمثله شخص» می‌نویسد: هاشمی رفسنجانی نه تنها نظیر نداشت بلکه گمان نمی‌کنم در آینده هم ملت ما شاهد فردی با مختصات هاشمی باشد. 25 سال با ایشان آشنا و از نزدیک همکار بودم. در دوران وزارت هم به مناسبت‌های مختلف، ایشان را می‌دیدم و به ایشان پناه می‌بردم و یاری و راهنمایی می‌خواستم در هر دیدار جلوه تازه‌ای از شخصیت ایشان بروز و نمود پیدا می‌کرد. او راهنما برای من و نسل ما که در حلقه مدیران نسل اول انقلاب بودیم، به مثابه راهنما بود».
یادآور می‌شود افراطیون مدعی اصلاحات که سال 78 مرحوم هاشمی را عالیجناب سرخپوش می‌خواندند، در سال 84 پس از شکست مصطفی معین در مرحله اول انتخابات، هاشمی را تبدیل به «قدیس اصلاحات کردند»!
در همین قالب متناقض و مزورانه، روزنامه شرق که 24 مرداد 95، «اهمیت هاشمی» را به «اعلام ختم دوره انقلاب» دانسته بود، حالا عکس تمام صفحه می‌زند و از یار و امید امام بودن برای هاشمی می‌نویسد؛ بی‌آنکه تأکید خود این روزنامه و عقبه سیاسی آن ذره‌ای دلبستگی به امام و انقلاب ندارند. همچنین «صادق-ز» از همین طیف متظاهر به سوگواری برای هاشمی، 12 خرداد 92 به روزنامه زنجیره‌ای بهار گفت: «حاکمیت اپوزیسیون نمی‌خواهد اما ما نمی‌توانیم اپوزیسیون را از دید حاکمیت تعریف کنیم. همان گونه که ما می‌بینیم هاشمی به اپوزیسیون تبدیل می‌شود، حاکمیت هم این را می‌بیند و به هاشمی می‌گوید آشیخ اکبر باید تکلیفت را معلوم کنی؛ از شما بهره‌برداری می‌کنند و هل می‌دهند تا چهره‌ای بسازند که در مقابل نظام قرار بگیری. ضرورت دموکراسی خواهی، اینها (نهضت آزادی، سازمان مجاهدین انقلاب، دفتر تحکیم) را پشت سر کسی سوق خواهد داد که شنل اپوزیسیون را به تن کند. هاشمی که عمر نوح ندارد. 5 یا 10 سال دیگر با ما نخواهد بود اما جنبش ادامه پیدا می‌کند. اگر هاشمی، خاتمی و هر کسی نتواند حداقل خواسته‌های این جنبش را لبیک بگوید، جنبش آنها را پس می‌زند. نگران نباشید که آقای رفسنجانی می‌تواند پا به پای ما بدود یا نه، اگر نتواند همپا با جبهه اپوزیسیون بدود، حذف می‌شود... مهم نیست هاشمی چه می‌کند. او یا می‌تواند پا به پای این قطار باشد یا نه. اگر حذف شد هیچ اتفاقی نمی‌افتد، اپوزیسیون یک شخصیت دیگر را درون نظام پیدا می‌کند»(!)
اما گروهک‌هایی مانند ملی مذهبی و نهضت آزادی نگاه دوگانه‌ای مبتنی بر «حمایت تاکتیکی- انتقام» به مرحوم هاشمی داشتند چنان که ارگان اینترنتی گروهک ملی- مذهبی 19 آبان 91 نوشت: «پرسش اساسی این است که با هاشمی چگونه باید رفتار کرد؛ او که در کارنامه‌اش قلع و قمع «دیگران» را به طور پررنگ دارد و در تصمیم‌های بزرگ از جنگ تا اتفاقات سال 67، قتل‌های زنجیره‌ای ]!؟[ و... جزو تصمیم‌سازان بوده و اکنون با دموکراسی‌خواهان افق مشترک پیدا کرده است... تکلیف چیست؟ آیا باید تاریخ هاشمی را به فراموشی سپرد یا این که به طور تاکتیکی فعلاً در مورد او سکوت کرد تا اگر زوری دارد ضربه‌اش را به حکومت بزند و بعد که نوبت خود او رسید به حسابش رسید، یا این که اصولاً تاریخ او را فاش‌گویانه بر سر کوی و برزن فریاد زد و از هر سازش و حمایتی از او تن زد؟»
ارگان گروهک ملی- مذهبی ادامه می‌دهد: «تکلیف با هاشمی چیست، اگر بر این باشیم که باید پراگماتیستی عمل کرد و به فراخور وضعیت، وزن قدرت را سنجید و موضع خود را تعیین کرد؛ خیلی زود می‌توان به این رسید که پس حمایت از هاشمی به صلاح است. چرا که او به نسبتی به تحقق خواسته‌های ما نیز کمک می‌کند فارغ از این که دیگران در مورد ما چه فکر می‌کنند و اگر آرمان‌خواهانه عمل کنیم هرگز به زیر علم کسی چون هاشمی نخواهیم رفت چرا که عملکرد او با آب کوثر هم پاک نخواهد شد و همدستی با او دامن آدمی را آلوده می‌کند!»
این سایت می‌افزاید: هرگز نباید از گناه اینان گذشت اما باید با ایشان تاکتیکی برخورد کرد یعنی در برابر گناهانشان سکوت کرد تا وقت آن برسد.

از ترور شخصیت مرحوم هاشمی تا نماز بی وضو و با کفش پشت سر او!


«فواد-ش» 27 اردیبهشت 92 در سایت ضدانقلابی گویا‌نیوز ضمن اشاره به ملاقات مذکور نوشت: «در سال 72 هاشمی را عامل فقر و بدبختی مردم قلمداد می‌کرد و در سال 76 خوشحال شد از اینکه دوران ریاست هاشمی تمام شده است. زمستان سال 78 هاشمی کاندیدای مجلس شده بود. با «سلطان علی پروین» عکس یادگاری می‌انداخت. من هم پرسپولیسی دوآتیشه کلی فحش به علی پروین دادم که چرا با «عالیجناب سرخ‌پوش» عکس انداخته. هر روز روزنامه‌ها را در راه برگشت از مدرسه به خانه در اتوبوس می‌خواندم. به حرف‌های بچه‌های دبیرستانی گوش می‌دادیم. همه اکبر گنجی می‌خواندند. می‌گفتند باید هاشمی رای نیاورد. عاقبت همه هم به او گفتند «آغاسی». 18 تیر سال 1380 در سالگرد کوی دانشگاه تهران روبروی درب اصلی کوی شعار می‌دادیم، «عالیجناب سرخ‌پوش ما همه گنجی شدیم.» و هنوز هاشمی منفور بود. من این صحنه‌‌ها را هیجان‌زده ثبت می‌کردم در ذهنم وی آنگاه به خطبه‌های هاشمی در نماز جمعه 26 تیر 1388 اشاره می‌کند و می‌نویسد: آن روز شعار می‌دادیم هاشمی هاشمی سکوت کنی خائنی! من در عمرم نماز نخوانده بودم. آن روز هم نمازی نمادین خواندم با کفش و بدون وضو. آخر نماز هم با یک خانم جوان کنار دستم  که نمی‌شناختم، دست دادم با خنده قبول باشید گفتیم. تا میدان ولی‌عصر رفتیم و آنجا صف ما را درهم شکستند.»

روزنامه اعتما:اوراق قرضه بی رویه می توان دولت را ورشکسته کند


روزنامه اعتماد با انتشار این مطلب نوشت: استقراض قوه مجریه از مردم در قالب اوراق مشارکت امر چندان شگفت‌آوری نیست و در بسیاری از کشورهای دنیا این اتفاق می‌افتد. حسن این کار در آن است که شفافیت در بخش اقتصادی دولت نسبت به قرض گرفتن از بانک‌ها بالاتر می‌رود و بدهی بازاری برای دخالت گسترده‌تر مردم را پیدا می‌کند. اما این طرح مانند هر شمشیر دولبه دیگری، اگر به درستی اجرا نشود، اثرات سوء به مراتب بزرگ‌تری برجا خواهد گذاشت که بالا رفتن بدهی‌های دولت بدیهی‌ترین آنها است.
نکته کلیدی این است که قوه مجریه در سال آینده 44 هزار میلیارد تومان از مردم در قالب اسناد خزانه و اوراق مشارکت قرض می‌گیرد و 20 هزار میلیارد تومان قرضی که از مردم گرفته بود را باید پس دهد.
این کار را از باب اینکه شفافیت در بودجه ایجاد و بدهی دولت شفاف می‌شود و بازار بدهی دولت شکل می‌گیرد امری است پسندیده. اما اینگونه استقراض‌ها بسته به آنکه در کجا سرمایه‌گذاری شود نیاز به ملاحظه دارد. چون اگر پول صرف پروژه‌ای شود که بازدهی نداشته باشد، محل بازپرداخت استقراض از مردم نمی‌تواند به شکل مداوم از مردم باشد بلکه باید در میان مدت از محل سود پروژه‌های اجرا شده حاصل شود.
بنابراین دولت باید با تدبیر به این مسائل بنگرد که صرفاً استقراض از مردم صرف سرمایه‌گذاری مناسب شود و محل باز پرداخت آن از پروژه‌های سرمایه‌گذاری باشد در این حالت است که میزان بدهی دولت سیر نزولی به خود می‌گیرد وگرنه خطر افزایش بدهی دولت به مردم می‌تواند دامنگیر شود. بازار بدهی می‌تواند راهگشا باشد، به شرطی که توجه کافی و برنامه‌ریزی لازم را داشته باشد وگرنه مشکلاتی که می‌سازد بیش از قرض گرفتن از بخش‌های دیگر است.
فراموش نکنید دولت به بانک‌ها و پیمانکاران طلبکار سود پول نمی‌پردازد، حال آنکه به اوراق مشارکت سود تعلق می‌گیرد و پرداخت آن در صورتی که با انتشار اوراق جدید همراه باشد، چون باتلاق شیره اقتصاد را به درون می‌کشد و حتی می‌تواند موجب ورشکستگی قوه مجریه شود.

سیاست ارزی دولت به تورم ختم خواهد شد

وقایع اتفاقیه در گزارشی خاطرنشان کرد: زمانی که بانک مرکزی اعلام کرد، از این پس نرخ ارز در حاشیه بازار تعیین خواهد شد و این بانک دیگر در قیمت‌گذاری دخالت نخواهد کرد، شاید تصورش را هم نداشت، افزایش لجام گسیخته نرخ ارز که دلار را تا مرز چهار هزار تومان هم رساند، تک‌رقمی شدن نرخ تورم را با ابهام مواجه کند. گویا بانک مرکزی با تعیین نرخ ارز در حاشیه بازار، گل به خودی زد زیرا تشدید نظارت‌های این بانک و برخوردهای قهری با برخی صرافان، حکایت از آن دارد که عمر آزادسازی نرخ ارز، بسیار کوتاه بود و گران شدن بسیاری از کالاها که تأمین مواد اولیه‌شان برای تولید، نیاز به دلار ارزان دارد، موجب تورم بسیاری از کالاها، به ویژه کالاهای صنعتی در کشور شد؛ همچنین کالاهای وارداتی هم این روزها قیمت خود را بالا کشیده‌اند. حالا اصلی‌ترین نگرانی، از بازگشت تورم دوررقمی به اقتصاد ایران است؛ دست کم به تحلیل بسیاری از صاحب‌نظران اقتصادی این اتفاق، مخدوش شدن دستاورد رساندن تورم به زیر 10 درصد، در آینده‌ای نه چندان دور به وقوع خواهد پیوست. روند افزایشی نقدینگی که بر اساس آمارهای رسمی بانک مرکزی، بیشتر از هزار هزار میلیارد بوده و هنوز شرایط برای مهار مهیا نشده است، بدون هیچ تعارفی، هم بر تورم و هم بر بازار ارز تأثیرگذار بوده و هر دو را بیش از هر زمان دیگری، روی ریل افزایش قرار خواهد داد. به اعتقاد این تحلیلگران، همه این اتفاق‌ها موجب شده است در این مقطع از شرایط اقتصادی، انتظار از بازار ارز، افزایش قیمت‌ها باشد نه روندی کاهشی. از سوی دیگر، رصد تحولات قیمتی برخی بازارها، دو حالت از تأثیر افزایش نرخ دلار در تورم بسیاری از کالاها را به تصویر می‌کشد؛ اینکه جو روانی چهارراه استانبول موجب گرانی در بازارهای مختلف می‌شود یا این نکته که برخی کالاهای وارداتی که تولید داخلی مشابه آنها در داخل کشور وجود ندارد، واقعاً به تبعیت از دلار چهار هزار تومانی، گران‌تر شده‌اند.
نمونه این اتفاق، چند روز پیش در بازار لوازم خانگی افتاد؛ به طوری که محمد طحانپور، دبیر اتحادیه تولیدکنندگان و توزیع‌کنندگان لوازم خانگی، از افزایش چهار تا هفت درصدی قیمت در بازار لوازم خانگی با وجود دلار چهار هزار تومانی خبر داده و پیش‌بینی کرده بود، روند افزایشی قیمت‌ها در بازار آزاد ارز ادامه داشته باشد. انگار بار دیگر، تورم، نوسانات نرخ ارز، افزایش حجم نقدینگی، رکود اقتصادی و کسری بودجه دولت، دست به دست هم داده‌اند تا بسیاری از مأموریت‌های اقتصادی آن با شکست مواجه شوند، در حالی که فقط چند ماه برای تحقق آنها زمان دارد.

وطن امروز

دولت موظف به «افزایش تولید موشک» شد

وکلای ملت، دولت را موظف به توسعه و توان تولید موشکی کردند. نمایندگان  مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی روز دوشنبه 20 دی مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی لایحه برنامه ششم توسعه کشور، ماده 121 این لایحه را با 173رای موافق،10 رای مخالف و 3 رای ممتنع از مجموع 263 نماینده حاضر در جلسه علنی پارلمان تصویب کردند. براساس این مصوبه، مجلس دولت مکلف شد در اجرای بند 52 سیاست‌های کلی برنامه و به منظور افزایش توان دفاعی کشور در تراز قدرت منطقه‌ای و تأمین منافع و امنیت ملی، حداقل 5 درصد از منابع بودجه عمومی به‌استثنای واگذاری دارایی‌های مالی، درآمد هزینه دستگاه‌ها و درآمدهای اختصاصی را به‌عنوان سهم تقویت بنیه دفاعی در ردیف‌های تقویت بنیه دفاعی در بودجه سالانه کشور اختصاص دهد.  دولت موظف شد پشتیبانی‌های لازم را به منظور افزایش توان دفاعی کشور در تراز قدرت منطقه‌ای و تامین منافع و امنیت ملی، با انجام اقدامات اساسی همچون توسعه و افزایش توان تولید موشکی انجام دهد.

استفاده از ظرفیت مردم در جبهه مردمی نیروهای انقلاب

نماینده سابق مردم تهران در مجلس شورای اسلامی استفاده از ظرفیت مردم را اقدام ارزشمند جبهه مردمی نیروهای انقلاب دانست. به گزارش نماینده،  لاله افتخاری از حامیان جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی درباره تشکیل این جبهه اظهار داشت: این اقدام، اقدام ارزشمندی است؛ اینکه گروهی به فکر این افتادند که با استفاده از ظرفیت‌های مردمی، خود مردم را در خدمت نظام بیاورند کار ارزشمندی است. نماینده سابق مردم تهران در مجلس شورای اسلامی تصریح‌ کرد: ما هم از این حرکتی که انجام شده حمایت کردیم و امیدواریم بتوانند در این راه نتایج مطلوبی برای خدمت به نظام و انقلاب به دست آورند.

برخی تخلفات حسین فریدون محرز شده است


عضو کمیسیون قضایی مجلس شورای اسلامی می‌گوید تخلفات حسین فریدون محرز است و طبیعتا قوه‌قضائیه منعی برای رسیدگی به این تخلفات ندارد. محمدعلی پورمختار در گفت‌وگو با بسیج با اشاره به تذکر اخیر 46 نماینده مجلس شورای اسلامی به آقای روحانی برای برخورد با حسین فریدون و با اشاره به افشاگری اخیر آیت‌الله آملی‌لاریجانی درباره کمک میلیاردی بابک زنجانی به یکی از ستادهای انتخاباتی، گفت: باید آقای رئیس‌جمهور نسبت به این موضوع حساسیت به خرج دهد و این موضوع را مد نظر قرار دهد؛ رئیس‌جمهور باید عنایت داشته باشد که این موضوع یکی از نقاط آسیب ایشان محسوب می‌شود. وی در ادامه با اشاره به بیانیه 46 نماینده درباره برخورد جدی دولت با فریدون گفت: طبیعتا با توجه به اینکه این موارد مطرح شده است و مجلس هم با این رویکرد از رئیس‌جمهور خواسته اقدام لازم را انجام دهد، لذا باید آقای رئیس‌جمهور به این موضع توجه ویژه داشته باشد تا در درجه اول خود و در درجات بعدی آقای فریدون را از این نوع اتهامات مبرا کند. عضو کمیسیون قضایی مجلس با اشاره به محرز شدن برخی تخلفات حسین فریدون برای مجلس و قوه‌قضائیه گفت: قوه‌قضائیه درصدد رسیدگی به تخلفات است به طور مثال در قضیه بانک ملت در موضوع عدد و رقمی که منتقل شده یا جابه‌جایی مبالغی که عنوان شده بود یا انتصاب مدیر بازداشت شده بانک ملت و موارد مشابه اینچنینی، تخلفات حسین فریدون محرز است و طبیعتا قوه‌قضائیه منعی برای رسیدگی به این تخلفات ندارد.

رویترز مدعی شد
شلیک هشدارآمیز نیروی دریایی آمریکا به قایق‌های ایرانی


خبرگزاری رویترز در خبری فوری مدعی شد نیروی دریایی آمریکا در تنگه هرمز به ‌سمت قایق‌های سپاه پاسداران تیر اخطار شلیک کرده است. به گزارش تسنیم، 2 مسؤول آمریکایی به رویترز گفتند نیروی دریایی آمریکا به ‌نشانه اخطار 3 بار به‌ سمت 4 قایق نیروی دریایی سپاه شلیک کرده است. این مسؤولان مدعی شدند قایق‌های سپاه با سرعت به‌ سمت آنها نزدیک می‌شده‌اند. مسؤولان آمریکایی همچنین مدعی شدند بعد از تلاش نیروهای آمریکایی برای برقراری تماس رادیویی با قایق‌های ایرانی و عدم پاسخ این قایق‌ها، یک بالگرد آمریکایی در اطراف این قایق‌ها به پرواز درآمده و به‌سمت آنها تیر اخطار شلیک کرده است. این در حالی است که مسؤولان ایرانی هیچ واکنشی به این خبر نداشته‌اند.

واکنش آیت‌الله آملی‌لاریجانی به نامه کری برای فشار بر ایران


رئیس قوه‌قضائیه می‌گوید توصیه جان کری به ترامپ برای تشدید تحریم‌ها به منظور عقب‌نشینی ایران از توسعه برنامه موشکی و حمایت از جریان مقاومت در منطقه، نشان‌دهنده بازگشت آمریکا به نقطه اول و درس نگرفتن از تجربیاتی است که در این سال‌ها به دست آورده است. به گزارش اداره کل روابط عمومی قوه‌قضائیه، آیت‌الله آملی‌لاریجانی در جلسه مسؤولان عالی قضایی، با اشاره به اظهارات اخیر جان کری، وزیر خارجه آمریکا و توصیه او به دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور منتخب این کشور مبنی بر افزایش فشارها به ایران اظهار کرد: متاسفانه این شخص در آخرین لحظات حضور خود در کسوت وزارت خارجه و در زمان خداحافظی،  بار دیگر زهر خود را ریخت. اگرچه به نظر می‌رسد چنین اظهاراتی از ناحیه کسی که در مسیر مذاکره و برجام حضور داشته و ظاهرا برای رفع تحریم‌ها تلاش کرده عجیب باشد اما هیچ چیز از دشمن عجیب نیست زیرا طبیعت چنین دشمنی همین است. وی افزود: توصیه جان کری به ترامپ مبنی بر تشدید تحریم‌ها به منظور عقب‌نشینی ایران از توسعه برنامه موشکی و حمایت از جریان مقاومت در منطقه، نشان‌دهنده بازگشت آمریکا به نقطه اول و درس نگرفتن از تجربیاتی است که در این سال‌ها به دست آورده است. رئیس قوه‌قضائیه تصریح کرد متاسفانه آمریکایی‌ها از این تجربیات پند نمی‌‌گیرند و تلاش دارند ملت ایران را از اهداف و آرمان‌های بزرگ انقلاب دور کنند، در حالی که این خیال باطلی است.

نشست کمیسیون مشترک ایران و1+5 باید 2 نتیجه داشته باشد


رئیس کمیته هسته‌ای مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه نشست دیروز کمیسیون مشترک ایران و 1+5 باید 2 نتیجه در بر داشته باشد، گفت: اگر این دو نتیجه حاصل نشود، دولت باید دست به اقدام متقابل بزند. حجت‌الاسلام والمسلمین مجتبی ذوالنور در گفت‌وگو با مهر، با اشاره به نشست دیروز کمیسیون مشترک ایران و 1+5 در وین برای بررسی نقض برجام از سوی آمریکایی‌ها، اظهار داشت: از نظر ما خروجی نشست امروز باید شامل 2 نکته باشد. وی در توضیح این مساله افزود: نخستین مساله، قبولاندن این نکته به آمریکایی‌هاست که تمدید قانون تحریم‌های ایران(ISA) نقض برجام است و دومین نکته نیز این است که با لغو این قانون، اثر این اقدام آمریکایی‌ها را رفع کنند. رئیس کمیته هسته‌ای مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: اگر این دو نتیجه از نشست حاصل نشود، عملا برجام نقض شده و دولت جمهوری اسلامی ایران باید متناسب با مصوبه مهرماه سال گذشته مجلس شورای اسلامی، دست به اقدام متقابل و متناسب بزند.

کسانی که از برداشته شدن تحریم می‌گفتند باید شرمنده باشند


معاون فرهنگی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی می‌گوید افرادی که سخن از برداشته‌شدن تحریم‌ها با توقف فعالیت‌های هسته‌ای به میان می‌آوردند، اکنون باید شرمنده باشند و از مردم عذرخواهی کنند که در ذهن مردم تردید ایجاد کردند. سردار محمدرضا نقدی در مراسم بزرگداشت پنجمین سالگرد شهادت شهید مصطفی احمدی‌روشن در حسینیه امام خمینی(ره) شهر همدان، تصریح کرد: انرژی هسته‌ای مسیری بود که انتخاب کردیم اما برخی گمان می‌کنند اگر از مواضع خود در انرژی هسته‌ای کوتاه بیاییم معیشت مردم بهبود می‌یابد، بنابراین ولی‌فقیه اندکی در مسیر، دستور توقف می‌دهند تا این افراد هم به قافله برسند و دوباره مسیر را پی بگیریم. وی با بیان اینکه نرمش قهرمانانه برای پایان‌دادن به تردیدها بود، تصریح کرد: این توقف برای این بود که همه به مسیر بپیوندند و به این ترتیب نهضت را ادامه دهیم و انقلاب را به دست صاحب اصلی آن برسانیم. سردار نقدی با بیان اینکه برای انسان سفیه هم مشخص شد آمریکا هرگز قابل اعتماد نیست و از مواضع استکباری خود کوتاه نمی‌آید، اظهار کرد: افرادی که سخن از برداشته‌شدن تحریم‌ها با توقف فعالیت‌های هسته‌ای به میان می‌آوردند، اکنون باید شرمنده باشند و از مردم عذرخواهی کنند که در ذهن مردم تردید ایجاد کردند. وی با بیان اینکه از زمان آغاز مذاکرات هسته‌ای، آمریکا به طور میانگین ماهی یک قانون علیه کشورمان به تصویب رسانده است، تأکید کرد: امروز همه متوجه شده‌اند آمریکا به قول‌ خود متعهد نیست به طوری که عملکرد آمریکا اینگونه جلوه می‌کند که کنگره تنها برای تصویب قانون علیه ایران ایجاد شده است.

ایران

توضیح کاخ سفید درباره هشدار ناوشکن امریکایی

سخنگوی کاخ سفید  شلیک گلوله یک ناوشکن امریکایی به سمت قایق‌های ایرانی در آب‌های خلیج فارس را تأیید کرد و گفت: ناوشکن امریکا برای هشدار به قایق‌های تندروی ایرانی به سمت آنها گلوله شلیک کرده است. به گزارش اسپوتنیک، جاش ارنست افزود:  چهار قایق تندروی ایرانی به ناوشکن امریکا نزدیک شده بودند. واشنگتن نمی‌داند که نیت این قایق‌ها چه بوده اما این اقدام قابل پذیرش نیست. چنین اقداماتی به طور قطع نگران‌کننده هستند و بدون شک می‌توانند خطر افزایش تنش در شرایطی که ما معتقدیم که باید به دنبال راه‌هایی برای کاهش تنش باشیم را افزایش دهند.

ادعای معامله شرکت نامزد وزارت خارجه ترامپ با ایران

روزنامه «یو‌اس‌ای تودی» گزارش داد که شرکت «اکسون موبیل» در زمان تحریم‌های ایران، اقدام به نقض این محدودیت‌ها کرده و از طریق یک زیرمجموعه اروپایی خود با این کشور معامله کرده بود. به گزارش ایلنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، روزنامه یو‌اس‌ای تودی با استناد به مدارک سازمان دولتی نظارت بر بازارهای بورس امریکا اعلام کرده است که معامله شرکت اکسون موبیل با ایران در زمان مدیریت «رکس تیلرسون» که توسط «دونالد ترامپ» رئیس ‌جمهوری منتخب امریکا به عنوان گزینه تصدی وزارت خارجه معرفی شده، صورت گرفته است. بر اساس این مدارک، معامله با ایران، سوریه و سودان در سال های ۲۰۰۳، ۲۰۰۴ و ۲۰۰۵ توسط شرکت اینفینیوم صورت گفت که ۵۰ درصد سهام آن متعلق به اکسون موبیل است.

جمع‌آوری کتب درسی حاوی نام «خلیج فارس» در امارات

امارات متحده عربی در اقدامی مذبوحانه، دستور جمع‌آوری کتاب درسی جدیدی را داده که حاوی نقشه‌ای با نام خلیج فارس است. به گزارش ایسنا به نقل از  روزنامه امارت الیوم، وزارت آموزش و پرورش امارات متحده ادعا کرد پس از دریافت شکایت‌هایی درباره استفاده از نام «خلیح فارس» در کتاب‌های درسی، اقدام به جمع‌آوری این کتاب‌ها کرده است.

ارزیابی اقتصادی انوشه انصاری از «برجام»

«انوشه انصاری»، اولین زن ایرانی که پایش به فضا باز شده و در حوزه تجارت و اقتصاد هم چهره شناخته شده‌ای در امریکاست، امضای توافق هسته‌ای بین ایران و 1+5 را در راستای جذب سرمایه‌گذاری در ایران مفید ارزیابی کرد. وی به ایسنا گفت: «امضای توافق برجام قدم مثبتی بود که در راه درست برداشته شد. با این توافق ایران به تمام دنیا گفت که می‌خواهیم جزئی از جامعه بین‌المللی باشیم؛ از این به بعد خیلی مهم است که این روند ادامه پیدا کند. در میان فعالان تجاری در دنیا شوق زیادی برای ورود به بازار ایران وجود دارد؛ چرا که نیازهای زیادی در این بازار هست. من با هر کسی در نقاط مختلف دنیا صحبت می‌کنم، می‌بینم که خیلی‌ها دوست دارند وارد بازار ایران شوند. اگر این گام‌های درست ادامه پیدا کند، فکر می‌کنم نتایج مثبتی خواهیم گرفت.»  خانم انصاری از بنیانگذاران شرکت ارتباطات از راه دور «تی‌تی‌ای TTI» است که ریاست هیأت مدیره این شرکت را هم به عهده دارد.
 
شرق

پیام تسلیت آیت‌الله‌العظمی سیستانی


ابنا: آیت‌الله‌العظمی سیستانی با ارسالی پیامی رحلت آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی را به «محمد هاشمی»، برادر رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام تسلیت گفت. پیام آیت‌الله‌العظمی سیستانی به شرح ذیل است: 
«بسم‌الله الرحمن‌الرحیم؛ انالله و انا الیه راجعون؛ دانشمند محترم جناب آقای محمد هاشمی زیدعزه؛ السلام علیکم و رحمه الله و برکاته؛ خبر درگذشت اخوی مکرم، جناب حجت‌الاسلام‌و‌المسلمین آقای حاج شیخ‌اکبر هاشمی رفسنجانی طاب ثراه موجب تألم و تأسف فراوان گردید. این‌جانب فقدان آن بزرگوار را به جناب‌عالی و دیگر خاندان محترم تسلیت عرض نموده و از درگاه خداوند منان برای آن مرحوم علو درجات و برای همه بازماندگان صبر جمیل و اجر جزیل را مسئلت دارم».

پیام تسلیت نهضت آزادی


هاشم صباغیان، در پیامی درگذشت آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی را تسلیت گفت. بخشی از این پیام به این شرح است:
بسم الله الرحمن الرحیم
كُلُّ مَنْ عَلَيْهَا فَانٍ وَ يَبْقَى وَجْهُ رَبِّكَ ذُو‌الْجَلَالِ وَ‌الْإِكْرَامِ
خبر درگذشت ناگهانی آیت‌الله اکبر هاشمی‌رفسنجانی موجب تأسف و تأثر خاطر ما و قاطبه ملت ایران گردید. بی‌شک نقش‌آفرینی مرحوم هاشمی در عرصه‌های مختلف به‌خصوص در سال‌های اخیر از حافظه تاریخی ملت ایران پاک نخواهد شد و فقدان حضور ایشان در عرصه سیاسی و اجتماعی محسوس خواهد بود.
قضاوت درباره کارنامه و سوابق مردان عمل بسیار دشوار است و نتایج و اثرات اعمال دولتمردان را تاریخ قضاوت خواهد کرد. آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی کارنامه فربهی پیش و پس از انقلاب داشته‌ است. مبارزات انقلابی در دوران رژیم شاهنشاهی و استقامت و صلابت اراده ایشان در دوران زندان بر کسی پوشیده نیست. 

آرمان

اضافه شدن نام یک ایرانی به فهرست تحریم‌های آمریکا

وزارت خزانه‌داری آمریکا روز دوشنبه اعلام کرد که نام ۷ فرد جدید را به فهرست ضدتروریستی خود شامل پنج روسی، یک لبنانی و یک ایرانی اضافه کرده است. در میان ۵ فرد روس تحریم‌شده، نام یک مقام عالی‌رتبه دولت روسیه به چشم می‌خورد. بر اساس این تحریم ها، اموال این افراد مسدود شده است و آمریکایی‌ها کاملا از هرگونه داد و ستد با این هفت نفر منع می‌شوند.

تهران میزبان عبدا... عبدا...

عبدا... عبدا... در راس هیاتی از مقامات افغانستان امروزچهارشنبه وارد تهران می‌شود. این سفر براي حضور مقامات افغانستان در مراسم ترحیم آیت‌ا... هاشمی انجام می‌شود. علاوه بر عبدا... عبدا...، محمد سروردانش معاون دوم رئیس‌جمهور، استاد محمد محقق معاون دوم رئیس اجرایی، محمدا... بتاش وزیر ترانسپورت و هوانوردی ملکی، نصیر احمد درانی وزیر احیا و انکشاف دهات، صلاح الدین ربانی وزیر امور خارجه به همراه ۲۰ نفر دیگر اعم از رئیس دفتر و مشاوران این مقامات در این سفر حضور دارند.

برگزاری مراسم یادبود هاشمی‌ در دانشگاه آزاد

مراسم یادبود مرحوم آیت‌ا... هاشمی رفسنجانی عصر چهارشنبه در مسجد پیامبر اعظم (ص) برگزار می‌شود. مراسم ختم رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام، آیت‌ا... هاشمی‌رفسنجانی روز چهارشنبه از ساعت ۱۵ در مسجد پیامبر اعظم(ص) واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد برگزار می‌شود. همچنین دیروز چهارشنبه مراسم ختمی از سوی مقام معظم رهبری از ساعت ۹ و ۳۰ دقیقه صبح تا ۱۲ در محل حسینیه امام‌خمینی برگزار می‌شود.

راه‌اندازی دفتر املاک کشور

به‌صورت الکترونیک

نمایندگان مجلس در مصوبه‌ای سازمان ثبت اسناد و املاک کشور را موظف به راه‌اندازی و سازماندهی دفتر املاک کشور به صورت الکترونیک کردند. نمایندگان مجلس در ادامه بررسی جزئیات لایحه برنامه ششم توسعه، ماده ۱۳۱ را با ۱۲۰ رای موافق، ‌۱۳ رای مخالف و سه رای ممتنع از مجموع ۲۰۶ نماینده حاضر در مجلس به تصویب رساندند.بر اساس این مصوبه سازمان ثبت اسناد و املاک کشور موظف است تا پایان سال دوم برنامه نسبت به راه‌اندازی و سازماندهی دفتر املاک کشور به صورت الکترونیک اقدام نماید و کلیه معاملات راجع به املاک و اراضی را در آن به صورت آنی و الکترونیک به نحوی ثبت نماید که امکان ثبت معاملات به صورت لحظه‌ای و برخط در دفتر املاک و نیز پاسخ آنی و برخط در‌‌ همان لحظه به استعلامات فراهم باشد. دفتر مذکور پس از تکمیل جایگزین دفتر املاک موجود و در حکم آن خواهد بود. همچنین نمایندگان ماده ۱۳۰ را با ۱۰۹ رای موافق، ۵۱ مخالف و یک رای ممتنع از مجموع ۲۱۰ نماینده حاضر در مجلس حذف کردند.

دبیر هیات دولت: امروز تعطیل نیست

دبیر هیات دولت در واکنش به برخی شایعات منتشر‌شده در فضای مجازی مبنی بر تعطیلی چهارشنبه اعلام کرد که امروزچهارشنبه تعطیل نیست و همه ادارات، سازمان‌ها و مدارس فعالیت عادی خود را انجام خواهند داد. محسن حاجی میرزایی افزود: دولت هیچ تصمیمی مبنی بر تعطیلی روز چهارشنبه اتخاذ نکرده و شایعاتی که در این زمینه منتشر شده است، صحت ندارد. وی خاطرنشان ساخت: هیات دولت به مناسبت درگذشت آیت ا... هاشمی رفسنجانی در بیانیه ای، سه روز عزای عمومی اعلام کرد اما این امر به معنای تعطیلی نیست و فقط دیروز تعطیل بوده است. حاجی میرزایی گفت که تصمیم دانشگاه آزاد اسلامی مبنی بر لغو امتحانات این دانشگاه در روز چهارشنبه ارتباطی با دولت ندارد.

 


نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات