صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۸ دی ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۱  ، 
کد خبر : ۲۹۸۱۴۰

نشریه اخبار و تحلیل‌ها شنبه 18 دی

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) وظیفه مسئولین، حمایت مضاعف از جوانان مؤمن و انقلابی در دانشگاه‌ها است.(95/10/13)
نشریه اخبار و تحلیل‌ها Word
نشریه اخبار و تحلیل‌ها PDF
▼ حرف روز
تب و تاب انتخابات!

تدارک زودهنگام احزاب و جریان‌های سیاسی برای ورود به انتخابات و درگیر کردن فضای سیاسی و اجتماعی کشور به مسائل و مباحث انتخاباتی و اینکه چه کسانی وارد عرصه رقابت‌های انتخاباتی خواهند شد و احزاب و گروه‌های مختلف چه کسانی را به عنوان کاندیدا معرفی می‌کنند، از جمله مهم‌ترین موضوعات خبری در روزهای گذشته است. برای نمونه می‌توان به طرح آقای مصطفی میرسلیم به عنوان کاندیدای نهایی حزب مؤتلفه اسلامی و گمانه‌زنی‌ها درباره حضور برخی شخصیت‌های اصولگرا، افزایش اظهارنظرها مبنی بر پیروزی قطعی آقای روحانی در انتخابات آتی و در عین حال، طرح نام برخی افراد به عنوان کاندیدای سایه آقای روحانی از سوی اصلاح‌طلبان اشاره کرد که در روزهای اخیر سوژه رسانه‌ها و اظهارنظرهای نخبگان مختلف سیاسی بوده است. در نگاه اول، تب‌وتاب انتخابات و تکاپوهای انتخاباتی نخبگان سیاسی نشان‌دهنده اشتیاق نخبگان سیاسی جریان‌ها و احزاب مختلف برای ورود به انتخابات است که هم بیانگر واقعی بودن رقابت و در نتیجه حقیقی بودن مردم‌سالاری دینی در ایران است و هم می‌تواند زمینه‌ساز مشارکت حداکثری مردم در انتخابات باشد که چنانچه این موضوع با انتخاب اصلح نیز توأمان شود، هدف انتخابات به طور حداکثری محقق شده است؛ اما این پدیده بدون آسیب نبوده و در این باره باید گفت، اگرچه فعالیت و مشارکت احزاب و گروه‌ها نقطه اوج عمل به فلسفه وجودی آنهاست، اما ورود پر تب و تاب به فعالیت‌های انتخاباتی، به ویژه از سوی جریان یا جریان‌هایی که زمام امور اجرایی کشور را در دست دارند، سبب می‌شود جریان حاکم خود را مشغول مباحث انتخاباتی کند و دیگر فرصت چندانی نداشته باشد که به مسائل مرتبط با وظایف اجرایی و مسئولیت‌های خود بپردازد.
به حاشیه رفتن مطالبات واقعی مردم، تک بُعدی شدن فعالیت احزاب و بی‌توجهی آنها به انجام سایر کارویژه‌ها، غلبه منافع گروهی و جریانی بر منافع ملی و مصلحت کشور و... از دیگر آسیب‌های ورود زودهنگام به مباحث انتخاباتی است که امید است با هوشمندی مردم و درایت نخبگان سیاسی از شدت آنها کاسته شود.  

▼ گزارش روز
زبان مشترک

سال‌های سال است که از زبان بزرگان کشور می‌شنویم باید میان ملت‌های فارسی‌زبان بیش از پیش وحدت و همدلی تقویت شود، همه ما می‌دانیم که انقلاب اسلامی ایران و گفتمان برآمده از آن به مرزهای جغرافیای  ایران محدود نیست و گفتمانی است برآمده از اسلام ناب محمدی که مردم ایران پیش‌قراولان آن هستند. دیرزمانی است که می‌شنویم و می‌گوییم نیروهای فرهنگی انقلاب اسلامی با هر ملیتی در یک جبهه واحد تعریف می‌شوند و در کنار یکدیگر مبلغان تفکر انقلاب اسلامی هستند، ولی در گذر همه این سال‌‌ها کمتر اقدام عملی در این حوزه و مطابق با این گفتارها به چشم می‌آمد تا اینکه در روزهای اخیر خبری در صدر اخبار فرهنگی و هنری کشور قرار گرفت که می‌توان آن را اقدامی مبارک در این راستا دانست. بر اساس این خبر، وزیر ارشاد طی حکمی «محمدکاظم کاظمی» را به عنوان دبیر علمی یازدهمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر منصوب کرد تا یک شاعر فارسی‌زبان متولد هرات افغانستان، دبیر جشنواره پیروزی سالگرد انقلاب اسلامی ایران در سال جاری باشد؛ اقدامی که می‌توان آن را امتداد حضور شاعران فارسی‌زبان افغانستانی، تاجیکستانی و... در دیدار سالیانه رهبر معظم انقلاب با شاعران در نیمه ماه مبارک رمضان و ورود منویات معظم‌له به حوزه تصمیم‌گیری فرهنگی کشور دانست.
در روزهایی که تیپ فاطمیون مردم افغانستان دوشادوش سربازان محور مقاومت با تروریسم تکفیری به مبارزه می‌پردازند، اقدام وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و حکم آقای صالحی امیری را می‌توان آغاز فصلی تازه در جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی دانست که زمینه‌ساز نزدیکی بیش از پیش دو ملت بزرگ افغانستان و ایران خواهد شد تا در سایه آن هنرمندان افغانستانی و ایرانی با زبانی مشترک در تعالی شعر انقلاب گام‌های بلندتری بردارند. ان‌شاءالله

▼ اخبار ویژه
ارسال پرونده احمد منتظری به دادگاه تجدیدنظر

حجت‌الاسلام محمدجعفر منتظری، دادستان کل کشور و رئیس دادگاه ویژه روحانیت در خصوص آخرین وضعیت پرونده معروف به فایل صوتی منتشر شده از سوی بیت منتظری و پرونده فرزند وی گفت: با جریان مربوط به انتشار آن فایل صوتی برخورد جدی می‌شود. این پرونده همچنان مفتوح است و مختومه نشده است. وی همچنین در خصوص پرونده احمد منتظری گفت: در حال حاضر پرونده وی در مرحله تجدیدنظر است؛ اما در آینده نزدیک حکم صادره برای وی قطعی می‌شود. احمد منتظری فرزند آیت‌الله منتظری به دلیل انتشار یک فایل صوتی از پدرش به اتهام اقدام علیه امنیت ملی، انتشار اسناد سرّی و تبلیغ علیه نظام به ۲۱ سال حبس تعزیری و خلع لباس محکوم شده بود.

تجمع بر اثر سوءتفاهم
مدیر کل امنیتی ـ انتظامی استانداری کرمان تجمع اعتراض‌آمیز حاشیه‌نشین‌های شهرک سعیدی را که با آتش زدن لاستیک، جاده کرمان ـ کوهپایه را مسدود کرده بودند، یک سوءتفاهم دانست و گفت: در این مناطق مواردی در خصوص سرقت برق، گاز و آب مطرح است که پرونده آنها در مراجع قضایی در حال بررسی است. با وجود اینکه تجمع و مسدود کردن جاده غیر قانونی بوده است، اما نیروی انتظامی با خویشتن‌داری با این افراد برخورد کرده و هیچ‌گونه مشکلی ایجاد نشده است.

▼ اخبار
1- ارائه اطلاعات غلط به رئیس جمهور درباره مسکن مهر

وزیر راه و شهرسازی دولت دهم با اشاره به اعتراف درست رئیس‌جمهور به ناکارآمدی دولت یازدهم در بخش مسکن، گفت: صحبت‌های رئیس‌جمهوری به ویژه در حوزه مسکن مهر شگفتی مسئولان، کارشناسان و ساکنان در پروژه‌های مسکن مهر را در سراسر کشور برانگیخته است. علی نیکزاد تصریح کرد:‌ اینکه به ایشان گفته شده مسکن مهر در ابتدای دولت یازدهم از خدمات روبنایی و تأسیسات زیربنایی برخوردار نبوده، صحیح نیست و تمام دو میلیون و 800 هزار واحد شهری و روستایی افتتاح شده در دولت قبل آب و برق داشته است. اتفاقاً واحدهای تحویلی در دولت یازدهم است که با مشکلات عدیده در انشعابات روبه‌رو هستند. وی افزود:‌ مهم‌ترین مأموریت وزارت راه و شهرسازی در حوزه اقتصاد مقاومتی رونق در بخش مسکن است که به دلیل سیاست ناکارآمد تحریک تقاضا به صورت تک بُعدی، نظیر افزایش هشت برابری سقف تسهیلات خرید مسکن عملاً ناموفق بوده است.

2- اقرار جان کری به استفاده از «داعش» برای براندازی بشار اسد

یک فایل صوتی از صحبت‌های محرمانه «جان کری» وزیر خارجه آمریکا افشا شده که در آن وی تأکید می‌کند واشنگتن چشم خود را روی قدرت گرفتن گروه تروریستی «داعش» در سوریه بست تا از آن برای براندازی دولت دمشق استفاده کند. در این فایل صوتی وزیر خارجه آمریکا اذعان می‌کند واشنگتن اجازه داد داعش در سوریه قدرت بگیرد تا بتواند «بشار اسد» رئیس‌جمهور قانونی این کشور را برای کنار رفتن از قدرت به پای میز مذاکره بکشاند؛ اما روسیه اجازه چنین چیزی را نداد. وی می‌گوید، داعش در حال قوی شدن بود و احتمال داشت به دمشق برود؛ به همین دلیل روسیه مداخله کرد؛ زیرا آنها دولت داعشی نمی‌خواستند و از اسد حمایت کردند.

3- شهادت 117 فلسطینی تنها در یک سال

آمارها نشان می‌دهد، در جریان عملیات‌های مقاومتی سال 2016، 117 فلسطینی شهید و هزار و 457 نفر زخمی شده‌اند. در مقابل، در 332 عملیات مقاومتی، 17 صهیونیست به هلاکت رسیده و 437 نفر زخمی شده‌اند. همچنین فلسطینیان بیش از چهار هزار و 758 بار با نظامیان و شهرک‌نشینان صهیونیست در نقاط مختلف درگیر شده‌اند. گفتنی است، در بررسی 332 عملیات مقاومتی مشخص می‌شود 50 مورد عملیات حمله با سلاح سرد (چاقو)، 119 مورد عملیات تیراندازی، 10 مورد عملیات زیرگیری با خودرو، 153 مورد بمب‌گذاری و استفاده از مواد منفجره و 117 مورد تلاش برای حمله با سلاح سرد بوده است.

▼ تا انتخابات
علیرضا رحیمی، عضو کمیسیون نظارت بر انتخابات شورای شهر با بیان اینکه فعالیت این کمیسیون آغاز شده است، گفت: ملاک ما در بررسی صلاحیت‌ها مرّ قانون است و بر اساس آن هر شخصی که مشکلی در مراجع چهارگانه نداشته باشد، می‌تواند برای انتخابات شورای شهر کاندیدا شود. هدف ما این است که در این انتخابات تمام سلایق بتوانند در چهارچوب قانون اساسی کاندیدا شوند.
عارف در واکنش به انتشار فهرست منتسب به اصلاح‌طلبان برای انتخابات شورای شهر آینده تهران اظهار داشت: من چنین فهرستی را ندیده‌ام و وجود هرگونه فهرستی را تکذیب می‌کنم؛ زیرا شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان هنوز وارد مصادیق نشده و فکر می‌کنم تا دو ماه آینده هم وارد مصادیق نخواهد شد.

▼ اخبار کوتاه
روزنامه «واشنگتن‌پست» در سرمقاله‌ای با هشدار به رئیس‌جمهور جدید آمریکا مبنی بر اینکه نباید بیش از پیش واشنگتن را در بحران یمن درگیر کند، نوشت: «یکی از گرفتاری‌هایی که دولت ترامپ در خاورمیانه از رئیس‌جمهور اوباما به ارث می‌برد، مشارکت آمریکا در مداخله خونبار و بی‌حاصل عربستان سعودی در یمن است. این پادشاهی تحت فشار جانشین 31 ساله و جاه‌طلب ولی‌عهد در سال 2015 وارد جنگ داخلی یمن شده و از آن زمان مرتکب بی‌رحمانه‌ترین حملات شده است.»
وزارت دفاع روسیه به دستور ولادیمیر پوتین، عملیات کاهش بخشی از نیروهای خود در سوریه را با بازگرداندن ناو هواپیمابر کوزنتسوف، رزم‌ناو «پتر کبیر» و مجموعه ناوهای همراه آن از سواحل سوریه آغاز کرد. رئیس ستاد مشترک ارتش روسیه با اشاره به اینکه جنگنده‌های روسیه ظرف دو ماه ۴۲۰ حمله هوایی انجام داده و هزار و ۲۵۲ پایگاه تروریستی را نابود کرده‌اند، گفت:‌ مأموریت این جنگنده‌ها در سوریه به پایان رسیده است.
تیم دولت انتقالی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور منتخب آمریکا از همه دیپلمات‌های این کشور در خارج خواسته است مأموریت خود را تا پیش از مراسم تحلیف در کاخ سفید تحویل دهند و بازگردند. گفتنی است، در صورت اجرایی شدن این درخواست، آمریکا به مدت چند ماه در کشورهای مهمی، مانند آلمان، کانادا و انگلیس نماینده دیپلماتیکی که به تأیید سنا رسیده باشد، نخواهد داشت.
یان ایگلاند، رئیس کارگروه سازمان ملل در امر کمک‌های انسانی در سوریه، در نشست مطبوعاتی در شهر ژنو گفت: فقط در دمشق پنج میلیون و 500 هزار نفر از نعمت آب محروم شده‌اند یا مقدار کمی آب دریافت می‌کنند. اقدامات خرابکارانه و محروم کردن افراد از دسترسی به آب، جنایت جنگی است؛ زیرا غیر نظامیان از این آب استفاده می‌کردند.
خبرگزاری رویترز از قول چهار منبع آگاه خبر داد، «ویتول» بزرگ‌ترین بازرگان نفتی جهان توافقی را با شرکت ملی نفت ایران نهایی کرده و بر اساس آن وامی به مبلغ حدود یک میلیارد دلار به یورو با ضمانت صادرات محصولات پتروشیمی در آینده، به ایران داده است.
مسئول کمیته مطالبات وزارت نفت، بدهی بابک زنجانی را با احتساب خسارت تأخیر تأدیه، سه میلیارد و ٨٠٠ میلیون دلار عنوان و اضافه کرد: از این میزان کمتر از ٦٠٠ میلیون دلار آن از طریق انتقال اموال پرداخت شده است.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات