صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۵ دی ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۵  ، 
کد خبر : ۲۹۸۳۳۶

اخبار ویژه روزنامه های 25 دی

کیهان

چرا حداقل 500 نجومی بگیر را از مجازات فراری دادید؟

سخنگوی کمیسیون تلفیق برنامه ششم با بیان اینکه حداکثر حقوق جدید دو برابر حداکثر حقوق قانون مدیریت خدمات کشوری است، گفت: حداکثر حقوق 12/5 میلیون تومان تعیین شده است.
محمد خدابخشی در گفت‌وگو با تسنیم گفت: بر اساس مصوبه مجلس شورای اسلامی در مورد بندهای ارجاعی لایحه برنامه، به کمیسیون تلفیق برنامه ششم توسعه، حداکثر حقوق مدیران 2 برابر حداکثر حقوق می‌باشد.
سخنگوی کمیسیون تلفیق با اشاره به مصوبه مجلس در این خصوص گفت: مجموع ناخالص دریافتی ماهانه مقامات و مدیران و کارکنان دستگاه‌های موضوع ماده 5 و 35 قانون مدیریت خدمات کشوری، حداکثر 2 برابر حداکثر حقوق و مزایای مستمر قابل پرداخت به کارکنان موضوع تبصره ماده 76 قانون مدیریت خدمات کشوری می‌باشد.
به گفته خدابخشی بر اساس قانون مدیریت خدمات کشوری حداکثر حقوق 6 میلیون و 300 هزار تومان است، با احتساب این ماده در برنامه ششم حداکثر حقوقی که به مدیران تعلق خواهد گرفت 12 میلیون و 600 هزار تومان خواهد بود.
وی افزود، بر این مبنا حقوق مدیران نباید بیشتر از دو برابر حداکثر مبلغ حقوق و مزایای مستمر قابل پرداخت قانون مدیریت خدمات کشوری باشد.
خدابخشی در عین حال گفت: بر اساس تصمیم نمایندگان مجلس تبصره 2 ماده 35 لایحه برنامه ششم توسعه حذف شد.
طبق این تبصره، پرداخت هرگونه تسهیلات بانکی به کارکنان بانک‌های دولتی و غیردولتی و موسسات مالی اعتباری به جز تسهیلات مسکن، ضروری و تعمیر مسکن برای یک بار در دوران خدمت ممنوع بوده است.
در حالی که سقف حقوق 12/5 میلیون تومانی مدیران برای سال آینده است، معلوم نیست دیوان محاسبات مجلس در بررسی متخلفان حقوق‌های نجومی، سقف حقوق مشروع مدیران را 20 میلیون تومان قرار داد و تعداد متخلفان را 397 نفر اعلام کرد؛ این در حالی است که تعداد واقعی مدیران متخلف نجومی‌بگیر هزار تا 3 هزار نفر برآورد شده است. در واقع دیوان محاسبات با تعیین رقم مجعول 20 میلیون تومانی 2500- یا دست‌کم 500- مدیر دریافت‌کننده حقوق‌‌های نامشروع در سال‌های اخیر را از محاکمه و مواخذه و مجازات (و مطالبه پول بیت‌المال) فراری داد.
رئیس جدید دیوان محاسبات، رئیس مرکز آمار (دولتی) بود که چند ماه پیش با رای اکثریت نمایندگان به عنوان رئیس دیوان انتخاب شد.

رسمیت بخشیدن به نقض برجام دستاورد نشست کمیسیون مشترک!

مجید تخت‌روانچی درباره نشست کمیته مشترک 5+1 و ایران گفت، این جلسه بنا به خواست ایران و برای رسیدگی به شکایت ایران از دولت آمریکا به خاطر بدعهدی‌هایی که در یک سال گذشته داشته است تشکیل شد و در بیانیه‌ای که در انتهای جلسه صادر شد هم به نامه‌ای که آقای ظریف درباره شکایت ایران نوشته اشاره شده و هم بر اجرای برجام به بهترین نحو ممکن تاکید شده است. در طول مذاکرات تمام اعضا تاکید داشتند که به هیچ‌وجه نباید اجازه سوءاستفاده از برجام داده شود. هیئت آمریکایی در این نشست تایید کرد، هیچ آثار اجرایی درباره تمدید تحریم‌ها علیه ایران نخواهد داشت.
وی با اشاره به سخنان اخیر گزینه پیشنهادی ترامپ برای تصدی وزارت امور خارجه آمریکا مبنی بر بازنگری در برجام گفت: ما بارها تاکید کرده‌ایم که پرونده برجام به هیچ وجه دوباره باز نخواهد شد و ما اجازه این کار را نخواهیم داد و این موضوع موضع تمامی اعضای 5+1 است.
این سخنان در حالی است که موضوع اصلی، نقض برجام است نه در دستور کار قرار دادن تغییر آن. اما متاسفانه تیم مشترک عراقچی و تخت‌روانچی به جای فشار برای مجبور کردن آمریکا به لغو تحریم‌های تصویب شده جدید (ISA)، توجیه آنها را برای قبول مصوبه کنگره پذیرفته است!
عباس عراقچی در این زمینه گفت: هیئت آمریکایی با تاکید مجدد بر پایبندی کامل این کشور به برجام، ضمن اشاره به عدم امضای این مصوبه از سوی رئیس‌جمهور آمریکا، یک سلسله از اقدامات حقوقی و اجرایی را برشمرد که دولت این کشور برای ملغی‌الاثر کردن قانون آیسا انجام داده و با این اقدامات، هیچ تاثیر عملی بر قانون مزبور مترتب نبوده و لذا نفس تصویب این قانون در کنگره آمریکا مشکلی برای تعهدات برجامی ایجاد نمی‌نماید. در ادامه نشست، نمایندگان سایر دولت‌های عضو کمیسیون با جدی قلمداد کردن نگرانی ایران، خواستار اقدامات آمریکا در جهت بلااثر ماندن این قانون و شفاف‌سازی کامل در این زمینه شدند به گونه‌ای که هیچ ابهامی نسبت به اینکه این قانون اثری بر تجارت و همکاری با ایران ندارد باقی نماند.»
معنای دیگر این سخن آن است که تیم ایرانی، از ناقض برجام پذیرفت که مصوبه نقض‌کننده برجام را حفظ کند اما قول(!؟) بدهد آن را «اعمال» نکند! این در حالی است که عمر دولت اوباما نیز مقارن با جلسه کمیسیون ویژه تمام شد و دولت جدید، کاری به قول و وعده شفاهی تیم اوباما ندارد؛ این کار شبیه همان اقدامی است که آقای ظریف در‌به‌در گرفتن «نامه‌‌های آرامش‌بخش» برای سرمایه‌گذاران خارجی بود؛ حال آن که اگر آمریکا می‌خواست رفتاری آرامش‌بخش داشته باشد، همان برجام را اجرا می‌کرد و در پشت صحنه، شرکت‌ها و بانک‌ها را تهدید نمی‌کرد.

کلانتری:در دولت سازندگی قرار نبود نرخ تورم 45% شود

عیسی کلانتری در مصاحبه با روزنامه شرق گفت: قرار نبود قیمت دلار در برنامه اول تثبیت شود. در برنامه توسعه‌ای ایران به ویژه برنامه دوم درنظر گرفته شده بود که نرخ ارز قیمت واقعی خودش را پیدا کند اما ناگهان با محدودیت منابع ارزی کشور قیمت ارز تا حدود 700 تومان بالا رفت و مسائل خاصی هم به وجود آورد. آقای هاشمی اعتقاد داشت که ارز هم یک کالا است و عرضه و تقاضا باید نرخ ارز را تعیین تکلیف کند.
وی می‌افزاید آن زمان سازمان برنامه و بودجه به تعهداتش درباره سیاست‌های یکسان‌سازی نرخ ارز وفا نکرد. احتمال می‌دهم آنها بخش بیشتری از منابع بودجه‌ها را صرف توسعه کشور کردند؛ درحالی که نسبت به مسائل اجتماعی کشور بی‌تفاوت بودند. آنجا نقطه ضعفی در برنامه دوم توسعه دیده می‌شود که منجر به عقب‌نشینی دولت از مواضع خودش می‌شود.
کلانتری گفت: کار به جایی رسید که اختلاف مقام معظم رهبری و آقای هاشمی درباره نرخ ارز بالا گرفت؛ این هم به این دلیل بود که فشار اجتماعی بر مردم زیاد شد؛ قیمت کالاها افزایش چشمگیر داشت؛ نرخ تورم به بالای 45 درصد رسید و...؛ البته بعدتر با تغییراتی که در دولت اعمال شد، این وضع سامان گرفت.
سیاست‌ها، سیاست‌هایی بود که سازمان برنامه در اجرای آن کوتاهی کرد. در واقع من معتقدم سیاست‌ها مشکلی نداشت؛ بلکه مشکل در اجرای آن سیاست‌ها بود. برای اینکه بنا بود به موازات تعدیل نرخ ارز، بسته‌های حمایتی هم اجرائی شود که هرگز این اتفاق رخ نداد. برای نمونه کوپن مرغ حذف شد و قیمت آن به شدت بالا رفت. درحالی که قرار بود در موضوع گوشت و مرغ، اقشار نیازمند تحت فشار قرار نگیرند اما این اتفاق رخ نداد. آن مقطع سازمان برنامه حاضر نبود با سیاست‌های برنامه دوم توسعه همسو شود. در نتیجه دولت ناچار شد از سیاست‌های خودش عقب‌گرد کند، اینها در اجرا با مشکل مواجه شد.
یادآور می‌شود نرخ تورم در سال 74 به رقم 49/4 درصد رسید.

تحریم های دلاری علیه ایران لغو نمی شود

مشاور خاورمیانه شرکت بین‌المللی خدمات مشاوره‌ای ست ادوایسری (Middle East Consultant at Set Advisory)  انگلیس می‌گوید، انتظار کاهش تحریم‌های ایران که سرمایه‌گذاران خارجی به خاطرش تلاش می‌کنند و به ویژه تحریم معاملات دلاری با ایران بعید به نظر می‌رسد.
سلیم الاحمدی که از بنیانگذاران پایگاه خبری تحلیلی گلوبال ریسک اینسایتس است در مجله آمریکایی OZY نوشت: ترامپ برجام را پاره نمی‌کند اما انتظار کاهش تحریم‌ها - چیزی که سرمایه‌گذاران خارجی به خاطرش تلاش می‌کنند به ویژه لغو تحریم معاملات دلاری با ایران- نیز بعید به نظر می‌رسد.

کاهش تورم ناشی از رکود اقتصادی است

روزنامه آفتاب یزد از قول محمود جامساز کارشناس اقتصادی نوشت: رکود اقتصادی، خود یکی از عوامل کاهنده تورم است. بنابراین جای تعجب نیست که اقتصاد رکودی ما با رشد نقدینگی 30 درصد از تورم یک رقمی برخوردار بوده باشد. زیرا اگر تورم 44 درصدی دوران احمدی‌نژاد از آثار شوک‌های وارده بر سطح عمومی قیمت‌ها ناشی از اجرای پروژه مسکن مهر، یارانه‌ها افزایش دلار 1000 تومانی به 3600 تومان حاصل شده بود، در زمان به قدرت رسیدن آقای روحانی بازار از آثار تورمی این شوک‌ها خالی شده بود و شوک قیمتی جدیدی نیز به اقتصاد وارد نشد که بر تورم اثرگذار باشد. اما نکته بسیار مهم آن است که تورم در سبد مصرفی و معیشتی آحاد جامعه که حداکثر از 40 قلم کالا تجاوز نمی‌کند به چه میزان است؟ صرف‌نظر از روش‌شناختی علمی در محاسبه نرخ تورم که مرتبط با متغیرهای کلان اقتصادی پیش‌گفته است، از منظر افکار عمومی کاهش شیب تورم و رسیدن به تورم تک‌رقمی آثار ملموسی بر اقتصاد و وضعیت معیشتی مردم برجای نگذاشته است.
این کارشناس اقتصادی افزود: از آنجا که موج گرانی‌ها، اقلام سبد معیشتی آنان را به شدت محدود کرده و تامین مایحتاج روزمره آنان را با چالش روبه‌رو ساخته، لذا نسبت به آمارهای اعلامی بی‌تفاوتند و تنها جیب خود را می‌بینند که از ظرفیت پرداخت اجاره مسکن و هزینه ایاب و ذهاب، مخارج آموزش و پرورش فرزندان بهداشت و درمان خوراک و پوشاک که از اولویت‌های نیازهای آحاد جامعه‌اند تهی است. در این میان تنها مرفهان متعلق به دو هرم بالای درآمدی جامعه از وضع موجود سودهای هنگفت نصیب خود ساخته و طبیعتا مایل به تغییر وضع موجود نیستند. باید پذیرفت تحلیل آمارهای اعلامی که غالبا از سوی منابع مختلف رسمی ارائه شده و اغلب نیز متناقض‌اند، در سطح افکار عمومی جامعه که با واقعیات اقتصادی در چالش‌اند تاثیرگذار نیست و تنها آنان را نسبت به نتایج حاصله بی‌اعتناتر نسبت به بانیان نشر این ارقام بی‌اعتمادتر می‌سازد.

بزکچی ها سوگوار شدند/سانسور آخرین دشمنی اوباما


این روزنامه‌ها در عین حال جمله مهم و ضدایرانی اوباما را سانسور کردند که به عنوان یکی از بزرگ‌ترین دستاوردهایش گفته بود «بدون شلیک حتی یک گلوله توانستیم برنامه هسته‌ای ایران را متوقف کنیم.»
تیتر نشریات مذکور که غالبا با عکس گریه خداحافظی اوباما همراه شده، به این شرح است:
- آفتاب یزد؛ «نطق وداع اوباما همراه با اشک؛ اوباما نشان داد باید یک سیاهپوست باشی تا معنای دموکراسی و تبعیض را بفهمی».
- بهار؛ «آخرین اشک‌های پرزیدنت اوباما خطاب به مردم آمریکا: شما مرا رئیس‌جمهور بهتری کردید».
- مردم‌سالاری؛ «نگرانی در نطق آخر- اوباما از مردم آمریکا خداحافظی کرد».
- شهروند؛ «وداع عاطفی اوباما در آخرین سخنرانی: بله ما توانستیم!».
- اعتماد؛ «نطق خداحافظی اوباما - رئیس‌جمهور آمریکا به مردم کشورش گفت از دموکراسی دفاع کنند».
- تجارت؛ «چشمان اشکبار اوباما در شیکاگو- گزارش تجارت از آخرین دفاع اوباما از برجام»
- صنعت؛ «اوباما در نطق خداحافظی از عملکرد 8 ساله‌اش دفاع کرد؛ جایگاه خاص برجام».
- قانون؛ «برکت رفت؛ گزارشی از آخرین سخنرانی رئیس‌جمهور آمریکا».

وطن امروز

گزینه مورد حمایت جبهه مردمی ممکن است عضو هر جناحی باشد

عضو هیات‌مؤسس جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی گفت: گزینه نهایی جبهه مردمی برای انتخابات ریاست‌جمهوری ممکن است عضو هر جناح خاص سیاسی باشد. مرضیه وحیددستجردی در گفت‌وگو با تسنیم، با بیان اینکه جبهه مردمی در رسیدن به گزینه نهایی خود برای انتخابات 96 اصل را جلب نظر مردم گذاشته است، گفت: ما یک حزب جناحی و سیاسی نیستیم که بخواهیم از یک جناح یا حزب، گزینه‌ای را انتخاب و به مردم معرفی کنیم، بلکه یک جریان پویای مردمی هستیم و بر همین اساس نیز تلاش خواهیم کرد یک گزینه مردمی و برآمده از مردم را در انتخابات 96 مورد حمایت قرار دهیم. وی با بیان اینکه گزینه نهایی جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی ممکن است عضو هر جناح خاص سیاسی باشد، تأکید کرد: طبق مکانیزمی که ما برای انتخاب گزینه نهایی طراحی کرده‌ایم، قرار است نامزد مورد حمایت ما از پایین به بالا انتخاب شود و در حقیقت ما به‌ عنوان هیات مؤسس سعی خواهیم کرد گزینه مورد انتخاب مردم را مورد حمایت قرار دهیم. وحیددستجردی درباره برخی ادعا‌ها مبنی بر مشخص بودن گزینه نهایی جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی، گفت: سطح تخریب‌‌ها نشانگر عصبانیت عده‌ای از نقش مردم در انتخابات است، چرا که  مکانیزم انتخاب گزینه نهایی جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی کاملاً شفاف و روشن است.

هیأت نظارت بر انتخابات ابلاغیه وزارت کشور را باطل کند


 نماینده سابق مردم تهران در مجلس با بیان اینکه ابلاغیه اخیر وزیر کشور نامتعارف و پدیده جدیدی است، گفت: هیات نظارت بر انتخابات باید هرچه زودتر متن ابلاغیه اخیر وزارت کشور را در نظر گرفته و آن را کان‌لم‌یکن تلقی و باطل کند. محمد سلیمانی در گفت‌وگو با فارس، با اشاره به ابلاغیه وزیر کشور به معاونان سیاسی استانداری‌های سراسر کشور درباره ارتباط‌گیری با مردم و تهیه فیلم و کلیپ از این دیدارها اظهار داشت: این یک ابلاغیه نامتعارف و پدیده جدیدی است که اتفاق افتاده و بنابراین برداشت‌های زیادی درباره آن وجود دارد.  سلیمانی تاکید کرد: هیات نظارت بر انتخابات باید این ابلاغیه را بررسی و درباره آن نظر دهد چراکه این ابلاغیه وزارت کشور دارای ابهام است. وزیر دولت نهم تصریح کرد: به طور کلی استفاده از منابع دولتی و منابع مربوط به بیت‌المال در انتخابات به نفع یک گروه یا یک فرد هم از لحاظ قانونی و هم از لحاظ شرعی دارای اشکال است و جرم محسوب می‌شود.  وی بر همین اساس افزود: هیات نظارت بر انتخابات باید هرچه زودتر متن ابلاغیه اخیر وزارت کشور را در نظر گرفته و آن را کان‌لم‌یکن تلقی و باطل کند.


کمیسیون مشترک برجام مشکلISA را حل نکرد


کارشناس ارشد مسائل بین‌المللی با بیان اینکه جلسه اخیر کمیسیون مشترک برجام، مشکل را حل نکرد، گفت: قانون ISA پابرجا ماند. فواد ایزدی در گفت‌وگو با مهر، با اشاره به برگزاری کمیسیون مشترک برجام اظهار داشت: در برجام زمانی که کشوری اعلام نقض برجام کند، در ابتدا همچون هفته گذشته در حوزه کارشناسی جلسه برگزار می‌شود و کشوری که اعتراض داشت اعتراض خود را گفت. وی تصریح کرد: اگر اعتراض حل نشد قدم بعدی، گذاشتن جلسه در سطح وزراست. اگر مشکل حل نشد قدم بعدی کمیسیون حل اختلاف است. این استاد دانشگاه افزود: اگر مشکل آنجا هم حل نشد باید به شورای امنیت سازمان ملل برود. ما الان قدم اول را برداشته‌ایم و به گزارش رسانه‌های غربی قدم دوم را قرار نیست برداریم. ایزدی تصریح کرد: رویترز گزارش داد زمانی که از آقای عراقچی پرسیدند شما قدم بعدی را برمی‌دارید گفته است نه! ما اینجا متوقف می‌شویم. وی با طرح این سوال که آیا مشکل ما حل شده است، گفت: کمیسیون مشترک برجام، مشکل را حل نکرد. قانون آیسا پابرجا ماند و تغییر نمی‌کند اما آمریکایی‌ها قول داده‌اند ما این قانون را تعلیق می‌کنیم. ایزدی تصریح کرد: تیمی که هم‌اکنون در آمریکا حکومت می‌کند یک هفته دیگر سر کار است. آیا می‌توان به آمریکایی‌ها و آدم‌هایی که ۷ روز دیگر بیشتر از حکومت‌شان باقی نمانده است، اعتماد کرد؟ دوستان وزارت امور خارجه باید تصمیم بگیرند می‌شود اعتماد کرد یا خیر.

محوریت ایران با ولی فقیه دشمن را مأیوس می‌کند

امام‌جمعه موقت تهران با اشاره به اینکه محوریت ایران با ولی‌فقیه، دشمن را مایوس می‌کند، گفت: محوریت ولایت‌فقیه را امام عصر(عج) تعیین کرده اند. به گزارش تسنیم، آیت‌الله محمد امامی‌کاشانی در خطبه‌های نمازجمعه تهران با اشاره به رحلت آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام، گفت: این حادثه، حادثه‌ای سنگین بود و آن را به محضر مقدس امام عصر(عج)، رهبر عزیز انقلاب، مراجع معظم تقلید، حوزه‌های علمیه، ملت قدرشناس و وقت‌شناس ایران و بیت ایشان تسلیت عرض می‌کنم. وی با بیان اینکه نظام به محور نیاز دارد و امام عصر(عج) این محور را تعیین کرده‌اند، گفت: این محور برای اداره نظام اسلامی را امام زمان(عج) مشخص کرده‌اند و گفته‌اند ولایت فقیه است، یعنی فقیه، مجتهد، عادل، پارسا، جهان‌بین و جهان‌شناس که خود را فدای مصالح کشور می‌کند، لذا چنین شخصی باید محور باشد تا کشور عزت خود را ادامه دهد و امیدواریم خداوند رهبر گرانقدرمان را در سایه عنایات امام عصر(عج) تا ظهورش سلامت و مستدام بدارد. آیت‌الله امامی‌کاشانی با تاکید بر پیام تسلیت پر مهر و عاطفه رهبر معظم انقلاب برای آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی، تصریح کرد: ما به همان وحدتی که در تشییع جنازه رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام وجود داشت، نیاز داریم.

روایت اینستاگرامی بذرپاش از شهید مصطفی احمدی‌روشن

مهرداد بذرپاش نوشت: مصطفی احمدی‌روشن عجیب باور داشت در محک‌های سخت، عیار مردی و مردانگی مشخص می‌شود اگرنه در شرایط عادی که همه دم از مردانگی و رشادت می‌زنند. عضو هیات‌رئیسه مجلس نهم در صفحه شخصی خود در اینستاگرام با اشاره به سابقه آشنایی‌اش با شهید مصطفی احمدی‌روشن نوشت: از بدو ورود به دانشگاه صنعتی شریف در سال 77، هر وقت مصطفی را می‌دیدم در چشمان زیبایش غیرت موج می‌زد؛ غیرتی توأم با وقار و حیا. وی افزود: مصطفی، جمله معروف شهید دکتر چمران را که «هنگامی که شیپور جنگ نواخته می‌شود شناختن مرد از نامرد آسان می‌شود» زیاد در صحبت‌هایش استفاده می‌کرد و عجیب باور داشت که در محک‌های سخت، عیار مردی و مردانگی مشخص می‌شود اگرنه در شرایط عادی که همه دم از مردانگی و رشادت می‌زنند. برای ساختن این کشور در زیر شدیدترین فشارها فقط مردهای واقعی تاب ایستادن دارند. نماینده سابق مجلس ادامه داد: مصطفی شهید شد ولی مصطفاها هنوز هستند و البته علیرضا هست. بذرپاش تصریح کرد: خدا رحمت کند شهید مسعود علیمحمدی عزیز را که این روزها سالگرد شهادت ایشان است. شهید دانشمند، استاد برتر دانشگاه تهران و نخستین شهید هسته‌ای ایران عزیز. امنیت و آزادی‌مان را مدیون اقتداری هستیم که زحمات و خون این شهیدان برای کشورمان به ارمغان آورده است.

۲۷ دی؛ ارائه گزارش چهارم برجام به مجلس

رئیس کمیته هسته‌ای مجلس از ارائه گزارش یک ساله نحوه اجرای برجام از سوی کمیسیون امنیت‌ملی به صحن علنی مجلس خبر داد. حجت‌الاسلام مجتبی ذوالنور در گفت‌وگو با تسنیم، درباره ارائه چهارمین گزارش برجامی وزارت امور خارجه به مجلس اظهار کرد: وزارت امور خارجه در موعد مقرر یعنی 27 دی چهارمین گزارش برجام را به کمیسیون امنیت‌ملی ارائه می‌دهد. وی در پاسخ به این پرسش که با توجه به اینکه یک سال از اجرای برجام می‌گذرد، آیا گزارش یک ساله از نحوه اجرای برجام منتشر نمی‌شود؟ گفت: طبق قانون، کمیسیون امنیت‌ ملی موظف است گزارش‌های خود را هر 6 ماه یک‌ بار ارائه دهد. رئیس کمیته هسته‌ای مجلس ادامه داد: در گزارش 6 ماه دوم از اجرایی شدن برجام، قطعاً مشترکات گزارش قبلی(6 ماهه اول) نیز گنجانده می‌شود که در نتیجه جمع‌بندی گزارشات یک ساله کمیسیون امنیت‌ملی از نحوه اجرای برجام است.

شرق

اولاند:
برای حل بحران سوریه باید با ایران و روسیه هماهنگ باشیم


ایسنا: فرانسوا اولاند، رئیس‌جمهوری فرانسه، در جمع هیئت‌های دیپلماتیک در پاریس عنوان کرد: تروریسم یک تهدید جدید علیه جهان نیست اما به قدری شدید است که همگان را مجبور می‌کند با این پدیده مبارزه کنند. با این حال، آنچه جدید است این است که این پدیده بر سوریه و عراق سایه افکنده و جوانان را به خود جذب می‌کند.  به گفته او، مذاکرات درخصوص سوریه باید دربرگیرنده تمام افراد ذی‌ربط در منطقه باشد و تحت نظارت سازمان ملل صورت پذیرد. نبود امنیت فرصت را برای تروریست‌ها در لیبی فراهم کرده است. من با تجزیه کشورهایی مانند لیبی و سوریه موافق نیستم و شرایط کنونی را نمی‌پذیرم. باید با ایران و روسیه درخصوص حل بحران سوریه هماهنگ باشیم. وی خاطرنشان کرد: می‌توان کنترل شهر موصل را تا قبل از تابستان آتی به دست گرفت. عقب‌نشینی از هدف‌قراردادن سوریه در تابستان ٢٠١٣ باعث شدت‌گرفتن اقدامات داعش شد. ما همه طرح‌ها را برای پایان‌دادن به جنگ سوریه در چارچوب مذاکرات ژنو تأیید می‌کنیم.

پیام تسلیت محمد بسته‌نگار


شرق: محمد بسته‌نگار از فعالان ملی مذهبی در پیامی درگذشت آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی را تسلیت گفته است. در متن پیام او آمده است: «شنیدن خبر درگذشت هاشمی‌رفسنجانی در بستر بیماری، غم و اندوه بسیاری برایم داشت، چراکه مردی دیده از جهان بست که حضورش در فضای ایران امروز غنیمت بود و وزنه تعادلی برای میهن. این ضایعه را از جانب خود و همسر و فرزندانم به مردم ایران و خانواده محترم ایشان تسلیت می‌گویم و دریغ و تأسف که نمی‌توانم چون گذشته حضوری فعال همراه و همگام با ملتمان داشته باشم». 

آرمان

برجام قابل بازنگري نيست

رئيس شوراي راهبردي روابط خارجي گفت: برجام يك تعهد بين‌المللي است و قابل بازنگري نيست. كمال خرازي با اشاره به فرارسيدن يك سالگي برجام ادامه داد: برجام قطعا فوائدي داشته است اما هنوز به صورت كامل اجرا نشده و آمريكا هنوز به تمامي تعهداتش عمل نكرده است اما گشايش‌هاي زيادي ايجاد كرده است. وي افزود: بيشتر مشكلات برجام در حوزه بانكي و نقل و انتقالات مالي است و خود برجام از نظر حقوقي مشكلي ندارد اما با توجه به نفوذي كه آمريكا بر بانك‌هاي اروپايي دارد، تا آمريكا چراغ سبز ندهد آنها مبادلاتشان با ايران را شروع نمي‌كنند.

 

۱۳۰ تن اورانيوم وارد ايران مي‌شود

سخنگوي سازمان انرژي اتمي با اشاره به اينكه«به‌زودي ۱۳۰تن اورانيوم خريداري شده وارد ايران مي‌شود» گفت: آمريكايي‌ها در نشست برجام متعهد شدند از آثار تمديد تحريم‌هاي ۱۰ ساله عليه ايران (ISA) جلوگيري كنند. بهروز كمالوندي تصريح كرد: در اين نشست، موضوع اعتراض ايران به نقض برجام به‌دنبال تمديد تحريم‌هاي ضد ايراني در كنگره و سناي آمريكا مطرح شد و بقيه كشورها نيز به نوعي با نگراني ما همراه بودند. در نشست كميسيون مشترك تاكيد شد كه اگر آثار اين تحريم‌ها بخواهد اجرايي شود قطعا نقض فاحش برجام انجام گرفته است.

ناطق‌نوري؛ سخنران شب هفتم آيت ا...‌هاشمي

دبير ستاد ارتحال يار امام گفت: مراسم شب هفتم آیت‌ا... هاشمي‌رفسنجاني (ره) در حرم مطهر امام راحل و با سخنراني ناطق نوري برگزار مي‌شود كه به انتخاب خانواده آیت‌ا... هاشمي‌رفسنجاني حرم مطهر در نظر گرفته شد. وي تصريح كرد: اين مراسم روزيكشنبه از ساعت ۱۵ الي ۱۷ برگزار مي‌شود و حجت‌الاسلام والمسلمين ناطق نوري به ايراد سخنراني مي‌پردازد. وي ادامه داد: مجموعه حرم مطهر امام خميني (س) با هماهنگي ساير دستگاه‌هاي دولتي و غير دولتي با تمام توان آماده برگزاري اين مراسم هستند.

شاهد رفع مشكلات بانكي هستيم

قائم مقام وزير امور خارجه گفت: برجام همچنان يكي از باشكوه‌ترين و افتخارآميزترين توافقاتي است كه بين كشور‌های در حال توسعه و تقريبا همه قدرت‌هاي جهاني انجام شده است. مرتضي سرمدي گفت: در توافق هسته‌اي اصلي‌ترين خواسته‌هاي ايران كه موضوع دستيابي به انرژي هسته‌اي بوده است و سرمايه‌گذاري‌هايي كه در اين مدت انجام شد تامين شده است و همچنين تحريم‌ها را توانستيم رفع كنيم و در همه حوزه‌هايي كه تحريم به‌شدت عليه ايران اعمال مي‌شد تحريم‌ها رفع شده است. وي افزود: البته در حوزه بانكي همچنان بعضي مشكلات وجود دارد كه به تدريج شاهد رفع آنها هستيم و اميدواريم به تدريج آن ميزان بدعهدي كه از آمريكا ديده مي‌شود تمام شود و به بي‌فايده بودن اين تلاش‌ها برسند و آن را كنار بگذارند.

حمايت حزب اعتدال و توسعه از روحاني

وزير ارتباطات در پاسخ به سوالي درباره اينكه حزب اعتدال و توسعه در سال آينده از چه كسي حمايت مي‌كند گفت: حزب از آقاي روحاني حمايت خواهد كرد. محمود واعظي درباره شروع فعاليت ستادهاي انتخاباتي افزود: ما نمي‌خواهيم فضاي جامعه را در حال حاضر انتخاباتي كنيم، بنابراين هر گاه كليد آغاز انتخابات زده شد حزب رسما به فعاليت‌هاي انتخاباتي خواهد پرداخت.

تلاش‌مجدد نابينايان براي ورود به مجلس

مديركل دفتر امورحمايتي و توانمندسازي وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي از ارسال مجدد طرح كانديداتوري نابينايان در مجلس شوراي اسلامي خبر داد. عبدالرحيم تاج‌الدين گفت: با توجه به كنواسيون حقوق معلولان مصوب آذر ۸۷ و متعهد‌شدن ايران به اجراي مفاد آن، طبق ماده ۲۹ كنوانسيون انتخاب كردن و انتخاب شدن حق مسلم همه افراد معلول است و قطعا اين حق شامل آن دسته از افراد معلول است كه از نظر ذهني قادر به تصميم‌گيري و اثرگذاري باشند. وي ادامه داد: بر اين اساس مجددا طرح اصلاح بند ۶ ماده ۲۸ قانون انتخابات مجلس شوراي اسلامي و پيشنهاد حذف كلمه بينايي از شرايط فرد منتخب به دفتر امور مجلس وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي ارسال شد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات