صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۰ دی ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۲  ، 
کد خبر : ۲۹۸۲۴۹

نشریه اخبار و تحلیل‌ها دوشنبه 20 دی

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) فقدان همرزم و همگامی که سابقه‌ همکاری و آغاز همدلی و همکاری با وی به پنجاه و نه سال تمام می‌رسد، سخت و جانکاه است.(95/10/19)
نشریه اخبار و تحلیل‌ها word
نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf
▼ حرف روز
جدایی‌ناپذیری هاشمی از انقلاب و نظام

فقدان آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی، همراه امام راحل(ره) و همرزم و همگام امام خامنه‌ای را به رهبر معظم انقلاب و بازماندگان آن مرحوم تسلیت عرض کرده و رحمت و عفو واسعه را از خداوند متعال برای وی مسئلت می‌کنم.
آیت‌الله هاشمی که در زمرة نسل اول انقلاب و دارای سابقة مبارزه علیه رژیم طاغوت پهلوی که با زندانی سیاسی شکنجه و مجاهدت در همراهی با حضرت امام خمینی(ره) و انقلاب اسلامی بود، در تأسیس و تثبیت نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران به منزله دستاورد بزرگ انقلاب اسلامی نقش شایان توجهی داشت. عضویت در شورای انقلاب، حزب جمهوری اسلامی ایران، ریاست مجلس شورای اسلامی، جانشینی فرماندهی کل قوا در دوران دفاع مقدس، ریاست‌جمهوری، ریاست مجلس خبرگان رهبری و ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام، آقای هاشمی ‌رفسنجانی را در فهرست شخصیت‌های تراز اول نظام و ملازم رهبر فرزانه انقلاب قرار داده بود.
گرچه در مقاطعی دشمنان انقلاب و طراحان حاکمیت دوگانه و برخی فرصت‌طلبان و کاسبان سیاسی سعی در سوء استفاده از برخی اختلاف‌نظرها و دیدگاه‌ها و حتی عواطف ایشان نسبت به اطرفیان و تبدیل آن به شکافی بین وی با نظام و رهبری داشتند؛ اما هوش و فراست هاشمی و رفاقت و صمیمیت او با رهبری از یک‌سو محبت و درایت همراه با ملاطفت رهبری نسبت به هاشمی از دیگر سو مانع دستیابی دشمنان و خناسان به اهداف‌شان بود و آقای هاشمی تا آخر عمر در درون نظام و در کنار رهبری باقی ماند. اکنون که او پس از عمری تلاش و زحمت برای پیشبرد انقلاب اسلامی، تأسیس و تثبیت نظام برآمده از این انقلاب به جوار رحمت حق شتافته، جا دارد به پاس مجاهدت‌های او و همدلی با رهبر حکیم و فرزانه انقلاب که در فقدان همرزم و همگام و از دست دادن رفیق دیرینة خویش عزادار است، تجلیل و بزرگداشتی در شأن این یار و همراه امام و رهبری داشته و همان گونه که حیات وی استحکام‌بخش نظام بوده، مراسم فقدان او هم به کوری چشم دشمنان و ضد انقلاب، مایة همگرایی تمامی نیروهای مدافع و معتقد به نظام و موجب ماندگاری و تقویت انقلاب اسلامی و نظام مقدس جمهوری اسلامی شود.

▼ گزارش روز
سکوت مطلق

اپیزود اول: در روزهایی که نیروهای نیابتی آمریکا، رژیم آل‌سعود و... مشهور به تروریست‌های تکفیری در حلب آخرین نفس‌های‌شان را می‌کشیدند، شورای امنیت سازمان ملل به درخواست فرانسه به بهانه بررسی وضعیت انسانی در حلب جلسه اضطراری تشکیل‌ می‌دهد تا راه چاره‌ای برای نجات تروریست‌ها بیابد. در این جلسه نماینده دائم ایالات‌متحده آمریکا در سازمان‌ملل متحد اشک می‌ریزد و از فاجعه انسانی در حلب سوریه سخن می‌گوید! سامانتا پاور، نماینده کشوری که قربانیان لشکرکشی‌های آن به غرب آسیا از شمار خارج است، ناباورانه اعلام می‌کند که تاریخ درباره آن روزهای حلب قضاوت می‌کند! و نام ایران و سوریه به منزله مسببان این شرایط در تاریخ ثبت خواهد شد!
اپیزود دوم: شکست در حلب و پیشروی نیروهای مقاومت برای تروریست‌ها سخت سنگین است و تلاش می‌کنند به هر نحو ممکن این شکست را تلافی کنند! در همین راستا، در روزهای آغازین دی ماه به ناگاه، خبر می‌رسد  آب‌های آشامیدنی بخش بزرگی از پایتخت سوریه قطع شده‌ است و مسئولان کشور سوریه در توضیح این اتفاق اعلام می‌کنند، تروریست‌ها منابع آب سد عین‌الفیجه را که تأمین‌کننده بخشی از آب شرب دمشق و ریف است، با سوخت مازوت آلوده کرده‌اند و دولت چاره‌ای جز قطع آب این مناطق ندارد! به این ترتیب، آب در دمشق قطع و بحران دسترسی به آب آشامیدنی آغاز می‌شود، بحرانی که حالا نزدیک به دو هفته از آن می‌گذرد و حدود پنج میلیون نفر از مردم عادی ساکن در این شهر از دسترسی به آب قابل شرب محروم هستند! اما نه خانم سامانتا پاور، نه مسئولان سازمان‌ملل متحد و نه هیچ مقامی در جهان غرب از حقوق بشر حرفی به میان نیاوردند و نگران هیچ فاجعه انسانی نشده و برای کودکان تشنه در دمشق اشک نریختند. سکوت مطلق مقامات و رسانه‌های غربی و وجدان به خواب رفته سازمان‌های مدعی حقوق بشر قصه پرغصه سال‌های طولانی فتنه در سوریه است که مردم سوریه هرگز مسببان آن و کسانی را که در این روزهای سخت در کنارشان ایستاده‌اند، فراموش نخواهند کرد.

▼ اخبار ویژه
خط قرمز مرحوم آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی

دکتر حسن غفوری‌فرد، نایب‌رئیس جبهه پیروان امام(ره) و رهبری با اشاره به درگذشت آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی، گفت: ایشان از سن جوانی در دوران سخت مبارزه به نهضت امام(ره) پیوستند، قبل از خرداد 42 و از آن مقطع از صف انقلاب و خط امام جدا نشدند و امام هم تا آنجا که ما می‌دانیم نظر لطف ویژه‌ای به ایشان داشتند. وی افزود: آیت‌الله هاشمی رفسنجانی بارها گفته بودند برای من دو چیز مهم است که در مورد آنها هرگز با هیچ‌کس معامله نخواهم کرد، یکی انقلاب و دیگری آیت‌الله خامنه‌ای.
اوضاع نابسامان فضای نت
دکتر فیروزآبادی، رئیس مرکز ملی فضای مجازی با اعلام اینکه در حال حاضر پایگاه‌های اینترنتی کشور وضعیت مناسبی ندارند؛ گفت: در بررسی صورت گرفته بر روی 200 پایگاه پرمراجعه در کشور، تنها 13 درصد بر روی IR. قرار داشته که 30 درصد آن فارسی‌زبان است. گفتنی است، حدود 55 درصد محتوای پایگاه‌های اینترنتی به زبان انگلیسی است.
 
▼ اخبار
1ـ چهار ويژگی آيت‌الله هاشمي‌رفسنجانی
صراحت، نوآوری، پركاری و وفاداری به رهبری انقلاب
دکتر محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در پی درگذشت آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی گفت: اولین ویژگی بارز و مشهود حضرت آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی پرکاری فوق‌العاده ایشان بود. ايشان در همین 82 سالگی در تشکیل جلسات مجمع و کمیسیون‌ها، بسیار پرکار بودند و پركاري ايشان حتی از جوانان مجمع هم مشهودتر بود. دومین ویژگی ایشان این بود که هم در زمان امام و هم در دوران زعامت رهبر معظم انقلاب، حرف‌های خود را صریح می‌زد، ولی اگر امام و رهبری، حرف ديگري می‌فرمودند، می‌گفت من به حرف رهبری عمل می‌کنم. وی افزود: سومین ویژگی آيت‌الله هاشمي که می‌توان به آن اشاره کرد، این بود که دشمنان انقلاب عموماً هیچ گاه از ایشان دل خوشی نداشتند. حتی امروز یکی از حامیان تحریم اقتصادی ایران، به نام «مارک دووبیت» از اعضای کنگره آمریکا از اينکه آقای هاشمی‌رفسنجانی دار فانی را وداع گفته، اظهار خوشحالي كرده است. بنابراین همیشه دشمنان انقلاب اغلب با جناب آقای هاشمی‌رفسنجانی مسئله داشتند. چهارمین ویژگی ايشان هم این بود که همیشه به دنبال نوآوری بودند تا از روش‌ها و راهكارهاي جديدی در صحنه اداره كشور استفاده كنند. محسن رضایی همچنین تأکید کرد: مجموعه ویژگی‌های ایشان، از وی شخصیتي ویژه و ممتاز ساخته بود.

2ـ نام هاشمی‌رفسنجانی همیشه با نام انقلاب اسلامی همراه بوده و هست
لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی در نطق پیش از دستور خود در جلسه علنی امروز مجلس (20 دی 95) ضمن تسلیت سالروز رحلت حضرت معصومه(س) و با اشاره به درگذشت آیت‌الله اکبر هاشمی‌رفسنجانی، گفت: روز گذشته مردی بزرگ از تبار سابقون انقلاب اسلامی به دیار باقی شتافت. نام هاشمی‌رفسنجانی همیشه با نام انقلاب اسلامی همراه بوده و هست. رئیس قوه مقننه همچنین افزود: هاشمی‌رفسنجانی از آغازین روزهای مبارزه جزء پیشروان مجاهدت ملی علیه رژیم ستم‌شاهی بود و نهضت امام(قدس‌سره) با همت مردانی، چون او فراگیر شد. رئیس‌ مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: در تمام دوران مبارزه ملت ایران با استواری ستودنی پیگیر آرمان‌های پیشوای بزرگ انقلاب امام خمینی(ره) بود و زندان‌ها و شکنجه‌ها را تحمل کرد تا جریان روحانیت مبارز شاخ‌وبرگ لازم برای راهنمایی توده‌ها را بیابد.

3ـ  ترکیه حاضر نشد برای خروج نظامیانش از عراق مهلت تعیین شود
«جاسم‌محمد جعفر» از نمایندگان پارلمان عراق و از ائتلاف پارلمانی «دولت قانون» گفت: سفر «بینالی ایلدیریم» نخست‌وزیر ترکیه به بغداد هیچ دستاوردی برای عراق نداشته است. این نماینده پارلمان که به گفته وبگاه خبری «المعلومه»، از نزدیکان حیدر العبادی است، افزود: کمترین چیزی که می‌توان گفت، این است که سفر نخست‌وزیر ترکیه به عراق موفق نبود و نشست‌هایی که ایلدیریم با مسئولان عراقی در بغداد برگزار کرد اگر نگوییم یک شکست محسوب می‌شد، حداقل می‌توان گفت در سطح انتظار نبود. جاسم‌محمد جعفر اظهار داشت: ترک‌ها هیچ بازه زمانی را برای عقب‌نشینی نیروهای‌شان از بعشیقه مشخص نکردند و این سفر در جهت منافع اقتصادی ترکیه بود. در بیانیه 9 بندی که روز گذشته بین ایلدیریم و العبادی در بغداد بر سر آن توافق شد، آمده است: «ترکیه باید گام‌های خود را برای خروج نیروهایش از این پایگاه بردارد و این پرونده بسته شود»؛ اما زمان مشخصی برای این اقدام ترکیه پیش‌‌بینی نشده است.

اخبار کوتاه

سیدحسین نقوی حسینی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس درباره عدم دعوت ایران از سوی عربستان برای شرکت در مراسم حج امسال گفت: بدون شک با توجه به شیوه مدیریتی که دولتمردان عربستان در مراسم حج اتخاذ کرده‌اند، ایران به هیچ وجه تمایلی برای حضور در مناسک حج نخواهد داشت. وی افزود: مراسم حج برای مسلمانان جهان از جمله ایرانیان از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است؛ اما تا زمانی که روند مدیریتی آل‌سعود در مکه و مدینه ادامه‌ داشته باشد و سبب شود ایرانیان مورد آزار و اذیت قرار گیرند، شرکت در این مراسم جایز نیست.
غلامرضا مصباحی‌مقدم، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: لایحه بودجه سال آینده به فقرزدایی و کاهش محرومیت کاری ندارد. علت استمرار پرداخت یارانه به خانواده‌های ثروتمند و اقشاری که به این رقم نیازی ندارند، چیست؟ با گرانی دلار روند معیشتی هفتاد درصد مردم که در طبقات متوسط و پایین جامعه زندگی می‌کنند، بدتر خواهد شد. دولت باید از قیمت‌گذاری دلار در بودجه امتناع کرده و دلار مورد نیاز در بودجه را سالیانه و بدون محاسبه قیمت‌گذاری و به صورت وام پرداخت کند.
شرکت خودرو‌سازی فولکس واگن آلمان 49 هزار و 480 دستگاه خودروی خود را از ششم فوریه 2017 (18 بهمن 1395) از بازارهای چین بازمی‌گرداند. بازرسی و قرنطینه که بالاترین نهاد کنترل کیفیت در چین است، علت این تصمیم را نقص در سامانه کنترل سرعت و ساختار ترمز آن اعلام کرد. شرکت «بی ام دبیلو» نیز در سال قبل، 193 هزار و 611 دستگاه خودروی خود را در چین به دلیل مشکلات ساختاری به آلمان بازگردانده بود.
خبرها حاکی از آن است که منازعه بین دو گروه تروریستی القاعده و داعش بار دیگر تشدید شده است تا حدی که «ایمن الظواهری» سرکرده القاعده سکوت خود را شکسته و در فایل صوتی، «ابوبکر البغدادی» سرکرده داعش را به دروغ‌پردازی و افترا علیه القاعده با هدف بدنام کردن این گروه و عملیات‌های «جهادی» آن متهم کرده و گفته است: «اولویت جهاد باید هدف قرار دادن آمریکا باشد.»
◄ بر اساس گزارش یونیسف، در هر ۱۰ دقیقه یک کودک یمنی بر اثر سوءتغذیه، اسهال، عفونت یا جراحت، جان خود را از دست می‌دهد؛ عواملی که مستقیماً ناشی از جنگ و فقر فراگیر هستند. گفتنی است، ۴۰۰  هزار کودک یمنی دچار سوء‌تغذیه حاد هستند که عدم رسیدگی به آنها به زودی سبب مرگ‌شان خواهد شد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات