تاریخ انتشار : ۲۵ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۱  ، 
کد خبر : ۲۹۵۲۷۸
گرفتاری عربستان در باتلاق خود ساخته

تعیین آینده آل‌سعود در مرزهای یمن

پایگاه بصیرت / ترجمه و تلخيص: سيداحمد كريمي

(روزنامه صبح نو – 1395/06/17 – شماره 80 – صفحه 3)

پس از گذشت یک سال و نیم از آغاز جنگ در یمن، شاهد 2 تحول اصلی هستیم که نشان از گسترش آن دارند؛ جنگی که ممکن است تمام منطقه را درگیر خود کرده و صد البته که اهمیتش کمتر از جنگ در سوریه نیست.

نخستین تحول این بود که سرلشکر اشرف لقمان، فرمانده عالی‌رتبه ارتش یمن اعلام کرد که کشورش به موشک‌های بالستیک (برکان 1) دست یافته است که برد آنها به 800 کیلومتر می‌رسد و وزن کلاهک آن حدود نیم تن بوده و طول و قطر آن به ترتیب 12 متر و 88 سانتیمتر است. دومین مسأله نیز انتقال تقریباً پنج هزار مزدور یمنی که زیر نظر عبدربه منصور هادی، رییس‌جمهور برکنار شده یمن فعالیت می‌کنند، به مرزهای جنوبی عربستان است تا از استان‌های جنوبی این کشور در مقابل نیروهای انصار‌الله و ارتش یمن محافظت کنند.

انصارالله؛ همپایه حزب‌الله و حماس

اهمیت تحول اول این است که ائتلاف انصارالله و علی عبدالله صالح (که به اتفاق یکدیگر شورای عالی سیاسی را تشکیل داده‌اند) این است که چون حزب‌‌الله در لبنان و حماس در نوار غزه به تکنولوژی موشک‌های بالستیک دست یافته‌اند. نکته حائز اهمیت این است که این موشک‌ها هزینه مادی زیادی ندارند و بهترین شیوه برای مقابله با برتری نیروی هوایی سعودی است. عربستان و اسرائیل دارای ناوگان هوایی پیشرفته آمریکایی هستند و نمی‌توان با سیستم دفاعی کلاسیک به مقابله با آنها پرداخت.

شاید برخی بگویند که عربستان با سامانه موشکی پاتریوت که در مرزهای جنوبی خود نصب کرده می‌تواند موشک‌های انصارالله را پیش از رسیدن به اهدافشان منهدم کند؛ اما نباید از خاطر دور داشت که سیستم ضدموشکی پاتریوت به نسبت موشک‌های بالستیک بسیار هزینه‌بردار بوده و هر موشک آن چیزی حدود سه میلیون دلار ارزش دارد.

برای مثال اگر در زرادخانه موشکی حزب‌الله لبنان (یا انصارالله یمن) پنجاه هزار موشک وجود داشته باشد، برای مقابله با آن چند میلیارد دلار نیاز است که برای سامانه ضدموشکی هزینه شود؟ این نکته را نیز نباید از ذهن دور نگه داشت که سامانه پاتریوت نمی‌تواند در آن واحد صدها یا هزاران موشک شلیک شده را هدف قرار دهد. اقدام یمنی‌ها درباره شلیک موشک بالستیک به سوی عربستان، امری کاملاً عادی تلقی می‌شود، چراکه نباید از یمنی‌ها انتظار داشت که در برابر جنگنده‌های سعودی که آنها را هدف قرار می‌دهند، رقص و پایکوبی به راه بیندازند.

10 هزار شهید؛ 30 هزار زخمی

بر اساس آخرین آمارهای سازمان ملل متحد، تاکنون 10 هزار یمنی شهید و حدود 30 هزار تن مجروح شده‌اند؛ به این آمار باید آوارگی حدود هفت میلیون یمنی را افزود که از سوءتغذیه نیز رنج می‌برند.

طی تجاوز عربستان سعودی به یمن، 6 شهر تاریخی، 6 قلعه، سه موزه، 2 مسجد، چهار قصر و برخی از دیگر آثار باستانی یمن نابود شده‌اند که نمی‌توان روی این آثار معنوی تخریب شده، ارزش گذاشت.

تحول دوم؛ تأثیری دو جانبه

تحول دوم که همان انتقال چند هزار مزدور یمنی به جنوب عربستان برای مقابله با نیروهای انصارالله و ارتش یمن بود، بر هر 2 طرف تأثیرات بسیار مهم و چشمگیری دارد. نباید از ذهن دور داشت که این جوانان فقط به‌خاطر فقر، بیکاری و نیازهای مبرم خود تن به این کار داده‌اند، چراکه دلیل دیگری نیز نمی‌توان برای این اقدام یافت. آیا آنها به دنبال دفاع از عربستان هستند؟ بر اساس چه عقیده‌ای می‌جنگند؟ جنگ علیه هموطنان خود منطقی است؟ اینها سؤالات من نیست، بلکه سؤال‌های یک وزیر سابق یمنی است که در گفت‌وگویی دوستانه با من مطرحشان کرد.

اعتراف تلخ عربستان سعودی

اینکه ریاض، مزدوران یمنی را به جنوب عربستان برده تا از مرزها دفاع کنند، نشان‌دهنده این است که نیروهای سعودی در درجه اول حاضر به جنگ نیستند و دوم اینکه درگیری‌های مرزی به‌شدت گسترش یافته است و این دو نکته اعتراف تلخی از سوی مقامات عربستان به شمار می‌رود.

سرلشکر لقمان که به‌زودی مشهورتر از همتای سعودی خود خواهد شد، اخیراً و همزمان با اعلام خبر دستیابی به تکنولوژی موشک‌های بالستیک، گفت که عملیات نظامی نیروهای یمنی و انصارالله در جیزان، نجران و عسیر تا زمان رسیدن به اهداف استراتژیک از پیش تعیین شده ادامه خواهد یافت.

وی مشخص نکرد که این اهداف استراتژیک چیستند. آیا این اهداف بازگرداندن شهرهای جنوبی عربستان یعنی جیزان و نجران و عسیر به تحت حاکیمت یمن بوده یا اینکه یمنی‌ها می‌خواهند به عمق خاک عربستان نفوذ کنند. پرواضح است که در هر جنگی هر یک از 2 طرف به دنبال بالا بردن سقف خواسته‌های خود است.

گرفتاری روزافزون ائتلاف سعودی در یمن

عربستان سعودی و همپیمانانش روز به روز در باتلاق یمن فرو می‌روند و با وجود اینکه طی حملات هوایی آنها، تعداد بیشتری از مردم یمن به خاک و خون کشیده می‌شوند، نباید فشارهای خارجی را نیز از ذهن دور نگه داشت، چراکه عربستان بیش از پیش به جنایات جنگی متهم می‌شود.

این احتمال وجود دارد که دولت آمریکا معامله فروش موشک و سلاح به ارزش معادل یک میلیارد و دویست میلیون دلار به عربستان را متوقف کند، چراکه این معامله با مخالفت کنگره مواجه شده است؛ آلمان نیز در اقدامی مشابه، قرارداد فروش تانک را به عربستان لغو می‌کند.

صعده، عمران و حجه؛ مشکل اصلی سعودی‌ها

جنگی که عربستان حدود 18 ماه پیش آغاز کرد، نتوانست یمنی‌ها را به تسلیم وادارد و البته در آینده نیز نخواهد توانست. مشکل صعودی‌ها اشغال صنعا نیست. مشکل آنها صعده، عمران و حجه است. این سه شهر در طول تاریخ هیچگاه اشغال نشده‌اند و علی عبدالله صالح زمانی که رییس‌جمهور یمن بود و حمایت همه جانبه سعودی‌ها را نیز به همراه داشت، 6 بار تلاش کرد که این مناطق را به تسلیم وادارد اما نتوانست.

نباید از خاطرمان دور بماند که حملات هوایی عربستان سعودی به یمن، اکنون منجر به جنگ مرزی در مناطق جنوبی عربستان شده است و شکی نیست که این جنگ آینده حکومت آل سعود و شاید هم تمام منطقه را رقم بزند؛ فقط لازم است کمی صبر کنیم.

منبع: روزنامه رأی الیوم

http://sobhe-no.ir/newspaper/80/5/1947

ش.د9501758

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات