تاریخ انتشار : ۲۶ دی ۱۳۹۵ - ۰۷:۱۴  ، 
کد خبر : ۲۹۸۳۸۴
همه به «جبهه مردمی نیروهای انقلاب» می‌پیوندند

اصولگرایان لباس تازه می‌پوشند

(روزنامه شرق ـ 1395/10/18 ـ شماره 2770 ـ صفحه 19)

جبهه تازه‌تأسیس همه را در خود هضم می‌کند. اصولگرایان یک به یک در حال اعلام پیوستن به «جبهه مردمی نیروهای انقلاب»‌اند. در این شرایط مشخص نیست تکلیف شورای ائتلاف اصولگرایان که قرار است ذیل جامعتین حرکت و فعالیت کند، چه می‌شود؟ تا پیش از اعلام موجودیت این جبهه در دو هفته گذشته، اصولگرایان اعلام می‌کردند برای رسیدن به وحدت و ائتلاف در انتخابات آتی ریاست‌جمهوری باید و قرار است ذیل شورای هماهنگی ائتلاف اصولگرایان و با محوریت جامعتین (جامعه روحانیت مبارز تهران و جامعه مدرسین حوزه علمیه قم) فعالیت کنند. شورای ائتلاف در انتخابات ریاست‌جمهوری ٩٢ فعال بود اما ناکارا. اصولگرایان با گزینه‌های متعدد به میدان رقابت آمدند و از جامعتین هم کاری بر نیامد. در انتخابات مجلس گذشته هم فهرست تهرانشان گروگان جریان تندرو اصولگرا شد. خیلی‌ها مانند حسن غفوری‌فرد عضو شورای مرکزی مؤتلفه همان زمان از قرارنگرفتن در فهرست اعلام دلخوری کردند و برخی هم بعد از رأی‌نیاوردن فهرست تهران اعلام کردند از اول هم با آن مخالف بودند. غلامرضا مصباحی‌مقدم سخنگوی جامعه روحانیت مبارز بعدا گفت ما در جامعه روحانیت می‌دانستیم که این فهرست رأی نمی‌‌آورد ولی توان مخالفت هم نداشتیم.

اصولگرا جاذبه ندارد

احتمالا اصولگراها فکر کرده‌اند مشکل از «نام‌»‌هاست و حالا با ایجاد یک جبهه جدید می‌خواهند بحران نرسیدن به ائتلاف را حل کنند. مشابه اتفاقی که در اواخر دولت اصلاحات افتاد و جماعت اصولگرا ذیل عناوینی مانند جمعیت آبادگران در انتخابات شورای شهر و رایحه خوش خدمت در مجلس هفتم، وارد عرصه انتخابات شدند. آن زمان هم تصور اصولگرایان این بود که مردم نسبت به واژه «راست» یا «اصولگرا» دچار بی‌حسی یا حتی برعکس، نوعی واکنش منفی شده‌اند و حالا با انتخاب یک عنوان جدید می‌توانند بازی رقابت را ببرند. این دقیقا نکته‌ای است که سخنگوی جبهه پیروان خط امام و رهبری، قدیمی‌ترین و بزرگ‌ترین جبهه اصولگرایی هم به آن اشاره کرده است. او دیروز به ایلنا گفت: «همان‌گونه که اصلاح‌طلبان لیستی با عنوان امید برای مجلس شورای اسلامی مطرح کردند که در واقع لیست اصلاح‌طلبی با یک کلمه جدید بود، می‌توان این‌گونه استنباط کرد که کلمه اصلاح‌طلب و اصولگرا جاذبه قبل را نداشته باشد، بنابراین عنوان نیروهای انقلاب و مردمی جاذبه بهتری دارد و از قدرت کلماتی مانند اصلاح‌طلبی و اصولگرایی به اندازه کافی استفاده شده است و اکنون می‌طلبد یک لغت دیگر و یک گفتمان مشابه و تازه‌تری مطرح شود». این در حالی است که امیر محبیان، تحلیلگر اصولگرا، در گفت‌وگو با «شرق» پیشنهاد کرده بود اصولگرایان به جای تغییر نام و تشکیل جبهه و سازوکار جدید، به آسیب‌شناسی دلایل نرسیدن به ائتلاف و وحدت بپردازند. تا اینجای کار برخی جریان‌های اصولگرا به این جبهه تازه‌تأسیس چراغ سبز نشان داده‌اند.

محمدرضا باهنر در نشست خبری هفته گذشته گفت: «این جبهه از نظر جامعیت از شرایط خوبی برخوردار است و اکنون از سوی نیروهای اصولگرا در حال بررسی است اما روالی که جلو می‌رود، به نظر می‌رسد جبهه مردمی انقلاب اسلامی این ظرفیت را دارد که محوریت برای حرکت جامعه اصولگرایان شود و به‌زودی تصمیم نهایی در این رابطه اعلام خواهد شد. جبهه پیروان خط امام و رهبری نیز در حال بررسی این موضوع است؛ البته در جامعه اسلامی مهندسین به این جمع‌بندی رسیدیم که هماهنگی و همراهی خود را با جبهه مردمی انقلاب اعلام کنیم».دیروز هم حسن غفوری‌فرد رئیس فراکسیون اصولگرایان خانه احزاب از پیوستن فراکسیون متبوع خود به جمع حامیان «جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی» خبر داد. او با اشاره به ضرورت تشکیل جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی، به تسنیم گفت: «دوستان به این نتیجه رسیده بودند که اگر بخواهند در انتخابات ریاست‌جمهوری به‌طور فعال شرکت کنند، اولین شرط آن وحدت بین نیروهای انقلابی است. در همین راستا عده‌ای از چهره‌های موجه جریان انقلابی که از مقبولیت عام برخوردار بودند، تصمیم به تشکیل یک هیئت مؤسس ١٠نفره گرفتند و از همه نیروهای دلسوز انقلاب نیز برای حضور در این جبهه دعوت شد. فکر می‌کنم تاکنون حدود ٥٠٠ نفر در تهران به این جبهه پیوسته و از آن حمایت کرده‌اند یا در آینده نزدیک می‌کنند. ان‌شاءالله به‌زودی نیز در یک همایش بزرگ همه حامیان جبهه مردمی انقلاب اسلامی از سراسر ایران اسلامی گرد هم جمع می‌شوند و بر حمایت خود از این جبهه تأکید ‌می‌کنند».

چراغ سبز جبهه پیروان به جبهه نوظهور

هیئت مؤسس این جبهه را یحیی آل‌اسحاق، مهدی چمران، حمیدرضا حاجی‌بابایی، رضا روستاآزاد، محمود خسروی‌وفا، مهدی محمدی، علیرضا مرندی، نادر طالب‌زاده و مرضیه وحیددستجردی تشکیل می‌دهند. همان روز اعلام موجودیت اعلام شد که نزدیک به ٢٠٠ فعال سیاسی و فرهنگی هم از این جبهه اعلام حمایت کردند. این در حالی بود که برخی از این چهره‌ها که در میانشان رئیس دو فدراسیون ورزشی و مدیر خانه هنرمندان ایران به چشم می‌خورد، در روزهای بعد از چنین حمایتی اعلام بی‌خبری و امضای خود را تکذیب کردند. سیدکمال‌سجادی سخنگوی جبهه پیروان خط امام و رهبری هم به ایلنا گفته است: «بررسی‌هایی را در جبهه پیروان برای چگونگی روند کاری با جبهه مردمی نیروهای انقلاب آغاز کردیم». او با بیان اینکه در بررسی جبهه مردمی نیروهای انقلاب اعضا با نظر مساعد به این جبهه نگاه می‌کنند و در حال بررسی هستیم و چگونگی حمایت از جبهه را هم اعلام خواهیم کرد، گفت: «اعضا با کلیات موضوع موافق هستند و امیدواریم اعلام موجودیت جبهه نیروهای انقلاب بتواند موجب انسجام و هم‌گرایی اصولگرایان شود، کمااینکه بسیاری از احزاب و اصولگرایان به آن پیوستند که حمایت‌ها استمرار دارد و اقشار مختلفی در این جبهه اعم از روحانیت و هنرمندان و... در آن حضور دارند».

سجادی در پاسخ به اینکه باهنر بیان کرده جبهه نیروهای انقلاب شاید بتواند محوریت اصولگرایان را در دست گیرد، پس تکلیف محوریت جامعه روحانیت برای اصولگرایان چه می‌شود، گفته است: «جبهه مردمی نیروهای انقلاب برای اینکه بتواند شمول زیادی داشته باشد، خود را فرااصولگرایی اعلام کرده است که در واقع آنها به محوریت جامعه روحانیت مبارز هم متعهد هستند و آن را به‌عنوان گروه مرجع قبول دارند، بنابراین مشکلی پیش نمی‌آید و تمام امید ما این است که جبهه‌ نیروهای انقلاب باعث جذب همه اصولگرایان و انسجام و هم‌گرایی درون ائتلاف بزرگی که مدنظر اصولگرایان است، شود».

http://www.sharghdaily.ir/News/111893

ش.د9503328

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات