تاریخ انتشار : ۲۶ دی ۱۳۹۵ - ۰۷:۵۶  ، 
کد خبر : ۲۹۸۳۹۰
خبری که جهان را تکان داد؛ آیت‌الله هاشمی به ملکوت اعلی پیوست

ایران در سوگ امیرکبیر زمان

پایگاه بصیرت / مطهره شفیعی

(روزنامه آرمان – 1395/10/20 – شماره 3228 – صفحه 2)

«چقدر این روزها سخت می‌گذرد... مشیت این بود که بمانم تا صدای شکستن‌های خود را بشنوم... دلم که می‌گیرد، یاد امام آرامم می‌کند... چشم‌هایش هنوز هزار حرف نگفته دارد.» دیروز ناباورانه رفت. خبر داده بود که می‌رود، اما شاید ندانست که ما هم هنوز هزار حرف نگفته با او داریم. او رفت چون خودش گفته بود یاد امام آرامش می‌کند. سال‌ها بود که نامی از آرامش و نشانی از آن نداشت. او رفت تا شاید در کنار امام آرامش بگیرد و برای بنیانگذار انقلاب اسلامی که معتمدتر از هاشمی نداشت، از آنچه گلایه کند که خود بارها با غمی در چهره گفت: «قرار نبود، این‌طور شود.» ‌رفت تا به امام بگوید همان‌ها که خون به دل او کرده بودند، پس از رفتنش او را رها نکردند و از او انتقام گرفتند. می‌دانست که می‌خواهد برود؛ همان روز که از نتایج انتخابات ۹۲ و ۹۴ لبخند بر لبانش نشسته بود، با آرامشی در چهره گفت:«حالاکه مملکت به اینجا رسیده و مردم به اين سطح از آگاهي رسيده اند، الحمدلله می‌توانم راحت سر بر بالین مرگ بگذارم».

جز مردم کلمه‌ای در ذهن نداشت. حتی در ۵ خرداد ۵۸ پس از ترور نافرجام در حالی که در حال مداوای او بودند، در پاسخ به این سوال‌که «شما اصولا چرا باید هدف سوءقصد قرار بگیرید؟» چنین پاسخ داد:«ما كه فكر می‌كنیم درطول زندگی به‌خاطر مردم و به‌خاطر مبارزه و به‌خاطر انقلاب تلاش كردیم و حالا هم می‌كنیم و بدون هیچ توقعی و حتی بدون گرفتن هیچ مزدی، اجرتی و حقوقی به‌عنوان یك وظیفه دینی انجام می‌دهیم.» حتی در آن شرایط باز هم از خود نگفت و تاکید کرد:«اگر مردم احساس می‌كنند كه این انقلاب به‌نفع كشورشان است سعی كنند كه وحدت كلمه را حفظ بكنند و اختلاف سلیقه‌ها و مسائل جزئی را بگذارند برای بعد.» رفت و رفت. همان‌طور که وعده داده بود، زمانی بار سفر بست که اطمینان یافت به تکلیفی که بر دوش دارد، عمل کرده است. دکتر آقاجانی معاون وزیر بهداشت‌گفت: آیت‌ا...هاشمی ساعت ۶ عصر دچار ایست کامل قلبی شدند و به یکی از بیمارستان‌ها منتقل شدند. بلافاصله تیم متخصص پزشکی در بخش اورژانس کار خود را آغاز کردند و ۹۰ دقیقه عملیات احیا ادامه داشت، اما متاسفانه آیت‌ا... هاشمی در ساعت ۱۹:۳۰ درگذشتند.

خداحافظی امیرکبیر زمان پس از ۱۶۵ سال

بسیاری او را امیرکبیر زمان می‌نامیدند و دیروز معلوم شد مصداقی بارزتر از این نیست. آیت‌ا... هاشمی در روزی بار سفر بست که امیرکبیر هم در همان روز چشم از جهان فرو بست. او به‌خوبی شخصت امیر کبیر را به صحنه عمل آورد. هنوز در اذهان هست که گفته بود:« امیرکبیر با مظاهر استبداد درگیر شد که به قیمت جانش تمام شد، چون خشم استعمار و استبداد را همیشه به همراه داشت.» آیت‌ا... هاشمی، سرنوشت امیرکبیر را نمک‌نشناسی ناصرالدین شاه در حق وی دانست و گفت:«الان نام امیرکبیر در ایران و منطقه از همه شاهان بالا‌تر است، چون بنیانگذار دانش و تکنولوژی بوده و راه مبارزه با استکبار و استعمار را باز کرده بود.» هاشمی آنچه را کرد که امیرکبیر کرد و از طعنه و تهمت نهراسید و چه پرمعنا بود که تاریخ خداحافظی او ۱۹ دی بود و تاریخ درگذشت امیرکبیر هم ۲۰ دی ثبت شده است.

نهضت زنده است، چون هاشمی زنده است

آیت ا...هاشمی دیروز در اوج ناباوری رفت، اما نه، او نرفته است و تا زمانی که نهضت زنده است، هاشمی هست. او هیچ‌گاه بر خلاف آنچه امام بدان عقیده داشت، گامی برنداشت. آن روز امام پس از ترور نافرجام هاشمی گفت: «مرحوم مدرس كه به امر رضاخان ترور شد، از بیمارستان پیام داد: به رضاخان بگویید من زنده هستم. مدرس حالا هم زنده است. مردان تاریخ تا آخر زنده هستند. بدخواهان باید بدانند هاشمی زنده است، چون نهضت زنده است.» هاشمی رفت، اما آنچه به یادگار گذاشت، سال‌های سال باقی می‌ماند و تا وقتی نهضت زنده است، همین یادگارهای هاشمی است که نام و یادش را زنده نگه می‌دارد. هاشمی همان بود که صادق زیباکلام دیروز در وصفش چنین گفت:‌«تمام مدت عمرش را در زمان پهلوی به زندان رفت و شکنجه شد و بعد از انقلاب هم تلاش‌های بی‌شائبه‌ای انجام داد. بدون اقرار می‌توان گفت که او همواره به فکر انقلاب و نظام بوده است.

در عین حال کمترین چهره و شخصیتی را در نظام جمهوری اسلامی می‌توان پیدا کرد که به اندازه او محجوب مانده و به او بی‌اعتنایی شده باشد و مورد تخریب و بی‌وفایی قرار گیرد. از یک سو کارنامه او خدمت به انقلاب و نظام است و از سوی دیگر شاهد بی‌وفایی‌های زیادی به او هستیم. شاید کمترین چهره انقلاب را می‌توان سراغ گرفت که چنین صبورانه در برابر تندروی‌ها ایستادگی کرد. تاریخ از ایشان همچون امیرکبیر و محمد مصدق یاد خواهد کرد.»

آیت‌الله هاشمی با کینه غریب بود

دیروز در مقابل بیمارستان شهدای تجریش خوب که گوش می‌دادی، از میان زمزمه‌های مردمی این جمله را به وضوح می‌شنیدی که هاشمی به امام پیوست/ یار صدیق امام به امام پیوست... بی‌ریا بود و همین ویژگی چنان او را محبوب کرد که مخالفانش هم در مقابلش زانو زدند. هنوز زمزمه آن روز در خاطر بسیاری هست که گفت: «روزی در جمع یاران به بهشتی گفتم این تهمت‌های تلخ آزارت نمی دهد؟ نگاهم کرد و گفت: این آسیاب به نوبت است، نوبت تو هم خواهد رسید. چقدر این روزها بی شما سخت می‌گذرد دوستان. من تا نیمه راه آمده‌ام،‌ مشیت این بود که بمانم تا نوبت به من برسد. تا در سنگ زیر و بالای آسیاب، صدای شکستن های خود را بشنوم و بچشم. دلم که می‌گیرد یاد امام آرامم می‌کند چشم‌هایش هنوز هزار حرف نگفته دارد.»

از هیچ فرصتی برای دعوت به صلح و برادر ملت دریغ نداشت، مانند درد دلی که برای سال ۹۵ داشت و در آرمان منتشر شد: «گذشت شما از خطاهای گذشته و حمایت‌های ناصواب را. به گوش خود شنیدیم فریاد شما را در وادار کردن به پذیرش «اعتدال» و برجام و به چشم خود دیدیم روی برگرداندن معنادارتان را از جاهلان افراطی در انتخابات۹۴. پارسال برایتان نوشتم چه من باشم یا نباشم، فردا از آن شماست! و امروز در نوروز پیش رو قلبم عین دریا روشن است و گواهی می‌دهد که سال ۹۵ هم، سال شماست. تا روزبه‌روز در سایه حضورتان دایره تنگ افراطی‌ها تنگ‌تر و گشایش پنجره اعتدال فراخ‌‌تر گردد. همچون شاگردی در مقابل استاد، همت و آگاهی شما را می‌ستایم و تعظیمش می‌کنم و همچون گذشته می‌گویم اگر آبرویی دارم از شماست و همیشه آماده‌ام تا در طبق اخلاص پیشکش مرام و معرفت شما کنم. ان‌شاءا...» مرد عبور از بحران‌ها دیروز رفت. شخصیتی دیروز با یارانش خداحافظی کرد که در زمان بحران‌ها اولین نامی بود که چاره‌اندیشی می‌کرد و به‌خوبی می‌دانست پس از عبور از بحران با تدبیر اوست که بحرانی دیگر برای خودش فراهم می‌شود. در برابر ظلم و تهمت‌ها سکوت کرد چون می‌دانست جامعه آگاه است .

همدردی با فرزندان با شعار تسلیت، تسلیت

دیروز عفت مرعشی همسر و یار و همراه آیت‌ا... گریست، او بیش از همه از آنچه بر آیت‌ا... هاشمی گذشت، آگاه بود. دیروز قطرات اشک بر گونه او سرازیر شد و یاد آن روز افتاد که برای حفاظت از جام همسر جان خود را گرو گذاشت، اما این بار آیت‌ا... به عفت خانم نگفت که عزم سفر دارد. محسن کمی نگاه کرد و به فکری عمیق فرو رفت. محسن اشک ریخت و نتوانست آنچه پدر با او که پسر بزرگ خانواده است، در میان گذاشته بود، عملی کند. پدر می‌خواست محسن صبور باشد و محکم، اما مگر می‌شود در سوگ عزیزترین و محکم‌ترین حامی صبور بود. شاید محسن به آن می‌اندیشید که پس از پدر چگونه باید جای خالی او را برای خواهران و برادران که همیشه نقطه اتکایشان به پدر بود، پر کند. دیروز سوگناک‌تر از همه ضجه فاطمه و فائزه بود؛ دخترانی که پدر پشتیبانشان بود.

فاطمه هاشمی که گفته بود: « آیت‌ا... همیشه و در طول زندگی همه‌چیز و خانواده‌اش را در چارچوب انقلاب می‌دانند»، دیروز گریه می‌کرد و باز هم می‌گفت که پدر خود را وقف انقلاب کرد. فاطمه می‌گفت:« قبل از انقلاب به ما می‌گفتند من فقط پدر شما نیستم و پدر همه فرزندان ایرانم و فقط نباید به فکر شما باشم.» دیروز هم همه فرزندان ملت فرزند آیت‌ا... هاشمی بودند و همانند فاطمه در سوگ پدر گریه کردند. مهدی و فائزه نیز آمدند وهر دو فرزند آیت‌ا... با فریاد‌های اعلام تسلیت مردم حاضر در محل مواجه شدند و جمعیتی بالغ بر ۳۰۰ تن آن دو را تا ابتدای خیابان شریعتی با فریادهای «هاشمی هاشمی، تسلیت تسلیت» و همچنین «عزا عزاست امروز، روز عزاست امروز»، همراهی می‌کردند. فائزه که همیشه صبوری پدر را به رخ مخالفان می‌کشید، دیروز صبور نبود. نتوانست به توصیه صبوری پدر عمل کند، چون اسوه صبوری چشمانش را بسته بود.

مهدی به آن روزی فکر می‌کرد که پدر در گوش او گفت: «من به روشنی می‌بینم که ان‌شاءا... به‌زودی سالم و با‌نشاط بیرون می‌آیید و وارد جامعه می‌شوید برای خدمت و خداوند اجر زحمات طولانی‌ات را فراموش نخواهد کرد. جامعه هم بحمدا... تاکنون متوجه شده و بیشتر متوجه خواهد شد. خدانگهدار.» اما مهدی دیروز اشک ریخت. یاسر نمی‌توانست سخن بگوید و فرزند کوچک آیت‌ا... با مرور حضور پدر در جلسه روز شنبه مجمع که نشانی از درد و بیماری در او نبود و خداحافظی نابهنگامش در روز یکشنبه نمی‌توانست به معنایی دست پیدا کند.

آخرین وداع روحانی با آیت‌الله هاشمی

دیروز ایران گریست و همزمان با اعلام خبر درگذشت آیت‌ا... هاشمی در بیمارستان شهدای تجریش، اطراف این بیمارستان مملو از مردم شد. در اولین دقایق اعلام این خبر حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی رئیس‌جمهوری همراه با تیم محافظ وارد بیمارستان شهدای تجریش شد. اشک‌های جاری بر گونه رئیس‌جمهور معنی زیادی داشت. او قدرتمندترین حامی خود از سال‌های دور تا دیروز را از دست داد. هاشمی دوستی را درحق روحانی تمام کرد و رفت، چنان که بارها در هفته‌های گذشته تاکید کرده بود که گزینه مورد حمایت او در انتخابات ۹۶ جز روحانی نیست و در انتخابات ۹۲ هم بر کسی پوشیده نبود حمایت هاشمی سبب‌ساز پیروزی روحانی شد. جلساتی که برای حل مشکلات کشور بدون هیاهوی رسانه‌‌ای میان هاشمی و روحانی برگزار می‌شد، تمام شد و دیروز روحانی سردش شد، چون با پشتیبان و همراهش خداحافظی کرد. و پس از رئیس‌جمهور جمعی از شخصیت‌های سیاسی از جمله اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور، حجت‌الاسلام والمسلمین مجید انصاری و حجت‌الاسلام والمسلمین علی یونسی نیز به جمع حاضران در بیمارستان پیوستند.

پس از آن پیکر آیت‌ا... هاشمی را به جماران منتقل کردند و مقامات لشگری و کشوری در این حسینیه حضور پیدا کردند. آیت‌ا... حسن خمینی، جواد ظریف، سید محمد خاتمی، محسن رضایی، بیژن نامدار زنگنه، طیب‌نیا ،چیت‌چیان، قاضی‌زاده هاشمی، عبدا... نوری، مجید انصاری، علی یونسی، محمدرضا عارف، محمدحسین مرعشی و علی‌عسگری رئیس صدا و سیما در این حسینیه حاضر شدند. مردمی که در اطراف بیمارستان شهدای تجریش جمع شده بودند، به سمت مترو تجریش می‌رفتند و در حالی‌که شمع روشن کردند، فریاد می‌زدند: «هاشمی راهت ادامه دارد» و «عزا عزاست امروز، روز عزاست امروز، جمهوری اسلامی صاحب عزاست امروز».

آخرین وداع در سه‌شنبه تلخ

زمان برگزاری مراسم تشییع پیکرآیت‌ا... هاشمی رفسنجانی اعلام شد. زمان تشییع پیکر آیت‌ا... هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام صبح سه‌شنبه ۲۱ دی ماه در تهران اعلام شده است. پیکر آیت‌ا... هاشمی رفسنجانی از دانشگاه تهران به سمت آرامگاه ابدی تشییع خواهد شد. سه‌شنبه ۱۰ صبح مراسم تشییع پیکر آیت‌ا... هاشمی رفسنجانی از دانشگاه تهران به سمت آرامگاه ابدی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام برگزار خواهد شد.

۳ روز عزا اعلام شد

در پی درگذشت آیت‌ا... هاشمی سه روز عزای عمومی در کشور اعلام شد. ایلنا نوشت؛ طبق اخبار غیررسمی دانشگاه‌ها و ادارات کشور نیز به مدت ٣ روز تعطیل به دلیل درگذشت یار دیرین امام و رهبری تعطیل خواهند بود. هنوز این خبر مورد تایید مراجع ذیربط قرار نگرفته است. بهروز نعمتی سخنگوی هیات رئیسه مجلس هم ‌اظهار کرد: هیات رئیسه مجلس روز دوشنبه صبح تشکیل جلسه فوق‌العاده می‌دهد تا درباره احتمال تعطیلی جلسه علنی مجلس در پی درگذشت آیت‌ا... هاشمی رفسنجانی تصمیم‌گیری کنند.

پیام‌های تسلیت پس از ارتحال آیت‌الله هاشمی

در پی درگذشت آیت‌ا... هاشمی مسئولان کشوری و لشگری این ضایعه را به مقام معظم رهبری و مردم تسلیت گفتند. آیت‌ا... جنتی رئیس مجلس خبرگان در پیامی ضمن تسلیت درگذشت آیت‌ا... هاشمی نوشتند: خبر رحلت آيت‌ا... جناب آقاي هاشمي رفسنجاني، مجاهد دوران نهضت اسلامي و يار ديرين حضرت امام خميني(ره)، موجب تالم و تاثر گرديد. آن سفركرده، در دوران رژيم طاغوتي و وابسته پهلوي، رنج و محنت بسياري را متحمل شد و پس از پيروزي انقلاب اسلامي نيز با قبول مسئوليت‌هاي مهم همچون رياست مجلس شوراي اسلامي، رياست جمهوري، رياست مجمع تشخيص مصلحت نظام و نيز مجلس خبرگان رهبري كوشا بود. آیت‌ا... سید حسن خمینی هم با انتشار عکسی از امام و مرحوم هاشمی نوشت: «انا لله و انا الیه راجعون». آیت‌ا... صانعی درپی درگذشت رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، پیام تسلیتی منتشر کرد.

در پیام تسلیت آیت‌ا...صانعی آمده است: «رحلت عالم ربانی، یار و همراه دیرین امام امت(سلام‌ا... علیه) و رفیق صادق و قدیمی‌ام، آیت‌ا... هاشمی رفسنجانی را به محضر ولی عصر (عجل‌ا... تعالی فرجه الشریف)، ملت بزرگوار ایران، علما و حوزه‌های علمیه و همه وابستگان سببی و نسبی مخصوصا همسر مکرمه و فرزندان گرامی‌شان تسلیت می‌گویم. بی‌شک فقدان این مبارز خستگی‌ناپذیر و ذخیره انقلاب ثلمه‌ای جبران‌ناپذیر در مسیر حق‌طلبی، عدالت‌خواهی، حرکت به سوی مردمسالاری حقیقی و تحقق آرمان‌های انقلاب می‌باشد. از خداوند متعال برای آن مرحوم علو درجات و حشر با اولیائش و برای بازماندگان صبر جمیل و اجر جزیل خواستارم.»

تسلیت آیت‌الله هاشمی شاهرودی

آیت‌ا... سید محمود هاشمی شاهرودی نایب‌رئیس مجلس خبرگان رهبری با صدور پیام تسلیتی ارتحال آیت‌ا... هاشمی رفسنجانی را تسلیت گفت. متن پیام تسلیت آیت‌ا... هاشمی شاهرودی بدین شرح است:«با کمال تاسف، خبر درگذشت برادر گرامی و مبارز، مرحوم آيت‌ا... هاشمی رفسنجانی رحمه‌ا... علیه واصل گردیده و موجب اندوه و تاثر عمیق قلبی گشت. این انسان خدوم و مجاهد، از پیشگامان مبارزه و نهضت عظیم امام راحل و از جمله افراد برجسته انقلاب شکوهمند اسلامی به شمار می‌رفت که از عمق جان به ندای قائد عظیم الشان امام راحل قدس‌ا... نفسه الزکیه لبیک گفته و بحق در آن دوران سخت مبارزه با رژیم سفاک ستمشاهی در ایثار جان و مال دریغ نورزید و همواره در مسیر اعتلای کلمه طیبه انقلاب اسلامي قبل و بعد از پیروزی و در عصر قیادت آن یگانه دوران گام برداشت و از جمله افراد مورد اعتماد ایشان بود که بار مسئولیت‌های سنگینی را در آن دوران به شایستگی به‌دوش کشید.

پس از رحلت آن قائد فقید، و در عصر زعامت و قیادت خلف صالح امام راحل(ره)، یکی از یاران وفادار به انقلاب و رهبری باقی ماند و خدمات گسترده و ماندگاری را در مسئولیت خطیر اداره دولت، پس از جنگ تحمیلی و همچنین ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام از خود به‌جای گذاشت.بی‌تردید مصیبت درگذشت این مجاهد خستگی‌ناپذیر ثلمه‌ای است که تنها فضل و رحمت واسعه الهی می‌تواند آن را جبران کند. اینجانب رحلت آن مرحوم مغفور را به ساحت مقدس امام زمان (عج)و به حضور رهبر معظم انقلاب اسلامی و بیت آن مرحوم خاصه اخوان و آقازادگان و عموم ارادتمندان به ایشان و به همه ملت بزرگ ایران اسلامی تسلیت عرض نموده برای ایشان مغفرت و رحمت الهی و برای بازماندگان صبر جمیل و اجر جزیل مسالت می‌نمایم.»

رئیس قوه قضائیه نیز در پیامی درگذشت آیت‌ا... هاشمی را تسلیت گفت. پیام آیت‌ا... صادق آملی لاریجانی به این شرح است: «خبر ارتحال مرحوم آیت‌ا... اکبر هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام موجب تاسف اینجانب گردید. ایشان سال‌های متمادی از مبارزان نهضت در دوران قبل از پیروزی انقلاب اسلامی بودند و بعد از انقلاب نیز از موثرترین شخصیت‌های نظام در کنار امام(ره) و مقام معظم رهبری در سمت‌های مختلف به نظام اسلامی خدمت کردند. رحلت این یار دیرین امام(ره) و مقام معظم رهبری را به محضر حضرت بقيه‌ا... الاعظم(عج) و رهبر معظم انقلاب اسلامی(مدظله العالی) و بازماندگان آن مرحوم تسلیت عرض نموده و از خداوند متعال برای آن فقید سعید غفران الهی و برای بازماندگان صبر جمیل و اجر جزیل آرزومندم.»

مرد بزرگی چشم از این جهان فرو بست

رئیس مجلس هم در پیامی درگذشت آیت‌ا... هاشمی رفسنجانی را تسلیت گفت. متن پیام تسلیت دکتر علی لاریجانی به این شرح است: «مرد بزرگی چشم از این جهان فرو بست که در چهره او شصت سال مبارزه با استبداد و استعمار، تلاش خستگی‌ناپذیر برای استقرار نظام اسلامی، مجاهدتی کم‌نظیر برای دفاع از استقلال و تمامیت ارضی، کوششی مداوم برای عمران و آبادی کشور و همتی مستمر برای سامان دادن به امور تقنینی هویدا بود. روحانی عظیم‌القدری که از دهه ۳۰ با تبلیغ اسلامی و آگاهی بخش سیاسی سعی وافری در بیداری ملت نمود. سال‌ها زندان همراه با شکنجه و آزار فراوان او را از پا نینداخت تا نهضت، به رهبری امام خمینی(ره) به ثمر نشست. به عنوان نزدیک‌ترین مشاور و یار امام به عضویت شورای انقلاب برگزیده شد و در همان ماه‌های اول پیروزی، هدف تیر منحرفین قرار گرفت، لیکن از تلاش برای در هم شکستن چهره نفاق و انحراف باز نایستاد. اداره قوه مقننه، مسئولیت خطیری در آن سال‌های جنگ و آشوب بود که با صلابت به دوش کشید. فرماندهی میدان های جنگ در زیر فشار نظامی و تحریم دشمن از کارهای طاقت فرسایی بود که از قهرمانی چون هاشمی ساخته بود.

در تمام این دوران او همراه با حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای(مدظله‌العالی) امام امت را یاری کرد و چون پروانه گرد وجود آن پیر فرزانه گشت. انتخاب رهبر جدید انقلاب فرصتی بود تا هاشمی عزیز، باور و ایمان خود را نسبت به حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای نشان دهد. به عنوان رئیس‌جمهور، حداکثر همراهی را با رهبری داشت و رهبر معظم انقلاب همواره از دولت ایشان حمایت کردند. سپس در جایگاه ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام، لحظه‌ای از خدمت به نظام اسلامی فروگذاری ننمود. علاقه وافر او به حفظ نظام و اعتلای آن و عشق او به رهبری، دشمنان را به کینه‌ورزی مداوم نسبت به او وامی‌داشت. اینجانب ضمن نهایت تاثر و تاسف از این حادثه مولمه، مراتب تسلیت خود را به ساحت مقدس حضرت ولی‌عصر(عج)، مقام معظم رهبری، خاندان محترم هاشمی، حوزه علمیه مقدسه قم و ملت شریف ایران تقدیم می‌دارم. برای آن سفرکرده، آرزوی علو درجات برای آن سفرکرده و برای بازماندگان، دوستان و یاران ایشان صبر و شکیبایی از خداوند بزرگ مسالت دارم.»

فرمانده شجاع و مدبرو تصمیم‌گیری ارزشمند

دریابان علی شمخانی نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی طی پیامی درگذشت جانگداز حضرت آیت‌ا... هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام را به محضر مقام معظم رهبری، مردم شریف ایران و خانواده ایشان تسلیت گفت. در بخشی از پیام شمخانی آمده است: «ضایعه درگذشت یار دیرین امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری مدظله‌العالی که تکیه‌گاه کم‌نظیری برای انقلاب اسلامی بودند، موجب تاثر و تالم شدید است. ایشان در کنار خدمات ارزشمند در طول سال‌های قبل و پس از پیروزی انقلاب اسلامی، فرماندهی شجاع و مدبر و تصمیم‌گیری ارزشمند در جبهه‌های نبرد حق علیه باطل بودند و نقش محوری هاشمی در کسوت جانشینی فرمانده کل قوا در پیروزی‌های رزمندگان اسلام هرگز از یادها نخواهد رفت.اینجانب ضمن تسلیت درگذشت این فقیه و عالم مجاهد به محضر مقام معظم رهبری مدظله‌العالی و خانواده هاشمی رفسنجانی، علو درجات و رضوان الهی را برای ایشان مسالت می‌نمایم.» عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور با صدور پیامی درگذشت هاشمی رفسنجانی را تسلیت گفت.

متن این پیام به شرح زیر است:«رحلت مجاهد نستوه و شاگرد صدیق حضرت امام راحل(ره) و یاور مقام معظم رهبری، آیت‌ا... هاشمی رفسنجانی موجب تاثر و تالم گردید. رجای واثق دارم روح آن بزرگمرد انقلابی در جوار محبوب خویش امام امت و شهدای نهضت انقلاب اسلامی در آرامش خواهد بود. اینجانب رحلت آن مجتهد آگاه را به حضرت بقیه‌ا... الاعظم (ارواحنا له فداه) و رهبر فرزانه و آگاه انقلاب اسلامی (مدظله العالی) و تمامی ملت شریف ایران و خانواده ایشان تسلیت و تعزیت عرض می‌نمایم.» احمد خمینی فرزند آیت‌ا...سید حسن خمینی هم نوشت: ‏ «شاید پس از فوت امام عزیزمان امشب مردم وفادار ایران جانگدازترین خبر را شنیدن. چقدر جایش خالی خواهد بود» حسن روحانی رئیس‌جمهور در توئیتی آورد :«برای آیت‌ا...: ‏روح بزرگ‌مرد #انقلاب و سیاست، مظهر #صبر و #استقامت به آسمان عروج کرد.» زیباکلام استاد دانشگاه هم نوشت:« کمتر چهره سیاسی را می‌توانیم پیدا کنیم که به اندازه هاشمی به این انقلاب خدمت کرده باشد.»

بیانیه هیات دولت در پی درگذشت آیت‌الله هاشمی

در پی درگذشت آیت‌ا...هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، هیات دولت بیانیه‌ای را بدین شرح صادر کرد:« عالم مجاهد، انقلابی نستوه و یار دیرین حضرت امام رضوان‌ا... تعالی علیه که عمر پر برکت خود را در شکل‌گیری انقلاب اسلامی، استقرار نظام جمهوری اسلامی و ایفای مسئولیت‌های خطیر در اداره کشور و دفاع مقدس سپری کرد به دیدار معبود شتافت. نام، یاد و آموزه‌های آن یار سفرکرده همواره بر تارک ایران و انقلاب اسلامی در درخشش و الگوی وفاداران به آرمان‌های انقلاب اسلامی خواهد بود. هیات دولت جمهوری اسلامی ایران این ضایعه بزرگ را به حضرت بقیه‌ا... الاعظم ارواحنا فداه، مقام معظم رهبری، حضرت‌ آیت‌ا... خامنه‌ای مد ظله‌العالی، علما و مراجع بزرگوار تقلید، خانواده گرامی ایشان و ملت شریف ایران تسلیت عرض می‌کند و به مناسبت تجلیل از این یار دیرین امام و رهبری سه روز عزای عمومی و روز سه‌شنبه ۲۱ دی ماه ۱۳۹۵ را تعطیل عمومی اعلام می‌کند و ملت قدر‌شناس ایران را به شرکت باشکوه و تاریخی در مراسم تشیع پیکر پاک ایشان دعوت می‌نماید.»

هاشمی برای محکم‌کردن پایه‌های انقلاب تلاش کرد

غلامعلی حداد عادل عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام طی گفت‌وگویی با بخش خبری ۲۰:۳۰ شبکه دو سیما و در پی درگذشت آیت‌ا... هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار داشت: قبل از هر سخنی باید درگذشت مرحوم آیت‌ا... هاشمی رفسنجانی را به مقام معظم رهبری، ملت ایران و خانواده ایشان تسلیت عرض کنم. وی افزود: این خبر به همان اندازه که ناگهانی بود، تکان‌دهنده و تاسف‌آور هم بود. نام هاشمی رفسنجانی با انقلاب همراه بود. هر وقت صحبت از ایشان به میان می‌آمد، انقلاب تداعی می‌شد و همین‌طور همه‌جا نقش آقای هاشمی دیده می‌شد. عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنین تصریح کرد: کسانی که با تاریخ انقلاب قبل از پیروزی انقلاب آشنا هستند، از مبارزات ایشان چه زندان‌ها و شکنجه‌ها و چه سخنرانی‌ها و آثار قلمی مانند امیرکبیر، قهرمان مبارزه با استعمار و کتاب سرگذشت فلسطین را ایشان ترجمه کرده بود، آشنا هستند و در انقلاب هم که همه خبر دارند.

نقش ایشان را در کنار امام و مقام معظم رهبری ایشان از افراد شاخص درجه اول انقلاب بودند و در شکل‌گیری شورای انقلاب و حزب جمهوری اسلامی و همچنین تشکیل مجلس خبرگان و قانون اساسی در همه صحنه‌ها ایشان نقش موثر داشتند. حداد عادل بر همین اساس اضافه کرد: در نماز جمعه، مجلس و بعد هم جنگ در ریاست جمهوری و دوران سازندگی و پس از دوران ریاست‌جمهوری نقش داشتند و در اداره مجمع تشخیص مصلحت نظام هم ما سال‌ها در خدمت ایشان بودیم و از مدیریت ایشان استفاده می‌کردیم و درگذشت ایشان مایه تاسف بسیار است.وی در خاتمه گفت: امیدوارم خداوند بر علو درجات ایشان بیفزاید و پایه‌های انقلاب اسلامی را که ایشان عمری برای آن تلاش و مبارزه کرد، روزبه‌روز محکم‌تر کند و این انقلاب را به آن اهدافی که امام و سایر مبارزان ازجمله مرحوم آیت‌ا...هاشمی رفسنجانی در سر داشتند،‌ ان‌شاءا... برساند. بنده مجددا این ضایعه را به ملت ایران، مبارزان و انقلابیون تسلیت عرض می‌کنم. خطیب موقت نماز جمعه تهران حجت الاسلام احمد خاتمی ضمن تسلیت گفت: اطمینان دارم مراسم تشییع اکبر هاشمی رفسنجانی به عنوان محوری برای مانور وحدت جامعه اسلامی خواهد بود. دبیرکل مجمع نیروهای خط امام نیز دیروز گفت:«هیچ کس نیست که به جایگاه هاشمی رفسنجانی واقف نباشد، ایشان همواره سند معتبری برای انقلاب اسلامی بودند.»

معتبرترین اسناد انقلاب اسلامی بود

سیدهادی خامنه‌ای در ادامه خاطر نشان کرد : «جایگاه هاشمی رفسنجانی بر حسب آنچه که همه همواره طی تاریخ چه قبل از انقلاب و چه بعد از انقلاب شاهد بودند مشخص است.» وی ادامه داد:« ایشان یکی از معتبرترین اسناد انقلاب اسلامی و از نزدیک‌ترین یاران امام خمینی (ره) در انقلاب اسلامی ایران هستند.»دبیرکل مجمع نیروهای خط امام یادآور شد: «هاشمی رفسنجانی یکی از تاثیرگذارترین شخصیت‌ها در طول انقلاب از سال ۴۰ تا به امروز بوده‌اند و همواره مسئولیت‌های درجه یک را بر عهده داشته‌اند و از عهده آنها به خوبی بر آمده‌اند.» محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام هم در اینستاگرامش نوشت: «رحلت حضرت آیت‌ا... هاشمی رفسنجانی را به محضر رهبر بزرگوار انقلاب و ملت شریف ایران تسلیت عرض می‌كنم.

امروز جلسه کمیسیون زیربنایی مجمع تشخیص مصلحت نظام به ریاست آیت‌ا...هاشمی رفسنجانی تشکیل شده بود. حال بسیار خوشی داشت. از رهبر انقلاب و همراهی خود با ايشان خاطرات فراوان تعریف مي كرد.ازهمکاری سپاه وارتش ومجلس و سایرقوا درزمان خود گفت و در حين صحبت با اعضای جلسه شوخی می‌کرد. به يكي از اعضا ( اقاي واعظي) با تعجب گفتم آقای هاشمی امروز خیلی حال خوشی دارد، شما چه فکر می‌کنید؟» رئیس فراکسیون امید مجلس ویژگی بارز آیت‌ا... هاشمی رفسنجانی را عشق به انقلاب و توسعه آن بیان کرد. محمدرضا عارف در حسینیه جماران درباره آیت‌ا... هاشمی رفسنجانی گفت: ایشان یکی از استوانه‌های اصلی انقلاب بود و ویژگی بارز آن مرحوم عشق به انقلاب و توسعه آن بود. ایشان یار دیرین امام و بعد از امام نیز همواره در کنار رهبر انقلاب بود. علی شکوری راد در پیامی در صفحه توییترش درگذشت آیت‌ا... اکبر هاشمی رفسنجانی را تسلیت گفت. پیام دبیرکل حزب اتحاد ملت در باب در گذشت آیت‌ا... هاشمی رفسنجانی به شرح زیر است:«قلبش گرفت و قبل از آن‌که کسی به او برسد، جان به جان‌آفرین تسلیم کرد. ۱۹ دی سالروز آغاز انقلاب اسلامی چه روزی شد. کاش فرصت عیادت باقی بود.»

هنرمندان هم سوگوار شدند

رضا میرکریمی کارگردان در اینستاگرام خود نوشت:«خداحافظ یار صبور» و آناهیتا نعمتی بازیگر هم در صفحه اینستاگرام خود این گونه نوشت:«تسلیت به مردم ایران ، یادم میاد اولین باری که حق رای داشتم با هیجان زیاد همراه خانواده به آقای رفسنجانی رای دادم انگار دیروز بود .»

http://www.armandaily.ir/fa/Main/Page/1363/1

ش.د9503338

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات