تاریخ انتشار : ۰۴ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۵  ، 
کد خبر : ۲۹۸۷۶۷

آیا مصر و اتیوپی در مسیر رود نیل به سوی جنگ می‌روند؟

پایگاه بصیرت / مترجم: سیدمحسن ساری

(روزنامه جمهوري اسلامي ـ 1395/08/01 ـ شماره 10717 ـ صفحه 12)

به دنبال اقدام اتیوپی برای احداث سد «النهضه» جهت برگرداندن مجرای آب نیل به بهانه تولید برق، نگرانی‌های مصر نسبت به کاهش سهمیه‌اش از آب نیل شدت گرفته و بحران سیاسی میان مصر و اتیوپی علنی شده است.

وزارت خارجه اتیوپی برای اولین بار سفیر مصر را فرا خوانده تا نسبت به نقش مصر در حمایت از جبهه اسلامی منطقه «مورو»، اعتراض کند.

اتیوپی نسبت به کشور اریتره که اختلافات مرزی میان آن دو کشور نیز وجود دارد، اعتراض کرده است. اتهام اریتره دخالت در برانگیختن اعتراض‌ها در اتیوپی است.

وزارت خارجه اتیوپی، فیلمی را به سفیر مصر نشان داده که در آن یک مصری اصولگرا در میان تجمع اعضای جبهه «مورو» به وضوح حضور داشته است و این را به عنوان دلیل برای دست داشتن مصر در به وجود آوردن درگیری در اتیوپی، اقامه نموده است؛ مصر این اتهام را رد کرده، منتها باید گفت که هیچ آتشی بدون دود نخواهد بود.

گفتگوهای دیپلماتیک میان مصر و اتیوپی برای رسیدن به توافق در مورد تعیین حقوق و سهمیه مصر از آب نیل به دلیل پافشاری دولت اتیوپی و دیگر کشورها همانند اوگاندا، کنیا و بروندی که مخالف ایجاد تعدیل در سهمیه‌های آب سودان و مصر هستند، موفقیت بار نبوده است.

از جمعیت 92 میلیونی اتیوپی حدود 50 درصد مسلمان هستند و مسیحیان 47 درصد جمعیت را تشکیل می‌دهند و سه درصد باقیمانده طبق آمارهای غیررسمی بت پرست هستند که این جمعیت اندک در دوره حکومت «هایلاس لاسی» به حاشیه رانده شدند ولی انقلاب دموکراتیکی که به رهبری «ملس زیناوی» صورت گرفت به رنج‌های بت پرستان خاتمه داد.

افزون بر آن وجهه مسلمانان را نیز دگرگون ساخت و هم اکنون 12 وزیر مسلمان در کابینه حضور دارند که یکی از آنها معاون نخست‌وزیر است.

ارتش اتیوپی دخالت در سیاست را آغاز کرده و نسبت به روش دموکراتیک در کشور ابراز نارضایتی می‌کند و خواستار برخورد سخت علیه جنبش‌های اسلامی است که خواستار جدایی دو منطقه «اورمیا» و «اوگادون» هستند. در دو منطقه یاد شده اکثریت مطلق با مسلمانان است و همین امر موجب گشته که در هفته‌های اخیر شعله اعتراضات منجر به کشته شدن 50 نفر شود.

اگر حمایت مصر از جبهه‌های جدائی خواه اسلامی صحت داشته باشد، بی‌شک نمایانگر تحولی راهبردی در اختلافات میان دو کشور خواهد بود و مسلماً راه‌های دستیابی به حل بحران آب به صورت مسالمت‌آمیز را از بین خواهد برد زیرا هرگونه کاهش در سهمیه مصر، فروپاشی اقتصادی را در پی خواهد داشت و به تولید کشاورزی مصر ضربه‌ای دردناک وارد خواهد آورد و موجب خواهد شد که میلیون‌ها کشاورز مصری به صف طویل بیکاران بپیوندند.

دستگاه اطلاعاتی مصر در آفریقا که آنرا حیاط خلوت خود می‌داند در انجام فعالیت‌های سری، مهارت زیادی دارد و اینکه از برگ برنده اکثریت مسلمانان برای ایجاد تغییر در موضع سرسختانه اتیوپی بهره جوید دور از ذهن نیست خصوصاً اینکه الازهر در اتیوپی از نفوذ قابل توجهی برخوردار است.

گفتنی است ایجاد روابط تاریخی با مسلمانان اتیوپی از زمان جمال عبدالناصر آغاز شد. جمال عبدالناصر در نقشه‌های راهبردی خود، برای آفریقا جایگاه متمایزی در نظر گرفته بود.

البته اسرائیل در اتیوپی و در قاره آفریقا نقش بسیار تحریک آمیزی علیه مصر ایفا می‌کند و حضور کارشناسان اسرائیلی و سرمایه‌گذاری‌های صهیونیست‌ها در حمایت از برپایی سد «النهضه» کاملاً عیان می‌باشد. بنیامین نتانیاهو چند ماه پیش شخصاً به اتیوپی و چهار کشور دیگر آفریقایی سفر کرد و با استقبال دیپلماتیک روبرو شد و عجیب اینجاست که دیدار نتانیاهو به کشورهای سرچشمه نیل، مختصر شده بود.

دیدار چند روز پیش عمرالبشیر رئیس‌جمهور سودان از مصر و اعطای بالاترین مدال مصر به او از سوی عبدالفتاح السیسی رئیس‌جمهور مصر، با تحول جدید در سیاست مصر در قبال اتیوپی و نگرانی‌ها از ایجاد سد النهضه و سرسختی اتیوپی، ارتباط کاملاً مستقیمی دارد.

ائتلاف رو به گسترش مصر با اریتره در رویارویی با اتیوپی، نقطه تحولی را شکل می‌دهد و این احتمال را به وجود می‌آورد که در شاخ آفریقا جنگ‌های نیابتی شکل گیرد.

مقاومت عبدالفتاح السیسی با وسوسه‌های مالی عربستان سعودی برای ورود به جنگ یمن بدینجا منجر شده که مصر نسبت به ورود یمن به ائتلاف مصری، سودانی و اریتره روی خوش نشان دهد. همگرایی مصری – روسی در جهت مقابله بدل شدن اتیوپی به هم پیمان بزرگ ایالات متحده آمریکا در آفریقا می‌باشد.

مصر در آفریقا با توطئه بزرگ اسرائیل که می‌خواهد شریان حیاتی‌اش را قطع کند مواجه است و اتیوپی یکی از ارکان اصلی این توطئه محسوب می‌شود.

کسی نمی‌تواند حق اتیوپی در بهره‌برداری از آبهای نیل را منکر شود ولی این کشور نباید در دام توطئه اسرائیل و به وجود آوردن دشمنی با همسایگانش و خصوصاً با مصر، گرفتار شود؛ زیرا انجام چنین توطئه‌ای بر امنیت و ثبات اتیوپی و جهش اقتصادی این کشور که نشانه‌های آن قابل رویت است تاثیری منفی برجای خواهد گذارد.

اتیوپی و دیگر کشورهای منبع نیل باید بدانند که اگر به دلیل برپایی سد «النهضه» درگیری نظامی و یا حتی جنگ سردی رخ دهد، کشور مصر تنها بازنده آن نخواهد بود.

* منبع: رای الیوم

http://jomhourieslami.net/?newsid=110477

ش.د9502685

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات