تاریخ انتشار : ۰۵ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۳  ، 
کد خبر : ۲۹۸۷۸۸

آيت‌الله سيدحسن خميني: «آزادي انتخاب» يكي از اركان سبك‌ زندگي ‌است

(روزنامه آرمان ـ 1395/09/16 ـ شماره 3200 ـ صفحه 11)

سبك زندگي نقش موثري در تربيت افراد از كودكي دارد كه نمود و نشانه‌هاي آن در بزرگسالي خودنمايي مي‌كند. چندي است كه تمركز مسئولان كشور بر سبك زندگي متمركز شده است و جلساتي در این باره با حضور مسئولان برگزار مي‌شود، چرا كه آنان بر اين اعتقاد هستند كه ريشه قوي و تربيت شده تاثير زيادي در كاهش مشكلات و معضلات كشور دارد. ديروز يادگار امام هم در ديدار دبير، كارشناسان و دبيران استاني شوراي فرهنگ عمومي و شركت‌كنندگان در همايش ملي سبك زندگي، به موضوع «سبك زندگي» پرداخت و گفت: «آزادي انتخاب» از اصول مهمي است كه همه آن را به عنوان يكي از اركان سبك زندگي قبول دارند و اساسا يكي از دلايل تازگي اين مفهوم آن است كه انسان‌ها وقتى توانستند سبك زندگي خود را انتخاب كنند سبك هاى مختلف زندگى پديد آمد، در حالي كه تا پيش از شكل‌گيري مفهوم سبك زندگي، تفاوت مشرب در جوامع وجود نداشت و افراد مانند هم زندگي مي‌كردند، اما وقتى اين امكان فراهم مى‌آيد و مردمان تصميم مي‌گيرند كه به گونه‌هاي ديگر زندگي كنند سبك هاى مختلف در زندگى شكل مى گيرد؛ در اينجاست كه موضوع تفاوت نسلي هم پديد مي‌آيد، چرا كه نسل‌ها امكان انتخاب سبك‌هاي ديگر زندگي را پيدا مي‌كنند.

آيت‌ا... سيد حسن خميني تصريح كرد: به‌شدت محتاج آن هستيم كه براي خوب يا بد بودن نوع نگاه يا فضا تشخيص دقيقي از ارزش‌هاي حاكم داشته باشيم. وي گفت: براي ما به عنوان كساني كه ائمه (ع) را به عنوان معصومين و اسلام را به عنوان تعيين‌كننده ارزش‌ها قبول داريم و قواعد ارزشي خود را از اين چهارچوب اخذ مي‌كنيم اصول روشني وجود دارد. اما وقتي سبك زندگي ائمه را بيان مي‌كنيم بايد توجه كنيم كه ما به دنبال آن هستيم تا بفهميم كه اگر آن بزرگواران امروز و در اين مكان بودند چگونه زندگي مي‌كردند؟ و براى امروز ما چه دستورالعملى دارند؟ چرا كه عوامل زمان و مكان نقش خود را در تغيير ابزار براي رسيدن به هدف به صورت پررنگ ايفا مي‌كنند و خود را به ما ديكته مي‌كنند و ما نمي‌توانيم نسبت به اتفاقاتي كه در تاريخ و جغرافياي ما رخ مي‌دهد بي‌تفاوت باشيم. وي به بيان مثال‌هايي درباره نقش عنصر زمان و مكان در تغيير سبك‌هاي زندگي پرداخت و گفت: زماني نگاه غالب اين‌گونه بود كه زنان هرچه كمتر در عرصه اجتماع حضور پيدا كنند تطابق بيشتري با سبك زندگي مورد نظر اسلام وجود دارد، اما در آستانه انقلاب اسلامي امام راحل نقطه مقابل اين وضعيت را بيان مي‌كنند، البته اين امر باعث نمي‌شود كه اصل حجاب و عفاف و عدم اختلاط محرم و نامحرم از بين برود، بلكه صرفا سبك عمل به آن تغيير مي‌كند، چرا كه شرايط زمانه عوض شده است. وي اظهار كرد: در حالي كه در زمان‌هاي گذشته نسبت به موسيقي نگاه مثبتي وجود نداشت، اوايل انقلاب گروهى مي‌گفتند مگر مي‌شود راديو باشد اما موسيقي از آن پخش نشود؟ در همين راستا نيز طي سال‌هاي بعد از آن، بحث فقهي موسيقي حلال (غير مطرب) را امام مطرح كردند.

«شجاعت» از اركان مهم سبك زندگي مطلوب است

سيد حسن خميني رواياتي را از معصومين (ع) بيان كرد و گفت: براي ما كه شخصيتي چون امام خميني را در دوره خود داشته‌ايم، پاسخ دادن به اين سوال كه اگر ائمه (ع) امروز حضور داشتند چگونه زندگي مي‌كردند، دشوار نيست؛ چرا كه اگر آنان بودند آن‌گونه زندگي مي‌كردند كه شاگردشان امام خميني زندگي مي‌كرد. يادگار امام با تاكيد بر اينكه سبك زندگي مطلوب بايد دنيا و آخرت انسان را تامين كند، گفت: بايد ببینيم كه امام براي جوان امروز چه سبك زندگي را تعريف مي‌كنند، البته اين نكته را هم توجه داشته باشيم كه سبك زندگي امام در هشتاد سالگي مانند جوان بيست ساله نيست و آنچه مدنظر قرار مي‌دهيم نظر امام درباره سبك زندگي جوانان است، نه اعمالي كه خود امام در سنين آخر عمر انجام مي‌دادند. وي به بيان مثالي در اين مورد پرداخت و گفت: همسر امام بيان مي‌كردند كه از وقتي امام را به ياد مي‌آورم نماز شب مي‌خواندند، اما در عين حال مي‌بينيم كه امام توصيه چنين كاري را به كودكان و نوجوانان نداشتند و در عين حال تاكيد ويژه روى نمازهاى واجب و ورزش براى نوجوانان داشتند. وي ادامه داد: اين بسيار مهم است كه انسان زندگي خود را با آرامش بگذراند، چرا كه مطلوب در حيات انسان، زندگي در آرامش است.

سيد حسن خميني، «شجاعت» را از ديگر اركان مهم سبك زندگي مطلوب دانست و اظهار كرد: سبك زندگي بايد انسان را شجاع و بي‌طمع تربيت كند و به گونه‌اي باشد كه انسان در هنگام لزوم چشم خود را از تهديد و طمع ببندد. يادگار امام، در ادامه سخنان خود به اين موضوع پرداخت كه «براي اجرايي شدن سبك زندگي مطلوب چه كاري بايد انجام دهيم؟» و گفت: سبك زندگي دستوري نيست، البته مي‌توان با برنامه‌ريزي بخش‌هايي از يك سبك مطلوب را تحقق بخشيد، اما انسان‌ها مانند يكديگر نمي‌انديشند و نمي‌توان انتظار داشت همه از يك روش پيروي كنند. اما بايد بدانيم كه مهم‌ترين امر در ترويج يك سبك زندگي تعريف الگو براي جامعه است؛ چرا كه هيچ چيزي مانند الگو جامعه را تحت تاثير تربيتى قرار نمي‌دهد و لذا بايد در جامعه الگو تعريف كنيم.

http://www.armandaily.ir/fa/Main/Detail/171408

ش.د9502659

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات