صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۵ دی ۱۳۹۵ - ۰۴:۰۳  ، 
کد خبر : ۲۹۸۳۳۴

تابلوی سیاسی شنبه 25 دیماه1395

تابلوی سیاسی شنبه 25 دیماه1395- شماره 446

  فرود تحقیرآمیز
ورود هواپیمای ایرباس 321 به کشور به‌جای مردم، مسؤولان را ذوق‌زده کرد چراکه حجم گسترده تبلیغاتی این اقدام می‌تواند فرصتی برای پنهان نگه داشتن بی‌تدبیری‌ها و مدیریت ضعیف مسؤولان باشد.. همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد مسؤولان دولتی قرارداد با ایرباس را محرمانه اعلام کردند و از جزئیات آن سرباز زدند اما آنچه گفتند اینکه این قرارداد 10 ساله بوده و قرار است هزینه خریداری 100 فروند هواپیما به صورت اجاره به شرط تملیک پرداخت شود.  نخستین مساله این است که ایرباس و موسسات مالی اروپایی که قرار است پول اولیه این خرید لوکس را تامین کنند چقدر بهره می‌گیرند. طبق شنیده‌ها بهره بسیار بالای خرید ایرباس‌ها موجب شده بسیاری از شرکت‌های هواپیمایی جهان از خرید آن صرفنظر کنند و اسپانیا و برزیل به همین علت قراردادهای خود با ایرباس را لغو کردند و همان هواپیماهایی که سفارش‌شان مرجوع شده به ایران تحویل خواهد شد. همچنین شنیده شده مبلغ اولیه خرید هواپیما از سوی ایران از صندوق توسعه ملی و استقراض غیرقانونی صورت گرفته است. طبق قانون برای معامله‌های اینچنینی دولت نباید از منابع صندوق توسعه ملی استفاده کند. شنیده شده در قرارداد با ایرباس قید شده دولت ایران حق ندارد به نهادها و اشخاص تحریمی خدمات بدهد اگرنه باید خسارت‌های احتمالی آن را جبران کند! اگر این حرف و حدیث‌ها صحت داشته باشد باید بدانیم که دولت فرانسه می‌تواند در صورت پرواز یک فرمانده سپاه مانند سردار سلیمانی که از سوی آمریکا تحریم‌شده با هواپیماهای خریداری شده، ادعای خسارت کند! در این باره شنیده شده در صورت رخ دادن چنین وضعیتی و در صورت عمل نکردن طرف ایرانی به تعهدات خود، پول ایران مصادره خواهد شد. اما مساله اساسی این است که گفته می‌شود در قرارداد شرط شده اگر تحریم‌ها بازگردد، ایران موظف است به هر طریق ممکن بدهی خود را پرداخت کند اگرنه هواپیما هم مصادره می‌شود! حالا به‌زعم دولتی‌ها یکی از گلابی‌های روحانی به بار نشسته است اما این گلابی با هزار شرط و شروط و محدودیت وارد کشور شده و دولت باید پاسخ دهد برای آن چقدر و چگونه هزینه کرده است. همچنین باید وزارت راه جوابگوی بی‌تدبیری‌های مدیریتی در حادثه برخورد 2 قطار باشد و پشت این گلابی لوکس و خوش‌آب و رنگ ایرباس پنهان نشود.
   باراک اوباما «وضع اضطراری ملی» در خصوص ایران و 5 کشور دیگر را تمدید کرد
«باراک اوباما» رئیس جمهوری آمریکا در آخرین روزهای حضور خود در کاخ سفید، در نامه ای به کنگره این کشور اعلام کرد که « وضع اضطراری ملی» را در خصوص ایران تمدید می کند.به گزارش ایرنا به نقل از تارنمای رسمی کاخ سفید، اوباما این نامه را با عنوان «تداوم وضع اضطراری ملی در خصوص ایران، کوبا، لیبی، زیمباوه، ونزوئلا و اوکراین و تروریست هایی که روند صلح خاورمیانه را تهدید می کنند» به رئیس سنا و رئیس مجلس نمایندگان آمریکا نوشته و در آن اعلام کرده است:«بحران هایی که روند صلح خاورمیانه را تهدید می کرد و منجر به اعلام وضعیت اضطراری ملی در 23 ژانویه سال 1995 شد، هنوز برطرف نشده اند.
 
    از بی تابی مهدی و یاسر تا انگشتر اهدایی حاج قاسم
بعد از درگذشت آیت ا... هاشمی رفسنجانی و تشییع پیکر ایشان از سوی مردم قدرشناس ایران، حالا نوبت به بازخوانی آخرین ساعات حیات آیت ا... و همچنین بازگویی نکات دور مانده از چشم رسانه ها از غسل و دفن پیکر رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام رسیده است.مراسم غسل و کفن آن مرحوم نیز از سوی حاج حسین عرفاتی که حضرت امام(ره) را غسل داده بود به همراه جمعه ای و کاظمیان از محافظین قدیمی ایشان و امیر امیدیان، محمدتیموری، علی اژدری و علی منایی ازاهالی شمیران که همیشه با حاج حسین عرفاتی همراه هستند در حیاط منزل امام راحل با مداحی حاج آقا کماسایی که وی نیز از محافظین سابق ایشان بود، با حضور فرزندان، نوه ها و سید حسن خمینی ومحافظین ایشان، باریکانی، اسدی و امانی انجام شد. در طول مراسم، محسن و مهدی و یاسر هاشمی به شدت بی تابی می کردند. بعد از مراسم غسل و کفن آن مرحوم، وصی ایشان «محسن» اجازه ورود خانم ها را داد که عده ای از آن ها از جمله فاطمه از شدت بی تابی از هوش رفتند. روز تدفین نیز ابتدا محسن و مهدی هاشمی وارد قبر شدند و قرآن و دعا خواندند و پس از آن، پیکر مطهر آن مرحوم توسط لاهوتی داماد هاشمی، ناصر هاشمی برادرزاده آیت ا... و محمد جمعه ای از محافظین سابق هاشمی رفسنجانی در قبر قرارداده شد و توفیق آخرین بوسه بر پیشانی مرحوم با جمعه ای بود. به هنگام دفن، انگشتر عقیق زرد رنگی که سردار قاسم سلیمانی از کربلا آورده بود و شب قبل از دفن به خانم عفت مرعشی، همسر مرحوم آیت ا... داده بود بر پیشانی آن مرحوم قرارداده شد. عماد و علی فرزندان محسن و داماد یاسر وعلی فرزند فاطمه وفرجی، شمس ا... عبدوست و کماسایی قبر را پر از خاک کردند.
  انهدام مقر مرکزی داعش در نینوا و هلاکت معاون ابوبکر البغدادی
منابع وابسته به وزارت دفاع عراق از انهدام مقر داعش در نینوا و هلاکت معاون ابوبکر البغدادی در جریان حمله هوایی خبر دادند. به نقل از النهرین، وزارت دفاع عراق با صدور بیانیه ای اعلام کرد: اطلاعات با هماهنگی نیروی هوایی عراق موفق به انهدام مقر موسوم به کمیته مرکزی داعش در نینوا و هلاکت تعدادی از سرکرده های بارز داعش شد.در این بیانیه آمده است: در میان کشته شدگان ابوعباس القریشی مسئول کمیته در نینوا و الرقه و مشاور ابوبکر البغدادی سرکرده داعش و مسئول فرماندهی عملیات تروریستها در نینوا به چشم می خورد.وزارت دفاع عراق همچنین از هلاکت تایس بیل مونتی ملقب به ابوعمر هلندی مسئول خارجی های داعش و آنچه انغماسیون موصل خوانده می شود و هلاکت فیصل المعیوف ملقب به بفیصل الهلاویش محافظ ابوعمر هلندی در محله المهندسین نینوا خبر داد.
  ترکیه: سوریه آرام و متحد با اسد امکا‌ن‌پذیر نیست
ابراهیم کالین سخنگوی رئیس جمهور ترکیه جمعه در سخنانی گفت: ترکیه هنوز بر این باور است که یک سوریه متحد و آرام با بشار اسد امکان پذیر نیست و خواستار پیشرفت قدم به قدم و روشن شدن نتایج مذاکرات صلح در شهر آستانه است.وی در ادامه افزود: موضع ما درباره اسد روشن است. ما معتقد نیستیم که یک سوریه متحد و آرام با باقی ماندن اسد در قدرت، امکان پذیر باشد، ولی منتظر روند مذاکرات آستانه هستیم و می‌خواهیم در این شرایط قدم به قدم پیش برویم.کالین اظهار داشت: درگیری‌ها در سوریه در 2 هفته گذشته تحت آتش‌بسی که با میانجیگری ترکیه و روسیه برقرار شده، متوقف شده است.در شرایطی که مولود چاوش اوغلو وزیر خارجه ترکیه گفته است که واشنگتن برای شرکت در مذاکرات تازه سوریه که قرار است ماه جاری از سوی ترکیه و روسیه برگزار شود، دعوت خواهد شد ولی روسیه حاضر به تأیید این مسئله نشده است. وی در این باره گفت: آمریکا باید قطعاً دعوت شود و این چیزی است که با روسیه به توافق رسیده‌ایم، هیچ کس نمی‌تواند نقش آمریکا را نادیده بگیرد، و این یک موضع اساسی ترکیه است.
3  سال زندان برای خبرنگاری که به کودک سوری پشت پا زد
دادگاه روکزی در مجارستان پترا لاسزلو، خبرنگار زن این کشور را به سه سال زندان محکوم کرد. وی متهم است که در 8 دسامبر 2015 به یک کودک آواره سوری و یک پدر و پسر سوری هنگام فرار از دست نیروهای امنیتی و پلیس مجارستان، پشت پا زده و آنها را به زمین انداخته است.این خبرنگار به جرم بدرفتاری و آسیب رساندن به یک نفر، محکوم به زندان شده است. دادگاه در عین حال دستور تعویق اجرای مجازات زندان این خبرنگار را تا اطلاع ثانوی صادر کرد. وی پیش از این نیز از شبکه تلویزیونی که در آن کار می‌کرد، اخراج شده بود.

 
    آل‌سعود بار دیگر زنان و کودکان یمنی را به خاک و خون کشید
دو سالی می‌شود که دیدن تصاویر دلخراش از جنایت‌های سعودی در یمن به امری عادی تبدیل شده است. همین چند روز پیش بود که جنگنده‌های سعودی با حمله به مدرسه‌ای در شرق صنعا هشت دانش‌آموز را وحشیانه خاک و خون کشیدند و تصاویر اجساد قطعه قطعه شده آنها منتشر شد.تصاویر منتشر شده از این جنایت به ویژه تصویر دانش آموز دختری که نقص عضو شده بود و جنازه وی در کنار کیف و کتابش با چشمان باز آرام گرفته بود دل هر آزادمردی را به درد می‌آورد. همه این جنایت‌های فرزندان ابولهب با حمایت‌های غرب صورت می‌گیرد. چهارشنبه گذشته وزیر دفاع انگلیس به این امر اعتراف کرد و بیان داشت که 500 بمب خوشه‌ای(بمب‌های ممنوعه) را به آل سعود فروخته است. اکنون این جنایت‌ها باعث شده دیده‌بان حقوق بشر بار دیگر اعتراض خود را اعلام کنددر همین حال  تازه‌ترین حمله جنگنده‌های سعودی به یک منطقه مسکونی در استان تعز یمن، دست‌کم ۱۷ شهید و ۱۳ زخمی بر جا گذاشت. در الحدیده نیز سعودی‌ها بار دیگر با حمله به یک منزل مسکونی 4 زن و 3 کودک را به شهادت رساندند. تصاویر این جنایت نیز بسیار تکان دهنده است.
  جیمز ماتیس، برجام و ایران
ماتیس گزینه وزارت دفاع ترامپ که پیش از این در مورد دیدگاه های وی از ایران مطالب بسیاری گفته شده است، در کمیته نیروهای مسلح سنای آمریکا حاضر شد. وی پیش از آغاز این نشست، در پاسخ مکتوب به مجموعه‌ای از سوالات کنگره، ایران را «مهمترین عامل ثبات‌زدای منطقه» خوانده و نوشته است که تهدید ناشی از ایران در حال گسترش است. ژنرال متیس نوشته: «ایران بزرگترین عامل ثبات‌زدا در خاورمیانه است و ایالات متحده باید راهبردی در پیش گیرد که هدف ایران برای تبدیل شدن به یک هژمون منطقه‌ای را ناکام بگذارد.» وی همچنین مدعی شده که «آثار مخرب اقدامات ایران در منطقه، در حال افزایش است.»جیمز متیس در پاسخ به سوالی در خصوص نحوه عملکرد خود برای حفظ برجام در کنار مقابله با ایران گفت: «برجام یک توافق کنترل تسلیحاتی ناکامل است، این یک پیمان دوستی نیست، اما زمانی که ایالات متحده حرفی می‌زند، باید به آن پایبند بماند و با متحدانش کار کند.»وی افزود: «وقتی صلاحیت تیم جدید امنیت ملی تأیید شود، ما در همکاری با آنها، تلاش می‌کنیم به همگان نشان دهیم که ایرانیان و گروه‌های تروریستی مورد حمایتشان در پی چه چیزی هستند و آنگاه تهدید موشک‌های بالستیک آنها به رسمیت شناخته شود و با تهدیدات دریایی آنها مقابله شود. این‌ها همه به ما در محدود کردن ایران کمک خواهد کرد.»
  طرح کنگره امریکا علیه سپاه
سه نماینده جمهوریخواه عضو کنگره امریکا در حال تهیه طرحی هستند که براساس آن اخوان‌المسلمین مصر و سپاه پاسداران ایران به عنوان سازمان‌های تروریستی و مسئول اقدامات خشونت آمیز اعلام می‌شوند.  به گزارش عصر ایران، این اقدام در حالی صورت می‌گیرد که سپاه پاسداران هم اکنون به صورت جدی در مبارزه با تروریسم بویژه مقابله با گروه داعش در عراق و سوریه مشارکت دارد.
  اصلاح طلبان نمی توانند تمرکز بر یک گزینه داشته باشند!
محمد رضا تاجيك تئوريسين برجسته جريان اصلاحات درگفتگویی درخصوص انتخابات 96 گفت: بنده در شرايط كنوني تمركز بر يك گزينه را عقلايي نمي‌دانم. به نظر من ممكن است شرايطي در انتخابات به وجود بيايد كه اصلاح‌طلبان نتوانند مانند سال۹۲ با كارت آقاي روحاني بازي كنند. به همين دليل اصلاح‌طلبان در انتخابات رياست‌جمهوري سال۹۶ بايد كارت‌هاي مختلفي براي بازي در اختيار داشته باشند. البته منظور من اين نيست كه با اين كارت‌ها در هر شرايطي بازي شود. اصلاح‌طلبان بايد زماني از كارت‌هاي ديگر خود استفاده كنند كه امكان بازي كردن با كارت اصلي وجود نداشته باشد. بدون شك آستانه تحليلي انتخابات۹۶ در لايه‌ها و سطوح مختلف با انتخابات۹۲ متفاوت است. شرايط ذهني و رواني مردم و اصلاح‌طلبان از انتخابات۹۲ تاكنون دچار تغييرات جدي شده است. آمار و ارقام نيز نشان مي‌دهد در انتخابات رياست‌جمهوري سال۹۶ نمي‌توان به راحتي از پيروزي يك گزينه انتخاباتي سخن گفت. از سوي ديگر اين احتمال وجود دارد كه اصولگرايان در مرحله اول انتخابات با چند گزينه در انتخابات حضور پيدا كنند تا آراي انتخاباتي شكسته شود و سپس در مرحله دوم روي يك گزينه خاص اجماع كنند. به همين دليل اصلاح‌طلبان نبايد از هم‌اكنون گمان كنند كه فقدان گزينه راي آور در جريان اصولگرايي به معناي پيروزي زودرس گزينه اصلاح‌طلبان است.
 
   بي‌بي‌سي كافر مردم را به كيش خود پنداشت!
بي‌بي‌سي پس از مراسم تشييع پيكر مرحوم هاشمي رفسنجاني پيوسته از كاربرانش مي‌خواهد اگر تجربه‌اي از آزار جنسي در اين راهپيمايي دارند، براي بي‌بي‌سي ارسال كنند. عده ای با اين كار بي‌بي‌سي به شكل طنزآميز اما كاملاً واقعي برخورد مي‌كنند و مي‌گويند وقتي در تحريريه كوچك بي‌بي‌سي، تجربه آزار جنسي كه هيچ، تجربه‌هاي فراوان تجاوز جنسي مشاهده مي‌شود و رئيس سابق‌تان به مجري خبر تجاوز مي‌كند و مجريان به همديگر و قديمي‌ها جديدها را رها نمي‌كنند و زنان از دست مردان در امان نيستند و كارمندان بي‌بي‌سي در تماس‌هايي كه با خانواده‌هاي‌شان در ايران دارند، از دست آزارهاي جنسي مديران بي‌بي‌سي مي‌نالند، ديگر چه انتظاري از يك راهپيمايي بزرگ داريد؟!اما فارغ از اين نكته‌سنجي‌ها، هدف اصلي بي‌بي‌سي از اين اقدام، وهن مردم ايران و حضور آنان در صحنه است، چنانكه بسياري از تحليلگران خارجي و داخلي، آنچه را كه در روز تشييع مرحوم هاشمي اتفاق افتاد، نوعي پيروزي براي نظام در نمايش سالم و دموكراتيك «حضور مردم» دانستند و اين البته براي نوكران دولت جنايتكار بي‌بي‌سي همواره گران تمام مي‌شود.
  رئیس کل بانک مرکزی معذرت خواهی کند
پاییز سال گذشته که دولت یازدهم بسته خروج از رکود را ارائه کرد، بیشتر کارشناسان نسبت به غیرکارشناسی بودن این طرح و عدم توفیق آن اجماع داشتند. این طرح به علت بی‌برنامگی دولت، در چند ماه آن‌قدر دچار تغییر و تحول شد که مردم کمترین رغبتی به استفاده از آن از خود نشان نداده اند. اما در همان مقطع، ولی‌الله سیف رئیس‌کل بانک مرکزی ضمن تاکید بر موفقیت  صد درصدی طرح خروج از رکود، مدعی شد که انتقادات از این بسته، مغرضانه بوده است. رئیس‌کل بانک مرکزی به حمله به منتقدان طرح خروج از رکود، گفت: انتقاداتی که مطرح می‌شود، کارشناسی نیست و انگار قرار بود که از این بسته انتقاد شده و آن را زیر سوال ببرند حتی اگر آثار مثبتی در چرخه اقتصادی داشته باشد. چندی پیش، نعمت‌زاده وزیر صنعت، نرخ بالای سودی که بانک مرکزی برای طرح خرید کالای ایرانی در نظر گرفت را مقصر شکست این طرح خواند.سیف، رئیس‌کل بانک مرکزی هم در پاسخ به اظهارات نعمت‌زاده، ضمن تایید شکست طرح خروج از رکود، علت را عدم استقبال مردم از ترکیب کالاهای انتخاب شده توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت دانست. اکنون که سیف پس از یک سال از شکست طرح کارت اعتباری برای خرید کالای ایرانی سخن گفته، بهتر است وی از کارشناسانی که سال گذشته شکست این طرح را پیش‌بینی کرده بودند اما از جانب دولتمردانی چون خود او، به سیاسی‌کاری متهم شدند، عذرخواهی کند.
  درخواست مقام کویتی از اعراب برای  مذاکره با ایران
شیخ محمدالصباح السالم الصباح، وزیر امور خارجه سابق کویت و از چهره‌های برجسته و نزدیک به حاکمیت این کشور خواستار گفت‌وگو و مذاکره کشورهای عربی حوزه خلیج فارس و ایران درباره مسائل منطقه‌ای شد. وی طی سخنانی در جمع تعدادی از کارشناسان داخلی و خارجی با ارائه تحلیلی در زمینه تحولات سیاسی منطقه گفت: به رغم تمامی تحولات و اختلاف نظرها، کشورهای شورای همکاری (خلیج فارس) امیدوار هستند که شرایط برای از سرگیری گفت‌وگوها با ایران فراهم شود و این رایزنی‌های واقعی و سازنده بر پایه و اساس احترام به تمامیت ارضی، همسو با اصول و مبانی بین المللی و عدم دخالت در امور داخلی یکدیگر باشد.


نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات