تاریخ انتشار : ۰۵ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۰  ، 
کد خبر : ۲۹۸۸۱۷
نقش بسیج مردمی در نبرد با تروریسم در عراق

بسیج، کلید طلایی امنیت عراق (بخش نخست)

(روزنامه كيهان ـ 1395/09/07 ـ شماره 21499 ـ صفحه 5)

راهپیمایی با شکوه اربعین «پدیده‌ای تاریخی» و نشان‌دهنده «دست قدرت الهی» است... در پدیده‌ها و خیزش‌های ماندگار و عظیمی همچون راهپیمایی اربعین یا نمونه‌هایی نظیر تسخیر لانه جاسوسی، ۹ دی ۸۸ و اعتکاف‌ها که برخاسته از تبلیغات نیستند، دست خداوند روشن‌تر از هر جای دیگری دیده می‌شود....حضور میلیونی مردم در پدیده الهیِ راهپیمایی اربعین نشانه «عشق و جاذبه همراه با بصیرت» است... به زائرانی که موفق به این کار بزرگ شدند، خوشامد و زیارت‌قبول می‌گوییم و از مردم عراق که این جمعیت عظیم را با محبت، پذیرایی و اداره کردند، تشکر می‌کنیم.

اینها بخشی از بیانات گهربار مقام معظم رهبری است که در روز چهارشنبه سوم آذر ماه در جمع پرشور بسیجیان مطرح فرمودند.

ایشان لازمه ماندگاری و استمرار پدیده فوق‌العاده راهپیمایی اربعین را شکر این نعمت خواندند و گفتند: شکرگزاری واقعی باید در عمل انجام شود و همان‌طور که اکثریت مردم ایران با فداکاری و ایثار، نعمت انقلاب اسلامی را پاس داشتند، باید نعمت اربعین را با حفظ روحیات و حالات به‌ دست آمده در این سفر نورانی همچون برادری، مهربانی، توجه به ولایت و آمادگی برای حضور در میدان‌های سخت، شکرگزاری کرد.

حضرت امام خامنه‌ای خاطرنشان کردند: برخی در دنیا به‌دنبال محو یا تحریف کردن پدیده نورانی اربعین هستند که موفق به این کار نخواهند شد و قطعاً این نعمت بزرگ برای ملت‌های ایران و عراق، پایدار و موجب سرافرازی و سربلندی خواهد بود.

همه این سخنان ارزشمند حضرت آقا نشان می‌دهد که راه پیمایی عظیم و میلیونی اربعین حسینی یک پدیده نوظهور عادی نیست بلکه عنایتی الهی پشت این قضیه است.

خیابانی تنها به وسعت 378 متر و شهری که در آنجا بزرگ‌ترین تجمع انسانی رقم می‌خورد و امنیت آن به وسیله عشاق حسینی، نه از سر وظیفه بلکه به خاطر ارادت خاص به سالار شهیدان، تأمین می‌شود اما نباید از این امنیت که با رشادت‌های بسیج مردمی به دست آمده است به سادگی گذشت چرا که گروه‌های تروریستی‌ای همچون داعش و سرکردگان استکبار بسیار تلاش کردند تا به نحوی خدعه‌ای در مسیر این ماراتن دلدادگی ایجاد کنند.

بین الحرمین، حد فاصل بین حرم امام حسین(ع) و حرم حضرت عباس (ع) به طول ۳۷۸ متر است و تصور اینکه بتوان در فضایی میان دو حرم قرار گرفت حس و حالی را ایجاد می‌کند که هر زائری را به سمت خود خواهد کشید از سوی دیگر حضور در مسیر پیاده روی اربعین و درک آنچه بر خاندان پیامبر اعظم (ص) گذشته است نیز فضای مشابهی را ایجاد می‌کند که باعث می‌شود تا خیل عظیمی از مردم اعم ازشیعه و سنی و حتی مسیحی روانه این سرزمین مقدس شوند.

بدون شک همه زوار دوست دارند از این فضا و فرصت استفاده کنند اما وجود بیش از 20 میلیون زائر در شهر کربلا آن هم به منظور زیارت حرمین شریفین و حضور در این فضا موضوع حیرت‌انگیزی است که چگونه این ازدحام کنترل شده و منای دیگری رقم نمی‌خورد؟ و با وجود تلاش گروه‌های تروریستی فاجعه‌ای رقم نمی‌خورد؟

وحشت آمریکا از حشد‌الشعبی

تروریست‌های تکفیری داعش مدت هاست که در عراق و سوریه در پیشروی‌های خود به بن‌بست برخوردند و این موضوع باعث شده تا دست به اقدامات انتحاری و حملات کور بزنند.

اما داعش که نتوانسته شکست‌های خود را در سوریه و عراق هضم کند با اقدامات انتحاری تلاش می‌کند تا رعب و وحشت ایجاد کند و فرماندهان این گروه تروریستی تلاش می‌کنند با اقدامات انتحاری به اعضای خود روحیه دهند.

بسیج مردمی عراق که به حشد‌الشعبی معروف است، به نیروهای شبه‌نظامی عراق گفته می‌شود که در کنار ارتش این کشور قرار دارند و با هدف مبارزه علیه داعش سازمان‌دهی شده‌اند.

این گروه از همان زمان آغاز حملات داعش به عراق در مقابل این گروه تروریستی در استان‌های مختلف ایستاد و لذا به نحوی می‌توان گفت کلید طلایی امنیت «کربلا» در دستان نیروهای مردمی ضد داعش موسوم به «حشد‌الشعبی» است.

می‌دانیم که هدف آمریکا از ایجاد داعش ترساندن ملت و استفاده از آن به عنوان چماقی بر سر مخالفان با سیاست هایش است.

اما این غول به وجود آمده از سوی آمریکا در عرصه تحولات میدانی در برابر نیروهای مردمی حرفی برای گفتن نداشت و به زانو درآمد و آمریکا را در موضع سختی گرفتار کرد. و اینک به خوبی شاهدیم که گروه تروریستی داعش با حرکت نیروهای مردمی و قدرت ارتش عراق رو به زوال می‌رود و هر روز عقب‌نشینی‌های داعش در موصل پررنگ‌تر و جدی‌تر می‌شود.

امنیت روز افزون در عراق در سایه نیروهای بسیج مردمی

محمدعلی احمدی کارشناس و تحلیل گر مسایل سیاسی در گفت‌وگو با گزارشگر روزنامه کیهان به نیروهای حشد‌الشعبی در عراق اشاره می‌کند و می‌گوید: «با حضور نیروهای مردمی موسوم به حشد‌الشعبی خواب‌های جدید آمریکا برای ایجاد سه اقلیم جداگانه در عراق و از بین بردن وحدت این کشور نقش بر آب شد و پیروزهای چشم گیری نصیب عراقی‌ها گردید، بنابراین طبیعی است که واشنگتن نشینان در برابر این موضوع ساکت ننشینند.»

وی در ادامه تصریح می‌کند: «ایالات متحده آمریکا برای مقابله با نیروهای مردمی در عراق کوشید تا آنها را وابسته به جمهوری اسلامی ایران معرفی کند و از دخالت ایران دم بزند، چراکه آنها پس از پیروزی انقلاب اسلامی از نیروهای بسیج کشورمان بسیار زخم خوردند و نقشه‌های شومشان یکی پس از دیگر به شکست انجامید، همچنین در هشت سال دفاع مقدس نیز بسیج مردم ایران توانستند بر کید دشمنان تا دندان مسلح فائق آیند، بنابراین با توجه به وحشتشان از نیروهای مردمی تلاش کردند تا با داستان سازی پیرامون دخالت ایران در عراق بسیج مردمی این کشور را به حاشیه برانند اما باید پرسید حضور آمریکا با همه مزدوران و نظامیان و ناوها و جنگنده‌های خود در امور زمین و آسمان عراق دخالت محسوب نمی‌شود؟»

وی به نکته مهمی اشاره می‌کند و می‌گوید: «امروزه شاهد هستیم که دولت ایالات متحده آمریکا به کشور عراق سلاح و تجهیزات مجهز جنگی برای نبرد با تروریست‌های داعش نمی‌دهد که علت این موضوع را باید در این مسئله جست‌وجو کرد که آمریکا می‌ترسد مبادا این سلاح‌ها به دست نیروهای مردمی عراق بیفتد و با آن بتوانند سریع‌تر بر گروه‌های تروریستی پیروز شوند، حال این سؤال مطرح می‌شود که چرا آمریکا و اصولا غربی‌ها و مرتجعین عرب حق هرگونه دخالت را دارند اما نیروهای مردمی از خود کشور عراق و بطن آن نتوانند در دفاع از آب و خاک کشورشان مشارکت مستقیم داشته باشند؟ »

وی ادامه می‌دهد: «علت این است که نیروهای مردمی در تضاد با آمریکایی‌ها هستند و به این دلیل آمریکایی‌ها تمایلی به حضور نیروهای مردمی ندارند، زیرا آنها همه را تحت فرمان و فرمانبردار خود می‌خواهند. آمریکا می‌داند که این نیروهای مردمی ضد تحقق اهداف منطقه‌ای آنها هستند و از همه مهم‌تر هیچ‌گونه توجهی به آمریکا و سیاست‌های ضد بشری او در عراق ندارند و هدفشان دفاع ار آب و خاک خودشان است.»

دغدغه مردم عراق حفظ یکپارچگی و وحدت ملی

جواد العطار نماینده سابق پارلمان ملی عراق در گفت‌وگو با گزارشگر کیهان پیرامون رشادت‌های بسیج مردمی عراق موسوم به حشدالشعبی می‌گوید: «امروز نقش حشدالشعبي نه تنها در استرداد مناطق اشغال شده توسط تكفيري‌هاى داعش بلكه در همبستگى ملي و سرزمينی به وضوح ملموس است، على‌الخصوص آنكه در ماه‌هاى اخير زمزمه‌هایی درخصوص تقسيم مناطق آزاد شده به گوش می‌رسد. چرا كه دغدغه امروز عراق حفظ تماميت ارضی آن پس از پايان جنگ با گروه تروریستی داعش است».

وی با اشاره به تاثیر تلاش‌های بسیج مردمی در تامین امنیت زائرین اربعین حسینی خاطرنشان می‌کند: «بحمدالله با وجود طرح هاى امنيتى و اجراى آن از سوى نيروهاى نظامى و حشدالشعبي و همكاری مردمى شاهد هيچ‌گونه اخلالي در مراسم راه‌پیمایی میليونى اربعين نبودیم.»

نیروهای مردمی و خلق حماسه‌ای از جنس امنیت

گفته می‌شود دست کم 2 هزار نیروی داوطلب بسیج مردمی عراق در حفظ تأمین امنیت زائران حسینی در مراسم راهپیمایی اربعین مشارکت کردند و هنگامی که عملکرد آنها را رصد می‌کنیم می‌بینیم آنچه مربوط به طرح امنیتی آیین اربعین حسینی (ع) است بر اساس برنامه‌های تعیین شده بوده و با موفقیت اجرا شده و همه نیروهای امنیتی و بسیج مردمی با دولت محلی به طور کامل هماهنگ عمل کردند و در تمام عملیات‌ها در مبارزه با تروریسم و حفظ امنیت زایران یکپارچه و متحد هستند.

اما به راستی راز موفقیت حشد‌الشعبی چیست؟

بسیاری از صاحبنظران موفقیت حشدالشعبی را نشات گرفته از یک الگوبرداری درست می‌دانند، از جمله دبیرکل نجباء جنبش مقاومت اسلامی راز موفقیت حشد‌الشعبی در عراق را الگوبرداری از شیوه بسیج مردمی در ایران می‌داند و معتقد است بسیج مردمی در ایران مبتنی بر یک اندیشه عقیدتی است.سردار سرتیپ دوم یدالله جوانی مشاور عالی نماینده ولی فقیه در سپاه در گفت‌وگو با گزارشگر روزنامه کیهان می‌گوید: «بررسی‌ها نشان می‌دهد یکی از اهداف راهبردی استکبار جهانی در کشورهای منطقه شرق آسیا از جمله عراق و سوریه بی‌ثبات‌سازی و بر هم زدن آرامش و امنیت است تا بتوانند از رهگذر این بی‌ثبات سازی‌ها جای پای خود را محکم کنند.»

وی در ادامه تصریح می‌کند: «امروز شاهد این هستیم که در عراق و سوریه روند برقراری ثبات و آرامش روند بسیار خوبی است و توطئه‌هایی که از سال‌های قبل طراحی شده بود از جمله استفاده از گروه‌های تکفیری و سلفی‌گری و به راه انداختن حمام‌های خون در حال متوقف شدن است و آخرین پایگاه گروه‌های تکفیری یعنی شهر مهم و راهبردی موصل نیز ان شاءالله به زودی پاکسازی و به طور کامل آزاد خواهدشد.»

مشاور عالی نماینده ولی فقیه در سپاه تصریح می‌کند: «دلیل موفقیت‌ها در این عرصه و ناکام گذاشتن توطئه قدرت‌های گردنکش؛ بسیج مردمی برای برقراری آرامش و ثبات است، در کشور عراق نیز به ویژه مناطق شیعه‌نشین شاهد یک ثبات و امنیت خوبی هستیم، چراکه دولتمردان در عراق به این نتیجه رسیدند که امنیت باید بر پایه حضور مردم باشد، بنابراین از زمانی که در عراق نیروهای مردمی بسیج شدند و «حشد‌الشعبی» شکل گرفت، در مناطقی که این نیروها سامان پیدا کردند شاهد امنیت و محدودیت برای تحرکات تروریستی بودیم و در واقع نقش بسیج مردمی در دفاع از عراق بسیار برجسته و پررنگ بود.»

سردار سرتیپ دوم جوانی در ادامه همین بحث تاکید می‌کند: «امروز امنیتی که بر منطقه شیعه‌نشین به ویژه در کربلا و نجف و مسیر پیاده‌روی اربعین شاهد بودیم امنیتی مثال‌زدنی بود، ‌این مسئله به خوبی نشان می‌دهد هرگاه دولت‌ها متکی به ملت‌ها باشند و نیروی مردمی خود را به صحنه بیاورند به نتایج مطلوبی دست خواهند یافت و اقتدار آنان در دفاع از کشورشان بالا می‌رود.»

http://kayhan.ir/fa/news/91340

ش.د9502630

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات