(روزنامه آرمان ـ 1395/10/30 ـ شماره 3236 ـ صفحه 2)
سیدحسن خمینی ادامه داد: اینکه همه مردم این فرد را انتخاب کردند به خاطر این بود که احساس کردند او روی درد مردم دست گذاشته و درمانش را ارائه میدهد و او را به عنوان عنصر سالمی که میتواند این درد را درمان کند، شناختند. اگر میخواهیم امام در جامعه بماند باید سخن از امام دوای درد جامعه امروز ما باشد؛ در این صورت او احتیاجی ندارد که من و شما ایشان را مطرح کنیم، چون مردم به دنبال آن میروند.
امامی را مطرح کنیم که پاسخگوی نیاز جامعه باشد
وی تأکید کرد: باید امامی را مطرح کنیم که پاسخگوی نیاز جامعه باشد؛ در غیر این صورت باید تبلیغات را بیشتر کنیم و کمتر اثر بگیریم. باید امام مشکل شناس و مشکل گشا معرفی کنیم و به جامعه بباورانیم که این اندیشه، درمان دردهاست. آیتا... سیدحسن خمینی با تأکید بر اینکه کسی میتواند بگوید امام چه میگوید که در بازشناسی و تبیین اندیشه امام تلاش کرده باشد، اظهار داشت: امام دو حیثیت متفاوت دارد که هم پایه گذار و هم مجری یک مکتب است که ریشههای فکری و فلسفی دارد. تمایز بین مقام اجرا با قضایایی که در تبیین نظریه مطرح میشود بحثی مهم است که معمولا با هم تنیده میشوند. وی ادامه داد: مثلا امام سال ۶۶ فرمود اگر از صدام بگذریم از آل سعود نمیگذریم؛ این طور نیست که قطع ارتباط در آن مقطع یک قضیه حقیقیه باشد اما بحثی که درباره حضور زنان، مردم و دین در جامعه دارند مربوط به زمان خاصی نمیشود. مشکل این است که کسی جمله را بگیرد و بدون توجه به قبل و بعد آن را مطرح کند.
یادگار امام افزود: هرچه از افراد نسل اول انقلاب از میان ما میروند دست ما از کسانی که میتوانند مفسران صادقی باشند کوتاه میشود؛ چون کسانی که زندگی و حضور ایشان را درک کردهاند بهتر میتوانند بگویند در فضای فکری ایشان چه میگذشته است. بهترین کسانی که میتوانند در این راه کمک کنند کسانی هستند که در حلقه اولیه اطراف امام بودند؛ گروه دوم هم کسانی هستند که در این عرصه تلاش میکنند. بنابراین، ما احتیاج به امام شناسانی داریم که به صورت پایهای در اندیشه ایشان تحقیق و تحصیل میکنند. وی چهارمین سوال را «آفات مطرح کردن امام» عنوان و تصریح کرد: هیچ وقت در این جامعه کسی به جنگ امام نمیرود؛ به خاطر اینکه ریشه در قلوب اکثریت جامعه دارد اما امام را تحریف میکنند. تحریف امام نگاه کاریکاتوری است. در کاریکاتور تناسبها بر هم میریزد. ما متأسفانه در اسلام هم همین طور هستیم؛ نگاه امام به اسلام کاریکاتوری نبود، اما ما بعضا به امام نگاه کاریکاتوری داریم که تصویر به دست آمده، ظاهرش امام است اما باطنش امام نیست.
عدالت هم بدون امنیت محقق نمیشود
سید حسن خمینی گفت: اگر روی ولایت فقیه
که از ارکان اندیشه امام است تأکید میکنیم باید روی حقوق مردم هم تأکید کنیم، اگر
بر حقوق مردم تأکید میکنیم باید در چهارچوب دین باشد، اگر به ارزشهای ظاهری توجه
میکنیم باید به درون هم توجه کنیم، اگر بر مبانی اخلاقی تأکید میکنیم باید به
ارزشهای ظاهری هم توجه کنیم. وی تأکید کرد: جریان متحجر به همان اندازه منفور است
که استکبار منفور است. اگر به حقوق الهی توجه ویژه میکنیم باید به حقوق مردم هم
توجه کنیم؛ همان وقت قانون اساسی امام به فرمان هشت مادهای هم توجه دارد. مبارزه
با مقدسمآبی مبارزه با ولنگاری هم هست. اگر امام به حقوق زنان توجه دارد باید
حواسمان باشد که نباید با عفاف و حجاب و حقوق الهی در تضاد باشد. امام میگوید
نباید دور کشور حصار بکشیم و در عین حال میگفت نباید در جهان ذوب شویم.
یادگار امام اظهار داشت: امنیت بدون عدالت یک جریان از دست رفته است و عدالت هم بدون امنیت محقق نمیشود. مراقب باشیم امامی که معرفی میکنیم خدای ناکرده «کاریکاتوری از امام» نباشد و نسبتهای اجزای این اندیشه بر هم نریزد. وی در پایان تأکید کرد: صدها سال در مأذنهها نام پیامبر (ص) را بردند و وقتی تناسب در آن رعایت شد انقلاب اسلامی پدید آمد، وقتی نام سیدالشهدا(ع) جای خودش قرار میگیرد حسین فهمیده در میآید، اگر امامزمان(ع) درست جای خودش قرار گیرد از آن انقلاب و در غیر این صورت جمود و انظلام پدید میآید یعنی اگر درست جای خودش قرار ندهیم کارکرد عکس پیدا میکند.
http://www.armandaily.ir/fa/Main/Detail/175743
ش.د9503576