صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۹ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۶:۳۷  ، 
کد خبر : ۲۹۹۱۴۳

اخبار ویژه رزونامه های 19 بهمن 1395

کیهان

رسانه های آمریکا:رزمایش ایران پیام قاطع به تهدید ترامپ بود


شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان در گزارشی گفت: ایران با رزمایش اخیر، پیام روشنی به آمریکا داد، در حالی که «جیمز متیس» وزیر دفاع آمریکا با خطاب قراردادن ایران به عنوان بزرگترین دولت حامی تروریسم، اظهارات بسیار تندی علیه ایران به کار برد، فرمانده هوا- فضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت «اگر دشمن مرتکب اشتباهی شود موشک‌های غران ما بر سر آنها خواهد بارید».
سی‌ان‌ان افزود: ایران در روزهای اخیر یک رزمایش هوا- فضایی داشته است که در آن سامانه‌های جنگی، موشکی و راداری را مورد آزمایش قرار داد، این یک پیام کاملاً روشن است که ایران آماده مقابله با هرگونه اقدام نظامی است.
روزنامه واشنگتن پست نیز تأکید کرد: رزمایش ایران، پاسخ به تهدیدهای ترامپ بود، یک فرمانده سپاه گفت تهدید بی‌ثمر است، ما بارانی از موشک را بر سر دشمنان می‌ریزیم.
شبکه ای‌بی‌سی در گزارشی تصریح کرد: در بحبوحه تنش‌ها میان ایران و آمریکا، ایران رزمایشی برگزار کرد که در آن یک سیستم موشکی و راداری را آزمایش کرد.
روزنامه وال‌استریت ژورنال در گزارشی نوشت: سپاه پاسداران در وب‌سایت رسمی خود اعلام کرد که این رزمایش نشان از آمادگی ایران در مقابله با تهدیدهاست.

اسرائیل:حزب الله بسیار قدرتمندتر از تصور ماست

به گزارش روزنامه الاخبار، مرکز پژوهش‌های امنیت در تل‌آویو به عنوان اولین مرکز پژوهشی ویژه امور راهبردی در رژیم صهیونیستی تلاش کرده است تا نه فقط قدرت‌گیری نظامی حزب‌الله را از نظر میزان قدرت و انواع و درجه آنها ارزیابی کند، بلکه آن را از نظر ساختار سازمانی و بکارگیری این قدرت ارزیابی نمایند.
تحقیقات یفتاح شابیر «رئیس برنامه توان نظامی در خاورمیانه در مرکز پژوهش‌های امنیت تل‌آویو»، حزب‌الله را در فهرست تهدیدات پیش روی «اسرائیل» توصیف کرد و نوشت: تعیین میزان این قدرت دشوار است زیرا حزب‌الله به طور کلی به عنوان یک موسسه نظامی کلاسیک (ارتش) موفق شده است که اسرار نظامی خود و امنیت اطلاعاتش را حفاظت کند و این بدان معناست که آنچه درباره توان این حزب منتشر شده است؛ در مقایسه با قدرت و توانمندی‌های آن بسیار ناچیز است.
به گزارش العالم، وی تاکید کرد: حزب‌الله، از بهترین ارتش‌های خاورمیانه است.

بهار:در فضای رسانه اصولگرایان با هوشمندی دست برتر را دارند


روزنامه اصلاح‌طلب بهار در یادداشتی تحت عنوان مخالفان هوشمند نوشت: مخالفان امروز دولت روحانی نه بی‌سواد و نه کم‌دانش هستند. برخلاف شماری از تحلیل‌گران و همراهان دولت، مخالفان امروز دولت کارشان را خوب بلدند. منتقدان امروز دولت ادبیاتی دقیق‌تر در مقایسه با سال‌های قبل در حوزه نقد و پرسش‌گری دارند.
دیگر برخلاف دوره دوم خرداد، نیازی نیست شماری از جوانان خودجوش را راهی سالن‌های سخنرانی کنند، برهم زدن‌هایی که سود مستقیم آن به جیب مخالفان رفتارهای پرخاشگرایانه سرازیر می‌شد. رویکرد اصلی مخالفان دولت ستاندن بهانه از دستان دولتمردان است. کمتر فضایی برای مظلوم‌نمایی به دولت داده می‌شود، برهم زدن نظم سخنرانی نوبخت در ایام تعطیل نوروز 95 و یکی از مسئولان وزارت کشور در یزد آنقدر کم تعداد است که به احتمال بسیار زیاد از یادها رفته است.
این روزنامه می‌افزاید: مخالفان امروز روحانی حداقل چند سر و گردن از مخالفان دولت اصلاحات بالاتر ایستادند و در اکثر مواقع مقایسه آن رویکردها با روش‌های امروز اشتباه است. طی سال‌های گذشته و به گفته یکی از فعالان سیاسی همه با هم تغییر کردیم، به گمانم این تغییر در جریان اصولگرایی بیشتر هم بوده است.
جلسه استیضاح عطاءالله مهاجرانی در مجلس پنجم بخش ناچیزی از این مخالفت‌ها با دولت وقت را نشان می‌دهد، توانایی طرح پرسش از سوی نمایندگان، قدرت به چالش کشیدن وزیر وقت و مهمتر ناهماهنگی بسیار واضح در میان مخالفان اصلی دولت اصلاحات را می‌توان در همان جلسه استیضاح دید... بنا  به گفته یکی از سردبیران روزنامه‌های بعد از شکل‌گیری دولت اصلاحات، اولین روزهایی که نشریه‌ای غیر دولتی روی دکه مطبوعات رفت اکثر نیروهای اصولگرا نمی‌دانستند چگونه واکنشی نشان دهند.
روزنامه‌نگاران، روزنامه‌ها و نشریات فعال وابسته به جریان اصولگرایی در نیمه دوم دهه هفتاد آنقدر از فضای پیرامونی و شکل گرفتن روش‌های نوین و مطالبات متراکم شده شهروندان دور افتاده بودند که توانایی واکنش مطلوب در مقابل رسانه‌های جدید را نداشتند.
واگذار کردن سه انتخابات، انتخابات ریاست جمهوری، مجلس ششم و شورای شهر اول را می‌توان به این مسئله مربوط دانست اما آن دوران به پایان رسیده و شرایطی دیگر رقم خورده است.
چنانچه مخالفان دولت از جنس اصولگرایان نیمه دوم دهه هفتاد باشند، می‌توان دست آنها را خواند، آنان را در زمینه ندانستن معنای دقیق مفاهیم علوم انسانی به چالش کشید و از همه مهمتر انتقادهای نمایندگان مجلس پنجم از وزارت ارشاد را به رویشان آورد، اما مخالفان امروز دولت یازدهم رسانه‌محور شدند. افکار عمومی را اخیراً بهتر درک کردند. کمتر دل‌خوش تحلیل‌های فضایی می‌شوند، برای اینکه صدایشان بهتر شنیده شود نیم نگاهی به آمارها و اعداد دارند.
روزنامه بهار می‌نویسد: اینکه همچنان برخی از فعالان سیاسی از روی اجبار تلاش می‌کنند پاسخی به مسئله فیش‌های نجومی بدهند نشان از تحرکات رسانه‌های نزدیک به جریان اصولگرایی دارد.
روزنامه‌های اصولگرا طی سال‌های گذشته آنقدر استخوان‌دار شدند که برای به چالش کشیدن دولت یازدهم، بار بخش زیادی از ترکیب نیروهای سیاسی در مجلس دهم بر روی دوش رسانه‌های وابسته به جریان اصولگرایان بود، تریبون‌هایی که در حد توان توانستند در راستای کسب کرسی ریاست کمیسیون‌ها قدم بردارند.
رویکردهای آنان تغییر کرده است. دولت یازدهم می‌بایست روابط عمومی خود را با این داده‌ها و کنش‌های جدید هماهنگ و گام فراتر از آنان بردارد. چنانچه روابط عمومی دولت نتواند پاسخی مناسب به شیوه نقدهای جدید داشته باشد، کار دولت روحانی برای مرحله دوم ریاست جمهوری دشوارتر از هر زمان خواهد شد. رسانه‌های اصولگرا و نقدهای آنان را نباید و نمی‌توان نادیده انگاشت، نقدهایی که در بسیاری از مواقع باعث موضع‌گیری‌های پرهزینه، چالش‌زا و گل به خودی از سوی دولتمردان شده است، سخنان وزرا و معاون رئیس جمهور علیه یکدیگر حاصل دست‌پخت و زمینه‌سازی همین رسانه‌هاست. می‌توان بخشی از این خطاها را به دلیل دست بالا داشتن این رسانه‌ها عنوان کرد.

اعتماد:فعالان ااقتصادی دولت را مقصر رکود بازار مسکن می دادنند

روزنامه اعتماد با انتشار این خبر نوشت: رکود مسکن 4 ساله شد. این رکود انگار، اقتصاد چسبیده، حتی محرک‌هایی مثل وام و تسهیلات برای مردم و انبوه‌سازان هم نمی‌تواند خواب زمستانی 4 ساله مسکن را آشفته کند. در حالی که ماه‌های پایانی سال در حال سپری شدن است، اما هنوز بازار مسکن وارد روزهای رونق خود نشده و می‌توان گفت سکون و ثبات در این بازار تداوم خاصی یافته است.
پیش از این بسیاری از فعالان بازار مسکن پیش‌بینی می‌کردند که بازار مسکن از نیمه دوم سال جاری رونق یابد و بالاخره بازار مسکن نیز از رکود سه ساله‌اش خارج شود، اما حالا با وجود اینکه در ماه‌های پایانی سال قرار داریم نه خبری از رونق هست و نه پیش‌بینی جدید برای خارج شدن مسکن از وضعیت رکود فعلی‌اش.
گویا دیگر مسئولان و فعالان مسکن نیز امیدی به بازگشت رونق به این بازار ندارند و به جای پیش‌بینی‌هایی که تحقق آن با اما و اگر همراه است، تنها به تحلیل بازار می‌پردازند اما همچنان اصرار دارند که دولت مقصر اصلی رکود در بازار مسکن است.
موضوعی که حسن محتشم، رئیس انجمن انبوه‌سازان مسکن و ساختمان تهران با اشاره به سهم 15 درصدی مسکن در اقتصاد کشور بر آن تاکید می‌کند و می‌گوید: «مسکن وارد چهارمین سال رکود خود شده که ناشی از رکود حاکم بر اقتصاد کلان کشور است و اگر این رکود ادامه پیدا کند تبعات منفی زیادی مثل بیکاری و بزهکاری در پی خواهد داشت. دولت باید شرایط اقتصادی کشور را تغییر دهد چرا که سیاست‌های حاکم بر اقتصاد موجب رکود در بخش مسکن شده است.
دولت برای خروج از رکود بخش کلان اقتصاد کشور چاره‌ای جز این ندارد که بخش مسکن را رونق دهد.
وی با بیان اینکه شروع کارها در ایران مشکل است اما پس از آن علاقه‌مندان بسیار زیادی وارد آن می‌شوند، تصریح کرد: «ابتدای کار معمولا مقداری مانع است، مانند طرح مسکن مهر که در ابتدا ساخت و ساز آن مشکل بود اما با ورود انبوه‌سازان ساخت و ساز سرعت گرفت.» محتشم با بیان اینکه در مسکن مهر حدود 10 درصد انبوه‌ساز با پول خودش کار کرده است، تاکید کرد: آقای وزیر از این انتقاد می‌کرد که چرا به مسکن مهر ورود پیدا کرده‌اید؟ بنده پاسخ دادم که وقتی اهرم‌های اقتصادی در دست دولت است، انبوه‌سازان چاره‌ای جز ورود به این پروژه‌ نداشتند. اگر ما نمی‌رفتیم همین تعداد ساخت و ساز هم انجام نمی‌شد».
یادآور می‌شود گزارش روزنامه اعتماد در حالی است که پیش از این احمد خرم وزیر راه دولت اصلاحات تصریح کرده بود دولت با فعال کردن پروژه مسکن مهر می‌تواند 170 شاخه صنعتی دیگر را فعال کند و به اقتصاد رونق بدهد.

امریکا پس از برجام نگداشت بانکهای اروپایی با ابران کار کنند

«لوب لاگ» در تحلیلی نوشت: کمیته تجارت بین‌الملل پارلمان اروپا (اینتا) جلسه‌ای را در تاریخ 24 ژانویه برای چشم‌انداز تجارت و سرمایه‌گذاری در ایران ترتیب داد، که به نظر دیرهنگام است. شرکت‌کنندگان برجسته این جلسه این افراد بودند: پیمان سیدات، سفیر جمهوری اسلامی ایران، هوگو سوبرال، رئیس نیروی کار ایران در بخش خدمات خارجی اروپا، اریک فیستا، غول نفت و گاز فرانسوی و مدیرعامل بخش ایران در توتال و روزبه پارسی، مدیر گروه اروپایی پژوهش درباره ایران که اتاق فکری مهم در اروپا به حساب می‌آید.
توجه خاص نماینده شرکت توتال به این موضوع حساس قابل توجه بود. اریک فیستا به عدم قطعیت ناشی از عملکرد آمریکا اشاره کرد که مانع از چشم‌انداز روشن همکاری‌های اقتصادی میان اتحادیه اروپا و ایران شده است. توتال از سال‌های 1950 در ایران حضور داشت و تا دوران تحریم‌ها در سال 2012 فعال بود و یکی از نخستین شرکت‌های اروپایی به حساب می‌آید که پس از برداشته شدن تحریم‌ها در پی توافق برجام، حضور خود در ایران را تجدید کرد.
عدم قطعیت در سیاست آمریکا حداقل به دو صورت شرکت‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهد. اول، این واقعیت که رئیس‌جمهور آمریکا می‌تواند یک جانبه تصمیم به چشم‌پوشی از این قرارداد بگیرد یا در هر زمان با صدور فرمانی اجرایی برقراری تحریم‌های ثانویه را خواستار شود. این تصمیمات می‌توانند به تجارت شرکت‌هایی مانند توتال با ایران آسیب برساند.
دوم، قضاوت اخیر آمریکا، ‌کل سیستم مالی بانک‌های اروپایی در قبال با ایران را تحت تأثیر قرار می‌دهد و معامله با ایران را مشکل می‌کند. تنها چند بانک کوچک و متوسط خصوصی هستند که محدودیتی ندارند. به عنوان مثال توتال سه ماه پیش می‌خواست چند صد هزار یورو را به بانکی در تهران برای پرداخت حقوق کارکنان محلی و اجاره دفتر پرداخت کند اما‌ بانک‌های کوچک نمی‌توانستند چنین معامله‌ای را به دست گیرند. این نشان می‌دهد که چنین بانک‌هایی نمی‌توانند در پروژه‌های بزرگی که قرار است در تهران انجام شود درگیر شوند.
تجار اروپایی به اقدامات هماهنگ اتحادیه اروپا از جمله اعمال فشار به ترامپ برای جلوگیری از وضع تحریم‌های ثانویه، چشم دارند. بانک‌های اروپایی احتیاج دارند که از مقامات ایالات متحده چه در سطح فدرال و چه در سطح ایالتی اطمینان حاصل کنند در غیر این صورت ممکن است معاملات بانکی آنها امن نبوده یا به طور کامل با تحریم‌های باقی مانده سازگار نباشد.

وطن امروز

تشریح مکانیسم انتخاب کاندیدای «جبهه مردمی نیروهای انقلاب»


عضو هیات موسس جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی مراحل رسیدن به کاندیدای نهایی این جبهه را تشریح کرد. حمیدرضا حاجی‌بابایی در گفت‌وگو با تسنیم، درباره ضرورت تشکیل جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی گفت: جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی باید با یک نگاه فراجناحی حرکت کند. ما نیاز داریم اکثریت مردم کنار هم قرار بگیرند تا بتوانیم دل‌ها را به یکدیگر نزدیک کنیم و با کاهش فاصله نظام و مردم و افزایش جاذبه‌های انقلاب اسلامی، نظام را یاری کنیم؛ از این رو هیچ‌کسی نمی‌تواند در ضرورت تشکیل این جبهه تردید کند. حاجی‌بابایی تصریح کرد: اینکه بعضا ممکن است ما موفق نشده باشیم، در بعضی قسمت‌ها جذب را بخوبی انجام دهیم یا وحدت را صد درصد و کامل کنیم، اینها نقاط ضعفی است که باید پیگیری کنیم تا بتوانیم کار را به جمع‌بندی برسانیم. عضو هیات موسس جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی با اشاره به زمان تعیین نامزد نهایی این جبهه تاکید کرد: برای این کار باید چند هزار نفری که عضو این جبهه هستند از سراسر کشور حضور پیدا کرده و مجمع تشکیل شود تا ابتدا هیات‌رئیسه 25 نفره را انتخاب کنند. هیات‌رئیسه پس از تدوین و بررسی و با توجه به شرایط و زمان تصمیم خواهد گرفت کار چگونه ریل‌گذاری شده و به جمع‌بندی برسد.

نمایندگان مجلس اسناد کامل اتهامات فریدون را ارائه می‌کنند


نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس گفت: شماری از نمایندگان مجلس اعلام کرده‌اند اسناد دیگر و کاملی برای اتهامات حسین فریدون در دست دارند که هنگام نیاز ارائه خواهند کرد. احمد علیرضابیگی در گفت‌وگو با فارس، درباره اتهامات اقتصادی حسین فریدون اظهار کرد: نمایندگان مجلس شورای اسلامی تمام اسناد موجود در راستای اتهامات اقتصادی را مجدداً به قوه‌قضائیه ارسال کرده اند.
 وی با بیان اینکه طبق اسناد موثق خواستار رسیدگی قوه‌قضائیه به این موضوع هستیم، ادامه داد: قوه‌قضائیه باید فارغ از مسؤولیت دولتی فریدون و نسبت فامیلی با رئیس‌جمهور به موضوع رسیدگی کند. نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: باید این شفاف‌سازی برای ملت ایران صورت گیرد، روشن شدن موضوع جزو مطالبات مردم است. وی افزود: نمایندگان اتهامات موجود نسبت به حسین فریدون را نفی و تایید نمی‌کنند و مطابق با مدارک موجود اقدامات صورت می‌گیرد و قوه‌قضائیه نیز باید مطابق با اسناد به بررسی موضوع بپردازد. علیرضا بیگی درباره وجود مدارک دیگری برای اتهامات اقتصادی فریدون تصریح کرد: تعدادی از نمایندگان مجلس اعلام کرده‌اند اسناد دیگر و کاملی نیز برای اتهامات حسین فریدون در دست دارند که هنگام نیاز ارائه خواهند کرد.

۲ هفته آینده؛ قرائت گزارش برجامی مجلس در صحن پارلمان

رئیس کمیته هسته‌ای مجلس از قرائت گزارش این کمیته درباره روند اجرای برجام در یک سال گذشته در صحن پارلمان خبر داد. حجت‌الاسلام مجتبی ذوالنور در گفت‌وگو با تسنیم، با بیان اینکه بررسی گزارش چهارم وزارت امور خارجه درباره نحوه اجرای برجام در دستور کار این کمیته قرار دارد، اظهار کرد: اقدامات اولیه کارشناسی از سوی کمیته هسته‌ای پارلمان روی گزارش چهارم وزارت امور خارجه درباره نحوه اجرای برجام انجام شده است. وی با تأکید بر اینکه بررسی گزارش وزارت امور خارجه درباره نحوه اجرای برجام در دستور کار کمیسیون امنیت‌ملی مجلس قرار دارد، افزود: قرار است پس از سرکشی نمایندگان به حوزه‌های انتخابیه به منظور بررسی بیشتر گزارش چهارم وزارت امور خارجه، درباره نحوه اجرای برجام از مسؤولان این وزارتخانه دعوت کنیم در کمیسیون امنیت‌ ملی حضور یابند. حجت‌الاسلام ذوالنور ادامه داد: همچنین قرار است کمیته‌ هسته‌ای مجلس نیز گزارشی درباره روند اجرای برجام و یک‌سالگی اجرای آن به کمیسیون امنیت ‌ملی تحویل و اعضای این کمیسیون نیز دیدگاه‌ها و نظرات‌شان را درباره گزارش برجامی وزارت امور خارجه ارائه دهند. رئیس کمیته هسته‌ای مجلس خاطرنشان کرد: احتمالا تا 2 هفته آینده گزارش نهایی کمیته هسته‌ای درباره گزارش چهارم وزارت امور خارجه درباره نحوه اجرای برجام جهت قرائت در صحن علنی مجلس آماده می‌شود.

تازه‌کارها در آمریکا گمان می‌کنند تهدید اثرگذار است


رئیس دستگاه قضا می‌گوید تازه‌کارها در آمریکا گمان می‌کنند این تهدیدها اثرگذار است. به گزارش اداره کل روابط عمومی قوه قضائیه، آیت‌الله آملی‌لاریجانی در جلسه مسؤولان عالی قضایی با اشاره به تهدیدات اخیر مطرح‌شده از سوی مقامات آمریکایی تصریح کرد: این قبیل اظهارات برای ما تازگی ندارد و اگر بنا بود مردم ما عقب‌نشینی کنند، 38 سال در برابر تهدیدات و فشارها مقاومت نمی‌کردند. رئیس قوه قضائیه با بیان اینکه مردم ما به هیچ‌وجه از آرمان‌های خود دست بر نخواهند داشت، اظهار کرد: «تازه‌کارها در آمریکا گمان می‌کنند این تهدیدها اثرگذار است. به هر حال کم‌کم تجربه به دست می‌آورند و متوجه می‌شوند این قبیل اظهارات هیچ تاثیری بر ایران ندارد». آیت‌الله آملی‌لاریجانی با بیان اینکه سیاستمداران، مسؤولان و نیروهای مسلح ما با اقتدار مسیر خود را ادامه خواهند داد، اقتدار ملی را در گرو وحدت و انسجام مردم و مسؤولان دانست و ابراز امیدواری کرد ایام‌الله دهه فجر، بستری برای تجلی هر چه بیشتر این وحدت و انسجام باشد.

افتتاح خط تولید 5 دستاورد رزمی- دفاعی

با حضور سردار حسین دهقان، وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح 5 دستاورد رزمی- دفاعی رونمایی شد. به گزارش اداره کل تبلیغات دفاعی وزارت دفاع، در هفتمین روز ایام‌الله دهه مبارک فجر با حضور سردار حسین دهقان، وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح 5 دستاورد رزمی دفاعی شامل راکت هدایت‌شونده فجر 5، سامانه سلاح دوش‌پرتاب میثاق 3، سیستم سلاح نارنجک‌انداز 40 میلیمتری و مهمات پیشرفته، سلاح انفرادی کالیبر x5.5645 مصاف و سلاح کمری ملی رونمایی و خط تولید آن افتتاح شد. در مراسم رونمایی از این دستاوردها و افتتاح خطوط تولیدی آن سردار دهقان گفت: وزارت دفاع در راستای پشتیبانی موثر از نیروهای مسلح در حوزه‌های رزم زمینی و پدافند هوایی با طراحی، ساخت و ایجاد خط تولید این سامانه‌های پیشرفته گام بلند دیگری در تامین نیاز‌های نیروهای مسلح و تقویت بنیه دفاعی کشور برداشت. وزیر دفاع گفت: سامانه سلاح‌هایی که امروز رونمایی و خط تولید آن افتتاح شد؛ ضمن افزایش توان دفاعی نیروهای مسلح در حوزه رزم انفرادی و پدافند هوایی تحرک عملیاتی آنها را به نحو چشمگیری افزایش می‌دهد. سردار دهقان با اشاره به رشد 69 درصدی کل تولید نظامی وزارت دفاع در 3 سال اخیر گفت: در این دوره زمانی بیش از 115 نوع سامانه و اقلام جدید دفاعی طراحی، تولید و مورد بهره‌برداری قرار گرفته است.

اینقدر نپرسید وزارت امور خارجه برای پیگیری فاجعه منا چه کرد


معاون کنسولی و امور مجلس وزیر امور خارجه از رسانه‌ها خواست در ماجرای منا اینقدر نپرسند چه کرده‌اید و به وزارت امور خارجه بابت این مساله انتقاد نکنند.  حسن قشقاوی در گفت‌وگو با مهر درباره آخرین پیگیری‌های صورت گرفته در ارتباط با پرونده فاجعه منا با اشاره به اعزام هیات حقوقی به کشورهای اروپایی یا کشورهای منطقه برای بررسی امکان اقامه دعوا در 2 نهاد قضایی بین‌المللی شامل دیوان بین‌المللی دادگستری و دیوان بین‌المللی کیفری، گفت: همه این افراد می‌گویند چون ایران و عربستان کنوانسیون‌هایی را که بستر اقامه دعوا در این دو نهاد قضایی بین‌المللی فراهم می‌کند به طور کامل نپذیرفته‌اند، بنابراین امکان اقامه دعوا در مجامع بین‌المللی علیه همدیگر را ندارند. معاون کنسولی وزیر امور خارجه خاطرنشان کرد: با وجود این مساله ما این باب را نبسته‌ایم؛ خواهش من از رسانه‌ها این است اینقدر نپرسند چه کرده‌اید و به وزارت امور خارجه بابت این مساله انتقاد نکنند، بلکه همراهی کنند؛ یعنی بخش حقوقی رسانه‌ها نیز جلو بیایند و در رابطه با این فراخوان کمک کنند. قشقاوی با تأکید بر اینکه انتقاد نسبت به پیگیری حقوقی پرونده منا فایده‌ای ندارد، تأکید کرد: ما همچنان منتظر نظرات دیگر در این رابطه هستیم و این فایل برای ما باز است که هر کسی نظر حقوقی دیگری دارد، به ما ارائه دهد. وی با اشاره به امکان پیگیری این پرونده در محاکم داخلی عربستان، اظهار داشت: طرف سعودی نمی‌تواند مسؤولیت خود را در این فاجعه رد کند، زیرا قاعده‌ای در فقه حنبلی وجود دارد که از آن با عنوان «قتیل‌الزحام» یاد می‌کنند. براساس این قاعده، آدمی که در ازدحام کشته شود، بیت‌المال باید غرامت او را بدهد و این مسؤولیت بر عهده کشور متوقفُ‌فیه است.

آرمان

دیدار رئیس جمهور با مقام بلاروسی

رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران و بلاروس همواره با مواضع نزدیک سیاسی و ‏همکاری‌های بین‌المللی در کنار یکدیگر بوده‌اند، گفت: تهران از افزایش همکاری‌ها در زمینه مسائل ‏اقتصادی، سرمایه‌گذاری و علم و فناوری با مینسک و همچنین کشورهای منطقه اورآسیا استقبال می‌کند. حسن روحانی در دیدار با «میخائیل میاسنیکوویچ» رئیس شورای ‏جمهوری مجلس ملی بلاروس با اشاره به روابط بسیار خوب جمهوری اسلامی ایران و جمهوری بلاروس تأکید ‏کرد: توسعه و تعمیق روابط دوجانبه به نفع هر دو دولت و ملت است.‏ رئیس‌جمهور ضرورت بهره‌گیری از فرصت‌ها و ظرفیت‌های موجود بین دو کشور در بخش‌های متنوع اقتصادی ، ‏فناوری و علمی را خاطر نشان ساخت و گفت: باید در جهت تشویق، حمایت و آشنایی بیشتر بخش خصوصی، ‏سازمان‌ها و نهادهای دو کشور حرکت کنیم.‏ روحانی همچنین با اشاره به برنامه اصولی کشورمان در توسعه مسیر ترانزیتی کریدور جنوب به شمال ‏تصریح کرد: بلاروس و ایران می‌توانند علاوه بر همکاری‌های مشترک ، پلی برای ارتباط در گستره‌ای از خلیج ‏فارس تا اتحادیه اروپا باشند.‏

وحدت کلمه اهمیت زیادی دارد

معاون حقوقی رئیس‌جمهور گفت: دولت یازدهم از همان ابتدا خود را خدمتگزار ایران که خانه شهداست می‌دانست و اگر قرار باشد کشور پیشرفت کند این پیشرفت در سایه فرهنگ ایثار و شهادت است. مجید انصاری با بیان اینکه «یاد شهدا پشتوانه انقلابی است که امام بنیان گذاشت و شهدا ادامه‌اش دادند» تصریح کرد: این دولت از همان ابتدا خود را خدمتگزار ایران که خانه شهداست دانسته است. معاون حقوقی رئیس‌جمهور ادامه داد: اگر قرار باشد کشور پیشرفت کند این پیشرفت در پرتو فرهنگ ایثار و شهادت صورت می‌گیرد. وی در بخش دیگری از سخنان خود عامل اصلی حفظ ایران را روحیه معنویت دانست و گفت: وحدت کلمه اهمیت زیادی دارد اما متاسفانه گاه و بیگاه فضای تریبون‌ها به هتک حرمت و تخریب آلوده می‌شود. خداوند از تخریب هر شهروندی غضب می‌کند اما گاهی حتی تخریب‌ها به سمت کسانی می‌رود که حق‌شان نیست.

مذاکره مجدد درباره برجام سم مهلک است

دبیر ستاد حقوق بشر با بیان اینکه مذاکره مجدد درباره ماهیت برجام سم مهلک است، گفت: حتی درباره بندهای کم اهمیت آن هم نباید مذاکره کرد زیرا اصل عدم مذاکره مجدد نباید شکسته شود. محمدجواد لاریجانی با اشاره به اینکه ترکیب فعلی، کاملا جدید و در تاریخ سیاسی آمریکا کم سابقه است، گفت: آینده این ترکیب، مستقر نخواهد بود. وی افزود: ترامپ را به عنوان محصول جدید جمهوریخواهان نمی‌دانیم. این شخص دارای یک سری ویژگی‌های شخصیتی است که به سرعت توسط یک الیت سیاسی که در داخل جمهوریخواهان بزرگ و سپس از آن‌ها جدا شده بودند کشف و به سرعت شکار شد؛ این جریان مرکب خوبی پیدا کرده بود که سوارش شود، بهترین استفاده را از آن بکند و این موضوع در تاریخ سیاسی آمریکا کم سابقه است. اگر فرد از احزاب برآمده باشد استقرار دارد ولی اگر به کار گرفته شده باشد اولین نتیجه‌اش عدم ثبات و استقرار سیاسی است که در این دوره از حکمرانی آمریکا کاملا مشهود است.دریدگی، علاقه بی‌نهایت به ثروت و دلال مسلکی از ویژگی‌های شخصیتی اوست. 

نمایشگاهی از اسناد مبارزات آیت‌ا... هاشمی

مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی جنوب شرق کشور از برپایی نمایشگاهی از عکس و اسناد مبارزات آیت‌ا... هاشمی رفسنجانی در آینده‌ای نزدیک خبر داد. حجت‌الاسلام و المسلمین محمد محمودآبادی در دیدار با استاندار کرمان که به مناسبت بزرگداشت عالم ربانی مرحوم آیت‌ا... مجتهد کرمانی برگزار شده بود، با اعلام این خبر توضیح داد: این نمایشگاه با عنوان «دو قرن اجتهاد و مجاهدت» که همراه با عکس و اسناد به مبارزات آیت‌ا... علی اکبر هاشمی رفسنجانی و نیز آیت‌ا... احمدی می‌پردازد، در آینده‌ای نزدیک از سوی مرکز اسناد و کتابخانه ملی جنوب شرق کشور برگزار خواهد شد. مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی جنوب شرق کشور با اشاره به برگزاری بزرگداشت خاندان احمدی با محوریت آیت‌ا... میرزا محمدرضا مجتهد کرمانی گفت: همزمان با این مراسم از کتاب «باران تبارام» که درباره خاندان احمدی نگاشته شده است، رونمایی خواهد شد.

وزیر اطلاعات:

به تمام صفحات اینترنت اشراف داریم

هم اکنون در تلگرام

۱۸۰ هزار کانال فعال است

وزیر اطلاعات گفت: موضوع استفاده مردم از شبکه‌های اجتماعی و دغدغه علما در این زمینه مکرر مطرح می‌شود. باید در برخورد با این پدیده‌ها به سمت شیوه‌های درست و کنترل شده با استفاده از این تکنولوژی‌ها رفت. به گزارش ایسنا؛ سید محمود علوی دیروز پس از دیدار با آیت‌ا... علم الهدی اظهار کرد: امروز از شبکه‌های اجتماعی که در کشور مخاطلب زیادی دارد، تلگرام، اینستاگرام و توئیتر است. وی افزود: هم اکنون در تلگرام ۱۸۰هزار کانال فعال است که ۹۰درصدشان بر اساس رصد انجام شده، اجتماعی و مربوط به ارتباطات فامیلی، خانوادگی و دوستانه است. علوی گفت: از ۱۰ درصد باقی مانده دیگر ،هفت درصد سیاسی و سه درصد دیگر کانال‌های منحرفی است که ۵/۲درصد آن فاسد و غیر اخلاقی و نیم درصد ضد دین هستند. علوی در بخشی از سخنان خود گفت: امروز ما به تمام صفحات اینترنت اشراف داریم ضمن آن که مزاحمتی برای مردم ایجاد نمی‌کنیم مگر مواردی که به نظام ضربه می‌زند. وزیر اطلاعات بیان کرد: طی این مدت بسیاری از مدیران کانال‌های ضد دین شناسایی و دستگیر شده‌اند و نیم درصد کانال‌های غیراخلاقی نیز با اعلام به مدیریت مرکزی تلگرام در آلمان مسدود می‌شود. علوی با بیان اینکه اعضای کانال‌های ضد دین محدود هستند، گفت:اعضای برخی از این کانال‌ها به ۱۰ تا ۱۵هزار نفر هم نمی‌رسد و بازدید از مطالب ضد دینی منتشر شده در این کانال‌ها دو تا سه هزار نفر می‌باشد اما مطالب ضد اخلاقی گاه تا ۱۵هزار نفر هم بازدید کننده دارد. وی افزود: کانال‌ها‌ی ضد دینی بازدید کننده کمی دارد اما فقط یک دعای فرج در یک کانال تا ۱۴ میلیون نفر بازدید کننده دارد واین بیانگر آن است که جوانان ما ضد دین و به دنبال فساد نیستند. وزیر اطلاعات اظهار کرد: باید به سمت شیوه‌های درست و مناسب از این شبکه‌ها حرکت کنیم و طراحی‌های مناسبی در این حوزه در داخل انجام شود.

شرق

استقبال ایران از همکاری با بلاروس و منطقه اوراسیا


ایرنا: رئیس‌جمهوری روز گذشته در دیدار «میخائیل میاسنیکوویچ» رئیس شورای ‏جمهوری مجلس ملی بلاروس با تأکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران و بلاروس همواره با مواضع نزدیک سیاسی و ‏همکاری‌های بین‌المللی در کنار یکدیگر بوده‌اند، گفت: «تهران از افزایش همکاری‌ها در زمینه مسائل ‏اقتصادی، سرمایه‌گذاری و علم و فناوری با مینسک و همچنین کشورهای منطقه اوراسیا استقبال می‌کند و توسعه و تعمیق روابط دوجانبه به نفع هر دو دولت و ملت است».‏

٢ وزیر در ترکیب مجامع عمومی استقلال و  پرسپولیس


ایرنا: با تصویب هيئت دولت در جلسه ١٠/١١/١٣٩٥ و به پیشنهاد وزارت ورزش‌و‌جوانان، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان نمایندگان سهام دولت در ترکیب مجامع عمومی شرکت‌های فرهنگی- ورزشی استقلال ایران و پیروزی (پرسپولیس) تعیین می‌شوند.

سخنراني ذوالقدر ربطي به سپاه ندارد
تسنیم: رمضان شريف، سخنگوی سپاه پاسداران، گفت: ذوالقدر از فرماندهان باسابقه و خوش‌نام سپاه بوده‌ و مدتی است با درخواست بازنشستگی ایشان نیز موافقت شده است. همایش مقدماتی مجمع ملی جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی، روز گذشته در تالار آدینه تهران با حضور و سخنرانی محمدباقر ذوالقدر، رئیس ستاد اجرائی این جبهه، برگزار شد. پس از برگزاری این مراسم، برخی از رسانه‌های فضای مجازی از وی به عنوان یک مقام سپاه یاد کرده بودند که سردار رمضان شریف، سخنگوی سپاه پاسداران، ضمن رد این موضوع، گفت: آقای ذوالقدر از فرماندهان باسابقه و خوش‌نام سپاه بوده‌اند که چندین سال، ابتدا در وزارت کشور و سپس در قوه قضائیه مأمور شده بودند. او افزود: مدتی است با درخواست ایشان برای بازنشستگی از سازمان سپاه موافقت شده؛ بنابراین حضور ایشان و سخنرانی در مجامع مختلف، ارتباطی با سازمان سپاه پاسداران ندارد.


نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات