صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۶:۴۸  ، 
کد خبر : ۲۹۹۱۷۷

اخبار ویژه روزنامه های 20 بهمن 1395

کیهان

لدین:هسته ای بهانه است با اصل انقلاب مشکل داریم


مایکل لدین از حامیان آشوب نیابتی سال 88 در مصاحبه با رادیو فردا، با این پرسش مواجه شد که «آینده توافق هسته‌ای را چگونه می‌بینید؟». او در پاسخ گفت: این سؤال غلطی است، برای اینکه مشکل آمریکا خود ایران است و نه توافق هسته‌ای. آنچه اهمیت دارد این است که ایران، بزرگ‌ترین حامی تروریسم در جهان نباشد و دست از تولید سلاح اتمی و موشک‌های بالستیک بردارد؛ صادقانه بگویم بهترین کار این است که دست از سر دادن شعار مرگ بر آمریکا بردارد.
وی اضافه کرد: تصور نمی‌کنم سیاست ایران که همان سیاست برآمده از انقلاب اسلامی است تغییر کند. ایران رفتار همیشگی‌اش را تغییر نخواهد داد.
لدین گفت: همان‌طور که در کتاب «جبهه نبرد» نوشته‌ام، ما در جریان یک جنگ جهانی هستیم. سال‌هاست که در جریان است و متوقف هم نخواهد شد. ما یا این جنگ را می‌بریم یا می‌بازیم، ولی باید با آن کنار بیاییم و این جزئیاتی هم که راجع به آن صحبت می‌کنیم، عناصر همین جنگ‌اند و به کنترل امور کمک خواهند کرد. ما در حال حاضر در حال جنگ با ایران هستیم.
وی این را هم گفته که «رژیم ایران باید عوض شود. ما خواهان تغییر رژیم هستیم».
لدین همان کسی است که در ماجرای فتنه سبز گفته بود جنبش سبز از 20 سال پیش آغاز شد، ما از آن زمان با برخی افراد در دفتر نخست‌وزیری ایران ]دفترموسوی[  ارتباط گرفتیم.

مدیران دولت نمی خواهند وگرنه مسکن مهر به سرانجام رسیده بود


روزنامه جوان در این زمینه نوشت: اگر تمامی 30 درصد باقی مانده از پروژه مسکن مهر، واحدهایی بودند که در مرحله ابتدایی احداث قرار داشتند، علی‌القاعده باید با گذشت بیش از 3/5 سال از دولت یازدهم به اتمام می‌رسید، از این گذشته دولت و بانک مرکزی به بانک مسکن اجازه استمهال 20 ساله خط اعتباری 45 هزار میلیاردی مسکن مهر را به بانک مسکن دادند یعنی منابع حاصله از جمع‌آوری اقساط تسهیلات مسکن مهر که در اختیار بانک مسکن است و با گذر زمان هم در حال رشد است، باید به پروژه مسکن مهر تزریق می‌شد که مشخص نیست با گذشت 3/5 سال و امتیاز استثنایی که به بانک مسکن داده شده چرا مهر اتمام به مسکن مهر نخورده است. میانگین پایان یک پروژه مسکن حدود دو تا سه سال است، حال این سؤال مطرح می‌شود که پروژه مسکن مهر که تا پایان دولت دهم 70 درصدش به پایان رسیده بود چرا با گذشت 3/5  سال از دولت یازدهم به پایان نرسیده است، این در حالی است که طبق امتیاز اعطایی بانک مرکزی به بانک مسکن، این بانک باید منابعی که از محل اقساط تسهیلات مسکن مهر جمع‌آوری می‌شد را در جهت تکمیل 30 درصد باقی مانده از پروژه مسکن مهر به کار می‌گرفت که گویا اینگونه نشده است.
دولت یازدهم و وزیر راه و شهرسازی در پیشگاه نمایندگان مردم در خانه ملت متعهد شدند که پروژه مسکن مهر را به پایان برسانند اما در ماه‌های پایانی دولت یازدهم قرار داریم و هنوز بسیاری از متقاضیان مسکن مهر واحدهای مسکونی خود را تحویل نگرفته‌اند و مسئولان انواع بهانه را برای کم‌کاری خود بیان کرده‌اند.
بحث بر سر این است که اگر قرار نبود پروژه مسکن مهر تکمیل شود چرا خط اعتباری 45 هزار میلیارد تومانی که برای ساخت مسکن مهر از سوی بانک مرکزی به بانک مسکن ارائه داده شد و از وزرایی چون اقتصاد دولت و وزیر راه و شهرسازی این خط اعتباری را عامل ایجاد تورم شدید در جامعه و جهش حجم نقدینگی می‌دانستند، این خط اعتباری را به بانک مرکزی بازنگرداندند تا به واسطه معدوم شدن این پول پرقدرت تورم و حجم نقدینگی کاهش یابد. بانک مرکزی خط اعتباری 45 هزار میلیارد تومانی برای تامین مالی پروژه مسکن مهر را در اختیار بانک مسکن قرار داد تا بدین واسطه منابع برای ساخت بیش از 2 میلیون واحد مسکونی مسکن مهر تأمین شود، در این بین به دلیل باقی ماندن برخی پروژه‌های مسکن مهر در پایان دولت دهم، بانک  مرکزی امتیاز امهال خط اعتباری مسکن را به بانک مسکن داد، به طوری که بانک مسکن از محل جمع‌آوری اقساط مسکن مهر، دیگر این منابع را به بانک مرکزی عودت ندهد و در تکمیل پروژه‌های نیمه‌کاره مسکن مهر و همچنین افزایش وام مسکن مهر به کار گیرد.
بانک مسکن از محل جمع‌آوری اقساط وام‌هایی که به مسکن مهر تخصیص داده هر ماه منابع قابل ملاحظه‌ای به دست می‌آورد که باید در جهت اتمام طرح مسکن مهر به کار می‌گرفت.

دولت به جای افزایش قدرت خرید مردم نرخ تورم را روی کاغد کم می کند


آرمان با اشاره به عیدی 770 هزار تومانی تعیین شده برای کارمندان نوشت: ‌این رقم شاید بتواند فقط هزینه‌های مورد نیاز یک فرد را تامین کند و نمی‌توان از افراد انتظار داشت که تمام نیاز خانواده خود را در شب‌های عید با 770 هزار تومان پاسخ دهند. بنابراین از دولت انتظار می‌رود با افزایش قدرت خرید مردم و اصلاح نوع محاسبات خود برای پرداخت دستمزد و عیدی، سرپرستان خانوار را در برابر خانواده‌های خود سربلند کند. اگر اکنون دولت با بازنگری در نوع محاسبات خود، درآمدها را متناسب با وضعیت روز بازار و اقتصاد ارتقا دهد، دیگر اصلا نیازی به پرداخت پاداش و عیدی نیست.
متاسفانه در حال حاضر تعریف دقیقی از شاخص خط فقر وجود ندارد و دستمزدها براساس نرخ تورم بالا و پایین می‌شوند که به عقیده بسیاری از تحلیلگران این نوع افزایش دستمزد در اقتصادهای روز دنیا منسوخ شده است. اما دولت توجهی به این موضوع ندارد.
به هر حال برنامه‌‌ای که هر سال بر سر حقوق و دستمزد تعیین شده در آن بلوا به پا می‌شود در نهایت زندگی اقتصادی کارمندان و کارگران را تغییر نمی‌دهد، چرا که اعمال افزایش حقوق‌ها مساوی است با گرانی نرخ کالاهای اساسی در سال جدید؛ گرانی‌‌ای که با افزایش حقوق‌ها همخوانی ندارد و همواره جلوتر حرکت می‌کند، حتی اگر نرخ تورم روی کاغذ کم شود و یا تغییر نکند.

معرفی کاندیدای کمکی،بی اعتمادی افراطیون به روحانی

محمدجواد حق‌شناس، عضو حزب اعتماد ملی در گفت‌وگو با فرارو مطرح کرد: نمی‌دانم استفاده از اصطلاح «کاندیدای کمکی» صحیح است یا خیر اما به طور کلی مدتی قبل در برخی نشست‌های  جریان اصلاح‌طلب این مسئله مطرح شد که یک یا چند کاندیدا در کنار آقای روحانی در انتخابات ریاست‌جمهوری حضور داشته باشند و این ایده طرفداران جدی هم پیدا کرد و بعید نیست طی هفته‌های آینده از این کاندیداها رونمایی کنند تا در انتخابات اردیبهشت‌ماه بتوانند در کنار آقای روحانی در دوران تبلیغات و مناظره‌ها حضور داشته باشند و به وی کمک کنند.
وی در خصوص اینکه حضور کاندیداهای کمکی چه تاثیری در انتخابات دارند، گفت: با توجه به اینکه آقای روحانی کاندیدایی هستند که رئیس‌جمهور مستقر محسوب می‌شوند، قاعدتا در ایام انتخابات تلاش می‌کنند از زمان موجود برای ارائه کارنامه دولت و همچنین بیان تفکرات و دیدگاه‌های خود بهره بگیرند.
وی ادامه داد: حضور این کاندیداها موجب می‌شود به نوعی باری از دوش آقای روحانی برداشته شود. زیرا اگر وی به تنهایی در انتخابات حضور داشته باشد باید با چندین رقیب به تنهایی رقابت کنند.
حق‌شناس گفت: اما قطعا در پایان ایام تبلیغات و فرا رسیدن روز انتخابات جریان اصلاح‌طلب یک کاندیدای واحد خواهد داشت و افرادی که از طرف این جریان در انتخابات حضور خواهد داشت، به نفع کاندیدای مورد نظر کنار خواهند رفت.
همچنین داریوش قنبری عضو حزب مردم‌سالاری با بیان اینکه اصلاح‌طلبان فقط یک کاندیدای نهایی دارند گفت: در ابتدا باید به این نکته اشاره کنم که قطعا و بدون هیچ شک و شبهه‌ای، کاندیدای مورد تائید و حمایت اصلاح‌طلبان آقای روحانی است. این را عرض کردم این شائبه پیش نیاید که جریان اصلاح‌طلب قصد گذر از رئیس‌جمهور را دارند. لازم است جریان اصلاح‌طلب به دنبال گزینه‌های کمکی برای آقای روحانی باشد.
وی مطهری و پزشکیان را از جمله این کاندیداهای کمکی معرفی کرد.
روزنامه آفتاب یزد هم این دو را ضربه‌گیر روحانی معرفی کرده است.
الصاق کاندیدای کمکی به روحانی، در نگاه عمومی عدم اعتماد به نفس وی و بی‌اعتمادی گروه‌های حامی وی را تداعی می‌کند.

از اشوب عنایتی تا دعوت به آشتی

خاتمی بدون آنکه بگوید در دوران هشت ساله اصلاحات چه قدم‌هایی برای تعمیق روحیه ایثارگری در جامعه و بسط ارزش‌ها برداشته، با  فراموشی سخنان خود در آخرین سال مسئولیتش که در آن گفته بود هنوز تعریف دقیقی از جامعه مدنی وجود ندارد(!) باز به یاد جامعه مدنی افتاد و گفت نکته دیگر این که تشکیل یک نهاد مدنی توسط ایثارگران روشن بین در جهت استقرار و بسط جامعه مدنی، امر مبارکی است. من روی جامعه مدنی اصرار داشته و دارم و گفتم که جامعه مدنی ما ریشه در مدینه النبی دارد یا باید داشته باشد، اما توضیح نداد که آیا پس از حدود 20 سال از شعار جامعه مدنی بالاخره تعریفی از آن بدست آورده است یا نه؟!
 وی در بخش دیگری از سخنانش در عباراتی که ظاهرا مخاطب آن دولتمردان کنونی بودند، از منتقدان عدالت اجتماعی گلایه کرد و گفت: بعضی از دوستان ما واقعا برای آزادی خیلی صحبت کردند و می‌کنند، حق هم دارند این کار را بکنند اما باید کمی از عنصر دیگری هم که در گفتمان انقلاب ما بوده یعنی عدالت اجتماعی در جامعه سخن گفت، بلکه در برنامه‌ریزیها به تحقق آن توجه ویژه داشت. این گفتمانی است که شناسنامه انقلاب ما است؛ انقلاب اسلامی برای این به ثمر رسید که ما بتوانیم جمهوریتی داشته باشیم که همه ملاک‌های جمهوریت را دارا باشد، به علاوه آزادی، عدالت، اخلاق و معنویت.
وی البته توضیح نداد که در دوران اصلاحات که مردم از سوی نزدیکترین یاران وی «لشگر قابلمه  بدست» نامیده می‌شدند که برای «مرگ موش» هم  صف می‌بستند، عدالت اجتماعی در کجای برنامه‌های دولت اصلاحات بود؟ و چرا اصلاح‌طلبان رسما و علنا اعلام می‌کردند که برنامه ما، آزادی مدنی است و کاری به اقتصاد و معیشت مردم نداریم!؟
وی در ادامه با بزرگ‌نمایی خط روی کارآمدن ترامپ گفت: آنچه که امروز جهان نظاره‌گر آن است روی کار آمدن یک تفکر یا بهتر است بگویم پندار بسیار افراطی و تند و ستیزه‌جو در آمریکا است که حتی در خود آمریکا هم مخالفان جدی دارد؛ اما خطر این است که در مورد ایران ادعاهایی دارد و مسائلی را دنبال می‌کند که جمهوری‌خواهان هم با آن موافق‌اند. این هم‌سویی حزب حاکم با تندروی‌های رئیس‌جمهوری که به تازگی حکومت را به دست گرفته ممکن است مسائل و خطراتی را برای ما ایجاد کند...
نباید فراموش کرد که یکی از اهداف آنها عصبانی کردن ما است و اتفاقا این احتمال وجود دارد که بعضی از عصبانی‌هایی که حضور دارند، دست به اقداماتی بزنند که اندک اندک افکار عمومی را که در حال حاضر به طور نسبی همراه ما است، به زیان ما برگردانند و به جایی برسیم که برای جنایت علیه ما و لطمه به منافع ملی ایران موفق به توجیه افکار عمومی شوند.
خاتمی اشاره‌ای به «بعضی عصبانی‌هایی که حضور دارند» نکرد اما به یاد نیاورد که در دوران وی، علیرغم آن همه وادادگی و عدول از مهم‌ترین ارزش‌های انقلاب و کرنش همه‌جانبه در مقابل آمریکا، باز هم ایران از سوی بوش «محور شرارت» نام گرفت و ده‌ها بار به حمله نظامی تهدید شد و پس از آن ده‌ها و صدها تحریم سخت به مردم ایران تحمیل شد! توهم  اینکه آمریکا برای حمله به ایران نیازمند اجماع جهانی است همان نگاهی است که اوباما را مودب و باهوش می‌دید و نقض برجام را باعث رفتن آبروی آمریکا!
رئیس‌جمهوری اسبق ایران تصریح کرد: معتقدم الان بهترین موقعیتی است که می‌توان فضای آشتی ملی (!) را در کشور حکمفرما کرد و زمینه همبستگی بیشتر همه گرایش‌ها و نیروها را پدید آورد. باید بگذاریم همه بیایند و در صحنه حضور داشته باشند و سیاست‌ها و رویکردها به جانب چنین آینده‌نگری باشد.
خاتمی بار دیگر با تاکید بر ضرورت آینده‌نگری و حرکت رو به جلو اظهار کرد: من می‌گویم که هیچ‌کس نباید در گذشته بماند! همه به آینده نگاه کنند. کسانی که در حصر و زندان هستند هم در این زمینه دلشان برای انقلاب و کشور می‌سوزد و نسبت به تهدیدهای خارجی موضع دارند و بی‌شک بیشتر از خیلی از کسانی که در جامعه، مدعی انقلابی‌گری هستند دلشان به درد آمده است. باید از این فرصت حسن استفاده کنیم و زمینه آشتی ملی را فراهم آوریم و از این مرحله با درایت به سوی دفاع از اصل اسلام و انقلاب و کشور و منافع مردم حرکت کنیم.
خاتمی توضیح نداد او و یارانش که در سال 88 با حمایت آمریکایی‌ها و اسرائیلی‌ها، کشور ما را تا لبه پرتگاه سقوط برده بودند، چگونه می‌خواهند بار دیگر بر مقدرات مردم حاکم شوند!؟ و اساسا به جز آنها و برخی دیگر از خائنین به انقلاب و کشور، چه کسی از نظام و کشور جداست که حالا نیازمند آشتی ملی باشیم!؟ ظاهرا او حضور مردم در انتخابات‌های پس از فتنه 88 را ندیده که تصور می‌کند کشور نیازمند آشتی ملی است و با خود بزرگ‌بینی منزوی شدن چند فتنه‌گر را مساوی با جدایی بخش مهمی از ملت و نیازمند پروژه آشتی ملی می‌داند.
در حالی که عذرخواهی و توبه در پیشگاه مردم و اعلام برائت از اعمال ننگین و زشت خود در آن ایام و به خصوص اعلام دروغ بودن ادعای تقلب، یگانه  راه بازگشت به آغوش برای مردم است.

وطن امروز

بیانیه الجزایر تحلیل می‌شد اشتباهات برجام رخ نمی‌داد

کتاب‌های «فرجام مذاکره با شیطان به روایت اسناد (مروری بر اسناد بیانیه الجزایر)» و «رخدادهای امنیتی 1357» از آثار مرکز مطالعات اسناد تاریخ انقلاب اسلامی، روز گذشته طی مراسمی در خبرگزاری فارس رونمایی شد. مشاور فرهنگی- رسانه‌ای فرمانده کل سپاه در این مراسم اظهار داشت: معتقدم اگر در تمام این سال‌ها روی بیانیه الجزایر کار شده و خوب آنالیز شده بود، در برجام دچار این خسارت‌ها نمی‌شدیم. حمیدرضا مقدم‌فر گفت: بیانیه الجزایر جزو ضعیف‌ترین قراردادهای حقوقی ایران است،‌ هم به دلیل ضعف مسؤولان ما و هم به دلیل هوشمندی طرف مقابل، این بیانیه نه‌تنها توقعات ما را برآورده نکرد، بلکه پیروزی برای دشمن و علیه منافع ملی ما بود. مقدم‌فر سوءتدبیر عوامل مذاکره‌کننده و در رأس آن ها، بهزاد نبوی به عنوان رئیس تیم مذاکره‌کننده، بی‌تحرکی جمهوری اسلامی در پرونده‌های حقوقی سنگینی همانند این پرونده، مشکلات حقوقی و عدم آمادگی برای هماوردی با طرف مقابل، عدم اطلاع‌رسانی صحیح به مجلس شورای اسلامی، بی‌توجهی طرف ایرانی به فرآیند تهیه و تنظیم متن قرارداد، موافقتنامه کاملاً یکسویه و به نفع آمریکایی ها‌، شتاب‌زدگی، ناهماهنگی و سردرگمی تیم ایران در مقابل بهره‌برداری حداکثری تیم آمریکایی و درخواست آمریکا از ایران برای تغییر حقوقدان‌ها در دیوان که ایران براحتی پذیرفت و آقای محمود کاشانی از دیوان اخراج شد را از عوامل شکست ایران در بیانیه الجزایر دانست. وی ادامه داد: نتیجه این شد که قول‌های آمریکایی ها‌ عملی و اموال ستاد مسترد نشد و در مقابل گروگان‌ها بسادگی آزاد شدند. در مجموع بیانیه الجزایر درس‌ها و عبرت‌های بسیاری دارد و جا دارد روی آن تأمل شود. در واقع معاهده الجزایر یک شکست برای جمهوری اسلامی بود و باید از رفتارهای متقلبانه درس گرفت. منظور محاکمه تیم آن زمان نیست، بلکه باید از اشتباهات خودمان برای آینده بهره بگیریم و دوباره دچار اشتباه نشویم. مقدم‌فر افزود: آن موقع ثابت شد که ذات نظام سلطه، بدعهدی است و اگر مردم را آگاه می‌کردیم، مشکلات بعدی را نداشتیم. شکست تلخ دولت آقای هاشمی در زمان جورج ‌بوش پدر در آزادسازی گروگان‌های آمریکایی در بیروت هم از این جنس بود. اعتماد دولت اصلاحات به 3 کشور اروپایی در ابتدای مذاکرات و سپس پذیرش برجام هم از جنس اشتباهات معاهده الجزایر بود.

فقط می‌خواستند مذاکره را به کرسی بنشانند

کارشناس مسائل سیاسی گفت: لفاظی‌های اخیر رئیس‌جمهور جدید آمریکا در زمان اوباما نیز وجود داشت اما برخی گوش خود را گرفته بودند تا این صحبت‌ها را نشنوند تا حرف خود را مبنی بر اینکه مذاکره نتیجه می‌دهد به کرسی بنشانند. حجت‌الاسلام مهدی طائب در گفت‌وگو با فارس، با اشاره به استمرار بدعهدی‌های آمریکا و لفاظی‌های ترامپ رئیس‌جمهور جدید‌ آمریکا علیه کشورمان،‌ اظهار داشت: لفاظی‌های اخیر رئیس‌جمهور جدید آمریکا در زمان اوباما نیز وجود داشت اما برخی گوش خود را گرفته بودند تا این صحبت‌ها را نشنوند و حرف خود را مبنی بر اینکه مذاکره نتیجه می‌دهد به کرسی بنشانند.  حجت‌الاسلام طائب با بیان اینکه برخی فقط لبخندهای اتاق مذاکره را می‌دیدند، ادامه داد: متأسفانه برخی مسؤولان به کوبیده شدن بر طبل جنگ و تحریم پس از هر مذاکره‌ای توجه نداشتند و آن را نادیده می‌گرفتند. کارشناس مسائل سیاسی تصریح کرد: رئیس‌جمهور می‌گفت در عالم سیاست خوشبینی و بدبینی معنا ندارد و هیچ تذکری را هم گوش نمی‌داد، لذا امروز ما شاهد این هستیم که ماهیت آمریکا علنی شده و ترامپ همه این بدعهدی‌ها را آشکار کرد. وی با تأکید بر اینکه متأسفانه با این وجود برخی مایل نیستند این مساله را بپذیرند و همچنان می‌خواهند خود را فریب بدهند، افزود: اگر آمریکا از راه ترامپ بازگردد دیگر آمریکا نیست چرا که امام (ره) فرمودند آمریکا شیطان بزرگ است. حجت‌الاسلام طائب یادآور شد: ترامپ گزارشی از واقعیت در حال فرو ریختن این شیطان بزرگ است و ماهیت آنها باعث شده که این مجموعه در هم بریزد اما برخی متوجه این مساله نیستند.

مردم پای عابر بانک به جای پول گرفتن قسط می‌پردازند

عضو هیأت رئیسه مجلس نهم می‌گوید مردم در پای عابربانک‌ها به جای اینکه پول بگیرند قسط می‌پردازند.  مهرداد بذرپاش در جمع دانشجویان دانشگاه بوعلی همدان گفت: فاصله بین برخی مسؤولان و طبقه زحمتکش کشاورز جامعه باعث شده است هیچ تصوری از زندگی یک کشاورز نداشته باشند. وی بیان داشت: نمی‌توان از اقتدار و استقلال ملی حرف زد و توجهی به بخش کشاورزی نداشت، اگر این نفت‌خورها از سر اقتصاد کنار بروند، می‌توان کشور را به نحو صحیح اداره کرد. نماینده مردم تهران در مجلس نهم اظهار داشت: بدنه تخصصی و کارشناسی کشور از نحوه مدیریت و برنامه‌ریزی ژنرال‌های اقتصادی ناامید است. سیستم بانکی با سود‌های نجومی به تنه صنعت و کشاورزی شلاق می‌زند و آقایان نرخ رشد و اشتغال را عددسازی می‌کنند. عضو هیات‌رئیسه مجلس نهم گفت: کشور از رکود خارج نشد اما دلار از رکود خارج است. آیا وام 3 میلیون تومانی در شأن بازنشستگان عزیز ماست که برای آن مراسم قرعه‌کشی هم راه می‌اندازند؟ بذرپاش با تاکید بر اینکه مردم پای عابربانک‌ها به‌جای اینکه پول بگیرند قسط می‌پردازند، خاطرنشان کرد: نظام اقتصادی کشور نه دولتی است و نه مردمی، نظام اقتصادی برخی آقایان خاص است. وی گفت: امروز خانواده ایرانی بهت‌زده از تورم جا مانده است. جوانان تحصیلکرده به دلیل رکود در فضای کسب و کار توفیقی نمی‌یابند. برجامی نگریستن به اقتصاد یعنی نزدیک به 3 برابر شدن حجم نقدینگی در یک دوره 4 ساله، بدون تحرک بخش صنعت و کشاورزی.

روحانی: انتخابات چه ارزشی دارد که معصیت خدا می‌کنید؟!


 حسن روحانی می‌گوید انتخابات چقدر ارزش دارد که از حالا شروع کنیم به معصیت خدا. معصیت خدا را یک لحظه هم نباید انجام داد. رئیس‌جمهور صبح دیروز در مراسم جایزه کتاب سال در تالار وحدت افزود: عده‌ای از دعوا، خشونت و لشکرکشی خوششان می‌آید در حالی که ما یک ملت هستیم که یک انقلاب، قانون اساسی، رهبری، دولت، فرهنگ و هویت داریم و ایرانی هستیم. پس چرا باید رو درروی هم باشیم؟ وی در ادامه افزود: چقدر انتخابات ارزش دارد که از حالا معصیت خدا را شروع می‌کنید؟ معصیت خدا را یک لحظه هم نباید انجام داد، حال اگر کسی می‌خواهد معصیت کند به شب احیا نزدیک باشد تا بشود توبه کرد. الان تا شب احیا خیلی زمان مانده است. روحانی با اشاره به توافق هسته‌ای گفت: چرا ما رفتیم کنار قدرت‌های بزرگ؟ بعضی می‌گفتند ما نباید اصلاً با اینها حرف بزنیم و نزدیک شویم. آنها یک کلاه گشاد دارند که ما تا نشستیم آن را سر ما می‌گذارند. ما هرچقدر می‌گفتیم ما عمامه داریم کلاه سرمان نمی‌رود می‌گفتند کلاه خیلی گشاد دارند فوق عمامه! وی با بیان اینکه رهبری با بیان نرمش قهرمانانه راه را باز کردند و مسیر را گشودند، گفت: ما توانستیم با یک قدرت بزرگ سیاسی ملی و با منطق و استقلال و با عزت به جایی برسیم که رئیس‌جمهور جدید آمریکا نمی‌تواند آن را تحمل کند و مدام این توافق را می‌خواند و نمی‌تواند تحمل کند. می‌گوید در تاریخ این بدترین توافق بوده که آمریکا آن را امضا کرده،‌ البته این توافق یک توافق برد ـ برد هست و به نفع همه است، به نفع منطقه است.

دومین نشست مشترک سران قوا در سال جاری برگزار شد

دومین نشست مشترک سران قوا به میزبانی رئیس‌جمهور عصر دیروز برگزار شد. نشست مشترک سران قوا عصر دیروز در محل نهاد ریاست‌جمهوری و به میزبانی  حسن روحانی رئیس‌جمهور برگزار شد. در این نشست که آیت‌الله آملی‌لاریجانی رئیس قوه‌قضائیه و علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی نیز حضور داشتند، درباره مسائل اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و نیز برخی مسائل جاری کشور بحث و تبادل نظر شد. به گزارش تسنیم، 26 خرداد امسال آخرین نشست سران قوا به میزبانی علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در بهارستان برگزار شد.

ایران

افکار عمومی امریکا مخالف خروج از برجام


سایت لوبلاگ در گزارشی به تهدیدهای دولت جدید امریکا علیه ایران پرداخته و با اشاره به تشدید این تهدیدها نوشته است: این موقعیت مهمی برای مخالفان برجام است. این مخالفان شامل بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل، شاهزادگان سعودی و نمایندگان جمهوریخواه است. بسیاری در تلاشند که اوباما را به خوش رفتاری با دشمن متهم کنند. الان که آنها این موقعیت را دارند که توافقی که از آن متنفرند را ملغی کنند، محتاط  شده‌اند. به گزارش انتخاب، در بخشی از این گزارش آمده است: اگر شما به شعارهای «توافق را پاره نکن» دقت کنید، متوجه خواهید شد که این شعار از سر احتیاط نیست بلکه برای این است که نمی‌خواهند برای شکستن توافق سرزنش شوند. افکار عمومی امریکایی مخالف خروج از برجام است. سایر کشورهای درگیر در توافق هسته‌ای هم همین تصور را دارند. در نتیجه برای مخالفان برجام گزینه ایده‌آل سیاسی و ژئوپلتیکی این است که اجرای برجام را به گونه‌ای پیش ببرند که برای تهران غیرقابل تحمل شود و این تهران باشد که از توافق خارج می‌شود نه واشنگتن.
 
شریعتمداری: ترامپ متأسفانه سر عقل آمده و برجام را پاره نمی‌کند

مدیرمسئول روزنامه کیهان گفت: ترامپ در تبلیغات انتخاباتی خود هنوز نمی‌دانست برجام چه امتیاز بزرگ و بادآورده‌ای برای امریکا فراهم آورده است و به همین علت قول داده بود اگر رئیس جمهوری شود، برجام را پاره خواهد کرد. حسین شریعتمداری در گفت‌و‌گو با فارس، در پاسخ به علت تغییر موضع ترامپ درباره برجام گفت: ترامپ حالا متأسفانه سر عقل آمده و متوجه شده رفقای قبلی او چه کلاه گشادی سر ایران گذاشته‌اند. بنابراین نه فقط دیگر حاضر نیست برجام را پاره کند بلکه اعلام می‌کند با همه توان از آن حمایت خواهد کرد. مدیر مسئول روزنامه کیهان تأکید کرد: این حالت در ترامپ سابقه دارد، همین دیروز مایکل پریچنت کارشناس برجسته مؤسسه ‌هاتسون امریکا و از اعضای تیم تبلیغاتی ترامپ گفته است ترامپ فرق سلیمانیه عراق با قاسم سلیمانی را نمی‌دانست.

صدور روادید میان ایران و روسیه بزودی تسهیل می‌شود

سفیر روسیه در ایران به خبرگزاری اسپوتنیک گفت: در حال حاضر کار تهیه و تنظیم مجموعه‌ای از قراردادها و موافقتنامه‌های دوجانبه در دست انجام است که در سفر حسن روحانی رئیس جمهوری ایران به روسیه در اواخر ماه مارس به امضا خواهد رسید. به گزارش ایسنا، لوان جاگاریان افزود: یکی از مهم‌ترین این موافقتنامه‌ها مربوط به تسهیل صدور روادید میان دو کشور است که امکان می‌دهد گروه‌های گردشگری 5 تا 50 نفره از سال 2017 میلادی بدون دریافت روادید به کشور مقابل سفر کنند. وی ادامه داد: امیدواریم در پی امضای این موافقتنامه، سیل گردشگران از ایران به روسیه و برعکس به نحو قابل توجهی افزایش یابد و شهروندان دو کشور بتوانند فرهنگ، شیوه زندگی و تاریخ یکدیگر را بهتر بشناسند. به گفته سفیر روسیه، در این دیدارها تحولات سوریه نیز از محورهای عمده مذاکرات مقامات عالی رتبه دو کشور خواهد بود.

آرمان

به روند قدرت‌افزایی دفاعی ادامه می‌دهیم

ستادکل نیروهای مسلح با صدور بیانیه‌ای با گرامیداشت سی و هشتمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، ورود جهان اسلام به دروازه‌های تمدن نوین اسلامی را از پیامدها و دستاوردهای بزرگ و تاریخسازانقلاب اسلامی و مقاومت و استکبارستیزی ملت ایران دانست. در این بیانیه تاکید شده است که نیروهای مسلح بدون اعتنا به یاوه‌گویی‌های دشمن به روند قدرت‌افزایی دفاعی متناسب با تهدیدات متصور ادامه می‌دهند. این بیانیه می‌افزاید: با ظهور گفتمان انقلاب اسلامی، مولفه‌ بیداری، مقاومت و استکبارستیزی در فراسوی جغرافیای ایران اسلامی نهادینه شد و با برهم خوردن موازنه قدرت به نفع امت اسلامی و شکل‌گیری هندسه قدرت معاصر، قطب«جهان اسلام» به نقطه هراس جبهه متحد دشمنان اسلام ناب محمدی (ص) تبدیل شد.

اهداف اقتصاد مقاومتی

با شعار محقق نمی‌شود

قائم مقام وزیر کشور با تأکید بر تلاش دشمن برای ایجاد چالش اقتصادی گفت: اهداف مهم و محوری اصل اقتصاد مقاومتی با حرف و شعار محقق نمی شود. محمد حسین مقیمی افزود: مردم ایران اسلامی از ابتدای پیروزی انقلاب تاکنون، برای حفظ نظام و اسلام در برابر انواع تحریم، تهدید و تهاجم مقاومت کرده اند. وی اظهار کرد: دشمنان نظام که در مقابله با ایران اسلامی همواره با شکست مواجه شده اند تلاش می‌کنند تا با تحمیل فشارهای اقتصادی، استقلال نظام مقدس جمهوری اسلامی را با چالش مواجه کرده و کشور را به بیگانگان وابسته کنند. مقیمی افزود: اگر نتوانیم در حوزه اقتصادی به خودکفایی برسیم، در مسائل سیاسی نیز با مشکل مواجه شده و در اصل استقلال خود را از دست می‌دهیم.

واکنش دادستان به

مراسم افتتاحیه مراسم شیراز

دادستان کل کشور در واکنش به مراسم افتتاحیه شیراز پایتخت جوانان جهان اسلام، گفت: در این پایتخت چه چیزی را باید عرضه بداریم، آیا باید چیزهایی که به عنوان مظاهر اسلام و انقلاب است ارائه دهیم یا مظاهر غربی؟ حجت الاسلام و المسلمین منتظری با اشاره به اظهارات نماینده ولی فقیه و امام جمعه شیراز در واکنش به برگزاری این جشن که با پخش موسیقی خارج از عرف همراه بوده است، افزود: آیا این محفل موجب شادی امام زمان (عج) است یا حزن ایشان. در نظام جمهوری اسلامی ایران باید برای انجام هر کاری ببینیم که این موضوع موجب حزن امام زمان (عج) است یا شادی. منتظری با اشاره به فراز «یبذلون انفسهم و اموالهم فینا» از این روایت، کسانی که جان و مال خود را در مسیر حفظ، حراست و احیای راه امامان داده‌اند را پیروان راستین آنان دانست که برکات زیادی در روز قیامت برای آنان خواهد داشت.

نمایش اقتدار هدف حضور در آب‌های آزاد

نماینده نیروی دریایی ارتش گفت: حضور ما در آب‌های آزاد و بنادر مختلف دنیا برای نشان دادن اقتدار و جلوگیری از ایران‌هراسی است. امیر دریادار حبیب‌ا... سیاری اظهار داشت: تمام اقدامات ما در نیروی دریایی برای گفتمان‌سازی اوامر فرمانده کل قوا مبنی بر اجرای مدیریت جهادی است. وی افزود: بر این اساس ما دو موضوع را برای ارتقای امنیت دریایی در دستور کار خود قرار دادیم که یکی ایجاد اقتدار دریایی و دیگری توسعه سواحل مکران است. فرمانده نیروی دریایی ارتش با بیان اینکه منطقه شمال اقیانوس هند خط مواصلاتی دریایی کشور است، خاطرنشان کرد: ۹۰ درصد تجارت کشور ما و یک سوم تجارت جهانی از این منطقه صورت می‌گیرد که آن را تبدیل به یک گلوگاه برای کشور ما کرده است.

دستاوردهای دولت

به خاطر انتخابات زیرسوال نرود

وزیر ارتباطات با اشاره به برخی موضعگیری‌ها علیه دستاوردهای دولت تدبیر و امید گفت: زیرسوال بردن دستاوردهای دولت یازدهم مانند برجام به خاطر انتخابات آینده درست نیست. محمود واعظی افزود: به خاطر اینکه در انتخابات سال آینده یک نفر رای بیاورد و دیگری بازنده شود، اینکه از هم اکنون دستاوردهایی مانند برجام و فروش نفت را زیر سوال ببریم درست نیست. وی ادامه داد: متاسفانه از هم اکنون عده ای به دنبال ایجاد ناامیدی و یاس در مردم و جامعه هستند، همه باید بدانند دستاوردهایی که در کشور به وجود آمده است متعلق به رهبری، مردم و همه کشور است. واعظی با اشاره به دهه فجر و نقش مردم در تداوم آرمان های انقلاب اسلامی، افزود: مردم در طول ۳۸ سال گذشته ایستادند و اگر مقاومت و ایستادگی آنان نبود، تیم مذاکره کننده هسته ای هرگز نمی توانست مقابل ۶ کشور بزرگ بنشیند و چون این تیم مذاکره کننده از حمایت ارکان نظام و مردم و مجلس شورای اسلامی و دیگر نهادهای کشوری برخوردار است ترامپ رئیس جمهوری آمریکا می‌گوید من این برجام را قبول ندارم و باید بازنگری شود.

 

برجام فرصت طلایی

برای صنعت خودروسازی

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: برجام فرصت طلایی برای صنعت کشور به ویژه در صنایع خودروسازی کشور بود که توانست فرصت انتقال تکنولوژی های نوین به ایران را فراهم کند. مسعود معظمی افزود: میزان تولید خودرو در سال ۲۰۱۶در جهان ۹۵ میلیون دستگاه و در ایران یک میلیون دستگاه بود. وی یادآورشد: با توجه به جمعیت و نیاز آن، صنعت خودرو‌سازی جایگاه ویژه ای برای ایران دارد. معظمی اظهار کرد: بر اساس آمار بانک مرکزی و مرکز آمار ایران طی ۶ ماه نخست سال جاری، میزان رشد اقتصادی کشور هفت درصد بوده است. مدیرعامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران گفت: این رشد اقتصادی مرهون افزایش میزان فروش نفت و توسعه صنعت با نگاه خاص به صنایع خودروست.

 

بازتاب بیانات رهبر انقلاب

در رسانه‌های غربی

چندین رسانه غربی برجسته بیانات مقام معظم رهبری در مورد ترامپ و مواضع او را که در دیدار با فرماندهان و کارکنان نیروی هوایی بیان شد را بازتاب دادند. به گزارش ایسنا، چند رسانه برجسته غربی از جمله رویترز، بلومبرگ، سی. ان. ان، ایندیپندنت، بیزینس استاندارد، شینهوا ، بیانات مقام معظم رهبری را اندکی پس از انتشار به طور گسترده‌ای بازتاب دادند، اما نکته جالب این بازتاب‌ها انتخاب تیتر«ترامپ چهره واقعی آمریکا را نشان داد» از قول مقام معظم رهبری بود. حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای در این دیدار تاکید کردند:‌ این آقای تازه آمده در آمریکا با حرف‌ها و اقدامات خود،‌حرف های ۳۸ ساله نظام اسلامی را درباره فساد همه جانبه دستگاه حاکم آمریکا علنی در مقابل افکار عمومی قرار داده است و ملت ایران در روز ۲۲ بهمن پاسخ تهدیدات و اقدامات او را خواهند داد.


نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات