اقتصادی >>  اقتصاد بین الملل >> اخبار ویژه
تاریخ انتشار : ۲۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۷:۵۸  ، 
کد خبر : ۲۹۹۱۸۵
نمایندگان اتاق بازرگانی تهران در گفت و گو با بصیرت:

هنوز هم مشکل استراتژیک واردات داریم

در چهل سال پیش کالاهای ژاپنی از استاندارد و کیفیت خوبی برخوردار نبودند ولی اکنون می بینیم که در بازارهای جهانی حرفی برای گفتن دارند، چرا، چون شعار کیفیت سازی را در سردر کارخانه های تولیدی خود نصب کرده و به آن عمل می کنند. اینگونه است که با توجه به ضرورت سازی کیفیت در صنعت جهانی حرفی برای گفتن دارند.
پایگاه بصیرت / گروه اقتصادی/روح الله فرقانی
مصرف کالاهای داخلی و حمایت از تولید داخل از مهمترین بیانات مقام معظم رهبری در ماه‌های اخیر است که نیازمند توجه بیش از حد جامعه و مسئولین  به این امر را متوجه می سازد. ایجاد استقلال اقتصادی و سیاسی، ایجاد کار و اشتغال، افزایش ابتکارات تولید کنندگان، افزایش ثروت ملی، کاهش تورم و کنترل نقدینگی را می توان برجستگی حمایت از مصرف کالاهای داخلی و حمایت از تولید داخل دانست که در سخنان رهبر انقلاب برجسته شده است. موضوعی که امروزه کمتر مورد توجه جامعه است مصرف کالای داخل می باشد چرا که واردات بیش از حد کالای ارزان و بی کیفیت به کشور باعث شده است تا فرهنگ جامعه به سمت مصرف کالای ارزان هر چند بی کیفیت پیش رود.
نباید فراموش کرد مقام معظم رهبری در زمینه تحقق اقتصاد مقاومتی بر روی موضوعی همانند خرید محصولات تولید داخل تأکید داشتند و در سیاست‌های اقتصاد مقاومتی ابلاغی به دولتمردان نکات بسیار بااهمیتی در این زمینه را به مسئولان گوشزد کردند.هر چند نباید فرهنگ سازی در این زمینه را توسط رسانه ملی و دیگر بخش های مسئول و مرتبط فراموش کرد.
به کار بردن کالای تولید داخل در زمینه اشتغال کشور تأثیرگذار است و این امر باعث افزایش اشتغال در کشور می شود، از این رو است که رهبر انقلاب بر حمایت از تولید و مصرف کالای داخلی تاکید دارند.
از این رو در گفت وگو با نمایندگان پارلمان بخش خصوصی ( اتاق بازرگانی تهران) به بررسی این موضوع پرداختیم.
 مسعود خوانساری رئیس اتاق بازرگانی تهران در گفت وگو با خبرنگار بصیرت در این خصوص، اظهار داشت: در نخستین گام برای حمایت از مصرف کالاهای داخلی باید این نکته را مد نظر داشت که باید کالاها را از نظر کیفیت در داخل تقویت کنیم.
رئیس اتاق بازرگانی تهران اهمیت دادن به نرخ ارز را در این باره مهم دانست و تصریح کرد: خیلی از کالاها که وارد کشورمی شوند به دلیل این که قیمت ارز قیمت واقعی نیست شاهد این هستیم که بهای کالاهای خارجی  کمتر در می آید و از این رو است که مصرف کننده ترجیح می دهد کالای ارزان را خریداری کند. دلیل دیگر هم بحث کیفیت است که باید این موضوع را در کارخانه ها اصلاح کرد.
خوانساری، تاکید کرد: بهتر است دولت تلاش کند تا بهای ارز به صورت واقعی در آید و تولید کننده هم در ارتقای کیفیت کالای خود تلاش بیشتری کند. توجه به این دو موضوع می تواند، عمده مردم را به مصرف کالاهای داخلی مشتاق نماید.
وی در پاسخ به این سوال که علت اصلی رکود اقتصادی، چیست، اظهار داشت: نباید فراموش کرد که شاهد رکود در بخش های مسکن هستیم وخوشبختانه در بخش خدمات و صنعت نسبت به سال های گذشته رشد نسبتا  رشد مطلوبی را شاهد بودیم.
رئیس اتاق تهران، یاد آور شد: مشکل عمده ما بحث سرمایه گذاری در کشور است که رشد آن منفی است و ما باید تلاش کنیم تا جذب سرمایه گذاری داخلی و خارجی را مهیا سازیم و در داخل هم منابع کسب و کار را آماده کنیم تا این سرمایه گذاری را ارتقا دهد.
از سویی دیگر محسن مهر علیزاده از اعضای اتاق بازرگانی تهران با اشاره به اینکه دولت باید با ورود به کنترل کالاهای وارداتی این موضوع را مورد توجه خود قرار دهد، به خبرنگار ما گفت: بهتر است دولت جلوی کالاهای ارزان و بی کیفیت را بگیرد. این امر با کنترل و حمایت از تجارت و تولید داخل و همچنین فرهنگ سازی وتبلیغات صحیح می تواند به مصرف کالاهای داخلی منجر شود.
مهر علیزاده با اشاره به اینکه این مقوله عزم و اراده اجرایی و کلان می خواهد، یادآور شد: با تلاش و اراده اجرایی می توان آن را به سرانجام رساند و مصرف کالاهای داخلی را نهادینه کرد.
وی افزود: در چهل سال پیش کالاهای ژاپنی از استاندارد و کیفیت خوبی برخوردار نبودند ولی اکنون می بینیم که در بازارهای جهانی حرفی برای گفتن دارند، چرا، چون  شعار کیفیت سازی را در سردر کارخانه های تولیدی خود نصب کرده و به آن عمل می کنند. اینگونه است که با توجه به ضرورت سازی کیفیت در صنعت جهانی حرفی برای گفتن دارند.
همچینن سید حامد واحدی عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی تهران با اشاره به اینکه در بحث تولید کالای داخل همیشه دارای یک چالش بودیم، به خبرنگار ما، گفت: همیشه شاهد یک چالش در خصوص کالاهای داخل هستیم و آن استراتژیک واردات بوده است که همچنان رفع نشده است.
واحدی، تصریح کرد: تولید کنندگان ما با افزایش کیفیت کالاهایشان می توانند علاوه بر تامین مصرف داخل رویکرد صادراتی هم داشته باشند. ما اگر رویکرد صادراتی داشته باشیم حتما موفق خواهیم بود چرا که رقابت به وجود می آید و تلاش ها در این زمینه بیشتر می شود. از آن طرف هم مردم کشورمان کالاهای با کیفیت را مصرف کنند تا شاهد رویکرد اقتصاد مقاومتی درون زایی برون نگر را شاهد باشیم.
بنابر این گزارش؛ اعمال تحریم های اقتصادی در سال های اخیر این موضوع را بیش از گذشته ضروری کرده است که باید به تولید داخل توجه شود؛ چرا که با توسعه صنایع بومی می توان به راحتی بخش قابل توجهی از نیازهای اساسی مردم به کالاهای مختلف را در داخل کشور برطرف کرد. این موضوع علاوه بر بی نیازی به کشورهای غربی مزایای فراوانی را نیز برای اقتصاد کشور به همراه دارد. بیکاری یکی از دغدغه های اصلی اقتصاد ایران در سال های اخیر بوده است و این در حالی است که صنایع کشور پتانسیل ایجاد اشتغال پایدار به صورت گسترده دارند. در صورت حمایت از تولید داخل می توان امیدوار بود که با برنامه های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت نرخ بیکاری کاهش یابد و مشکل بیکاری در اقتصاد ایران برطرف شود.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات