اقتصادی >>  اقتصاد مقاومتی >> اخبار ویژه
تاریخ انتشار : ۱۲ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۴  ، 
کد خبر : ۲۹۸۹۴۶

تیر خلاص به تولید داخل

این تصمیم ناگهانی دولت یعنی مقابله با تولید داخل و باز گذاشتن دست دلالان و سوداگرانی که سود خود را در واردات بی رویه می دانند. من به جای وزیر کشاورزی می بودم با این مصوبه مخالفت می کردم ویا استعفا می دادم. به نظر من عده ای در تلاش هستند تا با وارد کردن محصولات خارجی، وابستگی کشور را به دیگر کشورها نگه دارند و علاقمند نیستند تا محصولات ما به دیگر کشورها صادر شود.
پایگاه بصیرت / گروه اقتصادی/روح الله فرقانی
سرمای زمستانی روزهای اخیر باعث شد تا چندین تن از مرکبات استان مازندران دچار خسارت شوند و بخشی از این مرکبات توسط باغداران دور ریخته شوند، متاسفانه بخشی از طریق رودخانه تجن که منتهی به دریای خزر می شود به ساحل دریا راه پیدا کرد و موجب آلودگی ساحل شدند. بروز چنین خساراتی ما را بر آن داشت تا با نمایندگان این استان به بررسی بیشتر این موضوع بپردازیم:
مهرداد لاهوتی نماینده لنگرود در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه دولت باید برنامه های حمایتی خود از بخش کشاورزی را افزایش دهد، به خبرنگار پارلمانی بصیرت، گفت: وقتی دولت نسبت به جبران خسارات ناشی از سرمازدگی مرکبات شمال کشور بی تفاوت باشد، شاهد تغییر کاربری اراضی کشاورزی در این استان های حاصلخیز خواهیم شد.
نماینده لنگرود با بیان اینکه آسیب های کشاورزی دارای پیامدهای بعدی است، افزود:دولت ها معمولا وجود چنین مشکلاتی را مدیریت می کنند تا به کشاورز آسیبی نرسد اما متاسفانه با وجود سرمای مرکبات شمال کشور شاهد کم توجهی دولت به باغداران این خطه سرسبز کشور هستیم.
لاهوتی با اشاره به اینکه مجلس شورای اسلامی جلوی این ضعف مدیریت ها را خواهد گرفت، یادآور شد: مجلس قطعا در مقابل این بی تدبیری ها سکوت نخواهد کرد چرا که باغداران  حدود 10 هزار تن پرتقال به ارزش 20 میلیارد تومان دچار خسارت شده اند.
از سویی دیگر علی محمد شاعری رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس در این خصوص به خبرنگار بصیرت، گفت: پس از سرمای مرکبات در شمال کشور دولت تصمیم گرفت تا میزان 200 میلیارد تومان وام کم بهره، 30 میلیارد تومان وام بلاعوض،20 میلیارد تومان هم غرامت به بیمه شدگان پرداخت نماید اما این تصمیم تا کنون عملی نشده است.
شاعری با به کار گیری واژه تسلیت برای کشاورزان خسارت دیده شمال کشور، تصریح کرد: به خاطر این خسارت در سالی که به نام اقتصاد مقاومتی نامبرده می شود باید دولت را سرزنش کرد که چرا نتوانسته است خسارات ناشی از آن را جبران نماید اما نمی دانم چرا توانست تعرفه 8 محصول( حبوبات، برنج، موز، گوشت، کره و..) را به صورت غیر کارشناسی کاهش داد.
رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس با اشاره به اینکه تعرفه واردات 8 محصول کشاورزی به 5 درصد یعنی تیر خلاص به تولید داخل، اظهار داشت: ما از دولت انتظار یک بسته حمایتی را داشتیم نه اینکه شاهد افزایش واردات باشیم. دولت می توانست با حمایت بخش تولید داخل، صادرات کشور را افزایش دهد و با ایجاد مشوق ها شعار اقتصاد مقاومتی را محقق سازد.
شاعری، تصریح کرد: این تصمیم ناگهانی دولت یعنی مقابله با تولید داخل و باز گذاشتن دست دلالان و سوداگرانی که سود خود را در واردات بی رویه می دانند. من به جای وزیر کشاورزی می بودم با این مصوبه مخالفت می کردم ویا استعفا می دادم. به نظر من  عده ای در تلاش هستند تا با وارد کردن محصولات خارجی، وابستگی کشور را به دیگر کشورها نگه دارند و علاقمند نیستند تا محصولات ما به دیگر کشورها صادر شود.
وی افزود: وزارت جهاد کشاورزی مخالفت شدید خود را با مصوبه جدید کاهش تعرفه واردات محصولات کشاورزی اعلام کرده است و ما نیز  در مجلس مخالف این موضوع هستیم.
بنابر این گزارش، در سال های گذشته شاهد دفن هزار و 700 تن سیب زمینی در کشور بودیم و اکنون مسئولان می توانستند با مدیریت صحیح جلوی تکرار اشتباه را در فاسد شدن پرتقال ها را بگیرند. گزارش ها نشان می دهد۳۰ درصد از مرکبات شمال به ویژه پرتقال با حجم تقریبی ۵۰۰ هزار تن از دو میلیون تنی که روی درخت بوده است با رقم احتمالی ۱۰۰۰ میلیارد تومان، دچار سرمازدگی شده اند.
تیر خلاص به تولید داخل

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات