تاریخ انتشار : ۲۷ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۷  ، 
کد خبر : ۲۹۹۳۴۸
ناصر ابوشریف، نماینده جهاد اسلامی فلسطین در ایران در گفت‌وگو با کیهان:

امام‌خمینی(ره) اسلام را احیاء کرد

اشاره: پیروزی انقلاب اسلامی ایران به رهبری امام‌خمینی(ره) یکی از مهم‌ترین و تأثیرگذارترین تحولات قرن بیستم در منطقه و جهان بود، به نحوی که اکثر سیاستمداران، تحلیلگران و اندیشمندان شرق و غرب با شوک و ناباوری حاصل از تحقق این انقلاب اذعان کردند که این انقلاب عظیم و تأثیرگذار نظیر ندارد و نمی‌توان آن را با هیچ انقلاب دیگری مقایسه کرد. تغییر در نظریه‌های سیاسی غالب در جهان، تغییر در معادلات منطقه‌ای و جهانی، وارد آوردن شوک بر نظام دو قطبی حاکم بر جهان، مبارزه با صهیونیسم جهانی و احیای ارزش‌ها و اندیشه‌های اسلام ناب محمدی(ص) از جمله تأثیرات شگرفی است که این انقلاب عظیم و مردمی به جا گذاشته‌ است. یکی از مهم‌ترین شعارها در نهضت امام‌خمینی(ره) مسئله دفاع از ملت فلسطین و حمایت از مظلومانی بود که رژیم صهیونیستی با حمایت آمریکا تلاش زیادی برای پاکسازی نژادی آنان به کار بست اما با موج گسترده انقلاب اسلامی و حمایت از ملت فلسطین مجبور به عقب‌نشینی شد. در این میان چند سالی می‌شود که رژیم‌های مرتجع عربی با کنار گذاشتن آرمان فلسطین برای نزدیکی به اسرائیل با هم مسابقه گذاشته‌اند. مسئله فلسطین، تأثیر انقلاب اسلامی بر موضوع فلسطین، حمایت جمهوری اسلامی ایران از ملت فلسطین و خیانت ارتجاع عرب از جمله موضوعاتی است که کیهان در گفت‌وگو با «ناصر ابوشریف» نماینده جنبش جهاد اسلامی در ایران به بررسی آنها پرداخته است. ابوشریف که مدت 1‍3 سال از عمرش را در زندان‌های رژیم صهیونیستی سپری کرده در جایی از این مصاحبه به ما گفت «ایران مهم‌ترین نقطه اتکای مردم فلسطین است و مبارزات مردمی در فلسطین با الگوپذیری از انقلاب اسلامی ایران صورت گرفته است، به همین دلیل هرگونه پیروزی که مقاومت اسلامی به دست می‌آورد مرهون حمایت‌ها، اندیشه‌ها و ایدئولوژی انقلاب اسلامی ایران است.» آنچه در زیر می‌آید ماحصل گفت‌وگوی صمیمانه کیهان با «ابوشریف» است که از نظر خوانندگان گرامی می‌گذرد.

(روزنامه كيهان – 1395/11/21 – شماره 21558 – صفحه 6)

* آقای ابوشریف! سؤال خود را با انتفاضه آغاز می‌کنم وقوع سه انتفاضه در فلسطین را تا چه میزان متأثر از انقلاب اسلامی و حمایت‌های ایران می‌دانید؟

** تأثیر انقلاب اسلامی ایران بر مسئله فلسطین چه قبل از انقلاب و چه پس از پیروزی انقلاب بسیار عظیم و بزرگ بود به ویژه اندیشه‌ها و دیدگاه امام‌خمینی(ره) تأثیر زیادی بر مردم فلسطین و منطقه گذاشت. پس از پیروزی انقلاب هم ما شاهد خیزش‌های مردمی تحت عنوان بیداری اسلامی بودیم که همه متأثر از انقلاب اسلامی و اندیشه‌های بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران بود، چرا که انقلاب عظیم ایران باعث شد که اسلام احیا شود و بار دیگر جایگاه خود را در میان ملت‌های منطقه پیدا کند. قبل از دهه 50 قرن بیستم اکثر جریان‌هایی که در منطقه وجود داشت ناسیونالیستی بودند اما بعد از انقلاب یک موج اسلامخواهی در غزه، کرانه باختری، فلسطین اشغالی و تمام منطقه غرب آسیا ایجاد شد. البته قبلاً جنبش اخوان‌المسلمین وجود داشت اما پس‌از انقلاب بسیاری از مردم به موج عظیم انقلاب اسلامی پیوستند و اولین انتفاضه در سال 1987 توسط جنبش جهاد اسلامی فلسطین به راه افتاد البته قبل از انقلاب هم تفکر خیزش و مقاومت در برابر دشمن صهیونیستی وجود داشت اما به طور واقعی انقلاب اسلامی ایران این انگیزه را به جهاد اسلامی و دیگر گروه‌های فلسطینی داد. به عبارت دیگر جنبش جهاد اسلامی ایده سیاسی، خط‌مشی و راه خود را از انقلاب اسلامی ایران الگو گرفت و براساس همان اندیشه‌ای بود که دکتر فتحی شقاقی از اندیشه امام خمینی(ره)گرفته بود.

دکتر شقاقی بنیانگذار جهاد اسلامی کتابی تحت عنوان «امام خمینی، راه‌حل اسلامی، راه حل جایگزین» به رشته تحریر درآورد که در آن به الگوپذیری ملت‌های اسلامی از انقلاب ایران و اندیشه‌های امام پرداخته شده است. این مسئله نشان می‌دهد که رهبران جنبش‌های فلسطینی چقدر از انقلاب ایران الگوپذیر بوده‌اند و مردم فلسطین به این انقلاب به عنوان روزنه امید، مرکز ثقل و مرکز اتکای خود نگاه می‌کنند به ویژه پس از اینکه مصر به آرمان فلسطین خیانت کرد و با رژیم صهیونیستی قرارداد کمپ دیوید را منعقد کرد مردم فلسطین ایران را یار و یاور خود دانسته و از ایران در مبارزه با رژیم صهیونیستی پیروی کردند.

پس از این دوره، ایران تأثیر بسیار زیادی بر افکار و جهت‌گیری‌های مردم فلسطین گذاشت و جمهوری اسلامی ایران کمربند امنیتی و اتکای امنیتی ملت فلسطین شد.

به اعتقاد فلسطینیان کشور ایران تنها کشوری است که به طور جدی و قاطع مقابل رژیم صهیونیستی ایستاده و موضع خود در مقابل این رژیم را در طول سال‌ها حفظ کرده و ذره‌ای در آن تغییر به وجود نیاورده است همین مسئله باعث شده که ایران برای مردم فلسطین به عنوان یک مرکز ثقل باقی بماند.

* به اعتقاد شما کدام گروه فلسطینی دیدگاه نزدیک تری به انقلاب اسلامی ایران دارد؟

** نزدیک ترین گروه‌های فلسطینی به انقلاب ایران گروه‌های اسلامی به ویژه جنبش جهاد اسلامی فلسطین است که به لحاظ فکری و سیاسی نزدیک ترین گروه به ایران به حساب می‌آید چرا که این جنبش اسلامی است، هدفش اسلام است، هدفش خیزش اسلامی و مقابله با دشمن صهیونیستی است که این اندیشه به دیدگاه امام‌خمینی(ره) نزدیکتر است.

جهاد اسلامی هم به پیروی از ایران غرب را عامل ایجاد تفرقه و توطئه در منطقه مهم و استراتژیک غرب آسیا می‌داند و معتقد است غرب با تمام قوا و امکانات درصدد هدف قرار دادن کشورهای اسلامی و امت اسلامی است و در این مسیر از رژیم صهیونیستی به عنوان یک ابزار و وسیله برای تحقق اهدافش استفاده می‌کند.

به اعتقاد ما همان‌گونه که کشورهای غربی علیه جهان اسلام همدست و متحد شده‌اند و به توطئه و دسیسه علیه امت اسلامی مشغول هستند دنیای اسلام هم باید متحد و یکپارچه شوند و در مقابل این توطئه‌ها مقاومت کنند.

* مسئله فلسطین از آرمان‌های اصلی انقلاب اسلامی و امام‌خمینی(ره) بوده است. کشورهای عربی، اسلامی تا چه حد در این مسیر قدم برداشته و ثابت قدم مانده‌اند؟

** متأسفانه در سال‌های اخیر ما شاهد بودیم که مسئله فلسطین در نزد بسیاری از کشورهای عربی و اسلامی کمرنگ شده و مانند قبل در اولویت نیست این هم ناشی از دسیسه‌ها و اقدامات توطئه‌برانگیز کشورهای غربی است. به طور مثال الآن موضع ترامپ را نسبت به کشورهای اسلامی می‌توان مشاهده کرد که یمن، ایران، عراق و حتی مسلمانان داخل آمریکا را دشمن می‌داند و نسبت به مسلمانان اقدامات خصمانه‌ای را در پیش گرفته است. متأسفانه برخی از کشورهای عربی خواب هستند و نمی‌خواهند واقعیات منطقه را ببینند، نمی‌خواهند به این حقیقت واقف شوند که فلسطین مسئله اساسی است و به همین دلیل هم بود که امام راحل(ره) همیشه در بیانات گوهربار خویش بر مسئله فلسطین به عنوان اولویت جهان اسلام نگاه می‌کردند و از امت اسلامی می‌خواستند که نسبت به این مسئله هوشیار باشند و همه حول محور آن جمع شوند، همه از مسجد‌الاقصی که در قرآن هم نسبت به آن تاکید شده است محافظت کنند در حالی که رژیم صهیونیستی می‌خواهد با ایجاد اختلاف و تفرقه میان مسلمانان و ایجاد جنگ و اختلاف در منطقه توجه مسلمانان را از مسئله قدس شریف، از مسئله فلسطین منحرف کند تا خطری متوجه خودش نباشد.

رژیم صهیونیستی می‌کوشد یک دشمن جدید به جای خود در منطقه معرفی کند تا همه از این رژیم غافل شوند و توجه‌ها به یک دشمن فرض جلب شود و در نظر غرب و رژیم صهیونیستی چه کشوری مناسب‌تر از ایران دشمن فرضی شود که در مقابله با استکبار جهانی و دشمن صهیونیستی قاطع و محکم ایستاده است.

اما فلسطینی‌ها معتقدند که ایران بخش مهم و تاثیرگذار جهان اسلام است و نقطه عطف و نقطه اتکای جهان اسلام است و هیچگاه دشمن نیست، ایران مرکز ثقل جهان اسلام است از قدیم مرکز توجه جهان اسلام بوده، هست و خواهد بود و هیچ اقدامی این جایگاه والا و معتبر ایران در جهان اسلام را کمرنگ نخواهد کرد.

هرچند که در سال‌های اخیر به دلیل تبلیغات سوء رسانه‌های غربی و صهیونیستی سعی در تحریف واقعیات منطقه دارند و می‌خواهند ایران را دشمن قلمداد کنند، اما ملت‌های منطقه به این تبلیغات توجهی ندارند و می‌دانند تنها کشوری که می‌توانند به آن امیدوار باشند و به آن تکیه کنند جمهوری اسلامی ایران است. همان‌طور که امام خمینی(ره) فرمودند و مسئله فلسطین را اولویت جهان اسلام عنوان نمودند اکنون نیز نظام جمهوری اسلامی ایران توجه ویژه‌ای برای مردم فلسطین و آرمان فلسطین قائل است و هیچگاه از این موضع‌گیری عدول نخواهد کرد.

باید به این مسئله توجه داشت که تاکید امام خمینی(ره) به مسئله فلسطین و اینکه ایشان همیشه می‌فرمودند که فلسطین باید در رأس امور باشد و اولویت جهان اسلام قرار گیرد مسئله احساسی یا از روی تعصب نیست بلکه این مسئله اوج حکمت و درایت ایشان را نشان می‌دهد. امام راحل(ره) دشمن اصلی را رژیم صهیونیستی می‌دانستند و ما نیز باید به عنوان امت اسلامی با یکدیگر متحد و هماهنگ باشیم و در برابر توطئه‌های غرب و دشمن صهیونیستی ایستادگی کنیم.

فلسطین یک موضوع مهم و حساس جهان اسلام است که باید از زوایای مختلف اخلاقی، انسانی، حقوق بشری به آن توجه شود. دشمن صهیونیستی درصدد پاکسازی نژادی ملت فلسطین و جایگزین کردن قوم یهود به جای فلسطینی‌ها است و ما باید جلوی این جنایت را بگیریم. دفاع از ملت فلسطین دفاع از حق است دفاع از انسانیت و دفاع از اسلام و مسلمین است.

* با توجه به ظهور پدیده تکفیری‌ها در منطقه، شکاف در دنیای اسلام و فراموشی مسئله فلسطین، انقلاب اسلامی ایران چه پیامی برای شرایط موجود دارد؟

** متاسفانه ظهور پدیده زشت و منحوس تکفیری‌ها در منطقه به علت برخی از اختلافات داخلی میان مسلمانان بوده که باعث شده گروه‌های افراطی از اختلافات دول اسلامی سوءاستفاده کنند و با حمایت غربی‌ها قد علم کنند. این تکفیری‌ها توسط سازمان‌های جاسوسی غرب شناسایی شده، آموزش داده شده و برای ایجاد جنگ و نزاع میان ملت‌های مسلمان به منطقه اعزام می‌شوند در حالی که امت اسلامی با وحدت و یکپارچگی خود می‌تواند از ظهور و گسترش پدیده تروریسم و افراط‌گرایی جلوگیری کند. اینها اگر مسلمان هستند (تکفیری‌ها) چرا باید علیه هم بجنگند؟ اگر واقعا می‌خواهند بجنگند چرا علیه مسلمانان می‌جنگند چرا علیه شیعیان می‌جنگند چرا علیه دشمن صهیونیستی که هر روزه جنایت می‌کند و فلسطینی‌ها را به خاک و خون می‌کشد نمی‌جنگند؟!

چرا دولت‌های مسلمان منطقه تمام امکانات خود را علیه دشمنان بسیج نمی‌کنند؟ متأسفانه هنوز در مراکز قدرت در جهان اسلام کارهای علمی و فرهنگی درستی انجام نمی‌شود. هنوز جهت‌گیری‌ها به وحدت نرسیده است هنوز کار فکری مشترکی برای وحدت مسلمانان انجام نشده است. اگر کشورهای اسلامی با یکدیگر متحد می‌شدند و اختلافات خود را حل و فصل می‌کردند پدیده‌ای به نام «داعش» امکان ظهور یافتن پیدا نمی‌کرد. اما متأسفانه اختلافاتی که در جهان اسلام وجود دارد باعث شکل‌گیری تکفیری‌ها شده است.

یا مثلا چرا با جهاد اسلامی مخالفند؟ چرا با جهاد اسلامی می‌جنگند؟ چرا با رژیم صهیونیستی نمی‌جنگند؟ چرا با غرب که این همه علیه امت اسلامی توطئه می‌کند نمی‌جنگند؟! اگر نوک پیکان تمامی این حملات متوجه غرب و رژیم صهیونیستی باشد هیچ توطئه‌ای علیه جهان اسلام شکل نمی‌گیرد و پدیده‌های افراطی همچون تکفیری‌ها به وجود نمی‌آیند.

* مردم فلسطین تا چه اندازه با اندیشه‌های امام خمینی(ره) آشنایی دارند؟

** تمام مردم فلسطین اعم از مردم عادی گرفته تا نخبگان و اندیشمندان، همه و همه با اندیشه‌های امام خمینی(ره) آشنا هستند و معتقدند که اندیشه‌ها و دیدگاه ایشان باعث خیزش گسترده ملت‌های مسلمان در منطقه شده است رسانه‌های غربی و صهیونیستی تلاش زیادی دارند که تاثیر انقلاب اسلامی ایران بر مردم منطقه را کمرنگ جلوه دهند و با تبلیغات سوء این انقلاب را به حاشیه بکشند. اما مردم هوشیار و فهیم منطقه گرفتار این تبلیغات نمی‌شوند و واقعیات منطقه را به خوبی درک می‌کنند، مردم می‌دانند که انقلاب اسلامی ایران و بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران با شهامت و شجاعت جلوی توطئه‌ها و دسیسه‌های غرب ایستادگی کرد و انقلاب مردمی ایران را به ثمر رساند.

* اگر صحبت دیگری دارید برای خوانندگان کیهان بفرمایید.

** من در اینجا لازم می‌دانم خاطره‌ای از تاثیر انقلاب اسلامی در مردم فلسطین بازگو کنم و آن هم مربوط به دوره‌ای بود که من در سال 1986 در زندان رژیم صهیونیستی به سر می‌بردم و در سلول اکثر هم‌بندی‌های من از جنبش فتح بودند، یک روز یک بیانیه سیاسی از طرف فتح آوردند که خوانده شود وقتی نماینده جنبش فتح در زندان بیانیه را که به نفع عراق بود خواند انتهای قرائت بیانیه گفت: من طرفدار ایران هستم نه عراق و مجبور بودم این بیانیه را بخوانم...!»

این خاطره نشان می‌دهد که انقلاب اسلامی ایران همه را مرید و مشتاق خود ساخته است. انقلاب ایران برای فلسطینی‌ها یک الگو بود و به آنها امیدواری می‌داد و همه معتقد بودند که در شرایط سخت تنها کشوری که همواره حامی و مدافع آنان است ایران است نه کشور دیگر. به طور مثال فلسطینی‌ها سعودی‌ها را می‌شناسند و انتظاری از این کشورندارند چرا که می‌دانند انحراف و کجروی در این خاندان از قدیم بوده الان هم هست اما برای ایران در منطقه جایگاه خاصی قائل هستند و با تمام تبلیغاتی که علیه ایران صورت می‌گیرد مقابله می‌کنند.

* از وقتی که در اختیار ما گذاشتید تشکر می‌کنیم و برای شما آرزوی موفقیت داریم.

** من نیز از رسانه خوب شما تشکر می‌کنم و برای شما آرزوی خیر و برکت دارم و امیدوارم سال جدید سالی خیر و پربرکت برای امت اسلامی باشد.

http://kayhan.ir/fa/news/97364

ش.د9503817

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات