(روزنامه جمهوري اسلامي – 1395/11/21 – شماره 10806 – صفحه 12)
به لحاظ تکوین و رشد انقلاب در شرایطی استثنایی و بهرهگیری از تاییدات غیبی واعتماد آن براندیشه معنوی امام از سویی و برباورهای عمیق مذهبی مردم از سوی دیگر،تحلیلگران سیاسی، مراکز اطلاعاتی وتحقیقاتی و سازمانهای جاسوسی قدرتهای بیگانه که درارزیابی و سنجش تحولات جامعه ایران ومیزان موفقیت احتمالی رهبری مذهبی آن، معیارهای تجربی و پوزیتویستی رانصب العین خود قرار داده وبر مبنای قواعد ماتریالیستی به ارائه تحلیلهای جامعهشناسی میپرداختند، از پیشبینی وقوع انقلاب اسلامیو شناخت مـاهیت آن و شناخت شیوه تفکر و اندیشه انقلابی حضرت امام خمینی (ره) عاجز ماندند.
به تعبیر بلند حضرت امام (ره):«از اراده خدا بیخبر بودند! این کاری بود که خدا کرد معجزهای بود که خدای تبارک وتعالی انجام داد.»
سازمان سیا بعد از ارزیابی خود از وضعیت جامعه ایران درمرداد 57، اعلام نمودهبودکه ایران دروضع انقلابی و یا حتی ما قبل انقلابی قرار ندارد ! وسازمان سیا همچنین درارزیابی اطلاعاتی خود مهر 57 اعلام کرد: «انتظار میرود که شاه تا ده سال دیگر به طور فعال زمام قدرت را در دست داشته باشد !»
این در حالی بود که کارتر در سفر خود به ایران پیش از انقلاب اسلامی، ایران را جزیره ثبات و آرامش دریکی از پرسروصداترین نقاط دنیا خوانده بود !
سرعت پیروزی انقلاب اسلامیایران و رهبری بینظیر حضرت امام (ره)آمریکا و قدرتهای استکباری و صهیونیستی را به شدت آشفته و غافلگیر نمود و غربیها بارها بر غیر مترقبه بودن تحولات ایران وعدم توانایی در شناخت ودرک حقیقت انقلاب اسلامی، اذعان نمودند.
براساس اسناد موجود درلانه جاسوسی آمریکا در تهران، مقامات اطلاعاتی و سیاسی آمریکا معتقد بودند: «این انقلاب و پیشآمدهای آن وضعیت ما را نابود کرد وافراد ما را پراکنده ساخت وسازمان و روشهای با ثبات مارا به هیچ و پوچ تبدیل کرد.»
"آستانفلی ترنر"، رئیس وقت سازمان سیا، درخصوص وقوع انقلاب اسلامیایران معتقد بود: «سازمان سیا در پیشبینی دو مسئله شکست خورد:اول، تشکل تمامیگروههای مخالف شاه تحت رهبری یک رهبر 75 ساله تبعیدی. دوم، با وجود ارتش قوی توقع نداشتیم انقلاب به این سرعت پیروز شود.»
چنانکه "پال هنت" کشیش انگلیسی، که در دوران انقلاب اسلامیدر اصفهان به سر میبرد، بهعنوان یکی از شهروندان غربی درخاطرات خود تلقیاش را از شرایط وقت ایران این گونه بیان میکند: «ما هرگز باور نمیکردیم ایران درآستانه یک انقلاب قرار داشته باشد.»
البته باید گفت: «تعجب نیست برای آنها که ازمعنویت انقلاب اسلامیبی خبر بوده وهمیشه برای بررسی وتحلیل انقلابها، معیارهای جغرافیایی سیاسی واقتصادی خود را داشتند، علل و جوهره پیروزی انقلاب اسلامیمجهول و پنهان ماند.»
آنچه مسلم است، عدم درک این نهضت وانقلاب بزرگ از آغاز تا پیروزی یک رسوایی عملی برای جامعهشناسی غرب ومقالهای شرقی آن بود.
هفته نامه آبزرور چاپ لندن طی مقالههایی به قلم یکی از نویسندگان انگلیسی دراشاره به همین واقعیت نوشت:
«غرب هرگز نفهمید که چرا شاه سقوط کرد و چرا یک روحانی توانست کشوری را در تب انقلاب بیفکند... و غرب را با احیاء بنیادگرایی اسلامیبه لرزه درآورد.»
"ماسیمو فینی"، روزنامهنگار معروف ایتالیایی هم در تحلیلی درهمین زمینه که در روزنامه ایتالیایی «ایل جورنو» به رشته تحریر درآورد، مینویسد: «حقیقت انقلاب اسلامیو تفکر امام خمینی(ره) بسیار عمیق است و جهان غرب از درک آن عاجز است. »
سخنان بوش رئیسجمهور آمریکا به نحوی دیگر واقعیت فوق را مبرهن میکند. وی میگوید: «من از رئیس وقت سازمان سیا که به دلیل پیروزی انقلاب ایران از کار بر کنار شد، پرسیدم یعنی شما با این همه آدمیکه در دنیا دارید با این تجهیزات فوق پیشرفته، با این همه بودجهای که صرف میکنید، نتوانستید انقلاب مردم ایران را پیشبینی کنید؟ او در پاسخ به من گفت:
آنچه در ایران روی داده است یک «بی تعریف» است، کامپیوترهای ما هم آن را نمیفهمند!»
شبههافکنی در امتیازهای انقلاب اسلامی
شخصیت امام خمینی (ره)، انقلابی استثنایی را رقم زد که از ابعاد گوناگون، خود را از سایر انقلابهای بزرگ متمایز میساخت. به راستی، انقلاب اسلامیکه امام خمینی (ره)آن را رهبری کرده به هیچ یک از انقلابهایی که در قبل بر پا گردیده شبیه نیست.
با وجود شواهد و دلایل موجود و غیر قابل انکار در تائید وجوه متمایز انقلاب اسلامیاز سایر انقلابها و امتیازات واضح و روشنی که اعترافات متعدد و صریح بسیاری از صاحب نظران بینالمللی را در این زمینه موجب گشته است، مدعیانی که با ارائه تحلیلهای سطحی و کم وزن خویش با اصرار بر نفی «استثنایی بودن انقلاب اسلامی» سعی در کاستن از بهای واقعی آن در زمینه سازی برای نیل به استنتاجهای باطل بعدی را داشته و اظهار میدارند:
«من این را یک مشکل جدی میبینم که تصور غالب این است که انقلاب ما به همه انقلابهای دیگر فرق میکند.»؛ یا از درک واقعی ماهیت انقلاب اسلامیو شخصیت بیبدیل حضرت امام خمینی عاجز و ناتوان هستند و یا عامدانه چشمان خود را بر خورشیدی بستهاند که شعاع انوار نافذش حتی دیدگان تحلیلگران بیگانه با اسلام و و دیانت ایران را به شدت به خود خیره نموده است، و باید گفت:«امروز کسانی که انقلاب اسلامیرا با انقلابهای پیشین جهان مقایسه و نتیجه گیری میکنند، دچار اشتباه بزرگ فکری و علمیهستند؛ زیرا انقلاب اسلامیما با انقلابهای دیگر تفاوتهای اساسی دارد.»
«تدا اسکوسپول» از اساتید معروف دانشگاه کمریج که تحقیقات گستردهای درباره انقلابهای فرانسه، روسیه و چین دارد، میگوید: «سرنگونی رژیم ایران از دیدگاه دوستان آمریکایی شاه گرفته تا روزنامه نگاران سیاست مداران و حتی جامعهشناسان امثال من، یک حادثه عظیم و باور نکردنی بود.» وی با صراحت تمام میافزاید: «انقلابی که در ایران رخ داد به نظر من خارج از قواعد انقلابهای دیگر بود و اعتراف میکنم که این انقلاب نظریات مرا نیز که درباره انقلاب فرانسه، روسیه و چین عرضه کرده بودم بیاعتبار کرد.»
وی اضافه میکند: «چارهای جز پذیرش این نکته وجود ندارد که انقلاب ایران حتی از لحاظ انگیزههای اصلی ایجاد آن منحصر به فرد بوده و کاملا از سایر انقلابها جدا میباشد.»
نشریه «اونیتا» ارگان حزب کمونیست ایتالیا هم در بدو پیروزی انقلاب اسلامیبا ارائه تحلیلی از جریان انقلاب اسلامینوشت: «این انقلاب با هیچ یک از ضابطههای عادی نمیخواند و ما را به بررسی و مطالعه بسیار دقیقی دعوت میکند.»
تلاش تحلیلگران برای شناخت انقلاب اسلامی و تفکر امام خمینی
انقلاب اسلامیبا تکیه بر سیزده قرن پشتوانه فکری و فرهنگی اسلام و تشیع وپیوند عمیق آن با شخصیت ممتاز امام (ره) شرایطی را پدید آورده است که امروزه بسیاری از تحلیلگران جهانی به شدت در تب و تاب دستیابی به تحلیلی جامع از واقعیت عظیم انقلاب اسلامیو نظریه عمیق ولایت فقیه و وقوف بر رمز و راز پیامهای معنوی، سیاسی، اجتماعی و... امام خمینی میباشند.
برای دستیابی به درکی روشن ازواقعیت مذکور میتوان به عنوان نمونه از بررسی «تاثیرات انقلاب اسلامیو حضرت امام (ره) در رخداد بزرگترین تحول امروز جهان یعنی ظهور پدیدههای جدید و نیرو وقدرتی ماورای دولتهای ملی» و تاکید بر «عدم شناخت محتوای عمیق پیامهای حضرت امام (ره) از سوی دول مختلف جهان» از سوی تحلیلگران برجسته حوادث و رویدادهای حال و آینده جهان، درغرب، همچون «اولوین تافلر» یاد نمود. وی مینویسد:
«این که کدام کشور بر جهان قرن 21 مسلط خواهد شد سوال هیجانی است، اما در واقع اساسا طرح این سوال اشتباه است؛ زیرا بزرگترین تحول امروز جهان ظهور پدیدههای جدید، یعنی نیرو و قدرتی ماورای دولتهای ملی میباشد.»
تافلر نمونهای از جریان فوق را امام خمینی (ره) ذکر میکند که بااستفاده از «نیروی مذهب» بخش قابل توجهی از قدرتی را که مدتها درانحصار دولتهای ملی بود درکنترل گرفت. وی معتقد است: «وقتی آیتالله خمینی فتوای قتل سلمان رشدی را صادر کردند، درواقع برای حکومتهای دنیا پیامیتاریخی فرستاد که بسیاری از دریافت وتحلیل آن عاجز ماندند و مضمون واقعی پیام ایشان چیزی نبود مگر فرا رسیدن عصری جدید از حاکمیت جهانی، که غربیها باید آن را با دقت مورد نظر و بررسی قرار دهند؛ زیرا درادامه حرکت آیتالله خمینی قلمرو اندیشههای بشری هم جایگاه حکومتهای دولتی را تغییر میدهد وهم اقتدار دولتهای ملی و محلی را...»
رسالت تاریخی امام خمینی
یکی از ویژگیهای استثنایی انقلاب اسلامی، آرمانهای الهی واهداف متعالی آن است. چه آن که امام به عنوان بشری که قرار است دوران آینده بشر رابشارت دهد وارد صحنه جهان شدند، دورانی که در آن نه شرق حاکم خواهدبود و نه غرب.
امام خمینی ضمن تعریف وتفسیر ماهیت انقلاب اسلامیوابعاد واقعی آن در چار چوبی جهانی وخارج از محدوده مرزهای جغرافیایی ایران اسلامی، تحول باطنی انسان در پهنه کره خاکی و رجعت دوباره بشر به مفاهیم معنوی وتوحیدی وزمینه سازی برای انقلاب جهانی اسلام به پرچمداری حضرت حجت – عجلالله تعالی فرجه الشریف - را ماموریت مهم و اصلی جریان توفنده انقلاب اسلامیمیدانستند.
تاکیدها و تصریحات مکرر امام خمینی در این باره نشان این واقعیت مسلم است که وی با وقوف کامل بر فقر ومسکنت معنوی بشر معاصر، فراهم آوردن شرایط ظهور منجی موعود بشریت را ماموریت الهی و رسالت تاریخی انقلاب اسلامیمیدانستند و نهایت تلاش خود رانیز برای نیل به این هدف مقدس مبذول داشتند.
چنانکه حضرت امام پیش از پیروزی انقلاب در جهت توجیه وآمادهسازی اصحاب انقلاب، آنان را به اهداف آرمانی انقلاب اسلامی، یعنی برپایی حکومت اسلامیدر ایران و احیای مجدد اسلام درکشورهای اسلامی، متذکر گردیده و ضمن آن که مرحله سوم را «انقلاب جهانی اسلام» مرحله ظهور منجی موعود ـ عجلالله تعالی فرجه شریف- میدانستند، آن را غایت و هدف نهایی انقلاب اسلامیذکر میکردند.
ایشان پیش از انقلاب اسلامیبا تاکید بر اهداف مقدس جهانی انقلاب اسلامیطی پیامیمیفرمودند:
«ملت عزیز و پیرو بر حق حضرت سیدالشهداء(ع) با خون خود سلسله ابلیس پهلوی رادر قبرستان تاریخ دفن مینماید و پرچم اسلام رادر پهنه کشور و بلکه کشورها به اهتزار در میآورد.»
امام در تعریف و تعیین اهداف و آرمانها و استراتژی بلند مدت انقلاب اسلامیفرمودند: «ما همه موظفیم که اسلام را در همه جای دنیا معرفی کنیم».... «من امیدوارم که ما بتوانیم پرچم اسلام و پرچم جمهوری اسلامیرا در همه جای دنیا بر پا کنیم.»
«به تدریج ماباید انقلاب خودمان را به خارج به نحوی که هست صادر کنیم.»
امام با عزمیراسخ وایمانی عمیق به رسالت تاریخی والهی خود این مهم را یادآوری مینمودند که: «ما انقلابمان را به تمام جهان صادر میکنیم.»
در عین حال حضرت امام (ره) جهت خنثی سازی تبلیغات مسموم استکبار جهانی، وارائه تعریفی واضح از مفهوم صدور انقلاب اسلامیمتذکر گردیدند: «ما که میگوییم انقلابمان را میخواهیم صادر کنیم، یعنی میخواهیم همین معنویتی که پیدا شده است در ایران را صادر کنیم. ما نمیخواهیم شمشیر بکشیم و تفنگ بکشیم و حمله کنیم.»
«ما که میگوییم انقلاب باید صادر شود، یعنی اسلام باید درهمه جا رشد پیدا کند و ما بنا نداریم درجایی دخالت نظامیکنیم.»
امام در این زمینه تاکید مینمودند: «ما باید اسلام را به پیش ببریم و درهمه جای دنیا انشاءالله اسلام را صادر کنیم.»
درنگاه اشراقی امام، استراتژی صدور انقلاب اسلامی، فرمولی جهت زمینه سازی انقلاب عظیم جهانی اسلام به رهبری حضرت بقیهالله – عجلالله تعالی فرجه الشریف - میباشد و در همینخصوص، فرزندان گرامیشهدا را توصیه مینمودند:
«به جمهوری اسلامیکه ثمره خون پدرانتان است تا پای جان وفادار بمانید و با آمادگی خود و صدور انقلاب اسلامیو ابلاغ پیام شهیدان زمینه را برای قیام منجی عالم و خاتم الاوصیاء و مفخر الاولیاء حضرت بقیهالله روحی فداه فراهم سازید.»
حضرت امام (ره) درهمین زمینه بارها تمنای قلبی وخواسته باطنی خود رااز خداوند سبحان طلب مینمودند: «امیدوارم که این انقلاب یک انقلاب جهانی بشود ومقدمه برای ظهور حضرت بقیهالله - ارواحنه فداه - بشود.»
«امیدوارم که این نهضت واین انقلاب منتهی بشود به ظهور امام عصر - سلامالله علیه - و امیدوارم که این انقلاب ما به همه دنیا ومستضعفین صادر شود.»
«خداوندا، بر ما منت بنه و انقلاب اسلامیما را مقدمه فرو ریختن کاخهای ستم جباران و افول ستاره عمر متجاوزان در سراسر جهان گردان.»
آن یگانه دوران تاکید مینمودندکه: «آینده روشن است وما همه درانتظار رویت خورشیدیم.»
پرده برگیر که من یار توام
عاشقم عاشق رخسار توام
با وصالت ز دلم عقده گشا
جلوهای کن که گرفتار توام
عاشقی سر به گریبانم
من مستم و مرده دیدار توام
گر کشی یا بنوازیای دوست
عاشقم یار وفادار توام
حضرت امام خمینی با پیریزی انقلاب اسلامیو خنثیسازی توطئههای پیدرپی استکبار جهانی، ضمن توفیق درتحقق بخشیدن «صدور پیامهای معنوی و دینی انقلاب اسلامی»، سر منشاء تحولات عظیمیدرجهان معاصر گردیدند وعصر جدیدی را در تاریخ بشر آغاز نمودند. عصری که رهبر معظم انقلاب آن را "عصر امام خمینی" نامیدهاند. عصری که در واقع حساسترین فراز تاریخ بعد از صدر اسلام و غیبت کبرای حضرت حجت (عج) و قبل از ظهور حضرتش میباشد. چه آن که امام (ره) خود فرمودند: «ما الآن در یک موقع حساسی هستیم که به نظر من حساسترین نقطه تاریخ است.
برگرفته از کتاب «عصر امام خمینی»
http://jomhourieslami.net/?newsid=124340
ش.د9503917