تاریخ انتشار : ۱۱ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۷:۵۳  ، 
کد خبر : ۲۹۹۷۱۶

ناطق نوری: غفلت کردیم، همسایگانمان با پول‌ ما ثروتمند شدند

(روزنامه ايران - 1395/11/27 – شماره 6435 – صفحه 5)

اگر نتوانیم امنیت را برای سرمایه گذار فراهم کنیم، سرمایه‌ها از کشور خارج می‌شود و خارجی‌ها هم از حضور در ایران استقبالی نخواهند داشت؛ این جمله‌ای است که روز گذشته رئیس دفتر بازرسی رهبر معظم انقلاب اسلامی در همایش «چشم انداز صنعت فولاد و معدن ایران با نگاهی به بازار» عنوان کرد و گفت: فقط حضور فیزیکی سرمایه گذاران خارجی در ایران باعث رونق تولید نمی‌شود. لذا زمانی باید از حضور آنها صحبت کرد که پولی را وارد کشورمان کنند. بررسی‌ها نشان می‌دهد که سیاست‌های ما به گونه‌ای بوده که کشورهای اطراف خود را سرمایه دار کرده و رشد داده‌ایم. پول ایرانی‌ها به جای آنکه در کشور خودمان باعث رونق تولید و اشتغال شود، بر اثر غفلت خارج شد و ما عقب ماندیم لذا باید به فکر فاصله گرفتن از اقتصاد نفتی باشیم.

علی اکبر ناطق نوری یکی از راه‌های جدایی از نفت را در توجه به صنعت فولاد توصیف کرد و افزود: یکی از شاخص‌های توسعه یافتگی در دنیا، مصرف سرانه فولاد است به همین دلیل است که کشورهای توسعهیافته بخش قابل توجهی از تولید فولاد را در دست دارند.

ایران چهاردهمین فولادساز جهان محسوب می شود که در افق 1404 خورشیدی، دستیابی به ظرفیت

55 میلیون تن را هدف‌گذاری کرده که تاکنون نزدیک به 50 درصد این رقم تحقق یافته است.سال گذشته میزان صادرات فولاد ایران برای نخستین بار به 4.1 میلیون تن رسید و انتظار می‌رود امسال به حدود 6 میلیون تن برسد

سهم آیندگان را پیش خور نکنیم

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت:ایران با استخراج و فرآوری روی مواد معدنی و ایجاد ارزش افزوده، می‌تواند یکی از نهادهای مستحکم اقتصاد مقاومتی باشد، این در حالی است که شاخص‌هایی مثل رشد اقتصادی تولید ملی و کاهش وابستگی از جمله محورهای اقتصاد مقاومتی است. وی افزود: بر اساس گفته رهبر معظم انقلاب، اتصال اقتصاد به نفت مشکل ساز است و سهم چند نسل بعد از خودمان را هم مصرف کردیم و به خاطر بهره‌برداری بی‌رویه سهم آیندگان را خوردیم که این ظلم است.به گفته ناطق نوری، امروز بسیاری از بزرگان فولاد جهان در ایران هستند و باید به جمع‌بندی مطلوب برسید، در غیر این صورت صرف گفتن و شنیدن فایده ندارد. این در حالی است که اکنون دنیا دهکده شده است. دهکده جهانی امروز، حضور در بازارهای صادراتی را برای همه کشورها از جمله ایران ضروری می‌سازد.

اگر برای صادرات تولید نکنیم، ورشکست می‌شویم

رئیس دفتر بازرسی رهبر معظم انقلاب اسلامی ادامه داد: تولید مازاد و کیفی کارخانه‌های کشور باید راهی بازارهای صادراتی شود و چنانچه با این رویه تولید نداشته باشیم، ورشکست خواهیم شد.وی گفت: تولیدات کشور ضمن پاسخگویی به نیاز داخل، باید قابلیت صادراتی داشته باشد؛ تولید مازاد نباید انبارها را اشباع سازد زیرا اصل رقابت در بازار اهمیت جدی دارد و بدون توجه به آن نمی‌توان به بازار‌های بین‌المللی راه یافت. وی در ادامه با انتقاد از فروش فله‌ای سنگ‌های معدنی در کشور گفت: این اقدام، افتخار نیست، زشت است که کشوری از ما سنگ فله‌ای بخرد، فرآوری کند و با چند برابر قیمت آن را به ما بفروشد.

باید مراقب رقبا باشیم

وی ادامه داد: مازاد مصرف در تولید هر کالایی را باید صادر کرد، بر این اساس در سند چشم انداز20 ساله ایران باید ٥٥ میلیون تن تولید فولاد وجود داشته باشد که از این رقم خوشبینانه ٢٥ تا ٣٠ میلیون تن مصرف داخلی خواهیم داشت؛ پس در دنیایی که خریدار عاشق چشم و ابروی کسی نیست و به دنبال منفعت بیشتر است، باید خیلی مراقب رقبا باشیم. وی اظهار داشت: بروکراسی در دنیا بسیار حل و ساده‌سازی شده است؛ در دنیا یک مغز کامپیوتری همه این کارها را انجام می‌دهد، اما در ایران برای گرفتن مجوزهای لازم باید به شمال ، جنوب ، شرق و غرب مراجعه کرد.

ناطق نوری افزود: براساس اطلاعات دریافت شده، وزارت نیرو معتقد است در بخش آب سهم چند نسل بعد از خود را مصرف کرده ایم؛ امروز مشکل بحران آب که فقط به ایران اختصاص ندارد و ناشی از شرایط اقلیمی است، به دلیل بهره‌برداری بی‌رویه و حفر چاه‌های غیر مجاز بروز کرده است.وی اقتصاد تک محصولی را آسیب پذیر توصیف و تأکید کرد: تکیه بر درآمدهای نفتی در سال‌های گذشته نشان داد که اقتصاد کشورهای وابسته به نفت، چه مقدار شکننده است.صاحبان قدرت در یک بازی سیاسی بین‌المللی، قیمت نفت را پایین می‌آورند و ایران اسلامی هم با این مشکل رو به رو شد.عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تأکید کرد: صنایع معدنی و زنجیره آن باید در کنار نفت و حلقه‌های متصل به آن باشد تا از اقتصاد تک محصولی نجات پیدا کنیم.وی یادآور شد: فرصت پساتحریم این امکان را فراهم کرده است که با تعامل با کشورهای مختلف بتوانیم همکاری و تبادل نظر برای اجرای کارها داشته باشیم و در نشست‌های تخصصی بیشترین بهره‌برداری را به عمل آوریم.

رشد 10 درصدی تولید فولاد در سال ۲۰۱۶

محمدرضا نعمت‌زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت در هفتمین همایش فولاد با بیان اینکه ایران رتبه شانزدهم در حوزه فولاد را در جهان کسب کرده و توانستیم در سال ۲۰۱۶ که رشد جهانی فولاد یک درصد بوده، تولید خود را 10 درصد نسبت به سال ۲۰۱۵ افزایش دهیم، گفت:امیدواریم این روند برای سال‌های آتی ادامه پیدا کند.دولت قصد و عملش این نیست که در خلأ تصمیم بگیرد و می‌خواهد منطق را حاکم کند.وی با اشاره به طرح جامع فولاد نیز تصریح کرد: طرح جامع دو سال و نیم در رفت و برگشت و مطالعه زمان برد، ولی طی جلسات، بازنگری آن هنوز هم ادامه دارد و مرتب باید با شرایط جهانی این طرح را به روز‌رسانی کنیم. بر این اساس امروز درکنسانتره به ۴۵ میلیون تن ظرفیت رسیده‌ایم که ۶۰درصد رشد را نسبت به ۲۸ میلیون تن سال ۹۲ داشته‌ایم.

به گفته نعمت‌زاده، در زمینه گندله از ۲۱ میلیون تن به ۳۵ میلیون تن رسیدیم که ۶۶ درصد رشد را نشان می‌دهد، این در حالی است که این دو حلقه بیشترین کمبود را در زنجیره تولید فولاد داشتند ولی این رشد حاصل شد، همچنین آهن اسفنجی از ۱۹ به ۲۷ میلیون تن و شمش از ۲۴ به ۳۱ و نورد از ۳۱ به ۳۷ رسیده‌است.

وزیر صنعت گفت: اینکه به حدود ۳ درصد تولید جهانی در حوزه معادن برسیم، حق ایران است. این در حالی است که مصرف فولاد ایران در تمام صنایع و ساخت و ساز باید گسترش یابد، البته به این معنا نیست که سازه‌های بتونی را به فلزی تبدیل کنیم، این در حالی است که سازه‌های بتونی در کشور کم است.

پشت درهای بسته تصمیم‌گیری نمی‌کنیم

وی اظهار داشت: اگر دو درصد بازار فولاد در دنیا به ایران اختصاص یابد، اتفاق خاصی نیست و رساندن آن از یک درصد فعلی به دو درصد، چیزی نیست اما اگر بخواهیم به 10 درصد برسیم، باید در بازار رقابتی تلاش کنیم البته در این میان بانک ها نیز نگران بازار هستند، در حالی که ما به آنها اطمینان می‌دهیم که می‌توانند به این بازار اطمینان کنند.نعمت‌زاده تأکید کرد: دولت یازدهم در پشت درهای بسته تصمیم‌گیری نمی‌کند، بلکه با بهره‌گیری از مشورت‌های مستمر با تشکل‌ها و صاحبنظران اقدام می‌کند.

50 درصد اهداف محقق شد

مهدی کرباسیان معاون وزیر صنعت نیز گفت: براساس برنامه‌ریزی به عمل آمده، صنعت فولاد در تحقق اهداف چشم انداز 1404 به سرمایه‌گذاری 30 میلیارد دلاری نیاز دارد و اکنون نزدیک به 50 درصد این برنامه اجرایی شده است.وی افزود: یکی از مهم ترین برنامه‌های چهار سال گذشته، ایجاد توازن در زنجیره تأمین فولاد بود که با پیگیری‌های انجام شده در این مدت کارخانه‌های جدید کنسانتره و گندله ساخته شده یا در حال ساخت است.

http://www.iran-newspaper.com/newspaper/page/6435/5/172653/0

ش.د9504051

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات