تاریخ انتشار : ۲۳ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۴  ، 
کد خبر : ۳۰۰۲۹۳

گفتمان امام(ره) چيست؟ راه امام(ره)كدام است؟

پایگاه بصیرت / محمدكاظم انبارلويي-anbarloee.ir

(روزنامه رسالت ـ 1395/11/16 ـ شماره 8867 ـ صفحه 1)

رئيس جمهور و هيئت دولت در اولين روز دهه فجر با حضور در مرقد امام (ره) با آرمان‌هاي بنيانگذار جمهوري اسلامي تجديد ميثاق كردند. آقاي حسن روحاني در اين مراسم گفت: «در شرايط كنوني نيازمند راه و گفتمان امام خميني (ره) هستيم.» اين حرف درستي است بايد ديد گفتمان امام خميني (ره) چيست و راه امام (ره) كدام است؟

ترديدي نيست عصر ما عصر خميني (ره) است. انقلاب اسلامي بدون خط امام (ره) و گفتمان امام (ره) براي هيچ كس شناخته شده نيست. بايد ديد خط امام (ره) چگونه تفسير مي شود و چه كسي حق تفسير آن را دارد؟ به عبارت ديگر بايد ديد كدام قرائت از خط امام صحيح است؟ آيا اصلا خط امام با كلمات آن قرائت پذير است؟ بارها مقام معظم رهبري سخن از گفتمان و راه امام (ره) را به مناسبت هاي مختلفي طي 27 سال گذشته مطرح و خطوط آن را ترسيم كرده اند. ادبيات انقلاب امام (ره) آن قدر صريح است كه هر جماعت از گروه هاي ضد انقلاب و دشمنان اسلام خواستند آن را تحريف و يا به نفع خود تفسير و تاويل كنند نتوانستند . مكتب، تفكر و انديشه ناب امام (ره) نقشه راه نجات ايران است. محصول كار روي اين نقشه عزت اسلام ، اقتدار ملت و متضمن پيشرفت و اجراي عدالت در كشور و حتي در دنياي اسلام است.

با يك حساب سرانگشتي آنچه در ذهن مردم و مسئولين از خط امام (ره) و گفتمان امام (ره) وجود دارد مي توان در فهرست زير خلاصه كرد كه بارها مقام معظم رهبري به آن تفوه فرموده اند.

1- التزام به اسلام ناب محمدي (ص) و شكستن حصار تحجر و التقاط در فهم دين.

2- تعهد عملي به اسلام و دين از طريق اهتمام به تعبد و ايستادگي در برابر سلطه شيطاني نفس و وسوسه‌هاي نفساني.

3- اعتقاد و التزام عملي به نظام و ولايت فقيه براي رسيدن به يک جامعه آزاد الهي به دور از ديکتاتوري.

4- ايستادگي در برابر قدرت هاي استكباري به ويژه شيطان بزرگ آمريكا. امام (ره) بدون هيچ ترديدي و بدون كمترين اعتماد به دشمن، در مقابل ‌آمريكا ايستاد .

5- امام (ره) عميقا به قدرت ملت ها و ملت خود ايمان داشت و هر گونه تحول را در حركت ملت خود و ملت‌هاي جهان مي ديد.

6- اصرار بر وحدت ملي و اسلامي. امام (ره) معتقد بود از اختلاف كلمه به هر شكل بايد پرهيز كرد.

7- ايجاد رابطه سالم توام با احترام متقابل با دولت ها. امام (ره) معتقد به ايجاد رابطه با دولت ها بر اساس توجه به مصالح نظام جمهوري اسلامي بود. البته رابطه با آمريكا را مشروط به آدم شدن آن فرمودند و رابطه با اسرائيل را به دليل اينكه يك رژيم نامشروع است هيچ وقت تجويز نكردند.

8- حفظ مردمي بودن حكومت. امام (ره) همواره مي فرمود با مردم باشيد و از مردم جدا نشويد. ضمن اينكه به مردم مي فرمودند پشتيبان مسئولين نظام باشيد.

9- اهتمام به ارائه نمونه عيني از سازندگي اسلامي به دنيا به عنوان اصلي ترين جاذبه جمهوري اسلامي.

10- تلاش براي نجات پابرهنه ها و محرومان و حمايت بي دريغ از فقرا و مستمندان.

11- پرهيز از اشرافي‌گري و حفظ زي طلبگي .

12- اهتمام به حفظ مباني جمهوريت نظام به گونه اي كه حتي يك روز انتخابات در كشور و در روزهاي بحراني جلو يا عقب نيفتد.

13- دفاع از استقلال كشور و آزادي ملت با تمام وجود به عنوان نمادهاي اصيل غيرت ملي.

14- انقلابي گري يكي از مختصات ويژگي‌هاي خط امام و گفتمان امام است. امام (ره) در تمامي صحنه‌هاي قيام ملت ايران، انقلابي ظاهر شد. او انقلابي بود، انقلابي ماند و تا آخرين لحظات زندگي دست از مشي انقلابي برنداشت.

15- امام با سكولاريسم در ساحات سياست ، اقتصاد، فرهنگ و ... جنگيد .

سخنراني اي از امام سراغ نداريم كه از مذمت جدايي دين از سياست حرفي نزده باشد.

دولت يازدهم به پايان دوره چهارساله اول خود نزديك مي شود. ترديدي نيست آقاي روحاني به خط امام و راه امام (ره) و گفتمان امام اعتقاد و التزام عملي دارد اما بايد ديد كارنامه 42 ماهه كابينه وي چه نسبتي با اساس و مباني راه امام و گفتمان امام دارد و اين التزام در عمل چه تصويري را ارائه مي دهد؟

برجام به عنوان يك كار برجسته در دولت يازدهم در كارنامه سياست خارجي ثبت شده است.

ما يك قدرت مطرح در جهان هستيم به طوري‌ كه دشمن، خود اعتراف دارد ايران هفتمين قدرت در دنياست. آزمايش هاي موشكي و پيشرفت هاي هسته‌اي ، نانو و ... جيغ دشمن را درآورده است. آيا رفتار و گفتار دولت در ديپلماسي خارجي متناسب با اين قدرت و پيشرفت هاست؟

به هنگام پذيرش قطعنامه 598 دشمنان مي پنداشتند ايران در موضع ضعف مجبور به پذيرش قطعنامه شد، اما امام (ره) در همين بحبوحه پذيرش، چون شير مي غرد و فرياد مي زند؛

- به صراحت اعلام مي كنم جمهوري اسلامي با تمام وجود براي احياي هويت اسلامي مسلمانان در سراسر جهان سرمايه‌گذاري مي كند.

- ايران به عنوان يك دژ نظامي نياز سربازان اسلام را تامين و آنان را عليه نظام هاي كفر و شرك بسيج مي سازد.

- اينجانب به آمريكا و اروپا اخطار مي كنم تا دير نشده و در باتلاق مرگ فرو نرفته‌ايد از خليج فارس بيرون برويد.

- امروز، روز هدايت نسل هاي آينده است. كمربندها را محكم ببنديد. هيچ چيز تغيير نكرده است.

- تا شرك و كفر هست، مبارزه هست. تا مبارزه هست، ما هم هستيم .

- ما تصميم داريم پرچم لااله‌الاالله را بر قلل رفيع كرامت به اهتزاز درآوريم.

- امروز از افتخارات ملت ما اين است که در برابر بزرگ ترين نمايش قدرت و ‌آرايش جنگي ناوهاي آمريكا و اروپا در خليج فارس صف آرايي نموده است.

آيا منطق ديپلماسي خارجي دولت يازدهم با منطق انقلابي گري امام در ديپلماسي خارجي تناسبي دارد؟ آيا درست است همزمان با برگزاري مانور نظامي آمريکا و فرانسه و انگليس در خليج فارس، ميزبان وزير خارجه فرانسه و هيئت تجاري آنها باشيم و اعتراضي هم به شرارت آنها در خليج فارس نکنيم؟

هر روز ملت ما در اوج اقتدار و مظلوميت، شهداي مدافع حرم را تشييع و به تكريم آنها مي پردازد . در تحولات ميداني در عراق و سوريه به برکت ايثار و فداكاري جوانان اين مرز و بوم ، آمريكا و صهيونيست‌ها و تروريست‌ها را به خاك مذلت انداخته است. آيا اين قدرت ميداني در ادبيات ديپلماسي ما ظهور دارد؟ آيا فلسفه و منطق انقلابي گري در ادبيات و گفتمان دولت ما متناسب با گفتمان امام (ره) به روز رساني مي شود؟ آيا وقتي رئيس ديپلماسي ما مي رود دانشگاه تهران مي گويد آمريكا تجهيزاتي دارد كه ظرف 5 دقيقه مي تواند تمام توان دفاعي ما را نابود كند، رجزخواني عليه دولت آمريكاست يا عليه اقتدار ملت ايران؟!

آمريكا دماغ خود را نمي تواند بگيرد، اگر اين توان را داشت در افغانستان ، عراق و سوريه و فلسطين اشغالي به خاك سياه نمي نشست. آمريكايي ها به ترامپ راي داده اند تا او برود كاخ سفيد سيفون خرابي هاي دولت هاي پيشين را كه عرضه‌اي جز فروپاشي جامعه آمريکايي نداشتند، بكشد.

آمريكا امروز از هر زمان ضعيف‌تر است. اروپا امروز از هر زمان در به درتر است. آنها به زور دكور، ثبات و امنيت خود را حفظ مي کنند. در عوض، اسلام امروز پرقدرت تر از هر زمان خود را در معادلات قدرت در جهان نشان مي دهد. ايران اسلامي به عنوان ام القراي جهان اسلام اين قدرت را نمايندگي مي كند. اگر دولت بخواهد با همين منطق ديپلماسي كه در برجام از خود نشان داد، در صحنه‌ هاي جهاني حضور پيدا كند، از منطق و راه و گفتمان امام (ره) دور مي شود.

طي چند روز گذشته آمريكايي ها پررويي و وقاحت را از حد گذرانده اند. ترامپ تهديد مي كند همه گزينه‌ها روي ميز است. رويترز اعلام كرده است تحريم هاي جديد عليه ايران اعمال مي شود. سخنگوي كاخ سفيد اعلام كرده رفتارهاي ايران بي پاسخ نمي ماند. بعد هم مانور مشترك با انگليس و فرانسه در خليج فارس مي گذارند. سه سناتور آمريكايي گفته اند؛

اكنون زمان اقدام عليه ايران فرا رسيده است. بايد به اين رجزخواني‌ها با پاسخي قاطع پايان داد. ملت ايران به اندازه كافي ابزار براي پاسخ عملي دارد. دولت هم بايد با ملت همراهي كند. يك سيلي جانانه در خليج فارس واشنگتن را سرعقل مي آورد. در اين ترديد نبايد كرد. آمريكائي‌ها حال جنگيدن ندارند بايد هزينه هاي بازگشت به شرايط برجام را پرداخت كنند. به هر حال بايد دولت در اصل مقابله به مثل ترديد نكند.

تنها راه، استخدام ادبيات امام (ره) در گفتگوها و مواجهات ديپلماتيك است. ديپلماسي در پشت درهاي بسته جواب نمي دهد. قدري هم بايد به ديپلماسي عمومي روي آورد.

در باره گفتمان امام (ره) در خصوص پرهيز از اشرافي گري، همراهي با پابرهنه ها و حفظ روحيه انقلابي گري، حفظ مباني اسلاميت و جمهوريت نظام و... گفتني ها بسيار است که به فرصت ديگر واگذار مي کنم.

http://www.resalat-news.com/Fa/?code=250975

ش.د9504282

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات